Jachtwerf Huisman heeft zich niet ten onrechte wereldfaam opgebouwd Toeristen kunnen het van de zomer via promotiefiim zelf vaststellen... ...MAAR JAN MODAAL MAG ER ALLEEN MAAR NAAR KIJKEN Urk en de visserij onlos makelijk met elkaar verbonden In Vollenhove kunnen ze er ook niets aan doen dat rijken der aarde steeds komen aankloppen Wolter Huisman vindt het niet leuk als er opmer kingen in de geest van „speelgoedland voor rij ke mensen" worden gemaakt al3 er gesproken wordt over zijn jachtwerf in het oude Zuider zeestadje Vollenhove, in de kop van Overijssel. Het is te begrijpen, want Huisman maakt niet al leen zeiljachten voor de rijken van deze aarde. Het is een deel van de produktie. Minstens even veel waarde wordt gehecht aan de minder grote schepen. Maar bij een nadere beschouwing wordt toch wel duidelijk waar die aanduiding „speelgoedland voor rijke mensen" vandaan komt. Want met minder grote schepen worden bedoeld zeiljachten met een lengte van ruim elf meter. De goedkoopste kost nog altijd ruim twee ton. Uitgaande van alleen maar de afschrijving op jaarbasis, zo'n tien procent, praten we dan al tijd nog over twintig mille en dat is een bedrag waar de gemiddelde Nederlandse werknemer per jaar van moet rond zien te komen, inclusief zijn gezin. Geen boten dus waar Jan Modaal in het weekeinde mee kan spelevaren. Op de werf liggen de „Rolls Royces" onder de zeiljachten Oceaanracer9 waarvan er slechts enkele op de wereldzeeën varen. Schepen die dichter bij de miljoen dan bij de honderdduizend gulden lig gen. Wat men daar ook van mag denken, jacht werf Huisman en de zeventig personeelsleden is het in elk geval niet kwalijk te nemen. Het stuk vakmanschap daar aanwezig heeft wereld faam. En als een opdrachtgever een schip van een miljoen gulden of meer wil laten bouwen in Vollenhove, dan kan dat. Uiteraard „custom- build", ofwel zeiljachten op maat. Met „confec tie" heeft men zich in Vollenhove nooit bezigge houden. En dat lijkt de kracht te zijn van deze werf die nauwelijks opvalt maar waar vele „gro ten dezer aard" wel hun zeiljacht laten bouwen. Echte zeilers kunnen uren doorbrengen bij de jachtwerf in Vollenhove, met alleen maar te kijken naar de schitterende jachten. Naar de „Wanderwolf" bijvoorbeeld, een Duitse oceaanracer. URK Mocht Rudi Carrell nog steeds denken dat Urk een achterlijk dorp is dan moet hij nu toch eens de film gaan bekijken die de filmclub Urk over dit voormalige eiland en zijn bewoners heeft gemaakt. Dat zou met name voor hem verhelderend kunnen werken. In het Duitse roddelblad Bild Zeitung immers liet deze ar tiest zich nog niet zo lang gele den uiterst laatdunkend uit over de Urkers: de bevolking zou er nog dag en nacht In kle derdracht gehuld gaan en wie het waagde op zondag met een automobiel door het dorp te rijden liep de kans te wor den gestenigd. „Waanzinnig" vonden de Urkers. Ze maken zich liever niet al te druk over dit soort uitlatingen die kant noch wal raken. De film die niet in de eerste plaats bedoeld was om het image van Urk te verbeteren kan toch gezien worden als De filmploeg aan het werk. Op de achtergrond de Urker vuurtoren. VOLLENHOVE „Zelf heb Ik een windsurf. Vind ik leuk om zo af en toe te doen". Wolter Huisman, een 48-jarige boten bouwer uit Vollenhove zegt het alsof het de gewoonste zaak van de wereld is na een ver haal over een aantal gefortu neerde lieden. Die opmerking over een zeilplank klinkt dan ook enigszins vreemd. Tenslot te gaat het verhaal over de „club van maxiracers", over ettelijke miljoenen guldens. Een stuk of twaalf mannen, on der voorzitterschap van baron de Rothschild hebben deze club opgericht. Het is de be doeling dat <ze schepen laten bouwen van maximaal 80 feet, zeg maar 27 meter. Kosten: zo'n twee miljoen per schip. De heren willen onderling wed strijden gaan houden. De kans zit er dik in dat éèn of mis schien meer van die schepen gebouwd gaan worden op de werf in Vollenhove. Het zal het zoveelste hoogtepunt worden in Vollenhove. waar men door de jaren heen toch zo langza merhand wel aan het één en ander op het gebied van zeil jachten gewend is geraakt. Zeer recent is er nog een ge denkwaardig moment gevierd. Het schip van Herbert von Ka- rajan, beroemd dirigent van