■BEELOl
ISPRAAK
„Lam ter slachtbank"
vreemd verhaal van Dahl
TERUGBLIK
Koot kan ook zonder Bie
diep in zijn bio graven
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
11
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
De simplisten Koot en Bie hebben voor
hun toorn een eigen taaltje geschapen.
Slappe muziek noemen zij notenbalken-
brei en ook schrijven zij over mensen die
kwaad zijn als zij kersen eten. Tesamen
en in vereniging vormen zij een grenso
verschrijdend duo, dat zijn gramschap
over wat fout zit in de samenleving zon
der stremmingen op het scherm werpt.
Zij zien hoe de mensen langs elkaar
heenleven en noemen dat mensdom-mu-
nicatie. Ongebreideld flappen zij het er
uit Allemaal buisbedenksels vol boute
beweringen, welke zij onder pikante ti
tels aanslepen. Wat zij doen wordt tege
lijk gemeend en gespeeld. In de tv vin
den zij een opvallende verpakking voor
hun verzonnen verontwaardiging, die
voornamelijk wordt geprikkeld door de
noodzaak met grote regelmaat de VPRO-
zendtijd met een uur op te moeten rek
ken. Zij pakken daarvoor desnoods colle
ga's in de lurven, van Herman van Veen
tot Hans Dorrestijn, grazen interviews af
om anderen te vangen op uit hun ver
band gerukte uitspraken en blazen mug
gen op tot enorme olifanten. Als je die
doodslaat geeft dat uiteraard een vuile
boel, die door het Simplisties Verbond
vlekkeloos wordt opgeruimd.
door Ton Oliemuller
Aldus doende in hun afwisseling, een stof
wisseling van soms tintelende, soms taaie
teksten zijn zij voortdurend in de weer de
mensheid door te lichten op constructiefou
ten, mensen die hebben misgeslagen op de
plank, blijven tobben met kinderziekten,
verborgen gebreken en ouderdomskwalen.
Om dit alles haarfijn toe te lichten en toe te
dichten plukken zij typen uit het dagelijks
beleven en zetten die met een omhaal aan
gebaren neer. Zij scheppen een nieuw soort
gemiddeld wezen, de gekreukte en gedeukte
doorsneemens vol fabrieksfouten.'Bie blaast
daarin een aardig partijtje mee, als kaats-
bord of hoe heet dat, maar gaandeweg
wordt duidelijk, dat dit hele proces begint
bij het taalvermogen van Koot. Die werkt
niet met woordspelingen, maar zaagt woor
den in stukjes die hij vervolgens samenlijmt
tot instantwoorden. Hieruit resulteert een
nieuwe taal, waarmee hij duidelijk maakt
wat er aan ons allen tesamen schort, het le
ven vol breuklijnen, weeffouten, prikacties
en tol betalen.
Dat hakken in brokjes leven als stukken
tartaar, zijn vorm van taalbehandeling,
vindt men terug in de titel van Koot's jong
ste boek, een bundeling van bijdragen aan
de Haagse Post. Het heet in de uitgave van
de Bezige Bij „Koot graaft zich autobio", wat
perse een onthullender uitwerking biedt
dan zomaar een autobiografisch schrijfsel.
Koot graaft dieper, tast verbeten toe in zijn
eigen bio en stuit daar op walmende meng
sels. Daarover straks. Eerst om redenen van
verheldering de eerste Verbondselpee erbij
genomen, een verschijnsel van enkele jaren
geleden. Deze handelt over de communica
tie tussen mensen en de kinken daarin, om
nog maar te zwijgen van de kinkels. Koot
en Bie praten op die plaat stereo en mono
van twee kanten op elkaar in, waarbij de al
dus ontstane krompraat wordt omschreven
als krommunicatie. Hierover willen Koot en
Bie met hun toehoorders in het diepe dui
ken, als team met z'n tweeën en met een
uitwijkmogelijkheid naar boven en naar be
neden, het zogenaamde zwammen, intrek
ken. speid, sluit met de mond. Deze instruc
tieve demonstratie mondt uit in een demon-
structie. waarin zij uitgebreid stoeiende zijn fs
met een boel basisgegevens. In een bak vol
hiervan vinden zij ook een hoeveelheid wei
gering tot intermenselijk verkeer, hetgeen
zij aanduiden als verdommunicatie. In feite
sowieso überhaupt zien zij hier de oude ban
den doorgebroken, een verschraling van de Koot: stofwisseling van tintelende, soms taaie en kwaaie taal.
