Indrukwekkende klokkenexpositie in museum „Boerhaave" Generaal Patton als slachtoffer in goudoorlog Karst van der Meulen weer met echt leuke jeugdfilm Vijftigjarige Mickey Mouse ster van Disney-show VERDER „DE BRUINE BOON" LEIDSE COURANT VRIJDAG 29 JUN11979 PAGINA 7 11—— Bart Gabriëlse als Martiin en Lex Goudsmit als opa in „Martijn en de magiër", de nieuwe jeugdfilm van Karst van der Meulen, LlDOII: Martijn en de magiër (a.l.- middag) met Lex Goudsmit en Joost Prinsen. Regie Karst van der Meulen. Het klinkt nogal vreemd; maar de Nederlandse jeugd film begint volwassen te worden. Daarmee willen we niets onvriendelijks zeg gen over Rex-film uit Schinnen, die al jarenlang met een kleine kring de on- verslijtbare Sjors en Sjim- mies, Dik Troms en Pietje Bellen over ons uitstort, in Karst van der Meulen heb ben we echter een man, die een goed verzorgde film met een aardig verhaal voor de jeugd kan afleve ren, waarbij ook de vijftig plussers zich niet behoeven te vervelen. Evenals in zijn „Oom Ferdi nand en de toverdrank" en „Peter en de vliegende au tobus" gebeuren er in zijn nieuwste film „Martijn en de magiër" weer heel won derlijke, onverklaarbare dingen. Daar is de zwarte magiër uit het circus, ge speeld door Joost Prinsen, voor verantwoordelijk, die niet zo'n slechterik is als het in het begin lijkt. Het jongetje Martijn, een dromer, heeft het thuis niet Opa als goede tovenaar en Martijn als de jonge sprookjesprins in de film, die in de film wordt opgenomen. gemakkelijk. Zijn ouders (Cor van Rijn en Mariëlle Fiolet) hebben het te druk met hun winkel om naar hem te luisteren en de eni ge met wie hij kan praten is zijn oude opa, wie anders dan Lex Goudsmit. De moeilijkheden beginnen pas goed als in de buurt een sprookjesfilm wordt op genomen en Martijn de hoofdrol aangeboden krijgt, maar dat thuis niet durft te vertellen en daarom opa in de arm neemt, die prompt zelf de rol van tovenaar in de film aangeboden krijgt Karst van der Meulen haalt het maximum uit de onhan dige filmploeg, die de opge wonden producent (Alexan der Pola) steeds maar op kosten en vaak tot wanhoop drijft. Met rekwisiteurs als Leen Jongewaard en Albert Mol kan dat bijna ook niet an ders. Daar doorheen loopt ook nog het verhaal van de kleine Michiel, die in de macht van de magiër is, en wiens vader op de Neder landse ambassade ergens in India zit. Twee intriges, die Van der Meplen tegen het slot knap in elkaar doet overlopen. Zoals gezegd „Martijn en de magiër" is een leuke, onder houdende film, waar oude ren ook nog plezier aan kunnen beleven en die het niet moet hebben van slap stick en wilde achtervolgin gen. MILO STUDIO Mickey Mouse vijftig jaar jong (a.l.-mid- dag) Overzicht van een halve eeuw Disney-films. Het feit, dat Mickey Mouse een halve eeuw geleden als eerste zingende en dansen de tekenfilmfiguur een ge hele nieuwe wereld opende voor de bioscoopbezoeker (en natuurlijk ook de Dis- ney-studio's was aanlei ding genoeg om Mickey's „Abraham zien" met een speciaal aan deze muis op gedragen feestprogramma te vieren. Toch zal het dan iedere ou dere kijker duidelijk wor den, dat Mickey het dank zij de om hem heen ge creëerde bijfiguren als Plu to, Donald Duck en Goofy nog tot het eind van de ja ren dertig als tekenfilmfi guur kon volhouden om met „De tovenaarsleerling" in Fantasia waardig af scheid te nemen van het publiek. „Mickey Mouse vijftig jaar jong" is dus een wel wat misleidende titel, want de muis ging al op zijn veer tiende met pensioen, maar de compilatie onder deze ti tel vertoond bevat wel de beste Disney-shorts, waarin ook Mickey een rol speelde. Na fragmenten uit zijn mu sicerend debuut in „Steam boat Willie" en versneden stukjes uit „Jack and the beanstalk" zien we o.m. de vrijwel complete versie van „Lonesome