mmm Ophuijsen en Andringa IsSJI in galerie de Oude Rijn En verder Veel brandhout in nieuwste rampenfilm Roger Moore ditmaal als Duitse kampcommandant Spiderman kleeft weer tegen gevels DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN LEIDSE COURANT VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1979 PAGINA 9 Het werk van de Rotterdam mer Hans Andringa is op het eerste gezicht erg realistisch. Een nadere beschouwing leert dat een zekere symbo liek Andringa niet vreemd is. De kikker als vruchtbaar heidssymbool in een kleine pentekening is daar een voorbeeld van. Humor is ook een belangrijk element in Andringa's werk. De pente kening „Twee Vrienden"* getuigt daarvan. De ene vriend draagt een appel op zijn hoofd mee, de andere vriend draagt een boog met pijlen en de verbinding met de Zwitserse volksheld Wil lem Teil is dan snel gelegd. De pentekeningen vallen op door de scherpe tekening van het onderwerp terwijl van de inkt bewust spaar zaam gebruik is gemaakt. De verf bij de olieverfschilde rijen is zo dun opgebracht dat zij in eerste instantie niet eens als zodanig zijn te her kennen. Andringa bereikt LEIDEN De nieuwste I I n q ve kunst. Hans Andringa B aan met plastieken in Plastiek van Ula van Ophuijsen. K.A.N. opent nieuw seizoen NOORDWIJK De stichting K.A.N. (Stichting Kulturele Aktiviteiten Noordwijk) opent haar nieuwe seizoen met een klassiek zondagmiddagconcert 30 september in de Ka pel in Noordwijk. Dit concert wordt verzorgd door het „Gheselscap Goet ende Fijn", bestaande uit Robbert van Lint, Rob Bakker en Hein Kranz. Het programma bestaat uit Nederlandse. Vlaams-Franse en Engelse liederen, dansen en volksgebruiken- vanaf de Mid deleeuwen begeleid op harp, citers, doedelzakken,, draailier, rommelpot, gitaar, ruispijp en vele andere instrumenten. Bij de vertolking van deze muziek wordt gestreefd naar een zo authentiek mogelijke vokale en instrumentale benadering. Het concert begint om half drie. De toegangsprijs bedraagt voor volwassenen vijf gulden, voor KAN-donateurs. CJP- houders en 65-plussers vier gulden en voor kinderen een gulden. Meer informatie over de activiteiten van de Stichting K.A.N. is verkrijgbaar bij L.Samson, Emmaweg 31, Noord wijk, tel. 01719-11454. Komedie Don Quichot LAK-Theater LEIDEN 'Don Quichot en Sancho Panza', het boek van Cervantes wordt vrijdag 5 oktober om half negen als to neelstuk in het LAK-Theater opgevoerd. De regie is in han den van Guido Lauwaert, die tevens de rol van Sancho Panza speelt. Griet Devos vertolkt de rol van de edelman Don Quichot. De onverwoestbare vriendschap tussen de twee hoofdrolspe lers, die hoog boven hun klasseverschil is verheven, staat centraal in deze komedie. Zowel Don Quichot als Sanoho Panza zijn materieel arm, maar geestelijk rijk. De eerste blijft edelman ondanks zijn armoede, de ander maakt immer gebruik van zijn boerenwijsheid. De bij het stuk gespeelde muziek is uit 'Die Ruinen von Athen' opus 113 van Ludwig van Beethoven. Arlette de Leeuw en Jos Verwiel in Galerie „de Sluis" LEIDSCHENDAM In Galerie „de Sluis" vindt tot 26 ok tober een tentoonstelling plaats van het werk van Arlette de Leeuw en Jos Verwiel. De expositie wordt morgen om drie uur in aanwezigheid van de beide kunstenaars feeste lijk geopend. Arlette de Leeuw, die haar studie in Parijs volgde, ontving onlangs in Japan een prijs voor haar grafieken. Het belang rijkste thema in haar grafieken is de muziek. Hoewel zij verschillende