Met friet in de hand groeit
de jeugd op in 't hele land
Grote belangstelling aan basis voor
bijzondere synode
kerk en wereld
BINNENLAND
De boterham mag niet in
de versukkeling raken
Straks
het kind
van de
rekening...
Werelddierendag en de mode...
ONTHULLING ROND AANSLAG OPPAULUS VI
LEIDSE COURANT
DINSDAG 25 SEPTEMBER 1979
Op 2 oktober a.s. houdt het Genootschap van de Bakkerij
de Nationale Dag van het Brood. Dit gebeuren is vier jaar
geleden voor de eerste maal georganiseerd als een soort
eerherstel van het oude oogstfeest. Vooral wordt de aan
dacht gevestigd op de waarde van een goede dagelijkse
broodmaaltijd, die door de welvaart wel eens in de ver
drukking dreigt te komen. Snacks, crackers en andere
tussendoortjes vervangen vaak de inhoud van het „trom
meltje" van vroeger. Het thema van het Genootschap is:
„Ons dagelijks brood, juist voor de kinderen van nu".
Dat voedselvoorlichting
nog steeds een noodzaak is
illustreert een recent proef
schrift van de heren Van
der Haar en Kromhout, die
in Wageningen promoveer
den op de thesis: slechte
voeding voor kinderen. Het
proefschrift kreeg de naam
„Onze jeugd heeft een onge
lukkige start voor een ge
zond en gelukkig leven".
De samenstellers hielden
enquêtes en onderzochten
de voeding en de voeding
stoestand van het school
kind in drie gemeenten:
Heerenveen, Harderwijk
en Roermond. De resulta
ten waren ronduit beang
stigend.
Een der belangrijkste conclu
sies was. dat de serumcholes
terolgehalten van de onder
zochte groepen kinderen tot
de hoogst gevonden waarden
ter wereld moeten worden
beschouwd. Vijf procent van
de onder de loep genomen
schooljeugd had uitgesproken
vetzucht, van wie de meeste
dikkerds in Roermond woon
den (6 procent), het kleinste
aantal in Heerenveen (3,2
procent), terwijl Harderwijk
een middenpositie innam met
4,6 procent te dikke kinde
ren.
Overigens werd wel duidelijk
gesteld dat een te hoog ge
wicht niet direct gepaard
hoeft te gaan met een hoog
serumcholesterolgehalte, ter
wijl evenmin verband is aan
getoond tussen energie-opna
me en cholesterolgehalte.
Uitgaande van deze gegevens
is het vanzelfsprekend nuttig
om na te gaan wat de onder
zochte kinderen dan wel
naar binnen kregen en voor
al of er iets aan hun dagelijks
menu zou moeten verande
ren.
De Heerenveense jeugd bleek
een aanzienlijke hoeveelheid
kaas, yoghurt, limonadesi
roop en ontbijtkoek te ver
stouwen, terwijl de kinderen
uit Harderwijk meer bruin-
of volkorenbrood nuttigden
en halfvolle melk dronken.
In Roermond verorberde de
jeugd grote hoeveelheden
varkensvlees en patates-fri-
tes, maar ze aten nu juist
weer minder pindakaas. Op
vallend echter was dat op
groeiende schoolkinderen
hetzelfde menu hadden als
hun volwassen ouders. Aan
de opbouw van het groeiend
lichaam was blijkbaar weinig
extra zorg besteed.
De nieuwe generatie groeit al
jarenlang op met de „friet in
de hand". Ondanks protesten
van voedselvoorlichters laten
ouders en oma's de jeugd toe
tasten in de fritestent, waar
ook de frikadellen gretig af
trek vinden. De zegeningen
van de patates worden zo
aangepraat dat de tramweg
maatschappijen zich gedwon
gen zagen het bekende zakje
met de dot mayonaise erop,
zichtbaar afgebeeld bij de in-
Goed, eerlijk brood levert veel stoffen, die een kind deugd doen.
gang, te voorzien van een
groot rood kruis, dwars over
de lekkernij: „Mag niet in de
tram". De friet was namelijk
al zo ingeburgerd dat men
smikkelend uit het puntzakje
het openbaar vervoer kwam
teisteren.
Het blijft niet bij de frites.
Haal de krant uit de bus of
druk de toets van de teevee
in en daar komt de stoet
smaakmakers, vleesmeesters,
soepoma's, margarinemoe
ders, koffievaders en pud
ding-gastvrouwen, gooche
lend met poeder uit zakjes.
