lllll II lil
Roger Moore als
strijdbare mijningenieur
BEELD
SPRAAK
Theaterbavianen
vieren „Afscheid
van televisieland"
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
t.
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 16 JUL11979 PAGI
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor slechthoren
den
18.50 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
TROS
18.59 Pinguïns van MacQuarie
eiland
19.30 Gold, speelfilm (1974) van
Peter Hunt
NOS
21.37 Journaal
TROS
21.55 O moeder, wat is het
heet, TV-serie
22.25 Rafael Orozco speelt
Chopin
NOS
23.10 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.00 Nieuws voor slechthoren
den
18.05 Studio Sport
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Prof. Vreemdeling, afl.6
19.25 Onkel Brasig, TV-serie
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 James Herriot, TV-serie,
af 1.10
21.15 Lucy en mr. Moody, TV-
21.40 Hier en Nu
22.10 Kerkepad 79 (Drente,
Limburg)
NOS
22.35 Journaal
22.40 Tour de France
DUITSLAND 1
18.30 Der Verkehrswürfel. 18.35
Tour de France. 18.50 Jour
naal. 19 Drei Damen vom
Grill. 19.25 Eine Amerikani-
sche Familie..
20.15 HierundHeute
20.45 Tip um 4tel vor 8
21.00 Journaal
21.15 Die Relse von Charles Darwin,
afl.2
22.15 Kontraste
23.00 Es zlehen zwel Musikanten,
liefdesliederen
23..30 Tagesthemen
24.00 MünchnerJazz-Fest79
DUITSLAND 2
18.00 Journaal. 18.10 Lassie, TV-se
rie. 18.35 Die Drehschelbe.
19.20 Achtung: Kunstdiebei,
TV-serie.
20.00 Journaal
20.30 Spass mit Mualk
21.15 WegezumNachbam
22.00 Journaal
22.20 Gedankenketten, TV-film
23.55 Tour de France
0.05 Journaal
DUITSLAND 3
de Jeugd
20.25 Das Gehelmnls der we
Masken, TV-serie
20.55 Regionieuws
21.00 Journaal
21.15 Die Welt lm Krieg (Lenis
1941-1943) T
22.00 Zu helss gebadet (The li
Man), speelfilm (1961)
Jerry Lewis
2330 Human Leukozyt Antigen
cumentalre
ENGELAND
BBC1
18.10 Blue Peter Compilation.
Korte film. 18.40 Jou
18.55 Reporting En|
19.20 Nationwide. 19.55
the Family, spelprogramn
20.20 The Dukes of Hazzard,
rie
21.10 Panorama
22.00 Journaal
2235 Royal International
23.45 The Devil's Music
0.10 The Years between 1919
TV-serie
BBC 2
18.00 Cricket 19.30 Open Unlvi
19.55 Philpott, TV-serle.
20.45 Journaal
20.55 For Valour
21.10 The Waltons, TV-serle
22.00 Ronnie Prophet sings Cou
22.25 Inside Story, documental
rie
2330 Verse, Worse I
Grand, show
23.50 Cricket
0.20 Return Call to Brass i
discussie
0.30 Journaal
0.45 HeuteDirekt
BELGIE NED. 1 en J
18.45 Barbapapa. 18.50 R|
vangst Jeugdserie. 19.0
Vijf en het geheim va
oude toren, afl.1. 19.30
uitl (Skateboards). 19.35
gen. 19.45 Journaal.
