Leren voor jezelf op te komen in cursus Assertiviteit IS PIETER VERHOEFF WEL EEN ECHTE VRIEND VOOR JOHN EN GERDA? TELEVISIE VANAVO lrfen TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG MAANDAG 17 SEPTEMBER 1979 (A«- NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor slechtho renden 18.30 Sesamstraat 18.45 Kortweg (kunst) 18.45 Staatsloterij (683, trek king 2) 18.55 Journaal AVRO 18.59 AVRO-academie sertiviteit, afl. 2) 19.30 Musica '78 20.00 Roots II, afl. 4 NOS 21.37 Journaal AVRO 21.55 Tigris, afl. 4, slot NOS 22.50 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor slechtho renden 18.55 Journaal NCRV 18.59 Zo vader, zo dochter 19.25 Onkel Brasig, TV-serie (Die Reise zum Land tag) NOS 20.00 Journaal NCRV 20.27 He, kijk mij noul, afl. 4 21.15 James Herriot, TV-se rie 22.05 Hier en Nu 22.45 Utrechts koor 23.10 Tot besluit NOS 23.50 Journaal DUITSLAND 1 18.00 Die Reisen des Marco Polo, tekenfilm. 18.45 Der Verkeh- rswürfel. 18.50 Journaal. 19 Lokalaeite unten links (Ein wertvoller Fund). 18.30 Tip um halb 7 (Sprücheklopfe- rei: Schildbürgerstreich). 19.40 Welt der Tiere (Afrika- nische Wildhunde). 20.15 Hier und Heute 20.45 Tip um 4tel vor 8 (Vom Lo ten und Schweissen) 21.00 Journaal 21.15 Der eiserne Gustav, TV-serie, afl. 4 22.15 48 Stunden, actualiteiten 22.45 Spass beiseite, Herbert kommtl. TV-serie, afl. 1 23.30 Tagesthemen 24.00 Jonas, der im Jahr 2000 25 Jahre alt sein wlrd, speel film (1976) van Alain Tan- 1.50 Journaal DUITSLAND 2 18.00 Journaal. 18.10 Abenteuer Wildnis (Neues Land für Florida). 18.40 Die Dreh- scheibe. 19.20 Königlich Bayerisches Amtsgericht, Byzantijns DUITSLAND 3 WDR 18.00 School TV. 19 Ssi 19.30 Cursus Duit 20.00 Hinter den Schlag 20.45 Regionieuws 21.00 Journaal 21.15 Opposition in der 22.00 Momente 22.15 Der innere Verfall no interior), speelfilm (1976) 24.00 Journaal ENGELAND BBC 1 18.00 John Craven's 18.05 Blue Peter, kenfilm. 18.40 18.55 Reporting 19.20 Nationwide, jjels^ TV-serie, afl er d >EN op kin 20.20 The Rockford Filei 21.10 Panorama, actualiti 22.00 Journaal 22.25 Westworld, SF-fil|10g Michael Cricl lijk 23.50 Film *79 0.20 The last Concorde 0.50 Journaal BBC 2 18.00 Open University, atie out of mind. 20.20 Journaal 20.30 Diary of Britain^ Town) 21.10 The two Ronnies Corbett), show 22.00 Tinker Taylor Soia?p Idk; TV-serie 22.50 History of Country 23.40 Journaal 23.55 Darts (Unipart Nat BELGIE NED. 1 18.00 Flic, de eekhoorn. di, afl. 1. 18.30 Op 111 19 Doe meel 19.3c 19.35 Morgen. 19) 20.15 Micro-Macro, spelptPT" 20.50 The Cedar Tree,^ fl.1 ll. BELGIE FRANS 21.10 Styles (Leo Tolstoi) scl 22.10 Journaal bra. 22.25 Moment musical |»e5 ,ioo,) var BELGIE FRANS lm; 19.55 Marcel Pagnol's filiLn°j 20.50 Chair de Poule, fnu (1963) van Julien (>ng: NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NOS 12.55 Opening Staten Gene raal DUITSLAND 1 11.00 Journaal. 11-25 Marnie, speelfilm (1964) 'van Alfred Hitchcock. 13.25 Journaal. 13.55 Presseschau. 14 Jour naal. 17.10 Journaal. 17.15 Wie Ziehen aufs Land, es wird besser (Bochumer Theatergruppe MATHOM). DUITSLAND 2 17.30 Mosaik, voor ouder ENGELAND 7.38 Open University. 10Jv TV. 13.45 Journaal, e t ble Mill. 14.45 Ra| fcez You and me. 15.1 v. TV. 16.20 Pawb yiD quiz in Welsh, itfne: School. 17.20 Cham nei Wonder Horse. 17 Dog A Bruford File BBC 2 7.38 Open University. School. 17.50 Opet sity. BELGIE NED. 1 BELGIE FRANS 1 14.00 School TV. 17.45 1,p5 néma, voor de jeuf HILVERSUM 1- NOS: leder heel uur nws. TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De Kinder- platenbak. 18.40 (S) De blauwe zaden (23). 19.02 (S) Tross-Country. 20.02 (S) Zomaar 's avonds. 22.30 (S) Mi- en Louis. NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 radio- journ. 