Mies zet punt achter „Telebingo"
BEELD
SPRAAK
-V
TERUGBLIK
Jeugdige kritiek
op Johan Anthierens en
Vlaamse zangers
if
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
hou ri
het LJ
scherm
in het
oog
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 11 FEBRUARI 1980 PAG
Op de Vlaams-Belgische tv zijn ze de ja
ren '80 even alternatief als tumultueus
gestart door op de buis jongeren gelegen
heid te geven gevestigde reputaties kri
tisch te benaderen, c.q. te kraken, c.q.
pootje te lichten. In een uitzending verle
den week gingen twee Vlaamse zangers
voor de bijl, alsmede de radiojournalist
Jan van Rompaay en weekbladartikelen-
schrijver Johan Anthierens, die nog eens
samen met Mies Bouwman de BRT-ru-
briek „Noord-Zuid" presenteerde, waar
uit beiden op staande voet werden ont
slagen na Vader Abraham in beeld te
pakken te hebben genomen. De Belgische
kijker zag bij die gelegenheid Pierre
Kartner woedend wegbenen, nadat An
thierens navraag had gedaan naar diens
„geldzucht en de erbarmelijke slijmerig
heid" zijner teksten. Dat kon Vader
Abraham niet over zijn kant laten gaan.
Johan Anthierens en Mies Bouwman
moesten niet denken, dat zij als smurfen
alles mochten durven.
Dat is allemaal alweer tv-geschiedenis. We
zitten nu in de jaren '80 met volop ruimte
voor nieuwe ideeën, ook op het gebied van
de tv. Genoemde Johan Anthierens heeft
altijd weinig op gehad met de jongerenpro
gramma's op het Vlaamse net. Ze werken
daar sinds mensenheugenis met de rubriek
„Tienerklanken", waarin inderdaad ruimte
wordt geschapen voor de pop, maar waarin
vooral toch ook Vlaamse liedjeszangers wor
den aangeprezen, toegewijde troubadours
met gevoelige volkspoëzie en persoonlijke
erupties op gitaar. Dat is te begrijpen, want
de (jeugdige) zangcultuur ligt daar heel an
ders dan hier. Zij hechten aan een vertol
king in eigen woorden van innerlijke roer
selen in een taal die ze niet zo gemakkelijk
te grabbel gooien als wij hier voor het En
gels, op Boudewijn de Groot en Rob de Nijs
Even een zijpas om dit duidelijk te maken.
Als Ellen Foley in een Interview verklaart
graag in Nederland op te treden en daar
haar platen uit te brengen, omdat de accep
tatie van buitenlandse pop door Nederland
al jaren bepalend is voor wat er daarna en
daarmee verder in Europa gebeurt (ook
Abba verkocht hier het best vóór wereld
wijde verkoop op gang kwam), dan heeft
dat direct te maken met onze eigen armoe
op dat gebied. Wij accepteren hier gemak
kelijk wat van elders komt, omdat we in dat
opzicht weinig van onszelf hebben. In
Frankrijk bijv. deed en doet de Amerikaan
se pop veel schoorvoetender haar intrede,
omdat dat land in het chanson beschikt over
een eigen liedcultuur. Duitsland met zijn
Schlagers dito. Buurland België deelt met
behoud van het Vlaams volop in de Franse
zangbehoefte mee en droeg uit eigen mid-
door Ton Oliemuller
den heel wat beroemde chansonniers aan dit
verschijnsel bij met zelfs uitgesproken
grootheden als Jacques Brei. Dat leeft in
België en daarom slaat men daar de eigen
zangers hoger aan dan eendagsvliegen als
bijv. Meat Loaf, die na een avondje dash-
boardlicht in het complete donker ver
dwijnt.
De Vlaamse zangavondjes in „Tienerklan
ken" met stil ingetogen jongeren op het hel
lend vlak van de tribune komen stukken
minder explosief over dan wat in tv-top-
popprogramma's aan Amerikaanse promo
tiefilmpjes op het Hollandse scherm wordt
uitgesmeerd. Daar zit niks van ons zelf bij.
Het is allemaal geïmporteerde muziekcul
tuur. Tegen de Belgische „Tienerklanken"
met veel eigen werk moet echter ingebracht
worden, en dat doet Johan Anthierens, dat
het een beetje teveel op zelfverheerlijking
lijkt Alles is daar goed, wordt geprezen en
gevleid als het maar van eigen bodem komt.
Dat gaat op de duur sterk tegen staan, voor
al als er jongeren aan bod komen wier op
rechtheid van levensgevoel hun bekwaam
heid op de snaren verre overtreft.
