DE BASI SPRIJS \AN DE GS IS F14.845,-.
HAD U DAT GEDACHT!
p i
Rijksprentenkabinet
pronkt met aanwinsten
ustratoren
ndelen
h in een
rt vakbond'
WIE ACHTER HET STUUR VAN EEN GS
PI A ATSNEEMT. MERKT DAT I IET DASHBOARD
NIET ALLEEN FRAAI. MAAR OOK ZEER FUNC
TIONEEL IS, BUNA ALEE SCI 1AKFLAARS ZIJN BE-
DIENBAAR MET DE IIANDEN AAN HET STUUR.
mmmmem-
HET NOG ALTIJD UNIEKE HYDROPNEU-
MATISCHE VEERSYSTEEM ZORGT VOOR EEN
WMfa i ONOVERTROFFEN REISCOMFORT EN EEN SOLIDE
EN ONONDERBROKEN GRIP OP DE WEG.-
Voor leasing: CITER Citroen Leasing B.V.
TINST LEIDSE COURANT VRIJDAG 26 OKTOBER 1979
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Veen: opstand der illustratoren.
wrang voegt Van der Veen eraan toe: „Het
t ook voor dat opdracht voor een illustratie
dt gegeven en die opdracht niet wordt gehono-
d. hoewel de illustratie wel is gemaakt. De uit-
I ir kan verscheidene redenen opgeven, bijvoor-
™d dat de illustratie niet aan de verwachtingen
ntwoordt. Maar die uitgever kan ook zeggen: ik
die tekening niet mooi, want ik heb er geen
voor. Tegen dat-soort vormen van overmacht
ben we geen verweer; daarom willen we net zo
een soort vakbond in stand houden, tot dit
t grapjes uit de wereld is. Of grotendeels".
wel enkele uitgevers voorbeeldige regelingen
'm met hun illustratoren, is dit aantal nog te
Van der Veen: „Als enkeling sta je zwak.
jou heeft een uitgever zó een ander. Maar als
|oede illustratoren zich bundelen en achter een
idaardcontract staan dat ze zelf hebben ont-\
ien, dan kan de uitgever niet anders dan dat
tract accepteren. Natuurlijk zullen er altijd uit-
Jrs zijn, die dan maar genoegen nemfen met
tekening van mindere kwaliteit, maar de kloof
ien de goede illustratoren en de zwakkere is
•t. Er wordt in Nederland nog heel wat afgete-
l door welwillende amateurs. Maar onze eisen
niet onredelijk; wat we in dat standaardcon-
|t willen: vergoeding bij beschadiging van het
heel, geen oneigenlijk gebruik, inspraak bij de
te van toepassing, geen opdrachten die achter-
let worden gehonoreerd en een honorarium bij
pruk".
der Veen en Khing sturen deze punten naar
I geïnteresseerde illustratoren, die persoonlijke
ttekeningen kunnen plaatsen. Daarna volgt een
'shtingsvergadering en wat dan moet gebeu-
laten de twee Haarlemse initiatiefnemers
ag over aan een zakelijk deskundige. Khing:
aar in aanwezigheid van een tekenaar, anders
t het misschien tóch nog mis". Van der Veen:
als de uitgevers ons redelijk behandelen, dus
lens dat standaardcontract, dan heffen we de
bond weer op. Het'gaat ons om redelijke af-
aken, meer niet. En die denken we zo te berei-
AMSTERDAM Jaarlijks
groeit de grafiekcollectie
van het Rijksmuseum, on
dergebracht in het Rijksp
rentenkabinet, met enige
honderden stuks. In perio
diek gehouden tentoonstel
lingen wordt het beste daar
uit aan het publiek getoond.
Ditmaal (-9 december) om
vat de keuze zowel prenten
als tekeningen en aquarel
len uit negen landen en vijf
eeuwen. Een speciale plaats
dooronder wordt ingenomen
door Engelse aquarellen en
tekeningen.
Onder de overige tekeningen
trekken vooral twee grote al-
taareartons van Federico Ba-
rocei (1526-1612) de aandacht,
afkomstig uit de beroemde
verzameling van koning Wil
lem II en tot 1977 privé bezit
van koningin Juliana. Een an
der belangrijk blad uit de Itali
aanse school is een ontwerp
voor een Medici-monument
door Jacopo Ligozzi 61547^
Maar ook uit de andere scho
len worden hoogtepunten ge
toond. De Franse sector van
het kabinet, vanouds sterk,
werd zinvol aangevuld met
twee tekeningen van Pierre-
Paul Prud'hon (1758-1823),
met een reeks van vier virtuo
ze ontwerpen voor illustraties
bij de Fabels van La Fontaine
door Jean-Baptiste Oudry
(1686-1755), en uit de 19de
eeuw met ^een pianospelende
vrouw van Francois Bonvip,
een kunstenaar wiens realisme
SitRLEM De Haarlemse illustratoren Fiel van
[ajVeen en The Tjong Khing hebben het initia-
genomen voor wat zij noemen „een soort
die kan worden opgeheven wanneer
is bereikt". Vrijwel alle vooraanstaande
illustratoren hebben hun instem-
betuigd met het plan van de Haarlemmers,
wensen in een nog op te stellen stand-
willen vastleggen; dit contract
een einde maken aan de sluimerende on-
die de meeste tekenaars hebben met de
waarin zij gaandeweg terecht zijn geko-
van de Haarlemmers hebben zich
de tekenaars/illustratoren Tom Ey-
Mance Post. Lydia Postma, Annemie
Carl Hollander,, Max Velthuijs, Jean Du-
de Weerd. Met anderen wordt contact
der Veen, de roerigste spreekbuis van de
Éitiefnemende illustratoren: „Het is al jaren zo,
schrijvers bij elke herdruk van hun werk op-
iw worden gehonoreerd. Hetgeen ook logjsch
De illustrator van dat werk echter niet; hij ver-
pt zijn illustraties doorgaans één keer, krijgt er
honorarium voor, maar staat -verder buiten
I herdruk. Zo komt het te vaak voor, dat een
k een succes wordt, de'schrijver en uitgever er
aan verdienen, maar de illustrator met lege
pen achterblijft".
