rie maanden
ertraging bij
algewaterproject
Popfestival Stadsgehoorzaal
voor herhaling vatbaar
orswegbewoners beklagen zich over verkeerssituatie
Bezield
koffieconcert
ALLE KAARTEN 'UITVERKOCHT'; RECORD BIER VERKOOP
looflijk slechte staat. Hierdoor ver
oorzaakt iedere vrachtwagen en bus
een dermate trillingsoverlast dat er
„sprake kan zijn van een kleine aard
beving". Een en ander is mede te
danken aan de onverantwoord hoge
snelheden waarmee over de Morsweg
wordt gereden, aldus de bewoners.
toegangsweg voor Leiden geldt en
verwachten dus niet dat u het zware
verkeer kunt weren uit onze straat.
Maar het minste dat u voor ons zou
kunnen doen is te zorgen dat het
wegdek in optimale conditie is", al
dus de bewoners in hun brief aan de
raad. Zij eisen van het gemeentebe
stuur dat deze de weg op korte ter
mijn laat asfalteren. „Hierbij stellen
wij ons voor, dat er dan ook een fiets-
suggestiestrook komt op de plaatsen
waar dit mogelijk is. Ook een over
steekplaats met beveiliging door mid
del van verkeerslichten is een abso
lute noodzaak", aldus de bewoners.
Voordat er tot asfaltering kan wor
den overgegaan moet eerst de riole
ring in de Morsweg worden ver
nieuwd. Deze bevindt zich in erbar
melijke toestand. „Uitstel van asfalte-.
ring in verband hiermee moeten wij
absoluut van de hand wijzen. Ten
slotte is dit achterstallig onderhoud
waarvoor de gemeente Leiden volle
dig verantwoordelijk is".
Tenslotte kaarten de verontruste be
woners de penibele parkeersituatie
rond de Morsweg aan. Sinds het aan
tal parkeerplaatsen langs de Morsweg
aanzienlijk is ingekrompen kunnen
de bewoners met geen mogelijkheid
hun auto meer in de buurt kwijt.
„Tegelijktijd met asfaltering van de
Morsweg moet het mogelijk zijn oni
parkeerplaatsen aan te leggen, waar
bij wij ons voorstellen dat dit zou
kunnen gebeuren tussen de Mor-
spoort en de P. Krugerstraat aan bei
de zijden van de weg en aan de rech
terkant van de Morsweg tussen de
Lopsenstraat en de spoorbomen", al
dus de bewoners.
i fundamenten van de nieuwbouw aan het Galgewater.
WINTER
'78-'79
WERKT DOOR
EN De barre winter van 78-79
rkt nog steeds door in de bouw. Ook
grote stadsvernieuwingsproject
het Galgewater in het hartje van
len ligt sindsdien niet meer op
Projektontwikkelings-b.v.
md/Utrecht meldt een achter
and in de bouw van drie maanden.
rwijl de oplevering van de laatste
tning aanvankelijk in de herfst van
jij jaar viel te verwachten, zegt men
al blij te zijn als dit de komende
nter nog zal gebeuren.
het inzetten van extra ploegen bouw-
kkers probeert de projektontwikkelaar
inmiddels geleden schade weer wat te
rug te dringen. „Door de vertragingen
van verleden jaar is het deze maanden
ook allemaal wat gevoeliger komen te lig
gen",aldus een woordvoerder van West-
land/Utrecht b.v. Al met al kan worden
geconstateerd, dat de fasering van het to
tale plan minstens drie maanden opge
schoven dient te worden. Of de winter
van nu in zijn staart nog een restje venijn
in petto heeft, moet de bouwer eveneens
nog maar afwachten, want als dat het ge
val is, wordt de geplande oplevering van
de laatste woningen in december zelfs
problematisch.
Westland/Utrecht bouwt op de plaats van
het voormalig Rotogravure-complex 16
premiekoopflats, 60 appartementen en
restaureert aan de kant van het Noordein
de 17 bestaande oude woningen. Het eer
ste wapenfeit binnen de nieuwbouw zou
in april de realisatie van een grote par
keerkelder (annex autowasplaats) met een
capaciteit van 60 auto's moeten zijn. De
parkeerkelder hoopt men thans nog voor
de bouwvakvakantie klaar te hebben. De
stagnatie in de bouw zal volgens het
hoofdkantoor m Amsterdam geen gevol
gen hebben voor de prijzen van de wonin
gen. Deze blijven gefixeerd op circa
150.000 gulden voor een premiewoning,
tussen 180.000 en 200.000 gulden voor een
woning met gemeentegarantie en tussen
200.000 en 375.000 gulden voor een vrije
sectorwoning.
