■5:
Jong talent aan bod in 'Rondje Theater'
1
1
Erik
Odekerke
leed
kou in
zijn
toog
43 r
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVOir
fe
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
w
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 28 JANUARI 1980 PA
Vl
De dagboekserie van de herdershond
loopt op zijn eind, maar Jo de Meijere
krijgt het nóg koud als hij er aan denkt
hoe hij als kapelaan Odekerke bij stevi
ge vorst op Limburgse binnenweggetjes
moest acteren, slechts gekleed in dunne
toog, omdat het verhaal in de zomer heet
te spelen. Voor de latere kijker onmerk
baar heeft hij liggen rillen, toen hij tij
dens het brevieren onder een boom in
slaap was gevallen. De scène speelde har
tje zomer, maar werd opgenomen mid
winter vorig jaar. Hij lag in de schaduw
van de boom bij pure vorst, schaduw die
kunstmatig werd geschapen door fel
kunstlicht. Hij schoot volgens het draai
boek toen wakker, diende zich het zweet
van het voorhoofd te wissen en veront
schuldigend tegen zijn engelbewaarder
en: „De hitte v:
ogen sluiten...
Even later stond hij buiten beeld in zijn
handen te blazen en te stampvoeten van de
kou. En wat dacht men thuis bij de thermos
taat dan wel in de hitte van de huiselijke
haard van de blauwe vingers van Goswinus
Slangen (Johan te Slaa), nadat deze het graf
van Slot-Marieke in zijn eigen tuin met ste
nen had verfraaid? Waaruit alweer blijkt
hoezeer de kijker voor zijn scherm zich door
illusies laat leiden. Wie heeft er op het beeld
iets van gemerkt, dat op verschillende da
gen tijdens de opnamen natte sneeuw en ha
gelbuien de acteurs om de oren vlogen?
Verstijfd zette Willie van Hemert de camera
dan stil. In die barre ogenblikken doken de
acteurs de requisietenwagens in om bij een
straalkacheltje de botten te ontdooien en de
bloedsomloop weer aan een redelijk toeren
tal te helpen.
Jef van Dalsen, die al een half leven lang in
België en Limburg met toneel te maken
heeft en voor het „Dagboek" als man achter
de schermen was ingezet, had geen tijd om
het koud te krijgen. Hij stond voortdurend
voor hete vuren om alles tijdig voor de op
namen in orde te hebben, hetgeen grote ei
sen stelde aan het improvisatievermogen.
Jef kent Limburg op zijn duimpje. Hij weet
waar de mooie plekjes te vinden zijn. Vol
gens hem heeft Limburg alles wat een fil
mer nodig heeft: heuvels, bossen, weiden,
rivieren, beken, intact gebleven dorpsker
nen en mooie stadsgezichten. Om de juiste
lokaties te vinden heeft hij vooral plezier
gehad van zijn paard, zijn grootste liefheb
berij. Daarmee kom je op plekjes, waar geen
auto, fiets of wandeling je heen brengt. Die
plekjes fotografeerde hij, zodat van Hemert
daaruit de beste kon kiezen voor zijn opna
men. Jef weet bovendien hoe je met Lim
burgers om moet gaan, een lustig volkje,
beste mensen als je ze op een charmante en
levenskunstige manier voor je karretje weet
te spannen. De bevolking van Eijsden en
verre omgeving bleek bereid alles te doen
voor het „Dagboek" tot en met het slopen
op hun daken van de tv-antennes. Daar
hebben van Hemert en de KRO veel plezier
van gehad. Je moest ze wel in de gaten hou
den natuurlijk, want bij massascènes kropen
er altijd wat meer binnen het blikveld van
de camera dan er nodig waren. Iedereen
dacht: geen ramp als er eentje meer of min
der in beeld loopt. Maar die mensen verga
ten dat ze gekleed gingen anno 1979, terwijl
Jef van Dalsen, de man op de achtergrond
van „Dagboek", zag aan het eind van de
opnamen en van een lange koude winter
de lammetjes geboren worden in Limburg
se weiden.
de figuratie in de kleding van vroeger rond
liep.
