VIker Schlöndorff: Ik geloof niet in een nieuw fascisme' Het schandaal van de valse Mondriaans van het Centre Beaubourg lISSEUR VANGUNTHER GRASS'„DIE BLECHTROMMEL": LEIDSE COURANT WOENSDAG 23 JANUARI 1980 PAGINA 9 \onze correspondent J?.n pn) S De wereld van de ervalsers heeft iets fasci- waarbij een zekere be fing voor dit merkwaardi- gsel van genialiteit, virtu- en oplichting wellicht het trsende clement is, terwijl [maak ten aanzien van de eus-gcnomen experts al- i pikante rol speelt. De ge- yan Van Meegeren en de Hongaar, die vanaf Ibiza stmarkt met verblufferide jngen van moderne mees- Ierstroomde, zijn overbe- laarbij werd veelal (door Hingen") de vraag ge- (raarom die vervalsers zo jke" kunstenaars naboot- rwijl met name onder de ten immers imitaties mo laren die „elk kind" kon De talloze vervalsingen illo waren al relatief ge- k geweest, maar mis baren artiesten als bij- el Piet Mondriaan zó t na te bootsen, dat meest doorgewinterde :r daarvoor terugschrok, et al te doorzichtig zou Maar uiteindelijk is enering terecht onlo- onden en iemand is aan aardigen van Mondri- ilagen. En consequent de doorvoerend dat de 'ermetele vervalsing de verdenking trekt, zijn [ondriaans aan een van ;te musea voor moderne ngeboden. En gekocht, tns bijna. toffer van de oplichting is inde Parijse culturele cen- •orges Pompidou (Beau- iworden. Volgens het blad 'aaraan wij onder- Igegevens ontlenen, werd van Beaubourg in de 1978 benaderd door een iter in schilderijen, Simo- die drie Mondriaans wil- pen. Aangezien de be- ^Nederlandse schilder be- weinig werken achterge- ^ft, is elke museumdirec- tisch bereid voor een van toegift aan: een klein de minder bekende Ne- Bart van der Leek. De ;en van Mondriaan zijn voorzien van certifica- •n intieme vriend van de dichel Seuphor; van prof ier ex-conservator, van ir-Muller Museum en van eigenares van de wer- rouw Weinbaum uit Am- En Simone Verdé geniet ernationale kunstwereld :e bekendheid, ondriaans bevinden zich land; in een kluis' van de jlerc, die sedert enige tijd is door de bekendev iank. van Beaubourg toont litief geïnteresseerd" en rrken in het Centre Geor- tidou ten toon willen stel le zijde van de makelaar- rtegen geen bezwaar; in- De doeken worden geëx- de vakpers reageert po- Ierse critici laten zich zeer er de werken uit en ze ierts raakten in extase". Joen francs... U tekent de aankoopcom- *n Beaubourg een princi- £pakte: de drie Mondriaans ^-pr zes miljoen francs (drie gulden) door het Centre H Pompidou aangekocht f. }n een Zwitserse zaken- |||c Tripet, wordt door de |§ter aangewezen als haar Jfïtigde om de koopsom te Bvijl zekere kunstcritici ;|pnd over de drie werken ^3 abstracte Nederlandse ||&itlieten, toonden zekere ïelaars zich hoogst gere- Enkelen namen contact eaubourg en wezen erop drie werken in geen en- poog. geen enkel aan de ^gewijde publikatie enig van deze waarschuwingen, reist de directeur van het Parijse Museum voor Moderne Kunst 1 juli naar Nederland, waar hij van de conser vator van het Haagse Gemeente museum verneemt dat ook hem de drie Mondriaans aangeboden zijn, maar dat hij ze geweigerd heeft. De Franse Museumdirecteur verneemt eveneens dat geen mens in de Ne derlandse kunstwereld ooit ge hoord heeft van een Mondriaan- collectie van Weinbaum. Wein baum zou volgens Simone Verdé de eerste eigenaar van de doeken ge weest zijn. Sjah wilde niet De ongelukkige Parijzenaar ver neemt verder in Amsterdam dat vier musea de Mondriaans gewei gerd hebben, evenals de sjah van Iran, aan wie ze eveneens aangebo- Compositie met blauw uit 1937 in de grootste Mondriaan-collectie ter wereld, die van het Haags Gemeen temuseum. Werken in deze z.g. neo-plastische stijl uit de laatste le vensjaren van de kunstenaar lijken gemakkelijk te vervalsen. Onder:Piet Mondriaan (midden) met vrienden te Parijs in 1929 H. Henkels: Vrij uniek geval Conservator H.Henkels van het Haags Gemeentemuseum: bevestigt de in nevenstaand verhaal genoemde gegevens. „We krijgen wel vaker een schilderij aangeboden dat een vervalsing van een Mondriaan blijkt te zijn. Maar dit geval is vrij uniek. Wij hebben in 1978 toen