weekpuzzel door dr. Pluizer
HU
fotografie
3™
postzegels
DENKSPORTEN/HOBBY
oplossing vorige puzzel
NR. 47
KRUISWOORDRAADSEL
u m u m u
mm mm
i m If 11 i
m
LEIDSE COURANT
ZATERDAG 24 NOVEMBER
De prijswinnaars van de puzzel van vorige week zijn:
Vijftien gulden:
A. E. van der Wiel, Beatrixstraat 27, 2171 XE Sassenheim.
Mevr. G. M. v.d. Fluit, Scholtenstraat 54, 2313 GM Leiden.
De prijzen worden binnen drie weken per cheque toegestuurd.
Horizontaal: 1 soort zwam; 7 stof met
sterke geur; 13 drempel; 15 koning van
de Westgoten; 16 stoomschip (afk.); 18
herstelling in de vroegere toestand; 19
vorm van mij; 20 arm v.e. boom; 22
plakkend; 23 tijding; 24 afgelegen; 25
soort struisvogel; 27 paardeslee; 29
kledingstuk v.e. monnik; 30 staatsie-
kleding; 31 beweeglijk; 33 soort vaas;
35 middagslaapje; 37 schade doen; 38
wijnsoort; 40 inhoudsmaat; 41 iemand
die een vrouw bemint; 43 eenvoudig
kampeertentje; 45 Laus Deo (afk.); 46
avenue (afk.); 47 voorziening om een
dijk tegen de golfslag te beschermen;
51 houten bal waarover verstelwerk
gespannen wordt; 55 groot aantal; 56
heilig symbool bij primitieve volken; 58
gebladerte; 60 opmerkzaam; 62 ge
steente; 63 schouwburgrang; 64 eer;
65 dwarshout aan een mast; 67 mu
zieknoot; 68 veel wetend; 69 Euro
peaan; 70 soort handschoen; 72 dap
per; 74 insekt; 75 met name (afk.); 76
maalwerktuig; 78 symbool voor tita
nium; 79 zeer klein; 80 ademhalen; 82
steenvrucht; 83 lekkernij.
Verticaal: 1 kruiderij; 2 en dergelijke
(afk.); 3 oude lap; 4 precies; 5 verho
ging van salaris; 6 doopgetuige; 7 deel
v.h. hoofd; 8 vogel; 9 stad in de V.S.;
10 compagnie (afk.); 11 eerstkomende
(afk.); 12 vurig bevorderaar; 14 zonder
moed; 15 lichaamsdeel; 17 woestijn
wind; 19 bereider van mout; 21 over
brengster van berichten; 24 de drie da
gen vóór Aswoensdag; 26 eer bewij
zen; 28 bejaard; 30 vrouwelijk dier; 32
rivier in Oostenrijk; 33 door, met (La
tijn); 34 niet bevestigd; 36 zijrivier van
de Rijn; 38 opium toebereid om te ro
ken; 39 plaats in N.-Brabant; 42 berg
weide; 44 bijbelse naam; 47 stof; 48 le
venslucht; 49 Engels eiland; 50 door-
tochtgeld; 51 bloeimaand; 52 vis; 53
zeevis; 54 erfmaking; 55 muziekinstru
ment; 57 ogenblik; 59 herhaling; 61
spijl; 63 plaats in Gelderland; 66 plaats
in N.-Brabant; 67 somber; 70 kwet
suur; 71 tot en met (afk.); 72
opleidingsinstituut tot beroepsofficier
te Breda (afk.); 73 niemand (Latijn); 76
deel van de onderkaak; 77 ontkennen
de uitdrukking; 79 milli-ampère (afk.);
81 niet parkeren (afk.).
