Niets is heilig voor Monty Python-team ■L Spaanse componisten in 't Huys Dever En verder... Wandkleden en tekeningen Vidalin Academie en Ru in LAK-theater Circular Play' is anders >- Stemmingen bepalen de tekeningen van Peter de Ru Seth Gaaikema in Tripodia LEIDSE COURANT VRIJDAG 7 MAART 1980 PAGINA 9 Erg zachtzinnig gaat het niet toe in „Life of Brian" waarin het Monty Python team zich uitleeft in vele gruwelijke grappen. LISSE In de serie Dever* concerten is er zaterdag 15 maart een uitvoering door Antoinieta Bregman en Margreet de Bly. Toegangs kaarten voor het concert dat om 20.00 uur begint in 't Huys Dever aan de Lissese Heereweg, zijn a 6 gulden verkrijgbaar bij het WV- kantoor aan de Lissese Grachtweg. CJP'ers en 65- plussers betalen 4 gulden. De oorspronkelijk Portugese sopraan Antoinieta Bregman brengt hoofdzakelijk Spaanse muziek waarin zij gespeciali seerd is. De pianiste Margreet de Bly speelt piano vanaf haar 11e jaar. Zij heeft aan het Utrechtse Conservatorium. Het concert bevat werken Joa quin Turina, Maurice Ravel, Heitor Villa-Lobos en Manuel de Falla. De muziek van deze laatste componist is zo geschreven dat de piano als gitaarbegeleiding naar voren komt Maurice Ra- vel brengt de sfeer van oude griekse liederen. De zangeres zal de werken van Heitor Vil la-Lobos in haar eigen taal zingen. Scène uit „Monty Python's Life of Brian". LUXOR Ten (16) De al geschiedenis, (tweede week) wat oudere Dudley Moore CAMERA De avalanche gaat op vrijersvoeten met de express (12) Wat tegenvallen- Amerikaanse sexbom van de de spektakelfilm waarin de jaren tachtig Dudley Moore, vlucht van een KGB-agent Een amusant voortkabbelende naar het westen centraal Eurocinema IV (Alphen): Monty Python's Live of Brian (12) met Graham Chapman en John Clees. Regie: Terry Giliam. Wie teleurgesteld was toen het Monty Python-team met „Some thing completely different" een aantal oude televisiesketches te rug bracht in de bioscoop, kan zijn hart weer ophalen aan „Life of Brian", dat in de trant van „The holy grail" en „Jabber wocky" een aantal gloednieuwe bizarre grappen brengt, waarin niets of niemand wordt gespaard. Men moet van dit soort absurde, vaak gruwelijke grappen houden, want voor Monty Python is niets heilig en het is dit keer het Nieu we Testament dat door de heren even onder de kritische loep geno men wordt. Brian is een tijdgenoot van Jezus Christus en de drie wijzen uit het Oosten kloppen dan ook aanvanke- - lijk bij vergissing aan de verkeerde staldeur. Van dat moment af doet het Monty Python-team alles wat hen invalt en goeddunkt. Dat is soms geweldig gek - Pontius Pilatus met een spraakgebrek - maar op den duur door een te kort aan zelfkritiek vrij vervelend en smakeloos. Zodat je er tenslotte niet rouwig om bent, j dat hoofdfiguur Brian Cohen vrolijk fluitend met zijn makkers aan het kruis eindigt. De productie heeft duidelijk over een aanzienlijk groter budget kun nen beschikken dan met de televi sie-afleveringen doorgaans het geval is, wat zichtbaar is aan decors en 1 aankleding. Het hoge tempo waarin de meest waanzinnige visuele grap- pen en dialogen elkaar opvolgen bleef gehandhaafd, maar het wordt ook duidelijk dat dit soort humor voor een half uur „werkt" maar een hele avondvullende film niet is vol te houden. Verwoede Monty Python-fans zullen deze film beslist niet willen missen, maar de argeloze toeschouwer, die „Life of Brian" binnenstapt, zal dat enthousiasme echt niet tot het einde kunnen delen. MILO staat, (tweede week). LIDO I Spetters (16) Uit stekende nieuwe film van Paul Verhoeven vooral ge richt op een jong publiek. De film vertelt het verhaal van drie jongemannen die zich uitleven in de motorcross, (tweede week) LIDO II Die Blechtrom- mel (16) Een fascinerende blik op het Duitsland van LEIDEN Tekenaar Peter de Ru (29) is een typisch gevoelsmens. Van zijn stem ming hangt niet alleen af hoe hij zijn fantasievolle tekeningen invult, maar ook welk