Ondanks denderende recla
me over alternatieve voe
ding, waarschuwingen en de
•verrijzenis van vele reform
huizen, die schermen met
„puur natuur" (en vaak te
recht) blijven de media in
dustrieel gemaakt voedsel
verheerlijken.
De teevee-kleuter glundert
achter vla uit een kartonne
tje, hij wuift met de chocola
destick, waarin van alles zit
behalve wat gezond is voor
zijn groeiend lijf en zijn be
schuitjes worden dik ge
smeerd met namaakboter,
zonder dat er iets werkelijk
voedzaams op wordt gevlijd,
wat eertijds „beleg" heette.
Geloof je de teevee (met uit
zondering van enkele hart
verwarmende aanprijzingen)
dan lusten ze wel limonade
van alle dranken, waarin on
duidelijke kleurstoffen zitten
of toevoegingen, die roestwe-
rend werken bij vastgelopen
sloten. En dit in de letterlijke
zin.
Niettemin, wanneer wij Ne
derlanders doorgaan onze
jeugd vol te proppen met al
die best smakelijke, maar
niet altijd wenselijke happen
uit kramen, uit de muur, uit
de cafetaria en de ijssalon
dan moeten we helaas tot de
conclusie komen dat de fri-
tesjeugd van nu straks kind
van de rekening zal zijn.
Onderzoeken als bovenge
noemde tonen toch wel aan
dat er waarschijnlijk op grote
schaal aan de voeding van
het schoolkind iets mankeert
en dat zijn voedselpakket
dringend toe is aan verbete
ring. Er komt van de zijde
van de moeders wel wat ge
makzucht bij. Om de hoek
krijg je groente uit blik, fles
sen met frisdrank, zoutjes in
plastic, waarbij kroepoekach-
tige en hartige snoepjes,
kant-en-klaar toetjes en
brood uit de diepvries (wat
goed kan zijn, maar er gaat
weinig boven volkoren-vers
van-de-bakker). Er zijn ge
haktballen, klevend tegen sy
nthetisch materiaal, waarvan
niemand weet of de zuren
daarin geen inwerking heb
ben op het vlees, bitterballen
om zo in de frituur te gooien,
stukjes gevogeltje, die lekker
smaken maar soms van onbe
kende herkomst zijn, saté's
met pindasaus en zo kun je
nog wel een tijdje doorgaan.
Deze voedingsmiddelen be
hoeven geen gevaar voor de
gezondheid op te leveren. De
Keuringsdienst van Waren is
alert en de meeste winkeliers
kennen hun gevoel van ver
antwoordelijkheid, maar we
blijven in de industriële sec
tor zitten: het tevoren gepre
pareerde voedsel, waaraan
net hooggeprezen „puur na
tuur", waarmee de reform-
huizen graag (en terecht)
schermen, totaal vreemd is.
Een enkele keer een blik op
entrekken, wat voorgebak
ken frietjes klaar maken, wie
heeft er iets op tegen? Maar
overdaad schaadt. Te veel
van deze produkten verdrin
gen de eerlijke boterham van
volkoren of ander brood,
aardappelen, vliesrijst en
peulvruchten (levering van
complexe koolhydraten, voe
dingsvezel en plantaardig ei
wit) terwijl vooral de jeugd
door de voorbewerkte voe
dingsmiddelen in de vorm
van vleesgerechten (bami uit
het „pak") te veel vet naar
binnen krijgt.
De eetgewoonten van school
kinderen, die door meerdere
onderzoeken aan het licht
kwamen, tonen aan dat het
over het algemeen met de vi
taminen- en mineralenvoor-
ziening wel goed lag (even
eens als met de hoeveelheden
eiwit), maar dat het percen
tage van de energie dat door
vet werd geleverd te hoog
was en dat van de complexe
koolhydraten (zetmeel) te
laag!
Vertaald in voedingsmidde
len gaf dan ook een ander re
cent proefschrift (De Bekker)
het advies het schoolkind
meer verse groenten en fruit
(voedingsvezel) te geven,
maar beslist minder (en voor
al geen vet) vlees of vette
vleeswaren. Wel volle melk
en melkprodukten en marga
rine (veel verzadigd vet) en
tenslotte weinig suiker en
suikerhoudende produkten
zoals snoep en frisdrank.