20.15 Old Faithfull, show (mei
Zero Mostel en Sammy t
M
21.05 Een ruiter reed voorbij, T
rie, afl.5 (De storm)
21.55 Okavango,
(Botswana)
22.45 Journaal
BELGIE FRANS 1
18.10 Erreurs Judlcialres, TV-j
afl.1. 18.40 Propos et i
dences de Raymond Rou
discussie. 19.10 Bon ba
de Bruxelles, spelprogrm
19.15 Sport 19.30 Joui
19.55 Tour de France.
20.05 Juridische adviezen (aio
test)
20.10 Les sentiers du monde
land)
21.20 Styles (Alechlnsky)
22.15 Journaal
22.30 Jazz (met o.a. Chris Hinze)
BELGIE FRANS 2
20.05 Fa, c'est facile chantei
derzangwedstrljd
20.15 Séniorama (La mort en fact
20.50 Bringing up Baby,
(1938) van Howard Hai
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor slechthoren
den
KRO
14.00 Wereldcircus
14.50 The Borrowers (Leentje
buur), Jeugdfilm
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Nieuws voor slechthoren
den
DUITSLAND 1
11.00 Journaal, Tagesthemen. 11.25
Das Stiftungsfeat TV-film.
12.40 Kontraste. 13.25 Um-
schau. 13.55 Presseschau. 14*
Journaal. 17.10 Journaal.
17.15 Reisewege zur Kunst
(Istanbul).
DUITSLAND 2
16.00 Kim Co, jeugdserie. 1
Foto's belichten. 16.40 0
kunst op papier en sto'
Tekenfilm. 17.30 Mosalk.
ENGELAND
BBC 1
738 Open University. 10.10 Hi
Dlrekt 11.55 Cricket 1
See-saw. 14.45 Jour*
15.10 Cricket 1730 I
School. 17.45 Hunters Q
TV-serie.
BBC 2
738 Open University. 12 I
School. 17.30 Cricket h
BELGIE NED. 1 en 2*"
BELGIE FRANS 1 ei
Yb i en^
i. 17.40 1,£
HILVERSUM 1
(NOS: leder heel uur nws.). TROS:
18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De kinder-
platenbak. 18.40 (S) De blauwe za
den, science-fiction hoorspelserie
voor de jeugd (16). 19.02 (S) Tross-
country. 20.02 (S) Zomaar's avonds
22.02 (S) Bezoekers van boord, hoor
spel. 22.36 (S) Lichte grammofoon-
muz. NOS: '23.02-24.00 Met het oog
op morgen.
HILVERSUM 2
NOS: 18.00 (S) Muz. in vrije tijd.
19.00 (S) Bandstand. 19.25 (S) Musi-
ca Sacra. 20.00 (S) Klassieke muz.
SAVRO: Muz. en verkeersin
formatie. (8.03 Radiojourn.).
9.03 Tekst en Uitleg. 9.13
(S) Divertimento. 10.02 De
zandbakshow. 10.12 (S-M) Arbeidsvi
taminen. 11.02 Mijn dochter Muriel,
hoorspelserie. 11.22 (S) Rondom.
12.30 Sportpanorama. 13.03 Radio
journ. 13.20 (S) AVRO Diligence.
13.50 (S) 'n Muziekmlddagje. NOS:
15.02 (S) Radio Tour de France).
(NOS: leder heel uur nws.) AVRO:
NOS: 7.00 Nws. KRO: 7.10
Ochtendgym. 7.20 Het le
vende woord. 7.30 Nws.
7.36 Echo. 8.30 Nws. 8.36
Lichte muz. 8.50 Postbus
900. 9.00 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 9.10 Waterstanden.
9.15 ScheepspraaL 9.20 De letter M.
10.30 Ouder worden we allemaal.
11.30 Ratel. OVERHEIDSVOORLICH
TING. 12.16 Uitzending voor de
landb. KRO: 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Goal,
sportprogr. 13.30 Sporen in avond-
•HILVERSUM 3
onale Hitparade. AVRO: 19.02 (S 1
Steenen Tijdperk. 20.02 (S) S
Clean Dreammachlne. 21.02 R U
journ. 21.07 (S) North Sea Jazz
val 1979. 22.02 (S) Vierkleur*
24.00 (S) Blues. Ballads. Beat.
land. NOS: 14.30 OPenbaar kun ei
zit. KRO: 15.15 Boekenwija ij
15.30 Geen verboden toegang.
Gespreksprogr. 17.24 Medea.
Nws. 17.36 Echo.
