PLATE1V KLASSIEK Kamermuziek Nederlandse uitvoerenden op zes goede en goedkope iangspelers Pinkpop The Knack Met het tweede album but little girls undertstand" van de L.A.-groep The Knack gaan we verder terug in de tijd. Zanger Doug Fie- ger c.s ramden met de single „My Sharonaver leden jaar in een keer door naar de hoogste plaats van de Amerikaan se hitparade. De teeny- bopper-muziek van The Knack met als grote voor beeld The Beatles, ken merkt zich door een stevi ge beat met een opvallend drumgeluid van Bruce Gary. De jongens presen teren zich daarbij in de zelfde zwart-witte kleding die de Beatles in hun vroege dagen droegen. Bruce drumde bovendien nog op een Ludwig-drum- stel, waarmee Bingo Starr vroeger furore maakte. Toch heeft de powerpop van de groep op „...but little girls understand" enigszins aan kracht inge boet. De nieuwe single „Baby talks dirtyligt nog in dezelfde lijn aJs „My Sharona", maar in nummers als „Teil me your mine" en „Mr. Handleman" is toch dui delijk voor een meer me lodieuze struktuur geko zen. Dit alles natuurlijk op bevel van producer Mike Chapman, die zich zelf op de hoes Comman der Chapman noemt De stem van Doug is even eens meer geprofileerd en houdt nu het midden tus sen Nick Gilder (ook een Chapman-pupil) en Freddy Mercury. De zeer dansbare plaat kent in te genstelling tot de vorige elpee „Get The Knack" geen uitschieters. Door de afwisselende melodieën is de plaat echter geen een heidsworst geworden, maar kent toch het typi sche Knack-geluid. En dus smakelijke Knack- worst. (Capi tol/1 A 062/36000) M.P. M Vorig jaar bewees de Engelsman Robin Scott onder het pseudoniem M, dat er met disco-ritmes ook aardige dingen te doen zijn. Zijn aanstekelij ke single „Pop Music" werd mede dankzij het sterke promotiefilmpje een wereldhit Scott had duidelijk op de single- markt gemikt en geens zins een carrière als pop muzikant voor ogen. Hij zet zich af tegen het feno meen popmuziek en zijn werk is eerder één grote persiflage te noemen. Het duurde even voor hij ge noeg grapjes had bedacht om een hele elpee te vul len, maar nu is het dan zo ver. De plaat „London, Paris, Munich" borduurt volgens verwachting ver der voort op het thema van „Pop Music". Elk nummer heeft die geijkte disco-ritmes en nodigt uit tot dansen. Toch is het materiaal op deze elpee, met uitzondering van de hit-single en de opvolger „Moonligth and Muzak", vrij zwak, de toegevoegde waarde van symfonische orkestraties, blazers en synthesizers ten spijt. „Cowboys en Indians" is een gezellige ragtime in een disco-jasje en af en toe komt de musical-sfeer om de hoek kijken in bij voorbeeld Unite Your Nation". Wie de beide voornoemde singles al heeft, kan deze elpee rus tig laten schieten. (MCA 20.268) M.P. Concertagenda 16 februari Gang of Four, Paard van Troje in Den Haag. Pat Benetar Paradiso in Amsterdam. 21 februari Syreeta Wright Billy Preston, Carré in Amsterdam. Jerry Lee Lewis, Jaap Edenhal in Amsterdam. 22 februari U.K. Subs, Paard van Troje in Den Haag. 23 februari McGuinn Hillman, Jaap Edenhal in Amsterdam. 25 februari Dennis Brown, Paradiso in Am sterdam. 28 februari Wishbone Ash, Carré in Amsterdam. 29 februari The Rou- sers, O'16 in Voorburg. 10 maart Pat Travers, De Meervaart in Amster dam. 15 maart The Underto nes, Paradiso in Amster dam. 16 maart Jethro Tuil, Ned. Congresgebouw in Den Haag. 17 maart Gary Nu- man's Tube way Army, Carré in Amsterdam. 22 maart Joe Jackson, Stadsgehoorzaal in Lei den. The Shadows, Jaap Edenhal in Amsterdam. 