„Geduld had scheuring in gereformeerde kerken kerk uïèreld WI 'N LEVEN HEB JE ZO GERED. kunnen voorkomen" Feest in Harlem jaren Bubbling brown sugar": BRITSE KERKLEIDERS: RACISME IN ENGELAND NEEMT STERK TOE 2.195,- 495,- 199,- ELKE SECONDE TELT. „Russische jeugd heeft genoeg van atheïsme" ER 1®fsjOtRDAü t> oer' i c..vlÖER ib/a LhiüSt CUURMNT Old pine slaapkamer met massief grenen fronten. Een komfortabele slaapkamer voor de echte liefhebber. Massief grenen fronten en lijsten uitgevoerd in rustiek old pine. Gezellige ombouw met fraaie ornamenten, geheel kompleet: ledikant (140 x 200 cm), ombouw, nachtkastje en kommode toch maar f4 995#. Een bijpassende 3-deurs kast is leverbaar. De met gemerkte artikelen zijn uit voorraad leverbaar. MM Zoet«rwoude-Rijndijk. ShowToom en afhaalcentrum. Hoge Rijndijk 315. Telefoon 071-899346. Openingstijden: maandag 13.00-18.00 u. dinsdag t/m vrijdag 9.00-18.00 u. zaterdag 9.0Q-17.00 u. donderdag koopavond. Haarlem. Grote Houtstraat 158. Telefoon 023-312981. Te koop: GROTE PARTIJ TROTTOIR en OPSLUITBANDEN. Nieuw en in div. maten. Voor diverse doeleinden geschikt. Op auto geleverd of gebracht. Zeer voordelige prijs. Tevens nieuwe asbest en gegalv. golf- platen. Badkuipen (licht beschadigd) in div. maten. Gebr. v.d. POUW KRAAN b.v. Hoogmade. Tel. 01712-8283.01729-8125 Als je bij een ongeluk onmiddellijk weet watje moet doen. kan dat het verschil betekenen tussen leven en dood. De dingen die je weten moet, zijn met een heel klein beetje aandacht ontzettend simpel te onthouden. We hebben ze voor u in een klein boekje overzichtelijk bij elkaar gezet. Dat boekje krijgt u door even een kaartje S& te sturen aan ..Het Oranje Kruis". Statenlaan 81.2582 GE DenHaag.^^ bind in soffit-niitvfclnj} mn rii Sllrhnnp Id,-Mr Kirlamc SIRE Zondag 14 oktober wordt er weer in het bijzonder aandacht gevraagd voor het werelddiakonale werk vanuit de Neder landse Hervormde Kerk. Het Hervormde Werelddi- akonaat heeft dit jaar voor ruim 5.2 miljoen gul den aan verplichtingen op zich genomen. In een heerlijk schrijven dat eind deze maand in alle katholieke kerken in Aus tralië zal worden voorgele zen, dringen de Australi sche bisschoppen erop aan dat diegenen die besluiten niet meer te werken en hun baan opzeggen, in aanmer king komen voor een uitke ring. Volgens de bisschop pen heeft het weinig zin om de mensen die niet willert werken aan het werk te la ten, terwijl er zovelen zijn die graag willen werken maar niet aan de slag ko men. De verklaring van de bis schoppen, die vierentwintig pagina's telt, noemt werk loosheid een van de belang rijkste oorzaken van crimi naliteit, drankmisbruik, druggebruik en gezinsmoei lijkheden. De rol van de Sociëteit van Jezus bij een eventuele openstelling van China voor de rooms-katholieke kerk was het hoofdthema van een gesprek dat paus Johannes Paulus II deze week met pater Pedro Ar- rupe, generaal der Jezuïe ten, in Castelgandolfo voerde. Dertig Britse kerkelijke leiders, onder wie vier Anglikaanse bisschoppen hebben hun ernstige ver ontrusting uitgesproken over de toeneming van ra cistisch denken en hande len in de Engelse samenle ving. Zij vrezen voor een, wat dit betreft, uiterst som bere toekomst. Zij spraken dit uit na een bij eenkomst, die door de Britse Raad van Kerken was geor ganiseerd om de reacties te inventariseren op het pro gramma ter bestrijding van net racisme van de Wereld raad van Kerken. Met name vonden de kerkelijke leiders de racistische houding van veel jongeren, die geneigd zijn de opvattingen van ui terst rechtse groeperingen tot de hunne te maken, veront rustend. Ook de verhouding tussen politiemensen en zwarte en gekleurde bevol kingsgroepen vonden ze pro blematisch en veel slechter dan menigeen bereid is aan te nemen. De kerkmensen vonden dat de kerken een nationale actie op grote schaal zouden moeten ontke tenen om zoveel mogelijk christenen te betrekken bij programma's die direct te maken hebben met de pro blemen van een multi-cultu- rele en multi-raciale samen leving. Verder werd gesugge reerd een hulpverleningscen trum in te richten, van