Persoonlijke Lord's Folks
bestaan tien jaar
iDerde Bijenmarkt bij Sterrewacht
Sportpers en voetbaltrainers
ontmoeten elkaar opnieuw
Derde Rijnsoever-ronde
SOO HOUD
SONGHEN
BURGERLIJKE
MORGENAVOND OP ASC-TERREIN:
Grepen uit de Leidse muziekgeschiedenis
^STAD/REGIO
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 7 JUN11979 PAGINA 5
A. Mullink en E. Kroesemeijer; W. H.
A. Relmelay en H. van Tongeren; J.
C Beider en J E. de Koning, H. F.
Arkenbout en M. J. Wiegmans; M.
Jansen en J. C Duivestein; R. J.
Cannoo en H. van Diemen; J W M.
Marti not en L H, Martinot. C J. van
der Kaay en C M. E. Nonkes; I R.
Kruit en J. J Bavplaar. M. Bertsch
en E. C M Kruijsen;
Geboren: Johannes Marinus zn. v.:
M van der Wal en A. J. Bierman;
Marijn Anthonie zn v. A. R Haars-
ma en Y. J M Wurzer; Geertruida
Maria llonka dr. v.: J. P. Zaalberg en
D. van der Meer; Johannes Cornelis
zn. v.: P. A van Oosten en G. E.
Haasnoot; Lennart Albert zn. v.: M.
J M de Leeuw en A. M Zwiersen;
Christiaan zn. v R Arnoldus en A.
Sloos; Marianne Eveline dr v.: G. J.
Witte en E. C. Kluit. Arnold Domingo
Robert zn. v.: H. C. Robert en M. G.
Pedro; Edwin zn v. W van Putten
en P. M. Hogeveen; Leendert Jan zn
v. J. J. de Niet en E. Vis; Ronald
zn v. P S. Heemskerk en M.
Kroon; Mark zn. v.: P van 't Hoog
en M. van Gorkom; Esther Corstian-
ne Dirkje dr. v A. van Duijn en D.
L A. Spaanderman; Maria Theodora
Johanna dr v.: J P H. Slats en M.
J. C. Hartwijk; Richard zn. v M. Be-
rgsma en J van Rijn. Geertje dr. v.
G. Haasnoot en K. Haasnoot; Adria-
na Petronella dr v J. J P. van der
Meij en C. A de Mooij; Maaike Loui
se dr. v W. Ti|Sterman en A. L Be-
umer; Nese dr. v.: S. Dogangüzel en
F Basaran;
Overleden: D. Laman geb. 6 juni
1892 gehuwd geweest met: A. Cor-
pel; C Nieboer geb. 12 jan. 1893
man; P. Karstens geb. 1 mei 1896
man; J. Nijeboer geb. 11 jan. 1888
gehuwd geweest met: F. Zandber
gen; A. Vlieland geb. 25 okt 1889
echtgenote van: J C. Mos; C. Gorlee
geb. 21 okt 1909 man; H van der
Luit geb. 1 aug. 1903 gehuwd ge
weest met- J Wagemaker J. Verstra
ten geb. 10 sept. 1893 man; J. de
Wilt geb. 14 sept. 1895 man; W.
Epskamp geb. 18 april 1924 man;H
A. C. Swart geb. 12 maart 1899
vrouw;K. H. Riel geb. 12 teb. 1916
man; P. A. Rodenburg geb. 21 juni
1913 man.
Koffie-concert
in Nieuwveen
NIEUWVEEN Het mispa-
gekoor geeft 10 juni om elf
uur een koffie-concert in de
Gereformeerde Kerk in
Nieuwveen.
Op het gevarieerde program
ma staan werken van Handel,
Mendelssohn en gedeelten uit
operette's van Straus, Ray
mond en Von Suppé
Tijdens het concert zullen
kinderen van de „Vosse-
schans"-school uit Ter Aar
een aantal kinderliedjes zin
gen. De toegang is vrij, wel
zal er voor iedereen die het
concert bezoekt de mogelijk
heid zijn een kleinigheid ter
dekking van de gemaakte
kosten bij te dragen.