ghosts", Mic key's adembenemend cara- vanavontuur, Mickey als CAMERA - De twee missio narissen (12) Het Trinity- duo is immer goed voor veel vertier, (reprise) LIDO I - De ijzervreter (16) Charles Bronson als strijder tegen de maffia. De film is wat traag, (tweede week) LIDO II - The deer hunter (16) Robert de Niro en John Savage in een aangrijpende film, waarin de dVerenigde Statend van nu hun frustra- walvisvaarder en als sleep bootkapitein, films waarin al snel duidelijk wordt dat Goofy, Pluto of Donald Duck de hoofdrollen gaan overnemen. Wel is duidelijk dat Mickey de meest muzikale van het viertal was, maar dat hij toen het nieuwtje van de te kenfilm met geluid er af was, een pasje achteruit moest maken voor de ande re drie, die zich qua ont werp en expressie beter leenden voor visuele grap pen. Dit alles voor de mensen, die de film willen bestude ren, de jongeren zullen zich alleen maar amuseren met deze goede Disney-shorts uit de jaren dertig. MILO ties over de oorlog in Viet nam afreageren. Rijkelijk overladen met Oscars, (der tiende week) LIDO III - Animal House (a.l.) Een dolle komedie over een zich doorgaans keurig netjes gedragende student, die de bloemetjes eens buiten zet. (dertiende week). Matinee: Tom and Jerry (a.l.) Het bekende te kenfilmduo dat de uitdruk- pikt de draad van het verleden weer op De Bruine Boon Stationsweg 1, Lelden Open: alle dagen In de week van 's morgens tien uur tot 's avonds zes uur. Van mei tot augustus Is „De Bruine Boon"gesloten. Snacks en lunch gevarieerd op de kaart vertegenwoordigd. Zoals ge bak, allerlei soorten tosti's, brood jes, waaronder zelfs een boterham met hagelslag of pindakaas. Het eerste kopje koffie in een openbare gelegenheid werd in ons werelddeel geschonken door de Siciliaan Francesco Procopio dei Coltelli, die in de Rue des Fossés-Saint-Germain (de huidige Rue de l'Ancienne Comédie) in 1686 een koffieschenkerij begon, die naar het vocht voortaan „café" werd genoemd: „Le Procope", het eerste café van de wereld. Uit café en encyclopédie, in NS-Langs de Lijn.) We zijn met „De Bruine Boon" niet ver van de oorsprong van het huidige „café" vandaan. Café en koffie zijn buiten de taalgrens om uiteindelijk synoniemen van elkaar. In 1686 was het Procopio die als eerste de grondslag legde voor een feno meen, dat een paar eeuwen later niet meer uit de Europese cultuur was weg te denken: het koffiehuis, dat in Nederland eerst medio 1800 officieel café werd ge noemd. Ben Jonkers (32) heeft met „De Bruine Boon" de draad van het verleden weer opgepikt. De eigenaar van de beken de Leidse coffee-shop op de hoek van de Stationsweg en Rijnsburgersingel geeft dat ook volmondig toe: „Het is inderdaad van meet af aan mijn bedoeling geweest om wat „De Bruine Boon" betreft terug te gaan in de tijd. Ik heb misschien onderbewust best wel toe gewerkt met deze zaak naar het oorspron kelijke idee van het ouderwetse café. We zijn met koffie begonnen en langzamer hand is daar ook het tappen van bier bij gekomen. Dit is wat je noemt een coffee shop met een tap-vergunning: we zitten met „De Bruine Boon" wellicht heel dicht bij de bron, waaruit alles is ontstaan. We hebben als dagzaak een belangrijke func tie in de stad verworven. Ik denk dat we met onze opvatting van een dergelijk type horecabedrijf niet ver van het Amster damse cafégebeuren afstaan. De bedoeling is dat jong en oud hier zonder enige vorm van drempelvrees binnen kunnen stappen. Of dat nu voor een kopje koffie is of voor een pilsje, dat maakt helemaal niets uit.." „De Bruine Boon" is typisch uitgegroeid tot een ambiance voor het zogenaamd „grotere" publiek. De ligging in de stad is erg gunstig te noemen: 100 meter verwij derd van het station, op een steenworp af stand van de Steenstraat (samen met