Johan Anthierens heeft dus gelijk als hij die
programma's wat pittiger wil hebben. Hij
vindt ze althans heel anders dan ze zouden
moeten zijn. Misschien heeft hij hierbij ook
ons land op het oog, want wat ze hier aan
pop teveel doen, gebeurt in België te weinig.
Maar dat niet alleen, de jongeren krijgen
zelf op tv te weinig kans tot kritische in
spraak. Hen wordt alles opgedrongen, ze
hoeven er zelf alleen maar bij te staan jui
chen. Dienen als larmoyante tribunevulling,
wat ze even braaf als opgetogen zich laten
welgevallen. De Hilversumse programma
makers zijn voortdurend aan de wandel met
De Vlaamse troubadours Zjef Vanuytsel (I) en Raymond van het Groenewoud zouden volgens jeugdige Belgen meer over wereldleed
en minder over liefde moeten zingen, waar beide zangers het behoorlijk niet mee eens zijn.
de handel, gebruiken de jongeren voor de
bijval en verzuimen hen naar hun mening
te vragen over het verschil tussen humbug
en hoog niveau in deze branche.
In de weerzin hiertegen past de nieuwe op
zet van BRT's „Tienerklanken", waarvoor
Anthierens zelf als een van de eerste slacht
offers fungeerde. Laten de jongeren maar
zeggen wat ze tegen hem hebben. Kritische
programma's voor jongeren? Dat kon gebeu
ren. Ze vinden, dat wat hij schrijft in diver
se bladen niet objectief is, te subjectief om
journalistiek werk genoemd te kunnen wor
den en dat hij meer met gevoel dan met in
formatie werkt. Aan dat euvel leden zijn
vroegere tv-programma's ook. Daar zou hij
niet uit verwijderd zijn als hij de kunst van
het interviewen beter zou verstaan. Hij
drijft de mensen als een nurk in een hoek,
zodat er tenslotte niets meer uit hen komt.
Als je de mensen op hun gemak stelt haal je
er veel meer uit. Bij een omzichtiger bena
dering zullen ze veel openhartiger zijn,
waardoor het interview waardiger en waar
devoller zal worden.
Dat zeiden de jongeren keihard tegen Johan
Anthierens, die zijn wederwoord zonder
omwegen de ether inwierp. Hij, Johan, kon
aantonen journalist te zijn, omdat hij in het
bezit is van een perskaart. „Of wat ik schrijf
en zeg de mensen verarmt of verrijkt, zegt
mij niets, ieder moet er zelf maar mee doen
wat hij wil. Ik wil de slijmtrant doorbreken.
Confrontatie uitlokken met het publiek. Ik
ben ijdel. Ik heb een hekel aan die valse
Vlaamse bescheidenheid. Aan alles wat ik
denk en schrijf gaat orderzoek naar de din
gen vooraf. Daar zit dus een grote portie
Johan Anthierens moet geïnterviewde
mensen niet als een nurk in de hoek drij
ven. Dan zullen zij veel openhartiger pra
ten.
eerlijkheid in en als dit tot een schandaal
leidt is mij dat niet onwelkom. Ik wil belij
den wat ik vind".
Liedjeszanger Raymond van het Groene-
woude kreeg van een jongere te horen, dat
de teksten van zijn laatste elpee hem had
den ontgoocheld. Over een liefde, die in
hem zingt, moet hem van het hart: „zij
strijkt met haar handen door mijn haar en
maakt het eten in één minuut klaar". Dat
achtte die jongere veel te goedkoop voor een
gonzende liefde en voor een gewetensvolle
zanger, die eigenlijk meer door het wereld
leed aangetast zou moeten zijn. Een beetje
artiest toont engagement, vond die jonge
spreker.
Raymond was het daar behoorlijk niet mee
eens. Hij heeft het lastig genoeg met zijn le
vensernst om daar ook nog eens een ander
mee lastig te vallen. Hij voelt een intens
liefdeslied in hoge mate als geëngageerd
aan, omdat het getuigt van één worden met
mensen in je naaste omgeving, het samen
doen met een zelfde levensgevoel. Het hoeft
toch niet altijd over ellende te gaan. De
vreugde van het zijn en het zien blijft mee
tellen.
Balladezanger Zjef Vanuytsel voegde er aan
toe, dat je met liedjes geen mensen en geen
wereld kunt veranderen, hoogstens wakker
schudden, tenminste als je meer tekst doet
in je lied dan „Uche, uche, het stikt hier van
de mugge". Hij vraagt zich wel af waarom
het ene liedje hoger aangeslagen moet wor
den dan het andere. Het kan naast elkaar
allebei recht van bestaan hebben.
