verrassende kado s Mar gr eet van Hoorn schreef 25ste roman Feest-weekend besluit 75-jarig jubileum van het Residentie-Orkest VOORGOED EN VOORDELIG TAPIJT NATUURLIJK NAAR CM heeft de die ze op hun verlanglijstje hebben vergeten. 'BIJ HET WIJKEN VAN DE NEVEL' advertenties. LEIDSE COURANT DINSDAG 13 NOVEMBER 191 Schrijven betekent voor mij voortdu rend bezig zjn met mensen, die in mijn verhalen optreden. Als ik begin, heb ik wel een onderwerp en weet ik ook wel ke personen - man nen, vrouwen en kinderen - in het verhaal een rol spe len, maar ik kan nooit zeggen, waar het verhaal naar toe gaat. Ik kan geen boek schrij ven, waarvan ik te voren weet: „zo be gint het verhaal en zo eindigt het. De personen in mijn romans leven voor mij". Dat zegt Mar- greet van Hoorn, schrijfster te Hoorn, die haar 25ste roman heeft voltooid. Dit jubi- leumwerk hset „bij het wijken van de nevel". Margreet van Hoorn is be kend als schrijfster van streekromans. Zo worden haar boeken in het algemeen aangekondigd, maar die kwa lificatie is maar ten dele juist. Haar romans spelen zich dik wijls af in West-Friesland, waarvan haar woonplaats Hoorn de voornaamste stad is. Maar daarmee houdt de streekgebondenheid op, want haar verhalen kunnen zich eigenlijk overal ter wereld afspelen. Zij beschrijft het doen en laten van mensen en kinderen en gebruikt daar voor veel de vorm van de di aloog, waardoor de personen in haar roman voor de lezer gaan leven. Haar romanfigu ren stappen als het ware uit het verhaal en komen zó tot leven, dat de lezer de aller daagse werkelijkheid gaat er varen. Dienstbaarheid Twee belangrijke zaken be palen de inhoud van haar verhalen. Dat zijn de mense lijke relaties en de diens tbaarheid van mensen aan el kaar. Wat de menselijke rela ties betreft, gebruikt Mar greet van Hoorn dikwijls het huwelijk als tastbaar gegeven van dit begrip. Wat de diens tbaarheid van mensen aan el kaar betreft, stelt de schrijf ster veel de zelfzucht van de een tegenover de onbaat zuchtigheid van de ander, met deze menselijke eigen schappen roept zijn een span ningsboog op, die het doen en laten van mensen tot boeien de leesstof maakt. Zelf zegt zij: „Het leven zon der onderlinge relaties wordt een hel. Mensen kunnen niet zonder elkaar. Niets is erger als mensen elkaar werkelijk haten. Dat is onmenselijk. Dat maakt de maatschappij onleefbaar. Ik beschouw daarom een goed huwelijk met alle lief en leed, vreugde en verdriet, dat er in voor komt, als een belangrijke ba sis van de maatschappij. Bij iemand horen vind ik prach tig- Dat heeft alles met dienst baar zijn te maken. Ik vind het dienstbaar zijn aan en an der een grote levensopgave. Ik help graag waar ik kan. Dienstbaar zijn betekent voor mij jezelf beperken en dat houdt automatisch beperking van de menselijke zelfzucht in". Er is verschil tussen haar eerste roman „Moeder Maai ke", die zij in 1964 schreef en haar 25ste. Haar jongste ro mans heben meer diepte ge kregen. Dat komt ongetwij feld door een zekere routine, die Margreet van Hoorn zich na het schrijven van 25 ro mans heeft verworven. Maar routine is niet alles. De schrijfster verstaat de kunst tot luisteren en vooral tot sig naleren. Zij ziet scherp wat mensen dagelijks doen en la ten. Zij heeft een „antenne" er voor. Het ene boek van haar is haar niettemin liever dan het ander. „Mijn fijnste boek vind ik „Verloren vleugels". Dat gaat om een man, die lijdt aan multiple sclerose, een