BEELD SPRAAK VARA wil Kloos houden en Haasbroek hebben 1 Een film lang jacht op ontsnapte gevangene TERUGBLIK 9 TELEVISIE DINSDAG ff] RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 19 NOVEMBER 1979 PAGIN Als de roman „Rebecca" van Daph ne du Maurier begint, is de titelper- soon juist dood en begraven. Toch rijst zij uit elke bladzijde van dit boek op, zo goed als zij aanwezig is in elk beeld van de BBOserie naar deze roman, die in vier delen op TROS-tv komt, te beginnen donder dag op Ned. II om 21.30 uur. De overleden Rebecca leeft voort, omdat de romanfiguren om haar heen geen raad we ten met het raadsel van haar leven: haar schoonheid waarmee zij haar omgeving in palmde en tegelijkertijd haar harteloosheid waarvoor men huiverde. Wie zich aan haar gewonnen gaf, zette zij naar haar hand. Wie zijn eigen waardigheid plaatste tegenover haar dwingend karakter viel een kille beje gening ten deel. Zo iemand drukt niet al leen een stempel op anderen, maar vertroe belt tevens de sfeer. Dit legt een doem over allen en alles. Die stijgt op uit het boek en tv-regisseur Simon Langton lukte het deze invoelbaar te maken in zijn schermbewer- king. In de eerste aflevering krijgt de kijker te maken met ene Maxim de Winter, een adel lijke Brit, die verpozing zoekt in Monte Car lo. In deze rol laat Jeremy Brett deze eenza me Engelsman zien als een snel van zijn stuk te brengen man, hoogst onredelijk te gen de mensen om hem heen. Men vergeeft hem veel, want men weet, dat hij onder tra gische omstandigheden zijn vrouw Rebecca verloren heeft. Haar dood heeft trouwens veel vragen opgeroepen. Zelfs rijst de ver denking, dat Maxim haar vermoord zou hebben, een beschuldiging waarin een ex- minnaar van Rebecca een rol speelt. Al deze zaken moeten opgehelderd worden voor Maxim kan hertrouwen- met een gaaf geschapen weesmeisje, een rol van Joanna David. Zij neemt haar intrek op het land goed Manderley en rolt daar van de ene vrees in de andere verbazing, waartoe der tig man bedienend personeel aapzienlijk bij draagt. Zij staan niet onwelwillend tegen over de tweede mevrouw De Winter, maar hun enige meesteres blijft Rebecca, die voor eens en voor altijd de huisregels heeft ge-, steld. En daar stuit niet alleen de nieuwe me vrouw De Winter op, maar niet minder de kijker. Dat heeft te maken met die gerepu teerde nauwgezette regie van de Britse tv- maker. Die mevrouw De Winter vindt moeizaam haar weg in het overvloedig be- kamerde landhuis. Overal stuit zij op sporen van Rebecca, in de boekenkast, de corres pondentie, de boudoirs, de kledingkasten, de rommelige zoldervertrekken, ja achter elke deur en vreemde schaduw. Alfred Hitchcock zag als eerste een film in dit boek, nu alweer zo'n dertig jaar geleden, maar toch met enige regelmaat terug in bio scoop en op de televisie. Hitchcock was er in zijn beste jaren de man naar om uit dit boek te halen wat er voor zijn manier van filmen in zat. Sombere spanningen in donkere tin ten. Dat lag hem wel. Regisseur Langton, die weet dat hij met zijn televisiewerk de huiskamer in moet, hield het een stuk hui selijker, onder andere door in zijn lokaties een stuk gezelligheid in te bouwen. Hij laat het personeel ook minder gestileerd acteren dan Hitchcock deed. Die was er op uit de bi oscoopbezoekers aan hun stoel