0.07 (S) Pirn Jacob's piatens- cala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 5.02 (S) Ochtendblom. HILVERSUM 2 NCRV: 18.00 (S) Muziek In vrije tijd. P.P.: Uitzending van D'66. 19.00 (S) Rondom het Woord. 19.15 Psalm van de week. 19.35 Gesprek. I Klassieke pianomuziek. 20.5| ter Villa-Lobos: stem nent (X). 21.30 Literama- 22.25 Bond Zonder Naai 22.30 Nws. 22.40 Openj ui NCRV: 23.25 (S) Muziek t tijd. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 E hei NOS: leder heel uur nws. 11 Avondsplts met de National! de. AVRO: 19.02 (S) Prai 20.02 (S) Superclean Dreai t 1 21.01 Radiojournaal. 21.07 Uur Jazz Show. 22.02 (S) 23.02 (S) Blues. Ballads e trtivnyaiM NOS: leder heel uur nws. AVRO: 7.03 AVRO's Radio- journaal. 7.10 (S) Muziek en r-J U verkeersinformatie. (8.03 Llicht AVRO'S Radiojournaal). 9.03 Tekst en Uitleg. 9.13 Divertimento. 10.02 De zandbakshow. 10.12 (S en M) Arbeidsvitaminen. 11.02 Mijn dochter Muriel, hoorspel- serie. 11.20 (S) Rondom Twaalf. 12.30 AVRO's Sportpanorama. NOS: 13.03 Opening van de nieuwe zitting der Staten-Generaal. AVRO: 16.02 (S) Van Broadway tot Carré. 16.30 De zandbakshow. 16.40 Kat in de zak. 17.02 De Slag bij Nieuwpoort extra: Gesprekken. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Och- tendgymn. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. 8.30 Nws. 8.36 Amus.muz. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gymn. voor de 9.10 Waterstanden. 9.15 Scheepspraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder worden we allemaal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te pra ten. 11.30 Ratel. OVERHEIDSVOOR LICHTING: 12.16 Uitzending voor de landbouw. KRO: 12.26 Meded. voor id< land- en tuinbouw. 12.30 Echo. 13.00 Nws. 13.11 G nic Achter Prinsjesdag. NOS: 1 ,m School. 15.15 Lieve Hemel er] .serie. 15.30 Geen verboden p 16.30 Het Praatprogramrir Meded. 17.30 Nws. 17.36 Et(wj leder heel uuf VARA: (Van 7.00- tual. via Dingen dag). 7.02 (S) Ges |er ders. 8.30 (S) Hj( zeggen 10.30 plsch Jansen. 11.30 (S) VAf plaatje. 13.30 (S) Spitsbei (S) Popkrant. 16.30 (S) HILVERSUM :ie; ik (S) Muzin. 9.30 laa heinde en verre, dei Opus tien tot twi Nws. 12.02 (S) Kt 12.20 (S) Intermezzo. De meest verkochte „klassfte 13.30 (S) Koren-korpsen. 1 14.02 (S) Coulissen op 4. Guitariteifen. 15.00 (S) Bek fa EUKRSUM KjASSM klass. muz. RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT John ziet het niet meer zitten in de haven. Gerda ziet het niet meer zitten met John. in Delfzijl een moord-krijgt te ontwarren - in een geheel Franse omgeving thuis, met bistro's, uitermate trieste kerk hofjes, decadente gravenzoont- jes en verlopen advocaten, zoals wij dat eergisteren zagen in „Maigret en het raadsel van St. Fiarcre", een vrij oude zwartwit film (uit 1959) van Jean Delannoy. Een voortref felijke rolprent en het speet mij eigenlijk geenszins dat zij niet in kleur was, want als u het mij vraagt is de sfeer van zo'n languissant drama er niet eens mee gebaat. Maar in ieder geval: zoals de formidabel ac terende GAbin het deed, zo heb ik Maigret uit de werken van Simenon geroken. TROS-Aktua keek al vooruit op de prinsjesdag van morgen, d.w.z. de rubriek liet de frac tieleiders Van Thijn, Lubbers, Rietkerk en Ter Louw naar ei gen (voorspelbare) trant terug kijken. Het werd allemaal wat opgesierd met al even voor spelbare straatinterviewtjes en met de resultaten van weer eens een opinie-onderzoek. Achtendertig procent van „ons" vonden, geloof ik, Van Agt c.s. best aanvaardbaar, en eenenveertig procent wilde in de toekomst oprukkèn met Den Uyl. Ook was er een re portage over een tentoonstel ling van automobielen in Frankfurt. En als dat geen bulderende reclame was, weet ik het niet meer. Maar ik geef toe