waar uit teams naar gemeenten en kerken gezonden zouden kunnen worden om te helpen een oplossing voor deze pro blemen te vinden. Wél werd gewaarschuwd voor een te scherpe veroordeling van blanke, traditionele gemeen ten en parochies, waarvan mensen deel uitmaken, die posities hebben, die hen in staat stellen invloed te heb ben op beslissingen betref fende huisvesting en werkge legenheid, een gebied waarop juist de verdrukte groepen in de samenleving zo achterge steld zijn. Zij zouden op dit punt meer bewust gemaakt moeten worden door speciale activiteiten en programma's. Hoewel men ook wel kritiek had op het programma ter bestrijding van het racisme, was het gezelschap van me ning. dat dit alleszins voort gang moest vinden. Een tweede conferentie, die voor elk die belangstelling heeft zal openstaan, zal van 21 tot 23 september in de uni versiteit van Loughborough worden gehouden. Sinds het begin van dit jaar volgt de sociëiteit van Jezus de ontwikkelingen in de ker kelijke situatie van China op de voet. In Peking circuleren geruchten over een mogelijke heropening van de Oude Je zuïetenuniversiteit „Aurore" in Sjanghai. Op het moment zit de Jezuïet Michel Chu in China. Hij heeft Arrupe een eerste ver slag over de ontwikkelingen doorgespeeld. Chu komt ver moedelijk eind september te rug naar rome. Voordat hij naar Peking vertrok, heeft hij een lang onderhoud ge had met Agostino Casaroli, de staatssecretaris van het Vatikaan. De Russische jeugd heeft de balen van het atheïsme. Ze zoekt een houvast in de bijbel. Dit zei Georgi Vins, generaal-secretaris van de niet-geregistreerde Baptis ten in de Sovjet-Unie, tijdens een persconferentie in Bad Homburg. Vins werd in april samen met vier Sov jet-dissidenten naar Amerika gestuurd in ruil voor twee Sovjet-spionnen die in de Verenigde Staten waren opgepakt. Volgens Vins heeft de „geestelijke strijd" van de niet-gere gistreerde Baptistengemeenten vele jongeren aangetrok ken. Door gevangenisstraffen of verbanning naar een strafkamp zijn die jonge mensen alleen maar bevestigd in hun geloof. Georgi Vins, die zelf van 1966 tot 1969 en van 1974 tot april dit jaar vast zat, nam opnieuw afstand van de politieke dis sidenten die met hem naar de VS werden gèstuurd. „Het gaat mij enkel en alleen om de geloofsvrijheid", zei hij. September vorig jaar in een stampvol Amsterdams Carré: Een enthousiast stampend, fluitend en ritmisch klap pend publiek juicht de continentale première van de neger-musical „Bub bling brown sugar"toe. In de zaal de grootheden uit het keurige vaderlandse amusementswereldje, op de planken de kleurige wereld van Broadway in de twintiger jaren. Een overrompelend mengsel van jazzmuziek, evergreens, spirituals, showballet en tapdansen op Harlemse leest. Veertien dagen lang een enorm succes waarvoor Nederland naar de hoofdstad moest. Want na Car ré vertrok de troupe naar Parijs, al klonk de vage belofte „We komen te rug". Inmiddels heeft Rotterdam dezer dagen de eerste voorstellingen van een tweede toernee van „Bubbling brown sugar" in huis, van 8 tot en met 12 sep tember staat de musical in het Haagse' Congresgebouw, van 15 tot en met 20 september is Tilburg aan de beurt. Buitenlandse kranten gingen toen het Ne derlandse publiek al voor in loftuitingen. „Een sprankelende roes die tot uitbarsting komt", schreef de Britse Sunday Express, „de meest opwindende show sinds West Side Story" liet de Guardian weten. In Amerika liep de show inmiddels al een aantal jaren. Zeer voorzichtigjes gestart in het seizoen '74/75 in een experimenteel theatertje in New York voor een negerpu- bliek, maar al gauw een doorslaand succes voor zwart én blank. Men verhuisde naar grotere theaters, Londen kreeg een com- NEGERMUSICAL VAN 8 T/M 12 SEPTEMBER IN CONGRESGEBOUW pleet eigen produktie, en de New Yorkse „cast" ging de boer op in Europa. Inmid dels telt „Bubbling brown sugar" een vol komen vernieuwde rolbezetting, waarvan de Haagse impressario Van Liempt stelt dat die volgens kenners „zelfs beter is dan de vorige". Maijorie Barnes is de fraaie stërzangeres, Charles L. Coles een