Oplossingen onder vermelding van Puzzel 47 dienen uiterlijk
woensdagmiddag in bezit te zijn van:
Eigen postcodenummer s.v.p. leesbaar vermelden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
H13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
H29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
4b
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
H67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
31
Zoals u inmiddels al wel weet
zijn de Italianen er dit jaar
weer in geslaagd beslag te leg
gen op de Europese titel voor
landenteams. Het is echter be
paald geen gemakkelijke over
winning geworden en de te
genstand van vooral Frankrijk,
Ierland en Denemarken was
bijzonder groot. Het (nood)lot
bracht de Denen in de laatste
ronde tegen Italië en voor aan
vang van deze wedstrijd was
de stand aan kop: Denemar
ken 277, Italië 275 en Frankrijk
270 VP's!
Denemarken begon overrom
pelend door na de eerste ze
ven spellen met 28-0 de leiding
te nemen, maar de uiterst ge
routineerde Italianen wisten
hierna de zaak weer onder
controle te krijgen en hadden
halverwege de strijd hun ach
terstand tot 1 matchpunt kun
nen terugbrengen.
Spel 13 (jawel!) was daar in
hoge mate verantwoordelijk
voor zoals U zelf kunt zien::
Noord gever.
Allen kwetsbaar.
V10
c 8643
oH6542
4 H9863
CHB1072 N 'o A V
oy 108 w °o 97
*H 1053 z B962
AB752
95
o AB3
*87 4
Laurla Werdelln Garozzo Mölter
pas pas 1 schoppen, 2 schoppen
doublet 3 Klaveren pas pas
x 3 SA pas pas pas
Werdelin kwam uit met klaver
6 en Lauria zag uiteraard di
rect dat er "iets" mee moest
Meevaller
zitten, wilde hij dit hachelijke
avontuur overleven.
Hij nam de eerste slag in de
hand en vervolgde met schop
penvrouw, gedekt door heer
en aas. waarna schoppen naar
de 10 werd teruggespeeld.
Hierna kwam een kleine ruiten
naar de boer en Möller won.
met de vrouw. Wat nu? Met
open kaarten geen probleem,
maar noords doublet op 2
schoppen had o.a. een vier-
kaart harten getoond, zodat
Möller van die kleur niet veel
heil verwachtte.
Hij speelde daarom klaveren
terug en Lauria was er als de
kippen bij zijn negen slagen op
te rapen. Dat leverde 12 imps
op, want aan de andere tafel
werd het spel....rondgepast!
Zou Möller besloten hebben
een kleine harten na te spelen,
dan zou het spel twee down
zijn gegaan en hadden de De
nen 5 imps mogen noteren,
een "swing" van 17 matchpun-
ten dus.
Het Italiaanse team bestond uit
Giorgio Belladonna, Vito Pitta-
la, Benito Garozzo, Lorenzo
Lauria, Arturo Franco en Dano
De falco.
Interessant is, dat de eerste
vier spelers deel zullen nemen
aan het Caransa-Philip Morris
viertallentoernooi (23-25 no
vember, Hilton, Amsterdam),
evenals de Denen (met
Schaltz-Boesgaard als neven-
paar) en nog 24 (vier en twin
tig) andere buitenlandse
teams, waaronder de top van
Europa, alsmede nog 62 vier
tallen van eigen bodem, die
zich zeker ook niet onbetuigd
zullen laten.
Een weergaloos sterke bezet
ting, waar u, als het enigszins
kan, eens een kijkje moet gaan
nemen. De toegang is gratis en
op vrijdagavond en zondag
middag zijn er Rama-demon-
straties met deskundig com
mentaar.
Hoe komt het dat Harm Wiers-
ma weer plezier heeft in de
damsport? Wel, hij is weer we
reldkampioen. Maar meer nog:
het levert hem weer geld op.
De titel in Utrécht behaald, le
vert hem niet alleen direct
50.000 gulden als beloning op,
er staat nog een potje op het
vuur. Sponsor Volmac-lees
daarvoor directeur J. J. van
Oosterom (schaker) is bereid
ook geld op tafel te legen voor
de tweede „wedstrijd van de
eeuw", namelijk Wiersma-Sij-
brands. Ongetwijfeld is bij die
match de prijzenpot nog voller.
Hoe het ook zij, de match
Wiersma-Gantwarg is van on
schatbare waarde voor de
damwereld. Ze heeft laten zien
dan moed en vindingrijkheid
toch worden beloond, ook al
werden teveel partijen door
foutjes beslist.
