i|!i Simplisties Ver bon d dringen d nodig op ledenvergaderingVPRO 'Schone schijn' van NOS plaatst vraagteken bij 'Kunst duur en nutteloos' TELEVISIE VANAVON TELEVISIE WOENSDAi RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG Opnieuw 'Hotel op stelten' van Monty Python-man Cleese RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 20 NOVEMBER 1979 PAGIN NEDERLAND 1 i Nieuws voor doven en slechthorenden Sesamstraat Paspoort, voor Joego- slaven en Italianen Journaal 18.59 19.05 19.30 NOS 21.37 21.55 22.15 Henkie's droomboom EO-Kinderkrant Het kleine huis, jeugdprogramma Van U wil ik zingen, samenzangprogramma EO-Aktief Tijdsein Journaal Pahoramiek De schone schijn, serie over kultuurpolitiek in Nederland (1) Nederlandse muziek Journaal NEDERLAND2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.25 Microprocessors II, 1e cyclus, les 4 NOS 18.55 Journaal KRO 18.59 Sinbad de zeeman, tekenfilmserie 19.25 Duel in de diepte, jeugdserie NOS 20.00 Journaal KRO 20.27 Het ongeluk, tv-serie 21.20 Brandpunt 21.55 Hotel op stelten, DUITSLAND 1 (Region, progr. NDR: 18.00 Lupln, tv-serie. 18.30 Aktua Region, nieuws. 18.45 Kleutt 18.55 Arsene Lupln, tv-serle. Region, magaz. 19.59 Progi WDR: 18.00 Nachte und Tage. rie. 18.30 Inform, progr. 18.40 und Tage, tv-serie. 19.15 19.45 Docum. serie.) 20.00 20.15 Spelprogr. 21.00 Aktue gaz. 21.45 Delvecchio. tv-serie Aktual. 23.00 Licht mm 24.00-0.05 Journ. DUITSLAND 2 10.45 Teken rle. 19.00 Journ. 19.30 Ehen v richt, tv-spel. 21.00 Journ. 21 form, progr. 22.00 Inform. 22.45 Komisch magaz. 23.30 J LEI regi DUITSLAND 3 WDR 20.00 Journ. 20.15 Flinty1"0 21.00 Aktueel magaz. 21.15 l< lev< mein Bruder, tv-serie. 21.45 magaz. 22.30 Inform, serie. BELGIE NED. 1 18.15 Spelprogr. 18.30 R< progr. 19.00 Cultur. magaz. 19. gion. magaz. 19.29 Weerber. Journ. 19.55 Orient-express, hl gist 20.45 Inform, progr. 22.30 Ki fntr briek. 22.45 Journ. £ek NEDERLAND 1 NOS-NOT 10.00-10.30 Schooltelevisie 11.00-12.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden VARA 14.50 Barbapapa 14.55 Film van Ome Willem 15.25 De Chiffy Kids 15.45 Captain Caveman 15.55 Sammy's wonder lijke T-shirt 16.55 Voetbalwedstrijd DDR-Nederland te Leipzig 17.45 Toeristische tips 17.50 Staatsloterij 17.55 DDR-Nederland (2e helft) NEDERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journaal. Tagesthemen. Evang.Tagebuch. 10.40 Bolero b van Bèjart. 11 Die verbranntei l ter. 12.15 Salty, speelfilm (197 zeeleeuw en weesjongen. 13.4 ter, jeugdfilm. 14.10 Ontwlkk hulp in Nepal. 14.55 Der Wint zlJn ein Sommer war, TV-spel, c 16.55 Sowjet Unie-West Dui i voetbal. DUITSLAND 2 11.00 Evang.kerkdienst. 12 El op de dood van drie Spaanse ters. 12.40 Journaal. 12.45 Dre sche ein Verein? 13.20 Der mit der Tuba, jeugdfilm. 13.4 Dreckspatz und die Königin Mudlark), speelfilm (1950). Journaal. 15.25 Schenk mir ei. 16.10 Flying Clipper, docurm (1962). BELGIE NED. 1 en 2 15.30 Open School. 16.30 Tl voor de jeugd. BELGIE FRANS 1 en 2 15 00 School TV. 15.30 Elecl voor de jeugd. 17 Feu vert, Ti Muziek terwijl u werkt. 10.02 (S) _J I Kletskop. VPRO 10.45 (S) Vil- Pirht 'a-VPRO. 13 03 (S) Welingelichte kringen. 13.30 (S) Spannende Splookjes. 14.02 (S) Achterwerk. EO: 14.20 (S) Radio-Kleuterkrant 14.45 (S) Open huls. 16.02 (S) EO-Metterdaad. zending en hulp verlening. 16.15 (S) Licht en Uitzicht. 16.55 (S) EO-Aktief NOS: 17.02 (S) Langs de lijn. VARA 7.00 Nws. 7 10 Och tendgymnastiek 7.20 De Wek kerradio. (7.30 Nws. 8 00 Nws. 8.30 Nws.) 9.00 Gymnastiek voor i'MFÖ de vrouw. 