'Mrs Slocombe' bleef een dag lang huilen AZL - kok Hans Uitdefles gaat z'n (Zilveren Instellingsknoop verdedigen jmet een schotel om van te smullen Politiefoto's demonstranten kwalijke zaak ^tap/regio BIJ REPETITIES VOOR JUFFROUW SOPHIE'S VERJAARDAG CPN-RAADSLID HOEVEN IN BRIEF AAN COLLEGE BURGERLIJKE STAND Transvaalbuurt protesteert tegen stagnatie Reitzstraat LEIDSE COURANT DINSDAG 16 OKTOBER 1979 PAGINA 5 VAKMANSCHAP VAN „INSTELLINGSKOKS" UITGEDRAGEN OP CULINAIRE SHOW Ziekenhuis- en instellingskoks zijn altijd een beetje de underdogs in het culinaire wereldje jeweest, zo menen vooraanstaande insiders, die het dus kunnen weten. Maar ook de „instellingssector" kent I zonder meer voortreffelijke keukenmeesters. Dit wordt beseft door de Vereniging Keukenhoofden Ziekenhuizen en Instellingen, kortweg VKZI genoemd. In deze kring werd vorig jaar voor de eerste keer aan „kok - promotie" gedaan. Er werd een culinaire show gehouden, met als begerenswaardige trofee „De Zilveren (instellingsknoop" die je als uitspringende kok [binnen de Linstellingswereld") kon winnen. Er viel wel degelijk groot vakmanschap naar [buiten uit te dragen. Dat deed bijvoorbeeld - met [bijna zestig andere deelnemers - kok Hans Uitdefles van het Academisch Ziekenhuis Leiden. Hans viel toen niet zozeer met de neus in de boter, maar hij won wel eventjes die zilveren koksknoop, zoals z'n vakbroeders de onderscheiding noemen. Hij deed dat met een tussen overheerlijke paté's gevat schaakspel van vet. Overmorgen is het weer zover. Dan Hans Uitdefles voor de van vet vervaardigde achtergrond van zijn inzending. verdedigt kok Uitdefles zijn trofee in het Congresgebouw in Den Haag. Dit jaar heeft de culinaire show een landelijk karakter gekregen, want elke kok of leerling - kok die in een instelling of ziekenhuis werkt mag eraan meedoen. „Het zouden er best eens tegen de driehonderd kunnen wezen, ditmaal", zegt de heer M. Pasman, chef - kok van de Centrale Keuken AZL. „Dat wordt dus poot aan spelen voor Hans, maar die wint wel weer, hoor", aldus Pasman, met een knipoog. „Ach nee, dat hoeft natuurlijk niet. Maar het blijft een hele eer, zoals vorig jaar. Zeker nu de ke.us moeilijk wordt met zo veel meer inzendingen. Per instelling mag je maximaal drie in zendingen opsturen, wij van het AZL maakten er vorig jaar één en ook nu Hans Uitdefles (26 jaar) is drie jaar kok bij het AZL en hij toonde zich al gauw een keukenspecialist met aspiraties. Dat blijkt wel onder andere uit die hoofdprijs van de culinaire VKZI - show. Hans trots natuurlijk en z'n baas en de zeventig andere collega's van de Centrale Keuken net zo goed. Uitdefles is vastberaden hij wil donderdag weer uitstekend voor de dag en als beste uit de bus komen. In de groentekelder van de keuken heeft hij alle gelegenheid het meesterlijke showstuk samen te stellen. Kijk, zo doet Hans dat: de achtergrond van het stuk heeft de kok al klaar. Het is een „schilderij", dat hoofdzakelijk uit vet bestaat. Als een regenboog staat het motto boven een watervlakte met eenden en knotwilgen: „Soms ruikt de aarde naar de hemel". De scène is vrij naar Rien Poortvliet gekozen. De kleuren zijn als die van een pastel. Hans: „Daarvoor gebruikte ik „douche,, kleuren. Die hanteer je om marsepein mee te bespuiten. In dit geval heb ik het vet met die kleuren aangemaakt, niet gespoten Het is werkelijk een showstuk aan het worden. En het