druktechnieken in één prent combineert, treedt de etstechniek het meest op de voorgrond. Jos Verwiel maakt keramische plastieken waarvan de vor men het meest overeenkomen met bakens en torens. Qua compositie zijn zij sterk in zichzelf besloten waardoor zij een introvert karakter krijgen. Een nieuw initiatief van galerie „de Sluis" is de prent van de maand. Als eerste is de keus gevallen op een litho van Robert Franken. De tentoonstelling is woensdag t/m vrijdag geopend van twaalf tot zes uur, donderdagavond van zeven tot negen uur, zaterdag elf tot vijf uur en zondag van een tot vijf uur. Het begint overigens, zoals het in dit soort films betaamt, vrij rustig. Stie kem rokende jongetjes zorgen voor een passende ouverture, waarna we met de personages kennisma ken, die we straks ramp of geen ramp op de voet zul len volgen. Leslie Nielsen is een ambitieuze burge meester, die graag gou verneur zou worden. Barry Newman speelt de held haftige geneesheer-direc teur van een nieuw hospi-, taal met kinderziekten en; Susan Clark is de rijke we duwe, die blijkbaar met alle mannelijke hoofdfigu- I ren op de brandweer- I commandant na een re- I latie heeft gehad. Zijn ze zo'n beetje aan ons voorgesteld, dan kan het vuur zijn gang gaan en moet tenslotte zelfs het nieuwe ziekenhuis er aan geloven. De afdeling speciale effec- TRIANON City on fire (12) met Barry Newman en Henry Fon da. Regie: Alvin Rakoff. Vloog in Irwin Allen's „The towering inferno" een hele wolkenkrab ber in brand, „City on fire" maakt het nog een graadje erger door toe doen van een ontevre den arbeider op een raffinaderij, die olie in het stadsriool laat lo pen. Eén vonkje en de toch al vermoeide brandweercommandant Henry Fonda heeft han denvol werk en het pu bliek zijn zoveelste rampenfilm. ten moest de illusie schep pen, dat een hele stad in brand staat, maar concen treerde zich toch voorna melijk op de straat, die naar het ziekenhuis leidt en die alsof er geen energie-crisis is maar blijft branden. De branden de stuntmannen beleefden gouden dagen aan hun ge vaarlijk beroep en de make-up afdeling ging wel zeer realistisch te werk bij het schminken van de slachtoffers, maar verder onderscheidt „City on fire" zich in niets van zijn rampzalige voorgangers. Zelfs Ava Gardner is weer aanwezig als een aan de drank verslaafde keiharde televisie-presentatrice, die het gebeuren in de veilige brandvrije? studio volgt. Het menselijk ele ment ontbreekt natuurlijk ook niet. Dat treffen we aan in de persoon van ver pleegster Shelley Winters en er wordt tijdens de eva cuatie van het ziekenhuis zelfs nog een jongetje ge boren. Ze hebben hem waarschijnlijk later Fikkie genoemd. MILO Ontsnapt aan de brand daarmee een prettig, zacht effect, ook al omdat zijn kleurgebruik erg subtiel is. Dieren nemen een belangrij ke plaats in Andringa's werk, vooral honden die soms in relatie staan tot mensen op het sexuele vlak. Niet alle tekeningen of schilderijen graven diep. De landheer met zijn hond op zijn landgoed (een olieverf schilderij van zeer groot for maat), de vogelkenner, de kerkuil en de weidevogel zijn werken die realistisch zonder meer zijn, hoogstens misschien een beetje poë tisch. nares komen nu beter tot hun recht. Ula van Ophuij sen beeldt vooral mensen af, maar zelden in menselijke proporties. Vaak zijn de menselijke figuren lang en smal uitgerekt, bijvoorbeeld „Op Weg" of „Op een Feest". De uitgestrekte figu ren met hun enorm lange armen en benen doen