9.10 Waterstanden, l*" w NOS 9.15 Werkbank. VARA 9.25 Keuren en kiezen. 9.50 Hoor haar 11.10 Schoolradio. 11.30 Vroomschoop - Cen traal OVERHEIDSVOORLICHTING. 12.16 Gesprekken met vrouwen. VARA 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12 30 Nws 12.36 Dingen van de dag. 13.00 rette. 16.00 Madame Revue 16 55 grammofoonmuz 17 00 (S) Een bh derlands. 17.24 Mededelingen SOS- tieberichten. 17.30 Nws. 17.36 Ding Ongetwijfeld zal zeer vele landgenoten gisteravond een gevoel van „eindelijk thuis" bevangen hebben: Mies Bouw man was weer op de televisie. Om het met veel tam-tam aan gekondigde „Telebingo" te presenteren. Dat, zoals ieder een weet, voor het goede doel van de sport voor gehandicap ten wordt gehouden. Het lijkt me dus niet onwaarschijnlijk dat vrijwel de hele natie om het scherm heeft gezeten. Om gade te slaan hoe onder andere prinses Margriet „een trek king" verrichtte, dat wil zeg gen dat zij op wat knoppen drukte en hoe Mies van Pieter van Vollenhoven die plaat „Together" kocht. Ook voor het goede doel natuurlijk. Uit eraard was Sinterklaas er ook. Voor de rest werd er naar har telust „bingo" geroepen. Er schijnt voor dit soort spelletjes in ons brave vaderland een niet te dempen belangstelling te bestaan. Het" leverde alle maal uiteraard weer veel on schuldige - naar mij smaak iets te onschuldige - pret op. Maar goed, die werd dan weer even op een tikje hartiger manier doorbroken door het optreden van Paul van Vliet en Ch Aznavour. Verder ging AVRO door met „De van Aphrodite", een aang me Engelse thriller-serie. HERMAN HOFHUI kunst en kunstenaar Toneelgroep Die Haghe Iers spelen op donderdag vrijdag 23 en zaterdag 24 vemb?rin Theater In de S te Den Haag drie eenal onder regie van Jan Nor t.w.: 'Vingers van de mi van Kees Holierhoek, 'I Eau de Cologne' van Tenn Williams en 'Nulpunt' Alan Ayckbourn. Het 321ste Zingende Zol concert wordt op woensda november in Theater Pe te Den Haag gegeven Jaap Spigt en Edward Wit burg. Jaap Spigt bespeelt Broadwood-tafelpiano uit 1 Edward Witsenburg speell een 19e-euwse dubbelped harp van de Franse harpl wer Erard. Zij brengen eeuwse „muziek, die eiger helemaal niet meer k maar die zij best nog eens len laten horen. werk van hedendaagse kunstenaars goed of slecht is; we willen de laboratoriumfunctie van deze kunstenaars een kans geven. Er zijn zeker kunstenaars, die met plezier werken en goed verkopen. Maar er zijn ook bonafide kunste naars die eveneens met plezier werken en toch niet door tijdgenoten worden gewaardeerd. Maar daar gaat het ons niet in de eerste plaats om. We willen laten zien, dat als een scheppend kunstenaar ziek wordt, hij in die tijd op een houtje kan bijten, terwijl uitvoerende kunste naars in de meeste gevallen door hun organisa tie of hun werkgever worden doorbetaald. Als een schrijver een bestseller heeft gemaakt, kan hij daar een jaar riant van leven. Maar hij heeft geen enkele garantie dat hij het jaar daarna een behoorlijk inkomen heeft. We willen aantonen, dat de individuele kunstenaar weinig tot niets in de melk heeft te brokkelen, maar wel, als hij zich organiseert. We willen crm en alle andere betrokkenen wijzen op de onvrede die bij de scheppende kunstenaar leeft, die allerlei baan tjes moet aannemen voor een inkomen, om te doen, waarvoor hij zich bestemd voelt". Situatie Nederland telt 8.000 full-time kunstenaars, on der wie 2000 musici en 600 schrijvers. Hun situ atie wordt zo helder mogelijk