Y ingeroef ening
van Mekaniek
LEIDEN Mimetheater Me
kaniek toonde zaterdagavond
in het LAK haar productie
„Vierkantier", een beweging
scompositie voor drie mensen.
Uitgangspunt van deze compo
sitie was het houten vlak van
vier bij vier meter; bij de aan
vang van de voorstelling liep
dit vlak schuin omhoog vanuit
het publiek gezien.
Later in de voorstelling bleek
dat het vlak losgemaakt kon
worden, waarna het, door een
halfronde koepel aan de on
derkant, alle Kanten op wie
belde.
De spelers maakten uitgebreid
gebruik van de mogelijkheden
die het hellende vlak, en later
het wiebelende vlak hen bood.
Gestileerd en afgemeten be
wogen de drie zich over het
podium, waarbij verschillende
thema's in hun handelingen
terugkwamen, zoals het balan
ceren aan de rand, het neer-
glijden en weer omhoog gaan,
het vallen en opstaan. Na los
koppeling van het podium be
stonden de handelingen voor
namelijk uit het balanceren,
het laten doorslaan van het
vlak naar de andere kant, dan
weer naar de andere, en het
elkaar in evenwicht houden of
uit balans brengen.
Dit is wat er gebeurde met de
spelers van het vlak, en meer
niet.
De oefeningen die de spelers
lieten zien waren zeer waardig
als basis voor een voorstelling,
maar niet als voorstelling zelf.
Men gaf te weinig inhoud aan
de bewegingen. Een enkele
keer poogden de spelers een
humoristische noot aan te
brengen door elkaar te hinde
ren, maar het bedoelde effect
was nog niet geheel aanwezig.
Dit kwam doordat de techniek
nog te veel overheerste, de be
wegingen werden met teveel
nadruk uitgevoerd, terwijl een
juiste mate van terloopsheid
pas echt humoristisch werkt.
Maar die terloopsheid eist wel
een perfecte beheersing van
de technieken, die Mekaniek
kennelijk nog niet bezit.
Verder dient gezegd dat het
vlak hinderlijk kraakte tijdens
de uitvoering. De toepassing
van de microfoon die de gelui
den versterkt over de luid
sprekers weergaf, deed slechts
aan als een modieus grapje.
Hauser Orkater heeft in het
programma „Zie de mannen
vallen" dezelfde truc met de
microfoon zo ingenieus toege
past, dat elke navolging slechts
een zwakke imitatie blijft.
„Vierkantier" van Mekaniek
is hoofdzakelijk te beschouwen
als een vingeroefening voor
latere producties.
JAQUELINE MAHIEU
LEIDEN Veel belangstel
ling was er voor het koffie
concert dat zondagochtend
plaats vond in de Stadsge
hoorzaal. De jonge Japanse
violist Kaoru Kakudo, geas
sisteerd door de pianist Ma-
rinus Flipse, trad op met
werken van Handel, Chaus-
son, Tartini en De Sarasate.
In dit afwisselende program
ma konden de vele kwaliteiten
van Kakudo beluisterd wor
den. Zij beschikt over een
toon, waarin zij een grote
kracht en expressiviteit legt.
Haar spel komt dan ook als
heel geladen en boeiend over.
De vierde vioolsonate van
Handel waarmee werd begon
nen, klonk bezield en fascine
rend, ook al kan men zich af
vragen of deze Barokmuziek
soms niet wat fors klonk. De
sonate van Tartini, bijgenaamd
„Duivelstrillersonate", werd
virtuoos gebracht en met een
dramatiek, vooral in de lange
solo voor viool, die af en toe
iets te veel leek voor de mu
ziek.
Dramatische mogelijkheden te
over bood de Poème var.
Chausson. Is het werk vooral
bekend in de zetting met or
kest in de versie voor viool en
piano ging niets verloren van
de expressie. Intens en welo
verwogen klonk elk detail,
met overgave werd aan het to
taalkarakter van de muziek
recht gedaan.
Een mooie uitvoering, waar
aan het spel van Marinus Flip
se het zijne bijdroeg. Aan de
ene kant sober en bescheiden
van toon, aan de andere kant
toch steun gevend, in expres
sie en evenwicht. Kwaliteiten
van een zeer talentvol en er
varen begeleider.
Een romance van De Sarasate
besloot een fraaie muzikale
ochtend.
Dirk Vooren.
Voorjaarscollectie
Sloos (Haarlemmerstraat) showt 18 februari de nieu
we^ voorjaarscollectie bruids- en avondjaponnen in
Wienerwald aan de Steenstraat. De show wordt gecom
pleteerd door lady-speaker, hapjes en drankjes. Er zijn
slechts een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Kaar
ten a tien gulden kunnen bij Bruidhuis Sloos aan de
Haarlemmerstraat 42 verkregen worden.