In de zevende partij maakte
Wiersma zijn achterstand on
gedaan. In de stand van het
eerste diagram speelde Gant-
warg te agressief 28.26-21
17x26 29. 28x17 8-12 30.17x8
- M
ül
i H H
Hf H H .Hf
2 8 S m
5^8 B B
Wiersma-Gantwarg
m Si gn ji
k 3 e
J®i y
1É>
i A1
3x12 31.38-32 12-17 32.50-44
17-21 33.33-28 20-25 34.34-30
25x34 35.40x20 15x24 36.39-
34 18-23 37.44-39 (Gantwarg
kon zich natuurlijk niet bevrij
den via de bekende manoeu
vre 34-29 24x22 27x29 wegens
19-23 29x18 13x22 en zwart
wint) 37. 14-20 38.39-33 20-
25 39.34-30 25x34 40.33-29
24x22 41.27x40 19-23 42.43-
39 13-18 43.31-27 23-28
44.32x12 21x41 45.12-7 41-46
46.7-1 26-31 47.39-33 46-10
48.33-29 26-31 49.29-24 36-41
50.40-34 10-4 51.24-19 41-47
52.35-30 9-14 53.19x10 5x14
54.1-6 4-10 55.6-17 10-5
56.17-6 16-21 57.45-40 21-26
58.40-35 en Gantwarg geeft
het op. Voor het eerst in de
matsch wint Wiersma een
voordelig eindspel. Eerder liet
ik al zien hoe Wiersma de tien
de partij won. In de 14e ronde
vergrootte de Nederlander zijn
voorsprong tot vier punten. In
de diagramstand (na slaan
naar 28) speelde Gantwar 30.
16-21. Lijkt me niet de
sterkste, omdat wit nu 38-32
kan spelen. Met 21 op 16 is die
zet verhinderd wegens 12-18
11-17 en dan op 47. Mijn voor
keur gaat uit naar 11-17 31.38-
32 21-27 32.32x21 26x17
33.36-31 1-6 34.49-44 10-14
35.31-27 13-19 36.24x13 8x19
37.42-38 19-24 38.39-34 14-19
39.23x14 20x9 40.29x20 15x24
41.43-39 9-13 42.34-29 12-18
43.29x20 25x14 44.28-23
18x29 45.33x24 13-18 46.41-
37 2-8 47.39-33 8-13 48.44-39
18-23 49.37-31 11-16 50.31-26
6-11 51.27-22 17x28 52.33x22
11-17 53.22x11 16x7 54.38-32
7-11? 7-12 is remise, bv: 26-21
12-18 39-34 (op 21-17 14-19
17-11 19x30 11-7 18-22) 18-22
enz. 55.26-21 13-18 56.24-19
en Gantwarg staakt de strijd,
immers 11-16 19x10 16x38 10-
4.
Kleurenfotografie goed belicht
Na het bekijken van de eerste
twaalf bladzijden van „Else-
viers grote boek van de kleu
renfotografie" zou je onmid
dellijk de camera willen pak
ken, een kleurenfilm erin en
aan de slag, om vol enthou
siasme net zulke fraaie beel
den als auteur John Hedgecoe
hier presenteert op het cellulo
id vast te leggen.
In zijn inleiding stelt Hedgecoe
echter al: „Er is een groot ver
schil tussen een goede foto
graaf en iemand die eenvoudig
een camera op de wereld richt
en op de ontspanknop drukt".
Gebrek aan technische kennis,
visie en verbeelding leidt er
vaak toe dat het aanvankelijk
voor ogen staande resultaat
niet wordt behaald en ook een
kleurenfoto blijft dan een kiek
je zonder artistieke waarde.
Fundamenteel in de klëurenfo-
tografie is een duidelijk inzicht
over het ontstaan en de wer
king van kleuren om ons heen.