in beeld gebracht, niet opgetut door vals sentiment of al te per soonlijke meningen. Chanowski: „In deze twee de uitzending gaat het over het sociale aspect van de scheppende kunstenaar, de volgende week gaat het over de kunstenaars en hun pu bliek, de mechanismen die daarbij een rol spe len. Zoals het reprorecht en de gevolgen van het uitlenen van boeken in bibliotheken. Za ken, waaraan mensen een inkomen ontlenen, gebaseerd op werk van scheppende kunste naars die in een heel wat wankelere positie zit ten. Volgend jaar gaan we verder met drie andere programma's over dezelfde problemen. Naar de eerste uitzending van vorige week hebben on geveer driehonderdduizend mensen gekeken; voor omroepbegrippen niet zo bar veel. Maar als je er de achtduizend beroepskunstenaars af trekt, hou je altijd nog een respectabel aantal over: rechtstreeks bij dit onderwerp betrokken ambtenaren en andere geïnteresseerde kijkers. Hopelijk hebben ze er wat aan en wordt bij de samenstelling van de crm-begroting meer en zakelijker aandacht besteed aan de scheppend kunstenaar". FRITS BROMBERG VPRO-tv-hoofd Arie Kley- wegt wordt geen wijs uit de „impliciete ambiguïteit"' bij de VPRO-leden. Ook bij de VPRO vormen de tv-programma's voor de le den voorwerpen van voort durende kritiek. Dit blijkt uit de rondgezonden stuk ken ter inleiding op de za terdag in Amsterdam te houden ledenraadsvergade ring. De agenda vermeldt niet of de directeuren van het Simplisties Verbond aanwezig zullen zijn. Men zal echter niet om deze he ren heen kunnen als men na der verklaard wil horen wat bedoeld wordt met een term als „de impliciete ambiguï teit in het verslag" van een bepaalde commissie. Op Hans Verhagen en zijn Ca- dabra hebben grote groepen VPRO-leden-kijkers het niet zo begrepen, hetgeen intussen al genoopt heeft tot ingrijpen in dit programma. Er zouden in de praatprogramma's van deze onhandige dichter wat minder gasten ontvangen kun nen worden, die dan wat die pe rgaand op de zaken in zou den kunnen gaan. Veel leden hebben moeite met de open beweeglijke formule van regis seur Wim Schippers in dit pro gramma, omdat het gezicht van de VPRO niet altijd vol doende evenwichtig tot uit drukking komt. Bij alle ver trouwen in de kwaliteiten van de televisiedienst wordt dit ge zicht toch als te magèr erva ren. Tevredenheid heerst er bij het merendeel van de leden over „Modern leven", het ver slag van de wederwaardighe den van het echtpaar, dat het samen niet langer zag zitten. Het gesprek aan het slot tussen Herman van Run en Germai- ne Groenier had echter wat minder „anti-climactisch" kunnen zijn. Over net „Haagse" programma „Hollands spoor" heersen nóg veel misverstanden. Het wordt als te gekunsteld ervaren en daardoor niet als in overeen stemming met de afspraken, die hierover destijds met de le den zijn gemaakt. VPRO-tv- hoofd Arie Kleywegt had toe gezegd hierover met de leden van gedachten te willen wisse len. De leden zeggen echter niet zo'n behoefte te hebben aan een discussie achteraf. Zij •zouden liever zien dat Kley wegt vooraf bij het opstellen en uitwerken van program ma's rekening houdt met de wensen van de leden. Dan zou deze rubriek mogelijk 'ook niet stilgelegen hebben in de zo mermaanden. Zeggen de leden in hun kritiek: „Er is iets mis met het vaderland als er gedu rende vier maanden geen con tact wordt gehouden met zijn ruggegraat". De buitenlandserie „Het machtige werelddeel" in de eindredactie van Jan Blokker werden niet meer dan „een