Bovendien leefden die Limburgse figuran
ten zich zozeer in, dat zij na de opnamen in
toneeldracht naar huis gingen en pas daar
ontdekten, dat zij in historische couture op
„zijn minst een halve eeuw achterliepen. En
'net als de kledingkist bevatte de doos met
snorren en baarden evenmin een onuitput
telijke hoeveelheid. Na de scènes moesten
de figuranten worden nagelopen voor terug
gave van lijfgoed en gelaatsbegroeiïng om-
Frank Spekking van de NOS-cequisieten stond voortdurend naast de camera gereed met
spulletjes van vroeger, lampekappen, kolenkitten en koffiepotten.
dat ze de andere dag voor anderen nodig
waren. Je kunt niet elke dag nieuwe dozen
van de fabriek laten komen.
Teleurstellingen bleven natuurlijk niet uit.
Zo had men een leuke dorpsstraat ontdekt
vol klassiek verweerde geveltjes. Precies ge
schikt om daar een scène van vroeger in te
laten spelen. Met de bewoners werden af
spraken voor filmdagen .gemaakt. Toen la
ter de filmploeg verscheen kon men het wel
vergeten. De mensen waren zo verrukt, dat
hun straatje op het scherm zou komen, dat
zij ijlings aan het verven waren geslagen.
Het zag er allemaal zo helder en fris uit, dat
men de armoe van vroeger daar niet in zou
herkennen, reden waarom naar een ander
oud straatje omgezien moest worden.
Een harmonie of een fanfare kan voor niet
minder precaire problemen zorgen als de
mannen lang moeten wachten op de opna
men en de verleiding niet kunnen weer
staan de kou te verdrijven met een pittig
glas. Los van de partituur raakten zij per
teug echter meer in de stemming en minder
in de maatvastheid om de voorgeschreven
muziek te blazen. Zij dreigden over elke no
tenbalk te struikelen. Ook dat moest in de
hand gehouden worden.
Er waren al onvoorziene tekenen genoeg
aan de hemel. Bijvoorbeeld die van de Bel
gische straaljagerpiloten, die toen ze een
maal ontdekt hadden dat er gefilmd werd,
elke dag even over kwamen vliegen als dar
tele duivels, waarna van Hemert de scènes
opnieuw moest maken, want het lijkt theo-
log;sch weinig verantwoord om de stem van
de engelbewaarder verloren te laten gaan in
straaljagergebrul.
Voor beelden van de mijnramp in deze serie
moest men met de de hele ploeg naar het
Belgische Waterschei, waar nog mijnen in
bedrijf zijn. De Turkse en Marokkaanse
gastarbeiders daar, aan wie was geleerd te
werken met veiligheidsmateriaal, snapten
er niets meer van, toen een groep kompels
in oude kleding en zonder hoofdbescher
ming afdaalden in de mijngangen. Zij had
den net vernomen en moeizaam begrepen,
dat met ingang van de zomertijd de klok
zou worden teruggezet en dachten toen dat
dat met een halve eeuw tegelijk zou gaan.
Want het moet natuurlijk wel allemaal erg
op vroeger lijken. Daar weet ook Frank
Spekking van mee te praten, een man van
de requisietenafdeling van de NOS, die spe
ciaal voor deze serie werd ingezet. Door het
lezen van boeken weet hij veel van de oude
tijden af. Als een mens overleed in zijn huis,
dekte men de spiegels en de ramen met gor
dijnen af om elke menselijke ijdelheid in dat
levensgebeuren buiten te stellen. Om die
zelfde reden werd ook de klok stil gezet.
Het leven houdt de pas in. Het overkomt
Frank Spekking nu nog, dat hij na uitzen
dingen wordt opgebeld door mensen die
„historische fouten" hebben ontdekt en pre
cies weten vast te stellen, dat een bepaald
soort koffiekan in vroeger tijden in juist die
streek van het land niet werd gebruikt. Al
les mag tegenwoordig op het scherm, als je
maar niet aan een Nederlander zijn koffie
pot komt. Bij de NOS is men rijkelijk voor
zien van antiquarisch materiaal, maar dat
wil niet zeggen, dat men op gebied van
huisraad alles in huis heeft. Er moet ook
wel eens gepast en gemeten en geïmprovi
seerd worden. Bovendien kan men niet alles
weten uit een tijd die ver achter ons ligt.
Een extra zorg kreeg tijdens de opnamen
Richard Maréchal op de schouders gelegd,
de man die was aangetrokken om op lokatie
te zorgen voor eten en drinken. Een hele
zorg op winterse dagen. Velen in de film
ploeg klampten hem op vrijdag aan met de
vraag naar een verse Limburgse vlaai, be
stemd voor moeder de vrouw thuis. Daar
moest Richard elke week een hele organisa
tie voor op touw zetten met naburige warme
bakkers.