materiaal hij daarvoor ge bruikt. Voordat De Ru zijn hart aan het tekenen verpandde „Ik kan er niet meer onderuit," verklaart hij nu leer de hij op de L.T.S. voor timmerman en daarna werkte hij bij een grafisch be drijf in Amsterdam. Achteraf is het al jong geleerde ambacht meer dan wel kom. Peter de Ru omlijst zijn tekeningen zelf en het ontwerp van de affiches, die zijn tentoonstellingen aankondigen, zijn eveneens van zijn hand. Op 19-jarige leeftijd flanste Peter de Ru de eerste serieus bedoelde Rekeningen in el kaar. De Ru sabbelde niet al kort na zijn ge boorte op een penseel in plaats van op een sappige speen, zoals bij andere gerenom meerde kunstenaars, die voor creatieveling in de wieg gelegd bleken, bij benadering wel het geval was. Hoewel De Ru zijn af komst geenszins wil verloochenen, denkt hij toch dat daar de schoen heeft gekneld: „In mijn milieu werd niet naar kunst gekeken, laat staan, dat erover gepraat werd. Ik wist niet eens, dat er een kunstacademie bestond. Toén ik uit huis was, kreeg ik eigenlijk pas de mogelijkheid om me te ontplooien. Dat het vak van timmerman, het technisch te kenen bij een architectenbureau en later het grafische bedrijf me niet lagen, wist ik. Maar wat ik dan wel ambieerde, daar was ik ook niet zeker van. Toen ik op 19-jarige leeftijd begon te tekenen, bedacht ik wel, hoe fijn het zou zijn, als ik dat altijd zou kunnen doen, maar het stond allemaal zo ver van je bed. Je dacht, dat het kunste naarschap niet tot je mogelijkheden behoor de. Het is iets bijzonders, dacht ik toen. Nu kan ik niet meer zonder." In een bedrijf voelde de kunstenaar in spé zich steeds minder op zijn gemak. In Am sterdam bij een grafisch bedrijf werd er naar zijn zin te veel gemanipuleerd en alles draaide om geld. Het werd zelfs zo erg, dat De Ru in overspannen toestand zijn ontslag nam. „Per slot van rekening leef je maar één keer en moet je ervan maken wat ervan te maken valt. Ik wilde halve dagen werken en de rest van de tijd tekenen, maar dat bleek niet te gaan. Bij de sociale dienst heb ik alles uit de doeken gedaan en nu ontvang ik gelukkig een uitkering." Na zijn ontslagname moest het allemaal nog gaan gebeuren. Zoals een hongerige leeuw een lam benadert, stortte Peter de Ru zich op de kunst. Hij werd lid van de Beroepsve reniging Beeldende Kunstenaars (BBK), werkte stapels kunstboeken door, las veel beroeps! cctuur en praatte met kunstenaars en vooral ging hij natuurlijk driftig door met tekenen. Van half negen 's morgens tot half zes 's avonds is Peter de Ru in zijn ate lier aan het werk. Als de kunstenaar in het atelier arriveert, spant hij eerst aquarelpa- Eier op een stuk spaanplaat. Vervolgens zet ij allerlei materialen, die hij in zijn teke ningen zou kunnen verwerken op de werk tafel: oostindische inkt, houtskool, aquarel verf en tekeninkt. Vervolgens gaat hij zui ver gevoelsmatig aan het werk, zonder dat hij een bepaald beeld voor ogen heeft, dat hij wil weergeven. „Ik gebruik het mate riaal, waarvan ik voel dat het bij m'n stem ming past. Ik weet vooraf meestal niet wat ik ga maken. Soms lukt het ook niet, dan laat ik het werk gewoon even rusten. Na verloop van tijd zie het ineens weer, ik krijg ineens weer leuke vondsten, die ik dan in de tekening verwerk. Ook heb ik wel eens, dat het zelfs dagen achtereen moeilijk gaat. Maar misschien zijn die neerslachtige buien wel nodig. In een dergelijke periode denk ik namelijk wel degelijk na over mijn werk. Juist in een periode van rust doe je leuke ideeën op," aldus De Ru. Een deel van de tekeningen, die een maatschappij kritische intentie hebben, wordt kracht bijgezet door de teksten, die de kunstenaar erin ver werkt. Zoals bij het vieroktoberbeest. Vier oktober, dierendag: door middel van de te kening en tekst ageert De Ru tegen het feit, dat in het Westen de huisdieren vaak ver troeteld en vetgemest worden, terwijl men sen in de derde wereld kreperen. Maar daarnaast maakt Peter de Ru