oude tapdanser die de beste ter wereld in zijn stiel heet te zijn. Twee namen achter het succes van de musical blijven hetzelfde. Die van regisseur Bob Cooper en choreo graaf Billy Wilson. Nationaal ballet Wilson is geen onbekende in Nederland. Jarenlang maakte hij deel uit van Sonia Gaskells Nationale Ballet. „Voor „Bub bling brown sugar" heb ik m'n inspiratie ontleend aan oude foto's en aan de herin nering hoe m'n oudere broers en zusters dansten, want zelf ben ik van 1935. De show geeft geen sociaal commentaar, dat hebben we bewust niet gewild. We weten dat de twintiger jaren, speciaal voor het zwarte deel van Amerika, zeer moeilijk waren. Maar we weten ook dat die jaren fantastische artiesten opleverden. En dat vierep we een beetje." „Bubbling brown sugar" fêteert het negeramusement van de jaren twintig volop. Ontstaan rond be faamde Harlemse uitgaansgelegenheden als de Cotton Club, Smalls Paradise, The Savoy en Connies Inn. Met muzikale grootheden als Cab Calloway, Duke El lington, Eubie Blake, Fats Waller, Earl „Fatha" Hines en evenzovele zangers en dansers. Ellington De muziek van Duke Ellington uit de tijd dat hij met zijn orkest in de Cotton Club speelde, brengt nog altijd jazzliefhebbers in vervoering. Vandaar dat juist zijn mu ziek de scènes van „Bubbling brown su gar" beheerst: Stompin' at the Savoy, Take the A-train, It don't mean a thing, if it ain't got that swing. Met die „swing" bleek „bubbling brown sugar" vorig jaar barstensvol te zitten. Regisseur Bob Coo per: „Het is zuiver een revue. Het ver haaltje is minimaal. Alleen maar de draad die we nodig hebben om van het ene mu zikale nummer naar het andere te ko- Een revue, gevat in een frame van wisse lende oude foto's tegen een trappendecor, begeleid door een stevig orkest achter de Bühne, en vertolkt door een serie hier voornamelijk onbekende zangers en dan sers. Ze bleken vorig op de Nederlandse planken tot Ware Sterren uit te groeien. r ien van de wervelende showscènes in Harlems amusementspaleis van de jaren '20, The Savoy, uit „Bubbling irown sugar". Steeds meer jonge mensen gaan bij de inrichting van hun huis over op hout. Hout is een eerlijk materiaal. Hout leeft, geeft sfeer, gezelligheid. In onze jachtige maatschappij is ons thuis steeds meer een rustpunt. Na het stalen kantoorbureau of het eentonige asfalt is het prettig thuiskomen in een natuurlijk huis. Nu zijn er meer meubelverkopers die houten meubels verkopen. Maar zo'n kwaliteitvoor zo'n prijsDaar moet u bij een ander maar eens om komen. Topklasse wandmeubel. Met liefde voor het ambachtelijke meubelmakersvak gemaakt wandmeubel. Natuurlijk met massief eiken fronten en lijsten. Veel praktische bergruimte, Met verlichting, barkiep, romantisch glas in lood deurtje. Natuurlijk alleen bij ons slechts echl >or i I Robuuste eiken eethoek. Werkelijk een prachtige eethoek van stoer eiken met echt biezen zittingen. Zo'n kwaliteit zie je tegenwoordig niet veel en dan voor zo'n prijs. Tja, dat kan alleen bij ons, kwestie van kien inkopenl Tafel slechts Als de synode van de Gereformeerde ff Kerken tijdens de Tweede Wereldoor- log de besprekingen over de zoge- Q naamde leergeschillen had opgeschort en geen bindende uitspraken had ge- daan aangaande de leer van het ver bond en de doop, dan had hoogstwaar schijnlijk de kaart van kerkelijk Ne- derland, wat betreft de gereformeerde OK" j gezindte, er anders uitgezien. Dit zei de heer P. Jongeling, vrijgemaakt ge- reformeerd publicist, oud-politicus en de oud-journalist, in Zwolle tijdens de presentatie van het boek „Het vuur blijft branden", dat de geschiedenis van de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken beschrijft. Het boek „Het vuur blijft branden" is ar_ I onder eindredactie van T.J. Kerpel (re- dacteur van Nederlands Dagblad), sa- ign j mengesteld door de heren P. Jongeling, J.P. de Vries (hoofdredacteur van Ne derlands Dagblad), prof. dr. J. Douma (hoogleraar aan de Kamper Theologische I Hogeschool). In het boek zijn veel foto's opgenomen, die belangrijke fragmenten weergeven uit de tijd voor de vrijmaking en uit de