Daar denk je als kijker niet aan als Slot-Ma-
rieke bezig is voorgoed haar ogen te sluiten,
als kapelaan Erik met zijn geweten tobt
over zijn nieuwe functie in Roermond, als
Klaasje ongelukkig wordt geschopt, als en
gelbewaarder Brusse het laatste nieuws uit'
de hemel doorseint, dat daar rond de came
ra mensen in de weer zijn, die na het laatste
shot met koude vingers gretig in de verse
vlaaien graaien.
TON OLIEMULLER
Tetake van OsMwaarde, pas
van de academie, maar nu al
een bekende naam in de the
aterwereld, vanavond in
„Rondje Theater".
In zijn „Rondje Theater"
vanavond gaat Hans van
Willigenburg zich uitvoerig
bezig houden met jong ta
lent en wel met die aanko
mende podiumkrachten, die
nog verblijven op de Am
sterdamse Academie voor
Kleinkunst dan wel dit in
stituut met succes achter de
rug hebben. Hans maakt een
praatje met directeur Johan
Verdoner, die niet alleen
voor leerlingen in de weer
is, maar ook artiesten be
hulpzaam is bij voorberei
dingen voor podiumoptre
den. De filmcamera volgt
ook de leerlingen tijdens de
lessen. Ronnie Bierman en
Derek de Lint praten over
hun ervaringen in het vak
en pas afgestudeerden ko
men eveneens him zegje
doen, onder wie Marja Ga-
mal, die de Pisuisseprijs
voor verwachtingsvol talent
verwierf, Tetske van Osse-
waarde, die al duidelijk van
haar aanwezigheid op het
podium heeft blijk gegeven.
Bill van Dijk en Rob de
Nijs. Ook het kindercabaret
„Voor een briefkaart op de
eerste rang". Nieuwe films die
in deze uitzending aan bod ko
men zijn o.a., „Die Blechtrom-
mel" van Schlöndorf, „Tess"
van Polanski en „Mon premier
amour" van Chouraqui.
Ned. I 19.25 uur.
„Potvoordrie" komt aan
bod.
Ned. I 22.30 uur.
Ivanhoe
Tegenstanders van Ivanhoe
dwingen diens dubbelganger
tot een bekentenis, waardoor
Ivanhoe bij het volk in een
kwaad daglicht komt te staan.
Ivanhoe weet echter door
krachtig ingrijpen erger te
voorkomen.
Ned. I 18.59 uur.
Briefkaart
Actrice Claudine Auger van
de film „„L'associé" is vana
vond te gast in de filmrubriek
Telebingo
Sword of justice
Niets ontziende gangsters laten
zich inpalmen door een meisje,
dat op zoek is naar haar ver
dwenen vriendin.
Ned. I 20.15 uur.
Alle zegen
In „Alle zegen komt van bo
ven" schijnt dit letterlijk te
gaan gelden voor een vrouw,
die na jarenlang wachten ein
delijk in verwachting is ge- RujtGr
raakt. Zij dronk daarvoor zo
genaamd Lourdeswater, dat in
werkelijkheid uit de regenton
afkomstig blijkt te zijn. Er ont
staan dan plannen om van de
plaats een bedevaartsoord te
maken.
Ned. I 21.05 uur.
Wat heet beter
Ditmaal komen klachten van
kinderen in behandeling zoals
buikpijn, astma, niet eten en
obstipatie. Het kind kan dan
ziek zijn, maar er kunnen ook
andere oorzaken zijn, zoals
problemen op school of thuis.
Kinderpsycholoog Wolters
praat hierover.
Ned. I 21.55 uur.
Vanavond opereert Mies met
haar Bingoklanten in de Maas
trichtse Eurohal. Artiesten en
andere bekende persoonlijkhe
den snellen toe om er weer
een festijn van te maken ten
bate van de
Ned. II 20.2
ecntgenoot van Grace Lovell.
Zijn stille liefde Claire Der-
went probeert haar teleurstel
ling elders te vergeten.
Ned. II 21.30 u«r.