I de VvL (Vereniging van Letterkundigen) heeft
ewerking toegezegd. Deze vereniging zou wel
zien in samenwerking tussen schrijvers en il-
atoren. Ook de stichting SSS (Schrijvers
ooi Samenleving) die in toenemende mate
ijvers in contact brengt met hun lezerspubliek
scholen, wil de illustratoren in dit goed ge
oreerde werk betrekken.
der Veen, met een instemmend knikkende
ig op de achtergrond: „Je kunt niemand er-
de schuld van geven, maar de situatie is nu
naai zoals die is. Ik bedoel dit: je stuurt een il-
atie op naar een uitgever en na een poosje
je hem soms beschadigd en onbruikbaar te-
Recht op schadevergoeding heb je niet en je
j niets doen. In andere gevallen wordt een illu-
Itie gebruikt voor reclamedoeleinden, waar de
Ining niet voor is gemaakt; opnieuw sta je
■teloos. Voor illustratoren is niets geregeld; je
■kt zo goed mogelijk een afspraak en je hoopt
■het goed'gaat. Maar vaak gaat het niet goed.
izien onszelf als schrijvers die geen Schrijfma-
pie hebben, maar tekenmateriaal. Daarom willen
^dezelfde rechten hebben als de schrijvers, die
Uanzienlijk gunstiger voorstaan".
W. Callow: Schepen aan de wal voor Caernarcon.
opeens sterk in de belangstel
ling is komen te staan.
Vanzelfsprekend wordt het
leeuwendeel van de tentoon
stelling gevormd doqr de Ne
derlandse school. Vooral uit de
17e eeuw zijn er allerlei bla
den die de bestaande collectie
in verschillend opzicht, bijv.
thematisch, chronologisch, sti
listisch, versterken. Voor een
deel is dat te danken aan de
aankoop van een selectie uit
een Duitse verzameling die in
de 18e-eeuw in Nederland was
gevormd en sedertdien in pri
vé bezit bijeen was gebleven.
De latere periode is op deze
aanwinstententoonstelling
minder talrijk vertegenwoord
igd dan de vorige maal (1977).
maar bevat wel een paar zeer
spectaculaire werken, zoals
Toorops Tuin der Weeén, se
dert 1909 verloren gewaand.,
en in 1976 in Canada opgedo
ken.
Bij de prenten de verdeling
tekeningen/prenten is onge
veer half/half trekt vooral
een reeks grote bladen van
buitenlandse grafici de aan
dacht: Cranach, Piranesi,
Gainsborough, Daurnier, Re-
don. Door de sprekende kleu
ren ei) grote vormen een di
recte blikvanger is de houtsne
de 'Twee vrouwen aan het
strand van Edvard Munch
(1863-1944). Naast zulke indi
viduele hoogtepunten van de
grafiek laat de tentoonstelling
ook zien hoe getracht is de
verschillende deelgebieden in
de prentverzameling uit te
breiden.
Beccafumi: Twee naakte mannen in landschap.
De GS is onmiskenbaar de meest comfor
tabele wagen in z'n klasse. Dat is geen loze bewering
maar een bewijsbaar feit. Bijvoorbeeld door de hydro-
pneumatische vering en de voorwielaandrijving, maar
ook door de perfecte zit, de flinke ruimte en de uit
gekiende bediening.
Een combinatie van factoren die zorgt dat
u ontspannen en daardoor onvermoeibaar kunt
reizen. En veilig. Want wie ontspannen rijdt, rijdt
veiliger. Zeker in een wagen met zo'n solide wegligging
als de GS.
Een comfortabel stukje actieve veiligheid.
Dat wordt aangevuld door passieve veiligheid in de
vorm van een kooiconstructie met defoi+natiezones
en een vervormbare stuurkolom. Naast comfortabel
en veilig is de GS ook een zuinige wagen. En dat zit
niet alleen in z'n bescheiden benzineverbruik (1 op 15.6
bij 90 km/h constant) maar ook in z'n aanschafprijs.
We praten daar niet zo-vaak over omdat
we vinden dat u een GS moet kiezen op z'n stijl en
z'n kwaliteiten, maar dit keer willen we toch een uit
zondering maken.
Z'n basisprijs isf14.845,-. En voor f15.390,-
heeft u 'm al rijklaar, dus inclusief afleveringskosten,
leges, tectylbehandeling en volle tank.
ELKE NIEUWE CITROEN VALT ONDER DE ROYALE CTTROËN KROONGARANTIE