De eerste hoofdstukken van
zijn boek reserveert Hedgecoe
dan ook voor een uitvoerige
verhandeling over het ontstaan
van kleur (breking van 'het
licht, reflectie, absorptie), het
waarnemen van kleuren (de
camera „ziet" anders dan ons
oog) en de termen kleurtempe-
ratuur en kleurbalans worden
met overzichtelijke schema's
en illustraties toegelicht.
Het volgende hoofdstuk is
„Werken met kleur". Het is
een globaal overzicht van de
vele mogelijkheden èn moei
lijkheden die zich kunnen voor
doen bij het fotograferen in.
kleur. Structuren, licht en op-
namehoek, perspectief, com
positie, en beweging zijn maar
enkele van de vele onderwer
pen die Hedgecoe uitstekend
met voorbeelden illustreert. Bij
die voorbeelden leerzame ge
gevens over het hoe en waar
om van de opname, de ge
bruikte camera en objectief,
sluitersnelheid en gekozen dia
fragma.
Bij fotograferen, poëtisch wel
„schrijven met licht" genoemd,
is de belichting en verlichting
van het te fotograferen onder
werp uitermate bepalend voor
het treffen van de juiste sfeer.
Uitgaande van een grote serie
praktijkonderwerpen wordt het
werken bij natuurlijk licht en
bij kunstlicht onder de loep ge
nomen. Veel camera's worden
alleen gebruikt in de zomer,
het jaargetijde waarin nog
steeds de meeste filmrollen bij
de ontwikkelcentrales worden
aangeboden. Hedgecoe wijst
vooral op het getemperde licht
in herfst en winter, bij avond of
in de vroege morgenuren, dat
de fotograaf de mogelijkheid
geeft tot het produceren van
fraaie sfeerbeelden.
Veel moeilijker is het fotogra
feren bij kunstlicht door de
kleur^'erschuivingen die hierbij
optreden. Hedgecoe helpt bij
het kiezen tussen daglichtfilm,
kunstlichtfilm, flitsen of verlich
ten met lampen, maar tekent
hierbij tevens aan dat een op
tredende kleurverschulving
best geaccepteerd kan worden
om de sfeer van de opname te
behouden, hetgeen veelal niet
het geval is wanneer van flits
licht gebruik wordt gemaakt.
Wat het te fotograferen onder
werp ook mag zijn, een portret,
kinderen, mode, architectuur,
dieren of sport, het uiteindelijk
resultaat zal altijd sterk afhan
gen van een aantal vooraf door
de fotograaf te nemen beslis
singen.
Het boek beantwoordt in dit
opzicht volledig aan het in de
Inleiding gestelde doel: het
ontwikkelen van eigen be
kwaamheid en inzicht en het
meer bewust maken van te ne
men creatieve beslissingen.
Door Hedgecoe's motivatie bij
elke afbeelding, waarin hij veel
goede tips verwerkt, geeft hij
de fotograaf juist dat kleine
steuntje in de rug om de gewo
ne dagelijkse onderwerpen wat
creatiever te benaderen met
vaak verrassende resultaten.
Het zelf afwerken van films en
papier in kleur zal voor de
amateur nogal wat vragen op
roepen. De antwoorden zijn
kort en bondig. In stripvorm
wordt ontwikkelen en afdruk
ken stap voor stap uitgelegd.
Veel optredende fouten, waar
van men in 't algemeen het
meest leert, worden voorzien
van aanwijzingen en tips om ze
te voorkomen.
Hoofdstukken over camera's,
lampen, objectieven, filters, re
toucheren. Inrichting van de
donkere kamer en de geschie
denis van de kleurenfotografie
maken het geheel tot een zeer
compleet standaardwerk voor
de beginnende en gevorderde
amateurfotograaf.
Jammer dat in dit, qua typo
grafie en druk, fraai ogende
boek In linnen omslag met
drie-dimensionale voorplaat
meerdere storende zetfouten
voorkomen.
John Hedgecoe: Elseviers
grote boek van de kleurenfo
tografie. Uitg.: Elsevier Focus.