LEIDEN - De atletiek-afde-
ling van de sportclub Rijn
soever houdt zaterdag voor
de derde maal de ronde van
Rijnsoever. Dit atletiek-ge-
beuren bestaat uit vier on
derdelen. Voor de jeugd van
acbt tot tien jaar is een ron
de van 400 meter uitgezet. De
start hiervan is om half vijf.
Om elf uur is er een estafet
teloop voor de vijfde en zes
de klassers van de Katwijkse
basisscholen. De dames ko
men om twee uur aan bod
voor de 1500 meter. De laat
ste afstand is bestemd voor
de heren. Om half drie is de
start voor de tien kilometer.
Alle lopers starten bij de
sporthal Rijnsoever. De atle
ten kunnen gebruik maken
van de kleedruimten van deze
sporthal. De jeugd betaalt een
rijksdaalder inschrijfgeld. De
senioren betalen 3.50. In
schrijven is mogelijk bij D
van Beelen, Meidoornstraat 14
in Katwijk. Telefoon: 01718-
75019. Opgave van deelname
is ook mogelijk tot een half
uur voor de start.
Prestatieloop
De atletiekvereniging A.V.'47
houdt zaterdag de tweede
Snijdelwijk-prestatieloop. Een
gebeuren dat plaats vindt in
het kader van de Boskoopse
sportweek. Er is keuze uit
drie afstanden: 2650, 5300 en
8000 meter. De aanvang van
deze prestatieloop is om twee
uur. Inschrijven vanaf een
uur in de sporthal aan de
Puttelaan in Boskoop. Inlich
tingen bij Hans Koster, Zwa-
luwplein 14 in Boskoop. Tele
foon: 01727-5270.
Tennis
Ook op zaterdag wordt de
tennisclub-ontmoeting TeHa-
Do (Hazerswoude) - Artesia
(Koudekerk aan den Rijn) ge
houden. De wedstrijden vin
den plaats op het sportcom
plex van eerstgenoemde vere
niging. Het gaat hierbij in de
eerste plaats om het recreatie
ve element De organisatoren
laten dan ook wat de inschrij
vingen aangaat hun voorkeur
uitgaan naar tennissers die
geen competitie hebben ge
speeld. De wedstrijden begin
nen om half tien en eindigen
om vijf uur.
LEIDEN Voetbaltrainers uit de Leid
se regio en de Sportpers uit diezelfde
omgeving ontmoeten elkaar morgen
voor de vierde maal alweer in een
rechtstreeks treffen op het voetbalveld.
De plaats van handeling: het ASC-ter-
rein aan de Oegstgeestse de De Kempe-
naerstraat. tijd; 19.30 uur.
Het duel belooft een treffen voor fijn
proevers te worden. Was het in de drie
voorgaande keren al meer dan om aan
te zien, ditmaal lijken beide teams voor
nog meer kijkgenot te kunnen gaan zor
gen. De trainers bijvoorbeeld. Tot hu toe
ontving coach Piet Kantebeen, die op de
avond zelf vervangen zal worden door
broer Ton, nog maar één afschrijving.
Herman Wijnands van Rijnsburgse Boys
kende andere verplichtingen. Met invaller
Koos van Weerlee moet de trainersselec
tie dan ook erg sterk worden genoemd.
Namen als Gerard Désar (UVS), John
Eelman (Noordwijk), Arie Lagendijk
(Quick Boys), John Huguenin (RCL) en
niet te vergeten bijna legendarische doel-
verdediger Mattie Keereweer van Stomp-
wijkse Boys stóan nu eenmaal voor goed
voetbal
Reden voor de Sportpers om traditie
getrouw weer terug te vallen op talen
trijke gastspelers. Theo van Seggelen
die UVS-middenvelder/spits is er een,
Jan Willem Bogers de Noordwijkse
puntspeler een ander. Ook zal besnor
de Dennis van de Water, met „ballenle-
verancier" Wout Bergers, van de partij
zijn.