soms wat noodlottig aan. De plas tieken Bankstel I en II, die al op de vorige tentoonstel ling te zien waren vallen op door het maar gedeeltelijk afbeelden van twee mensen op een tweezitsbank. De be nen gaan over in de bank, die zelf ook maar gedeelte lijk is uitgebeeld. Deze knap pe „leemte"-achtige manier van beeldhouwen keert in meerdere werken terug. LIDO II Escape to Athena (12) met Telly Savales, Claudia Cardi- nale en Roger Moore. Regie: George P. Cos- matos. Roger Moore heeft als James Bond inmiddels een reputa tie opgebouwd, die met geen mogelijkheid meer omver te kegelen is. Dat is dan wel licht ook de "Teden, dat de Britse acteur regelmatig op de schnabbeltoer gaat en rol len accepteert in films die matig en soms zelfs slecht van kwaliteit en niveau zijn. In 'Escape tot Athena' speelt hij de rol van nazi-kamp- commandant, die na enig aandringen van een handvol verzetshelden overstag gaat en helpt zijn landgenoten te verdringen. Moore overtuigt in het geheel niet. Maar zijn zakke optreden misstaat niet in deze film, die wellicht oorspronkelijk is bedoeld als spektakelstuk maar gaand- weg uitgroeit tot een persi flage op de bekende ram penfilms. Regisseur George P. Cosmatos heeft met die ommezwaai kennelijk ge tracht van het geheel nog iets aardigs te maken. Hij lukt daarin slechts gedeelte lijk, want zijn werkstuk is ergens tussen de persiflage en een spektakelfilm blijven steken. Een waarachtige publieks film is het wel geworden. De rolbezetting is daar sterk ge noeg voor. Want behalve Moore spelen ook Telly Sa vales, Elliot Gould, David Niven, Claudia Cardinale en Sonny Bono (van Cher) mee. Elk dan wel in het bekende typetje. Telly Savales is weer de robuuste held, Gould de warrige grapjas, Niven de vriendelijke pro fessor en Claudia Cardinale de vamp. Het verhaal van 'Escape tot Athena ïs zeldzaam zwak. Op een Grieks eiland is een kamp waar krijgsgevange nen Griekse oudheden op graven om de schatkamers van het Duitse rijk te vullen. De gevangenen schakelen hun bewaarders krachtdadig uit en nemen gewapender hand bezit van het hele ei land om gelijkertijd een klooster op een bergtop dat door de Duitsers is ingericht als raket-lanceerbasis te ont mantelen. Alles lukt. Een handvol gevangenen roeien een garnizoen Duitse bezet ters uit als waren het tinnen soldaatjes. W.B. Ophuijsen De expositie, in Galerie de Oude Rijn is tot en met 14 oktober te zien. De galerie is van donderdag tot en met zaterdag van 12.30 tot 17 uur geopend. Lino Ventura onverwoestbaar Ula van Ophuijsen was al vertegenwoordigd in de vo rige tentoonstelling van Ga lerie De Oude Rijn, maar toen bevonden haar plastie ken zich tussen het werk. van vele andere kunste naars. De opvallende bron zen van deze Haagse kunste- LUXOR Spiderman slaat weer toe (a.l.) met Nicolas Hammond en Michael Pataki. Regie: Ron Satlof. Een aantal studenten stélen pluto nium uit het laboratorium van I hun universiteit om te bewijzen hoe gemakkelijk het is om een atoombom te fabriceren. Zij heb ben niets kwaads in de zin, maar het nieuws van de diefstal bereikt de keurig in het wit geklede Mr. White, een man zonder scrupules, en dan zijn de poppen aan het dansen. Of liever gezegd de strip- lance fotograaf is en vergeleken bij de eerste aflevering van wat waar schijnlijk een serie gaat worden, is er meer zorg besteed aan de speciale ef fecten, al is de trucage van Spider man door de lucht zwevend wel erg doorzichtig. Voor het overige