Conferentie over geloof, wetenschap en toekomst „de oecumenische ontmoeting van de jaren zeventig Orgel en straatorgel een wonderlijke combinatie Plannen voor Nederlands-Belgische radiozender Alleen kijken naar teksten op schilderijen Popgroep Kayak op camping Duinrell Nog geen verklaring van bisschoppen over homofilie KORTE METTEN Het bijzondere orgelconcert gisteren in de Haarlemse St, Bavokerk trok zoveel belang stelling dat een deel van het publiek het concert staande moest volgen. Deze overgrote belangstelling gold niet zo zeer de eigen stadsorganist Piet Kee, als wel de premiè re van zijn voor deze orgel- maand gecomponeerde stuk „Confrontatie", voor drie draaiorgels en kerkorgel. Dit stuk was aan het einde van een programma gezet, waarin Piet Kee op het grote Christian Muller orgel werken van Tielman, Susato, Swee- linck, Bach en Mendelssohn Fats Domino geopereerd DEN HAAG Jazzmusicus Fats Domino moest vorige week plotseling een galblaas operatie ondergaan en hij heeft daarom zijn tournee langs europese festivals moe ten afzeggen. Zijn deelname aan het North sea Jazz Festi val '79 moet daarom ook af gelast worden. Thans treedt op een groep van geheel andere aard: de amerikaanse jazz-funkband Spiro Gyra, die in de V.S. al zeer hoog genoteerd staat en op het Northsea Festival zijn europees debuut maakt. Dit concert is gratis toegankelijk voor houders van passepar touts. speelde. Hij deed dat uitne mend en liet het orgel klin ken van de intieme klank van het zestiende eeuw dansje van Susato tot en met de door Bach geïnspireerde romantiek van Mendelssohn, waarbij de rijke mogelijkheden van dit uit 1738 stammende orgel goed tot hun recht kwamen. Als voorafje klonken in dit eerste deel reeds vijf door Piet Kee bewerkte dansen van Jean van Lublin, waarbij elk van de drie draaiorgels en ook het grote orgel er eentje speelde (en het naar mijn me ning mooiste orgel „de Ara bier" twee). Het was een goe de voorbereiding in die zin, dat de draaiorgelliefhebber het instrument alvast een keer in deze zo andere ruimte en met meer „serieuze" mu ziek had kunnen beluisteren. Het klonk goed en beloofde veel. Kee had de orgels die in het middenschip, op de kruising met het dwarsschip en daar voor stonden opgesteld, zeer zorgvuldig uitgezocht Ze moesten immers onderling in stemming op elkaar en ook op het grote orgel aansluiten. Twee orgels van de bekende firma Perlee voldeden hier aan, „de Arabier" en „de Oranjestad", beide stammend uit het begin van deze eeuw. Het derde kleine orgeltje deed qua klank het meest denken aan een- „Floten Uhr" en werd door Perlee zelf ge bouwd. Met de onderlinge klankovereenkomst was hij er nog niet, omdat ook de com municatie-problemen tussen de vier ruimtelijk gespreide muzikanten vermeden moes ten worden. Dat kon door in de kompositie zelf veel korte fragmenten van het ene in strument naar het andere te laten overspringen, zodat met een gehoorcontact volstaan kon worden. „De Oranjestad", die het zwaarste draait, werd door zijn eigen exploitant van Tuuren gedraaid, terwijl een partituurlezer hem door de partituur leidde. Musicoloog Tom Meyer maakte de orgel boeken en bespeelde irDe Arabier", Kee uiteraard het grote orgel en een andere or ganist het tijdens deze „Con frontatie" door de kerk ron drijdende kleine orgeltje. Hoe verliep deze confrontatie tussen het kerkorgel, gemaakt voor de zware muziek in de kerk, en het op aria's en be kende deuntjes ingestelde straatorgel? Onverwacht goed. In samen spel in een, kortgezegd klas- siek-modern idioom, waarbij met korte fragmentjes van het ene naar het andere in strument werd overgespron gen, werd een vrij homogene klankeenheid gevonden, waar