dat ik ook niet zou weten hoe een mens er in zou moeten slagen zo'n ding op vier wielen niet bij zijn naam te noemen. Ach, en natuurlijk heb ik weer gretig gekeken naar de „Last night of proms". Ik weet ook wel dat het allemaal „uit de tijd is" en dat Brittannia allang the waves niet meer rules, maar ik ben nu eenmaal niet bestand tegen zo veel aanste kelijk vertoon van tijdloos en thousiasme. En een land van hoop en glorie zal dat merk waardige eiland blijven tot al thans mijn laatste snik. Weliswaar heb ik mij na gis teravond toch maar weer ge stort in het „moderne leven" van de familie van Caem en ik ben best bereid die mensen straks een ansicht of zo te stu ren, maar met de beste wil van de wereld: ik heb echt niets toe te voegen aan hetgeen ik al over die familiedocumentaire heb geschreven. Hans Verha gen voelde bij de VPRO op zijn beurt weer „interessante medemensen", onbekend of niet, aan de tand over hun lot gevallen op aarde. De eèrste mens, onbekend (maar na afloop van deze uit zending waarschijnlijk zeker niet onbemind), was een „inte rieurverzorgster". Dat beroep had zij althans in haar pas staan, maar zij kwam er onbe wimpeld voor uit dat zij dat ook onzin vond en dat zij er prijs op stelde gewoon „werk ster" te zijn. Een alleraardigste vrouw, bleek overduidelijk, ofschoon Verhagen toch vrij snel met haar was uitgepraat. Veel beter ging het met de conversatie met Adriaan Mor- rien, althans duurde zij aan zienlijk langer. Wellicht heeft dat hieraan gelegen, dat het in dit geval om dichters onder el kaar ging. Wat niet wegneemt dat het gesprek voor een goed deel over de sexuele roerselen van Morrien in het verleden en heden ging. Maar vooral als het daar niet over ging bleek dat hij inderdad een uitste kend verteller is. Jean Gabin, zo konden wij za terdagavond weer eens vast stellen, is de enige onverval ste, echte, authentieke Mai gret. En voor de rest gaat het uitsluitend om min of meer geslaagde vermommingen. Die man hoort om te beginnen Frans te spreken en ook hoort hij - tenzij hij per ongeluk en zeer bij wyze van uitzondering onbekenden, die haar zullen herkennen uit de tv-serie. Waarom zou haar het lot be spaard blijven, dat volgens politie-informa- tie zoveel weduwen ondergaan, nl. telefona des van laffe figuren met louche voorstellen in de week na de beaarding. Hoe komen die figuren aan die namen van die vrouwen? Gewoon uit de burgerlijke stand in de krant. Waarom zou Gerda niet dezelfde be jegening ten deel vallen als Mies Bouwman of Viola van Emmenes, die al eens boekjes hebben opengedaan over de onsmakelijke post welke zij van volslagen vreemden ont vangen en die niet voor niets van de PTT een geheim telefoonnummer kregen. Blij kens het enige jaren geleden uitgegeven boek „Brieven aan de VPRO" moet het bij de VPRO bekend zijn hoe labiel er door sommige kijkers wordt gereageerd op open- harige uitzendingen over menselijke (sexue le) zaken. In interviews heeft Pieter Verhoeff laten weten, dat hij met al die gevoeligheden geen rekening heeft willen en kunnen houden. Als vriend kreeg hij van de familie van Caem een vrijbrief om in hun huis te fil men, maar eenmaal binnen, zo heeft hij la ten weten, voelde hij zich alleen maar een vakman met mooi materiaal in zijn handen. Maar dan had zijn vrouw Germaine Groe- nier toch beter moeten weten. Zij presen teerde tot voor kort op VPRO-radio een ru briek, waarin men tijdens de uitzending te lefonisch zijn sexuele problemen aan haar kon voorleggen. Dat begon allemaal eerlijk en openhartig. Totdat de gestelde problemen steeds grover werden en zij ontdekte, dat dit het werk was van labiele grapjassen die vanuit de nachtkroeg smerige smoesjes ver kochten. Germaine Groenier stopte toen met haar