Jan van Rompaay, de Belgische Theo Koo-
men vanwege de sensatie die hij in zijn
radioverslaggeving doet, kreeg vanuit de
jeugdige hoek ook nogal wat kritiek toege
schoven. Hij zou minder belangrijke zaken
op de radio buiten alle proporties oppeppen.
Jan zelf ziet dat anders. Het hele leven biedt
sensatie. Dat brengt hij graag onder zijn ge
hoor en wel op zodanige wijze, dat dit er
werkelijk door aangesproken wordt. Hij
heeft in zijn werk geleidelijk de publieke
smaak leren kennen en hij vindt dat het pu
bliek recht heeft daarnaar bediend te wor
den. De omroep is van het volk en niet van
een stelletje heren met fraaie woordkeuzen.
Het gaat om de gewone mens die wil weten
wat er om hem heen gebeurt. Dat is echt
wat anders dan het uithalen van stunts,
waarvan hij beticht werd door zijn jeugdige
belagers.
Zo werd er geleden door oud en gestreden
door jong op BRT-tv in een programma,
waarin als een voorbode van de jaren '80 de
jeugd de kans kreeg gevestigde figuren naar
hun broodwinning en bestaansreden te vra
gen. Ook in ons land lijkt de tijd daarvoor
aangebroken. Jan Wolkers, Willem Duys,
Mies Bouwman, Willeke Alberti, Freek de
Jonge, ja >vie niet al, zouden onderhand
eens op tv voor het forum kunnen verschij
nen van jongeren die de taal van het hart
over de tong durven laten gaan.
Johan Anthierens staat achter deze vorm
van open televisie met alle onverbloemd
heid die jongeren in hun kritiek aan de dag
kunnen leggen. Hij heeft echter leergeld be
taald na zijn plotselinge ontslag uit „Noord-
Zuid" en voegde er. dan ook in dezelfde
adem aan toe, dat hij best weer op het BRT-
scherm wil verschijnen mits vooraf strenge
voorwaarden worden gesteld over wat hij
wel en niet aan persoonlijke openhartighe
den mag spuien. Dan vindt hij het niet erg
om over de tong te gaan.
NEDERLAND 1
18.30
18.45
18.55
TROS
18.59
Nieuws voor doven en
slechthorenden
Sesamstraat
Kortweg
Journaal
Charlie's Angels,
tv-serie
19.47 Kieskeurig.
Consumenten
rubriek
20.20 Freebie and the bean,
speelfilm
NOS
21.37 Journaal
TROS
21.55 Freebie and the bean,
vervolg speelfilm
22.35 Over leven.
Documentaire
SOCUTERA
23.15 Film van de Stichting
Nederlandse
Vrijwilligers
NOS
23.20 Journaal
NEDERLAND2
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.25 Lastechniek, les 14
NOS
18.55 Journaal
AVRO
18.59 Doctor Snuggles
19.05 AVRO's toppop
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.27 Teleblngo - Spelen
laten spelen
21.50 Televizier magazirn
22.30 Een ruiter rijdt voo l
tv-serie
NOS
23.30 Journaal
DUITSLAND 1
(Region, progr. NDR: 18.00
18.30 Aktual. 19.59 Prog
WDR: 18.00 Amus.progr. Aan*
Ie Chicago, tv-serle. 18.30 W
neckt das Hebt slch, tv-serle
Natuurfilmserle. 19.15 Aktual.
Reportage.) 20.00 Journ. 20.1
ques Offenbach, tv-serle. 21.
kumentaire. 22.00 Spelprogr.
Aktual. 23.00 Zeit der Eint
Hongaarse speelfilm. 0.25 Jou
DUITSLAND 2
18.25 Pollzelartzt Simon Lark
rle. 19.00 Journ. 19.30 Hit
20.15 Inform, progr. 21.00
21.20 Aus helterem Hlmmel,
23.00 Journ.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterserie. 18.30 Tv-
19.00 Cult, serie. 19.45 Joi
20.00 Journ. 20.15 Kultureel
schappelijk progr. 21.00 Mo
21.15 Kuste der Gesetzlosen,
speelfilm. 22.45 Cult.-w
progr. 23.45 Journ.
BELGIE NEDERLAND 1
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 J
rle. 18.30 Open School. 19.00
progr. 19.30 Verkeerstips.
