Menselijk contact gezocht in „Hallo medemens" op tv Koloniale onderdrukking in „Het laatste avondmaal" TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG Marco Bakker met Muziek uit duizenden" naar buitenland Ev. Omroep boekte meeste nieuwe leden RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT VRIJDAG 4 JANUARI 1980 PAGINA 2^ j NEDERLAND 1 NOS 18.00 18.00 Nieuws voor do ven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Spanjaarden 18.55 Journaal VARA 18.59 Barbapapa 19.05 Popeye 19.10 Laurel en Hardy 19.30 Hoe bestaat het 20.10 Hallo medemens, tv-show NOS 21.37 Journaal VARA 21.55 Tele-arena, discussieprogramma IKON 22.55 Het laatste avondmaal, speelfilm (1) NOS 23.55 Journaal NEDERLAND2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.25 Voorlichtingsprogram ma Kleding, 1e cyclus 18.40 Voorlichtingsprogram ma Het menselijk lichaam, 1e cyclus NOS 18.55 Journaal NCRV 18.59 Lassie, tv-serie 19.25 Muziekspecial NOS 20.00 Journaal NCRV 20.27 Niewjaarstoespraak 20.35 Geheim commando, tv-serie 21.25 Hier en nu 22.05 The streets of San Francisco, tv-serie 22.55 Het laatste woord NOS 23.05 Journaal DUITSLAND 1 (Region, progr. NDR: 18.00 Spoi progr. 18.30 Actual. 18.45 Kleuters rie. 18.55 St. Pauli Landungsbrucke tv-serie. 19.25 Region.-magaz. 19.1 Progr.-overz. WDR: 18.00 Nirgendv ist Poenichen, tv-serie. 18.30 Lie progr. 18.40 Nirgendwo is Poei schen, vervolg. 19.15 Actual.). 20.I Journ. 20.15 Ein Mann vergisst c Liebe, speelfilm. 21.45 Reportag 22.30 Actual, en Parlementair ovei 23.00 Eine seltsame Bescherun tv-spel. 0.35 Journ. DUITSLAND 2 18.20 Slapstickserie. 19.00 Joui 19.30 Reportages. 20.15 Derrick, mi daadserie. 21.15 Felix und Oski tv-serie. 22.00 Actual. 22.20 Culture magaz. 22.50 Sportprogr. 23.20 Scc pio, speelfilm. 1.05 Journ. DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Docume taire serie. 19.15 Licht muziekprot 19.30 Informatieve serie. 20.00 Jou» 20.15 Serie reportages. 21.15 Doe mentaire serie. 22.50 Pauj 23.00-0.40 Documentaire serie. BELGIE NEDERLAND 1 18.00 Jeugdfilmserie. 18.15 Kleut< progr. 18.30 Open School. 19.05 Re gieus progr. 19.35 Meded. en Mc gen. 19.45 Journ. 20.10 Weerb» 20.15 De laureaat (The Graduati speelfilm. 22.05 Filmmagaz. 22.: BELGIE NEDERLAND 2 18.00-20.15 Zie NET 1. 20.15 Gier i geur van bloemen (Jauche und Le kojen). tv-serie. 20.40 Muziekproc 21.15 Culturele agenda. 21.45-22." Verrassende vertellingen, tv-spel. BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Progr. voi ouderen. 19.00 Cultureel maga 19.15 Region, magaz. 19.30 Jour 19.55 Informatie-rubriek. 21.27 Onbl kend, daarna: Journ. NEDERLAND 1 O.S.-NOS 12.00 Fries voor niet-Friestali gen (13 herh.) NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 Journaal KRO 15.32 Studio VRIJ 16.15 Maja - de bij 16.40 Klassewerk NOS 17.45 N.k.-schaatsen NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en actual. 10.25 Disco- popshow. 11.10 Poppenshow. 11.35 Reportages. 12.20 Reg. progr. 12.55 Persoverz. 13.00-13.10 Journ. 13.40 Progr.overz. 14.10 Journ. 14.15 Klei terprogr. 14.45 Manege frei. spee film. 16.15 Inform, progr. 17.00-17.: Kerkdienst. (Reg. progr.: NDR: 17.: Progr.overz. 17.31-18.00 Holmes Yoyo, tv-serie. WDR: 17.30 Actu 17.55-18.00 Inform, progr.)- DUITSLAND 2 12.00 Progr.overz. 12.30 Inform, amus. voor buitenlanders. 14. Journ. 14.47 Welcome back. Kott< tv-serie. 15.10 Verhaal. 15.55 Infori progr. 16.10 Tekenfilmserie. 17.( Weekwinnaars. 17.05 Journ. 17.10 I form, progr. DUITSLAND 3 WDR 16.00 Schaaktournooi. 16.30 Docui progr. 17.00 Docum. film. BELGIE NEDERLAND 15.00 Open School. 15.30 Cult, age da. 16.00-17.35 Tom Sawyer, spe< BELGIE FRANS 14.30 Tv-portret. 