te kluisteren, waarin hij vortreffelijk slaagde. Als kijker wordt men in deze televisieserie veel geleidelijker binnengevoerd in het ver haal. De spanning is er overigens niet min der om. De regie heeft dit bereikt door een zekere nervositeit te leggen in de wijze van acteren van de personages. In de eerste afle- door Ton Oliemuller vering ervaart men dat in de bijna pijnlijke zwijgzaamheid van weduwnaar de Winter, die van tijd tot tijd fel kan uitvallen. In de tweede aflevering krijgt Joanna David als nieuwe echtgenote de kans te laten zien hoe de alomaanwezigheid van de gestorven Re becca op haar nerven werkt, het trillen van haar hand als de telefoon rinkelt, de schrik op het gezicht als onverwachts een deur op engaat, het tastend zoeken van een eigen, houding tegenover het personeel. Daar hoort bij, dat ze precies aan de verkeerde vraagt om geduld met haar te hebben en om haar vertrouwen te geven. Daar voelt het' huishoudhoofd miss Danvers zich niet toe geroepen. Anna Massey maakte hier een treffende rol van in stuitende vriendelijk heid en achterbakse voorkomendheid, een monster van een mens vol verbeten vorme lijkheid. Zij vervult in dit verhaal een cen trale rol. Schrijfster Daphne du Maurier maakt van haar een spiegelbeeld van Re becca, die zelf niet meer in leven als een schaduw in haar voortbestaat. Miss Danvers voert het beheer over een erfenis van mis dadige vermoedens, die eerst ontzenuwd moeten worden voor van een tweede huwe lijk sprake kan zijn. De laatste slag is voor „Rebecca" Danvers. Als de Winter tenslotte een nieuw leven kan beginnen, staat zijn landhuis in lichterlaaie, terwijl het huis houdhoofd spoorloos blijkt verdwenen, op gegaan in het niets toen de rol van de dode Rebecca was uitgespeeld. Daphne du Maurier werd nimmer in de of ficiële literatuur ingelijfd. Zij schiep geen mensen uit woorden, maar gebruikte men selijke hebbelijkheden om door haar be dachte merkwaardige verhalen een schijn van geloofwaardigheid te verlenen. Het zou best allemaal echt gebeurd kunnen zijn, om dat men mensen ziet wie het allemaal is overkomen. Daarin legt zij een grote scherpzinnigheid aan de dag. Zonder zich in karakters te verdiepen past zij menselijke eigenaardigheden als legstukjes in elkaar. Een toegewijde droomster als mevrouw de Winter II levert in contrast met het haatlus- tige huishoudhoofd Danvers dat mysterieu ze schijnleven op, waarin mensen niet de dingen naar believen hanteren, maar door de dingen beheerst worden. Hierin past het beeld van een hond die niet zijn natuur volgt, maar als een schakel in het verhaal wordt ingepast, ondergechikt aan de bedoe lingen van de schrijfster die mensen, dieren en dingen vast in handen houdt om het ver loop van haar bedenksels te regelen. Geen wonder dat Hitchcock haar verhalen voor verfilming koos, want ook hij kent in zijn films levende wezens en dode dingen de zelfde waarde toe. En dat is er de oorzaak van dat zowel Hitchcock als Du Maurier in hun vertellingen dat merkwaardige effect bereiken, waarbij lezers en filmkijkers zich zelf in de arm knijpen om aan de weet te komen of zij inderdaad nog deel uitmaken van de wereld waarin gewone mensen le ven. Het boek „Rebecca" en deze televisieserie danken aan deze vervreemdende situaties' hun wonderlijke werking. Het gaat over