Rötisserie Oudt Leyden raakt voor het eerst sedert 22jaar z'n enige Michelin-ster kwijt -TAD/REGIO 1 EEN VERLIES, DAT HEEL BEHOORLIJK GEVOELDWORDT 3NTRODUCTIE IN LEIDSE GROENOORDHALLEN •ederatie van Autorijschool Managers start olledige opleiding vrachtwagenchauffeurs Funhouse funhouse blijft tegenvallen Traditionalisme overheerst in eenakterfesti val INA LEIDSE COURANT VRIJDAG 7 MAART 1980 PAGINA 5 >ngi ble go De klap kwam gisteren wel een ogenblik hard aan bij de spijzende mensen van Rótisserie Oudt Leyden aan de Steenstraat. De ster kwijt Mijn hemel: de priemende en tegelijk vererende ster van rd® Michelin. Gewoon wèg. Een ster, die in horecakringen wellicht net zo belangrijk is als in de „burger maatschappij" een officierschap van Oranje-Nassau, of, ecclesiastisch gezien, een commandeurschap van de H. Gregorius vanwege het Vaticaan. Een groot verschil is evenwel, dat je de burgerlijke en kerkelijke onderscheidingen, met kruis en lint, kunt (laten) aanvragen. De ster van Michelin echter wi is een ondoorgrondelijke ekl .'gift van het lot. Die 1 wordt aangedragen door een duistere jury die de Franse bandenmakers adviseert om er in restaurants een ster tegenaan te gooien, of die, zoals hier en daar gebeurd is, er weer af te halen. Mevrouw J.M.L. Hendriks, eigenaresse van Oudt Leyden, voelde zich wel bedroefd. „We hebben die ster in de Michelin-gids nu al 22 jaar gehad. We waren zelfs het oudste ster- restaurant in Nederland, vermeld in de eerste gids die hier verscheen; samen met Coq d' Or in Rotterdam en Jfeercanne bij Maastricht". En dan te bedenken, dat de Michelin-gids twee sterren, zelfs drie sterren te vergeven heeft. Maar in Nederland is één ster aan het eetfirmament al een prachtig verschijnsel. De Michelin-gids 1980 is uit en dat betekent sterrendag, een minuscule lintjesregen, voor een aantal etablissementen. Het kan ook o narigheid zijn, dat ze je de eens verdiende ster weer afpakken. Het geheim Michelin commando heeft ook nu weer z'n oordeel geveld. In zes Nederlandse restaurants werden vreugdekreten gehoord, vier eetgelegenheden zaten opeens in zak en as omdat hun ster verdwenen was uit de gids. Mevrouw Hendriks: „Juist omdat we die ster al zo lang hadden, waren we er erg trots op. We zijn behoorlijk verdrietig. Je doet je uiterste best en vraagt je af: waarom dit dan We hebben hier bij Oudt Leyden een erg gemotiveerde jonge brigade koks. Een heel fijne kaart ook. En nou hebben ze die ster weggehaald. Ik begrijp er niets van". „Tikt dit nou werkelijk zo aan vroeg ik gisteren meteen aan directeur H.M. Martens van De Beukenhof in Oegstgeest, wiens zaak toch hoog gekwalificeerd is, maar zeven jaar geleden ook die ene ster (die in de gids bijna achteloos en onopgemerkt erbij staat) kwijtraakte. „Ja", antwoordde Martens, „zeker. Zoiets betekent voor een goed restaurant een slag. Als die ene simpelaandoende ster weg is, gaat het gewoon minder. Daar kom je niet onderuit. Ofschoon je vaste gasten en de bezoekers die via de mond tot mondreclame op je afkomen wel beter weten. Maar toch Ze houden je nauwlettend in de gaten, die lui van Michelin. Een paar jaar soms. En opeens ben je de sigaar. Ik hecht wel degelijk waarde aan zo'n ster en wij, met onze bekwame staf, zijn volop bezig om die ster terug te krijgen. Maar daar gaan iaren overheen. Waardering blijft er natuurlijk wel. Zo is onze zaak sinds kort aangesloten bij een Belgische restaurant-'keten, Les Etaps du Bon Góut, vergelijkbaar met de Alliance gastronomique Néerlandaises. Nou, dat is een eervolle toelating. Er zijn ongeveer zes Nederlandse restaurants bij aangesloten". De Beukenhof heeft hoop. Het restaurant maakt deel uit van het Dikker Thijs- concern van vleesgigant Eimert Teekens. Binnen dit concern