bij de aparte registermogelijk- heden van het straatorgel uit sluitend benut werden. Bij meer populair getinte passa ges, waarbij het lied „Daar komt de orgelman" een grote rol speelde, trad het straator gel op eigen terrein terug om soms al modulerend heel ver rassend weer bij zijn grote broer uit te komen. Heel cu rieus, maar beslist de moeite waard alleen al om onbeken de mogelijkheden van het straatorgel. E. Besier „Duinrell daar knap je van op, klap voor je kanis, klap voor je kop". Met deze kreet en andere - even vindingrijke- uitroepen amuseerde Diederick van Drill tot Slotekroost, gesteund door de kikke- rettes Sensuela, Hipparita en Tiettia, tientallen jeugdige bezoekers van de Wassenaarse camping. De Walt Disney-achtige attractie kwam bovendien rechtstreek op de televisie, want de VARA's pop- caravaan had gisteren op het recreatiecentrum Duinrell zijn tenten opgeslagen. Na de kikkershow barstte de Nederlandse groep Kayak los. Het op treden van de „Meesters van de symfonische rock" had aan een zijden draadje gehangen, om dat bassist Peter Scherpenzeel tijdens de opna mes voor de Belgische televisie gewond was ge raakt. Hij was echter voldoende hersteld om drie kwartier lang de professionele show van Kayak met zijn lekker lopende bas te ondersteunen. De groep speelde veel nummers van de laatste lang speelplaat „Phantom of the Night'. Het succesvol le optreden was ook op de radio rechtstreeks, in stereo, te volgen. Arthur Fiedler va 'Pops orchestra' te Boston overleden BOSTON Arthur Fiedle een van Amerika's populai j ste dirigenten, is op 84-jari| leeftijd in zijn woonplaa Boston overleden. Fiedli leidde het „Pops orchestr van Boston gedurende jaar. Een maand gelede werd hij door een hartaanv getroffen. Fiedler kreeg met name bi' kendheid door de wijze waai op hij de klassieke muzie populair wist te maken. H dirigeerde „Stars and stripe forever", Tsjaikowski's „Oi( verture 1812" en Ravels „Bi-, lero". Als hij dirigeerde waj het ook niet ongebruikelij dat een wals van Straus werd gevolgd door „Boogi woogie bugle boy". Fiedler werd in decembe n 1894 in Boston geboren. Zijl Oostenrijkse vader Emmanut was eerste violist bij het Bos ton Symfonie Orkest- Na zijn studie in Berliji kwam Arthur Fiedler in 191 als violist bij het orkest. Hj j bespeelde ook andere mstn menten tot hij in 1930 d< „Boston Pops" overnam vai Alfredo Casella. Zoon van San overleden David Berkowitz, bijgenaamd i „de zoon van Sam" die vorig t jaar de stad New York terro- riseerde met talloze moorden op vrouwen, is in de Attica- gevangenis bij New York le venloos aangetroffen. Zijn hals vertoonde een diepe sne de, waarschijnlijk aange bracht door een scheermes. De belangrijkste oecumenische ontmoeting van de jaren zeventig, zo is de conferentie, die don derdag begint op het in Boston gevestigde Mas sachusetts Institute for Technology, georgani seerd door de Wereldraad van Kerken, al ge noemd. Rond 450 theologen en andere weten schappers van diverse disciplines en met onder ling verschillende culturele achtergronden zul len daar, zoals wij al eerder hebben gemeld, tot 24 juli discussiëren over „Geloof, (natuurweten schap en de toekomst." De aandacht zal daarbij vooral uitgaan naar de verhouding tussen theo logie en natuurwetenschap en technologie bij het streven naar de vorming van een rechtvaar diger maatschappij. Dit betekent dat men zal trachten materiaal aan te dragen voor een soort blauwdruk voor een nieuwe maatschappelijke structuur waarbij de tegenstelling tussen geloof en wetenschap, sinds Galilei nog steeds actueel, moet zijn opgeheven. Het geloof in de vooruitgang door natuurweten schap en techniek is de laatste