IMF'
Stótotm (NOS: leder heel
"SSjT VARA: (tot 18.00 Al
mL ten Aktualiteiten vla
r>n van Dag). 7.02 (S) Ge
«fcOF meurders. 8.30 (S) H< k
ze zeggen... 10.30 (S o
pisch Jansen. 11.30 (S)
zoekplaatje. 13.30 (S) Spil
15.30 (S) PopkranL 16.30 (S)
Alfred Lagarde.
ËBdSqJ NOS: 7.00 Nws.
7.02 (S) Capriccio.m
E* Nws. 9.02 (S) Er star*
HLS orgel in Eersel. 9.2
WA*»1* Van heinde en verre.
(S) Opus tien tot tv
12.00 Nws. 12.02 (S) Specialiteiti
la carte. 13.00 (S) De meest verk
te Klassieke Tien. 13.30 (S) Kc
Korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) a
het boek. 14.30 (S) Guitariti
15.00-17.00 (S) Belcantorium: op
ragmenten.
In zijn tweede Cadabra had
Hans Verhagen zich omringd
met louter ongevaarlijke figu
ren. De vorige maal kreeg hij
de wind van voren wegens
het geringe weerwerk dat hij1
zou hebben gegeven aan de
vrouw van Rost van Tonnin
gen. In Vrij Nederland heeft
hij zich verdedigd met onder
meer de opmerking, dat hij
niet werkt met weerwerk.
Toch schijnt hij er enige le
ring uit te hebben getrokken.
Hij was dit keer aanzienlijk
spraakzamer, hoewel het ook
niet allemaal weerwerk was.
Nu betrof het zoals gezegd
weinig compromitante figu
ren. Een oud-adjunct archiva
ris uit Nijmegen, pelhaye ge
heten, dichter Bertus Aafjes
en omroepster Viola van Em-
menes. De onderwerpen wa
ren navenant. De heer Del-
haye kwam wijzen op grote
misverstanden in onze vader
landse geschiedenis. Vanaf de
twaalfde eeuw bestaat die
zijns inziens in hoofdzaak uit
mythen. Dat wij zouden af
stammen van de Batavieren
klopt van geen kanten, even
min dat Karei de Grote in
Nijmegen een paleis zou heb
ben gehad en dat de Noor
mannen hier geweest zouden
zijn. Een en ander is de
vrucht van een door een
Duits schrijver in de wereld
gebrachte naamsverwarring
van Noyons en Noviomagus..
Ons land was in die tijd, al
dus de heer Delhaye gewoon
onder water gelopen en dat is
niet de beste voedingsbodem
voor geschiedenis van welke
aard dan ook. Bertus Aafjes
meende naar aanleiding van
deze spreker, dat iets best ge
loofwaardig kan lijken, maar
het daarom nog niet behoeft.
te zijn. Al was hij er voor dat
zoveel mogelijk narigheid uit
ons verleden wordt verwij
derd. Zijn voetreis kan hij al
lang niet meer lezen. Zijn
vrouw verzorgt de drukproe
ven. Het liefst was hij als
dichter onbekend gebleven.
Zijn roeping ging uit naar be
delaar, naar het voorbeld van
Labré. Hij vertelde een mooi
heiligen leven, dat hij pas ge
droomd had en verder over
drie sprinkhanen, die hij van
een plaag in Marokko had
meegebracht.
Hij haatte ze,
maar zijn vrouw en dochter
waren er dol op. En natuur
lijk kwam ook Terre des
Hommes ter sprake. Dat Vio
la van Emmenes uitsluitend
onbenullige dingen vertelde
was helemaal de schuld van
Hans Verhagen. Die wilde
haar met alle geweld zien als
een soort vamp, waarnaar
vooral mannen likkebaardend
zouden opkijken. Enfin, we
weten nu tenminste ook dat
er binnenkort een verhalen
bundel van haar gaat ver
schijnen.