de „Berliner Philharmoniker", wordt namelijk ook gebouwd door de mensen van Huisman. De romp van deze gigantische oceaanracer is zo goed als klaar. In april moet het jacht afgeleverd worden. Herr Von Karajan kan dan ook meedoen aan het zeezeilracen. Een be drag van bijna twee miljoen gulden had hij daar wel voor over, want dat zijn de kosten van dit vaartuig. Helemaal ge bouwd om zo snel mogelijk over de golven te scheren. Slechts de helft van het bene- dendekse gedeelte zal inge richt worden. De rest blijft kaal (scheelt gewicht). Als betimme ring wordt materiaal gebruikt dat ook in de Boeing 747, be ter bekend als „Jumbo", is verwerkt. IJzersterk, superlicht maar onvoorstelbaar duur. Het dirigeren van orkesten legt hem bepaald geen windeleren. Geen sponsor nodig „Welke tak van sport je ook neemt", aldus Wolter Huisman, „in de top proberen ze elkaar steeds de loef af te steken. Geld speelt daarbij geen rol. Als ze maar sneller gaan dan de concurrentie. En de mensen die zich dat kunnen veroorlo ven hebben geen sponsor no dig en hoeven evenmin be zorgd te zijn over de aftrekmo gelijkheden van de hypotheek rente. Bovendien geloof ik dat er ook voor hen een stukje commercie achter zit. Vergeet niet dat de grotere zeilraces veel publiciteit krijgen en daar zijn ze bij gebaat. En voor ons ligt er weer een stukje markt. Tenslotte krijg je niet elke dag zulke orders binnen". Wolter Huisman praat graag over zijn werk. Ook al is het in een provisorisch ingericht kan toor waar om de haverklap mensen doorheen lopen op weg naar andere afdelingen. Het bedrijf, pal naast de brug bij Vollenhove wordt momen teel behoorlijk uitgebreid. De kantoren vormen de laatste klus. Het is tekenend voor de aard van Huisman dat hij ge noegen neemt met een kale ruimte als zijn voorlopig onder komen. De roem is hem niet naar het hoofd gestegen. Ondanks het gegeven -dat jachtwerf Huis man te Vollenhove één van de vijf of zes werven op deze aardbol is die een winnende oceaanracer kan bouwen. De feiten spreken voor zich. „Flyer", „Gitana", „Pinta" en „Saudade" zijn vier zeiljachten die talloze eerst6 prijzen in we reldvermaarde zeezeilwedstrij den hebben gewonnen. Huis man Vollenhove bouwde ze. Wankele markt Toch is het daar in dat water rijke Noordoverijsselse land schap niet altijd „hosanna" ge weest. Oceaanracers bouwen is een wankele markt. In elk geval niet dusdanig stabiel dat een bedrijf van zeventig men sen zich alleen daarop kan gaan richten. „Ik moet een stuk continuïteit hebben in de produktie. Daarom bouwen we ook snelle toerzeiljachten. Geen serieproduktie. Die markt is in handen van andere bedrijven. Daarom hebben we ook niet de goedkoopste sche pen. Maar het begon er even op te lijken dat Huisman alleen maar bouwde voor multimiljo nairs en dat is beslist niet waar, al zal het wel duidelijk zijn dat niet iedereen In staat is een schip bij ons te bestellen", zegt Huisman met gevoel voor realiteit. Hij lijkt niet ongelukkig met de keus die hij een kleine vijftien Jaar geleden maakte. Alleen aluminium schepen wilde Huis man nog bouwen. Een zeer be wuste beslissing ondanks het feit dat het veel tijd heeft ge kost de vooroordelen die er bestonden ten aanzien van dat metaal voor de bouw van zeil jachten uit de weg te ruimen. Het jonge team van mede werkers, gemiddelde leeftijd nog geen 33 jaar is blij dat Wolter tóch de knoop heeft doorgehakt. Omdat er geen ver doorgevoerde standaardi satie is kent men op de werf in Vollenhove nog een stuk ar beidsvreugde. Elk schip Is an ders. Elke keer komen er an dere problemen naar voren die steeds weer een andere oplos sing vragen. Volgens Huisman is dat de reden dat zijn „man nen" liefde voor het werk heb ben en gemotiveerd zijn. Huisman lijkt net op tijd de juiste beslissing te hebben ge nomen. Nederland is wat de jachtbouw betreft niet meer het toonaangevende land Loonkosten gingen hier In ver gelijking met andere landen veel sneller omhoog. Engeland, Amerika en ook Aziatische lan den als Korea, Hongkong en Taiwan kwamen met zeiljach ten op de markt. Wat de prijs betreft vaak aantrekkelijker dan Nederlandse schepen, ook al omdat de dollar en het pond kelderden. „Een paar jaar geleden verloor ik regelmatig orders aan Ame