praatje bij een plaatje" gevon den. En met de culturele pro gramma's kwam de VPRO niet verder dan experimenten. Van „De beide damesen" had men zich meer voorge steld en het zingen van Mo- niek Toebosch stelde niet veel voor. „Twee schrijvers en het lot" beantwoordde nog een beetje aan de verwachtingen, maar „Hollywood at last" bleek niet meer dan persoon lijk hobbyisme. Kortom, de VPRO-leden voelen zich in hun kuif gepikt. De komst van het directeurs- duo van het Simplisties Ver bond naar deze vergadering as. zaterdag wordt zelfs bittere noodzaak als men in deze kri-' tische ledenverslagen leest, dat sommige VPRO-programma's veel weg hebben van „onde ronsjes van het linkse esta blishment" en „danig verwar rend voor niet-ingewijden". TON OLIEMULLER „Met de crm-be- groting in het vooruitzicht leek het wel eens goed, als de kultuurpoli tiek in Nederland in kaart werd ge bracht. Dat zou bo vendien precies passen in de voor lichtende taak van de NOS, waarvoor Jan Venema, als hoofd van de afde ling kulturele za ken, de mensen bij elkaar bracht. Uit het voornemen om de kultuurpolitiek overzichtelijk te maken, kwamen twee series van drie NOS-program- ma's voort, onder de verzamelkop: 'De schone schijn'. Grof samengevat geven deze uitzen dingen een beeld van de bewegin gen in de kunst en de onvrede van de scheppende kun stenaar met de hele situatie". Al dus Thijs Cha nowski, een van de vijf mensen achter dit pro gramma, waarvan vanavond deel 2 op het scherm wordt gezet met de ondertitel 'Als ie maar verkoop'. Vooral aan de si tuatie van de beel dende kunstenaar en de letterkundi ge wordt in deze uitzending aan dacht besteed, via Ned. I om 22.15 De schatkist en de kraan erop: voor de scheppend kun stenaar komt er niet veel uit. De NOS heeft met deze 'Schone schijn' meer willen doen dan het in kaart brengen van de Nederlandse kultuurpolitiek. Chanowski: „Over het algemeen weten bij voorbeeld ballet dansers weinig of niets van de problemen waarmee toneelschrijvers te maken hebben. En andersom. In alle takken van de scheppende kunst komt men op voor eigen zaken, hetgeen begrijpelijk is. Niettemin is het goed, als men zich ook op de hoogte stelt van de problemen waarmee andere scheppende kunstenaars te maken hebben. De programma's kunnen op drie niveaus hun uitwerking hebben: bij de kunstenaars zelf, om zich de eigen problematiek te realiseren en die van anderen. Voorts zijn de uitzendingen infor matief voor de mensen die ermee te maken hebben, de ambtenaren bij rijk en gemeente en ten derde kan een grote groep mensen worden bereikt die van mening zijn dat kunst duur en nutteloos is; een aantal vooroordelen kan wor den weggewerkt". Het team dat met 'De schone schijn' iets wil doen aan het doorzichtig maken van de kul tuurpolitiek in Nederland, bestaat uit Jan Ve nema als initiatiefnemer voor de NOS, Gerrit Bussink, letterkundige en bestuurslid van de Vereniging van Letterkundigen (VvL), George Hulshof, beeldend kunstenaar, Jan Honout, econoom en Thijs Chanowski, filmregisseur en voorzitter van de afdeling media en letteren van de Raad voor de Kunst. Chanowski, voor dit team: „In dit NOS-pro- gramma willen we niet aantonen hoe goed of hoe slecht de verschillende scheppende kunste naars het hebben, we willen laten zien dat deze kunstenaar in een weinig rooskleurige positie zit. We vragen ons af hoe crm de kunstenaar opvangt die via het onderwijs wordt afgeleverd. De NOS kan hier een mening over hebben, ge makkelijker dan de