Prijs ƒ79,50.
door
C. J. de Feijter
Kwaliteitsoffer
Toen Timman in de eerste ron
de in Rio moest uitkomen te
gen Sunye, dacht men dat
deze Braziliaanse tegenstander
een willige prooi zou zijn tegen
onze landgenoot, temeer daar
de eerste afbreking een betere
stand voor Timman liet zien.
Men telde al een vol punt,
maar dat viel tegen, het werd
een halfje. Achteraf bleek deze
Sunye goed voor de gedeelde
vijfde en zesde plaats. Hoe
zo'n sterke speler een beter-
staande partij uitmaakt, kunt u
zien aan de volgende stand uit
zijn partij tegen Velimirovic:
(Zie diagram nr. 1)
Wit: Sunye.
Met het stukoffer: 48. Ta5
d5t!, Td5: 49. Ld5:, Kd5: 50.
Kf4,... laat wit zien dat hij glad
gewonnen staat. Zwart kan
nog een reeks zetten tegen
stand bieden, maar hij had net
zo goed kunnen opgeven. Het
is nog louter een kwestie van
techniek, al duurt het nog ruim
twintig zetten. 50..., Ke6... Om
de dreiging h5 tegen te gaan,
want de loper kan daartegen
niets uitrichten. 51. Kg5, Lc6
52. a4, Le4 53. a5. Ld3 54. h5,
Kf7 55. b4, Kg7 56. b5, Lb5:
57. Kf5: Kh6 58. Kg4: Ld3 59.
Kh4, Kh7 60. Kg5, Kg7 61. Kf4,
Kh6 62. e4, Kh5: 63. e5. Kg6
64. Ke3, La6 65. Kd4, Kf7 66.
h4... Wit heeft nóg een pion op
de h-lijn! 66. Le2 67. Ke3,
Lb5 68. h5, Kg7 69. Kf4... Wit
maakt het zich nog moeilijker
dan het is, beter was hier di-
rekt 69. e6L. 69..., Le2 70.
Kg5, Kf7 71. h6. Ld3 72. Kf4,
Lc4 73. Ke4... en zwart gaf op,
daar één van de pionnen door
loopt. En hoe dat gaat, vindt u
toch zélf wel? Begon Timman
met een matig halfje, Portisch
verging het nog slechter, want
hij verloor zijn partij van de
eerste ronde tegen Torre. En
$-
il
B MmAH,
IB.
meteen waren er opmerkingen
als: „Portisch is al te oud voor
zo'n zwaar toernooi" - „Por
tisch drijft meer en meer op
zijn techniek" - „Dit is Portisch
laatste kans" enz., maar de
sterke Hongaar is dan toch
maar in het Kandidatentoer
nooi terecht gekomen.
Wit: L Portisch.
Koningsindisch.
Zwart: E. Torre.
1. d4, Pf6 2. c4, g6 3. Pc3, Lg7
4. e4, d6 5. f3. c5 6. Dc5:, Dc5:
7. Dd8:t, Kd8: Dameruil en ro-
kadeverlies voor zwart, maar
dat lijkt erger dan het is. Wit
heeft nogal wat moeite om tot
aanval te komen en het wordt
een spël met kansen aan beide
kanten. 8. Le3, Pfd7 9. Pge2..:
Géén dubbelpion op c3! 9...,
Pc6 10. 0-0-0, b6. Pion c5
stond in. 11. f4, Lb7 12. g3,
Pa5 13. b3, e6 14. Lh3, Ke7
15. f5, Le5. Nu vraag ik me
toch af hoeveel van ons van
die pion f5 hadden kunnen af
blijven (pion e4 staat gepand),
maar blijkbaar zien de groten
toch nog al wat meer dan de
doorsnee hoofdklasser! 16.
fe6:, fe6: 17. Lf4, Pc6 18. Pb5,
Pf6. En nu komt een totaal on
verwacht kwaliteitsoffer van
Portisch, dat goede perspek-
tieven biedt! 19. Td6!, Ld6: 20.