was overigens wel vreugde, want in Delft heeft Eimert ook iets speciaals: „Le Chevalier", en het werk van manager-chefkok Cees Helder (vroeger chef bij Rozenrust in Leidschendam) werd bekroond met de felbegeerde ster. En dat gaat maar om één ster. Ons land heeft slechts één twee- sterrenrestaurant: Prinses Juliana in Valkenburg. Dat is dichter bij Parijs dan Leiden, helemaal waar. Nederland met 35 eensterrestaurants; België telt twee restaurants met drie sterren, 16 met twee en 80 met één ster. Boks daar maar eens tegenop. Als je de Michelin-gids mag geloven, schijnt het genieten van een voortreffelijke keuken een soort privilege van de zuidelijken te zijn. Mevrouw Hendriks weet beter: „Ze overvallen je als een dief in de nacht. Je ziet nooit iemand, je weet niet wie het zijn. Het zijn geheime inspecteurs incognito en je weet niet welke maatstaven ze aanleggen. Gek, maar onze gasten zijn altijd erg tevreden, enthousiast. Ook de Belgen; dat zijn fijne, dankbare gasten en iets „royaler" dan onze landgenoten. Tja, als je 22 jaar een ster hebt praten ze er niet over en nou opeens komen ze je bijna condoleren. Ik was teleurgesteld toen ik het las en toen collega's begonnen op te bellen. Enfin, onze drie zwarte „bestekjes" in de Michelin-gids zijn we niet kwijt. Die houden we gewoon. Die slaan op. de inrichting en de sfeer. Nou, het is toch een mooi interieur hier, voor een bedrijf, hè België weer. Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. Daar zijn er met één, twee rode bestekjes zelfs. Maar dat zijn kasteelachtige toestanden en die kun je bij ons in de polder niet neerzetten. Over een maandje heeft Oudt Leyden een nieuwe Oudhollandse voorgevel en de kokende jonge brigade gaat er weer tegenaan om de ster .te heroveren. Dat wel. Ook al zal dit jaren gaan kosten. Tot die tijd blijft de rótisserie drijven op het gerenommeerd zijn bij heel Oudt Leyden komt terug; de schotels zullen het bewijzen. veel kieskeurige lieden, die precies weten waar ze een voortreffelijke kalfszwezerik in een roomsaus met calvados en morieljes (voor de verfijnde smaak) kunnen genieten. De hooggeprezen kaart blijft zijn vruchten afwerpen. En dan komen de lammetjes weer. De ster bij Oudt Leyden is uit de Michelin-indicatie gehaald, maar het gebraad van zuiglam brengt je aan de Steenstraat (en dat zou je toch niet verwachten, naast de nieuwe „Chinees" die tot veler jammer de plaats van Het Karrewiel heeft ingenomen) tot op dezelfde hoogte aan het delicieuze uitspansel. Nu neeft Oudt Leyden meer culinaire pijlen op z'n boog. Daar zijn nog de bistro, voor de plate service, de snelle hap met kwaliteit, en het Pannekoekenhuysje, anno 1908, dat uitstekend loopt Toch zou ik die Michelinse jury, ontbloot van haar anonimiteit, weieens voor de counter willen zien bij madame Hendriks en haar prille crew. Ik denk, dat de kippelevertjes de heren om de oren zouden vliegen, dat de cranberries hun de oren en neusgaten zouden uitkomen en dat ze met hun sterren, op de terugreis naar de lie de France, voorlopig niet verder kwamen dan een derderangs hotelletje in de buurt van Lille. Maar dat is mijn particuliere mening. Mevrouw Hendriks zou van dat soort omstandigheden niet eens dromen, ofschoon Michelin, met dat rare pneu- mannetje, haar het bloed onder de nagels vandaan heeft gehaald. Wacht maar af: Oudt Leyden gaat terugvechten, desnoods met alle pitten op volle capaciteit. Of laag natuurlijk; als het gerecht dat vergt. Dan zijn de tranen gedroogd, de trancheermessen gescherpt en het flamberen blijft een veelbelovend licht werpen op een te bekronen toekomst. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Aan de vitale keukenbemanning zal het niet liggen; die lust een inspecteur-generaal van Michelin wel rauw. Denk ik tenminste. Ik bedoel maar: niemand van Oudt Leyden had een gramstorig woord voor de duistere beslissing vanuit het land der cuisine vraie, de waarachtige keuken. Er was slechts treurnis te bespeuren en mevrouw Hendriks was een beetje stabat mater. Maar kijk eens naar die glorieuze schotels op de foto, de prent met het aangeklede braadsel, geflankeerd door vechters van het eerste echelon. Van zo'n dis wordt niet gesmuld, o nee: elke vorkprik loopt uit in een genieting van de eerste orde. En wat dan nog Er is een groep studenten die van plan is het record pannekoeken eten te verbeteren. Tot nog toe staat dat record op acht pannekoeken, gevestigd door een corpulente Amerikaanse militair die inmiddels schijnt te zijn afgezwaaid. Maar hij zat er; vretend, als het ware, in het Pannekoekenhuysje. En dat was meer dan knibbelknabbelknuisje. Die Leidse studenten willen er een stunt van maken die in Guiness' Book of Records vermeld zal worden. Dat moeten dus negen pannekoeken worden, te verorberen door ééw persoon. Lukt dit, dan krijgt de held een Delftsblauw pannekoekenbord cadeau en de pannekoeken hoeft ie niet te betalen. Maar alleen als hij die toestand achter elkaar naar binnen kan werken. Ach, je had ook een record bananen eten in het Westland. Daar was iemand die 29 van die pisangs z'n keel door kreeg. Je hebt vreemde eters van vreemde hoeveelheden. Maar ze zullen het zonder de ster moeten doen. De ster van de wijzen uit het zuiden. di h IDEN De landelijke vee deratie van Autorijschool wi magers (FAM) in trod u- e trde gistermiddag in de el idse Groenoordhallen on- gin r het motto „FAM wijst Dtir weg naar zekerheid en jde lligheid" haar nationale tvo leidingsplan voor be- dai iifswagenchauffeurs. Drs. de Groot, directeur Goede-, ivervoer van het Ministe- van Verkeer en Water- it startte de opleiding iteren symbolisch door handtekening te zetten een reusachtige tacho- aafkaart. Aanvankelijk is het de bedoeling dat utssecretaris mevrouw lie Smit-Kroes deze han- S5»ping zou verrichten, maar moest op het laatste mo ot vanwege Tweede Ka- krverplichtingen afzeggen. opleidingsplan van de in opgerichte Federatie van n jlbtorijschool Managers moet ÈL eind maken aan de situa- i dat vrachtwagenchauffeurs ider enige praktische ken en ervaring met soms lorme transpoFtcombinaties weg op worden gestuurd, sinds vele jaren wordt in :he ederland geprobeerd de len aktische vaardigheid van 9S' lauffeurs op combinaties van 'eer dan tien ton gewicht al j het rijbewijs te verbeteren, bt nu toe kon men met een leine vrachtwagen in het be- t komen van het groot rijbe- ijs C-E/D-E, waarna onder et motto „de praktijk zal het n" vaak met schade en inde de bedrijfswagen- ifieur wijs op de weg ge tokt werd, aldus de FAM. toor het ontbreken van ge hikt materieel en deskundi- instructeurs werden trans- wt-ondernemers vaak jongen om zelf maar de aktische begeleiding van de tauffeur ter hand te nemen. overheid bracht enige ver storing door de invoering Drs J. de Groot plaatst zijn handtekening op een reusachtige tachograafkaart. van het zogenaamde CCV-b diploma, dat uitsluitend is ge richt op de theoretische kennis van de bedrijfschauffeur. Initiatief Volgens het FAM is er altijd een kloof gebleven tussen de minimale eisen voor de prakti sche vaardigheid en de inmid dels nuttig gebleken eisen voor het CCV-b diploma. Transport-organisaties en fa brikanten van bedrijfwagens hebben op kleine schaal voor hun leden en afnemers sum miere cursuspakketten ont worpen, doch hebben zich door gebrek aan kennis, erva ring en fondsen altijd moeten beperken tot plaatselijke acti viteiten. In de Federatie van Autorijschool Managers zijn de grootste rijschool-ondernemers in Nederland verenigd. In het