ie mand die niet meer bestaat en die je toch overal tegenkomt en het hele gebeuren be paalt. In het beeld wordt men dat nog beter gewaar dan in het boek. Dat heeft te maken met de bewerking door Hugh Whitemore, meer nog met de regie van Langton die de acteurs een even belangrijke rol toebedeelt als de voorwerpen. Zie bijvoorbeeld een scè ne als die waarin huishoudhoofd miss Dan vers een kledingstuk toont dat door Rebecca gedragen is. Zij strijkt er met haar handen doorheen alsof er opnieuw leven vaart in dit afgedankte stuk textiel. En dat niet al leen. De nieuwe mevrouw de Winter voelt bij het zien ervan een huivering door haar leden gaan. Beschreven pakt dat persé min der boeiend uit dan verbeeld. We hebben al eens de theorie horen verdedigen, dat een schrijfster als Du Maurier, die over haar hoogtepunt heen was toen de televisie goed en wel op dreef kwam, eigenlijk te laat ge boren is, omdat wat zij te vertellen heeft be ter direct kan worden vertoond dan eerst op papier gezet. Britse televisieprecisie als in deze serie aan de dag gelegd gooit deze theo rie afdoend omver. Joanna David als de tweede mevr. de Winter die overal in de tv-serie stuit op de schim van de dode Rebecca. Aangenomen dat Jan Haasbroek, de enige serieuze kandidaat voor de functie van tv-directeur bij de VARA, na alle moeilijkheden nog geïnteresseerd is in deze baan, kan deze benoeming hem bijna niet meer ontgaan. Op de verenigings raad in het afgelopen weekeinde nam men voorzitter Kloos zeer kwalijk, dat hij het advies van het personeel om Haasbroek aan te stellen naast zich had neergelegd onder het dreigement zijn eigen functie ervoor op het spel te zetten. Er kwam op de verenigingsraad een aantal moties op tafel die er niet om logen, zomin als de uitslagen bij het in stemming brengen ervan. Een motie om Kloos inderdaad naar huis te sturen werd nog met ruim verschil verworpen, 84 tegen 53 stemmen. De verga dering kon op deze motie moeilijk anders dan afwijzend reageren, nadat het personeel daags tevoren er op had aangedrongen in een gesprek met Kloos alsnog tot overeen stemming te komen na eerder het vertrou wen in hem te hebben opgezegd. Maar daar na volgden enkele moties die Kloos ernstig te denken moeten geven. Eén daarvan kwam uit Amsterdam en stuurde aan op af keuring van de houding van het hoofdbe stuur inzoverre dit zich opstelde achter de halsstarrige stellingname van Kloos tegen over de figuur Haasbroek. Deze motie haal de een ruime meerderheid en kwam er ver taald op neer, dat het hoofdbestuur het zo ver moet zien te krijgen, dat voorzitter Kloos binnen de VARA ruimte schept voor een figuur als Haasbroek en dat hij zijn per soonlijke bezwaren tegen deze figuur moet leren vergeten. Een tweede aansporing in die richting kreeg hii uit de motie-Gelder land, waarin het het hoofdbestuur werd kwalijk genomen al te zeer op de hand van Kloos te zijn geweest. Deze motie werd wel iswaar verworpen, maar zou aangenomen zijn als het hoofdbestuur zelf niet zou heb ben meegestemd. Op deze VARA-verenigingsraad zijn in scherpe termen harde noten gekraakt. Re sumerend komt het erop neer, dat men Kloos wil houden en Haasbroek wil hebben. Om het daarover met zijn personeel eens te worden, zal Kloos vóór 15 december moeten gaan praten met zijn mensen, waarbij o,ud- minister van Kemenade is gevraagd om lei ding te geven aan dit gesprek. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Kortweg 18.50 Staatsloterij 18.55 Journaal TROS 18.59 Charlie's Angels, misdaadserie 19.47 Kieskeurig: consumen tenrubriek 20.20 The Chase, speelfilm TROS 21.55 The Chase, vervolg 22.55 Over leven, medische documentaire serie NOS 23.35 journaal NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden AVRO 18.59 Doctor Snuggles, kinderprogramma 19.05 AVRO's Toppop AVRO 20.27 Telebingo - Spelen en laten spelen 21.30 De erfenis van Aphrodite, tv-serie 22.25 Televizier Magazirl 23.10 AVRO Academie f NOS 23.30 Journaal DUITSLAND 1 (Region, progr. NDR: 18.00 vera. 18.30 Actual. 18.40 I nieuws. 18.45 Kleuterprogr. 18.l| emo Henrlette, tv-serle. 19.25| progr. 19.59 Progr.overa. WDR:| Amus.progr. Aansl. Viel Laerij Sandy, tv-serle. 18.30 Muziek] 18.45 Inform, serie. 19.15 19.45 Spiel um 4tel Journ. 20.15 Buddenbrooks, 1, 21.15 Inform, magazine. 22.0 Jesprogr. 22.30 Actual. 23.00 C ten drel Tage (Gil ultimi tre speelfilm. 0.55 Journ. DUITSLAND 2 18.20 Pollzeiarat Simon Lark, t> 19.00 Journ. 19.30 Spelprogr.il Inform, progr. 21.00 Actual. Fallstudien, tv-spel. 23.35 Journ DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-^| Duits. 19.00 Inform, serie. 19.45L nal 3. 20.00 Journ. 20.15 Filmref ge. 21.00 Actueel magazine, jl Fotografie (Fotografia), 22.30 Docum. ca. 23.15 Journ.jj BELGIE NED. 18.00 Kinderfilmserie. 18.05 Jei rie. 18.30 Open School. 19.00 IrT progr. 19.30 Verkeerstips. Meded.en Morgen. 19.45 20.10 Weerber. 20.15 Sp( 21.00 De Ceder (The Cedar tv-serie. 21.50 Inform, progr. f BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Cult, ne. 18.45 Sport. 19.15 Region, k zine. 19.29 Weerber. 19.30 19.55 Juridische adviezen. Filmmagazine. 22.10 Inform. 22.40 Journ. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en aktual. 10.25 Report. 11.10 Muz. progr. 11.40 Inform, ma- gaz. 12.25 Umschau. 12.55 Perso- vera. 13.00-13.10 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Report. 17.00 Kinderprogr. 17.50-18.00 Journ. (Region, progr.: DUITSLAND 2 16.00 Inform, serie. 16.30 Progf ouderen. 17.00 Journ. 17.10 filmreport. 17.40 Aktual. en mui DUITLAND 3 WDR 7.55 Gymn. 8.05-11.55 Schoot sie (9.30 Kleuterprogr.). 17.00tii Schooltelevisie. 17.30 Inform, sr\ 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-d™ wiskunde. 19.00 Report. 19.45M1C nal 3. in BELGIE NED. 1 *rei 14.00-15.00 SchooltelPg' 17.00-18.00 Schooltelevisie. fnd Ene BELGIE NED. 2 in. 14.00-15.00 Schoolteir 17.00-18.00 Schooltelevisie. ei?: t li BELGIE FRANS U i 14.00-15.15 Schoooltelevisie. li d Schooltelevisie. 17.50 La bataten planetes, tv-serie. p HILVERSUM 1 TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De verha len van Virgilius van Tuil 18.30 (S) De kin- derplalenbak 19 02 (S) Tross-Country 20 02 (S) Zorhaar 's avonds. 22.02 (S) TROS -Big Band Show NOS. 23 02 (S) Met het oog op morgen AVRO: 0 02 (S) AVRO's Ra- dioiourn. 0 10 (S) Platenscala. 1.02 (S) One- o'clock |ump. 2 02 (S) AVRO's Service Stati on 6 02 (S) AVRO: Muziek en verkeersm- HILVERSUM 2 NCRV: 18.00 (S) Muziek in vrije tijd. PP. 18.50 Uitz. van het GPV. NCRV: 19.00 ïai ;rd Rondom het Woord. (Met c NCRV-Leerhuis om 19.15 Psali.. week 19 40 Hervormd en gereforiPn: 20 00 (S)Oude muziek. 