rikaanse en Engelse werven. In Nederland hebben een aantal werven het toen gezocht in kwaliteit en modernisering van de bouw. Dat was in Engeland en Amerika niet nodig. De or derportefeuilles puilden uit. Maar de kansen lijken nu te keren. De inflatie Is in ons land behoorlijk teruggedrongen ter wijl die in andere landen toch nog zo'n vijftien procent be draagt. Bovendien zullen ze daar de werven ook eens moe ten gaan moderniseren. Van daar dat we weer orders uit het buitenland krijgen", stelt Huisman tevreden vast. Zwart geld Hij is niet bang voor de con currentieslag. Met name de Engelse jachtenbouwers pro beren het nu door goedkope schepen op de markt te gooien. Maar de consument is kritisch geworden en wil waar voor zijn geld. Nederlandse jachtbouwers kunnen in de re gel aan die voorwaarde vol doen. Als oorzaak van de min der vette jaren-voor Nederland wordt ook wel het zwarte geld naar voren gehaald. Door de controle daarop zou het min der aantrekkelijk zijn gewor den zwart geld in een boot te steken. Huisman vindt die ver halen zwaar overtrokken. In elk geval als het gaat om nieuw bouw. „Natuurlijk zal er onge twijfeld zwart geld in tweede hands boten gestopt zijn. Maar met een nieuw schip is dat praktisch onmogelijk. Bedrij ven kunnen niet werken op die basis" Hij somt wel een paar andere redenen op die de recessie in zijn bedrijfstak hebben be werkstelligd. De discussies rond de aftrek van rente, het feit dat tegenwoordig rekening moet worden gehouden met tien procent afschrijving per jaar (enkele jaren geleden kon men zelfs verdienen aan een schip dat men enkele jaren had gevaren en dat weer werd verkocht), de BTW die betaald moet worden op ligplaatsen en winterbergingstarieven en de stijgende kosten voor het on derhoud. Het argument dat er geen lig plaatsen meer zouden zijn in Nederland vindt Wolter Huis man niet steekhoudend. Naar zijn mening zijn er echt wel jachthavens te vinden waar een ligplaats te huur is. Alleen niet in de van ouds bekende watersportcentra. Men moet het dan meer zoeken in de nieuwe watersportgebieden zoals nabij Lelystad, Lemmer en in de buurt van Nijkerk Wolter Huisman voor romp van het grootste sch dat zijn jachtwerf tot nu t bouwde, het zeiljacht vo dirigent Herbert von Kar jan. Het schip kosten ei kleine twee miljoen guldi zal in april klaar moetj zijn. Het krijgt een ligplaa in de Middellandse Zee. waar grote Jachthavens zijn worden aangelegd. De dalende lijn lijkt in Volle hove in elk geval gestopt zijn. Niet alleen'door de bou van zeiljachten. Men is er zl zeilmasten en -tuigages ga] bouwen en verder heeft jaclj werf Huisman zich op de al cessoiresmarkt voor zeiijQ«i| ten gestort. Toch blijft het bouwen van zei jachten de hoofdmoot en o benadering daarvan geschil zeer professioneel. Men is a wend ontwerpen te bouw] van toparchitecten in de wl reld op het gebied van zei jachten. Verder worden proeven met boten genome in de lage snelheidswindtunnl die net aan de andere kant va de dijk in de Noordoostpoldj ligt. Huisman vertelt dan oq nog dat professor Gerritsrn van de Technische Hogeschoj in Delft sinds kort commissar] van de werf is geworden. Daal mee is een man met een enoj me technische kennis van zef jachten binnengehaald. In Vd lenhove hebben ze nooit iej aan het toeval overgelaten. JAN VAN DALÖ een mooi stuk „reclame" voor dit nijvere vissersdorp. Het idee om een film over Urk te maken komt uit de koker van de heer J. Korten, voorzitter van de VVV Urk en tot voor kort voorzitter van het college van notabelen van de Neder lands Hervormde Kerk. Met het vertonen van een film kan, zo is zijn redenatie, de exploi tatie van het kerkgebouw De Ark sluitend worden gemaakt. In de zomermaanden wordt het gebouw, dat twee miljoen heeft gekost, nauwelijks gebruikt. „Waarom zou een kerk niet proberen z'n ruimte goed te gebruiken", zo vraagt de heer Korten zich af. „Een dergelijke kostbare investering hoef je niet renteloos te laten staan". De film is vooral bedoeld voor dagjesmensen en gezelschap pen, die Urk in de zomermaan den bezoeken. „Vooral ëTs het slecht weer is, is het bekijken van een film een prima alterna tief. Bovendien krijg je een goede Indruk van het leven en werken van een Urker, omdat er ook