Honderd jaar geleden werd de 9nerveuste expressionist Ernst Ludwig Kirc Bon Naar zonnig carnaval in Puerto de la Cruz Vietnamese landbouw heeft slecht jaar achter de rug KUNST LEIDSE COURANT VRIJDAG 4 JANUARI 1980 PAGINA Uw krant samen met Holland International Zuidamerikaans carnaval in Puerto de la Cruz o Tenerife. Het kan wedijveren met het beroemd festijn in Rio de Janeiro, want ook op de Canarisch Eilanden weet men wat feestvieren is. Onder d subtropische zon barsten op zaterdag 16 februari Puerto de la Cruz de festiviteiten goed los, nadat d avond tevoren de festival-koningin is gekozen. Uit bundige optochten met kleurrijke groepen in exoti sche kostuums trekken voorbij en majestueuze flonkerende praalwagens rijden door de straatjes waar iedereen danst op Latijns-Amerikaanse mu ziek. Een en al vrolijkheid tot en met 19 februari. U kunt dit in het heerlijke warme klimaat allemaal meemaken, want uw krant organiseert in sa menwerking met HOL LAND INTERNATIO NAL van 14 tot en met 21 februari een geheel ver zorgde acht-daagse vlieg reis naar dit oord van zon en uitbundige pret. Puerto de la Cruz is een toeristenplaats bij uitstek, waar langs het goudgele strand en in de nabijheid van gezellige eethuisjes en gonzende winkelstraatjes het moderne vier-sterren hotel FLORIDA ligt. De meest verwende vacantie- ganger zal zich thuis voe len in de airconditioned kamers, alle voorzien van balkon, bad, toilet, radio en telefoon. Het hypermo derne hotel heeft behalve een gezellige bar en een ruime lounge met comfor tabele zitjes ook een zeer exclusief restaurant met uitzicht op het zwembad, waar vaak de lunch als koud buffet wordt geser veerd. Bovendien heeft FLORIDA een tiental winkeltjes. De prijs voor deze bijzondere carnaval-vliegreis, waarbij de bekende Holland International service u ten dienste staat, bedraagt 1275,- per persoon op basis van vol pension en 2- persoons kamer. Toeslag 1-persoons kamer ƒ98,- (wijzigin gen voorbehouden). Minimum aantal deelnemers: 25. Hierbij is inbegrepen: - vliegreis Amsterdam-Madrid-Tenerife v.v. - verzorging op basis vol pension in hotel Florida - transfers luchthaven-hotel v.v. - assistentie en bagage-afhandeling op luchthaven - vervoer per touringcar van Rotterdam/Den Haag naar Schiphol v.v. - reis-bagage-ongevallenverzekering (cat.C) - annuleringsverzekering Inlichtingen en boekingen uitsluitend bij Sijthoff Pers, Bu reau Reisorganisatie, Wagenstraat 37, Den Haag, Tel. 070- 624562, tst 257 en 370. Aan Sijthoff Pers, Bureau Reisorganisatie, Wagenstraat 37, Den Haag Ik/Wij wens(en) deel te nemen aan de carnavals- vliegreis van 14 tot ep met 21 februari 1980 naar Tenerife. Naam:Geb. datum:M/V Naam:Geb. datum:M/V Naam:Geb. datum:M/V Naam:Geb. datum:M/V Adres:Tel: Postcode:Woonplaats: Ik wens een 1-persoonskamer (toesl. 98,-) (In te vullen door hen die alleen reizen). Handtekening: HANOI Voor de landbouw in Vietnam is 1979 een slecl jaar geweest, zo staat in het jaarlijkse economische rapi van de Vietnamese regering dat het persbureau VN A doi derdag heeft gepubliceerd. Vice-premier Le Thanh Ngh voorzitter van de Vietnamese plancommissie, presenteei dit rapport deze week aan de Nationale Vergadering. Er staat onder meer in dat de produktie van levensmiddelen d jaar maar ongeveer 13,5 miljoen ton heeft bedragen, twee mi joen ton minder dan was gehoopt en zes miljoen ton minder da nodig is. De forse achteruitgang van de produktie in vergeli king met voorgaande jaren wordt onder meer toegeschreven overstromingen en droogte. In het rapport wordt gepleit voor grotere krachtsinspanninge voor de produktie