Marlous Fluitsma
staat
graag
speeis in
het leven
Alain Delon speelt
hoofdrol in „De anti
misdaad brigade"
TERUGBLIK
scherm
in het
oog
Klachten over zender
kleuring zondag op radio
TELEVISIE VANAVOr
RADIO ZATERDAG
TELEVISIE ZATERDAG
■siC
RADIO VANAVOND
r
Jean-Pierre Melville, een van
Frankrijk's bekendste cineas
ten regisseerde de speelfilm
„De anti-misdaad brigade"
waarin Alain Delon. als com
missaris Coleman de hoofdrol
speelt. „De anti-misdaad bri
gade" is een van de gangster
films uit een serie die Jean
Pierre Melville in de jaren
zestig maakte. Commissaris
Coleman arresteert zijn
vriend Simon en diens vrouw
Cathy, als hij merkt dat Si
mon, die een nachtclub bezit,
is betrokken bij een banko
verval. Ook in dit verhaal is,
net als in de vorige week
uitgezonden „Le cercle rou
ge", de lijn tussen misdaad
en recht niet scherp te trek
ken en werken politie en
gangsters even vaak met als
tegen elkaar.
Ned.II, 20.27 uur.
Kitty
„Kitty en de rode schoentjes"
is het verhaal van de acht-ja-
rige Kitty die in een winkel
rode schoentjes ziet staan. Ze
mag ze niet kopen. Dan glij
den de schoenen ongemerkt
aan haar voeten.
Ned.1,19.06 uur.
Het Grootslag
In „Het Grootslag", de ge
schiedenis van een polder in
Noord-Holland.
Ned.1,20.03 uur.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Luisteraars kunnen zondag in het NOS-radio-
programma „Komt U maar"! (20.30 tot 22.30 uur via Hilver
sum 2) telefonisch hun reakties kwijt op de zenderkleuring in
de radio, die op 1 april jl. werd ingevoerd.
Hoe bevalt deze zenderkleuring? Is het luisteren naar de radio
er prettiger door geworden? Of zijn de luisteraars door de
vele wijzigingen het spoor bijster geraakt? Positieve en nega
tieve ervaringen en opvattingen zijn welkom op de telefoon
nummers van de diverse regionale studio's en de Hilversumse
studio, die aan het begin van de uitzending bekend worden ge
maakt. In de studio is een aantal insiders aanwezig, die veel
zo niet alles van zenderkleuring weten en waaraan het publiek
vragen kan stellen. De presentatie berust bij Joop van Zijl.
Maandag a.s. op Hilversum 2 om 22.40 uur is er weer een ste
reotest, nu volgens een nieuwe opzet te gebruiken zonder mee
tapparatuur.
De kwis-hoe-dan-ook is nu
eenmaal een onuitroeibaar
verschijnsel op de televisie,
daar moeten wij ons nu on
derhand maar bij neerleggen.
Gisteravond werd aan de on
afzienbare serie die wij al
achter de rug hebben en die
wij ongetwijfeld nog voor de
boeg hebben, een nieuwe toe
gevoegd. Een „Zomerkwis" en
dat wil zeggen een ietwat uit
de hand lopend kruiswoord
puzzel. Een „woordenstrijd"
vermeldde de toelichting. Het
mag, dunkt mij, wel een aar
dige coïncidentie worden ge
noemd, dat de gebruikelijke
assistente deze keer dan ook
Monique Lezer heet. Het spel
letje wordt geleid door Eef
Brouwers, de vroegere nieuw
slezer. Hij doet het met een
zeer licht-ironische toon en
dus aardig.
In „Den Haag Vandaag" gin
gen Fred van Bakel en Henk
van Hoorn samen minister
Albeda vrolijk, maar toch
vastberaden te lijf. Zozeer
zelfs, dat de bewindsman ten
slotte toegaf dat prof.Steen-
kamp hem min of meer voor
de voeten liep. Maar de kabi
netscrisis die de geregelde en
attente televisiekijker al een
week of zo boven zijn scherm
ziet hangen zit er dan toch
(vooral voor de geregelde
krantelezer) weer niet in.
Televizier-Magazine had een
reportage over de afschuwelij
ke tragedie van de Cambod
jaanse bootvluchtelingen, in
clusief een vraaggesprek dat
Jan Scholtens had met Paul
Harting, de hoge commissaris
voor de vluchtelingen. Het
bood helaas weinig uitzicht
op een oplossing.
RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/
VRIJDAG 22 JUN11979
HILVERSUM 1
KRO: 18.11 Echo. 18.21 (S) ...En zo
hoort het ook! 18.58 Marktberichten
i.s.m. KNBTB. 19.02 (S) Punt uit.
19.55 Ovenweging. 20.02 (S) Van oud
zeer tot zeer oud. 21.02 (S) Nine
o'clock jazz. 22.02 (S) Goal. NOS:
23.02 (S) Met het oog op morgen.
VOO: 00.00 (S) Oh, wat een nacht
HILVERSUM 2
Sport. NOS: 20.00 (S) Holl
val 1979: Rotterdams Philhai
Orkest, en leden van het I
Vocaal Ensemble. 22.30 I
Hoor, ik hoor wat jij r
prog. 23.30 (S) Nederland
saeck. 23.55 Nws.
II. ;r
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 (S) Oe «vondel
de Nationale Hitparade. 19.0!
Rock en Roll Metode. VPR<
(S) Oorkussen. 21.30 (S) BUP
liner. 22.30 De Suite.
leder heel uur nieuws.
VOO: 0.00 (S) Oh, wat een
nacht VARA. 7.03 (S) Hallo
hier Hilversum. 8.30 Dingen
van de dag. 9.30 (S) Z1
la creme. 11.02 (S) De
VARA feliciteert. 12.03 (S) Tussen
start en finish. 13.03 (S) In de Rooie
Haan. 15.02 (S) Muziek uit Studio L
16.02 (S) de Speeldoos.
Jrag TROS 7.00 Nws. 7.10 Och-
tendgymnastiek. 7.20 TROS
vL. binnenkort. 7.30 Nws. 7.36
?JL Aktua (8.00 Nws.). 8.30
Nws. 8.36 Kieskeurig. 9.00
Gymnastiek voor de vrouw.
9.10 Waterstanden. 10.15 TT-Races:
Start 50 cc-race. 11.15 Start 350 cc-
race. 12.25 Start 125 cc-race. 12.26
Mededelingen voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Aktua. 13.00
Nws. 14.00 Start 250 cc-race. 15.10
Start 500 cc-race. 16.00 Nws. 16.15
S leder heel uui
NCRV 7.02 (S)
9.03 (S) Happy
10.03 (S) Popstatie
(S) Op Stap. 12.03
Vast. Van 3.30 tot I
Lach of ik schiet show. 1 I
NCRV-zaterdagmiddag. 17.30 I
uitslagen.
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor slechthoren
den
18.50 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
VARA
18.59 Popeye, tekenfilm
19.06 Kitty en de rode schoent
jes, Finse jeugdfilm
20.03 Het grootslsg, polderdo
cumentaire
20.45 Royal Variety Gala, deel 1
NOS
21.37 Journaal
VARA
21.55 Royal Variety Gala, deel 2
22.35 Slmon Carmiggelt
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND 2
DUITSLAND 3
ENGELAND
18.55
KRO
16.59
NOS
20.00
KRO
20.27
Nieuws voor slechthoren
den
Journaal
Er was eens- (De 100-ja-
rige oorlog)
Natuur In eigen land (De
heide)
Journaal
Un file (De antf-mlsdaad-
brigade), speelfilm
i Brandpunt
Tocht door de Middeleeu
wen, afl.1 (Rond het Jaar
1000)
Journaal
DUITSLAND 1
18.05 Szsns 79, show. 1850 Jour
naal. 19 Hlar und Heuta.
1950 Fremdar wohar kommat
Du? 19.40 Dia Zukunft dar
Ahnan-wlr.
20.15 Hlar und Hauta
21.00 Journaal
21.15 Dar Koog ra sa tanzt, spaaifllm
(1931)
2240 Dar ZJvUlat und das MMtfr
2350 Tagaathaman
24.00 Paula PaulIndsr.TV-fllm
1.35 Journaal
DUITSLAND 2
18.00 Journaal. 18.10 Kindar rund
um dia Walt, afl.4 (Onza bo
ren zijn wllda laauwan). 18.40
Dia Drahachalba. 19.20
Wastarn von gastam (Da rin
gende pijl, afl5).
