Deens keramiek in 'De Sluis'
The Wanderers' knap gemaakt
document uit New Yorkse Bronx
DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN
ifrinity-duoverdwaalt in Afrika
Buddy Odor Stop
in Stadsgehoorzaal
De Wisselwachters
Met de Franse Lach
Mowgli spreekt nu Nederlands
LEIDSE COURANT
VRIJDAG DECEMBER 1979 PAGINA 9
firma Bang én Olufsen. Deze
Deense firma heeft in april
en mei van dit jaar namelijk
met succes geëxposeerd in
het Museum of Modern Art
in New York. De vormge
ving van deze audio-visuele
producten dwongen bij de
directie niet zozeer bewon
dering af om hun technische
kwaliteiten maar vooral
door de wijze waarop tech
nologie en vormgeving, die
zo vaak in conflict zijn met
elkaar, hier samengaan en
elkaar zelfs ondersteunen.
The Wanderers" naar het
loek van de jonge Ameri-
tansc auteur Richard
•ice (hier uitgekomen als
./etkuiven") lijkt op het
prste gezicht weer een
bn de jeugdbendefilms
PdSle als een hoos over het
doscoopwezen worden uit-
C «stort. Om u meteen uit
droom te helpen: Die
TWanderers" is een geta-
5 enteerde film van regis-
eur Philip Kaufman (o.a.
^evasion of the bodysnat-
fiers) die een eerder uitge-
liachte concurrent als
TRIANON The Wan
derers (16) met Ken
Wahl en Erland van
Lidth de Jeude. Regie:
Philip Kaufman.
„The Warriors" met stuk
ken slaat.
Jeugdbendes staan centraal,'
het gaat er stevig aan toe,
maar al krijgen alle gebeur
tenissen op de film wat meer
nadruk dan in het boek, die
sensatie is bijzaak. Wat Price
(die een klein rolletje in een
ige jongens met vetkuiven.
bowling in de film speelt) en
Kaufman schilderen is een
beeld van de jeugd in de
New Yorkse Bronx rond
1963, de smeltkroes van
„mini-volkeren", negers,
Italianen, joden, met eigen
leefpatronen, saamhorig
heidsgevoel en de gebruike
lijke onmin met de „ande
ren". Een sterk in zichzelf
gekeerd milieu waarin de
jeugd georganiseerd in
„gangs" oorlogje speelt, on-j
schuldig in feite, meer van-'
uit het verlangen naar een
geborgen, primitieve „maat
schap", dan om het werkelij
ke geweld. Een milieu dat in
feite verstikkend is, dat als
een zware hand op de maat
schappelijke mogelijkheden
ligt en waaruit je niet van
daan komt. Richard Price,
zelf afkomstig uit het joodse
„ghetto" in die Bronx, laat
zijn verhaal spelen in de Ita
liaanse wijk rond de Itali
aanse vetkuiven-gang „The
Wanderers". Zijn fragmenta
rische relaas is hard, leven
secht, doordrongen van een
sentiment tussen haat en
liefde in voor dat milieu en
geeft voortdurend achter het
verhaal door een scherp so
ciaal commentaar. Op het'
verstrikt raken in de wetten
van dat milieu waarin de
De kaalhoofdige „Terrors" onder aanvoering van Erland van Lidth de Jeude.
stoere-jongens-mentaliteit
van spierballen, drank en
sex al door de vaders wordt
gepropageerd. Een ongewil
de zwangerschap, een huwe
lijk, van school vertrekken
en opgenomen worden in
clan én sleur is de normale
gang van zaken. Maar in fei
te blijven die Wanderers, de
Baldies (een „kale" bende
geleid door de zéf zwaarlij
vige in Hilversum geboren,
adellijke Erland van Lidt de
Jeude, in het dagelijks leven
computerspecialist, en de
meeste anderen de Onschul-
digen. Het geweld komt van
de buitenstaanders die al
van het leven verloren heb
ben en van de vaders. On
danks het harde uiterlijk
van de publiciteit rond de
film, een knap en gevoelig
document.
BERT JANSMA
Regius tenslotte probeert de
bewegingen van zee en wol
ken samen te laten gaan met
decoraties die op de Noord-
afrikaanse volkskunst zijn
geïnspireerd. De expositie is
boeiend omdat ze getuigt
van zeer goed vakmanschap
maar ook vanwege het sterk
uiteenlopen van vormgeving
en verwerking. De Denen
exposeren voor het eerst in
Nederland maar toonden
hun werkstukken al in
Duitsland en Italië waar mu
sea ook werk aankochten.