uitzendingen, al duurde het enige tijd voor zij merkte, dat zij bedot werd. Over het verbroken huwelijk zegt Pieter Verhoeff, dat dit proces al op gang was, hoogstens door de filmerij sneller zijn beslag kreeg. Beziet men echter zijn film, dat ont dekt men een man en een vrouw, die on danks het vele dat hen scheidt toch nog re delijk met elkaar omgaan. Dit lijkt een winstpunt. Maar kan het niet zo zijn, dat zij met de camera in de huiskamer zich hebben ingehouden? Stond de camera niet een laaiende ruzie in de weg die tot een opluch ting en vervolgens tot een oplossing had kunnen leiden? En hoe kan Pieter Verhoeff zich daar louter als vakman opstellen, ter wijl hij als vriend zijn beste vrienden in nood ziet? Had een bureau voor huwelijks moeilijkheden ter plekke geen beter werk kunnen verrichten dan een camera? Allemaal vragen, die bij Pieter, Germaine en de VPRO kennelijk onvoldoende zijn doordacht. Hulpverleners wordt in gevallen als deze kwalijk genomen, wanneer zij meer als vakman dan als vriend binnenkomen. Het antwoord op deze vraag werd tegelijk met de uitvinding van de fotografie gege ven: een fotograaf ziet een kind verdrinken. Moet hij het kind redden of het fotografe ren? Geen zinnig mens die moeite heeft met deze vraag en ook bij de VPRO zitten zinni ge mensen. Die krijgen zelfs een schijn van gelijk als Germaine Groenier pratend over haar ra dioprogramma, dat door labiele fantasten de mist in werd geholpen, zegt dat op deze wij ze die nachtkroegbrakers dan toch maar hun ei kwijt konden. Germaine vergeet dan dat radio en tv massamedia zijn, betemd voor een groot publiek. Dit betekent niet dat altijd veilige midden wegen moeten worden bewandeld. Dit zou de dood betekenen van elk programma. Wel houdt het in, dat randgebieden behoedzaam betreden moeten worden en dat die niet als algemeen gangbaar worden voorgesteld. En nu mag het zijn dat vandaag de dag heel wat huwelijken in een crisis verkeren, een verbroken relatie blijft voor ieder een per soonlijk gebeuren, een eigen intiem ervaren, waarover niemand gemakkelijk praat, om dat je woorden door anderen zo licht ver keerd worden begrepen, heel anders wor den uitgelegd dan je ze bedoelt. Wat dit be treft bouwde Gerda in de tweede aflevering dan ook een bescherming om zich heen door in een gesprek met een vriendin (en de ca mera op haar schoot) na een blik in de lens in lachen uit te barsten. Een hiklach die duidelijk maakte, dat zij niet van plan was om haar hele hart in miljoenen huiskamers uit te storten. Dochter Ilona reageerde niet anders toen ze haar vroegen hoe zij de scheiding van haar ouders verwerkte. Vertelde zij: „Nou, ik moest eigenlijk een beetje huilen, maar ik keek niet en toen zei ik heel snel, nou ja, het gaat wel. Ik dacht, ze willen zeker dat ik ga huilen of zo, maar dat doe ik toch lekker niet. Dat dacht ik" - woorden uit de VPRO- gids. Zo wapenden Gerda en Ilona zich tegen Germaine en Pieter, die toen hebben moe ten ervaren, dat zij eigenlijk te ver gingen, maar in elk geval niet kunnen volhouden, dat hun documentaire echt gebeurd is en ni^t gespeeld. Gerda en Ilona hebben wel degelijk een rol gespeeld in het verbergen van hun heimelijkste emoties. Zij dachten kennelijk: ja, we gaan daar een beetje met ons hele hebben en houden op de tv. Terecht. Na het schrijven van dit stuk kwam ons ter ore, dat John en Gerda intus sen mikpunt zijn geworden zowel van over dreven meeleven als van agressie. Of Pieter en Germaine de beste vrienden blijven van de VPRO en of deze omroep met haar filmisch vakmanschap voor een juiste opvang van hun emotionele kommer heeft gezorgd, lijken vragen die alleen kun nen worden beantwoord door kijkers die in de van Caems echte vrienden willen blijven Assertiviteit