Tros-Akuta schakelt steeds
meer over op de zomerse uit
voering. Dat wil zeggen wei-
.nig hete hangijzers, steeds
meer vrijblijvende onderwer
pen, die altijd wel kunnen. In
de gedachte blijkbaar dat mil
joenen kijkers nu in het bui
tenland andere dingen aan
het hoofd hebben. Zonde dus
echt boeiende onderwerpen
voor zo weinig publiek te
draaien. Toch mogen ze - en
niet alleen Aktua - wel eens
een voorbeeld nemen aan de
bioscoop. Ook als de zaal
driekwart leeg is draaien ze
de prachtigste films.
HAN JONKERS
Wie is nou helemaal Jan Blokker? Hij
deed jarenlang iets bij de VPRO in Hil
versum, maar het is hele volksstammen
nooit opgevallen wat. Toch schiet ons nu
iets te binnen. Hij haalde de door hem ge
roemde klad- c.q. kunstschilder Wim T.
Schippers uit de contraprestatieregeling
en als regisseur naar de Hilversumse stu
dio's en liet hem de door de wol geverfde
producente Ellen Jens vertellen hoe je
door een camera moest kijken, want daar
had die man toen nog geen kaas van ge
geten. Dit leidde tot Haché- en Servet-
shows, waarin volgens Rijk de Gooyer de
VPRO telkens als deze omroep een nieuw
lid had geworven deze prompt op het
scherm vertoonde. Meestal verloor de
VPRO leden na dergelijke shows, maar
als deze C-omroep met het ledental rond
de drempel draalde, wierp Jan Blokker
wervende teksten op de grijze buis, zo in
de trant van: „Laat u voor de tv uw eten
staan? Of kunt u Bestek '81 niet door de
keel krijgen? Wordt dan lid van de
VPRO. Dan heeft u gegeten en gedron
ken".
Toegegeven, het waren leuke tekstjes, ei
genlijk nog iets leuker dan de dialogen in
de Haanstra-film „Fanfare", die door Jan
Blokker werden geschreven. Maar daar
heb je geen duur tv-toestel voor nodig. Die
kunnen goedkoper op een stukje papier
worden aangereikt dan via een miljarden-
verslindend electronisch medium. Het gaat
erom of Jan Blokker ook iets op het
scherm heeft laten zien wat de moeite
waard was. En ja hoor, uit zijn schoolja
ren herinnerde hij zich de kleurrijke ver
telsels van de Griekse schrijver Herodotus,
bijna journalistieke verslagen van de ge
beurtenissen uit diens tijd. Blokker her
schreef die en bouwde ze om tot een tv-se-
rie, maakte deze nog spannender dan ze al
waren en produceerde aldus een reeks
sof(t) thrillers over listige priesteressen en
wellustige koningszonen. Daar moest het
wat Blokkers tv-activiteiten betreft wel bij
blijven, want binnenskamers had hij wat
anders te doen, het uitkammen van ander
mans kwaliteiten bijv.
Zijn eigen kwaliteiten hield hij daarbij
zorgvuldig buiten kijf. Hij beroemde er
zich trouwens op, zoals een jaar of tien ge
leden in „Vrij Nederland". Toen de VPRO
bestuurlijk in zijn moeilijkste jaren ver
keerde, schetste hij daarin een profiel, het
door Ton Oliemuller
Sonja Barend als de grandma Moses van Osdorp.
panners en moet zich koest,
houden.
Ned. 121.55 uur.
Chopin
Werken van Chopin worden
gespeeld door de Spaanse pi
anist Rafael Orozco, die over
de hele wereld succes oogst.
Ned. 122.25 uur.
portret van een sterke man, die bij de
VPRO het voor het zeggen zou moeten
hebben. Dit leverde van a tot z een be
schrijving op van zijn eigen persoonlijke
voorkeuren en hoedanigheden met afwij
zing van de amechtige dominees, die vol
gens hem te lang aan het VPRO-roer had
den staan zwalken. Jan Blokker, voortge
komen uit de journalistiek, zou voor veel
betere tv kunnen zorgen, beloofde hij, toen
hij op grond van genoemd eigendunkelijk
artikel bij de VPRO in dienst werd geno
men. Maar we schreven het al, velen we
ten nu nog niet wie hij eigenlijk is, omdat
hij zijn gezicht nooit op het scherm heeft
durven vertonen. Wel wist hij regelmatig
in de VPRO-gids te vertellen hoe tv ge
maakt zou moeten worden, d.w.z. altijd
aan de hand van voorbeelden van de men
sen om hem heen hoe het niet moest.