gewenste wereld die vele mensen herbergt,
maar weinig broeders en zusters. Vandaar nerij genoeg op kantoor en in de kroeg. En kant willen Koot en Bie op. Om zichzelf
L1met make up van oor tot oor stelt de vrouw daarvoor in blanke onschuld open te stellen
een ander voor. *s Koot autobiografisch diep in zichzelf aan
komen zij op deze elpee terecht bij hun lij
flied: Wie speelt er nog zichzelf? Dikkerdoe-
het graven geslagen, zo beeldend alsof we
hem op tv bezig zien, die kleine man met
die blik omhoog, op zoek naar mensen die
doortrapt boven hem uittorenen of naar wie
een kopje kleiner over het hoofd gezien
dreigen te worden, de gesjochte jongens, de
clicheemannetjes van het eerste uur.
Koot, die Kees heet, wist al vroeg wat hij
zou worden. Hij moest wel want hij is er aan
zijn haren door zijn vader naar toegesleept.
Naar de boekensstalletjes in de boekenweek
in de Bijenkorf. Daar stond ook Simon Car-
miggelt voor het verstrekken van kronkeli
ge krabbels die voor een handtekening
moesten doorgaan. „En of Kees al wist wat
hij wilde worden?" Kees wist niet veel,
maar zijn vader wees Carmiggelt op een
rapport-acht voor Nederlands, dus dat kon
den de Letteren wel eens worden. Van Car
miggelt kreeg Koot toen een snelle krabbel,
een opdracht mee: „Voor Kees die doorgaat
in de Letteren". En daar gaat Koot nog
steeds mee en voor door, een letterlekker-
bek, een woordensmid die vertelraampjes
vult met mozaïeken van gekleurde balletjes.
Als je er daarvan een heleboel tegen elkaar
plaatst, ontstaat er een verhaal, zoal geen
boek, zoal geen roman, zoal geen meester
werk, dan toch een tijdverdrijver met venij
nige weerhaakjes vastgestoken in het ze
nuwstelsel van de samenleving.
Autobio gravend blijft Koot zonder Bie in
zijn boek zich bevreemden over verplette
rende levenszaken waarmee hij als jongen
al te stellen had. Dat begon al op die bela
chelijke Friese doorlopers van zijn opa,
waarop hij geen fatsoenlijke bochten kon
maken, en dat meisje dat niet naar hem
keek. En dat koperen eikeltje schoot toen
ook al van de schaatspunt af. Net goed. Hij
strompelt op zijn schaatsjes maar zo'n beetje
de hoek om. Pootje omver noemen ze dat.
Straks doven de schijnwerpers, houdt Louis
Prima op met zingen en veegt het personeel
hand in hand de baan schoon en dan heeft
ze nog niet teruggekeken. Hij zal er wel
voor zorgen, dat-ie nog eens zo hard zal
gaan, dat te niet eens meer de kans krijgt
om goed terug te kijken. Als dit probleem in
gedurfde toenadering is opgelost, doemen er
alweer andere zorgen op: Als ze die Brigitte
Bardotfilms nou nog maar draaien als-ie
achttien is. Wat gebeurt er trouwens achter
de schermen van al die benzinestations?
Restyling zeker? Moet dat een pomp voor
stellen, zo'n vierkante gnoom met een slurf.