In de gang van de galerie is
bovendien een kleine ten
toonstelling van werk van
Peter Achttienribbe uit Gro
ningen. Hij vervaardigde
ook de „prent van de
maand", een kleurenets
„Tweeluik" van 50x80 cm.
die 250 gulden kost en in
een oplage van 30 exempla
ren wordt vervaardigd.
Tussen de keramiek van de
zes Deense kunstenaars en
de (abstracte) schilderijen
van Philipe Morisson zijn
producten opgesteld van de
LEIDEN Vandenburg's nieuwe geesteskind „The
Buddy Odor Stop" is donderdag 27 december in de
Leidse Stadsgehoorzaal te aanschouwen.
Na het ter ziele gaan van Gruppo Sportivo heeft Hans
Vandenburg, het kreatieve brein van deze groep, na een
vakantie in Amerika, The Buddy Odor Stop opgericht.
Hierin zitten de drie ex-Sportivoleden, Peter Calicher,
Max Mollinger en Mieke Touw. Nieuw is bassist Martin
Bakker en zangeres Lisa Bialac. De muziek van Buddy
Odor heeft echter veel overeenkomst met het oude Grup
po, met alleen nog meer muzikale grapjes en experimen
ten. In het voorprogramma is de Noord-Hollandse 'New
Beat' formatie The Rousers te zien en te horen. Op 7 janua
ri komt hun debuutelpee 'A Treat Of New Beat' uit. De
groep heeft heeft al een aantal malen de voorprogramma's
voor Herman Brood verzorgd. Aanvang 20.00 uur en de
entreeprijs bedraagt 10 gulden. Kaarten zijn verkrijgbaar
bij platenzaak Gé Hofenk aan de Haarlemmerstraat en op
27 december 's avonds aan de zaal.
LEIDSCHENDAM In
de Galerie „De Sluis" aan
de Sluiskant in Leidschen-
dam is een keramiekten-
toonstelling te zien met
werken van zes Deense
kunstenaars.
Karen Bennicke die het ver
vaardigen van gebruikskera-
miek overlaat aan de indu
strie legt zich toe op kerami
sche plastieken, bijvoorbeeld
een tas met ritssluiting of
een vrouwentorso. Aage
Birck maakt skulptuur en
potten waarbij zijn belang
stelling uitgaat naar de evo
lutie van het glazuurge-
bruik. Jac Hansen laat in
hedendaagse, enigszins
agressieve, polychrome de
coraties de fayence-techniek
terugkomen. De Deenste
kunstenares Marianne May
stookt haar geometrisch op
gebouwde vormen, gedeco
reerd en wel, in een gasoven
tot een temperatuur van
1010 graden. Peder Rasmus
sen daarentegen gebruikt de
keramiek als ondergrond
voor zijn zeefdrukken. Lene
LEIDEN Het Theater de Nar speelt donderdag 27 de
cember vier éénakters van Feydeau en Courteline in de
Leidse Schouwburg. In vier amusante mini-komedies wor
den allerlei mogelijke situaties tussen man en vrouw ge
schetst. In de hoofdrollen Monique Smal en Coen Pronk.
Aanvang 20.15 uur.
In de Leidse Schouwburg wordt op vrijdag 28 en zaterdag
29 december het tragi-komische toneelstuk „De Wissel
wachters" van de Ierse auteur Brian Phelan opgevoerd.
Het stuk behandelt de lotgevallen van de wisselwachters
Albert en Alfred, die al veertig jaar bij de spoorwegen wer
ken en in een eigen afgesloten wereldje begrensd door de
rails zijn gaan leven. De komst van de jeugdige Edward be
tekent een ernstige verstoring van dat wereldje. Aanvang
op beide avonden 20.15 uur.
met de bekende subtiele hu
mor van hoofdrolspeler/re-
giseur Woody Allen over het
verknipte artiestenleventje
van New York.' (tweede
week)
CAMERA Meatballs
(a.l.) Een film over een aan
tal onhandige studenten, die
op een zomerkamp gaan
werken, (tweede week)
REX Josephine Mutzen-
bacher III (16) sexfilm.
Nachtvoorstelling Callgirl
BV (16)
EUROCINEMA II (Alphen)
Een pak slaag (a.l.) Zie
Lido III.
EUROCINEMA III (Alphen)
Cha Cha (a.l.) Film over
Herman Brood met andere
rockartiesten.
EUROCINEMA IV (Alphen)
Hair (a.l.) zie Lido I-
.Nachtvoorstelling De Baha
ma's, een porno-paradijs
(18) sexfilm.