Meded.en Morgen. 19.45
20.10 Weerber. 20.15 Sp«
21.00 Ontsnappingsroute, ft
21.50 Progr. voor de vrouw.
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 Literair
zlne. 18.45 Sport. 19.15 Regio
gazlne. 19.29 Weerber. 19.30
19.55 Inform, serie. 20.00 La
speelfilm. 22.35 Journ.
NEDERLAND 1
10.00-11.30 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NOS-NOT
14.00-15.00 Schooltelevisie
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en aktual. 10.25 Das
Teufels General, Duitse speelfilm.
12.25 Umschau. 12.55 Persoverz.
13.00-13.10 Journ. 16.10 Journ. 16.15
Report. 17.00 Klnderprogr. 17.20 Kin
derserie. 17.50-18.00 Journ. (Region.
DUITSLAND 2
16.00 Tv-cursus Duits. 16.30
voor ouderen. 17.00 Journ. 17.
derserie. 17.40 Aktual. en muz
DUITSLAND 3 WDR
7.55 Ochtendgymn.
Schooltelevisie. (9.30 Kleuter;
BELGIE NED. 1
14.00-16.00 Schoolt!
17.00-18.00 Schooltelevisie.
BELGIE NED. 2
14.00-16.00 Schoolt*
17.00-18.00 Schooltelevisie.
BELGIE FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 Schooltel
17.15 Schooltelevisie. 17.50 Mo
Rosee, tv-serle.
HILVERSUM 1
TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) Da ver!
Vlrgilius van Tuil. 18.30 (S) De k
(S) Zomaar 's avonds. 22.02 (S) Het d
de middelen, hoorspel. 22.56 (S) ucnte
gramm.muziek. NOS: 23.02 (S) Met het oog
PP: Uitz. van het GPV. 19.00 Rond
woord. 20.00 (S) Muziek In NC
21.30 (S) Llterama-maandag.
boeken, schrijvers en toneel. 22.2:
HILVERSUM 2
NCRV: 18.00 (S) Muziek In vrije tijd. 18.50
NOS: 18.02 (S) De avondsplts met dt
nale Hitparade. AVRO: 19.02 (S)
nieuwe. 19.30 (S) Folk live. 20.02 (S)
paal 15. 21.02 (S) Superclean dream
ne. 22.02 AVRO's Radlojourn. 22
Blues, ballads 6 beat. 23.02 (S)
swlngtime.
Radlojourn.). 9.03 Tekst en ult-
-J L, leg. 9.08 (S) Concertant. 10.02
Licht De zandbakshow. 10.10 (S) Ar-
br,J|g
twaalf. 12.30 (S)Mon vl
Radlojourn. 13.20 S0 De AVRO Diligence.
13.55 Beursplein 5. 14.02 (S) 'n Mldagje
AVRO. 16.02 Hersengymn. 16:30 De zand
bakshow. 16.38 Kat In de zak. 17.02 (S) Gas
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgy
mn. 7.20 Het levende woord.
7.30 Nws. 7.36 Echo (8.00-8.10
Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Amus.muz.
12.16 OVERHEIDSVOORL.: Ultz.
landbouw. 12.26 Meded. voor land
bouw. 12.30 Nws. 12.36 Echo 13.i
13.11 Goal. 13.30 Lange vingers.
Open School. 15.15 Opvoeden en g
15.30 Geen verboden toegang. 18J
praatprogr. 17.24 Meded. 17.30 Nwi
Echo.
'tffotRSQM VARA: (van 7.00-18.00 I
inW vla Dingen van de dag.) 7
tfL Gesodemeurders. 6.30 (S
f-Ö land ze zeggen10.30
-xtCSW P,sch Jansen. 11.30 (S) V
zoekplaat|e. 13.30 (S) Splti
15.30 (S) Popkrant. 16.30 (S) Beton.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S)(
do. 9.00 Nws. 9.02 (S) B
n orgel In Vlaardlngen. 9
10J
12 00
KiASSItk Opus tien tot t
12.02 (S) Specialiteiten a
13.00 De meest verkochte "klassieke
13.30 (S) Koren - Korpsen. 14.00 Nws
(S) De hoge "C". 14.30 (S) Gul
15.00-17.00 (S) Belcantorlum.
In de laatste Telebingo-uit-
zending voor het goede doel
gaat Mies Bouwman er nog
eens stevig tegenaan, maar
dan zet ze er ook een punt
achter. Ze keek in het begin
als tegen een berg op tegen
de dertien uitzendingen, die
haar te wachten stonden.
Het is haar achteraf alle
maal erg meegevallen, al is
zij .nog steeds verbijsterd
over de belangstelling voor
dit gokspel ten bate van de
gehandicapten. Telebingo
eindigt waar deze begonnen
is in de Arnhemse Schouw
burg, de stad waar ook de
spelen worden gehouden.