2130 (S) Liloi -maandag 22.25 Bond Zonder Naan 22 30 Open School NCRV: 23.25 (S) van eigen tijd. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18 03 (S) De Avondspits met d( nale Hitparade AVRO: 1902 (S) nieuwe 19 30 (S) Folk Live. 20 02 (S) paal 15. 21 02 (S) Superclean Drear ne. 22.02 Radiojourn. 22.10 (S) Blu lads 6 beat. 23.02 (S) AVRO's Swin AVRO 7.02 (S) Muz. en verkeer- sinlorm. (7.03 en 8.03 Radio- lourn.) 9.03 Tekst en uitleg. 9.08 (S) Divertimento. 10.02 De zand- 13.11 Goal. 13.30 Lange vingers Open School. KRO: 15.15 Opvoeden rboden toeg< Nws. 17,36 Echo. ia. 17.24 Meded. 11 30 (S) Rondom twaalf. 12.30 (S) Franse chansons. 13.03 Radiojourn. 13.20 (S) De AVRO Diligence 13.55 Beursplein 5. 14.02 (S) 'n Middagje AVRO. 16.02 Hersengymn. n® tendgym. 7.20 Het levende 4F woord 7.30 Nws. 7 36 Echo. 4J~| (8 00 Nws 8 30 Nws. 8 36 Amus- IfO muz. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Waterst. 5 Scheepspraat. 9.20 De letter M. 10.30 HIUTRSUM VARA: 7.02 (S) Gesodemi |V (Van 7.00 tot 18 00 akt A-. dingen van de dag.) 8 30 ("O 'and. ze zeggen10.30 -Wsp- pisch Jansen 1130 (S) plaatje. 13 30 (S) Spit 15.30 (S) Popkrant. 16.30 (S) f TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S)< cio. 9 00 Nws. 9.02 (S) E orgel in9.30 (f 11.00 II te praten. 11.30 Rate. OVERHEIDSVOORLj 12.16 Uitz. voor de landbouw. KRO: 12.26 Meded. voor land en uitnb. 12.30 Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws. Marlon Brando, Jane Fonda, Angie Dickinson en Robert Redford spelen de belang rijkste rollen in de film „The chase" (de jacht) van Arthur Penn. Marlon Bran do als sheriff Calder zit een hele film lang achter de ont snapte gevangene Reeves (Redford) aan. Hierbij tre den allerlei verwikkelingen op, o.a. door toedoen van Jane Fonda, die als de vrouw van de ontsnapte het niet zo nauw neemt met haar liefdesrelaties. Ned. I 20.20 uur. Toppop Ad Visser, die bij de jeugd nog aan populariteit schijnt te win nen, komt opnieuw de muzi kale keuze van de scholieren toelichten. Ned. II 19.05 uur. Telebingo Vanuit de Arnhemse Stads schouwburg leidt Mies Bouw man „Telebingo", waarvan de opbrengst bestemd is voor de gehandicaptensport. Charles Aznavour en Paul van Vliet Angels Charley's Angels krijgen te maken met een stichting die rijken van hun geld afhelpt door ze een mooi plaatsje te verkopen in de ruimte. Ned. I 18.59 uur. Aphrodite Kieskeurig Marlon Brando (rechts) in een scène In de film „De Jacht" Aandacht voor de belangen van de consument in de ru briek „Kieskeurig". Ned. I 19.47 uur. Over leven In de medische documentaire „Over leven" ditmaal aan dacht voor het zenuwstelsel. Ned. I 22.55 uur. In de tv-serie „Erfenis van Aphrodite" komt David met vermoedens over zijn dode broer bij de politie, maar hij weet deze niet te overtuigen, o.a. omdat Helen niet met de waarheid voor de dag durft te komen. Ned. II 21.30 uur. Assertiviteit Hoe men van zich moet leren afbijten leert men weer in de cursus „Assertiviteit". Ned. II 23.10 uur. Koot wilde als vroeger een sketch inzetten, maar werd door Bie de mond gesnoerd. Sketches zijn volgens de nieu we aanpak immers taboe. Soms dreigde het toch weer zoiets te worden en dat bleek dan lang niet het minst leuke, zoals dat dubbele interview met een linkshandige. Eerst