ook luchtiger tekeningen van bijvoorbeeld landschappen en allerlei beesten. Ondanks het feit, dat zijn werk niet voor de B.K.R. in aanmerking kwam de rode draad in zijn werk is nog te vaag, De Ru weigert zich vooralsnog in een bepaald oeu vre vast te bijten zag hij zijn werklust be loond. De naam van de kleuterschool aan de Storm Buijsingstraat, 'Ons begin', bleek ook op Peter de Ru van toepassing. Via de school kreeg hij in 1977 zijn eerste grote op dracht: een één procentsopdracht (één pro cent van de kosten van een bepaald project wordt besteed aan het bekostigen van een kunstwerk - red.) Het werd een sculptuur. In feite maakte de kunstenar een beeld van een van zijn tekeningen. „Ik ben weliswaar tekenaar, maar doordat ik LTS-timmeren heb gedaan, kon ik voor deze opdracht in schrijven. Gelukkig niet zonder succes. Het geraamte is van hout, daarna heb ik schuimplaten in de gewenste vorm gezaagd en vervolgens heb ik er en polyesterlaag over gelegd. Het speelbeest sloeg in als een bom." Kort daarop was de tweede opdracht en feit. De wand (25 x 4.5 meter) van De Korte Vlietschool werd door Peter de Ru in een kunstzinnig houten jasje gestoken. Aan de orde van de dag is de tentoonstelling van Peter de Ru, die gisteravond in de LAK-galerie aan het Levendaal werd geo pend. De expositie duurt tot 1 april en is van maandag tot en met vrijdag van 14.00-17.00 en van 19.00-22.00 toegankelijk. Eén van de tekeningen, die in de galerie hangen, geeft uiting aan De Ru's kritiek op de critici. De tekst, die hij in het werk heeft verwerkt, wordt door vele kunstenaars onderschre ven: 'Men kan van buiten niet een juiste kijk krijgen op de omstandigheden waarin een oeuvre zich ontwikkelt. De kunstenaar voelt beter dan wie ook, wat het beste voor hem is.' WIM BUNSCHOTEN voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, gezien door de ogen van het dwergje Oscar, (zevende week) LIDO III Donna Flor en haar twee mannen (16) Wat langdradige Braziliaanse co- medie over een vrouw die in haar gedachten steeds bij haar overleden echtgenoot is. (tweede week). STUDIO La luna (16) Re gisseur Bernardo Bertolucci gaat wat te ver in zijn verfil ming van een moeder-zoon relatie, (derde week) REX De genotzoekers (16) Pornofilm. TRIANON Tess (16) Uit stekende film van Roman Po- lanski over het onsterfelijke liefdesverhaal uit het Victo riaanse Engeland. (zesde week) LEfDEN Het LAK- theater organiseert deze maand een expositie van wandkleden van Maria- Antonia Vidal de Carras- quer in het Academiege bouw en een expositie van tekeningen van Peter de Ru in de LAK-galerie aan het Levendaal 150 in Lei den. De Spaanse kunstenares Maria-Antonia Vidal de Carrasquer is geboren in Tarrega in Spanje. Zij is au todidact. Vidal exposeert re gelmatig. Werken van haar hangen in het St. Elisabeth Ziekenhuis en het bejaar denhuis Robijnzicht. De meeste wandkleden die zij heeft vervaardigd bevinden zich in particuliere collec ties in Nederland, Frank rijk, Zwitserland en Spanje. Maria-Antonio Vidal de Carrasquer opent binnen kort in haar eigen atelier aan het Rapenburg 62 een talerie met oude Spaanse eramiek en moderne kunst. De tentoonstelling in het Academiegebouw is maandag tot en met vrijdag van negen tot vijf uur geo pend. De Ru De tentoonstelling van Pe ter de Ru in het LAK-thea- ter weerspiegelt de fantasie wereld van de kunstenaar. De Ru schetst in zijn teke ningen een wereld vol met vreemdsoortige beesten, soms vertederend als speel goeddieren, maar even vaak beangstigend door hun monsterachtigheid. De Ru benadrukt twee aspecten van zijn belevingswereld, namelijk zijn gezinsleven en zijn positie als kunstenaar. Het eerste aspect wordt ge symboliseerd door bijvoor beeld de knopen op zijn te keningen, die zijn kinderen voorstellen. Ook maakt hij incidenteel gebruik van een handafdruk van zijn zoon- (je. Peter de Ru doet uitspraken over zijn positie als kunste naar in de vorm van in zijn werk verwerkte