Blokker, intussen weg bij de VPRO en te
ruggekeerd in de journalistiek (Volks
krant), liet bij de Amsterdamse uitgeverij
De Harmonie zijn zwanezang verschijnen,
die hij na tien jaar in Hilversum te heb
ben rondgekeken de titel „Afscheid van te
levisieland" meegaf. Daarin laat hij geen
spaan van anderen heel. Een klein lijstje
ter verduidelijking van de inhoud vkn dit
geschrift
„Van dat plan van Richard Schoonhoven
van de KRO om de zendtijden van Neder
land I en Nederland II zo uit elkaar te
trekken, dat iedereen voortaan alles zou
kunnen zien, niks meer gehoord. Zeker in
de doofpot gestopt en dat is maar goed
Rest als de Fellini van het noorden, Sonja
Barend als grandma Moses van Osdorp,
Ferry Hoogendijk als de hoofdluis van de
Nederlandse journalistiek, Herman van
Veen als de niet rijmende smurf, Holo
caust als de Mattheus Passion van de
twintigste eeuw, de ombudsman als de Ro
bin Hood van de VARA en verder over
Nederlandse acteurs die allemaal met een
knijper op de neus zijn geboren.
Jan Blokker blijkt volgens dit boek veel in
televisieland te hebben rondgekeken en
nog meer zijn neus te hebben gestoten.
Ooit begon hij zijn carrière als journalist,
een schrijver over films. Als anderen het
allemaal- in beeld hadden gebracht, kwam
hij vertellen hoe die beelden er heel an
ders uit hadden moeten zien. En toen hij
eenmaal voor zijn eerste eigen film, Fanfa
re, kwam te staan, liet hij de camera met
een gerust hart in handen van Bert Haan
stra, want hij, Jan, zou op papier wel la
ten weten hoe het moest. Helaas voor hem
is de tv geen papieren medium, maar een
beeldend electronicum. Voor Jan zal het
woord altijd woord blijven en nimmer
beeld worden, zodat je nooit te zien zal
krijgen wat hij te zeggen heeft, terwijl Hil
versum bij uitstek behoefte heeft aan
„beeldende" kunstenaars, waarmee we
geen kladschilders bedoelen, die met verve
mislukte shows uit de tubes van hun ver
dorde geesten persen, waar Jan destijds
graag zijn naam onder zette en ook nu
nog.
Volgens de uitgever moeten we dit „Af
scheid van televisieland" niet zo serieus
nemen, maar met een korreltje zout. Een
overbodige aansporing. De uitgever bedoelt
er echter mee te zeggen, dat de titel van
dit boek een veel diepzinniger bedoeling
heeft. Wij zouden allemaal elke dag, elke
avond, elke week, jaar in en jaar uit af
scheid van de tv moeten nemen. Hij be
doelt waarschijnlijk afstand. Wat dat aan
gaat, zegt hij, is televisie net als het leven:
een wegwerpartikel. Het hoeft maar even
aardig geweest te zijn.
Leuk om te lezen en om te lachen dit
open boekje voor wie anderen graag af
ziet gaan op tekst van Jan Blokker. Maar
aardig? Van de twaalf VPRO-programma-
kers schrijft en schildert hij er minstens
vier als waardeloos af. Die heeft hij zelfs
nooit zien staan. Ook bijv. Ruud van He-
mert niet die ooit zo'n mooie land- en tuin-
bouwshow voor de VPRO maakte.
Ted de Braak bij uitstek een theaterbaviaan.