Ld6:t, Kf7 21. Tf1,... Beter was
hier zeer waarschijnlijk direkt
21. Pc7, Td8 22. Le6:t, Kg7
23. Lf4,... met navolgend Ld5.
Na de tekstzet moet nu wel
volgen: 21..., e5 22. Ld7, Pb4
23. Pc7, Tad8 24. Le6t. Kg7
25. Le7, Pe4: 26. Ld5. Ld5: 27.
cd5:,...
(Zie diagram nr. 2.)
Maar nu komt de verrassing
van Torre hij offert de kwa
liteit terug, overigens gedwon
gen, want die toren stond op
d8 in. 27..., Td5:! (Op slaan
met het paard op d5 volgt: 28.
Pd5:, Pd5: 29. Lh4, g5!) 28. g4,
Tc8! 29. Pd5:, Pd5: 30. Lh4, c4
31. Kb2, c3t 32. Ka3, Pe3 33.
Tg1, Pc2t 34. Ka4, Pd4 en wit
gaf op! Een levendige, inhou
drijke partij! Als één van de
mooiste en sterkste partijen
van het toernooi wordt be
schouwd wordt beschouwd,
die welke Timman van Smejkal
won:
Wit: J. Smejkal.
Nimzowitsch-verdediging.
Zwart: J. Timman.
1. c4, Pf6 2. Pc3, e6 3. Pf3,
Lb4 4. Dc2, 0-0 5. a3, Lc3: 6.
Dc3:, b6 7. b3. Lb7 8. Lb2, d6
9. e3, e5 10. d4, Pe4 11.1
Pg5 12. Pg5:, Dg5: 13. d5,
14. g3, c6 15. Lh3, Tadi
Dc6:, Lc6: 17. 0-0, Pcf
Lg2, Lg2: 19. Kg2:, Dg®
Dc3,...
'(Zie diagram nr. 3.)
20..., d5! Verschaft open I
voor de torens en ruinf
passant de achtergebl
pion op d6 op 21. De5:,|
Wit kan nu niet goed hetl
noffer aanvaarden omdatt
zwart de d-lijn gaat beheef
De pion op c4 blijft hulpbe jf|
vend. Daarom: 22. Tad1,
23. Td1:, cb3: en nu
zwart een pion meer. 24.
f6 25. Dd6, h6 26. e4. Te: Bn
f3, Df7 28. a4, Pe6 29.
Tc8 30. Td2, Td8 31. Db4,
32. Dd2:, Pc5 33. a5. Dd
Db4, Da4 35. Dd2, Dc4
ab6:, ab6: 37. Kf2, Pd3f
Ke3, Pb2: 39. Db2:, Kf7 4(
Ke6 41. f4, Dc2. Dankzij d 0 h
tra pion kan zwart rustigz(
meruil-aanbieding, zeker n|°9^
zwarte koning op het
staat binnen te dringen.
f5t, Kd6 43. Dd4f, Kc7ooi
Da4, Dc3t en wit gaf op,erv
dat de pion op b2 niet me ;lial
tegen te houden. Een giin y
meesterpartij.
atif
De Belgische PTT heeft op 22
oktober en 5 november j.l. ver
schillende nieuwe uitgiften in
omloop gebracht. Om te be
ginnen. op 5 november was er
de uitgifte van een serie, be
staande uit drie zegels met
verschillende onderwerpen.
Een zegel in de waarde van
5 fr. werd uitgegeven ter gele
genheid van de 150e geboorte
dag van Frangois-Auguste Ge-
vaert. Deze musicoloog en
componist werd op 31 juli
1828 te Huise geboren. Ge-
vaert schreef o.a. verschillende
muziek-theoretische handboe
ken, o.a. over orkestratie en
harmonieleer. Na in 1907 in de
adelstand te zijn verheven
overleed hij op 24 december
1908 te Brussel. Op de zegel
ziet men het portret van F.A.
Gevaert met als achtergrond
een muziekstuk.