Geen balMerepinters
Het bejaarden- en discobal, dat de carnavalsvereniging
'de Merepinters' voor 18 februari gepland had, gaat we-,
gens onvoldoende belangstelling van de leden niet
door. De optocht van 16 februari gaat daarentegen wel
door. Deze tocht start om 10.00 uur en gaat door de Me
ren wijk en de Kooi. 's Middags wordt bij de optocht
van 'de Hutspotten' aangesloten. De middag-optocht
gaat door de Leidse binnenstad.
Kennismaking Augustinus
Februari staat voor jongerenvereniging Augustinus in het
teken van de kenningsmaking- en introductie. Voor ieder
een is dat tevens de laatste mogelijkheid om voor de zo
mervakantie nog als lid ingeschreven te worden. Behalve
de vaste programma's op de introductieavonden (16. 20. 23
en 27 februari) is er ruime gelegenheid informatie in te
winnen over wat er op Augustinus zoal te beleven valt en
kan een kijkje genomen worden in de vele ruimten, de ge
zellige bar en de goedkope eettafel. Augustinus is bedoeld
voor jongeren, die het leuk vinden om met anderen iets te
Maskerade
In de Leidse Schouwburg wordt op donderdag 14 en vrij
dag 15 februari de musical „Maskerade"opgevoerd. Deze
oer-Nederlandse musical is geschreven door Jos Brink en
Frank Sanders, die ook meespelen. Verder doen Henny
Orri, Lucie de Lange, Mary Michon en Simone Kleinsma
mee. „Maskerade" is een spel over liefde en mensen die
zich anders voordoen dan ze zijn, een spel vol vergissingen,
verwarringen, intriges en veel plezier. Aanvang op beide
avonden 20.15 uur.
Stadhuis
bleek
«j te hoog
LEIDEN Poginffen
om het ornament, dat de
schoorsteen van het stad
huis siert, te verwijde
ren, zijn vanmorgen in
alle vroegte mislukt.
Het twee ton wegende
ju schoorsteenkapje, dat we-
ni gens onderhoudswerk-
,e zaamheden van het hoog-
'"ste punt van het stadhuis
naar de begane grond
moest verhuizen, bleek
niet door de hijskranen te
bereiken. De schoorsteen
van het stadhuis was ho
ger dan de mannen van
Van Marwijk uit Zoeter-
woude dachten (of de kra
nen waren korter dan zij
1 vermoeden). Morgen wor
den hernieuwde pogingen
'in het werk gesteld om de
top van het stadhuis te
'veroveren'.
nbraak levert
mille op
Bij een inbraak in
0 betonbedrijf in Lisse
ïrd dit weekend 4000 gul-
o gestolen. De inbraak
nd plaats in de nacht van
terdag op zondag.
- inbrekers kwamen binnen
een ruit kapot te slaan. In
:t kantoor werd een brand
de kast gekraakt en leegge-
®Jd. Het bedrijf is gevestigd
de Grevelingenstraat.
De travestie-show van Julie Woods.
Folkmuziek voor de ouderen in de bovenzalen.
LEIDEN „Even bijkomen. Wat
een drukte", zucht een serveerster
van het restaurant van de Stadsge
hoorzaal terwijl ze in een stoel bij
de toiletten ploft. De dame fronst
het hoofd. „Wat een herrie zeg. Ik
krijg er een punthoofd van. Zo
druk als nu is het nog nooit ge
weest".
Al vanaf twee uur zaterdagmiddag
stroomt het Leidse popminnende
publiek door de glazen deuren van
het antieke gebouw aan de Brees-
traat. De drukte neemt steeds meer
toe. Alle gratis kaarten voor het
Luba Loves Leiden Festival zijn af
gehaald. Bij de ingang wordt door
hen die geen kaart meer hebben
kunnen bemachtigen aan iedere be
zoeker gevraagd: „Hebben jullie
nog kaarten?". Zijn er nog kaarten
over dan volgen op de stoep van de
Stadsgehoorzaal de onderhandelin
gen.
In de grote benedenzaal van de Stads
gehoorzaal spelen acht Leidse pop
groepen. De spits wordt door 'Gargoy
le' afgebeten. De leden van de groe
pen die nog moeten spelen, lopen wat
nerveus rond. Bij een deur die toe
gang tot het podium verschaft, loopt
Gerard Wagenaar rond. Dik opge
maakt en voorzien van de vrouwelij
ke vormen. Hij is 18 jaar en gaat
straks een travestie-show verzorgen.