Hoewel Roger Moore, doordat
hij in 1973 met „Live and Iet
die" in de huid van geheim
agent James Bond stapte,
van eer» goed jaarinkomen
verzekerd was, vond hij toch
nog tijd om tussen de 007-
films wat ander werk te ver
richten. Zo belandde hij in
1974 in Zuid Afrika, waar hij
in de film „Gold" een voort
varende mijningenieur speel
de onder regie van Peter
Hunt, die zijn sporen had
verdiend in de montagekamer
van de James Bond-films.
Voor wie gewend is Roger
Moore als de laconieke Saint
te zien of een vrolijke uitgave
van- James Bond, is het wel
even wennen hem in de film
„Gold" doodernstig te zien
worstelen met allerlei pro
bleempjes rond een zeer auto
ritaire mijneigenaar (Ray Mil-
land) en diens lieve klein
dochter. De actie laat lang op
zich wachten, er moet een
mijnramp aan te pas komen.
Maar dan kunnen regisseur
Peter Hunt en zijn hoofdrol
speler zich ook helemaal uit
leven in" een beklemmend ge
filmde spectaculaire onder
grondse reddingsactie.
Roger Moore moeizaam in de weer als mijningenieur.
Als serieus acteur valt Roger
Moore enigszins door de
mand met een vlakke vertol
king. De climax vergoedt veel
van het lange wachten.
Ned. 119.30 uur.
Pinguins
In Australië komen de reu-
zenpinguins voor die door een
filmteam gedurende een jaar
in hun bezigheden zijn ge
volgd.
Ned. 118.59 uur.
Wat heet
De revuegroep aan het front
wordt omsingeld door de Ja-
Prof Vreemdeling
De mensen rond prof Vreem
deling gaan zijn allen achter
de gestolen plant aan.
Ned. II 18.59 uur.
Onkel Brasig
Jicht vraagt om een zorgvul
dige kuur in een kuuroord,
maar het leven blijft de nodi
ge afwisseling bieden.
Ned. II 18.25 uur.
James Herriot
Behalve een veearts heeft de
naaste omgeving van Herriot
ook iemand nodig die veel
weet.
Ned. II 20.27 uur.
Lucy
Lucy komt in het dolfinarium
tussen de dolfijnen terecht
Ned. II 21.15 uur.
Kerkepad
Op het programma staan dit
keer kerken in Drente en iir
-Limburg.
Ned. II 22.10 uur.
ook. Want daar deugt nou letterlijk niks
van, van dat idee. Hij had een andere re
kensom moeten bedenken. Voor die man
zou het zaak zijn ervoor te zorgen dat zijn
contribuanten nooit een andere kop dan
die van Hans van Willigenburg te zien kre
gen".
(Tussen twee haakjes: Jan Blokker komt
op dit punt zelf met een heel ander plan.
Maar waarom brengt hij dat nu pas op
nadat een ander er eerst over heeft nage
dacht?).
„Wie kan nou kwaad worden op directeur
Dorenbos, de Stalin van de Ev. Omroep?
Een man die bij zijn kinderen verlam
mingsverschijnselen vaststelt en dan niet
de huisarts opbelt, maar god. Ik ken sa
menlevingen waar ze de dorpsgek onmid -
dellijk opbergen in een zwaarbewaakte in
richting".
„Ik heb de laatste jaren niets gezien, dat
het qua onherstelbare stompzinnigheid had
kunnen opnemen tegen de NCR V-televisie
serie „Laden maar", waarin ook nog bek
ken worden getrokken door een hele kolo
nie Hollandse theaterbavianen onder wie
Ted de Braak".
Tv-spelletjes, wie van de drie, Jan moet er
niets van hebben. Neem zeven debielen uit
een inrichting en doe er Kees Brusse bij,
dan kun je altijd nog zeggen, dat je een
totaalpakket aflevert. En voorts babbelt hij
over de Hollandse doktersassistente Marti-
ne Bijl, Lous Haasdijk als brilcrême van
de natie, Josine van Dalsum als Sarah Be
rnhardt van de Watergraafsmeer, John v.d.