Vooral van belang is een ver
hoogde broodconsumptie
waaraan men dan verant
woord beleg kan toevoegen
(goede appel- of perenstroop,
rookvlees, sesamzaad, goede
pindakaas, geen „muisjes" of
hagelslag, maar weer wel ba
naan, appel, Tartex (een
broodbesmering in de vorm
van pasta met kruiden of pa
prika gemengd), Marmite,
Vitam R (waarin een gistex-
tract), dat maar dun hoeft te
worden opgebracht.
Natuurlijk moeten we de
functie van brood niet zó
overschatten dat de rest
wordt vergeten, maar goed,
eerlijk brood is wel een toele
veraar van veel stoffen die
een kind deugd doen: zet
meel, plantaardige eiwitten,
ijzer, B-vitaminen, voeding
svezel en maar weinig (een
heel klein beetje) vet. Samen
met een voeding, die met wat
kennis van zaken en belang
stelling voor „bouwstenen
voor het lichaam" is uitge
dokterd, moet het een juiste
plaats innemen in het dag
menu van zoon en dochter.
Deze 7/8 astrakanmantel, ge
maakt van namaakbont, kost
slechts 450 gulden.
Een „ocelot", waarin geen
dierevel is verwerkt. (Wallice
Amsterdam).
Tiny Francis
Gerard Croné
Aan de mode zou je niet zeggen dat er ooit
een Werelddierendag is ingesteld. Nog
nooit was er een seizoen dat zoveel bont
jassen bracht, mantels waarvoor op bijna
onverantwoordelijke wijze is huisgehou
den onder het bestand der (onbeschermde)
diersoorten, die nog in bossen leven of de
velden bevolken. Vroeger waren er coutu
riers en bonthandelaren, ieder op zijn ei
gen terrein. Momenteel schijnt iedere ont
werper of modemaker zich geroepen te
voelen in ruime mate bontjassen aan zijn
collecties toe te voegen, iets waarover de
mensen van het Wereld Natuurfonds zich
wel op de lippen moeten bijten.
Rijen vossen, wolven, wasberen, eekhoorns
(voeringen), bevers, konijnen (lapin), zeehon
den (seal) trekken aan het oog voorbij. Kle
ren uit een rijk dat vroeger alleen aan de
bonthandelaar toebehoorde. Meer aanbod
meer vraag en omgekeerd. Het lijkt echter
wel of men de hele natuur aan het leegstro-
pen is om de vrouw aan een statussymbool te
helpen, terwijl er toch tal van jassen in fun
fur in de mode zijn, die dan wel niet zo rijk
aandoen, maar die geen bergen leed hebben
veroorzaakt.
Het gaat in de modetrend van nu niet om en
kele vellen voor een muts, een kraag of man
chetten, maar om grootse bontensembles, uit-
neembare voeringen, chasubles, mouwloze
vesten als kort overcoatje, met bijbehorende
muts, meestal in vos, poolvos, of kruisvos,
met de staarten er nog aan. Modisch erg fraai,
maar toch te denken gevend.
Dan de toenemende reeksen nertsjassen...
Een met fun fur afgezet twe
delig pakje, waarbij een lan<
bloes in tijgerprint.
Hoeveel nertsen (in fokkerijen de hele
radeloos heen en weer dravend in hun
kleine hokjes) gaan er niet in één der v
vele jassen, die het modebeeld nu beheers
Hoeveel vossen worden er niet opgeofl
voor één ensemble nieuwe stijl? Notabeni
een tijd waarin iedereen de mond vol hi
van natuurbehoud.
Steeds weer leest men berichten en repoi
ges over massale slachtingen van zeehoni'
Kortgelede"n zijn er nog zes Noorse sch<
schutters aan te pas gekomen om bij de
key-eilanden en Schotse wateren een kle
5000 zeehonden af te slachten. Een Sc!
zesjarenplan bevat het heilloze voorner
30.000 zeehonden om te brengen, de helft
het bestand in de Britse wateren.
Veel van deze slachtingen vinden plaats
de mode te dienen. De laatste vijf jaar v
dubbelde de omzet in bont. Op verschillen
shows, ook van bekende couturiers en mo<
huizen kon men echter vaststellen dat sj
thetisch bont, mits fraai verwerkt en
goede kwaliteit een kostelijk effect geeft,
is verkrijgbaar in alle bontsoorten, van
roodvos, persianer tot Afghaans lam (bijz<
der voordelig is „Lamatex").
motten er geen diner van lusten, het
tisch bont uiterst licht van gewicht is en
zienlijk minder geld kost.