heel simpel bios- coopvermaak, dat je eerder op de te levisie zou verwachten, met een paar niet onaardige vuistgevechten, waar bij niemand gewond wordt. Ook niet de schurk Mr. White, gespeeld door Robert Alda, die nog zo'n dertig jaar geleden als George Gershwin zijn ..Rhapsody in blue" dirigeerde en die nu aan het slot als een goede ver liezer mag zeggen „Ik geloof dat we figuur Spiderman, die al sedert Spiderman nog wel eens zullen ont- 1961 de mensheid tegen allerlei moeten". Dat zit er helemaal in zo- onheil beschermt en nu ook weer lang er nog publiek is, dat naar dit soort lieve, fantastische filmver haaltjes komt kijken. Spiderman is. heeft in ieder geval minder preten ties dan zijn veel duurdere collega .Spiderman strikes back" is het Superman en is daarom eigenlijk tweede filmavontuur met Nicholas wel zo aardig voor kinderen en die- Hammond in de rol van de super- genen, die zich nog kind voelen, man, die in het dagelijks leven free MILO Spiderman Nicolas Hammond CAMERA The Warriors (16) Pittige film over een jeugdbende in New York die wordt bedreigd. Vol stevige kloppartijen en achtervol gingen, waarbij de onder grondse een grote rol speelt (vijfde week). LIDO I Grijpstra en de Gier (12) Magere politiet hriller die met een flinke dosis humor gebracht een oer-Amsterdamse sfeer ademt. Hoewel qua postuur niet de ideale Grijpstra maakt Rijk de Gooyer van de uitgebluste politieman een zich achter zijn cynisme verbergend zeer menselijk typetje en de wijze waarop hij met Rutger Hauer als zijn meer amoureuze jongere col lega tal van routineklusjes oplost, is door regisseur Wim Verstappen goed getroffen (tweede week). STUDIO I never promi sed you a rose garden (16) LIDO III Un papillon sur I'e- paule (16) met Lino Ventura en Claudine Auger. Regie: Jacques Deray. Knap verfilmde "genezing van een psychisch gestoord meisje naar een autobiogra fie van de schrijfster Han nah Green (derde week). REX Martine ik kom bij je (16) Zouteloze sexfilm (eerste week). EUROCINEMA I en II (Al phen aan den Rijn) Grijpstra en de Gier (12) Zie Lido I (tweede week). EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) From hell to'victory (12) (eerste week- ).Spektakelfilm. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Waarom doe je het (16) Sexfilm (eer ste week). Jarenlang heeft Lino Ventura zich op het witte doek weten te hand haven, nu eens als onderwereldfi guur dan weer als stoere handha ver van de gerechtigheid. In „Un papilion sur l'epaule" van Jacques Deray echter zit hij tussen beide partijen in en dat wordt de onver woestbare noodlottig. Als een Franse zeeman, die een weekje verlof heeft in Barcelona, ontdekt hij in een belendende hotel kamer een lijk, krijgt prompt een klap op het hoofd en komt bij in een armzalige kliniek. Eenmaal daaruit ontslagen treft hij prompt weer een lijk in een hotelkamer aan, terwijl zijn vrouw wordt ontvoerd. Op gede gen wijze bouwt Deray een Kafka- achtige situatie op, waarin Ventura als slachtoffer alleen maar kan gis sen wat er om hem heen aan de hand is en waar het om gaat: een koffertje in een bagagekluis. Wat er in het koffertje zit zullen hij en wij nooit te weten komen, maar het is waardevol genoeg om er nog een paar moorden voor te plegen en voor de politie om de zaak zo snel mogelijk in de doofpot te stoppen. Een lekker gemaakte thriller, die ongestraft en groot aantal vragen onbeantwoord kan laten. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9