20.00 Journaal
2050 Auslandsjourna!
21.15 Malgrat, TV-saria (Da romp
zondar hoofd)
22.35 Eln hlmmllschas Vargnflgan,
Harold Uoyd-Uucht
23.00 Journaal
23.20 Aspakta, cuttuuifcrontak
23.50 Sport
0.20 Die latztan balssan dia Hunda
(Thunderbolt and Ughtfoot),
spaaifllm (1973)
2.10 Journaal
22.50 Bullaaya (darts)
23.15 Around with Alias
23.45 Journaal
2450 Sport (tannis)
BELGIE NED. 1
18.45
20.10 Waarman
20.15 Ths graat Waldo
speelfilm (1975) wifK'
Roy HUI
2250 KTRC
22.30 Journaal
Lpn
BELGIE NED. 2
20.15 Clrcua
21.05 Ik. Claudius, TV-e
who 7)
21.55 Zomarafanda
BELGIE FRANS
1855 Zigzag, epelprogramn'
Sopt sur sapl cultuii,
19.10 Bons balsarsl'
relies. 19.15 Antifc
regionieuws. 19.30
19.55 A sulvre, InfoL
brlek. I
2150 Journaal
22.05 Isabella devant la 04
glsche spaaifllm s
BELGIE FRANS 'fl
IrJsoJ
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuwe voor slechthoren
den
15.30 Journaal
AVRO
15.32 Zomerpret In Slagharen
NEDERLAND 2
DUITSLAND 1
1150 Journaal, Tagaathaman. 11.25
Derrick, TV-saria. 1255 Po
peye, tekenfilm. 12.40 Au-
slandsjournal. 1355 Umschau.
13.55 Presseschau. 14 Jour
naal. 1450 Overzicht 1450
Journaal. 14.55 Der Letzte
dar Mohlkaner (The Laat of
the Mohicans), speetfUm
(1936) mat Randolph Scott
16.25 Waltfahrt und Rodeo,
documentaire over bedevaar
toord). 16.55 Sportschau.
DUITSLAND 2
13.00 OvaizIcM. 13.30 Nat* i
Europa (voor Portugal
lianen en TurkenL.^
Journaal. 1547 Fe
Saltkrokan. 1750 Dis
Strolche, TV-aerte. 17
vom Orlc, SF-aerte, aft
ENGELAND
BBC1
10
wiek Graen. 10.15
pica, tekenfflm. 10.35
11 Play Sport 1146
kat Anale op L
Grandstand, sport
BBC 2
6.36 Open University. 15J
come the Girls, l
(1953) van Claude
mat Bob Hope. 17
Cricket finale.
BELGIE NED. 1 eit
1540 Luchtvaartshow Florani
BELGIE FRANS 1
1550 Jardlnage, voor tulnl
Luchtvaartshow
1755 Concert Orkest
Monte Carlo.
Op 16 augustus a.s. beleeft
Herman van Veen's speelfilm
„Uit elkaar" zijn première. In
deze tijd van
vrouwenemancipatie wordt het
-onderwerp „scheiding", waar de
film over gaat, meestal
bekeken vanuit de vrouw, die
de dupe geworden is van de
man „die haar in de steek
heeft gelaten". In „Uit elkaar"
probeert Herman van Veen in
zijn hoofdrol als de artiest
Vincent het verschijnsel vanuit
het standpunt van de man en
dat van zijn omgeving te laten
zien.
De vtouw van Herman van Veen, Marlous
Fluitsma, speelt naast Monique v.d. Ven een
kleine rol, maar wil wel graag praten over
deze film, omdat zij er in meerdere opzichten
nauw bij betrokken is. Hoewel het verhaal
niet autobiografisch is, zitten er raakvlakken
met Hermans eigen leven in.
De hoofdfiguur is een gescheiden theaterkun
stenaar, vader van één kind. Hij is pas thuis
weg en emotioneel in een geweldig diep- gat
gevallen. Zijn innerlijke pijnen, zijn angsten
en zijn frustraties beheersen hem en hij
maakt zich veel zorgen over zijn kind, vooral
over het feit dat hij er niet zal zijn als dat
kind hem nodig heeft Herman probeert de bi
oscoopbezoeker op tragi-komische wijze de
omgeving van de man te laten zien, maar hij
verplaatst zich daarin zozeer, dat hij niet al
leen toeschouwer van die omgeving is, maar
ook van zichzelf in zijn situatie.