teksten, die soms de vorm van fan tasiewezens aannemen. Hierdoor ontstaat een zeke re spanning tussen enerzijds het fantastische van zijn voorstellingen en anderzijds het letterlijke van zijn tek sten. Peter de Ru werkt voorna melijk met Oostindische inkt, aquarelverf, tekeninkt en kleurpotlood, vaak in één werk gecombineerd. Ook de lijsten en passepar touts beschouwt de Ru als belangrijke componenten van het totale kunstwerk. De expositie in de LAK-ga lerie is van maandag tot en met vrijdag van twee tot vijf uur en van zeven tot tien uur geopend. KATWIJK Seth Gaai kema treedt vrijdag 14 maart op in het Katwijk- se theater Tripodia. Van af 20.15 uur is daar zijn nieuwe show 'Seth Nu' te zien en te horen. Gaaike ma heeft gekozen voor een programma waarin hij 'de deur naar de aktu- aliteit open kan houden'. De steeds veranderende maatschappelijke en politie ke situatie van de laatste maanden, hebben Seth Gaaikema geïnspireerd en wel haast gedwongen zijn oude programma Toen de zwijgers gingen spreken' in grijpend te veranderen en te vernieuwen. Afhankelijk van wat zich afspeelt in de wereld, zal de show in de huidige vorm steeds weer toegespitst kunnen worden op de aktualiteit. De muzi kale begeleiding is in han den van Henk van Dijk (piano), Jan Blok (gitaar), Dub Dubois (bas) en Cor van den Berg (slagwerk). Voor de show 'nieuwe stijl' is de fluitist/gitarist Willem Erné aangetrokken. Kaarten vor het optreden van Seth Gaaikema zijn in de voorverkoop 15 en 13,50 gulden verkrijgbaar bij theater Tripodia (9-12 uur) K en O Katwijk/Lei den. LEIDEN Voor de mees te mensen moet een to neelstuk een vast verhaal hebben, of in ieder geval een thema waaraan de handelingen zijn opge hangen. Indien een stuk die niet bezit, wordt het snel als onbegrijpelijk en vervelend afgedaan. „Circular play" geschreven door Gertrude Stein en morgenavond gespeeld in het Lak door Onafhankelijk Toneel, is een stuk zonder verhaal dat echter niet ver velend is. Een thema is wel aanwezig, of liever, een ge dachte van waaruit het stuk is geschreven en vorm ge geven. Gertrude Stein ging ervan uit dat iets alleen be staat op het moment dat het gecreëerd wordt. Wat zij in „Circular play" dus ten to nele voert zijn ontstaansmo- menten, die direct weer vervlogen zijn. Daarom hoeft het stuk geen verhaal te hebben: het ontstaan van het stuk is het verhaal en de betekenis. Van de toeschouwer vereist het stuk een speciale instel ling. Wie inderdaad een verhaal met personages verwacht, komt bedrogen uit en kan zich bekocht voelen. Wie Stein's uit gangspunt wil aanvaarden en naar het stuk kijkt als iets dat voor zijn ogen gebo ren wordt en daarna niet meer bestaat, zal een heel aparte toneelavond hebben. Het stuk wordt in het En gels gespeeld; dit hoeft voor niemand bezwaar op te le veren aangezien de beteke nis van het stuk niet in de tekst ligt. De tekst vertoont dan ook geen lopend ver haal, maar is een aaneen schakeling van woorden, zinnen en zinsbrokken. Zij wordt gesproken en uitge speeld door Gert Timmers en Amy Gale, met gebruik making van een groot aan tal requisieten. Zeer span nend is het om te zien met welke handelingen de spe lers de tekststukken bege leiden. Aangezien de toe schouwers aan de ingang de tekst hebben ontvangen (die ze weer moeten inleveren) kunnen ze die op de voet volgen en de aandacht rich ten op de manier waarop de spelers ermee omgaan. „Circular play" is geen makkelijk stuk en geen moeilijk; het is anders. Wie zichzelf op een andere ma nier wil laten kijken naar toneel en naar de wereld om zich heen, zal in dit stuk een boeiende uitdaging vin den. JACQUELINE MAHIEU EUROCINEMA I en II (Alp hen aan den Rijn) Spetters (16) zie Lido I. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Bear Island (12) Spannende avonturen in het hoge noorden. GREENWAY-THEATER (Voorschoten) Met de vlam in de pijp (12); ook The main event (a.l.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9