Het zou wel eens een storm
achtige uitzending kunnen
worden met thuis zes mil
joen kijkers. Als gasten op
het podium Andy Gibb en
Ellen Foley, maar ook stich
tingsvoorzitter A. van Em-
den, die de opbrengst be
kend zal maken.
Ned. II 20.27 uur.
Charlie's Angels
Een vrachtwagenchauffeur
met vriendinnen wordt ont
voerd. Op verzoek van zijn.
vrouw gaan de Angels daar
wat aan doen.
Ned. I 18.59 uur.
Kieskeurig
De consumentenrubriek
„Kieskeurig" neemt een kijkje
in de stationsrestauraties. Het
gaat vooral om de koffie en
het toeristenmenu.
Ned. I 19.47 uur.
Freebie en Bean
De Amerikaanse speelfilm
„Freebie and the Bean" gaat
over twee politiemannen die
achter een onderwereldfiguur
aanzitten. Het draait tenslotte
uit op een felle schietpartij,
onderbroken door het NOS-
journaal.
Ned. I 20.20 uur.
Over leven
Het wonderlijke instrument,
Linda Marsh en James Caan in een scène uit de film „Freebie and the Bean".
dat oog heet, wordt bekeken laten weten hoe volgens hen
in de medische rubriek "Over de toptien er uit hoort te zien.
Toppop
Scholieren hebben Ad Visser
Ned. II 19.05 uur.
Een ruiter
en Grace slechter, vooral als
Paul zijn eigenlijke liefde,
Claire Derwent, als kinderver
zorgster in huis haalt. Een
schipbreuk op de late avond
spreekt boekdelen.
Ned. II 22.30 uur.
Koot bleek gisteravond het
Simplisties Verbond verlaten
te hebben. Hij was Hoofd
Amusement van het IKON ge
worden. Bie deelde dat kenne-
lijk nogal ontworteld mee. In
zijn nieuwe functie bleek hij
Sinatra Tahamata te heten. En
passant haalden de heren de
inderdaad bijna epidemische
vormen aannemende neiging
zich over te geven aan de een
of andere Oosterse mystiek
(Jean Foudraine en Wilhelmi-
na Hoedeman) drastisch op de
korrel. En dat deden zij ook
met het verschijnsel van de al
ternatieve geneeswijzen, waar
zij een zoetstofwisselingsthera-
pie aan toevoegden. Als zij op
hun best zijn en dat waren
zij bij dezen blijkt met welk
een uitermate geraffineerd
vakmanschap de heren dat pa
rodistisch werk eigenlijk doen.
Het is zeer knap en je kunt
nog lachen ook. Dat Hans Ver
hagen met de nieuwe serie ge
sprekken onder de titel „Uit
de volksmond" zijn draai weer
helemaal heeft gevonden, heb
ik al betoogd. Deze keer was
hij naar Emmercompascuum
getrokken om daar het levens
verhaal te vernemen van de
75-jarige Albert van Wijk, een
gewezen veenarbeider. Hij was
wat moeilijk te verstaan, maar
voor zover men hem kon vol
gen, toch heel. goed te begrij
pen. Het was alles bijelkaar
een tamelijk trieste levensge
schiedenis van een man, die in
de droeve dagen, die we
bijzonder ten onrechte von
goede oude tijd worden aa
zien, letterlijk een brood
moeten stelen om niet vai
honger om te komen. Maai
was natuurlijk ook een onl
rend verhaal en Verhagf
een van de zeer weinigen
er steeds weer in slagen hl
sereen van iemand los te
gen. Ik verwacht nog veel
die rubriek.
Van de zaterdagavond
met de beste wil van de
reld niets bijzonders te
den. En wat moet een 1
nog voor zinnigs zeggen
de Showbizquiz of de
Burnstijnshow?
HERMAN HOFHUI2
Op het jaarlijkse tv-festi-
val te Monte Carlo zijn
twee prijzen toegevallen
aan het tv-spel „Een hu
welijk" van Hugo Heij-
nen, die hiervoor het
verhaal „Zwijgen" ge
bruikte van Marcellus
Emants. Josee Ruiter-
(midden), die in dit stuk
de referendarisvrouw
speelde, kreeg de „gou
den nimf" en regisseur
Gerard Rekers kwam in
aanmerking voor de
Unda-prijs voor de dra
matische vormgeving.
Op de foto links Ton
Kuyl en rechts Maxim
Hamel.