beelden van het vissen op zee worden vertoond", al dus de heer Korten. De film bestaat uit twee delen van bei de een half uur. Het eerste deel behandelt Urk en de IJs- selmeervisserij en in het twee de deel komt de Noordzeevis serij aan bod. De visserij staat dus duidelijk centraal in de film en dat is niet zo verwonderlijk als men beseft dat op Urk ongeveer 80 procent leeft van de visserij. Wanneer je naar de beelden kijkt krijg je grote bewondering voor de ondernemingslust, de vindingrijkheid en de werklust van de Urkers. Noordzeevisserij Na de afsluiting van de Zuider zee leek de visserij op Urk ten dode opgeschreven. De Urkers waren echter niet verslagen en schakelden van IJsselmeervis- serij over op Noordzeevisserij. Noodzakelijkerwijs werden toen tevens grote investerin gen gepleegd om aan de nieu we eisen het hoofd te kunnen bieden. Enkele jaren geleden leek de visserij in Urk weer ten dode opgeschreven. Dit keer was de overbevissing van de Noordzee de oorzaak. De re gering stelde quoteringsmaat regelen (visbeperkende maat regelen) voor, hetgeen tot ge volg had dat het inkomen van de vissers sterk daalde. Maar opnieuw bewezen de Ur kers hun veerkracht. Welis waar moesten verscheidene vissers afhaken, maar de over grote meerderheid kwam ook deze cirsis te boven. De Urker vloot, die zich de modernste van Europa mag noemen, be staat thans uit ongeveer 100 kotters, die samen zorgen voor een omzet van 100 miljoen gul den. Behalve direct zijn ook veel mensen indirect bij de vis serij betrokken. Denk in dit verband aan de fileerbedrijven, de visafslag en de scheepswer ven. Kortom: Urk en de visserij zijn onlosmakelijk met elkaar ver bonden. Vandaar dat de ma kers van de film daar het ac cent op hebben gelegd. Jacob Bakker, een van de fil mers: „Alles heeft op Urk op de een of andere manier met de visserij te maken. Daarom hebben we in de film nauwe lijks aandacht geschonken aan het maatschappelijke, culturele en kerkelijke leven. Daarin ver schilt Urk in niets van andere plaatsen. De visserij is echter uniek en dat hebben we in beeld willen brengen". Luub Visser, ook een amateur filmer en kapper van beroep: „Met opzet hebben we het kerkelijk leven niet in beeld ge bracht. Godsdienst is op Urk een teer punt. We zijn er vanuit gegaan dat je iedereen zoveel mogelijk In z'n waarde moet la ten. Door bepaalde facetten er uit te lichten zou je bepaalde mensen kunnen kwetsen. Dat komt omdat er zo verschillend wordt gedacht. We hebben ons daar bewust afzijdig van gehouden". Promotiefilm Omdat alle controversiële pun ten vermeden zijn, is het vo( Urk een ware promotiefilm gj worden. De Urkers komen na] voren als stoere werkers, d) met hard werken een dik bé legde boterham verdienen. Jacob Bakker, die voor de of namen op zee heeft gezorgf heeft aan den lijve ondervo(' den dat het leven van een vi ser erg zwaar en soms gevaat lijk is. „Je voelt je wel erg klein als met zo'n betrekkelijk kleir kotter op de Noordzee zit. moet lichamelijk en geestell erg sterk zijn om dat leven kunnen volhouden. Soms sla< je maar een paar uur per nac en de rest van de tijd moet wel gewerkt worden. Weli waar wordt er vrij goed ve diend, maar je krijgt het ni voor niets". De filmploeg is twee jaar m de film bezig geweest. Desku dig advies werd gegeven do de heer Cushel uit Lelysta die aan de filmacademie hee gestudeerd en thans werkzaa is bij de Rijksdienst voor IJsselmeerpolder. Co Koster, een Urker vrou die een boekhandel runt, gemeenteambtenaar Joh. Ger sen spraken de tekst in. Al medewerkers, inclusief de f mers en de regisseur, werkt< belangeloos aan het proje mee. Alleen de onkosten we den vergoed. Ook de Hervorn de Kerk is niet van plan o grove winsten met het vert< nen van de film te gaan m ken. Jacob Bakker: „Die film Is - onbewust een stuk reclart voor Urk geworden. De bezo kers krijgen nu wellicht een af dere kijk op Urk. Bovendii bewaren we op deze manli een stukje geschiedenis vo< het nageslacht. Er is immers zo veel verloren gegaan". K. VAN OOSTE Snelle kajuitzeiljachten kenmerken zich dikwijls door de „druppelvorm". De „Bilgia", die hier min of meer onttakeld overwintert, is daar een goed voorbeeld van.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 16