Wederom Leidsche School
in Galerie De Poort
GETATS
•■L
/7/L.»,;»i/»iiiiiiiiiiiiiiiniiniMumVuMw
Flauwe grappen in
hasj-comedie
Les Amis de
Napoleon
Iedere avond artiesten
in café-chantant
DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN
Peter Cowie vriendelijk
voor Nederlandse speelfilm
En Verder
Indermühle in Kapelzaal
Daniël Strijkkwartet
in 'Huys Dever' Lisse
Feestelijke opening
Microtheater Oude Vest
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 19 OKTOBER 1979
Cheech Martin en Tommy Chong, de komische hasj-fanaten.
CAMERA Up in
smoke (16) met Cheech
Martin en Tommy
Chong. Regie: Lou Adler.
Het Amerikaanse komi
sche duo Cheech (Martin)
en (Tommy) Chong, dat in
de jaren zestig met een
show en langspeelplaten
over hasj, protestbewegin
gen en rassenonrust tegen
de gevestigde maatschap
pij aanschopte en daarmee
goed geld verdiende, heeft,
zich nu ook in de filmwe
reld gestort. „Up in Smo
ke" is de titel van hun eer
ste als slapstick bedoelde
film.
Het tweetal wordt in de Ver
enigde Staten in bepaalde
kringen als de Laurel en
Hardy van de jaren zeventig
beschouwd. „Up in Smoke"
bewijst, dat de enige over
eenkomst is dat Cheech en
Chong óók als duo optreden.
De film is een aaneenscha
keling van voorspelbare,
goedkope grappen, waarbij
het accent uiteraard ligt op
het consumeren van verdo
vende middelen in diverse
vormen. Na vijf minuten
wordt de eerste „bolknak"-
joint opgestoken, een attri
buut dat de rest van de film
nauwelijks meer uit beeld
verdwijnt. Het uiterst mage
re verhaal gaat over twee
hippies, Pedro en Man, die
een geheel uit hasj vervaar
digde bestelwagen van Me
xico naar de Verenigde Sta
ten smokkelen, zonder dat
zij op de hoogte zijn van de
grote waarde van het ver
voermiddel. Het tweetal
wordt daarbij permanent
achtervolgd door een viertal
zeer domme agenten onder
leiding van „hasj-hond" ser
geant Stedenko. gespeeld
door Stacy Keach, die met
de onderschepping van de
smokkelwagen eindelijk de
langverwachte promotie
denkt te maken. De onbe
nulligheid van zijn mede
werkers verhindert dat ech
ter. De smokkelaars komen
uiteindelijk snuivend, slik
kend en blowend in Holly
wood aan, waar zij deelne
men aan „The Rock Fight of
the Century", een talenten
jacht voor punkbands. De in
Gary-Glitter-pakjes gesto
ken groep van Pedro en
Man oogst tijdens hun optre
den maar weinig succes. Tot
dat de rook van de hasj-wa-
gen, die in brand staat, de
zaal intrekt. Het publiek
gaat plat en ook de trotse po-
litie-agenten raken onder in
vloed van de indringende
lucht van hun buit. Dan gaat
de film als een zeer flauwe
nachtkaars ir
Over de Nederlandse film
is maar zeer weinig litera
tuur te vinden. Simon van
Collem heeft destijds eens
wat oubollige sterke ver
halen verzameld uit de
oertijd voor zijn „Oude
draaidoos" en Gerard Rut
ten schreef een wat zuur
boek over zijn ervaringen
in hetNederlandse filmwe
reldje, maar verder dan
een aantal artikelen o.m.
van Geoffrey Donaldson
kwam men als geschied
schrijving niet.
Nu is dezer dagen van de
hand van de Britse journalist
Peter Cowie in de boekhan
del „Dutch cinema, an illusr-
tated history" verschenen,
een rijk geïllustreerd 150 pa
gina's tellend boekje, dat dit
gat zou moeten opvullen.
Het ministerie van CR en M
heeft uitgeefster Trinity
Press daarbij de helpende
'hand toegestoken, door een
deel van de oplage te reser
veren voor verspreiding
over Nederlandse ambassa
des in het buitenland terwijl
het ook de distributie in Ne
derland zelf op zich nam.