17.00 Progr. vo buitenlandse werknemers. 17.30 f form, progr. Dat er in het geval van „Me neer Masure" van Claude Magnier, dat de TROS gister avond op het scherm bracht, sprake is van een briljante co- medie, zou ik niet graag voor mijn rekening nemen. Het lag allemaal nogal voor de hand en de dialogen waren werke lijk niet van een overrompe lende spitsvondigheid. Wel ging het natuurlijk om een aardig blijspelletje, waarbij men zich zonder al te veel in spanning wel kon amuseren. Maar ik mag er toch niet aan denken, hoe zo'n stuk zou uit vallen als er minder toneelta lent aan bésteed zou zijn als nu het geval was met Kitty Jans sen, André van den Heuvel en Piet Römer. TROS-Aktua had Yvonne Ha- bets naar Libanon gestuurd om daar met „onze jongens" oud en nieuw te vieren. Het .werd een typisch oliebollen- feest, dat leed geen twijfel. E« ook werd ons meegedeeld dai zij de jongens dus ,,gee» meter prijs hebben gegevel van het door hen bewaakte gei bied", wat dat dan ook precie moge inhouden. Aanzienlijk meer hout snee een vrij uitvoerig item naa aanleiding van de toestandej in Afghanistan. Wibo en d zijnen hadden bepaald ieder) een die daarover een zinni woord kon zeggen voor de ca mera's weten te krijgen: Vai Agt, Den Uyl, Brinkhorsl Wolff (CPN), Neuman, Röling Luns en noem maar op. Da leverde een forse ruiker vai allerlei uitspraken op. Boven dien voorzag Henri Schou alle boven aangeduide com mentaren dan nog van com mentaar. Geen halve maatrt gel voorwaar. HERMAN HOFHUIZE Moskou De Russische dich ter stepan Petrowitsj Sjtsjip- atsjev is in de ouderdom van 82 jaar overleden, zo heeft het persbureau Tass donderdag bekendgemaakt. Van zijn werk zijn vooral pa-, triottische en militaire gedich- Russische dichter overleden ten bekend geworden. In h> begin van de jaren dertig wei hij in de Sowjet-pers beticl van „formalisme". „Er zit het risico van chaos in, al zitten we daarom niet verlegen. Mocht het ervan komen, dan hopen we dat het programma daardoor zijn werking niet verliest, het effect zelfs versterkt wordt Je moet uitgaan van vertrouwen in je medemens. Met andere woorden gezegd: je moet een tas met geld open durven laten staan. Daarmee geef je te kennen de mensen om je heen te ver trouwen". Deze met stelligheid gedane uitspraak komt uit de mond van mevrouw Wendela van Asperen, die samen met haar vriendinnen Tine de Vries en Marlies Walraven-de Vries on der de titel „Hallo medemens" op VARA-tv een uitzending gaat verzorgen, welke het ka rakter krijgt van een direct gebeuren. Het gaat er hierin om, dat de mensen met elkaar en dus eigenlijk met hun medemens in contact treden teneinde wereldwijd begrip voor elkaar te kweken. Over de opzet ervan zijn zij te rade gegaan bij het „Werktheater", dat al enige tijd in Amsterdam met een soortgelijke voorstel ling opereert in een tent op het Museumplein. Shireen Strooker van dit Werktheater verwacht er veel van en zij zal zich zeker voor de buis opstel len op vrijdag 4 jan. op Ned. I om 20.10 uur. Zoals we bij een eerdere gele genheid al meldden, heeft Eg- bert van Hees, die de regie doet en bekend is van de Goed Nieuws Show van Sonja, laten weten, dat het een moeilijk karwei kan worden om onver wachte ontwikkelingen, die van betekenis kunnen zijn in de ontmoeting met de mede mens, tijdig te vangen binnen het blikveld van de camera. De opzet van dit humaniseren de rendez-vous op tv is deze dat de drie dames in de NOS- studio open huis houden te midden van gasten op de tri bunes. Mensen uit het publiek kunnen vrijelijk naar voren stappen om een persoonlijke bijdrage te leveren aan dit in termenselijk gebeuren. Daar willen de drie genoemde dames in