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.30 Sesamstraat
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
KRO
18.59 De avonturen van
Ivanhoe, tv-serle
19.25 Voor een briefkaart
op de eerste rang
20.15 Sword of justice,
tv-serie
21.05 Alle zegen komt van
boven, tv-serie
KRO
21.55 Wat heet beter
22.30 Rondje theater
NEDERLAND 2
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
AVRO
18.59 Doctor Snuggles
19.05 AVRO's Toppop
AVRO
20.27 Telebingo - spef*
en laten spelen i
21.30 Een ruiter rijdt
tv-serie
22.25 Televizier Magaj
NOS
23.15 Journaal
DUITSLAND 1
(Region, progr. NDR: 181
18.30 Aktual. 18.45 Kf
18.55 Parlser Geschlchter
19.25 Aktueel magazine.
gr.overz. WDR: 18.00 Al
Aansl. Parole Chicago, tv-a
Sprcheklopferei, tv-serie. II
tuurfilmserie. 19.15 Aktual.jt
semann 6 Co.. tv-serie.) 2(L
20.15 Jacques Offenbacffi
21.10 Reportage. 22.00 Rl
22.30 Aktual. 23.00 Fer|>
Vorhang (No down paymetl
film. 0.40 Journ. n
DUITSLAND 2 g
18.25 Polizeiarzt Simon Larf 4
'19.00 Journ. 19.30 Spelprg
Inform, progr. 21.00 Aktt
Szenen einer Ehe. tv-film. P
cussle. 23.55 Journ. I1
DUITSLAND 3 WDR I*
18.00 Kleuterprogr. 18.3Ê
Duits. 19.00 Inform. prc\
Journal 3. 20.00 Journ. 20L
serie. 21.00 Aktueel magazf
Hohe Null (Ceiling Zero),
22.45 Filmrubriek. 23.30 Jd!
E
BELGIE NED. a
18.00 Tekenfilmserie. 18.05
rie. 18.30 Open School. 19j«
progr. 19.30 Verkeerstip
Meded.en Morgen. 19.4]
20.10 Weerber. 20.15 L
21.05 Ontsnappingsroute,
21.55 Consumentenmaga:
Journ.
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 Lite
zlne. 18.45 Sport. 19.1
Journ. 19.29 Weerber. 19
19.55 Inform, progr. 20.0
progr. 21.35 Discussie. Aai
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-11.30 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NOS-NOT
14.00-15.00 Schooltelevisie
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en aktual. 10.25 Amus-
.progr. 11.10 Reportage. 11.55 Film-
porlret. 12.25 Aktueel magazine.
12.55 Persoverz. 13.00 Journ. 16.10
Journ. 16.15 Fllmdocumentalre. 17.00
Tekenfilmserie. 17.15 Kinderserie.
17.50 Journ. (Region. pr<
9.30 Kleuterprogr. WDR:
Schooltelevisie. (9.30 KleuL
DUITSLAND 2
10.00 Tv-cursus. 16.30 Pi
ouderen. 17.00 Journ. 17.'
serie. 17.40 Aktual. en muz
DUITSLAND 3 WDR
7.55 Gymnastiek. 8.05-11.5
televisie. (9.30 Klei
17.00-17.30 Schooltelevisie
BELGIE NED.1
14.00-16.00 Scho
17.00-18.00 Schooltelevisie
BELGIE FRANS
14.00, 14.30, 15.00 en 17.'
televisie. 17.45 Monsieu
tv-serle.
HILVERSUM 1
TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De verha
len van Verglllus van Tuil. 18.30 (S) De kln-
derplatenbak. 18.45 (S) De planeteneter,
hoorspelserie (4). 19.02 (S) Tross-Country.
20.02 (S) Blaaskapellen Festival. 21.02 (S)
Zomaar 's avonds. NOS: 23.02 (S) Met het
oog op morgen. AVRO: 0.02 AVRO's Radio-
Journaal. 0.10 (S) Plm Jacobs' Platenscala.
1 02 (S) One o'clock |ump. 2.02 (S) AVRO's
Service Station. 6.02 (S) AVRO: Muziek en
PP: Ultt. van het GPV. 19.0
20.00 (S) Muziek In NCR?
I
School. 23.25 (S) Muziek van"
23.55 Nws.
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 (S) De Avondsplts m
nale Hitparade. AVRO: 19.02
nieuwe. 19.30 (S) Folk live. 20.Of
paal 15. 21.02 (S) Superclean Of
ne. 22.02 (S) Radlojourn. 22.10
ballads 6 beat. 23.02 (S) AVRO's
HQVDtSQM AVRO: (7.03 en 8.03 AVRO's Ra-
ÉH dlojoum) 9.03 Tekst en uitleg..