Theo van Seggelen: gastspeler bij sportper-
Over de uitslag valt overigens op dit mo
ment maar weinig zinnigs te vermelden
(begrijpelijk natuurlijk), maar ook een
prognose lijkt een hachelijke onderne
ming. Feit is dat de trainers in de wed
strijdenreeks tot nu toe ongeslagen zijn
gebleven. Eenmaal werd met maar liefst
7-0 gewonnen, beide andere partijen ein
digden onbeslist: 3-3 en 0-0.
Het treffen zal onder betrouwbare lei
ding plaatsvinden. Zowel Wim van Dui-
venbode als Cees van Rijn zullen één
helft van het ASC-veld onder hun hoede
nemen
Uitgenodigde spelers:
Voetbaltrainers: Gerard Désar (UVS),
John Eelman (Noordwijk), Freek Filippo
(KNVB), Bert de Graaf (FC Krant),
Ruud de Groot (Lugdunum), John Hugu
enin (RCL), Leo de Jong (LDWS), Ger
Linkerhof (Roodenburg), Frans van der
Zeeuw (Katwijk), Henk Swaak (LFC),
Aad Koren (UVS), Ad Soesbergen (ASC),
Siem van der Ham (DOCOS), Mat Keere
weer (Stompwijkse Boys), Ton Kante
been, Arie Lagendijk (Quick Boys).
Coach: Piet Kantebeen.
Sportpers: Ad van Kaam, Paul de Tom
be, Rob Onderwater, Bart Jungman
(Leidsch Dagblad). Kees van Herpen,
Gijs Zandbergen, Tjeerd Scheffer, Gert-
Jan Onvlee (Leidse Courant). Wim van
Wanrooy (Alphens Dagblad). Gastspelers;
Jan Willem Bogers (Noordwijk), Theo
van Seggelen (UVS), Dennis van de Wa
ter (ASC), Piet van Dam (DOCOS).
Coach: Folkert Jan Geertsema.
die I
LEIDEN De afdeling Leiden van de
vereniging tot bevordering van de bijen
teelt organiseert op zaterdag 9 juni voor
de derde maal in successie in Leiden
een milieu-bijenmarkt. Ook dit jaar zal
de markt worden gehouden op het ter
rein van de Leidse Sterrewacht aan de
Sterrewachtlaan (bij de Kaiserstraat) in
Leiden.
v® Meer dan in andere jaren zal de nadruk liggen op
'e tyhet goede en gezonde leven en gaat de aandacht
fiiit naar alternatieven voor de passieve recreatie en
j de grootschalige consumptie. Elke belangstellende
f"!wan de behandeling van het bijenvolk door de im
kers geheel volgen, ook binnen de bijenkast zonder
het gevaar te lopen een bijensteek te krijgen. De
monstraties worden elk uur gegeven, liefhebbers
moeten zich even bij de informatiestand opgeven.
Verder kan men getuige zijn van de in- en verkoop
van bijenvolken en ook komen alle nevensaspecten
van de bijenteelt aan bod, zoals de artikelen die
daarvoor nodig zijn en de produkten, de honing, de
mede, de kaarsen, de was en zo meer.
Daarnaast wordt op de bijenmarkt aandacht be
steed aan de natuur in het algemeen, het natuurbe
houd, biologisch-dynamisch tuinieren, kritisch om
gaan met flora en fauna en de educatieve aspecten
daarvan. Staatsbosbeheer, het Instituut voor Na
tuurbeschermingseducatie, Milieudefensie, de Hor
tus Botanicus, restaurant de Zonnehoek, de Stich
ting Memo uit Boxtel en Repelsteeltje Leiden zijn
onder andere daartoe aanwezig. Het onderwijs is
vertegenwoordigd in de vorm van getoonde werk
stukken en projecten van leerlingen. Voorts zijn er
demonstraties van spinnen, weven, wolverven, pot
tenbakken en korf vlechten. Om het geheel te verle
vendigen zijn er optredens van Karen van Holst uit
Oud Ade met middeleeuws straattoneel, het Jeugd
Kamer Orkest en de Folkgroep Leiden. Er bestaat
volop gelegenheid om de inwendige mens te ver
sterken, maar dan natuurlijk wel met gezond en
lekker voedsel. De markt gaat zaterdag om 9.00
uur open. Wethouder Tesselaar zal de markt om
10.00 uur officëel openen. De presentatie en de
prijsuitreiking van de schoolprojecten zullen om
14.30 uur plaatsvinden. Het geheel wordt om 15.30
uur gesloten.