Indien één buitenlander
goed geïnformeerd is over
de Nederlandse film in de
laatste vijftien jaar, dan is
het wel Cowie, die sedert hij
Rijk de Gooyer en Jon Bluming in Frans Weisz's „De
inbreker". Peter Cowie noemde de film, maar het
vervolg „Naakt over de schutting" liet hij beleefd
weg'
Expositie in
De Oude Rijn
LEIDEN Galerie de Oude
Rijn exposeert vanaf mor
gen tot 18 november olie
verfschilderijen van Paul
Schro-Biltgen en sculpturen
van Fredy Wolf in de expo
sitieruimte aan de Stille
Mare 2.
De tentoonstelling wordt mor
gen om twee uur geopend. De
expositie is dan te bezichtigen
tot vijf uur. Ook zondag is de
galerie open van twee tot vijf
uur. De overige weken zijn de
openingstijden van de galerie
van donderdag tot en met za
terdag van half een tot vijf
uur.
LEIDEN De Najaar
stentoonstelling van Gale
rie de Poort aan de Heren-
steeg 11 staat weer eens in
het teken van de Leidsche
School, de nabloei van de
Haagsche School. Veel im
pressionistisch land-
schapswerk van deze Leid-
se schilders, maar daar
naast ook ruime aandacht
voor de stillevens.
Van Leendert van der Vlist
hangt er een voortreffelijk
olieverfschilderij van groot
formaat van de Oude Kerk
in Amsterdam. Leendert
van der Vlist is al een wat
oudere representant van de
Leidsche School. Hij over
leed in 1869. Chris van de
Windt is nu eens niet met
een landschap vertegen
woordigd, maar met een
LUXOR The main event
(a.l.)Barbra Streisand als de
manager van bokser Ryan
O'Neal in een amusante co-
medie zonder al te veel diep
gang. (tweede week)
LIDO I Grijpstra en de
Gier (12) Nationale speelfilm
die een oer-Amsterdamse
sfeer ademt. Met een uitblin-
in 1963 staartte met zijn jaar
lijkse International Filmgui-
de, daarin steeds ruime aan
dacht aan de Nederlandse
productie besteedde en bij de
RVD ook alle gelegenheid
kreeg de films zelf te zien.
„Dutch cinema" geeft dan
ook een goed overzicht van
deze periode - soms kritisch
wel eens veel vriendelijker
dan de Nederlandse pers -
maar er zitten wel flinke hi
aten in zijn overzicht over
de jaren vóór 1963. Joris
Ivens, Fons Rademakers en
Bert Haanstra krijgen hun
eigen hoofdstuk, de docu
mentairemakers samen
eveneens en de nieuwe ge
neratie speelfilmers worden
samengevoegd onder het
hoofdstuk „The long new
wave", terwijl mannen als
Renee van Nie, Johan van
der Keuken, Louis van Gas
teren en George Sluizer als
„off the beaten track" (bui
ten de gebaande paden) wor
den aangeduid.
De grote hiaten zitten in de
periode vóór 1963. Een pro
ducent als Rudi Meyer, die
toch destijds Bert Haanstra
in het zadel hielp en Kees
Brusse's ruggesteun was
voor „Mensen van morgen",
wordt niet genoemd. Gerard
Rutten zal wel weer gegriefd
zijn dat men alleen zijn
„Dood water" uit 1934 wordt
genoemd en Cowie zijn late
re flops maar heeft vergeten.
Ondanks zijn tekortkomin
gen is „Dutch cinema" ech
ter een nuttig werkje, op een
gebied waar vrijwel geen li
teratuur over bestaat.
MILO
kende Rijk de Gooyer en Rut-
ger Hauer. (vijfde week).
LIDO II Escape to Athe
na (12) Een teleurstellende
spektakelfilm vol topacteurs.
Roger Moore treedt ditmaal
op als Duitse kampcomman
dant. (vierde week)
door Peter Vfisrittl
Café-chantant „Les Amis de
Napoleon" Boommarkl 2, Lei
den.
Open: alle dagen van de week
van 's avonds negen uur tot
de gebruikelijke sluitingstij
den van een of twee uur na
middernacht.
Snacks: tosti's, bierworstjes,
hot dogs en dinsdags stok
brood met Franse kaas.