De vrouw die alleen gelukkig is met
natuur" heeft keus genoeg. Als
moet ze echter, alvorens een jas aan te
ken waarin tientallen tot honderden
van eens levende schepsels zijn
wel even bedenken wat er allemaal aan
af is gegaan. Een goede gedachte voor
relddierendag, 4 oktober.
Ofschoon de tijd van voor
bereiding voor de bijzonde
re synode der Nederlandse
r.k. bisschopen met de paus
zeer kort is wordt officieel
en onofficieel in de bisdom
men aan de basis hard
gewerkt om de bisschoppen
de nodige suggesties aan de
hand te doen voor het over
leg met de. paus, dat vol
gend jaar 14 januari begint.
De paus heeft hiertoe uitge
nodigd, nadat hij herhaalde
malen met de Nederlandse
bisschoppen individueel
heeft overlegd. Volgens de
officiële mededeling in de
Osservatore Romano gaat
het overleg over de pasto
raal in de huidige Neder
landse situatie.
Voor 10 oktober moeten de
Nederlandse bisschoppen hun
voorstellen in Rome hebben
ingediend. Op basis daarvan
maakt het secretariaat van de
algemene bisschoppensynode
onder leiding van de Tsjechi
sche mgr. Tomko het discus
siepapier, dat officieel Linea-
menta genoemd wordt, in Ne
derlandse vertaling, een situa
tieschets of ontwerp richtlij
nen.
In het bisdom Den Bosch
wordt op 29 september de
vergadering van de diocesane
pastorale raad voor een be
langrijk deel aan de bijzonder
synode gewijd. Van bisschop
Bluyssen wordt verwacht, dat
hij voor de vergadering zal
meedelen hoe hij de inspraak
van de basis het liefst zal zien.
De Bossche priesterraad ver
gadert aan de late kant om
nog nuttige wenken te kun
nen geven. Deze komt name
lijk pas op 10 oktober bijeen.
Maar het diocesaan pastoraal
centrum is voornemens om zo
snel mogelijk een aantal za
ken aan de bisschop voor te
leggen.
In het bisdom Rotterdam
heeft bisschop Simonis zelf
het initiatief tot overleg met
de diverse instanties geno
men, ofschoon hij er wel aan
toevoegt, dat de bijzondere sy
node een exclusieve aangele
genheid van paus en Neder
landse bisschoppen is. Van de
bisschoppen veronderstelt hij,
dat zij echt wel weten wat er
aan de basis leeft. Niettemin
vraagt hij priesterraad en dio
cesane pastorale raadsleden
om suggesties over maximaal
drie onderwerpen, die het be
langrijkst worden geacht. Hij
belooft hun met die suggesties
ernstig rekening te houden,
wanneer hij zijn voorstellen
naar Rome stuurt.
Het aartsbisdom Utrecht heeft
een ideeënbus geopend, waar
uit kardinaal Willebrands als
aartsbisschop zal kunnen put
ten. Verder zal kardinaal Wil
lebrands de vergadering van
dekens en de Utrechtse dioce
sane pastorale raad raadple
gen. Het Utrechtse diocesane
pastorale centrum heeft alle
parochies gevraagd met sug
gesties te reageren. Ook indi
viduele kunnen dat doen. Het
secretariaat van de Utrechtse
DPR heeft zich bereid ver
klaard als brievenbus te fun
geren.
In het Utrechtse stelt men
zich de vraag, die ook in de
rest van r.k. Nederland left,
wat het uiteindelijke program
van de bijzondere synode zal
"worden. De vraag namelijk of
de synode zich vooral zal be
zighouden met de problemen
binnen het bisschoppencolle
ge, waardoor een gezamenlij
ke pastorale aanpak verlamd
wordt, of met conflictueuze
hete hangijzers, zoals b.v. ho
mofilie. katechese enz.
In het bisdom Breda wil bis
schop Ernst vooral twee za
ken aan Rome doorgeven. Het
betreft de collegialiteit onder
de bisschoppen. Maar daar
naast poneert hij nog een an
dere belangrijke zaak, name
lijk de collegialiteit van de
bisschoppen met de gelovigen.