Garmen Hagerbeer voor
een salaris van drie gulden
per dag te werken aan het
orgel in de Pancraskerk.
Dat is bepaald geen kwestie
van onderhoudswerkzaam
heden, want Maarten Froon
krijgt opmerkelijke bedra
gen „over het snijden van
het orgel"; versiering van
de orgelkas dus. De orgel
bouwer krijgt op het eind
van het jaar een bedrag uit
betaald „over syn gewerckte
dagen aen het nieuwe orgel
in de Pancraskerk" en dat
blijken dan 123 dagen ge
weest te zijn. Ook in het
jaar 1638 wordt er uitge
breid aan het Pancrasorgel
gewerkt: vergulden van ge
leverde pijpen, snijwerk,
schilderwerk en wat dies
meer zij. Nog in 1640 levert
Cornelis Schouten uit Am
sterdam vijftig blikken or
gelpijpen en maakt een ze
kere Willem een „nieuw cla
vier" voor het „nieuwe or-
gaen" van de Pancraskerk.
werkzaamheden alom aan
de Hooglandse kerkgracht
in die jaren. En dan staat
er opeens in de kerkreke
ning over het jaar 1638
„ontfanghen over de ver-
cochte Schilderijen, genco-
men van de deuren van de
oude orgaenen in de Pan-
craeskerk ,56 gulden
en nog wat. Dat is in het
totale verband van alle
werkzaamheden duidelijke
taal. Er komt in 1638 een
nieuw orgel en omdat de
orgeldeuren van het oude
orgel niet meer passen,
geeft Hagerbeer het advies
om ze maar van de hand te
doen. Dat de kerkmeesters
van Alkmaar de kopers ge
worden zijn, is helemaal
niet vreemd, want Hager
beer neemt in 1638 de op
dracht aan om in de Grote
Kerk aldaar twee orgels te
bouwen. Hij kan die deuren
best gebruiken.
In eigen stad zijn ze niet
nodig, want wanneer Hager
beer in 1639 orgelbouw uit
voert in onze Pieterskerk
(dat is een verhaal apart)
blijkt hij in 1643 een orgel
met orgeldeuren afgeleverd
te hebben. In de Lakenhal
hangt een schilderij, dat dit
duidelijk aangeeft. Dus
geen gezeur over een Pie
terskerkorgeldeur, want in
Alkmaar hangen beschilde
ringen van orgeldeuren uit
de Pancraskerk. De archief
stukken zijn duidelijk ge
noeg. Er staat toch niet dat
twee keer twee zes is?!
JAN DOOVE
LEIDEN Het jongerenkoor The
Lord's Folks viert dit jaar het tweede
lustrum. Een jongerengroep, die voor
al de gezelligheid vooropstelt, die fun
geert ter ondersteuning van mensen in
de kerk middels moderne muziek en
een „swingend koor, dat de mensen
aanspoort tot actieve deelname aan de
dienst";zo typeert dirigent Jan van Be-
ijeren het populaire koor van de Her
ensingel-parochie.
Tien jaar geleden werd het zeker voor
die tijd nogal progressieve jongerenkoor
The Lord's Folks opgericht. De leden
van de groep „Pegasus" namen contact
op met de heer P Vlasveld, die in het
jeugdwerk erg actief was. Pegasus
kwam met het verzoek om een jonge
renkoor op te richten en vroegen Vlas
veld de leiding te nemen. De toenmali
ge textielhandelaar stemde toe en zo
werd via een oproep in de kerk een
koor bestaande uit tien personen sa
mengesteld. De opzet van de jongeren
bleek bij de parochianen in de smaak
te vallen, want het ledental groeide tot
negentig.