wordt nog gedeeltelijk gegeten ook, althans de garnering. Chef - kok Pasman: „Dit doe je niet dagelijks voor een koud buffet, hè. Te kostbaar uiteraard. Hans, vertel jij maar verder". Hans dan: „Kijk, dit vette landschap komt op een spiegel te staan, met daarvoor de gerechten. Dat worden mousselines, benaming voor een mousse van fijn gevogelte, in dit geval houtsnip en kwartel. De „schotel" is bestemd voor zes personen, ieder krijgt een kwartel en een houtsnip als mousseline; in totaal twaalf vogels in een vorm „gegoten". Het afgarneren doe ik met truffels en eiwit en rondom waterkers en gelei. Nou, dat was het zo ongeveer. En straks maar Weer hopen op succes. Je moet er alle aandacht aan besteden, want de schotels worden beoordeeld op vaktechniek, opmaak en originaliteit. Ik dacht ook naar kleur en smaak. Daar komt het geheim van de smid om de hoek kijken", meent Hans Uitdefles. Dit showrijk uitdragen van culinair vakmanschap zal opnieuw terdege in de smaak vallen. De koks zullen van heinde en ver toestromen met de puntjes die door hen op de i zijn gezet. Er is zelfs een groep uit de Achterhoek bij die maar liefst met veertig schotels een aanval op de Zilveren Instellingsknoop komen doen, met medeneming van een speciale koelwagen. Het wordt een serieuze competitie van bijzonder vakbekwame mensen in deze sector, mensen aan wie bepaald hoge eisen worden gesteld. Er zijn in ons land bij elkaar zo'n 3600 ziekenhuizen en instellingen. Daar zitten natuurlijk ook wel kleintjes bij met minder dan 50 bedden, maar ook daar is toch altijd een kok óf kokkin nodig. Ook al tengevolge van de aantrekkelijker werktijden en de betere arbeidsvoorwaarder zijn heel wat horecakoks al naar de „instellingswereld" overgegaan. „Ook dat heeft", volgens VKZI - voorzitter R. van den Berg, Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. „bijgedragen tot een verhoging van de kwaliteit. Velen denken ten onrechte, dat instellingskoks alleen maar maaltijden in massale hoeveelheden bereiden. In werkelijkheid doen ze heel wat meer. Neem zo'n groot ziekenhuis als het AZL, dan gaat er haast geen dag voorbij zonder dat er iets bijzonders is, zoals een feestje of een bezoek van buitenlandse gasten. Maar toch - ik geef 't toe - als je elke dag 400 liter soep moet koken of 400 stukjes vlees staat te braden, dreig je toch wel een beetje verstard te raken. Deze show is een goede stimulans voor de verhoging van het eigen vakmanschap", vindt meneer Van den Berg. „Ik zal de laatste zijn om dat te bestrijden", zegt AZL's chef - kok Pasman, „want het is me hier wel een bedrijf hoor, met dié 72 mensen op al die afdelingen van onze centrale keuken. We werken hier van 's morgens 6 uur tot 's avonds 9 in ploegen. Ruim duizend maaltijden worden er klaargemaakt, allemaal volgens receptuur. Het diëetpakket maakt ongeveer 65 procent van de voeding uit. Dan is er bediening per blad, een erg persoonlijke bediening van de patiënt, die aan de lopende band tot stand komt. Maar Hans gaat nu weer even laten zien, dat hij nog veel meer in z'n mars heeft". De zilveren instellingsknoop. Daar zat ze nou, mrs. Slocombe. Huilend als een, nou ja, als een Engelse regenbui, die zelfs aan het prachtige Surrey zo'n troosteloze indruk kan geven. Ze sloot zich zonder meer in haar hotelkamer op en wie er buiten voor de voordeur stond, kon haar daar binnen horen snikken. We kennen dit schattige