De in Zutphen geboren en in Nijmegen geto-
gen actrice Marlous wijdt zich momenteel bij
na vooral aan haar nog geen één jaar oude
zoontje Merlijn. Zij heeft als actrice al een
hele staat van dienst achter de rug sinds zij
slaagde voor het eindexamen aan de toneel
school in Maastricht.
Bij het Groot Limburgs Toneel speelde zij in
stukken van Machiavelli, Shakespeare en
Goodhart, bij de Haagsche Comedie in werk
van Gorki en alweer Shakespeare, voor de
Nederlandse Theater Unie in „Kapitein Bada"
van Vauthier, bij Globe de hoofdrol-in „Die
schone Helena" van Peter Hachs (naar „La
belle Hélène van Jacques Offenbach) en bij
Harlekijn in „Jukebox 2008" en het klein-
kunstprogramma,De Kamerrevue".
Op de televisie werd zij vooral bekend als
Marlous in „De wonderlijke avonturen van
Herman van Veen" en als Ellie in de succes
volle serie „Pleisterkade 17" van Annie M.G.
Schmidt, maar zij speelde ook. Viola in Sha
kespeare's „Driekoningenavond", Cecily in
„De ernst van Ernst" van Oscar Wilde en Ka
rin in een aflevering van „Klaverweide". Bo
vendien een rol in „Pommetje Horlepiep" en
vast jurylid in de jeugdserie „Klassewerk".
Volgend seizoen zal zij zoals we al schreven
op de beeldbuis te zien zijn in Jan Keja's tv-
versie van de Decamerone-verhalen van Boc-
cacio, en wel als Sismonda in „De afstraf
fing". In „Uit elkaar" speelt zij niet haar eer
ste filmrol, want dat was Joke in Orlow Seun-
ke's „Alle dagen feest", deel II.
Marlous! „Thuis kon ik vroeger nooit naar de
tv kijken. Nu kan ik 's avonds soms als een
klein meisje voor het toestel liggen. Toppop....
dat verslind ik gewoon. Ik ben opgevoed met
klassieke muziek (Schubert, Vivaldi, Beetho
ven, en ik hou ook erg van Satie, vooral zoals
Reinbert de Leeuw 'm speelt), maar ik ben
ook weg van Bob Dylan, de Beatles, Stevie
Wonder, Randy Newman, Joni Mitchell vooral.
„En dan die Kate Bush! Wat ik in haar zo be
wonder is dat ze ook allerlei theaterelementen
in haar optreden verwerkt, zoals ballet".
Ze weet waarover ze het heeft: van haar ze
vende tot haar zeventiende jaar had ze ballet
les: „Toch ben ik niet in ballet verder gegaan,
omdat ik dat abstracte dansen niks aan vond.
Hans Boswinkel
Ik vond ballet pas echt leuk als het een ver
haal had, echte emotie. Daarom heb ik ook
gekozen voor de toneelschool in Maastricht
De opleiding beviel me goed (ik was in drie
jaar afgestudeerd), maar het was wel een hele
overgang: vanuit het beschermde rooms-katho-
lieke milieu van 'ons leraarsgezin zomaar op
kamers wonen. Ik was echt nog een provinc-
aal. Dan heb je vaak toch een achterstand".
„Als ik in de jury van „Klassewerk" zit kan
ik aan de stukjes die de kinderen opvoeren
vaak heel goed zien, uit welk deel van het
land ze komen. Ik bedoel dat niet denigre
rend, want zedoen allemaal hun best maar
de kinderen uit de ene streek spelen vaak-
veel beter toneel en hebben ook meer artistie
ke allure, meer lef, meer culturele achter-
Marlous Fluitsma: „Als je niet uitkijkt,
ga je teveel beredeneren".
grond dan uit de andere. De invloed van de
onderwijzer speelt ook vaak een grote rol.
,Soms kun je duidelijk voelen dat zo'n onder
wijzer, zelfs in zo'n klein toneelstukje, via die
kinderen nog iets wil zeggen. Het is dan ver
velend moraliserend. Dat kunnen die kinderen
zelf natuurlijk niet helpen".