volgens de normale methode, daarna op de manier zoals een op de nieuwe school in Tilburg in ethica geschoolde katholie ke journalist het zou doen. He-' laas waren er weinig van zul ke terugvallen tot een iets ou dere stijl. Wel werd wild in het rond getrapt, zelfs al voor het eigenlijke programma was begonnen. Maar dikwijls toch zoals dat gebeurt met open deuren. Al te voorspelbaar dus. Die manier om voor 1980 het kabinet te laten vallen, die kende elke simplistiese kijker immers allang, en dat Sinter klaas in Rotterdam niet geat tendeerd werd op Cambodja, och, wat zullen we ervan zeg gen, die hulpverlening komt toch wel op gang. Iets heel anders was Bie's al leenspraak over zijn geblok keerde relatie. Daar zat zelfs iets in van de dagsluiting. Er wordt dacht ik, in dit pro gramma, dat we toch niet kun nen missen, nog te veel gewor steld met het echte op de prik getrapt zijn en de behoefte te vens een soort moraal uit te dragen. Dat maakt het alle maal nogal tweeslachtig. Cornells Verhoeven, de onbe kende grootheid met wie de VPRO een extra had, zei vol gens de interviewer te inge wikkelde dingen. Dat het woord een oponthoud is tussen denken en doen, zoals. Verhoe ven stelt, zal wel niet onmid dellijk opkomen bij een een voudig vraagsteller. Verhoe ven, die erg verguld zei te zijn met zijn PC Hooftprijs, moest ook nog zijn handschrift laten zien, maar ook dat helderde weinig op over zijn filosofie. Voorts konden we kennisma ken met en nieuwe comité dat de belastindruk wil verminde ren en eventueel ook in de po litiek wil belanden. Den Haag is dus gewaarschuwd, zei de voorzitter dreigend. Hollands Spoor belichtte het voor velen netelige debat over de kern wapens vanuit een aantal ver gaderingen. Achter het Nieuws had zater dag twee explosieve thema's zoals Brugsma het noemde. De moeilijkheden in eigen VARA-kring, al enkele jaren geteisterd door conflicten die op het punt staan in een ver trouwenscrisis uit te barsten, en vreemde zaken rond de kerncentrale van Borssele. Het eerste onderwerp mocht nog een familiebericht heten, het tweede kon die huishoudelijke opdruk nauwelijks verdragen. Wat de VARA betreft, wel een voorbeeld van democratische openbaring. De eigen vuile was werd breed buiten g< gen. Brugsma leek aan was. Alle emoties en moti hun verwerping passeerd revue. De draad tussen be en vereniging bleek mee len nog net niet gebroker diepere oorzaak van de ningen werd gewezen o gevarieerde pluimage sterk uiteenlopende dent- den bij de VARA. Dat L harmonische samensp Beide partijen in het tele gesprek waren het e eens, dat een vernieuwinjEll in het bestuur niet te o uz men valt. Maar het moe tei gebeuren volgens demo trc sche regels. Dan zal heior dachten de sprekers, nojad heel moeilijk gesprek wo n Maar schoon schip moet re maakt worden. Brugsma n zekerde, dat er toch ge n wordt doorgewerkt en h< Hg wijs presenteerde hij in ap penbaarmaking van eer ng dusver geheim gebleven nc port over de kerncentralfeu Borssele. Een rapport, w eu door de ondervraagde K; n leden en provinciale bes on ders nogal terughoudend >oi gereageerd. Het contract eu de funktie van Borssele aj< niet meer waard zijn dal 30 papier waarop het geschr in is, zo werd er gezegd. in HAN JONK us el

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2