de Stationsweg een drukbelopen winkelroute), met vlak in de buurt de Universiteit. Ter wijl zich tegenover de coffee-shop dan ook nog de musea voor Volkenkunde en Boerhaave bevinden, op een mooier punt kan je met je zaak eigenlijk niet zitten. Eivol Aan de klantenkring van „De Bruine Boon" is dat dan ook goed te merken, een gemêleerder publiek kun je je nauwelijks voorstellen. Ben Jonkers daarover: „De Bruine Boon betekent veel meer dan al leen een honk voor scholieren en overblij vers. Er komen hier ontzettend veel 65- plussers. Vooral in de ochtenduren tegen koffietijd is dat goed te merken. De men sen komen dan van het station of uit een van de musea en halen hier hun kopje koffie met de onafscheidelijke appelpunt. Het is heel gek, maar als er voor het raam een paar oudere mensen zitten dan stroomt deze zaak binnen de kortste keren vol met leeftijdgenoten. Vaak ook zijn het bustoeristen, die hier wat komen gebrui ken. Van de ene minuut op de andere is het dan ei- en eivol. „De Bruine Boon" is in dat opzicht mis schien wel het best te vergelijken met een reusachtige vogelkooi, waarbij de verschil lende soorten bewoners of passanten el kaar aantrekken. De habitué's van de cof fee-shop bestaan uit vroege koffieklanten, scholieren, kantoormensen (vooral 's mid dags met de lunch) en studenten. Opval lend van deze localiteit is de overduidelij ke. maar zeker niet overdadige, aanwezig heid van vrouwelijk schoon. Het terrasle ven aan de Stationsweg heeft hier een on miskenbare impuls door gekregen. Een be zoek aan het etablissement is in dit op zicht dan ook beslist lonend. „De Bruine Boon" dankt zijn naam dus niet uitslui tend aan zijn fantastische koffie: er lopen tientallen wegen naar de bron van de so ciale lafenis, en Ben Jonkers heeft met zijn formule d la Procopio op éen daar van patent weten te krijgen. De Bruine Boon heeft zomers een van de weinige terrasjes in Leiden. king „leven als kat en muis" overtuigend gestalte geeft, met dit verschil dat in de film de kat het bijna altijd aflegt tegen de slim migheid van de muis (eerste week) STUDIO - Waterschapsheu vel (a.l.) Ontroerende teken film over een aantal konij nen dat de streek waar ze van daan komen, verlaat op zoek naar meer leefruimte. Naar de gelijknamige ro man van Richard Adams, (reprise, vierde week) TRIANON - Halleluja voor een paar vuisten (12) De tweede film van het Trinity- duo in Leiden, (tweede week) REX - Sexhuis Rosemary (16) Zwak porno-produkt. EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) - Halleluja voor een paar vuisten (12) LEIDEN On der de titel „Oc trooi op de tijd" wordt in het mu seum „Boerhaa ve" in Leiden van vrijdag 6 juli tot en met zondag 28 okto ber een klokken- tentoonstelling gehouden. De naam van de ten toonstelling ver wijst naar het privilege dat op 16 juni 1657 aan de Haagse klok kenmaker Samu el Coster werd verleend. Coster namelijk ver wierf daarbij het alleenrecht om s I i ngeruurwerken volgens de uit vinding van Christiaan Huy- gens te vervaar digen. Het gaat ongetwijfeld om het meest belang rijke octrooi dat ooit ten behoeve van de tijdme ting is verstrekt. Immers de uit vinding van het door een slinger gereguleerd uur werk is een mijl paal geweest in de geschiedenis van het opvoeren van de nauwkeu righeid van de mechanische klok. De tentoonstelling „Octrooi op de tijd" laat onge veer veertig slin geruurwerken zien, die tussen 1657 en 1710 zijn vervaardigd door verschillende klokkenmakers uit Nederland, Frankrijk en En geland. In alle klokken is Huy- gens' slinger toe gepast en in een aantal zijn ook andere technische vondsten uit die tijd verwerkt. De tentoonstelling kan worden ge nen als een wel kome uitbreiding van de grote en nu al beroemde expositie „Een Queastie van Tijd, Christiaan