hun optreden graag de mogelijkheid voor ver schaffen. Op een persconfe rentie ter voorbereiding op dit festival der hoogst persoonlij ke ontboezemingen hebben zij De dames Marlies Walraven-de Vries, Wendela van Asperen en Tine de Vries zoeken contact met de medemens. de nadruk gelegd op de nood zaak van het tot stand komen van bevrijdende contacten. De een haalt de ander uit de put, de ander haalt hem juist door het slijk. En dat laatste hoeft helemaal niet. Het gaat er juist om, dat iedereen een stukje machteloosheid kwijt raakt, zich de koning te rijk voelt staande tussen de mensen. Eenmaal op dit punt terecht gekomen in hun toelichtende verklaringen op de uitzending, werden zij bijna lyrisch. Zei den zij in afwisseling van el kaar: „In het gewone lieven stuiten wij ook vaak genoeg op tekort allerwege in het mense lijk verkeer. Daar kunnen wij woedend om worden. Wij beu ken dan onze vuisten stuk op de kussens, die wij speciaal daarvoor van een sterke stof hebben laten vervaardigen. Je wordt door dag heen door an deren zo vaak misbegrepen, terwijl je juist bezig ben je open te stellen voor een ander. Dat noemen wij machteloos makende, eenzijdige commu nicatie. Dan moet je iets terug kunnen doen. Dan kun je niet thuis aan de buis. Daar draaien de beelden maar door. Aan die mensen willen wij een voorbeeld geven hoe zij zich uit die vicieuze cirkel kunnen bevrijden, hoe zij hun weerga loze woede kunnen inbedden in het normale bestaan". Om duidelijk te maken hoe dit moet, althans hoe het zou kun nen, halen zij enkele gasten uit het publiek. Daar verschijnt dan vooreerst de 17-jarige Greetje van der Gragt, die groot groeiend verhuisde van het ene kindertehuis naar de andere tuchtschool. Zij be schikt over een zeer ongecom pliceerde kijk op het leven en over een ongezouten woord keus die er niet om liegt. An dere uit menselijke duisternis sen te voorschijn tredende fi guren zijn Linda Lis, Ad Ei genhuis en nog wat types die vooraf door de dames thuis zijn bezocht om een zo breed mogelijk scala aan menselijke verschijnselen in de uitzen ding te hebben. Van hen is o.a. bekend, dat zij in het leven volkomen vast zijn gelopen. De bedoeling is dat zij er door middel van een openhartig ge sprekje weer bovenop komen. De dames weer letterlijk: „Wij hebben onze trekken op al deze gebieden ook behoorlijk thuis gekregen. Maar wij heb ben geleerd ons er tegen te weer te stellen. Wij reageren onze frustraties af in een ge zelschapsspel, dat wij met onze gasten, genood en ongenood. gaan spelen. Het leven is een ernstige zaak, maar niet min der spel. Het is de kunst van daag aan de dag om wanorde en toorn te kanaliseren binnen getolereerde vormen van agressie, zalf op de gewonde ziel, en zeker meer dan een doekje voor hét bloeden. Dit vraagt om een creatieve instel ling, een vorm van geestelijk kleien. Dat hoeft niet altijd van een leien dakje te gaan. Dat zullen we als gezamenlijke mensheid moeten leren. Wij zijn in de wereld om elkaar te helpen, niet waar? Bij sociale randfiguren kan dit wel eens uit de hand lopen. We krijgen van de VARA alle ruimte, maar van de VARA hebben wij niet verlangd, dat zij voor deze tv-happening een water dichte organisatie op touw zou zetten met lijfwachten en zo. Niemand komt zonder schrammen door het leven. Een blauwe plek hier en daar kan voor kleurenkijkers de waarde van deze uitzending alleen maar verhogen. We hebben zelf geleerd sterk in het leven te staan, opgewassen te ziin tegen onverwachte in breuken op het persoonlijke welzijn. We hebben sociale verschoppelingen tot ons toe gelaten, die als aandenken een vlooienplaag bij ons achterlie ten. Die vrolijke springerds door het