Straks tekenen onze kinderen alleen nog
maar met rechte lijnen, wat ik je brom. In
Koot's vakanties doet in dit boek uitgebreid
de klad zijn intrede. Met die gidsen in de
Ardense grotten is het wat het altijd al ge
weest is. Voortdurend werd bevolen zus of
zo te gaan staan en strak in deze of gene
richting te kijken, want dan deed de gids
het werklicht uit, knipte een spot aan en
riep dan bijv.: „Awel, daarboven ziet ge hoe
Eddy Merckx het peloton gedag fietst" en
dan wees hij op een kluit paars uitgelichte
stalagmieten en op een pegel die iets langer
dan de rest al miljoenen jaren dertig centi
meter verderop stond. Ook met zijn hoofd
helemaal scheef kon Koot er geen Merckx
uit bakken. Misschien dat u het wel ziet. U
kijkt er tenslotte nog fris tegen aan. Volgens
die gids stak de grot vol bekende figuren.
Op die manier werd „Sinterklaas onder de
douche" een van de meest opwindende va
kantiebelevenissen, die hier en daar trou
wens een nog wel wat pittiger aanzien krij
gen, want Koot is en blijft een diepgraver
ook in andermans bio's. En wat-ie er niet
van weet, denkt-ie er zelf wel bij, want je
gaat uit van een simplistiese levensinstelling
of niet.
Zo krijgt Simon Carmiggelt met zijn vlotte
handtekeningenpen in die boekenweek toch
nog gelijk, dat Koot voor de Letteren was
weggelegd. Weliswaar met een eigen taaltje,
maar een waarvan stelselmatig tekenen
worden vernomen. Zelfs de buis staat er
soms bol van.
In de reeks bizarre verhalen
van Roald Dahl vanavond
de tv-verbeelding van „Lam
ter slachtbank", gespeeld
door bekende Britse acteurs
en actrices, zoals Michael
Byrne, Brian Blessed en Su
san George. Deze laatste
speelt de rol van echtgenote
van een politieman, die zij
thuis vermoord aantreft.
Brigadier Nolan verricht
dan het onderzoek in deze
vreemde zaak rond zijn col
lega.
Ned. II 22.25 uur.
Pinokkio
Pinokkio wordt door een dol
fijn afgezet op een eiland,
Uhlenbusch
Op je zesde jaar val je tussen
wal en schip. Te groot voor de
kleuters en te klein voor de
groten.
Ned. I 19.30 uur.
Koning klant
Wim Bosboom gaat het weer
hebben over miskoopjes en an
der consumentenverdriet
Ned. I 20.00 uur.
De kraai
In de Spaanse natuurserie dit
maal aandacht voor de kraai-
achtigen.
Ned. I 20.40 uur.
Snuggles
Ongeremd gaat dokter Snugg-
Poter Mclnery als David en Alexandra Bastede als Helène in de tv-serie "„Aphrodite".
Aphrodite
Toppop
Ad Visser licht de popadviezen
van zijn eigen scholierenteam
toe met muzikale beelden.
Ned. II 19.05 uur.
Zoals we eerder al schreven de
eerste aflevering van de tv-se
rie „De erfenis van Aphrodi
te", waarin mysterieuze ver
schijnselen spelen rond een
moord. Ned. II 20.27 uur.
Udo '80
Op zijn jongste tournee door
Nederland werd de Duitse,
Schlagerzanger op de voet ge
volgd door een filmteam. Hier-'
van vanavond beelden.
Ned. II 21.25 uur.
VARA-bestuur
tegenactie -
van personeel
HILVERSUM Het hoofd
bestuur van de VARA is het
niet eens met de actie, die
het personeel en de onderne
mingsraad hebben ontke
tend naar aanleiding van
het afwijzen van de kandi
datuur van Jan Haasbroek,
thans directeur radio van de
1, als p
elevisic
Het hoofdbestuur heeft in een
dit weekeinde gehouden extra
vergadering gesteld, dat het
onjuist is geweest van de on
dernemingsraad en het perso
neel om het dagelijks bestuur
en voorzitter Kloos in het bij
zonder geheel verantwoorde
lijk te stellen voor het niet be
noemen van Haasbroek. Men
is het ook oneens met de op
vatting van de ondernemings
raad en het personeel dat het
dagelijks bestuur door het stel
len van de portefeuillekwestie
opgehouden zou hebben als
college te functioneren.