de doeken ons voor het eerst aangeboden werden de handelaren al laten weten dat we het niet vertrouwden. En als de pogingen tot verkoop dan toch doorgaan! Het gaat om miljoenen. In eerste instan tie kregen we al negatieve reacties bij het zien van de dia's. Toen directeur Germain Viatte, van Beaubourg hier kwam voor informatie was ik dan ook verwonderd, omdat wij al anderhalf jaar daarvoor toen ons de doeken aangeboden werden een bezwarend dossier daarover hadden aange legd. Wij hebben onze bevindingen aan de Franse recherche, die hier is geweest doorgegeven. We hebben wel ideeën over de bron van deze vervalsingen, maar dat is nog gissen. Ik heb wel de indruk dat de Franse recherche tamelijk duidelij ke sporen heeft. Dat zal bij het proces wel blijken. Inmiddels heeft een erfgenaam van Mondriaan, die in Amerika woont en toevallig hier was, bij de Franse justitie een eis ingediend tot vernietiging van de doeken, omdat deze de goede naam van de schilder aantasten. De Nederlandse wet, kent deze mogelijkheid niet, de Franse wel. Het proces in verband met deze eis zal binnenkort parallel lopen met het proces omtrent de vervalsingen zelf", aldus conservator Henkels. Joosten: kregelig Hoofdconservator Joosten van het Stedelijk Museum Am sterdam: „Moeilijk om er veel over te*zeggen, omdat het on der de rechter is. Ja, ik was betrokken bij het onderzoek. De doeken zijn op 1921 gedateerd. De structuur van het spie- raam is van na 1930. Ook de verf die gebruikt werd is door betreffende firma eerst na 1933 afgeleverd. Nee, de kop, die op een van de doeken ontdekt werd is niet nader te identifi ceren dat zou mooi geweest zijn want die is veel te vaag. Deze gegevens van het centraal laboratorium wijzen er op dat het geen originele Mondriaans zijn. Ja, er zwerven wel enkele valse Mondriaans rond. Mijn privé mening over expertises, gebaseerd op nogal wat ervaring op dit gebied: „Als een doek een expertise nodig heeft is het al mis. IK word van expertises altijd kregelig. Als het schilderij niet meer direct voor zichzelf spreekt, is het mis. Ik zeg nooit: laat me de expertise eens zien, maar wel laat me het schilde rij maar eens zien. Ik kan niet oordelen over de getuigenis van Mevrouw Weinbaum. Ze is twee jaar geleden over deze zaak al aan het woord geweest in Le Monde. In „Huize Hammacher" te Brussel werd me duidelijk te ver staan gegeven dat de heer Hammacher niet aan de telefoon zal komen. Mevrouw Weinbaum zit momenteel in het buitenland en komt eerst in de loop van volgende week terug. HENK EGBERS den waren. En de Duitsers hadden geweigerd om ze in te sluiten in de expositie „Paris-Berlin" die in de zomer van 1978 juist in Beaubourg internationale belangstelling trok. Onmiddellijk worden in Parijs een aantal expertises ondernomen. Een röntgenonderzoek toont aan dat onder de „Mondriaan" van een doek een figuratieve kop te zien is, wat er op wijst dat een ouder schil derij gebruikt werd. En alle experts weten dat Mondriaan altijd op „schone" doeken schilderde. Chemische tests wijzen uit dat de verf bestanddelen bevat, die eerst sedert 1945 ontdekt en in verven verwerkt zijn. En Mondriaan is in 1944 overleden. Tenslotte blijken de lijsten, die vol gens specialisten altijd om de doe ken gezeten hebben, onmogelijk kunnen dateren van de periode waarin de schilderijen vervaardigd zouden zijn. Er is geen twijfel meer dat de drie doeken, waarvoor Be aubourg bereid was zes miljoen neer te tellen, vals zijn. De directie „blokkeert de koop" en weigert te betalen. Mare Tripet, die de op dracht had de koopsom voor Simo ne Verdé te incasseren, dient een aanklacht in wegens „niet eerbiedi gen van een contract", waarop Be aubourg enkele weken later rea geert met een aanklacht wegens „artistieke fraude". De Franse politie neemt het onder zoek ter hand en ontdekt aldra dat de valse Mondriaans al eerder slachtoffers gemaakt hebben, waar onder de bekende West-Duitse in dustrieel Thyssen, die van een te goeder naam en faam bekend staande Parijse kunsthandel voor 200.000 dollar een werk van de schilder gekocht had, dat later vals bleek te zijn. De kunsthandel had het