hele huis hebben ons geleerd te incasseren. Nie mand komt ongeschonden door het leven. Een beet hier, een prik daar, wij stellen ons daar assertief tegen teweer. Dat hebben we op de tv-cursus geleerd. Als we ons afwerend zouden opstellen tegenover de samenleving uit angst voor dit soort prikkelende bijkomstig heden, zouden we ons tevens afsluiten voor onze medemens. Daarmee zouden al onze fraaie idealen in één keer in het wa ter vallen. Dan zitten we in het verkeerde spoor. Dan ra ken we van de wal in de sloot. Daar sluit de vormgeving ook niet op aan van het decor, dat wij in de studio hebben laten opstellen, nl. een brede bank, die als het ware zijn arm om je heen slaat als je erin gaat zit ten. We hebben er ook groen en bloemen bijgehaald, want die zijn van oudsher gewoon een eigen taal te spreken, waarmee wij zeer wel kunnen instemmen. Mensen die ons niet vertrouwen, ons ervan verdenken, dat wij bezig zijn doorgestoken kaarten uit te spelen, zullen wij moeilijk kunnen verlossen uit hun ban ge vermoedens. Tot hen zou den we willen zeggen: blijf op enstaan voor de medemens, die recht heeft op een joviaal „hallo". Dan zou het best alle maal wel eens mee kunnen vallen". Zo spraken de drie dames, van de beste voornemens bezield over wat er op de tv staat plaats te hebben. Zij stellen er zich van alles bij voor. Het zou wel eens op een soort volksto neel kunnen uitdraaien of op pittige staaltjes improvisatieto neel, waarbij het publiek zijn hart vast houdt. De drie dames wensen geen enkel risico uit de weg te gaa. Toch eens kij ken waar dit op uitdraait. TON OLIEMULLER Begin december van het afgelopen jaar werd in Havanna het eerste festival voor de nieuw Latijns- Amerikaanse cinema gehouden. Cuba vierde daarmee de verjaar dag van twintig jaar filmische ac tiviteit na de revolutie. De Cuba nen zijn er in geslaagd na 1959 een kleine honderd speelfilms en 620 documentaires te realiseren. Naast het terugvinden van de waarden van de eigen nationale cultuur, heeft de Cubaanse film van het be gin af ook willep bijdragen aan een nieuwe visie op de eigen ge schiedenis van het land. De film „Het laatste avondmaal" („La Ul tima Cena") van regisseur Tomas Alea wordt algemeen gezien als een van de gaafste voorbeelden hiervan. Het verhaal speelt aan het eind van de achttiende eeuw en handelt over een zeer godsdiensti ge en rijke graaf uit Havanna, die in de Stille Week zijn suikkerrriet- plantage bezoekt. De ontmoeting met zijn slaven beroert zijn gewe ten. Als genoegdoening het is Witte Donderdag laat hij twaalf slaven bij zich roepen. Hij wast hen de voeten en doet Jezus na, die zich ook met zijn dicipelen aan het avondmaal zette. Als wijn en spijs de spanning doen afnemen, ont staat er een levendig gesprek. De graaf houdt een gloedvolle preek over het lijden, hoogmoed en dee moed. Vanavond kunnen we in het eerste deel zien hoe de slaven door iemand, die de godsdienst mis bruikt, klein gehouden worden. Ned. I 22.25 uur. Popeye Een tekenfilm over de avonturen van de sterkste zeeman ter wereld. Ned. I 19.05 uur. Laurel en Hardy Stan en Ollie willen best optreden als getuigen tegen een moordenaar, maar na het proces kunnen ze beter de stad verlaten. Ned. 1 19.30 uur. Hoe bestaat het Verschillende mensen vertellen weer over bijzondere voorvallen uit hun leven in het programma „Hoe bestaat het". Ned. I 19.30 uur. Vanavond om 19.25 uur op Ned. II speciale aandacht voor de Ne derlandse groep Pussycat. Xp|p_orpna „Tele-arena", waarin dit keer wordt gepraat over het onderwerp: „Kinde- Koos Postema presenteert voor de ren ja of nee?" tweede keer het discussieprogramma Ned. I 21.55 uur. Lassie De hond Lassie komt