Bisschop Ernst vindt, dat een
bijzondere synode er niet is
om hete hangijzers te behan
delen, maar het hele pastorale
optreden en handelen.
Terwijl Bisschop Möller van
Groningen, al begonnen' is met
het overleg met zijn priesters,
heeft bisschop Gijsen van
Roermond zijn denkbeelden
op papier gezet. De Roer-
mondse perschef deelt erover
mee, dat de inhoud ervan nog
niet bekend is. Bisschop Gij
sen is met vakantie gegaan,
zodat verdere mededelingen
niet mogelijk zijn, aldus de
perschef van het bisdom
Roermond
Bisschop Zwartkruis van
Haarlem kan rekenen op sug
gesties, die afkomstig zijn van
een werkgroep, die de dekens
in het bisdom Haarlem heb
ben gevormd. Deze werk
groep verzamelt de suggesties
van de priesters. Aan de de
kens is gevraagd vooral te let
ten op het tweede deel van
het door Rome voorgestelde
onderwerp, namelijk de een
heid van optreden der r.k.
kerk Nederland. Bisschop
Zwartkruis voorts rekenen op
adviezen van zijn kapittel,
van de Haarlemse diocesane
pastorale raad en de Haarlem
se delegatie naar het landelijk
pastoraal overleg. Bovendien
zullen de docenten van de
Katholieke Theologische Ho
geschool van Amsterdam
graag ingaan op een verzoek
van de bisschop om adviezen
te geven.
De Haarlemse werkgroep der
dekens verklaarde: „Wij zul
len ons achteraf niet het ver
wijt hoeven maken, dat we
niet van alle kanten gepro
beerd hebben de bisschop op
de hoogte te brengen van de
vragen, die er bij priesters en
gelovigen leven. Wat de bis
schop ermee doet in Rome, is
zijn zaak".
Over eventuele resultaten
van de bijzondere synode
wordt allerwege druk gespe
culeerd, zij het met veel
vraagtekens. Wel wordt in
goed geinformeerde kerkelij
ke kringen er ernstig reke
ning mee gehouden, dat een
der resultaten de oprichting
van twee nieuwe bisdommen
in Nederland zou kunnen zijn.
Als mogelijke plaatsen wor
den daarvoor Deventer en
Eindhoven genoemd. Over
een opdeling van het bisdom
Dan Bosch, het grootste dio
cees van Nederland, is al eer
der gtoproken, over opsplit
sing van het aartsbisdom nog
nauwelijks.
De secretaris van wijlen
paus Paulus de zesde heeft
zondag erkend dat de paus
v erd gewond tijdens een
mislukte aanslag die in 1970
op het vliegveld van Manil
la op hem werd gepleegd.
Monseigneur Pasquale Mac-
chi, die gedurende vijftien
jaar privésecretaris van Pau
lus VI was, vertelde dat de
Boliviaanse schilder Benjamin
Mendoza y Amor de paus, aan
de borst verwondde, toen hij
op 27 november 1970 in de Fi
lippijnse hoofdstad met een
mes op hem toesprong. De
toen 73-jarige paus was bezig
aan een Aziatische reis langs
zes steden toen Mendoza, een
35-jarige, naar eigen zeggen,
surrealistische schilder, onder
het uitroepen van de kreet,
„Dood aan het bijgeloof",
Paulus VI aanviel. Mendoza
was verkleed als priester.
Paus Paulus heeft tijdens zijn
leven het incident nooit wil
len bespreken en de Heilige
Stoel ontkende altijd berich
ten dat hij was gewond. De
paus overleed op 6 augustus
1978 aan een hartverlamming.
Macchi deed zijn onthulling
tijdens een herdenkingsplech
tigheid in de Dom van Mi
laan. Hij trad niet in bijzon
derheden omtrent de grootte
en ernst van de wond. De
Paus onderbrak er zijn ver
plichtingen niet voor. Mendo
za zat wegens poging tot
moord vier jaar gevangenis
straf uit en ondertekende in
november 1970 een verkla
ring waarin stond dat presi
dent Ferdinand E. Marcos
van de Filippijnen de aanslag
had verhinderd door hem in
bedwang te houden.
Ooggetuigen hebben echter
gezegd dat Marcos niet dicht
genoeg bij de paus was om de
aanslag in de kiem te hebben
kunnen smoren en zij geven
de eer daarvan aan Macchi en
de Amerikaanse curiebisschop
Paul Marcinkus, die vanaf dat
ogenblik de bijnaam kreeg
van 's pausen „gorilla".