decennia danig aan het wankelen gebracht De vervuiling, de uitputting van de grondstoffen, de kernbom, de wapenwedloop, de toepassing van de kernener gie, de biologische manipulatie en het bestaan van miljoenen hongerigen op de wereld hebben hiertoe het nodige bijgedragen. De ongeremde ontwikkeling van wetenschap en techniek dreigt de mens voor onoplosbare dilemma's te plaatsen en ook de gewone mens in de geïndustrialiseerde wereld rechtstreeks in zijn bestaan aan te tasten (automatisering). Bijzonder belangrijk is ook het probleem van de uitbuiting der natuur. Er zijn reformatorische theologen geweest die in de jaren van het voor uitgangsgeloof stelden dat jodendom en christen dom door de „desacralisatie,, (ontheiliging) van de door autochtone goden en geesten bezielde en beheerste natuur van de angst van de mens voor de natuurmachten weggenomen hebben en de weg hebben geopend voor de behersing van de natuur en daarmee de moderne natuurweten schap en techniek mogelijk maakten. Maar van die these is men, gezien de exploitatie en verwoesting van de natuur, schielijk terugge komen. Men heeft begrepen dat. het in de bijbel om het „hoeden" van den atuur gaat en niet om de „exploitatie". De aarde moet bewoonbaar blij ven en de natuur als schepping Gods is ook be grepen in het verlossingsproces. De natuurwetenschappers zelf zijn zich van dit alles terdege bewust en zullen de theologen en filosofen dan ook zeker om nieuwe normen vra gen. Maar er is meer: de natuurwetenschap zou als wetenschap haar grenzen genaderd zijn. Die per doordringen in het geheim van de materie schijnt volgens sommige beoefenaars van de na tuurwetenschap problemen op te leveren die principieel onoplosbaar zijn voor de natuurwe tenschap. De natuurwetenschap kan ook geen antwoord geven op de laatste vragen over leven en dood en de zin van het bestaan die vooral onder de jeugd steeds luider klinken nu de officiële ker ken in de geïndustrialiseerde landen de eigentijd se taal niet kunnen of willen spreken en blijven vasthouden aan verouderde normen terwijl het materialisme van de welvaartsstaat tot overver zadiging en ontgoocheling leidt De natuurwetenschap eist verificatie door waar neming in de breedst mogelijke zin. De vraag naar het al of niet bestaan van God is voor haar als natuurwetenschap dan ook een zinloze vraag. Van de andere kant is dè „deus ex machina", de God als „lueckenbuesser" die door de christenen zo vaak te hulp is geroepen als de wetenschap (nog) geen antwoord kon geven, een God die ei genlijk steeds meer overbodig wordt door de verdere ontwikkeling van de wetenschap. De door de nazi's vermoorde theoloog Bonhoeffer heeft de christenen geleerd de secularisatie van het moderne leven te aanvaarden. De wereld is mondig geworden en volgens Bonhoeffer daarom misschien dichter bij God. Maar de normen van ons handelen, het bedrijven van wetenschap in begrepen, liggen buiten het terrein van de weten schap en de technologie. Zal de conferentie van de wereldraad antwoord kunnen geven op de vraag welke normen er ge hanteerd moeten worden ten aanzien van de be perking van bepaalde typen wetenschappelijk en technologisch onderzoek en daarmee ook voor de beperking van de technologische en economische groei? De Wereldraad streeft naar een „sustainable so ciety", een samenleving die „houdbaar, duur zaam" is en dat betekent dat er een keuze moet worden gemaakt tussen „één of geen wereld". Een dergelijke samenleving zal een duidelijk doel moeten hebben. Het zal dan in Boston dan in de eerste plaats gaan om woorden en daden van wijsheid en niet zozeer van wetenschap. Het hoofdthema van deze conferentie is verdeeld in vier onderwerpen: 1. De wisselwerking tussen geloof en wetenschap in de moderne context. 