Werkstuk van Peder Rasmussen
EN
VERDER
LIDO I Hair (12) Indruk
wekkende verfilming van
de gelijknamige musical, die
een tiental jaren geleden
menigeen boeide. (zesde
week)
LIDO III Een pak slaag
(a.l.) Een gevoelige film van
regiseur Bert Haanstra over
een jubilerende directeur
van een fabriek van kinder
wagens, die nog graag eens
uit de mond van zijn grote
mentor enige waarderende
woorden zou horen, (tweede
week)
STUDIO Manhattan
(a.l.) Een schitterende film
Twaalf jaar geleden ver
scheen Disney's getekende
verfilming van Rudyard
Kipling's „Jungle book"
voor het eerst in Neder
land op het scherm. Het
was de laatste film waar
voor Oom Walt nog zelf de
voorbereidingen verricht
te. Wolfgang Reitherman
voerde de regie. In de
reeks getekende hoofd
films. die de Disney-studi-
o's sedert „Sneeuwwitje"
afleverde, is „Jungle
book" nog steeds onze fa
voriet Na een kalm begin
met het vondelingetje
Mowgli bij de wolven,
komt de film pas volledig
tot leven tijdens zijn tocht
door het oerwoud op zoek
naar het mensendorp, be
geleid door de panter Bag-
hera en Balou de beer,
naar het leven gestaan
door de tijger Shir Khan
en een slang, heen en weer
LIDO II: Jungle boek
(a.l.) Disney-tekenfilm
met de stemmen van
o.m. Coen Flink en
Joan Remmelts.
geslingerd door de koning
der apen Louis.
„Jungle boek" is nu weer te
rug, dit keer in het Neder
lands nagesynchroniseerd.'
Dat is leuk voor de kleintjes,
maar aangezien de tekenin
gen werden gemaakt op de
reeds door Phil Silvers, Se
bastian Cabot, Sterling Hol-
loway en George Sanders
gesproken tekst, is het vrij
wel ondoenlijk achteraf een
zelfde perfect samengaan
van beeld en geluid te ver
krijgen als in de orginele
versie. Maar het moet ge
zegd dat men er onder regie
van Harrie Geelen alles van
heeft proberen te maken. De
vertaling van de liedjes is
leuk, maar in de gesproken
tekst wil men nog wel eens
slordig zijn. Het geluid is
helder, maar de slissende
Arnold Gelderman als de
slang is bijvoorbeeld veel be
ter verstaanbaar dan Lex
Goudsmit als de olifant, me
neer Jamin die door een
slurf moet praten. Je mist
het Liverpoolse accent van
de gieren, maar Willem
„Mouth" Duyn slaagt er in
als de apenkoning dicht in
de buurt van Louis Prima's
„I wanna be like you" te ko
men.
Toch, met zoveel Engels
sprekende kindertjes in de
Randstad, zou het dan geen
aanbeveling verdienen om
één voorstelling in de orgi
nele versie met Nederlandse
ondertitels te geven
LUXOR/EUROCINEMA I
(Alphen): Vier vuisten
op Safari (a.l.) met Te
rence Hill en Bud Spen
cer. Regie Italo Zinga-
relli.
hij mist gevoel voor „timig",
laat Hill lang in de camera
kijken voordat deze tot actie
komt, waardoor het tempo,
uit de film verdwijnt en ie
dere verrassing wegvalt.
Aangezien verder -op de
Ark van Noach na aan het
slot - vrijwel geen dieren in.
de film te zien zijn behalve
een paar gekooide leeuwen
en wat baby-olifantjes, kan.
men rustig constateren dat
het Trinity-duo aardig is
verdwaald in dit Afrika. De
montage is verder uiterst
slordig en het inmiddels zeer
goed betaalde Trinity-duo
mag wel uitkijken, willen zij
niet met dit soort onsamen
hangende films hun vaste
aanhang verliezen.
MILO.
e blonde blauwogige Te-
:nce Hill en de brommen-
kolos Bud Spencer
taakten furore als duo in
n aantal door de zich
hter de naam E.B. Clu-
iher verschuilende regis-
:ur vervaardige slap-
ick-westerns. Tlill ra-
tndsel op de vuist en
Ipencer met zijn formida-
le dreunen sloegen zich
letterlijk een weg door het
spaghetti-westen zonder
dat er een druppel bloed
vloeide.
[Inmiddels heeft men het
Trinity-duo al in een pira-
tenfilm kunnen zien en als
politieagenten in Miami. In
„Vier vuisten op safari"
woont het tweetal nu Tom
en Slim geheten in Afrika,
waar zij te maken krijgen
met een gewetenloos zaken
man, die de bevolking ver
jaagt en de dieren aan dier-
tuinen verkoopt. Reden ge
noeg voor het tweetal om
even hardhandig in te grij
pen. Maar regisseur Italo
Zingarelli is geen Clucher,