Monseigneur Macchi onthulde
verder dat Paulus VI onder
zijn toog dikwijls een boetek
leed droeg waarvan het ruwe
weefsel hem nog meer onge
mak bezorgde dan de chroni
sche beenderreumatiek waar
aan hij al leed.
Macchi las verder gedeelten
uit persoonlijke geschriften
van Paulus VI, om aan te to
nen dat deze niet de gemartel
de en Hamletachtige man was
waarvoor de buitenwereld
hem wel versleet.
Een der gedeelten luidde:
„Mijn geestestoestand? Ham
let? Don Quichot? Links?
Rechts? Ik heb niet het gevoel
dat ik ontdekt ben. Twee za
ken overheersen: ik ben ver
vuld van troost, vol vreugde
bij elke beproeving. Ja, zeker
heid en blijdschap".
Viering priesterjubileum
Lefebvre „provocatie" genoemd
De gesuspendeerde Franse kardinaal Marcel Lefebvre he<£
zondag te Parijs met een mis het feit herdacht dat hij 50 j
geleden de priesterwijding ontving. Ongeveer 12.000 aanha^
gers van de conservatieve geestelijke waren aanwezig. I
Franse bisschoppen hadden tevoren deze bijeenkomst
provocatie genoemd.
Lefebvre werd drie jaar geleden door paus Paulus 6 uit hf
ambt gezet vanwege zijn fel protest tegen de invoering van f
landstaal in de mis. Paus Johannes Paulus 2 heeft de sanctir
tegen Lefebvre niet opgeheven. Sindsdien leidt Lefebvre ea'
groeiende beweging met een eigen priesteropleiding in Econ'
(Zwitserland).
Tijdens de dienst riep Lefebvre de katholieken op een „nier
we kruistocht" te beginnen om het „christendom te hersta'
len". „De vijanden van de kerk zijn geinfiltreerd", aldus Lr
febvre. „Hun eerste doel is altijd geweest de mis te verwoei;
ten. Onder het voorwendsel katholieken te zijn beroven zij
kerk van de heilige kenmerken".
Jonge priesters van het seminarie te Econe namen de biecr
af in de markthallen. Buiten stonden rechtse groepen en antr
abortusaanhangers pamfletten uit te delen. Op een ervf
stond te lezen: „Johannes 23 was een vrijmetselaar". Hij heer
indertijd het Tweede Vaticaanse Concilie bijeengeroepen
waar besloten werd tot invoering van de mis in de landstaa
ie doorn in het oog van Marcel Lefebvre.
Vaticaanse radio interviewde Maria
Na met veel succes op 15 mei van dit jaar Jezus te hebben gl
ïnterviewd, heeft radio Vaticana zaterdag een gesprek uit gij
zonden met de Heilige Maagd Maria.
Maria, door haar interviewer vertrouwelijk nifct „jij" aangj]
sproken, antwoordde in zinnen die aan de evangeliën zit
ontleend. L
Ondervraagd over bepaalde „halve dwaasheden" rond het ft
minisme, antwoordde de Heilige Maagd raadselachtig „i
hebben geen wijn meer", met een verwijzing naar de bruilok
van Kana en een zinspeling waarschijnlijk op het ontbrekd
van echte vrouwelijkheid. f
Ook de zelfmoord van de Amerikaanse filmactrice Jean St
berg in Parijs kwam aan de orde. De moeder van Jezus z«T
„Mijn kind, waarom heb je ons dit aangedaan? Je vader en
hebben je met smart gezocht".
Naar aanleiding van de televisiefilm Holocaust en de pelgii
mage van Paus Johannes Paulus II naar Auschwitz, vei
trouwde Maria aan de Vaticaanse radio toe, dat haar zoon <f
hoogmoedigen vernedert, de machtigen van hun troon stoi
en de nederigen opheft.
Over haar eigen „uitzonderlijke loopbaan" zei Maria dat d
almachtige grote dingen aan haar had gedaan, maar dat daat
aan zelfs voor haar een einde was gekomen. Zij ried een iedi
aan alles te doen wat Jezus voorhoudt.
De „antwoorden" van Maria werden gesproken door een onf
roepster van de Vaticaanse radio van Spaanse afkomst. i