George Julien is een entertainer. „Een
show van je werk maken is het heerlijkste
wat er is. Soms voel ik me net een toneel
speler die op de planken staat." Dat zei Ge
orge anderhalf jaar geleden in zijn bekende
café-chantant Napoleon aan de Steenstraat
en dat zegt hij nu weer in zijn nieuwe zaak
aan de Boommarkt 2, op de hoek van de
Kabeljauwsteeg. Voor de klanten, „zeg
maar gerust vrienden" van de swingende
kastelein, kwam het eigenlijk niet eens zo
onverwacht dat Napoleon zich middels een
verhuizing in een nieuw jasje wilde steken.
De kleine man van Elba had in die paar
jaar dat hij in de Sleutelstad resideerde een
enorme hofkring om zich heen gebouwd,
die met veel moeite in de smalle pijpenla
aan de Steenstraat gastvrijheid kon worden
geboden. „Nou moet iemand die Napoleon
heet natuurlijk nooit de gestalte van een
reus aan gaan nemen", zegt George, „maar
met deze oplossing aan de Boommarkt, een
niet te grote zaak en ook niet te klein, ben
ik best heel erg tevreden."
Verkassen
Op zich een waagstuk om je klanten te ver
kassen naar een onbekende plek op een
paar honderd meter afstand van het ver
trouwde origineel. Zeker een gok als je een
pand betrekt waar café's in hebben gezeten,
die nooit wilden floreren, nooit goed heb
ben gelopen. Het laatste zakelijke fiasco
was in feite „Les Amis", een bar voor ho
mofielen, die door de broer van George,
Felix Julien, werd gerund. Leiden bleek
voor een dergelijk etablissement uiteinde
lijk de stad niet te zijn en de bar draaide op
een bepaald moment met verlies. Een en
ander zette de beide broers aan het denken
en al snel werd de oplossing gevonden door
Les Amis en Napoleon te fuseren door bei
de café's onder één dak samen te brengen:
„Les Amis de Napoleon". Vijf maanden ge
leden werd dat idee in de praktijk ge
bracht. Op een weekend werd Napoleon
naar zijn nieuwe plaats verhuisd. Zaterdags
draaide hij zijn laatste dag in de Steenstraat
en zondags zat de nieuwe Napoleon al weer
stampvol met vaste klanten in het ruimere
pand aan de Boommarkt. De een zegt nu
„ik ga naar Les Amis", de ander „ik ga
naar Napoleon", maar de onvervalste stam
gast uit de tijd van de Steenstraat zegt nog
altijd: „Kom ik ga even naar George".
That's life
George Julien over zijn café-chantant:
„Elke dag treden er hier artiesten op. Iede
re avond is er wel een gitarist van het con
servatorium of gewoon van straat die bij
ons wat komt spelen. De deur staat voor
alle soorten artiesten open, of dat nu straat
toneel is of blues wat ze brengen. Iedereen
is welkom. Ik heb ook al contacten gelegd
met Herman van Veen en Jos Brink, die er
veel voor voelen om op een dag hun steen
tje hieraan bij te dragen. Zelf ga ik ook
weer zingen. Evergreens en zo, een beetje
in de stijl van Frank Sinatra. 'That's life'
weet je en misschien ook wel de Parelvis
sers als ik in een gekke bui ben. Dat kun je
in zo'n zaak als deze gewoon allemaal doen.
Het zijn prima mensen die Napoleon bezoe
ken. Met de overgang naar de Boommarkt
is er ook heel veel ouder publiek bijgeko
men. Nou ja, je weet zelf wel hoe het er
hier aan toe gaat. Nieuwkomers worden di
rect in de vertrouwde kring opgenomen.
Voor vrouwen en jonge meisjes is het bij
voorbeeld een prettig gevoel, dat zij hier al
leen binnen kunnen stappen en hartelijk
worden bejegend. Een speciaal publiek
komt hier niet. Het is van alles wat en van
de beste soort."
Een bruisende natuur die George, altijd vol
plannen, bordevol energie en voor iedereen
even hartelijk. Laatst zei hij me: „Ik wil
elke avond die ik heb in mijn eigen café
meemaken en niets overslaan. De één zegt,
ik wil de hele wereld zien, maar ik kan dat
niet. Daar ben ik veel te rusteloos voor.