doek aangekocht van de make laarster Simone Verdé. Maar over de diverse transacties blijken geen bescheiden of papieren te vinden. Een Zwitserse kunstverzamelaar- ster was eveneens beetgenomen; ook in haar geval was de verkoop onderhands verlopen, zodat er geen bescheiden en bewijzen waren om later een aanklacht te kunnen sta- Bankgeheim De drie doeken waren intussen naar hun oorspronkelijke Zwitserse bankkluis teruggekeerd, waar zij als onderpand golden voor een door Madame Verdé aangegane le ning van 800.000 Zwitserse franks. De lening had zij gesloten bij een in Liechtenstein gevestigde onderne ming. De vertegenwoordiger van deze nogal verdachte onderneming bleek eveneens bestuurslid van de bank te zijn, waar de „Mondriaans" opgeborgen waren. Hij weigert de Franse politiemannen te woord te staan en verwijst hen naar zijn ad vocaat. Uiteindelijk komt de aange legenheid voor de justitie, maar deze weigert toestemming te geven de bankkluis (waarin volgens de Fransen nog méér valse Mondri aans zouden kunnen zijn) te laten openen: het Zwitserse bankgeheim mag niet geschonden worden. Terwijl over deze aangelegenheden gedelibereerd wordt, vernemen de Franse rechercheurs dat Simone Verdé op weg van Brussel naar Rome een tussenlanding maakt op de luchthaven van Genève. Zij sla gen erin haar daar aan te houden, willen haar mee naar Frankrijk nemen, maar hebben daartoe de toestemming nodig van de Zwitser se autoriteiten. Deze weigeren en Siomone Verdé kan haar reis naar Italië ongehinderd vervolgen. Intussen heeft zij bij hoog en laag volgehouden dat de drie „Mondri aans" oorspronkelijk tot de Am sterdamse Weinbaum-collectie be hoorden en daarna een tijdlang het eigendom waren van Ridder Cel lier de Moranville en Baron Dieu- donné. Ridder Cellier de Moranvil le blijkt nimmer bestaan te hebben en Baron Dieudonné is sedert jaren dood. Terug naar Amsterdam. De bejaar de Mevrouw Weinbaum verklaart daar dat haar man inderdaad in de dertiger jaren in Berlijn enkele doeken van Mondriaan persoonlijk gekocht heeft. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zou wijlen mijnheer Weinbaum zijn „Mondriaans" naar Nederland ge bracht hebben. Zijn weduwe kan de Fransen niet veel verder hel pen: zij kan hoogstens zeggen dat als de drie bewuste doeken, waar van haar grote foto's getoond wor den, vervalsingen zijn, „ze heel erg veel op die van mijn man lijken". Maar de drie bewuste doeken zijn volgens de chemische expertise im mers eerst na 1945 vervaardigd. En overigens lijken alle Mondriaans voor een niet-kenner bijzonder veel op elkaar. Intussen van Simone Verdé geen spoor. Het is zo goed als zeker dat zij buiten Frankrijk verblijft. Maar in oktober lopen twee Parijse in specteurs haar tegen het lijf op de Internationale Tentoonstelling, de FIAC, in Parijs, waar zij „argeloos" heen gekomen was om contact met klanten op te nemen. De onderzoeksrechter heeft haar op vrije voeten gesteld, maar haar verboden Frans grondgebied te verlaten. Het proces zal over een aantal maanden plaats hebben, en taloozen wrijven zich in de handen: het zal „un typique procés mon dain" worden, een Homerisch ge vecht tussen experts en contra-ex perts, waarbij degenen die de wer ken in 1978 hogelijk als bijzonder mooie en representatieve Mondri aans geprezen hebben, hun reputa tie dreigen te verspelen. (DAM Wanneer - istdikke roman jaar lang met de :alistische rode een jongetje dat it tegen zijn omge- iet verder wil bijna een levende iwing tégen ver- s geweest, en wan- film er dan toch p grote prijs in taalt en de faam vertoningen voor- mag je van een .spreken. En een Is het zeker voor Volker Schlön- Günther Grass' blikken trom- Blech trom mei) bracht. Schlön- in '39 geboren re- an inmiddels een films die op een irdige manier Jit het succes kre- le verdienden. Gis- het Amsterdamse the Movies is hij om een deel van te roem door te j^Toen mijn eerste Hjunge Toerless in Hnnes draaide, zei tegen me: „Een Duitse film, die kan in Cannes natuurlijk nooit een prijs krijgen." Dat was uitgesloten. De Gouden Palm van vorig jaar is in feite de bekroning van de Duitse film in z'n