Spaarpandbrieven Dialoog met de cello Galerija M.een stichting voor Kunst uit Joegoslavië Merk waardig treffen van Ieren en Joden Overtrokken travestie in zangspel „De Club99 Westland/Utrecht *hr Hypotheekbank Samenwerking in maatschappelijk werk Mindere kinderen bij schooltandzorg KUNST LEIDSE COURANT WOENSDAG 6 JUN11979 PAGINA 9 The iri-h-Hebrew Lesson en 1 Rosary fur Israel" Een uit Rusland afkomstige jood in Ier land ten tijde van de onafhankelijkheids beweging Sinn Fein en het Britse Black and Tans-leger in de twintiger jaren in „The Irish-Hebrew Lesson"; en een Iers katholiek priester in Jeruzalem vlak na de oorlog temidden van de Britse ,jnan- daat"-soldaten en de Joodse verzetsorga nisatie- Hagana in „A Rosary for Israel". Twee merkwaardige combinaties waar mee acteurs van de Londense groep Inter Action gisteravond voor het eerst in het Scheveningse Theater aan de Haven hun Holland Festival-werk lieten zien. Het eerste stuk, van schrijver Wolf Mén- kowitz, biedt op een tot synagoge omge bouwd zolderkamertje ergens in Ierland een vriendelijk-sentimentele confrontatie tussen twee soorten vervolgden. De jood wiens vader per ongeluk in Cork in plaats van New York aankwam, gevlucht voor de pogroms in Rusland, Hebreeuws spre kend als het om geloofszaken gaat, Jid- dish wanneer er gehandeld met worden en zich het Ierse Gaelic probeert aan te leren. Hij past zich aan om te overleven, maar begrijpt een bij hem binnenvluch tende republikeinse Ierse opstandeling die voor de wapens heeft gekozen en redt' hem het leven. Die rebbe-achtige figuur vol weliswaar clichématige humor biedt naast een serie humoristische levenwijshe den la Sjolom Aleichem een leuke rol voor acteur Cyril Shets. Aardig theater maar niet bepaald op festival-formaat. Het tweede stuk „A Rosary for Israel" dat regisseur Ed Berman duidelijk naar aan leiding van het eerste schreef is hinderlijk maakwerk waarin Shets nu als Francisca ner priester in Jeruzalem een tegenpool voor zijn „rebbe" mag brengen: Hij redt een Hagana-soldate van de Britten. Is zijn tekst al uiterst goedkoop, Berman sugge reert ook nog eens dat zijn hoofdfiguren familie zijn van die van Mankowitz en dan wordt het echt te gek. De Britten krijgen bovendien zeer opvallend twee maal een stevige boosdoenersrol op te knappen. Daar zullen ze in Londen niet bijster blij mee geweest zijn. Afgezien daarvan hoef je dat met de komst van In- ter Action naar h'<?t Holland Festival ook niet te zijn: Van ouderwets en aardig, naar irritant en-goedkoop. BERTJANSMA Sylvia Alberts, Jenny Arean, Annet Nieuwenhuizen, Adèle Bloemendaal, Els van Rooden en Jes Vriens. als „heren" in een heren sociëteit. Vit het thema mannenhuinor over vrouwen moet meer te puren zijn dan terecht is geko men in de muzikale vertrooiing „De Club", waarin zes vrouwen de rollen spelen van mannen, die in de herensociëteit ver van de vrouwen zich in hun eigen wereldje bewegen. Het idee hiervoor werd evenals de basistekst overgenomen van de Amerikaanse schrijfster Eve Merriam, die een keus deed uit Ameri kaanse showteksten uit het begin van deze eeuw. Bij de liedjes uit die tijd komt men nog wel eens een flinkertje tegen (Het ge schenk van de goden), maar de grappen blij ken goeddeels gedateerd, althans aftands. De Ned. bewerking ervan door Hugo Heinen en Jacques Klöters, aangeboden aan het Hol land Festival en gisteravond opgevoerd in de Kleine Komedie te Amsterdam, waar deze voorstelling voorlopig blijft staan, bevat eigen- talige aanpassingen aan het origineel (Was ik maar nooit getrouwd) en belegen schoonmoe dermoppen, aangevuld met bezongen en be schreven de fraaie en de vreselijke zijden van de vrouw, die in onderdelen in het oog wordt gevat: het been als fenomeen. Adèle Bloemendaal, Annet Nieuwenhuizen, Els van Rooden, Jenny Arean, Sylvia Alberts, Jes Vriens en Marjes Benoist (vleugel) kregen on danks hun prijzenswaardige inzet de zaak moeilijk van de grond. De