Met een zegel van 6 fr. wordt
aandacht gegeven aan de op
11 oktober 1893 geboren mu
sicus en componist Emmanuel
Durlet. Tijdens zijn leven was
Durlet o.a. 39 jaar professor
aan het Koninklijk Vlaams Mu
ziekconservatorium van Ant
werpen. Emmanuel Durlet
overleed te Wilrijk-Antwerpen
op 7 februari 1979. Op de ze
gel ziet men het portret van
Durlet ook weer tegen een
achtergrond van muziekschrift.
Het 40-jarig bestaan van de
stichting „Muziekkapel Konin
gin Elisabeth" wordt herdacht
met en zegel in de waarde van
14 fr. Deze stichting heeft tot
doel jonge musici de gelegen
heid te bieden zich door bij
zonder onderricht extra te be
kwamen in hun kunst. Deze ze
gel toont een aantal muziekin
strumenten waarvan de prak
tijk onderwezen wordt in de
België eert zijn musici
„Muziekkapel". Het ontwerp
voor de zegels werd vervaar
digd door P. Deweerdt.
Naast deze bijzondere zegels
verscheen op 22 oktober j.l.
een bijzondere zegel met toe
slag. Deze zegel heeft een
waarde van 10 fr. 5 fr. en is
gewijd aan het industrieel ar
cheologisch gebied „Ie Grand-
Hornu". In 1810 kocht de ko
lenhandelaar Henri de Gorge
de kolenmijn van Grand-Hor-
nu. Het complex vormt op dit
moment een uniek voorbeeld
uit de beginperiode van de in
dustrialisering. In 1971 werd
begonnen met de restauratie
van het enorme complex,
waarbij men nu in een gevor
derd stadium is gekomen. Op
de zegel krijgt men een beeld
van het complex „Ie Grand-
Hornu". De in grijs en zwart
gedrukte zegel werd ontwor
pen door G. Boulmant, en zal
BÜLOIQUE BELGIË HF*5*
ImËÏ
verkrijgbaar zijn tot en met 31
december 1979. Eveneens op
22 oktober j.l. verscheen een
serie gebrulkszegels met toe
ristische motieven. Deze serie
bestaat uit vier zegels, twee
van 5 fr. en twee van 6 fr. Als
afbeelding ziet men bekende
punten uit Thuin, Tervuren, Ci-
ney en Poperinge. Een van de
zegels van 5 fr. toont het Bel
fort, de andere in deze waarde
het Koninklijk Museum voor
Midden-Afrika. Op een van de
zegels van 6 fr. ziet men de
Sint-Niklaaskerk en een voor
stelling van de veemarkt te Ci-
ney. De andere zegel van 6 fr.
toont de Sint-Janskerk en een
weergave van het beeld van
Onze-Lieve-Vrouw te Poperin
ge. Het ontwerp voor deze ze
gels werd vervaardigd door H.
Verbaerts en O. Bonnevalle,
die ieder een 5 en een 6 fr.-ze-
gel voor hun rekening namen.
Wij kunnen onze België-reeks
afsluiten met de vermelding
van een nieuwe gebruikszegel.
Het gaat hier om een zegel in
de waarde van 22 fr. van het
type Elström „Koninklijke
Beeltenis". Deze zegel zal ge
drukt worden in de kleur
groen. Om nog even bij het
drukken te blijven: al de hier
at
Toef
besproken zegels werden
drukt door de Zegeldrukljjmi
te Mechelen.
Evenals in voorgaande
worden ook de in 1979 ui nd
geven Nederlandse postzeaad
in een jaarcollectie bijeer onk
bracht en verkrijgbaar geslim i
Het gaat hier uitsluitend omr r<
bijzondere zegels die dit
zijn uitgegeven. Zo u hïejrd,
een of meer
gemist, is dit de aangew
gelegenheid om hiervan aliag
in het bezit te komen. De
van deze jaarcollectie bedri
f 20,-; dat is de nomi n.
waarde van de zegels plus m
bedrag wegens produktiel iaai
ten en aangetekende ver art
ding. Deze jaarcollecties
den geleverd door de Filatjersi
tische Dienst van de
waarvoor men een aboi
ment dient te nemen. To
december a.s. kunnen
abonnementen op de jaai
lectie 1979 worden geaafan
teerd.
cht