begin van het jaar werd de aanzet gemaakt om met geza menlijke kennis, ervaring en financiële inspanning te ko men tot een nationaal oplei dingsplan voor de praktische opleiding van bedrijfswagen chauffeurs. Met dit initiatief, dat voorziet in opleidingscen tra in alle elf provincies is een bedrag van bijna twee miljoen gulden gemoeid. De FAM heeft zich voorzien van een splinternieuw wagenpark, be staande uit twintig Mercedes Benz trucks en trailers, voor zien van gesloten aluminium opbouwcarrosseriën, opleggers en zelfs een complete tankleg- gercombinatie. Dat indruk wekkende wagenpark was gis teren in zijn geheel in de Groenoordhallen aanwezig, opgesteld in een kring rond de genodigden. De FAM heeft speciale oefen terreinen voor de opleiding in gericht. Aan elk opleidings centrum zijn gekwalificeerde bedrijfswageninstructeurs ver bonden. Volledigheid De FAM-opleiding bestaat uit dag- en avondcursussen en omvat de meest uiteenlopende aspecten van het beroep vrachtwagenchauffeur. Dat varieert van het stellen der spiegels tot het invullen van douaneformulieren. De prak tijkopleiding kan door chauf feurs op eigen initiatief wor den gevolgd, maar ook kun nen bedrijven en instellingen hun chauffeurs groepsgewijs het rijtechnische programma laten volgen. De opleiding mondt uit in het door de Fede ratie geautoriseerde FAM-cer- tificaat, dat voor elke chauf feur een garantie betekent voor zowel theoretische als praktische deskundigheid. De heer de Groot, de verte genwoordiger van het Ministe rie van Verkeer en Waterstaat toonde zich gisteren in zijn toespraak verheugd over het initiatief van de Federatie. „Het is niet voldoende als een chauffeur alleen de beschik king heeft over het groot rijbe wijs. De chauffeur moet volle dig geschoold zijn. In de lan den van de EEG is het chauf feursdiploma voor chauffeurs onder de 25 jaar inmiddels verplicht gesteld. De eisen die aan de Nederlandse chauffeurs worden gesteld zijn zelfs nog zwaarder dan de eisen die aan hun collega's in de andere lan den van de Europese Gemeen schap worden gesteld. Ik be schouw de opleiding van de FAM dan ook als een stap in de goede richting", aldus de heer de Groot. Opleidingscentra De opleidingscentra van de FAM zijn gevestigd in Leiden (verkeerscholen Ton van den Bos en Theo Peters), Den Haag (verkeersscholen Van Buuren en Rietveld), Amsterdam en Flevoland (verkeersschool Slo- tervaart), Rotterdam en Delft (verkeersschool Mattijssen), Utrecht (verkeersschool Bruinsma), Arnhem (Theo Pe ters), Breda (verkeersschool Leo van Gils), Sittard (Theo Peters), Heerenveen, Gronin- gén en Coevorden (verkeers school DIBO) en Vriezen veen (verkeersschool Rohof). Het FAM-secretariaat is gevestigd aan de Kastelenweg 3 in Sit tard, tel. 04490-21777. LEIDEN Rob van Houten heeft met zijn Funhouse pro gramma's altijd redelijk succes geboekt bij het pu bliek. Zijn voorstelling 'Funhouse funhouse' is een collage van sketches uit vo rige programma's, waarbij enige artiesten die al eerder in zijn programma's optra den weer te gast zijn, nl. de marionettenspeler Feike Boschma en de travestiet Hans van den Hoek, beter bekend als Daisy Dynamite. Hoewel de zaal zich gistera vond in de Schouwburg uit bundig amuseerde, kon van 'Funhouse funhouse' niet meer gezegd worden dan dat het middelmatig is, zowel wat de aard der sketches betreft, als de theatrale uitwerking. Met name in het gedeelte voor de pauze zijn, scènes opgenomen die nogal makkelijk in elkaar zijn gezet; er is vaak sprake van een melige humor, die in zijn meligheid echter niet doorgezet wordt. De clou of anti-climax van zo'n sketch is niet duidelijk kenbaar ge maakt. In plaats dat het einde sterk benadrukt is, loopt de sketch leeg als een ballon. Het gedeelte na de pauze