„Zelf ben ik als kind streng rooms-katholiek
opgevoed. Met schuldbesef, zonde, hemel en
hel. Daardoor keek ik nog lang te zwaar te
gen de dingen aan, maakte ik ze veel ingewik
kelder dan ze waren. Er was geen levensblij
heid, je mocht niet genieten van het leven. Je
moest hoge cijfers halen, prestaties leveren
dus, maar daar mocht je dan weer niet trots
op zijn. En te grote bescheidenheid vind ik
geen deugd, ik vind het alleen maar stom".
„Dus trokken op de toneelschool Sartre en
Camus me erg aan. Zij probeerden een filoso
fie te vinden, waarin zij de essentie van het
leven konden samenvatten. Als braaf en leer
gierig meisje stortte ik me daar prompt in, ik
was erg intellectueel bezig".
„Op bepaalde momenten werkt zoiets wel na
delig: als je niet uitkijkt ga je te veel berede
neren, teveel verantwoorden. Met dat aldoor
zoeken naar die balans kun je je gevoelsmati
ge ontwikkeling om zeep helpen. Als je ge
woon durft te vertrouwen op je intuitie gaat
alles veel gemakkelijker en kom je tot een
veel grotere creativiteit".
„Toen ik Herman leerde kennen, was ik pas
twee seizoenen bezig, vrij onbevangen en
speels. Door een voorstelling van Herman
werd ik artistiek als het ware helemaal onder
uit geschopt. Voor mij was het de confronta
tie met iets waar ik al naar neigde: toneel
willen maken, maar dan wel vanuit een zeker
engagement, toneel dat me echt beroerde. Op
school had ik al veel meer interesse in groe
pen als „Studio" dan in de zogenaamde reper
toire-gezelschappen". „Wat het voor mij bete
kent Herman zijn vrouw te zijn? Ik vind het
nog steeds fantastisch! Het isnatuurlijk geen
moment saai. Nu houden we ook geen van be-
van sleur. Het enige waar je op moet let
ten is, dat je wel tijd blijft houden voor el
kaar. Dat je elkaar vertelt wat je beleefd hebt
en op de hoogte houdt van wat je doet. Ik val
hem niet lastig als-ie zich thuis moet concen
treren op wat-ie maakt. Als-ie warrig door
huis loopt en echt bezig is om een idee uit te
werken, dan zeg ik niet tegen hem: „Hé toe,
jongen, kom nou es gezellig met me naar de
tv kijken". Als ik met mijn vak bezig ben,
dan ben ik ook niet sociaal. Maar dat begrij
pen we heel goed van elkaar".
„Ik sta graag speels in het leven. Ik moet het
vooral zelf mooi vinden. Vinden anderen dat
ook, dan is dat meegenomen. Het brengt na
tuurlijk wel onzekerheden en spanningen met
zich mee, maar die heb je nu eenmaal nodig.
Als je maar niet uit angst handelt, want dan
ben je niet creatief meer".
JAN VAN DER KLEIJ
eigen werk de verhalen „Hel"
en „De rest van je leven".
Ned.1,22.35 uur.
Den Haag vandaag
Extra aflevering van „Den
Haag vandaag" vanwege de
debatten in de Tweede Kamer
over het 1 juli-pakket van de
regering.
Ned.1,22.55 uur.
Er was eens..
In de laatste aflevering van
„Er was eens..." belanden we
in de honderdjarige oorlog.
Ned.II, 18.59 uur.
Natuur
Samenstellers Jo Erkens en
Maurice Nijsten nemen een
kijkje op de heide in „Natuur
in eigen land".
Ned.II, 19.27 uur.
De middeleeuwen
Het eerste deel van „Tocht
door de middeleeuwen" laat
de de kapel van Karei de
Grote in Aken zien.
Ned.II, 22.40 uur.
Royal Variety Gala
Het „Royal Variety Gala" dat
naar aanleiding van het zilve
ren regeringsjubileum van ko
ningin Elisabeth van Enge
land werd gehouden, wordt in
twee delen, onderbroken door
het nieuws, door de VARA
uitgezonden. Er treedt een
aantal topartiesten op als Bob
Hope, Paul Anka, Cleo Laine
en Shirley MacLaine.
Ned.1,20.45 uur.
Simon Carmiggelt
Simon Carmiggelt vertelt uit
Het presentatie-team van de Tour de France met
v.l.n.r. Theo Koomen, Heinze Bakker en Hans Prakke
zorgen er voor dat dagelijks de laatste ontwikkelingen
op het fietsersfront de luisteraar bereikt.