De instrumenten waarmee gespeeld
•werd. waren elektrische gitaar, basgi
taar. drums en piano. Met deze intru-
menten was het mogelijk de voor veel
mensen saaie kerkelijke klassieken"
te passeren en een meer eigentijds re
pertoire te laten horen. Er werd opzet
telijk geen uniforme kleding gedragen
om juist te laten zien, dat een kerk
koor) niet op een voetstuk geplaatst
moet worden, maar dat het de bedoe
ling is dat iedereen meedoet. Of je ge
huld gaat in jacquet of in een vale spij
kerbroek is met ter zake doende, als de
wil om een mis te presenteren, die aan
spreekt en zo mogelijk bindt maar aan
wezig is.
Met deze opzet was het koor verbonden
aan de parochie van de pastoors Ver
laan en Fischer. Het oude patroon werd
ook door andere, nieuw opgerichte ko
ren doorbroken. Het momenteel erg be
kende Interkerkelijke Petra jongeren
koor is min of meer ontstaan naar
voorbeeld van The Folks. Twee jaar ge
leden verhuisde de heer Vlasveld van
wege zijn pensionering naar Brabant en
werd door Jan van Beijeren opgevolgd.
De tien jaar geleden ingeslagen weg
wordt door de leden nu nog steeds be
wandeld. Dat die weg niet altijd even
goed begaanbaar is, blijkt uit de soms
negatieve kritiek. De vroegere voorzitter
en momenteel dirigent Jan van Beijeren
verklaart: „Vroeger zat je in de kerk
alleen te luisteren, dat is met nu meer
zo. Alles wat Rome beweerde werd
klakkeloos als een voldongen feit aan
genomen. Wij geven de mensen zelf
verantwoordelijkheid door ze naar hun
eigen mening te vragen; Rome zegt dit,
wat vinden jullie zelf. Op die manier
hebben de mensen een eigen verant
woordelijkheid. Enkele parochianen
kunnen die verantwoordelijkheid duide
lijk niet dragen, die raken hun houvast
kwijt. Door enkele van deze kerkgan
gers worden we wel eens als ketters be
titeld. Gelukkig bestaan er voor deze
mensen ruime mogelijkheden om naar
een mis te gaan. die hen1 wel aan
spreekt".
Van die negatieve reactie trekken de
koorleden zich overigens niet veel aan.
Zolang ze bij het merendeel van het
publiek goed ontvangen worden, is het
doel bereikt. Bovendien worden de jon
geren op een geweldige manier begeleid
door pater De Ridder, die voor honderd
procent achter de koorgroep staat. Deze
oud-missionaris, die om gezondheidsre
denen vanuit Pakistan naar Nederland
moest terugkeren, wordt door het koor
op handen gedragen. Hij is degene die
tijdens de repetities aanwezig is en met
hem kunnen teksten en problemen be
sproken worden. Onder andere door
pater De Ridder blijft de kerkelijke
binding gehandhaafd. De samenwerking
tussen de pater en de ruim zestig jonge
koorleden minimum leeftijd 15- en
maximum leeftijd rond 25 jaar) ver
loopt uitstekend.
Jan van Beijeren is er gelukkig mee,
dat iedereen het ermee eens is, dat je
de teksten begrijpelijk moet houden.
Het is niet de bedoeling om theologisch
diepzinnige problemen aan te snijden.
De zangkunst is eigenlijk ondergeschikt
aan de kwaliteit van de tekst. De eigen
gemaakte teksten zijn helder en om het
voor de parochianen aantrekkelijker te
maken, richt de dirigent zich dikwijls
tot de kerkgangers om deze tot mee
zingen aan te sporen.
Ook op andere punten bezitten The
Folks persoonlijkheid. Zo zijn zij uit
een korenoverlegorgaan gestapt, toen
deze hen het verwijt maakte dat hun
prijs te laag was. Jan van Beijeren
vindt dat beneden alle peil en ver
klaart: „Als je zo gaat beginnen, schiet
je je doel voorbij. Natuurlijk maken wij
Repetitie in de Herensingelkerk.
onvermijdelijke kosten. De liturgie moet
gedrukt worden en af en toe wordt er
een bus gehuurd ook voor buitenker
kelijke optredens). Als het niet anders
kan treden we ook wel eens geheel gra
tis op.