Mijn energie moet ik direct kwijt. Dat is
misschien mijn Franse natuur, diemij dat
ingeeft. Uiteindelijk komen de Juliens net
als Napoleon uit Frankrijk. Mijn overgroot
vader heeft de Leidse bakkers destijds nog
stokbrood leren bakken. Dat is hem nog
goed gelukt ook. Je weet het hè, iedere
dinsdagavond houden we hier een Franse
kaasavond met boursin, camembert èn vers
stokbrood. Vertel dat trouwens maar niet
aan iedereen, want anders eten ze me nog
arm ook." Knipoogt George.
George Julien zorgt er iedere avond voor dat er in zijn café-chantant wat te
beleven is
LIDO III I never promi
sed you a rose-garden (16)
Knap verfilmde genezing van
een psychisch gestoord meisje
naar een autobiografie van
schrijfster Hannah Green
(zesde week).
STUDIO The wiz (a.l.)
Verfilming van het sprookje
„De grote tovenaar van Oz"
als negermusical met onder
anderen Michael Jackson en
Diana Ross. Vol massascenes
en muziek, (tweede week)
REX Klaar... overboord
maar (16) matige sexfilm.
TRIANON Kort Ameri
kaans (16) Brave verfilming
van het beroemde boek van
Jan wolkers met sterk acteer
werk van Derek de Lint. De
film speelt in Leiden tijdens
de Tweede Wereldoorlog en is
daarom alleen al een aanbe
veling waard, (tweede week)
EUROCINEMA I (Alphen
aan den Rijn) Kort Ameri
kaans (16) zie Trianon.
EUROCINEMA II (Alphen
aan den Rijn) Onkruid ver-
zeer fraaie afbeelding van
een konijn in zijn hol. Leny
Noyen, docente aan de Leid
se teken- en schilderacade
mie Ars Aemula is met drie
shilderijen nadrukkelijk
aanwezig. Twee olieverf
schilderijen, een liggend
naakt en een rode kater, en
een aquarel van een meisje
dat zich kleedt voor een
spiegel.
De nog altijd zeer actieve
Hagenaar Henk van de
Ende heeft een aantal nieu
we landschappen uit zijn
penseel laten vloeien. Het is
weer van de gebruikelijke
kwaliteit die deze schilder
eigen is. Henk van de Ende
heeft dit keer zijn inspiratie
niet alleen in eigen omge
ving gezocht, getuige het
„Gezicht op de Linge", een
rivier in de Betuwe. Van de
hand van galerie-houder
Anton Klein zelf is het zeer
verdienstelijke olieverfschil
derij „Gezicht aan de Meye",
een fraai stukje regio nabij
Nieuwkoop en Noorden.
Stilleven
Aparte vermelding verdie
nen nog de opmerkelijke
bloemstillevens van M.J.B.
Jungmann (Leidse School)
en Piet Herfst. Naast de olie
verfschilderijen en de aqua
rellen heeft Galerie de Poort
nog etsen, tekeningen en
pastelwerk in huis. Van de
hand van de Leidenaar Jan
Grupstra is bijvoorbeeld een
ets van de Herensteeg. De
expositie in De Poort duurt
tot en met 31 december, en
gedurende die tijd zal zij re
gelmatig worden aangevuld
met nieuw werk, ook weer
hoofdzakelijk van vertegen
woordigers van de Leidse
School. Galerie de Poort is
van woensdag tot en met za
terdag van 13 tot 17 uur geo
pend, op zondag van 14 tot
16 uur.
gaat niet (a.l.) Vermakelijke
comedie.
EUROCINEMA III (Alphen
aan den Rijn) Grijpstra en
de Gier (12) zie Lido I.
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) The warriors
(16) Pittige film over een
jeugdbende in New York die
wordt bedreigd. Vol stevige
kloppartijen en achtervolgin
gen waarbij de ondergrondse
een belangrijke rol speelt.
De Linge bij Geldermalsen, zoals de schilder Henk
van de Ende hem ziet
LEIDEN Thomas Indermühle, de eerste hoboïst van
het Nederlands Kamerconcert, is woensdag 24 oktober
tijdens een kamerconcert in de Kapelzaal van het K&O-
gebouw te beluisteren. Met zijn vaste begeleider, de pia
nist Wolfgang Watzinger, vertolkt hij werken van Bach,
Schumann en diens tijdgenoten Kalliwoda en Praxis.