Het niet benoemen van Haas
broek, zo zegt het hoofdbe
stuur, is volledig geschiedt on
der verantwoordelijkheid van
dit hoofdbestuur. Dit college
zegt wel dat het niet verstan
dig en onjuist is geweest van
het dagelijks bestuur om in
deze kwestie de portefeuillek
westie te stellen. Maar omdat
dit is geschied op aandringen
van het hoofdbestuur vindt
deze niet dat het dagelijks be
stuur daarmee een beslissing
heeft willen afdwingen.
Men zegt dat diepliggende pro
blemen de oorzaak zijn van de
vertrouwenskwestie tussen'
hoofdbestuur en onderne
mingsraad en gaat daarom op
13 november weer over een en
ander praten.
Aan de presentatie van Sonja
Barends is nauwelijks te mer
ken dat veel van wat zij
brengt weinig om het lijf
heeft. Ze blijft er vrolijk en
onbekommerd onder. Daar zal
ook wel niet geringe acteer-
kunst aan kleven en misschien
denkt ze in haar hart weieens:
waar ben ik eigenlijk mee be
zig? Als ze een documentaire
moet inleiden zoals vorige
week het eerste deel van die
Amerikaanse rechtzaak, is ze
misschien wel veel meer zich
zelf. Op een rijtje gezet ging
het zaterdag onder meer over
het volgende: het Utrechts
straatbeeld wordt steeds vrolij
ker. Want straatmuzikanten
mogen daar vrij musiceren op
het plaveisel. Een groepje liet
horen hoe het klonk, maar
Sonja zei al gauw dat het ge
noeg was, wat op straat kan
kan niet altijd in een zaal.
Bokser Adrie Huussen mocht
laten zien dat hij er nog pre
sentabel uitzag, hoewel hij on
langs in een ongelijk gevecht
is geslagen. Zijn naast hem ge
zeten vader zei, dat hij zich in
het geheel niet zo hoefde te la
ten aftuigen, want hij had een
goed lopende zaak. Een ver
standige man. Het verre oos
ten dan maar met zijn onuit
puttelijke bronnen van liefde
en wijsheid. Ook dat hield niet
over, want Lin Stevens die
drie maanden te gast was in
India vond daar de ijzeren be
waking en de massabeïnvloe
ding om te griezelen. Weer
een ander geluid dus dan je
hoort van Foudraine. Toen
kwam echt het goede nieuws.
Een heer in de zaal had een
zoon gekregen. Ha, dacht de
kijker, dat worden beschuiten
met muisjes. Maar dat pakte
veel verdienstelijker uit. In
plaats van cadeautjes liet hij
zich geld geven dat hij op zijn
beurt aan UNICEF laat toeko
men. Hij had al vijfhonderd
gulden bij elkaar. Als iedereen
die een kind krijgt zo doet
hebben we al die ingewikkeld
werkende organisaties niet
meer nodig. Tot het goede
NEDERLAND 1
18.30
18.45
18.55
VARA
Nieuws voor doven
en slechthorenden
Sesamstraat
Kortweg
Journaal
Barbapapa
Pinokkio
Nieuwtjes uit
Uhlenbusch
Koning Klant
De natuur en de
mens
NOS
21.37 Journaal
VARA
21.55
22.25
Achter het nieuws
De onvoorstelbare
wereld van Roald Dahl
AVRO
20.27 De erfenis van
Aphrodite,
misdaadserie
21.25 Udo 80.
showprogramma
22.25 Televizier Magazin
23.10 AVRO Academie
NOS
23.30 Journaal
DUITSLAND 1
nws. 18.45 Kleuterprogr. 18.5Jinst
Henriett, tv-serie. 19.25 Info^g
progr. 19.59 Progr.-o'
18.00 Amusementsprogr., aart£j£"
portage. 18.30 Muz. progr. 18. *fn
renmagaz. 19.15 Aktualiteiten rc*a(
Amusementsprogr.). 20.00
20.15 Buddenbrooks. tv-film.
Filmreportage. 21.45 Spass be
Herbert kommtl, tv-serie. 22.3{*
NEDERLAND 2
NOS
18.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
TELEAC
18.25 Lastechniek,
(3-b)
NOS
18.55 Journaal
AVRO
18.59 Doctor Snuggles
19.05 AVRO's Toppop
NOS
20.00 Journaal
DUITSLAND 2
khe
18.20 Konglich Bayerisches A
richt, tv-serie. 19.00 Journ.