ver schrikkelijke ziekte, die voor die man in dat boek enorme problemen in zijn huwelijk opriep. Als je eenmaal van dichtbij die ziekte hebt ge zien. komt je er nooit meer los van. Nog een boek gaat mij zeer aan het hart. Dat is „Verbroken akkoord". Dat komt, omdat het schrijven ervan mij zoveel inspanning heeft gekost. Eerder zei ik al, dat ik tevoren niet weet, waar de personen in mijn boek naar toe gaan. Dat is ge beurd in dit boek. Het ging over een echtscheiding. Hoe graag ik ook had geschreven, dat de echtscheiding riiet door ging, het liep op het te gendeel uit. Ik kon niet an ders. Het handelen van de personen in de roman liep daar op uit". Veel gelezen Margreet van Hoorn is een geliefd schrijfster. Dat blijkt uit een enquete, die binnen het verband van de Neder landse bibliotheken is inge steld onder het lezerspubliek, naar de man of vrouw, die het meest wordt gelezen. Met meer dan 2 miljoen boeken in de Nederlandse bibliothe ken, behoort Margreet van Hoorn tot de top. Ook buiten de landsgrenzen zijn haar boeken in boekwin kels te vinden. En dat in de Nederlandse taal. Zij hoopt, dat ooit een van haar romans bijvoorbeeld in het Engels wordt vertaald, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Toch zijn er winkels in Cana da en Nieuw-Zeeland, met name daar waar zich veel Nederlanders hebben geves tigd, die haar boeken verko pen. Dat blijkt uit brieven, die zij ontving. Vanzelfsprekend heeft Mar greet van Hoorn nog wensen. „Ik ben al begonnen aan mijn volgende roman, de 26ste", zegt zij. „Ook van dit nieuwe werk, waarvoor ik nog geen titel heb, hoop ik dat het goed zal worden. Maar ik heb toch nog wel wensen. Ik schrijf graag gedichten. In mijn jubileumroman zijn er acht opgenomen. Maar ik heb er meer geschreven. Ik zou zo graag eens een gedichten bundel samenstellen, maar voor een uitgever is dat een riskante zaak. Ook het toneel trekt mij erg. Ik heb toneelstukken ge schreven, zelfs geschikt voor de televisie. Ik hoop, dat ik nog eens een echt toneelspel mag schrijven, dat dan ook gespeeld gaat worden". A. GERRITSEN DEN HAAG Een muzikaal feest weekend op 23 en 24 november a.s. in het Nederlands Congresgebouw is het hoogtepunt en tegelijk het slotakkoord van het 75-jarig jubileum van het Resi dentie-Orkest. Het jarige orkest speelt dat weekeind vier concerten voor 8000 bezoekers, onder wie 2000 kinderen. Het markantste ogenblik waar het orkest drie jaar naar toe heeft gewerkt is de aanbieding door RO-voorzitter L. Brouwer van het eerste exemplaar van het platenalbum '400 jaar Neder landse muziek' aan H.M. de Koningin, zaterdagavond 24 november. In de pauze van deze concerten is er een feestelijk onthaal, waarbij drankjes en hapjes worden aangeboden in de Carrou selzaal. Daar zal ook een klein orkestgroe pje van RO-leden licht-klassieke muziek uit de jaren 20 en 30 ten gehore brengen o.l.v. Lex Veelo. In de Peter van Anrooy- zaal zal een kort kamermuziekprogramma worden gepresenteerd met werk van Pe ter van'Anrooy. Het feest-weekènd begint vrijdagavond 23 november met het eerste jubileumpro gramma in het Congresgebouw. Geopend wordt met Strawinsky's ballet Pulcinella gedanst door het Scapino Ballet. Als zang solisten werken mee Wendela Bronsgeest, Howard Crook en Lieuwe Visser. Na de pauze concerteert het RO o.l.v. Ferdinand Leitner in Univers de Rimbaud van Escher (solist: Gérard Quenez tenor) en Richard Strauss' Also sprach