2. Ethische vraagstukken voortvloeiend uit de ont wikkelingen op de diverse wetenschappelijke en technologische gebieden. 3. Het economische, so ciale en politieke kader waarbinnen natuurwe tenschappelijke en technologische kennis recht vaardiger verdeeld en gebruikt kan worden. 4. De formulering van een nieuwe christelijke soci ale ethiek voor een nieuw wetenschappelijk en technologisch tijdperk. woensdag 11 jul11979 FINANCIERING VORMT NOG PROBLEEM 'I (Van onze parlementaire re dactie) WASSENAAR Wanneer België en Nederland bereid zijn om de financïle conse quenties te dragen is het mo gelijk om binnen twee tot drie jaar een gemeenschappe lijk Nederlands-Belgisch ra dioprogramma te hebben op de Lange Golf. Dit blijkt uit het rapport van de Belgisch- Nederlandse werkgroep, dat gisteren werd aangeboden aan minister Gardeniers van CRM en de Belgische minis ter van de Nederlandse Ge meenschap mevrouw De Bac ker-van Ocken. Beide bewindslieden lieten in hun toespraken echter blijken moeite te hebben met de be dragen die in het rapport ge noemd worden. Minister Gar deniers wees erop dat dit bouw zelf zal ergens in grensgebied van Nederl; met België moeten komi Mogelijk kan de programmj. taf in een overgangsfase tijdj lijk worden ondergebracht 4 de NOS of de BRT, aldus moeilijk in te passen zou zijn werwoep in een beleid dat beoogt de p^^pe kunnen de pi overheidsuitgaven terug te dringen: „Het totaal kruipt wel in de kleren, zoals men dat in Vlaanderen zo teke- Duitsland. Naast de Golfzender kan ook nog gramma's ontvangen wordey in Nederland, België, Luxei burg en het westen nend zegt' wmwiura WUIk bouw van de Lange- ^ruik worden gemaakt vj Golfzender is op basis van de gen al in aanbouw zijnde B. huidige berekeningen een be- gjsche Middengolfzender. Semoei(* van onS®ye€r bedoeling is dat de zender 30 miljoen gulden, terwijl de uuf per dag de lucht jaarlijkse exploitatiekosten 6,5 maar het is ook mogelijk d< miljoen bedragen. De pro- wordt met minder grammakosten samen met de zenduren personeelskosten V0°ir a°~ Wanneer het ontwerp wori teal 90 man personeel worden ^voerd is dit volgens rr door de werkgroep begroot Asters Gardeniers een „inte op jaarlijks 15 miljoen gul- nationale primeur", een af, °enV spraak tussen twee souvereii De Lange-Golf zend er zou, om staten tot van a een opümaal bereik m de gezamenlijk instrument vod, buurlanden, in de omgeving de rulmerG verbreiding va' van Arnhem gebouwd moeten de Nederlandse taal en worden. Het programma-ge- BINNENLAND leidsecourant AMSTERDAM In het Rijksmuseum wordt t/m 7 ok tober in een van de kabinet ten van de eregalerij de ten toonstelling 'Alleen kijken naar teksten op schilderijen' gehouden. Er zijn zestien schilderijen uit eigen bezit te zien, waarin de schilders let ters, woorden of teksten heb ben verwerkt. Schilders zijn geen schrijvers en schrijvers geen schilders. Wat schilders te zeggen heb ben geven ze weer met hun eigen beeldende middelen. Waarom hebben ze dan soms toch woorden gebruikt en hoe deden ze dat? Op stillevens hebben ze boeken met leesba re teksten geschilderd, maar ze konden nooit meer laten zien dan de opengeslagen bladzijden. Ze hebben sche pen geschilderd en de ge schiedenis van zo'n schip er bij gegeven op een geschil derd brief. Maar waar laat je zo'n briefje op een zeestuk? En wat deed de schilder als hij een gesproken woord let terlijk wilde weergeven? Dit soort problemen komt op Catharina Dulac, schilderij toegeschreven aan George van der Mijn. de tentoonstelling aan de De toeschouwer kan meelezen in het boek dat deze oude vrouw orde. Het is de vijfde in een