9.08 (S) Divertimento: populalr-k-
rr1 iL7 lassleke muziek. 10.02 De zand-
FiCflt bakshow. 10.10 (S en M) Ar-
beldsvltamlnen. 11.02 Lord
Zeepsop, radlofeullleton. 11.30 (S) Rondom
twaalf. 12.30 (S) Mon vieux, ma vlellle. 13.03
AVRO's Radlojourn. 13.20 (S) De AVRO Dili
gence. 13.55 Beursplein 5. 14.02 (S) 'n Mld-
dag|e AVRO. 16.02 Hersengymnastiek.
r de landbouw. 12 2<
INFO
VARA: 7.02 (S) Gesod
8.30 (S) Holland ze ze)
(S) Typisch Jansen. 1
RA's zoekplaatje. 13.3
beeld. 15.30 (S) Popk
(S) Beton. 1
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgy
mnastiek. 7.20 Het levende
woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo.
(8.00 Nws.) 8 30 Nws. 8.36 Amus-
TROS: 7.00 Nws. 7.02,
Clo. 9.00 Nws. 9.02 (3
ziek. 9.30 (S) Van heit
10.00 (S) Opus tier.
11.30 Ratel. 12.16 OVERH.VOORL.:
„fTrorl 12.00 Nws. 12l02 (S)
*4*-^ ten a la carte. 13.00 (8
verkochte klassieke tien. 13.30
-Korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S)
cultureel progr. 14.30 (S) Gultarit.
(S) Belcantorlum: opera en ballej
Academie-leerlinge Marja Ga-
mal vanavond in „Rondje
Theater", kreeg al de Pisuis-
seprijs voor het meestbelo-
vende jonge talent.
In „America 2Night" trad gis
teravond de duidelijk waar
neembare filmster Elke Som-
mer op, geflankeerd door drie
zo mogelijk nog duidelijker
waarneembare bodybuilders.
Een krankzinnige toestand.
Maar die zogeheten „talk
show" leeft toch vooral bij de
gratie van die twee merkwaar
dige druiven die de zaak pre
senteren. Wat die heren in
korte tijd aan florissante onzin
bij elkaar weten te kletsen is
nauwelijks na te vertellen. „Ze
is niet eens in dit land gebo
ren, dat kan alleen in Amerika
gebeuren", die stijl bedoel ik.
En wanneer de presentator
van „Privé" zoiets zou zeggen,
zou hij het ongetwijfeld echt
menen. Verder had de VPRO
„De radiodroom", een kort
filmpje van Flip Jansen en
niet veel meer dan een ietwat
aandoenlijke scherts.
Hans Verhagen bleek gelukkig
naar zijn ware bestemming te
ruggekeerd. In „Uit de volk
smond" kan hij gewoon zich
zelf zijn. Dat was in „Verha-
gencadabra" ook wel want
hij kan niet anders maar in
dat programma werd hij ook
nog eens verplicht om het te
zijn. Wat allerlei verwrongen
situaties teweeg bracht. Hoe
voortreffelijk Verhagen inter
viewt als je hem voluit zijn
gang laat gaan bleek meteen
in dit eerste gesprek met de
voortreffelijke gebroeders
Henkes uit Rotterdam. Een ju
weel van een (dubbel)inter-
view.
Bij Aad van den Heuvel was
zaterdagavond wederom alles
anders. Om te beginne!
nieuwslezer Joop van!
tuigen van zijn booshi
dat hij zonder zijn voii
getekend en wel in eel
tentie van een leveri
lenbedrijf was opgenoi
achtte zijn journalistié
griteit (en die van h(
journaal) daarmee a
En hij had natuur]
grootste gelijk van de
Hij wil dat overigen!
drukt zien in een scï
goeding van een kwari
beschikking te stellen
NOVIB. Later in het n
ma kwam merkwaard
nog een dominee die
naam in een boek va
ten 't Hart voorkomt, d
daarvan een smarted
vijftigduizend gulden 1
passant liet hij ons w|
zijn vader een neef V|
Hari was geweest, da
een racefiets reed en
niet alleen nooit d
dronken is geweest, m
in het geheel niet drj
maakte kortom als go(
tenmens van zijn a
vrijwel een komisch ij
Ook liet Aad mejuffrd
na Boelens een liedje
over „de televisierecq
Er zijn er van dat sool
genstelling tot bijvoorb
van kunstcritici, maar|
nig dat ik er bijna toj
het mij persoonlijk
trekken. Ik heb dat ei
nader inzien toch m
gedaan, al vroeg ik j
onwillekeurig even ai
benen van mijn vrout
lijk met die troep te
konden hebben.
HERMAN HOF1