mens zowat allemaal als „missis Slocombe" uit de teevee - serie „Are you being served of, zoals Nederlanders 't plegen te zeggen; „Wordt u al geholpén?" Thuis heet mrs. Slocombe gewoon Mollie Sugden, die „The little House" (ongetwijfeld een aardige „cottage") bewoont en in haar ,zeer redelijke onderhoud voorziet door opgeruimd te acteren. Doorgaans een erg lieve vrouw, die de godganselijke dag lacht en zo hartstikke leuk haar ogen dicht kan knijpen als ze een guitige opmerking plaatst; zowel op het scherm als in het echt. Maar daar was een paar dagen terug niets meer van te merken. Mollie Sugden was geheel en spontaan uit haar dagelijkse doen, want ze is een perfectioniste; zoals ze zelf zei; „I'm a perfectionist and I can't stand failures that upset me". En daar begon het snikken weer. De stakker. Ze zat erbij met een opgeblazen gezicht en rode ogen. Iedereen die haar troostend wenste te benaderen kon z'n biezen wel pakken. Wat was nou precies het geval Want mrs. Slocombe kan in een rol wel krokodillentranen huilen, maar in het dagelijks leven komt er meer voor kijken om Mollie zo ver të krijgen. Wel, mevrouw Sugden was een paar dagen in ons land voor d'r brood. Logeerde in Holiday Inn Leiden en verzuimde opzettelijk op het vereiste formulier haar leeftijd te vermelden. Uitstekend. Daar is niets op tegen. Ze was hier om met onze eigen Joop Doderer opnamen te maken voor een teeveéstuk; in een Nederlandse en Engelse versie. Die geschiedenis is al eerder op onze schermen te zien geweest en gaat over „de verjaardag van juffrouw Sophie", „The anniversary of miss Sophie". Het krijgt voor deze gelegenheid de titel „The same procedure as every year", zoiets als „Net zoals elk jaar". Het stuk is van Freddie Flinton en wordt nu in produktie genomen door Ring Works en Cine Video B. V. (voor eigen rekening en risico) ohi het begin volgend jaar gesleten te kunnen worden aan eventueel de Tros of de Avro. Voordien zal men het resultaat al kunnen zien op „home cassette", voor eigen video thuis derhalve, tegen de acceptabele aanschafprijs van 149 gulden. Velen uwer zullen waarschijnlijk de verjaardag van juffrouw Sophie bereids kennen. Jaren geleden was de dolle klucht, een grandioze toestand, al op de beeldbuis te zien. Miss Sophie viert haar 90ste verjaardag, „net zoals elk jaar", en opnieuw nodigt ze haar vijf vaste vrienden daarbij uit; onder andere mr. Winterbottom, maar dat doet er niet toe. Alleen, Sophie heeft de vrienden allang overleefd; de heren zijn er al jaren niet meer, maar ze worden nog elk jaar op het etentje van Sophie Molly Sugden was haar Nederlandse tekst kwijt. geïnviteerd en bediend door de butler. In feite komt het er op neer, dat de butler (Joop Doderer) de rollen van de afwezige gasten moet spelen - en buitendien ook nog bulier dient te blijven natuurlijk. Vijf extrar plaatsen aan tafel worden wederom gedekt, net zoals elk jaar, en de imaginaire bezetting wordt concreet. doordat de butler steeds maar weer de glazen van de vijf „gasten" moet ledigen, hetgeen óp den duur tot volslagen dronkenschap moet voeren. Dat spreekt. Daarna lopen Sophie en butler de trap op, naar boven, weer „net zoals elk jaar". Zo gaat dat dan ongeveer. Huilen van het lachen, uit de aard der zaak. Alleen moest Mollie ditmaal huilen, en niet van het lachen. Immers, ze hoort (niet zo veel,hoor) Nederlandse zinnetjes te produceren. Lukte