is een begrip uit de psychologie, dat vrij vertaald kan worden met: niet bang zijn voor anderen, zeggen wat je denkt, voelt en wilt. Vanavond wordt verder uit de doeken gedaan hoe de mensen kunnen leren voor zichzelf op te komen. Ned. I 18.59 uur. Musica '78 Een filmverslag van een con cert van Thijs van Leer samen met Liesbeth List, Letty de Jong, Louis van Dijk, Toots Thielemans en het grote or kest van Rogier van Otterloo. I Ned. I 19.30 uur. Roots In de nieuwe generatie 'Roots' houdt Simon Haley een wel komstrede voor de 92e divisie. Dat betekent een aantal straffe maatregelen. Ned. I 20.00 uur. Tigris In' de laatste aflevering van een documentaire serie over het schip van Thor Heyerdahs 'Tigris' naderen we het einde van de reis. Ned. I 21.55 uur. Zo vader, zo dochter Gerard van den Berg doet met Rien Poortvliet, Dick Pas- schier, Ad Visser en Mies Bouwman het spelletje 'Zo va der, zo dochter. Ned. II 18.59 uur. De doelstellingen van (ook de mo derne) VPRO komen te welom schreven over dan dat men deze omroep ervan zou verdenken, dat ze nog in hetzelfde stadium ver keert als in de beginjaren van de film. Die was toen voornamelijk een kermisgebeuren. Men kon in winderige tenten volgens de annon ces zien wat nooit eerder was ver toond. Op dezelfde wijze gaat de VPRO er nu prat op, dat zij een do cumentaire in huis heeft met daar in een heuse echtscheiding, niet een nagespeelde op een rolprent of ge registreerd zaaltoneel, maar het authentieke verslag van het verbre ken van een huwelijksrelatie, een man en een vrouw die het samen niet langer zien zitten. Deze documentaire heet „Modern leven" en we zagen er al drie afleveringen van, ge filmd in Hoorn ten huize van het echtpaar John en Gerda van Caem met dochter Ilona van 11. Filmer Pieter Verhoeff en zijn vrouw Germaine Groenier, die voor de montage zorgde, hebben dit onderwerp niet bewust gezocht. Het deed zich aan hen voor. Zij kenden de familie van Caem als buren en kregen toestemming om een film te ma ken over het gezinsleven van havenarbei der John, die Sartre en andere intellectuele lectuur leest en al jaren geen vrede meer heeft met zijn geestdodende werk. Hij geeft ook af op zijn collega's met wie hij 's mor gens in het busje naar zijn werk reist. Hij noemt dit mensen met een IQ van hooguit 60. Dit zal hem door zijn collega's niet in dank worden afgenomen. Hij krijgt daar vrijwel zeker reactie op. Hij loopt de kans dat zijn kameraden hem zullen uitstoten. Het is de vraag in hoeverre John hiertegen bestand is, hoe groot zijn geestelijke weerbaarheid is, waar zijn tolerantiegrens ligt. Zou dit alles gebeuren, dan dringt zich een tweede vraag op, nu aan Pieter Verhoeff: mag je als tv-fil- mer mensen met hun persoonlijke gedach ten en gevoelens zo aan het grote kijkpu- bliek uitleveren. De vrouw Gerda, die het initiatief neemt tot de echtscheiding, lal daarop vrijwel zeker ook commentaar ontvangen uit de ruime kring om haar heen alsook van haar totaal Onkel Brasig In de serie volksvertellingen naar de romans van Fritz Reu ter probeert Pomuchelskopp nog steeds hogerop te komen. Hierbij ontmoet hij opnieuw Onkel Brasig. Ned. II 19.25 uur. Hé, kijk mij nou De gerezen moeilijkheden in de muzikale komedie 'Hé, kijk mij nou' worden uitgepraat in de sauna. Mevrouw Duwaard bekijkt de zaken veel te opti mistisch. Ned. II 20.27 uur. James Harriot In de serie rond de belevenis sen van een veearts gaat Tris tan op zoek naar de liefde. Hij komt voor vreemde dingen te' staan. Ned. II 21.15 uur. Zang Het Utrechts Byzantyns Koor zingt liederen in de oud-Slavi sche taal. Ned. II 22.45 uur. Jan Schouten, presentator en samensteller van de cursus Assertiviteit."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2