geheel. Van het werk dat Fassbin- der, Werner Herzog en Wim Wenders opgebouwd hebben." De literaire faam van Grass' roman was groot .genoeg. Het jongetje Oskar dat niet wilde groeien, op z'n blikken trom meltje slaand en met z'n stem banden glas stuk trillend door het Derde Rijk en het Wirt- schaftswunder heentrekt bindt bij hem een uniek tijdspanora- ma aaneen. Schlöndorff: „Onze film is een keus uit het boek, samen met Grass ge maakt en eindigend met een verslagen Duitsland. Het jon getje Oskar hebben we van rode draad tot de echte hoofd figuur gemaakt. Je zou hem als het ware terugkijkend naar het jaar '59 toen het boek uit kwam, de grootvader van de protestbeweging kunnen noe men. Geen Cohn-Bendit, maar een anarchist, zoals alle kinde ren anarchist zijn. Hij wil de vaders afschaffen en zijn be slissing otn op z'n derde jaar om hem heen. Wat duidelijk wordt is dat het Duitse fascis me dat hij ziet ontstaan puur voortkomt uit het kleinburger dom dat opeens zelf held in de huiskamer kon spelen. Dat met een kaart aan de keuken tafel de oorlog mee dacht te vechten, een uniform aantrok en in optochten meeliep." Naief „Ik geloof niet in een nieuw fascisme. Daarvoor zijn er te veel tegenkrachten in Duits land. We zijn bezig met een nieuwe film, „Deutschland im Winter", die een bijdrage moet leveren voor de volgende ver kiezingen in Duitsland. Geen politieke of polemische film, maar een film die toont wat de televsiie niet toont. Wat „de groenen" doen, de alternatie ven tussen Schmidt en Strauss. Ik geloof trouwens dat film tussen de andere massamedia het meest onafhankelijke is. Bij film kan je nog dingen met vier man beslissen. Günther Grass was de allerleerste schrijver die zich voor een po litieke campagne inzette. Voor Willy Brandt indertijd. Zoiets is nu niet onze bedoeling. We willen wel proberen mee te werken aan de bewustwording Volker Schlöndorff (links) samen met schrijver Günther Grass bezig aan de verfilming van diens „Die Blechtrommel". niet verder te groeien is een reactie op de infantiele wereld van Duittsland. Of dat helpt weet ik niet zeker. Ik zeg maar met Hans Eissler: „Machtig is mijn zingen niet, maar het hoort tot mijn le ven". Aan de andere kant, alle beetjes helpen. Zo heeft de openhartige, kritische houding van Nederland ook duidelijk z'n invloed bij ons. Maar mis schien ben ik naief." Literair Als zijn persconferentie hele maal in de politiek verzeild dreigt te raken, roept de vreindelijke, kalende Schlön dorff dat ie daar al bang voor was. Niettemin is hij het type dat iedereen laat uitpraten. Zelfs als hij een stelling niet kan delen, zegt: „Ik begrijp wat u bedoelt". Een langzaam formulerend regisseur, die pas helemaal op z'n praatstoel komt als het over de pure pro blemen van de film zelf gaat: „De versie die hier te zien zal zijn is tien minuten korter dan in Cannes. Die concessie heb ben we aan de producenten moeten doen. Want denk niet dat we niet stap voor stap heb ben moeten vechten voor de verfilming van Die Blech trommel. Al was het alleen maar intern over wat met en wat wel in de film kon. Grass' boek is literair. Als hij een beeld gebruikt van nonnen die naar de hemel vliegen, is dat in een paar zinnen gemakke lijk gezegd. We hebben het ook opgenomen, maar het bleek té irreëel in onze opzet. We werken met een énder soort irrealiteit. Zoals bijvoor beeld de scènes met de groot moeder van de kleine Oskar. Hij vertelt wat hij uit overle vering weet. Onze cameraman heeft er een heel oud filmapr paraat voor gekocht Nog zo eentje met handbediening via een slinger. Waardoor hij het blikkerende effect van oude films heeft proberen te bena deren." „Ik wil nog een tweede deel maken van Die Blechtrommel. Oskar en de naoorlogse tijd. Maar daarmee begin ik pas als het publiek deze film vergeten is" lacht Schlöndorff. En hij ontkent nog even dat hij met de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven aan een film gaat werken. „Ja, ik las het in het vliegtuig in Holland Herald, dat reclameblad van de KLM. Nee, dat is met recht uit de lucht gegrepen." BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9