individuele kunstenaar. Maar die mening is wèl gebaseerd op uitslui tend harde feiten. Om wat van die feiten te noemen: als iemand" van de universiteit komt, geen passend werk kan krijgen en in de WW terecht komt, dan is zijn inkomen aanzienlijk hoger dan dat van de kunstenaar, die geen rechten heeft en alle mo gelijke moeite moet doen om aan iets als een in komen te ontvangen. Niemand staat er bij stil, dat DAF van het rijk een bedrag van 800 mil joen gulden kreeg om het bedrijf gezond te ma ken, precies evenveel als het rijk voor de hele kunst in Nederland over heeft. Zeventig mil joen gulden wordt aan kunst uitgegeven, even veel als men per jaar aan tandpasta besteedt. We willen niet stilstaan bij de vraag, of het De gang van zaken in een hotel als Fawlty Towers zou in werkelijkheid niet veel gasten trekken. De vreemde gebeurtenissen in dit ver blijf doen het in een ko misch tv-spel echter uitste kend. Daarom nieuwe afle veringen op KRO-tv van „Hotel op stelten", waarin John Cleese als Basil Fawlty, zijn vrouw Conny als het dienstmeisje Polly en Andrew Sachs als onhan dige ober niets te zot is. Het idee voor deze zesdelige se rie dateert uit 1972. John Cleese verbleef toen met het hele Monty Python-team in een hotelletje in Torquay, waar de bedrijfsleider er nogal ongebruikelijke ge woonten op na hield. Hij be diende zijn gasten op een zo botte en onbeschofte manier, dat zelfs de Monty Python mannen er diep van onder de indruk raakten. Cleese kreeg na een jaar zoeken een tv-producer bereid zijn ver haal, dat sterke overeen komsten vertoonde met wat hem in Torquay was overko men, te verfilmen. In Enge land worden afleveringen van „Hotel op stelten" ge bruikt in een cursus voor ho telpersoneel om te laten zien Kunstrijden met oudjaar in Sport f panorama hoe het niet moet. En daar is Cleese best wel een beetje trots op. Ned. II 21.55 uur. Het kleine huis In de gezinsserie „Het kleine huis" leert Pa Ingalls zijn gea dopteerde zoon hoe hij een kalf moet grootbrengen. Ned. I 19.30 uur. De schone schijn In het tweede deel van „De schone schijn" (zie ook elders op deze pagina), een program ma over cultuurpolitiek in Ne derland, zien we hoe kunst en kuituur een ondergeschikte rol gaan spelen als het economisch rendement niei kan worden aangetoond. Ned. I 22.15 uur. Duel in de diepte El Loco vertelt aan Sylvia het verhaal van zijn avontuur in Venezuela, waar hij naar dia manten gedoken heeft. De mensen die Sylvia nu op de hielen zitten, denken dat zij meer van de diamanten af weet. Ned. II 19.25 uur. Het ongeluk De overlevenden van het on geluk bereiden zich ieder op een eigen manier voor op de onzekere toekomst. Ned. II 20.27 uur. Palm Beach In plaats van de film „Ik ben het zitten zat" (tegen de verto ning waarvan de gedetineerde in kwestie bezwaar maakte - welk bezwaar KRO-tv deelde) zendt de KRO de Amerikaan se speelfilm „Palm Beach" uit, waarin getoond wordt hoe het in kolonies van welgestelden aan de Amerikaanse West kust toegaat. Ned. II 22.20 uur. John Cleese als Basil Fawlty (I) en ober Manuel (r) met enkele ontdane gasten. (Van onze radio- en tv-redac- tie) HILVERSUM AVRO'S Sportpanorama zal op oude jaarsavond in een extra uit zending om ongeveer 23.00 uur een klein uur kunstrij den op de schaats op het scherm brengen. De opna men hiervoor zijn zondag middag op de Haagse De Uithof gemaakt tijdens de demonstraties van de wed strijden om de Challenge Cup.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2