heel aardig, bij de voorbereidingen. Maar toen mevrouw Sugden donderdag moest aantreden voor de repetitie bleek haar (Nederlandse) tekst in de opkomende mist verdwenen. Hup, weg. „Ja, zo gaat het niet, mrs. Sugden, dat lijkt nergens op", moet (ongeveer) de regisseur hebben gezegd en toen hadden we de poppen aan het dansen, want, zoals gezegd, Mollie Sugden mag dan als Slocombe een paarsgeverfde troelala zijn, voor haar filmwerk is ze een precieze. Radeloos was ze. Huilend kwam Mollie terug op de basis, waar meneer Spaargaren van de Inn haar trachtte te troosten. „Verdraaid als het niet waar is", hoorde ik van Spaargaren, „ze heeft warempel de hele vrijdag bij ons zitten snikken. En het is een schat van een meid Meneer Martin S. die z'n vak verstaat, rustte niet voordat hij Mollie (bijna) op de knieën had: „we willen het onze gasten hier zo goed mogelijk naar de zin maken", zei hij tegen mevrouw Sugden, die de public manager al „dear Martin" begon te noemen en haar laatste tranen wegpinkte toen dear Martin aan kwam zetten met een popje in Volendams kostuum uit de tourist shop. Het hoge woord kwam eruit: Mollie Sugden kon de smaad, haar aangedaan op de repetitie, niet overbruggen. Ze had faalangst, die ze niet zomaar ineens kon overwinnen. Daar ging een dagje huilen overheen. Vandaag is ze weer vertrokken, naar haar verrukkelijke, misschien niet eens zo heel erg verregende, Surrey. Gisteren zat ze, met de rug naar de overige eters in het restaurant en onherkenbaar met een enorme uilenbril op, te likken aan een ijsje. Ze had net een geslaagde opname achter de rug met Joop op kasteel Duivenvoorde. En ze hoefde - omdat het allemaal weer fijn in orde was gekomen - niet met haar mond vol (Nederlandse) tanden te zitten. Ze had de tekst weer te pakken. Enfin, dat zullen we volgend jaar wel merken, hoop ik. Wat een dot van een mens. Eigenlijk toch wel. LEIDEN Het gemeenteraadslid voor de CPN, D. Hoeven, heeft het college schriftelijk vragen gesteld over de ver werking van persoonsgegevens. Hij re fereert in zijn brief aan het college aan de grote ongerustheid die bij de bevol king bestaat over de registratie van Persoonsgegevens. Velen zetten, zo schrijft hij in de brief, een vraagteken achter de beveiliging van persoonsge voelige registratie door de politie als het mogelijk blijkt dat deze gegevens aan derden kunnen worden doorge speeld. Door het feit dat een interdepartementale commissie onder ex-minister De Gaay i fortman een aantal veranderingen in het Oolitieregistratieformulier heeft aange dacht kunnen de gegevens van sommige registratieformulieren, volgens het CPN- raadslid, voor de betrokkenen als discri minerend worden beschouwd. De heer Hoeven noemt het bedenkelijk als perso nen geregistreerd worden op het vermoe den dat zij ooit eens een misdrijf zouden kunnen gaan plegen en refereert hierbij aan een publicatie van een reglement voor de herkenningsdienst in de Staats courant van mei 1977. Het CPN-raadslid vindt dat alles nog erger wordt gemaakt door het optreden van het Leidse politie-apparaat dat foto's verzamelt van mensen waarvan de politie zelfs niet vermoedt dat zij ooit een mis drijf zullen plegen en zegt met deze uit spraak te doelen op de activiteiten van de Inlichtingendienst vjjrv de Leidse politie tijdens de protest-demonstraties, met name bij de start van de bouw van het Witte Singel/Doelenproject, waar de dienst