Tijdens het jubileum op 10 juni heeft
om elf uur een eucharistie-viering
plaats. In het Antoniusclubhuis aan de
Mare is om twee uur een open middag
en gelegenheid tot feliciteren. Hopelijk,
zo besluit Jan van Beijeren, komen jon
geren eens luisteren en besluiten zij om
ook actief lid te worden. Nieuwe leden
zijn van harte welkom.
Spraken we vorige week
over dat opmerkelijke orge
laxioma rond de Pancras
kerk. vandaag wil ik nader
ingaan op het gevaar van
zulke boude beweringen.
Wanneer ik geen Chinees
kan lezen en ik moet perse
de betekenis van een Chine
se tekst weten, vraag ik aan
een sinoloog wat daar staat
en dan geloof ik hem op
zijn woord wanneer hij
zegt. dat daar staat 2x2=6.
Ik kan daar dan een heel
verhaal over schrijven aan
gaande het afwijkende bere
keningsbedrag tussen Chi
nezen en andere mensen.
Een andere sinoloog leest
dat verhaal en haalt de ar
chieven erbij Hij schudt
zijn hoofd en komt tot de
ontdekking dat er niet staat
2 <2=6, maar „ik houd van
jou". In zijn ogen ben ik
dan een rare Chinees en
dat is natuurlijk nog waar
Dit lijkt een vreemd ver-
haal, maar ik bedoel er
mee aan te geven, dat je
voor schut kunt komen
staan door te vertrouwen
op een stelling uit een vak
gebied, dat het jouwe niet
is. Op basis van dat Pan-
craskerkaxioma is een
Amerikaanse kunsthistori
cus een paar jaar geleden
de mist in gegaan. Hij
schreef oen artikel over het
zestiende-eeuwse orgel in de
Leidse Pieterskerk en con
stateerde, dat het orgel
geen orgeldeuren meer
hoeft. In zijn in Leiden ver
richte archiefonderzoek had
ook hij ontdekt, dat in 1638
orgeldeuren uit de Pancras
kerk naar Alkmaar waren
verkocht. Nu gaat het ge
vaar van zo'n orgelaxioma
werken: het orgel van de
Pancraskerk heeft orgeldeu
ren. Er is maar één orgel in
de Pancras geweest, dus de
deuren van dót orgel kun
nen niet verkocht zijn. Het
Pieterskerkorgel heeft geen
deuren. De kromme oplos
sing is heel eenvoudig: in
1638 zijn de deuren van het
orgel in de Pieterskerk ver
kocht en de penningmeester
van de kerkvoogdij heeft
zich in 1638 vergist in het
opschrijven: hij schreef
Pancraskerk, maar hij be
doelde natuurlijk Pieters
kerk. Onze kunsthistoricus
las over een klein woordje
heen, want er staat in de
kerkrekening, dat de deuren
van het oude orgel werden
verkocht. Dat duidt lijkt
Het orgel van de Grote of Laurenskerk in Alkmaar met
gesloten luiken. Schilderingen uit de Pancraskerk in Lei
den voor 1638.
mij op een nieuw orgel
in 1638, maar dat kan uiter
aard niet juist zijn, want er
is maar één orgel geweest
en wanneer er een oud en
een nieuw orgel zouden zijn
geweest, zou de stelling niet
juist zijn en aan de waar
heid van de stelling mag je
niet twijfelen. Die stelling
heb ik vorige week al poo
tje gelicht, maar het erge is
nu, dat ik in een artikel
van iemand anders gelezen
heb, dat duidelijk bewezen
is, dat de orgeldeuren, die
aan het grote orgel in Alk
maar hangen, uit de Leidse
Pieterskerk afkomstig zijn.
Zo de ouden zongen, piepen
de jongen. Maar ze piepen
wel mooi verkeerd, want
het enige, dat bewezen is, is
dat het niet waar is.
Op 16 april 1636 komt een
orgelmaker uit Amersfoort
per schip in Leiden aan om
in een herberg met de kerk
meesters onder genot van
een goed glas wijn te pra
ten over het „aennemen van
het maecken des groten or-
gaels".
In juli 1637 blijkt meester