Zarathustra. Zaterdagochtend 24 november is er een speciaal Kin-der-kon-sert onder de titel 'Dageraad', waaraan behalve het hele Re sidentie-Orkest meewerken het Kinder theater Pssstt van Herman Frank en het Scapino Ballet. Na afloop van dit kinder festijn wordt aan de bezoekertjes een trac- tatie uitgedeeld. Teneinde zoveel mogelijk kinderen in de zaal te kunnen toelaten, is elders in het Congresgebouw een 'ouder crèche' ingericht, waar ouders kunnen wachten en op verantwoorde wijze wor den beziggehouden. Zaterdagavond 24 november worden twee concerten gegeven, waarvan het tweede plaats grijpt in de pauze van het eerste. Dat betekent dat die avond 4000 personen in het gebouw aanwezig zullen zijn, maar door een uitgekiende 'verkeersregeling' zullen zij alle 4000 een volledig feestpro gramma krijgen aangeboden. Het eerste concert begint om 19.30 met het Pulcinella-ballet o.l.v. David Porcelijn. Na de pauze wordt o.l.v. Ferdinand Leitner uitgevoerd het 4e Hoornconcert van Mo zart (sol. Vicente Zarzo) en Strauss' Also sprach Zarathustra. Het tweede concert begint om 20.45; hier staan op het programma twee werken uit het platenalbum '400 jaar Nederlandse muziek: Fodor's 4e Symfonie en Univers de Rimbaud van Escher, beide o.l.v.Ferdi- nand Leitner. Dit tweede concert zal wor den bijgewoond door een aantal genodig den, onder wier, behalve Koningin Juliana, de Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, de burgemeester van Den Haag en een of meer leden van de regering. Ook voor dit concert zijn echter normaal kaarten in de verkoop. Alle tapijten vanaf 59,- p. strek, meter worden door ons vakkundig en gratis gelegd! Haarlemmerstraat 315 - hoek Havenplein Morsstraat 2-6, tel. 071-146190, Leiden Ook VOOr Kom en overtuig uzelf! projecten geven wij gratis advies Weekaanbleding van 8/11 Mm 15/11 a.s. 100% wollen berber tapijt op zware foam rug nu gratis gelegd 219,- p. str. meter Altijd plm. 150 rollen op voorraad zie ook onze collectie matrassen enz. Wii leveren o.a. Desso - Bonapart - Silvester - tntertest - Parade - Krommenie Armstrong - Gafstar enz. enz. Donderdags koopavond I fcJppK Zelf meenemen 10% echte korting per meter!H van 19.00-21.00 uur. Snoezig nachtjaponnetje met een erg De hoogste tijdvoor deze leuk dessin. Katoen/polyester. badstof pyjama128-140 25- 92-i4°20-22? Die heerlijke, warme duster past er prachtig bij. 92-140 JQ. Winterbe stendige PVC handschoenen met katoenen voering Extra voordelig. 116 Een dankbaar extra kadootje. Wol/acryl, li Slechts Zouden ze in zo'n trainingspak nou echt harder rennen? Polyamide/katoen. 128-16420. Kinderen zullen de Sint niet zo gauw om kleren vragen. Daar zorgt hun moeder immers altijd voor. Maar moeders weten dat kinderen op Sinterklaasavond blij zijn met elk pakje. Dan is zo'n leuk kledingstuk, dat ze eigenlijk toch nodig hebben, niet langer iets gewoons, maar een echt kado. En de surprise voor moeder is natuurlijk de prijs; de kinderafdeling van CM is toch voor deliger Geef je er gewoon bij. Voor dit prijsje kan dat best. 100% acryl. 98-164 J k i52-i 70 CsJLiitbtA\Mtde£l^e\! Echte Sheepskin voor het winterste weer 20.- Vrolijke 1 muts en J1 lange sjaal /van 100% yl. Samen "'maar jy. Echt leer aan de binnenzijde van deze solide handschoenen. Acryl voering en nylon bovenkant 6-7-8 25- Nooit meer koude kinder voeten. Leren zool, sterke teenstukken. 100% acryl. 98-1647.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 6