van kunstmest, insectenbestrijdingsmiddele en trekkers en voor het in cultuur brengen van meer grond. Oj gemerkt wmrdt dat de huidige economische situatie in Vietnal en de noodzaak van economische ontwikkeling dringend verb tering vergen van het economische beleid. In het rapport won veel kritiek geoefend op de uitvoering van de economiscl plannen van de regering. Een topambtenaar van het Vietnamese ministerie van lam bouw, Mai Luong, heeft enige tijd geleden gezegd dat voor d jaar op een voedseltekort van 3,8 miljoen ton werd gerekend. E voedselbehoefte wordt op 19,3 miljoen ton geraamd en "ik b« er zeker van dat we een produktie van 15,5 miljoen ton kunne halen", aldus Luong. In het rapport van Nghi staat echter dat produktie volgend jaar met 11 procent moet worden om de 15 miljoen ton te bereiken. (Van onze correspondent in Bonn, Ami van Vree) BERLIJN „Het komt er niet op aan dat iets ons als "mooi" voor komt. Kunst is veel méér dan le lijk of mooi. De kunst beeldt het innerlijke leven uit dat onder de opppervlakte van het uiterlijke vloeit, het is met verstand en logi ca überhaupt niet te vatten. De zo verkregen vorm is ook nooit een afbeelding maar altijd een gelijke nis die de kunstenaar onbewust schept en die vaak pas jaren later zin krijgt...". Deze woorden schreef de Duitse kunstenaar Ernst Lud wig Kirchner in 1929 in een brief neer. Zijn eigen, omvangrijke oeu vre is het beste bewijs van deze stelling. Naar aanleiding geboortedag in dan vierhonderd van zijn werken in een grote overzichtstentoonstelling bijeengebracht die uniek mag worden genoemd, zowel qua omvang als ver scheidenheid en die in deze vorm voorlopig niet, wellicht nooit meer te zien zal zijn. Veel werk van Duit- slands belangrijkste expressionist be vindt zich namelijk in particuliere handen en de bezitters ervan zullen niet gauw meer bereid zijn hun kost bare en kwetsbare doeken en papie ren uit te lenen. Zelfs nu al zijn en kele stukken uitgeleend op voor waarde dat zij slechts in één van de vier steden die de tentoonstelling aandoet (op dit ogenblik Berlijn en later München, Keulen en Zürich) getoond zullen worden. Een negatief bewijs voor het belang van Kirchners werk is wellicht het feit dat hij het zwaarst getroffen zijn honderste Marzella (1909-10) Een geliefd, bloedjong model van de „Bröcke"- kunstenaars in Dresden. Men herkent hierin reeds de primitieve in vloeden die in al het werk van Kirchner zijn terug te vinden. „entartete" (ontaarde) kunst. In 1937 werden 639 werken van Kirchner uit de musea gehaald en inbeslaggeno- men waarvan er 32 werden opgeno men in een reizende tentoonstelling die het Duitse volk moest laten zien dat de nazi's nog net op tijd waren gekomen om de dreigende ondergang van het "Herrenvolk,, te voorkomen. Dit is er tevens de oorzaak van dat zoveel werk in (buitenlands) particu lier bezit is: bewonderaars van de ex- firessionist lieten de rest van zijn col- ectie onderduiken of smokkelden het geruisloos buiten de landsgren- In tegenstelling tot andere beroemde tijdgenoten heeft Kirchner lang moe ten wachten tot hem de erkenning ten deel viel die de geniale kunste naar verdiende. Onder schuilnaam publiceerde hij zelfs talloze lovende kritieken op zijn eigen kunstuitingen die een handje moesten helpen om de betekenis van zijn werk onder ogen van het publiek te brengen. Want aan zijn eigen talent heeft hij nooit getwijfeld. Zijn vertwijfeling, ge paard aan een ongekende vitaliteit, betrof veel meer en in de loop der ja ren steeds dringender de tragiek van de wereld om hem heen, de bestaan de en dreigende oorlogschaos en niet