23 maart The Shadows, Ned. Congresgebouw in Den Haag. 4 april Billy Joel, Ned. Congresgebouw in Den Haag. 8 april Toto, Carré in Amsterdam. nog regelmatig zanglessen om niet na de eerste week van een tournee zonder stem te zitten. „Ik heb van kinds af aan goed kunnen zingen, maar om mijn stem uit te bouwen, ben ik les gaan nemen. Je moet alleen niet té veel oefenen, want dan raakt je stem geforceerd. Daarom neem ik ook genoeg rust". Syreeta schrikt voor niets terug. Als ze wordt opgebeld wat jazz te komen zingen, doet ze dat met net zo veel plezier als het leveren van achtergrondzang bij pop, blues of rock. Ze is een veelzijdig talent. Op haar nieuwe plaat, die momenteel wordt gemixt staan alleen pop- en rocknummers en ballades. „Dat ligt niet direct aan mij" zegt ze. „Maar als je jazz wil zingen, moet je met een producer werken, die dat kan opnemen. Richard Perry is daar niet zo geschikt voor. Hierdoor zing ik af en toe wel jazzy maar kom ik niet verder dan de basis. Hopelijk kan ik me op een volgende langspeier, wat meer als een muzikale kameleon uitleven. Het liefst zou ik zo'n elpee zelf produceren, maar dat is niet gemakkelijk. De moeilijkheid is de verschillende onderdelen van een nummer te onderscheiden en in de juiste verhoudingen te brengen. Maar er zijn gewoon dingen die ik niet hoor. Je zult zeggen, maar je hebt toch met Stevie Wonder gewerkt en die heeft je toch wel het een en ander geleerd? Dat is niet gebeurd. Hij werkt zo snel, dat hij niet de moeite neemt om tijdens de opnamen dingen te vertellen. De laatste jaren is hij wat rustiger geworden. Misschien heeft hij nu wel tijd om de verschillende facetten uit te leggen. Als dat zo is, hoopte ik degene te zijn aan wie het wordt verteld. Een van de wensen voor de jaren tachtig is namelijk die melodieën op de plaat te zetten, die al jaren door mijn hoofd spelen. Organisator Jan Smeets is in volle gang het programma j van het komende Pinkpopfestival in Geleen samen te stel len. De onderhandelingen met de verschillende groepei verlopen naar wens. Smeets kon onder voorbehoud eei imposante lijst tonen met The Cars, J. Geils Band, Van Ha len, Joe Jackson, The Specials, Bob Seger, U.K. en Ray mond van 't Groenewoud. Aan deze rij zal in ieder geva een Nederlandse act worden toegevoegd. Syreeta weer In de schijn werpers met tour- A**£ Wt>H Fluitiste Abbie de Quant wist de trio sonate een Ingetogen karakter te verlenen. Syreeta Wright is een naam, die nog altijd in verband wordt gebracht met Stevie Wonder. Hij was bet tenslotte, die haar in 1968 ontdekte toen ze als typiste bij het Amerikaanse platenlabel Motown werkte. Later trouwden ze, maar gingen, na een mislukt huwelijk, als de beste vrienden uit elkaar. Het werd stil rond Syreeta, een stilte, die kortgeleden werd verbroken door de single „It will come in time". Met het nieuwste hitwerkje „With you I'm born again", dat ze ook samen met Billy Preston zingt, lijkt ze nu steviger in het zadel te zitten dan ooit De samenwerking tussen Syreeta en Billy Preston kwam tot stand toen de filmmuziek voor „Fast Break" nog even snel in elkaar geknutseld moest worden. Billy werd gevraagd en toen hij muzikale steun nodig had voor de achtergrondvócalen werd Syreeta opgetrommeld. Die eerste samenwerking bleek een succesformule. De twee singles en een gezamelijke Amerikaanse- en Europese tournee, waarbij op 21 februari het Carré-theater in Amsterdam wordt aangedaan, zijn er het gevolg van. Syreeta is al lange tijd niet meer in Nederland geweest. Ze zegt: „Het moet ongeveer vier jaar geleden zijn. Ik ben inmiddels opnieuw getrouwd en heb twee schatten van kinderen Syreeta heeft een oude draad opgepikt en is weer aan het schrijven geslagen. De rest van de tijd heeft ze, als haar huishouden niet de aandacht vroeg, als ach tergrondzangeres gewerkt met musici als Quincy Jones, Donald Byrd, Stevie Wonder en Billy Preston. Momenteel legt ze met Richard Perry en Jerry Peters de laatste hand aan haar vierde solo-elpee, die eind maart begin april in ons land moet uitkomen. Straesser met de fluitiste een mooie eenheid vormt Na een gelegenheidswerk van Beethoven als schal!c worden er tegenover t twee 18e eeuwse stukke twee werken uit de li eeuw gesteld. Romantisc dus, maar vooral ook mui kantesk. Van Ernesto Ki hier variaties over een ma van Schubert va Franz Döppler na een gt,J voelig andante een ietw, baldadig rondo. In beity stukken assisteert Th$t Bless aan de piano. M Wat heet belangrijk? CBf 71084 is een fijne onbekonr. merde