Huygens, 1629- 1695", die op dit moment tot en met eveneens zondag 28 okto ber naar aanlei ding van Huy- gens's 350-ste ge boortejaar in mu seum Boerhaave wordt gehouden. Zoals bekend werd deze exposi tie voordat deze naar Nederland kwam voor het Franse publiek in Parijs gehouden. De ingelaste ten toonstelling „Oc trooi op de tijd" toont de relatie Nederland-Frank rijk eveneens heel duidelijk aan. Nadat name lijk in de 17e eeuw bekend werd dat Huy gens een geniale uitvinding had gedaan, togen vele Franse klok kenmakers aan het imiteren van het aan Coster verleende privile ge: het vervaardi gen van de me chanische slin- gerklok. De Fran se klokkenma kers, zoals Isaac Thuret, pasten echter het uiter lijk van de een voudige „Haagse" klok aan de Franse smaak aan. Initiatiefnemer van de tentoon stelling is de Am sterdamse hoogle raar prof. dr. ir. R. Plomp, die de collectie klokken voor de tentoon- stellling vanuit alle hoeken van het land heeft bijeen weten te brengen. Speciaal voor „Octrooi op de tijd"is een handig boekje sa mengesteld, waar in op overzichter lijke wijze met tal van mooie il lustraties op de geschiedenis van het slingeruur werk wordt inge gaan. De tekst van het boekje is gebaseerd op een in augustus te verschijnen werk van prof. Plomp, Spring-driven Dutch pendulum clocks, 1657-1710. Schiedam, Inter- book Internatio nal. Museum Boer haave is geopend van tien tot vijf uur op weekda gen en van 's middags een tot vijf uur op zon dagen. Adres: Steenstraat la te Leiden. Sensationele fictie rond nog niet eens zo erg historische figuren is een gewild artikel op de boeken- en film- markt. „The day of the jac kal" van Frederick Forsyth was er, met z'n sluipschut ter op jacht naar president De Gaulle, een voorbeeld van. Een beetje naar dat model is „Brass Target" ge maakt Eerst een boek („The Al- conquin Project") van Fre derick Nolan waarin de his torische hoofdfiguur nog niet met z'n eigen naam ge noemd wordt nu een film die de Amerikaanse, gene raal George S. Patton vol mondig centraal zet. De in middels bijna mythische mannetjesputter, al eerder via George C. Scott levens groot op het doek gezet, is de „vier-sterren-schietschijf voor een uiterst smerig oor logje binnen het Ameri kaanse leger. George (de voornaam schijnt het 'm te doen) Kennedy mag de ge renaal nu een verdere film carrière geven. Patton stierf in december 1945 in Duitsland bij een auto-ongeluk. Dat is waar. LUXOR: Brass Target (12) met Sophia Loren en John Cassavetes. Re gie: John Hough. Schrijver Nolan heeft die waarheid met andere daar van losstaande waarheden uit die dagen gecombineerd en er een fictief en misda dig verband tussen gelegd. Patton wordt er door de Russen van beschuldigd dat „zijn" leger het nooit boven water gekomen Nazigoud achterovergedrukt heeft Dat heb je in de film dan inmiddels zien gebeuren, en de schuldigen in de top van het leger en de ook in'45 opgeheven inlichtingendienst OSS (later vervangen door de CIA) worden uiterst on gerust, Pattons terriërsmen taliteit kennende. Er wordt dus een complot gesmeed om hem te vermoorden. Je weet dus van meet af aan dat Patton zal sterven, want dat is uiteindelijk de échte waarheid, je hebt gezien wie de schuldigen zijn en dan is het een opgaaf om de spanning erin te houden. BERTJANSMA EUROCINEMA II (Alphen aan de Rijn) - SOS Concor de (12) Rampenfilm waarin het lijkt alsof de Ameri kaanse makers de zwakte van het Franse vliegtuigpro duct willen aantonen. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn - Haastige spoed is zelden goed (a.l.) EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Sexworld (16) „Octrooi op de tijd" Binnenwerk van een ..Haagse klok,, van de uurwerkmaker Pie- terVisbagh.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7