van de politie foto's nam van de de monstranten. Hij noemt dergelijke activi teit in strijd met de grondwettelijke prin cipes van vrije democratische meningsui ting. De heer Hoeven vraagt de burge meester, als hoofd van de politie, of deze op de hoogte is van genoemde activiteiten van de politie en wat deze instantie met het fotomateriaal doet. Hij vraagt in zijn brief aan het college of zij met hem van mening is dat het niet toelaatbaar is dat mensen, die legaal van hun recht op vrije meningsuiting gebruik maken, gefotogra feerd worden en in het foto-archief van de politie terechtkomen en als dit zo is, welke maatregel de burgemeester denkt te treffen opdat deze zaken in de toekomst niet meer zullen voorkomen. GEBOREN: Marie-Louise dr. v. J. de Vos en J. Sloos, Susanna Willemina dr. v. J. van Egmond en W. A. van Vliet, Marcel Johannes zn. v. J. F. T. M. Mooijekind en A. T. M. van der Weiden, Ronald Christiaan zn. v. W. H. van Egmond en G. Commandeur, Hendrik Jan zn. v. R. C. Kasius en N. Barnhoorn, Menno zn. v. R. Nieeu- wenburg en M. Eradus, Leendert Maarten zn. v. L. M. van Beelen en P. van Wijk, Gepke Sika dr. v. T. J. H. Kooloos en - H. Witvoet, Jeroentje Bastiana dr. v. H. Poldervaart en A. G. de Mooij, Meike dr. v. A. P. Eve raarts en C. C. M. van den Hout, Lot te dr. v. H. A. L. Eurlings en M. H. L. Frissen, Willemijntje dr. v. M. C. de Ridder en E. M. de Lange, Esther Pe- tronella Geertruida dr. v. T. Q. Onder water en C. I. M. Olijerhoek, Marie José dr. v. H. J. ter Laan en K. J. Vocke, Anna Marte dr. v. T. Hemmin- ga en N. C. Schut, Zehra dr. v. I. Gök en E. Tanis, José Louise dr. v. C. K. Ravensbergen en F. Busaan, Petrus Johannes zn. v. P. van Varik en A. W. M. Duivenvoorden. LEIDEN Buurtvereni ging Transvaal heeft het col lege van b en w gevraagd voor het probleem rond de verkeersstagnatie, dat het pakhuis van Bolletje aan de Reitzstraat voor hen veroor zaakt een oplossing te vin den. Tevens heeft de buurt vereniging opheldering ge vraagd omtrent de aanleg van de spoorbrug over het Galgewater. Tenslotte wil de Transvaalbuurt in het overleg over het verbete ringsplan tussen het minis terie en de gemeente Leiden betrokken worden; dit heeft Transvaalbuurt in een brief aan minister Beelaerts- Van Blokland van Ruimte lijke Ordening te kennen ge geven. Begin dit jaar heeft de Trans vaalbuurt het college al attent gemaakt op de problemen, die de opslagruimte van Bolletje veroorzaakt. Een a twee maal per week blokkeert een twaalf meter lange vrachtwagen de Reitzstraat. Gedurende onge veer een uur kan geen auto de straat binnenrijden of verla ten. Mogelijk nog frustreren- der voor de bewoners van de Reitzstraat is, dat een middel grote bestelwagen drie maal per dag bij de genoemde firma komt laden en lossen. Als al ternatief voor de problemen voert de buurtvereniging ver plaatsing van de opslagruimte aan. Volgens de buurtvereni ging kan aan het terrein van Van de Berg de hal van Cita del gehuurd worden. De buurt wenst ook ophelde ring over het voorzien van een dubbel- of enkelspoor van de spoorbrug over het Galgewa ter. De brug wordt, zo heeft de buurtvereniging vernomen, van een enkel spoor voorzien. Momenteel echter, doen ge ruchten de ronde, dat de brug met een dubbelspoor wordt aangelegd. Dit zou in verband staan met eventuele i^brei- 'dingen in de toekomst. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 5