afgelopen 35 jaar. Dit fotografi sche gedeelte werd verzorgd door Tjerk I de Vries, fotograaf van Nederlands Dag- JKG blad. De vrijgemaakte Gereformeerde I Kerken tellen bijna 100.000 mensen. Uit de meeste vrijgemaakte families zullen een of meer leden op foto's in dit boek staan. t6D Jongeling beschrijft de ontwikkeling in /-jof de Gereformeerde Kerken in de jaren die aan de vrijmaking vooraf gingen, De- (jg Vries vertelt over het wel en wee in vrij gemaakte kring en prof. Douma geeft aan het slot beschouwingen naar aanlei ding van ontwikkelingen in de kerken. De bijdragen zijn stuk voor stuk interes sant, want de auteurs verstaan hun vak. 13 Ze geven geen moeilijke theologische verhandelingen weer zonder daar op duidelijke, populaire, maar niet opper vlakkige wijze over te schrijven. De bij dragen van De Vries en van prof. Dou ma gaan over meer dan het kerkelijk le ven in de enge zin van het woord. De vrijgemaakt gereformeerden hebben in de naoorlogse jaren een uitgebreid eigen organisatieleven opgebouwd: Gerefor meerd Politiek Verbond, Gereformeerd Maatschappelijk Verbond, eigen jeugd werk, eigen scholen en zelfs een eigen reisvereniging. Ook op het gebied van de zending, het diaconaat en de hulp aan de verre naasten hebben ze zich niet onbe tuigd gelaten. Daar wordt in dit boek eveneens over geschreven. En over de vraag waarom men ook op niet-kerkelijk terrein een eigen weg meende te moeten gaan. In de vrijgemaakt gereformeerde kring bestaat ook een eigen uitgeverij. Dat dit belangrijke werk over de geschiedenis van deze kerken bij de niet-vrijgemaak- te kerkelijke uitgeverij Kok in Kampen verscheen, is een gevolg van het initia tief van de Kamper uitgeverij. Toen deze uitgeverij met een idee voor dit boek kwam, vonden de aangezochte auteurs het niet fair met het Kamper plan naar de eigen uitgeverij te stappen. Er komen bij Kok binnenkort nog twee boekjes over de geschiedenis van de vrijgemaak te Gereformeerde Kerken uit. Een ervan is bestemd voor het lager onderwijs en het andere is een positiebepaling in kort bestek. Tijdens de presentatie van het boek zei prof. Douma nog, dat er paralellen zijn tussen de roomskatholieke bisschop Gij- sen en de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken. De verschillen zijn echter die per. „Gijsen loopt aan de leiband van Rome, wij willen alleen gebonden zijn aan de Heilige Schrift, zonder dat uitein delijk de Paus ons vertelt wat wij moe ten geloven over Maria, het celibaat of de geboorteregeling. De binding aan de Schrift betekent voor ons dat we aan veel dingen in Nederland niet kunnen meedoen. We zijn tegen abortus, tegen homosexualiteit, tegen gezagsmisbruik, omdat de Bijbel er tegen is. Vaak brengt dan ons standpunt mee, dat we tegen de stroom moeten oproeien. Maar het tegen zijn moet wel billijk getaxeerd worden. Af en toe wordt gezegd dat de vrijge- maakten niet meedoen met de mode en een somber, droefgeestig leven leiden. Dat is niet het geval, betoogde prof. Dou ma: lang en kort wisselt bij de dames net zoals bij de anderen en we zien er opge ruimd en niet verbitterd uit. We mogen dan wel tegen veel dingen zijn, je zult ons overal aantreffen: in de politiek, in hulpacties voor verre naas ten, in bejaarden- en ziekenzorg, in we tenschap en kunst. We willen gewone mensen zijn in Gods wereld." Prof. Douma vertelde nog dat in vrijge maakte kring heel weinig zogenaamde kerkelijk gemengde huwelijken voorko men. „Bekijk de foto's in het boek, u ziet dan dat ze veel bij elkaar zijn, in de kerk, op vergaderingen en congressen. We voelen ons in de kring van onze broeders en zusters het beste thuis. Voor al daardoor kennen we weinig gemeng de huwelijken. De jongens en meisjes vinden een'partner in eigen kring. Het is overigens ook onze gewoonte, zei prof. Douma, om de -jeugd op het gevaar van „twee geloven op één kussen' te wijzen. „Het vuur blijft branden" is vrij groot van formaat, telt 196 bladzijden en er zijn ongeveer 300 foto's in opgenomen. Het kost 37,50 en is vanaf a.s. zaterdag in de boekhandel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7