luisterplaat Van de zes sonates die I bussy op het eind van leven wilde schrijven, zi er drie gereedgekomen. HL zijn dichterlijke verbeeldin gen die qua sfeer en klank subtiliteit heel nauw luistfl ren. Modelleer maar eerifi zo'n melodiecurve! Gcx^i fried Hoogeveen en Stanle Hoogland slaagden magn i fiek in de sonate voor cel en piano. Fluitiste Abbie c Quant, altviolist Gerrit O, I deman en harpist Edwai^t Witsenburg wisten de trior sonate een ingetogen karaJiy ter te verlenen. De jong. Jaap van Zweden en de pi7. nist Ronald Brautigam, hoe wel heel goed musiceren 1 hadden daarentegen nt) niet genoeg bewogenhei j om boven de materie uit h: komen. Voor klarinettis1 Sjef Douwes hoefde dat nie want de rhapsodie (in di' oorspronkelijke versie mét Jan Gruithuyzen aan de pj£ ano) is een heel ander werty een stuk voor een conserva, torium-examen dat best ei* travert mag klinken. CBr 71085 is een aantrekkelijk Debussy-plaat. Hoe zou een operazangeR met een donkere en diepe maar uiteraard niet zo flex bele stem het doen in de i kort bestek telkens wisse lende liedkunst? De jong1 Limburger John Bröchele benadert Schumanns cycli „Dichterliebe" intelligeiv en zuiver maar weet ndt niet alles hoorbaar te m, ken en alle nuanceringen i1 kleur en expressie aan 1 brengen. Beter gaan hem c vroege liederen van de late zo revolutionaire Antcr Webern af, evenals <T fraaie Klingsorliederen va de Belg Jean Absil, in oi land nagenoeg onbeken Bröcheler is in zijn elemei in een paar Kroatiscl volksliederen. Mede door c goede pianobegeleidinge van Tan Crone een interei santé plaat (CBS 71088). Gelukkig had het Nedei landse Saxofoonkwartet jj in de jaren '30 in Parijs ee voorganger. Voor dat en semble van Marcel Mul J schreven Gabriël Piernt Jean Rivier en Jean Fran, gaix lichte en luchtige mi ziekjes die zonder pretentii toch heel onderhouden ,1 zijn. Frangaix heeft in 195 bovendien een saxofoon kwartet te werk gesteld in een opéra-bouffe a la O fenbach die het welig tit j rende snobisme onder coi j certgangers aan de kaa stelt Er zijn zes vocaliste voor nodig, een pianist, ee kamerkoor en zoals gezeg een saxofoonkwartet „Pi ris, nous deux!" weet be. te amuseren. Bij CBS 7108 zitten tekst en vertaling i J de hoes. JOHN KASANDE1 Achtergrond zang Syrêeta's leven speelt zich al jaren voor een groot deel in de studio af. Alleen in de periode, dat de succesvolle elpees „Syreeta" en „Stevie Wonder presents Syreeta" in de winkel lagen, ging ze op tournee door Amerika en Nederland. Verdween haar naam uit de hitlijsten en nam de vraag naar concerten af, dan nam ze met veel plezier haar plaats weer in als sessie- muzikante. „Het zingen in achtergrondkoortjes is nog altijd een goede oefening Soms moet je moeilijke of vreemde partijen zingen. Maar daardoor gaat het werk juist niet vervelen. Het is elke keer weer een uitdaging voor me. Het kan bijvoorbeeld zijn, dat het inzingen van jouw deel op het eerste gehoor heel gemakkelijk lijkt. Ben je er eenmaal mee bezig, dan blijkt het tegen te vallen. Maar daar leer je juist van. Die kennis gebruik ik om mijn eigen elpees te kunnen perfectioneren .Mijn leven als achtergrond zangeres" „De normale gang van zaken in de studio is, dat je eerst de juiste toon van een nummer te pakken moet krijgen. Dan leer je het liedje zingen en zet het op de band, terwijl je de basistape met drums, gitaar en basgitaar in je koptelefoon hoort. Er zijn echter artiesten, die het hele nummer opnemen en zich dan bedenken, dat het wel aardig is om nog wat achtergrondzang toe te voegen. Het is dan moeilijk om de juiste toon te pakken te krijgen, waardoor het inzingen erg lastig wordt. Stevie Wonder bijvoorbeeld nam eens een nummer op en vond eigenlijk dat er nog wat achtergrondvocalen nodig waren om het compleet te maken, dus belde hij me op. Al snel bleek het nummer in een voor mij té hoge toonsoort te zijn opgenomen, waardoor het heel moeilijk werd om het te zingen. Ik heb mijn stem namelijk in drie toonaarden onderverdeeld. Hoog