te vergeten de ziekte die zich steeds dieper in zijn lichaam knaagde. Deze vertwijfeling leidde er toe dat hij in 1938 in Davos met een schot door het hart een einde aan zijn uiterst vruch tbare leven maakte. Kirchner, medeoprichter en meest vooraanstaande representant van de kunstenaarsgroep „Die BrOcke" maakte drie perioden door die we zenlijk van elkaar verschillen en die duidelijk op de overzichtstentoonstel ling te herkennen zijn. De eerste is zijn verblijf in de kunstenaarsge meenschap van Dresden waar hij, zijn vrienden en vriendinnen een be staan van god op aarde voerden, pa radijselijk, ontspannen, belust op le ven en liefde. Deze bruisende episode vindt zijn weerslag op doek en pa pier: brede twee-dimensionale vlak ken in felle kleuren, doordrenkt van erotiek en optimisme, van vriend schap, tederheid .natuur. Voor de eerste wereldoorlog in 1911 keert hij „Die Brucke" de rug toe en verhuist naar Berlijn waar het dyna mische, driftige en decadente stadsle ven hem de stof aanreikt voor zijn meest pregnante artistieke uitingen. De door zijn schilderijen en tekenin gen wereldberoemde „cocottes" (meisjes van lichte zeden) verschijnen er als paradijsvogels, abstract, gesty- leerd in een donkere mannenwereld. Met hun voiles als kanarie kooitjes staande op trottoirs als eilandjes in een woedende wereld, geven zij exact die stemming'weer die in onze ratio nele wereld tot nostalgie geworden is. In 1917 gaat „de meest nerveuze ex pressionist" Kirchner, ziek van uiter lijk en innerlijk leed naar het Zwit serse Davos waar hij vrijwel zonder onderbreking tot het eind van zijn le- De boom (1921) Een typisch voorbeeld van de houtsneden die Kirchner in Zwitserland maakte en waar inderdaad het woord „hiérochlief" op van toepassing is. ven zal verblijven. Uit deze periode dateren de Alpenlandschappen vol adembenemend natuurgeweld, vol stille krachten die ver uitstijgen bo ven wat een mens vermag te bevat ten. Op de herdenkingstentoonstelling zijn al deze periodes, vooral de Ber- lijnse, rijk vertegenwoordigd -niet al leen met schilderijen maar ook met een grote gollectie grafiek (wellicht de voor Kirchner meest karakteris tieke uitdrukkingswijze waarop zijn eigen benaming "hiërogliefen" het meest van toepassing is) alsmede te keningen, aquarellen, plastieken en textiele toepassingen. Óm het over zicht compleet te maken zijn er ten slotte enkele werken te zien uit Kirchners „abstracte" periode uit het begin van de dertiger jaren: een merkwaardige en ook voor deskundi gen moeilijk te verklaren stijlbreuk die hij echtèr na enkele jaren alweer verlaat. Over deze „zijsprong" is een interessante bijdrage opgenomen in de voortreffelijke catalogus (DM 28,-) De verschillende uitdrukkingsvor men -schilderwerk, grafiek en teke ningen- zijn in deze catalogus chro nologisch door elkaar gemengd waar door men een nog beter overzicht over het totale oeuvre van Kirchner krijgt dan op de tentoonstelling het geval is waar ze van elkaar geschei den zijn. Nederlandse liefhebbers van het ex pressionisme mogen zich niet de kans laten ontgaan deze tentoonstelling, opgezet met het doel „nog eenmaal het belangrijkste werk van Kirchner in gebundelde kracht te laten stra len" te gaan zien Zij komt van 26 april tot 8 juni 1980 in het museum Ludwig in de Kunsthalle van Keu len. Circus-amazone (1912) De wereld van circus, artisten en danseres sen is eveneens een geliefd thema van Kirchner. Amazone (1931-32) Uit Kirchners „abstracte" periode, waarin hij zich geforceerd wil de aanpassen aan een „modern stljlbewustzijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 6