Zijn artiestennaam is July Woods. Na
'Gargoyle' komt de Mixed Up Band.
Een groep die muziek maakt in aller
lei stijlen. Een beetje funkie, een beet
je rock 'n roll, wat ballades, enz. Mu
ziek die lekker in het gehoor ligt en
voor een pas beginnende groep hele
maal niet slecht. Na de Mixed Up
Band verschijnt July Woods, met drie
zangeresjes op de achtergrond, op het
podium. Hij play-backed wat hits en
verkleedt zich daarbij telkens. Er
wordt gefloten en er wordt boegeroe
pen. De serveersters verlaten even
nun ambiance om dit voor Leiden zo
ongewone schouwspel niet te hoeven
missen. Ondertussen worden de spul
len voor de volgende band vast opge
zet.
In de bovenzalen gaat er allemaal wat
rustiger aan toe. Het meer bezadigde
re, oudere publiek heeft zich daar te
rug getrokken. Er worden in een zaal
blues gespeeld. In een andere boven
zaal is de disco van de American
Sound Drive-In Show en geven Maria
en Lilian dansdemonstraties. De in de
benedenzaal zo rijkelijk vertegen
woordigde punkers zijn op de eerste
verdieping niet te vinden. Dat zij zich
toch even boven hebben gewaagd,
blijkt uit wat opschriften. Met viltstift
is op een deur 'kanker' geschreven en
elders in de bovengang prijkt op een
tot dan nog maagdelijke muur het be
kende anarchistische teken, een rond
je met een A erin.
Het wordt steeds drukker. Szmotsz,
met hun symfonische muziek en First
Love met hun Zuid-Amerikaanse ge
tinte klanken zijn geweest. Carte
Blanche begint. Het klinkt allemaal
prima, maar na afloop is de groep niet
zo tevreden. De installatie waarop ge
speeld moest worden, zou 'waardeloos'
zijn. Iets wat ook door andere groepen
wordt gezegd. Dicht bij het podiumoor
was het allemaal redelijk te volgen,
maar achter in de zaal werd het een
Ook de slagwerker van De Dum
mies vloog het vuurwerk om de
oren.
brei. Ook op het podium zelf zou men
elkaar maar heel slecht kunnen ho
ren.
Het is avond. In de Breestraat strui
kelt men op de stoep over de fietsen.
De snackbar op de hoek doet goede
zaken. Ondertussen vliegen ook in de
Stadsgehoorzaal de slaatjes en kroket
ten over de toonbank. Het bier vloeit
rijkelijk. De pilsverkoop heeft alle re
cords gebroken. De benedenzaal ligt
bezaaid met flesjes. Hier en daar sneu
velt er een. Het kapotte glas, zou een
aardige schade hebben veroorzaakt
aan het parket. Beneden in de hal zijn
al 40 L.P.'s met de acht deelnemende
groepen verkocht. Boven heeft een
meisje achter een grote stapel langspe-
lers er nog maar één aan de man kun
nen brengen.
'July Woods' herhaalt voor de laatko
mers nog eens zijn travestie-show.
Dan beginnen de Dummies. Een grote
groep punkers heeft zich in het mid
den van de zaal verzameld. Als de
eerste tonen op de trommelvliezen be
uken, begint het bizar geklede volkje
dwaas te springen en te dansen. Er
worden rotjes naar het podium ge
gooid en dan vallen ook de eerste
klappen. De ordedienst van Luba
vindt de rotjes te gevaarlijk en verwij
dert nogal hardhandig één van de
werpende punkers. De Dummies heb
ben dan al een tijdje gespeeld, maar
het incident met de ordedienst doet
hen besluiten te stoppen. Een in het
begin van de avond nog enthousiaste
toiletjuffrouw bij de 'Heren' ziet het
allemaal al donker in. In de toiletten
heeft het graffiti- volkje zich tegoed
gedaan aan de muren en de deuren.
Met viltstift zijn er leuzen, tekens en
natuurlijk het woord Dummies op de
muren gezet.
Als afsluiting is nog de groep Tower
te horen, maar velen hebben er dan
wel genoeg van. Een hele dag lol voor
nop. Langzaam stroomt het publiek
weer door de glazen deuren van de
Stadsgehoorzaal naar buiten. Er zijn
nog aardig wat L.P.'s verkocht. De
serveersters in het restaurant wrijven
de voeten en de ogen. In de bovenza
len verstomt het geklap in de handen
en op de dijen gelijk met de deuntjes
van de folkmuziek. Ook bij de disco is
men nu wel moe. In de toiletten ma
ken de juffrouwen de schade op.
SYLVIA VAN LEEUWEN