leest. reeks presentaties, gekozen Christus en Petrus door Claude trus, hebt gij mij lief?" „Ja Heer" ,.V uit het minder bekende deel van het eigen schilderijenbe- zit Elke te toonstelling vestigt de aandacht op één bepaald schildersprobleem, dat de be zoekers ook tegen zullen ko men in de permanent getoon- gnon. Op het boek de tekst „Pe- id mijn schapen". de collectie. Daarnaast wordt door middel van detailfoto's nog eens de aandacht geves tigd op tien andere gevallen. De tentoonstelling wordt be geleid met een geïllustreerde De bisschoppenconferentie acht het niet goed moge lijk thans een gezamenlij ke verklaring over homofi lie uit te geven. Zij meent er verstandig aan te doen voorlopig voorrang te ge ven aan de bijzondere sy node van de Nederlandse bisschoppen, die binnen af zienbare tijd door de paus zal worden uitgeschreven ter bespreking van theolo gische en pastorale proble men in de RK kerkprovin- Tegelijkertijd zal de bis schoppenconferentie een gemeenschappelijke verkla ring over homofilie in stu die nemen. Zij laat zich daarbij leiden door de overweging dat homofilie niet los gezien moet wor den van de menselijke sex- ualiteit in haar geheel noch van vraagstukken die be trekking hebben op mense lijke relaties. De bisschop penconferentie besprak dit onderwerp naar aanleiding van brieven van kardinaal Fr anj o Seper, voorzitter van de Romeinse congrega tie voor de geloofsleer. Op haar maandelijke ver gadering, maandag en gis teren in Groningen, heeft de bisschoppenconferentie wederom een bespreking gewijd aan de bijzondere synode. Het ging erom een paar organisatorische kan ten te bekijken en de stand van zaken op te nemen. Het wachten is nu op de officiële bijeenroeping door paus Johannes Paulus II en de nadere bepaling van het thema. Bondskanselier Helmut Schmidt van West-Duitsland heeft in het Vaticaan een privé-gesprek van drie kwar tier gehad met paus Johan nes Paulus II. Onderwerp van gesprek zouden zijn ge weest de betrekkingen tussen west en oost, die na het be zoek van de paus aan zijn ge boorteland Polen in de Bondsrepubliek erg actueel zijn. Uit enthousiasme over de reis naar Polen van paus Johan nes Paulus II heeft de voor malige president van de Vere nigde Staten, Richard Nixon, de aartsbisschop van Phila- delphia, kardinaal John Krol een bedrag van ongeveer tien duizend gulden geschonken voor vormende activiteiten in het bisdom. Nixon gaf zijn gift als een „bewijs van zijn bewondering voor de moed, het verstand en de welspre kendheid van de paus". Kardinaal Hume, aartsbis schop van Westminster, heeft de Britse katholieken opge roepen het voorstel van het conservatieve parlementslid John Corrie te steunen, waar in wordt gevraagd de tijdsli miet voor abortus van ach tentwintig weken terug te brengen tot twintig weken en ook anderszins de richtlijnen strenger te maken. Kardinaal Hume verklaarde, dat de hui dige wet niet alleen katholie ken, maar ook vele anderen een doorn in het oog is. „Als rooms-katholieken kunnen wij nooit accepteren, dat een ongeboren kind zomaar kan worden gedood. We leven echter in een samenleving die onze religieuze overtui gingen en onze moraal niet deelt. Daarom moeten we sa menwerken met hen die de werking van de wet van 1967 willen verminderen. Het voorstel van Corrie is een stap in de goede richting". Het uit de tweede helft van de twaalfde eeuw daterende klooster Jerichow bij Magde burg, een van de voornaamste monumenten in de DDR, wordt volgens berichten in Oostberlijnse kranten, weer in zijn oorspronkelijke schoon heid hersteld. Het zal worden gebruikt als museum en voor andere culturele doeleinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 6