Tevens worden werken van Pasculli, een toondichter uit de
19de eeuw ten gehore gebracht. Het concert aan de Oude
Vest begint om kwart over acht. Toegangskaarten a ƒ3.50
kunnen bij het K&O-gebouw aan de Oude Vest of aan het
Bureau van K&O dagelijks tussen 9 en 15 uur afgehaald
worden. Telefonisch plaatsbespreken op nummer 141141 of
141200.
LISSE In de serie Dever-concerten zal zaterdag 27 ok
tober een concert gegeven worden door het 'Daniël
Strijkkwartet' in het gerestaureerde „Huys Dever" aan
de Lissese Heereweg.
Het strijkkwartet dat in 1974 in Israël werd opgericht, be
staat uit twee Russische violisten, een Roemeense altviolist
en een Israëlische cellist. Dever vormt de perfecte entourage
voor de Kleine Viool-sonate 590 in F-dur van Mozart en het
Quartett in C-mol van Schubert. Na de pauze zal in combi
natie met de klarinettist Kurt Delnoye van het Parnassosk-
wintet, het Klarinetquintet in G-Mol. Opus 115 van Brahms
worden gespeeld.
Toegangskaarten voor het concert zijn voor zes gulden ver
krijgbaar bij het VVV-kantoor aan de Lissese Grachtweg.
CJP-houders en 65-plussers betalen vier gulden. Er zijn in
de gerestaureerde ridderhofstede vijftig zitplaatsen.
Bach op piano - clavecymbel
LEIDEN Bob van Asperen en Gerard Hengeveld ge
ven vanavond een Bach-concert op respectievelijk cla
vecymbel en piano. Vele muziekliefhebbers vinden, dat
composities van Johan Sebastian Bach op een moderne
concertvleugel uitgevoerd moeten worden. Anderen zijn
van mening, dat Bach's klaviermuziek juist op een cla
vecymbel het beste tot zijn recht komt.
K&O heeft daarom musici uitgenodigd, die aan beide ma
nieren gestalte te geven. Het concert in de Kapelzaal begint
om kwart over acht. De Kapelzaal van het K&O-gebouw
aan de Oude Vest is om half acht geopend. Kaarten kunnen
telefonisch onder nummer 141141 of 141200 worden besteld.
Ook kunnen de kaarten bij het bureau van K&O aan de
Oude Vest afgehaald worden.
LEIDEN Toneelgroep Imperium opent zaterdag 27
oktober op feestelijke wijze de deuren van haar nieuwe
microtheater aan de Oude Vest. De feestelijke opening
valt samen met de première van het toneelstuk „Huize
Bella Mira", dat de toneelgroep iedere vrijdag- en zater
dagavond in november op de planken zet. Cultuur-wet
houder P.H. Schoute verricht zaterdag 27 oktober de of
ficiële handeling om half negen.
Het toneelstuk „Huize Bella Mira" is een produktie die naar
aanleiding van „De Herbergierster" van Goldoni is vervaar
digd. Het stuk wordt opgevoerd op de vrijdag- en zaterdag
avonden, te weten 2, 3, 9, 10, 16, 17, 23, 24, 30 november en 1
december. De voorstellingen beginnen steeds om kwart over
acht. De toegangsprijs bedraagt zeven gulden vijftig en voor
CJP-houders en 65-plussers vijf gulden. Reserveren is moge
lijk bij K&O, Oude Vest 45 telefoon 141141. Ook zijn kaart
jes verkrijgbaar in het theater, telefonisch bestellen onder
nummer 141035 en vanaf half acht aan de kassa van het mi
crotheater.
Tweehuysen in galerie Bakkersteeg
LEIDEN Galerie Denise Stephan aan de Bakkersteeg
18 in Leiden exposeert van 21 oktober tot en met 18 no
vember schilderijen, aquarellen en pastels van W. Twee
huysen.
De tentoonstelling wordt zondag 21 oktober om vier uur
door Hans van Oosterom geopend. De expositie is van vrij
dag tot en met zondag van twee tot zes uur geopend, verder
na telefonische afspraak 071-132319.