een gewond paard te hulp. Ned. II 18.59 uur. Pussycat In een muziekprogramma rond de Nederlandse groep Pussycat brengt deze formatie o.a. „Daddy" en „La bamba". Ned. II 19.25 uur. Nieuwjaarstoespraak Een nieuwjaarstoespraak door de voorzitter van de NCRV drs. Th. D. Jansen. Ned. II 20.27 uur. Geheim kommando Twee voormalige acteurs weten de neergestorte commandant Kelso in veiligheid te brengen door hem als een oud vrouwtje te vermommen. Ned. II 20.35 uur. San Francisco Er doet zich in de serie „The Streets of San Francsico" een korruptie- schandaal voor in het corps van Mike Stone en Steve Keller. De twee poli tiemannen moeten er voor zorgen dat het „lek gedicht wordt. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Marco Bakker met zijn „Muziek uit dui zenden" begint in het buitenland steeds verder om zich heen te grijpen. Regisseuze Kitty Knappert van dit TROS-pro- gramma trok met haar werk in het jongste verleden naar oosteuropese landen om daar coprodukties te maken met de verschillende tv-organisaties. Voor die werkwijze is men nu ook in Engeland en met name in Schotland niet ongevoelig gebleken. Samen met de BBC werden door Marco Bakker Schotse programma's gemaakt, die daar binnenkort op de buis gaan. Zondag as. gaat het eerste deel van de produktie "Marco Bakker in Schotland" de ether in. Daags erna zal dit programma ook door de BBC worden "uitgezonden. Op 3 februari krijgt men een vervolg van deze uitzending op het scherm. Volgens Kitty Knappert betekende haar werkwijze voor de mensen van de BBC een unieke ervaring. Die hebben ze dan ook graag met haar willen delen. Samen met Marco verschijnen in beeld de beroemde Schotse sopraan Moira Anderson en de be kende bas Bill McCue. Bovendien staat het koor van de Schotse tv in deze uitzending. De opnamen werden vooral in Schotland, maar ook in ons land gemaakt. Danzij deze Schotse produktie kregen ook de mensen van de Ca nadese tv oog voor dit soort programma's. Mensen van de CBC- tv-maatschappij zijn in bespreking met Kitty Knappert voor het maken van soortgelijke programma's samen met haar en Marco. Kitty Knappert gaat na de Schotse ook voor de Canade se tv werken. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Van alle omroepen heeft de Ev. Om roep de meeste nieuwe leden geboekt, t.w. 27.000, waar mee deze omroep royaal de drempel van 200.000 leden overschreed. Op de tweede plaats komt Veronica met rond 26.000 nieuwe leden, een totaal van 256.000. Derde werd de NCRV met een winst van 24.228 leden, een directe vrucht van de in het afgelopen jaar gevoerde le denwerfactie. Deze omroep telt thans 521.625 leden. Vierde op de winstlijst werd de AVRO met 19.137 nieuwe leden, totaal thans 804.494 en daarmee nog steeds de grootste omroep. Vijfde de TROS met rond 10.000 nieuwe leden, to taal thans 740.000. De KRO kwam op 609.789 met een winst van 5660. Zoals we al meldden leden VARA en VPRO verliezen van elk ruim 7000 leden en komen resp. op 537.635 en 186.485. De verliezen van VARA en VPRO komen vooral uit de sector van de tientjesleden, in het afgelopen jaar spontaan lid geworden, maar daarna ver zuimend de keus met nog een tientje te bestendigen. Op de laatste ledenraad van de VPRO werd de gedachte geuit aan de status van een B-om roep. Die gedachte lijkt voor alsnog niet haalbaar. Rob Out van Veronica hoop dit jaar nog de drempel te overschrijden van 300.000 le den. Het ziet er echter niet naar uit, dat zijn omroep nog dit jaar de B-status zal halen. In totaal zijn momenteel 3,8 miljoen kijkers lid van een omroep. Zij vormen daarmee de grootste bron van inkom sten voor de omroepen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2