zingen doe ik alleen in langzame ballades. Met een normale stem zing ik het swingende werk en met een lage stem breng ik pop-nummers. Het is een formule, die voor mij het beste werkt". Zaagles Syreeta, die getrouwd is met een sessie-muzikant, houdt van zingen. Ze neemt Syreeta en Bllty Preston op 21 februari met een show In Carré In Amsterdam. Er is de laatste tijd veel geredetwist over sponso ring door bet bedrijfsle ven. Nu het zich laat aan zien dat de overheids steun voorlopig niet noe menswaard zal toenemen, moet het er wel van ko men. Waarom ook niet? Alles hangt af van het hoe en het wat, van geval tot geval te beoordelen. De zes goede en goedkope CBS-langspelers van me rendeels jonge beoefe naars van de kamermu ziek vormen in elk geval respectabele sponsporing. De uitvoerenden hadden bij ingewijden al een goe de reputatie maar zij drongen nog onvoldoende door tot bet grote publiek. Voor een platenmaat schappij zijn hun presta ties in niet-populair reper toire een behoorlijk risi co, mede omdat de afzet buiten onze grenzen niet gemakkelijk zal zijn. De hypotheekbank die te hulp schoot en slechts heel discreet wordt ver meld, deed lofwaardig werk. Er staat bij dat ook het Ne derlandse Impresariaat steunde maar dit impresari aat geniet flink overheids subsidie en steunt dus met belastinggeld. Dat is niet wat je sponsoren noemt Wellicht heeft het ook ge adviseerd bij keuze van uit voerenden en repertoire. Het deed dan zijn plicht maar het zou te betreuren zijn als het zich daarmee een monopolie-positie zou verwerven. Dit kan tot een ongewenste situatie leiden. Niet alleen de artiesten van dit impresariaat immers be horen voor sponsoring in aanmerking te komen. Omdat de platen afzonder lijk worden verkocht, volgt hier van elk apart een be knopte bespreking. Hindemith, in 1963 overle den, wilde een bekwaam ambachtsman zijn. Met zijn muziek speculeerde hij met op de eeuwigheid maar op hier en nu. Omdat hij ook wars was van goedkoop sentiment en geen concessie wilde doen aan de smaak van de massa, stuitte hij met zijn heldere, open muziek op weerstanden. Zijn vitale klanken werden ervaren als hard en bars. Ten onrechte, getuige zijn soms heel lyri sche derde strijkkwartet. Het is een contrapuntisch meesterwerk, maar het is óók, net als het tweede kwartet dat Mozart aan Haydn opdroeg, een mense lijk document van vreugde en leed. Mozart echter vraagt een ander klankka rakter en een andere müsi- ceerstijl. Het Amsterdams Strijkkwartet dat beide stukken knap en met in zicht vastlegde, slaagde in Hindemith een fractie beter dan in Mozart maar CBS 71083 is desondanks in zijn geheel het beluisteren alles zins waard. Waarschijnlijk doordat hij zelf uitzonderlijk vroegrijp was, heeft Mendelssohn op latere leeftijd zes pianower- ken Kinderstiickege noemd. Hun gevoelswereld heeft echter niets kinder lijks en Weinig kinderen zullen ze kunnen spelen. Frédéric Meinders speelt de weinig bekende maar ver rassende muziek bijzonder mooi. Hij laat er een tref fende klaviersonate van Haydn aan vooraf gaan. Aangenomen de nogal zwa re, romantiserende aanpak is ook die vertolking respec tabel, maar mijn voorkeur faat uit naar de drie stuk en van Liszt op de andere kant Het zijn de tweede ballade (naar een helaas niet afgedrukt of samenge vat gedicht van Byron), een parafrase op het Heine-lied „Die Loreley" dat Liszt zelf toonzette en dan de grootste transcriptie van Isoldes Lie- bestod van Wagner. In Isol- de is Meinders, evenals in Mendelssohn, overrompe lend. CBS 71086 is een must voor pianoliefhebbers. Paul Verhey en Rien de Reede van het Concertge bouworkest konden in fluit- duetten geen meesterwer ken vastleggen. Toch hoor je op van zo'n duo van Bachs oudste, zeer begaafde zoon Wilhelm Friedemann met die grillige, springerige virtuositeit in de snelle en die merkwaardige uitschie ters in de langzame delen. Gewoon leuke speelmuziek bevat een trio van Carl Sta- mitz waarin cellist Wim

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 22