Popmuz. 20.15 Medisch mapeli)
21.00 Actualiteiten. 21.20 Flufcak
Exil, tv-film. 23.00 Reportage-i
Journ.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-len
Duits. 19.00 Informatief progr^
Journal 3. 20.00 Journ. 20.15.
mentaire serie. 21.00 Actueel r
21.15 Killer zu vermieten, (Th'n
for hire), speelfilm. 22.35 Doen h<
taire. 23.20 Journ. me
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.30-11.30 School-TV
NOS
13.00 Nieuws voor doven en'
slechthorenden
NOS-NOT
13.45-15.00 School-TV
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.05 Akt. 10.25 Natuur
filmserie. 11.10 Licht muz.progr.
11.55 Filmreport. 12.25 Akt. magaz.
12.55 Persoverz. 13.00-13.10 Journ.
16.10 Journ. 16.15 Report. 17.00 Kin
derserie. 17.50-18.00 Journ. (Reg.
progr. NDR: 9.30-10.00 Kleuterprogr.
DUITSLAND 2 s K
16.00 Inform, progr. 16.30 e
voor ouderen. 17.00 Journ. sho
Filmreport. 17.40 Akt. en muz. ts
DUITSLAND 3 WDR Jej
7.55 Gym. 8.05-11.55 SchoolteT.fd-;
(9.30 Kleuterprogr.). 17.0(1,,
Schooltelevisie. 17.30 TV-curstr
taaltechniek. ?el I
BELGIE NED. 1 enfe
,4.00-16.00 SchoollePlï
17.00-18.00 Schooltelevisie.
iksc
BELGIE FRANS K
14.00 Schooltelevisie-tonefrv£
16.00 Pauze. 17.15 Schoolte| de
17.50 La bataille des planetes.al
ne |s ui
bikt
uzie
(NOS: leder heel uur nws TROS: 18.11 (S)
Aktua. 18.25 (S) Oe verhalen van Virgilius
van Tuil. 18 30 (S) De Kinderplalenbak.
19.02 (S) Tross-Country 20.02 (S) Zomaar
's avonds. 21.30 (S) Michel en Louis. 22.02'
(S) Spotlight op. 22.52 (S) Lichte grammo-
foonmuz. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog
op morgen. AVRO: 0.02 Radiojourn. 0.10 (S)
Pim Jacobs' Platenscala. 1.02 (S) One
o'clock jump. 2.02 (S) AVRO' Service Stati
on. 6.02 (S) Muz. en verkeersinlormatie.
Rondom w woord. o„,W
NCRV-Leerhuis. 19.15 Psalm van d<emc
19.20 Traditie met het oog op de loei ui'
20.00 (S) Opnamen van het Omroep
20 45 (S) Muz in NCRV Studio 2. 2
Literama-Maandag. 22.25 Bond
Naam. NOS: 22.30 Nws 22 40 Open
NCRV: 23.25 (S) Muz. van eigen ti
HILVERSUM 3
(NOS: leder heel uur nws NOS:
Oe Avondspits met de Natior
AVRO: 19.02 (S) Fra
Superclean
journ. 22.10 (S
23.02-24.00 (S)
AVRO: (7 03 en 8.03 Radiojour
naal 9.03 Tekst en Uitleg 9.08
(S) Divertimento. 10.02 De zand
bakshow 10.10 Arbeidsvitami
nen. 11 02 Polletje Piekhaar, ra-
dio-leuilleton. 11.30 (S) Rondom
twaalf. 12.30 (S) Franse chan-
13 20 (S) De AVRO Diligence. 13.55
Jlein 5. 14.02 (S) 'n Middagje AVRO..
Hersengymnastiek. 16.30 De zand-
aw. 16.38 Kat in de zak. 17.02 (S) Gas
Gym. vo-, o.
Scheepspraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ou
der worden we allemaal. 11.00 Ik sta hier
niet voor de banken te praten. 11.30 Ratel.
OVERHEIDSVOORLICHTING. 12.16 Uitz.
voor de landb. KRO: 12 26 Meded. voor
land- en tuinb. 12.30 Nws 12.36 Echo.
13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.30 Lange vingers.
4 30 Open School. KRO: 15.)
i geloven 15.30 Geen ve(
«y. 16.30 Het praatpro'"
d.17.30 Nws. 17.36 Echo.
VARA: Van 7.02 tot 18.0j
(S) Gesodemeurders.
programma. 8.30 (S)
zeggen... 10.30 (S) Typist
11 30 (S) Jara's Zoekplaatje. Ir
TROS: 7.00 Nws. 7 02
vtaSlBL re. 10.00 (S) Opus
twaalf. 12.00 Nws. 1
Klass. pianomuz. 12.22 (S) Inte
Guitariteiten. 15.00-17.00 (S) Belcanl
nieuws behoorde ook «en heer
die opgewekt fietsend naar het
werk riidt. Dat sloot mooi aan
bij het klapstuk van de show,
de car- of autopooling. Het met
meer personen in een auto rij
den om de op kop staande
energiecrisis het hoofd te bie
den. Een bezwaar is dat je niet
altijd weet welk vlees je in de
kuip hebt. Haya van Someren
beval daartoe een sticker aan
op de voorruit en nog enige
administratie. De vergoeding
zou beperkt kunnen blijven tot
vijf cent per kilometer. Daar
kwam al gauw iemand een
domper op zetten met de
mededeling dat alleen taxi's
geld mogen vragen. Het zou
dus een algemeen liefdewerk
moeten worden. Het zwaarste
onderwerp was nog het reken
wonder Pascal dat in een han
domdraai ijselijke besomme-
ringen uitvoerde.
Achter het nieuws wijdde zijn
gehele aflevering aan de de
plorabele toestanden in het
woonwagenwezen. In een bij
eenkomst in Weert werd een
kort geding voorbereid tegen
de Nederlandse staat die de bij
diverse gelegenheden gedane
beloften eindelijk eens hard
moet maken. Men wil daartoe
op 20 november zoveel moge
lijk woonwagens stationeren
voor het paleis van Justitie.
Minister Gardeniers had alle
begrip voor de klachten, voor
al de discriminering waaraan
deze mensen bloot staan. Dat
dat zo langzaam en moeizaam
gaat wat de aanwijzing betreft
van standplaatsen komt omdat
die ingepast moeten worden in
provinciale plannen en be
stemmingsprocedures. Noch
tans blijft zij hoopvol gestemd
Op zondag een bont palet
sterk uiteenlopende prog
ma's. In de middag bi
VARA weer een samenk
in de rode salon met als
naamste onderwerpen de
ziektempel in Amsterdar
feministische kunst, die k
uitspraken opriep. Simon
Collem liet in zijn „sin
coop" fragmenten zien
schokkende film „Aco
now" en sprak met regi
Coppola, waarna „Der
eveneens bij de TROS eer
zijn gladde moordoplossi
presenteerde. Een kleine
vinder die een stel handig
paraatjes had bedacht kla
over de moeilijkheid daa
nemers voor te vinden
aanvragen en verkrijgen
octrooi is een zowel kosl i
als riskante zaak, want in
dels kan iemand andei
de vinding aan de haal gi
De VPRO had in een var
extra's een interessant gei
met de grote toneelschi
Ionesco, die de kiiker
hield dat hij met de zin
het zinloze moet leren
Voor de eerste maal is
westerse filmploeg in
ia doorgedrongen. De V
liet de verschrikkelijke
den zien van de volksveri s
fing die daar gaande is.
'enslotte de laatste V
Cadabra met onder
Johnny van Doorn (ex-sel t
ker), die ergens anders
zitten in de ongezellige
en Aaronkerk in Amstei
zodat het hele decor vei
ven moest worden.
HAN JONK
i Verb et
afltvi
ïJL"