is in teressanter, daar mimespeler Rob van Houten daarin be hoorlijk van leer trekt. Boven dien is de humor geestiger. De beste scènes zijn toch al van Van Houten's hand. Hij be schikt nu eenmaal over de beste theatertechnieken van de spelers. Feike Boschma draagt met zijn marionetten ook een steentje bij aan de sfeer van de voorstelling. De overige medewerkers aan het programma halen slechts zel den het nivo van Van Houten en Boschma. De opening van het programma door Van den Hoek met het lied 'Wilkom men' uit de musical en film 'Cabaret' is al een misgreep. Voor wie de film gezien heeft (en dat zijn er nog al wat) is de uitvoering van Van den Hoek ontluisterend. Dit geldt ook voor andere songs, zoals 'Ich bin vom Kopf bis Fuss' van Dietrich. Had Van den Hoek nu maar een parodie of satire willen laten zien, dan had er nog iets interessants uit kun nen voortkomen. Daar dit kennelijk niet het geval is, komt Van den Hoek niet ver der dan een slechte imitatie die gerechtvaardigd moet wor den door het feit dat het door een man in vrouwentenue wordt uitgevoerd. Het komt mij voor dat voor 'Funhouse funhouse' niet de beste nummers bijeen gebracht zijn, hoewel misschien wel de succesvolste. Een collage ma ken van oude nummers is al geen daad van grote creativi teit. Was die creativiteit nu maar gestopt in de keuze en nadere uitwerking der num mers. JACQUELINE MAHIEU LEIDEN Ieder jaar opnieuw weten de verschillende studentencorpora van Neder land het éénakterfestival met hun produc ties te vullen. Dat hun stukkeuze traditio neel is, ligt gedeeltelijk aan het gebrek aan goede éénacters, gedeeltelijk aan de tame lijk behoudzuchtige opvattingen die men kennelijk binnen de toneelverenigingen van de corpora over toneel heeft Kwam het Lieds Studenten toneel verleden jaar nog met een vrij experimentele produc tie, gisteravond in het LAK-theater wist men niets beters te verzinnen dan De Obal- dia's „De Grootvizier", een veelgespeeld stuk waaraan amateurs zich kunnen vertil len. Het spelen dat men niet toneelspeelt ter afwisseling van het spelen dat men toneel speelt, blijkt vaak een te zware opgaaf. Niet echter voor de Leidse studenten, die juist door him enigszins declamatorische, ietwat gemaniëreerde speelstijl de moeilijkheden goed de baas bleven. De twee spelers en de ene speelsters brachten het stuk sober en doeltreffend. Dat kan niet van de andere twee bijdragen van de avond gezegd worden. „Every good boy deserves a favour" van Tom Stoppard bleek voor het Utrechtse Studenten Toneel vooral op het technische vlak een te moeilij ke opgave. Er wordt in dit politieke stuk nogal veel geëist van een goed samenspel tussen licht, geluid en spel, de Utrechters hadden niet de mooiste en soepelste over gangen tussen die drie gevonden. In hun spel overschreeuwden zij zichzelf te veel op zoek naar de achter de tekst liggende emo ties. Mrozeks „Karei" is een ware uitdaging tot actualisering en doet een beroep op drama turgische creativiteit Het thema van deze éénacter, bruut geweld contra de redelijke intelligentie, smeekt gewoon om toepassing op ons huidige maatschappijbeeld. De Delft- se studenten hadden van de oorspronkelijke kleinzoon en grootvader al twee broers ge maakt Maar waarom kreeg dit duo b.v. geen lerenjassen en stilleto's mee. Het beeld van jagers, dat men gehandhaafd had, is te on-Nederlands. In deze voorstelling kwam de emotie doorgaans na de tekst en de daar bij horende handeling Echt slecht was geen van drie producties. Inzet was er: de tekstvastheid bleek vol doende. Van de drie onderscheidde Leiden zich enigszins in positieve zin. Vanavond is de slotavond van het éénacterfestival. Weer in het LAK. Paul van der Pl>nk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5