bedoeling lag voor een vervreemdende werking te laten uitgaan van vrouwen, die als mannen in avondkleding gestoken het verschijnsel vrouw uit de wind selen van het eeuwig vrouwelijke mysterie zouden wikkelen. Daarvoor bleef de benade ring evenwel te weinig fijnzinnig; val je in de armen van een vrouw, dan val je in haar Johan Greter maakte in de regie trouwens een aanzienlijke denkfout door het huldigen van de vaak verkondigde opvatting, dat alle mannen eender zijn. De zes genoemde vrou wen kregen zodoende zes dezelfde mannen te spelen en daarmee deed een stuk eenzijdig heid haar intrede die gespeend bleek van es prit. Deze afwezigheid van een toch wezenlijk theaterelement kon niet worden gered door overigens voortreffelijke samenzangên en soli waarin men elkaar bijviel met tap- en andere dansen. Het klapstuk van de avond moest een revue zijn, uitgevoerd door de „heren" van de socië teit, waarbij een vrouw die een man speelde moest spelen een vrouw te zijn. Op papier al moeilijk te volgen, bleek het op het toneel he lemaal niet te werken, omdat deze travestie in het kwadraat een overtrokken situatie schiep. TON OLIEMULLER De KRO, die vorig jaar gedurende een lange Sound day" een portret van John Cage pre senteerde, laat dit jaar in het Holland Festi val in zes concerten verschillende aspecten van de hedendaagse muziek aan de orde ko men. Gisteravond begon deze serie in het Am sterdamse Bellevue met een optreden van de Amerikaanse celliste Frances-Marie Uitti, die zich hier vorig jaar in Middelburg ook al liet horen. Haar specialiteit is een onderzoek naar de uiterste grenzen in expressiviteit van de cello als solo-instrument. In een zestal composities die met uitzondering van het uit 1956 daterende Triphon van Scelsi allen gedurende de laatste vier jaar zijn ontstaan, beleed zij op zeer persoonlijke wij ze haar geloof in de cello als een middel om gevoelens te uiten. Geen instrument doet meer aan het menselijk li chaam denken en daagt de met fantasie begaafde compo nist zo uit daar gebruik van te maken. De Italiaan Busotti nam die uitdaging aan blijkens zijn deze avond voor het eerst uitgevoerde Bussottioparaballet voor actrice-soliste, haar minnaar het instrument en elektronische klanksporen met fluisterstemmen en celloklanken. Een sensueel spel dat Uittie, die de hele avond zeer lijfelijk aanwezig was, uitstekend speelde. Muzikaal serieuzer waren de fluister tonen a la clavichord, een eindeloze reeks variaties onder naam Transpositio ad infinitum van Klaus Huber en voor al de Time and motion study 11 van Brain Ferneyhough. Een soort ritueel waarbij gebaren en meelevende woorden even belangrijk waren als de electronische klanksporen met celloklanken die boeiend samenspel leverden met de elektrisch versterkte cello. Alle schurende, schuivende, tok- keldeaspecten kwamen hier weer bij te pas. Alleen de truc om met twee strijkstokken tegelijk te spelen, zoals bij Bussotti en in de eigen compositie Oaxano ontbraken. Het hele optreden betrof eigenlijk alleen deze experimentele klankuitersten en liet de traditionele klank jammer genoeg buiten beschouwing. Als het visuele aspect niet zo goed en zo geloofwaardig voor wat betreft de dialoog met haar in strument door de celliste was vertolkt, zou dit meer inter essante dan voor het oor boeiend recital, veel aan zeg gingskracht hebben ingeboet. EJB Economisch wel en wee Aan de Groenoordstraat 27 is 1 het fotoreportagebedrijf van lij. Stam, opgeheven. 'Aan de Goejestraat 66 is het 'filiaal van de glascentrale Boskoop (glasreparatie en het plaatsen van glas) gevestigd. Aan de Bakkersteeg 7 is het fotografisch bedrijf van Juun Arens gevestigd. Aan de Herenstraat 110 is het I schoonmaakbedrijf „Werklust" gevestigd. Aan de Papiermolen 2 is een filiaal van de Rabobank geo- Aan de Hogewoerd 11 is in de v.m. gramm.platenwinkel „De Witte Kiosk", Arjan Mie- dema, winkel in „meubelen van toen", gevestigd. Aan de Hogewoerd 74 is de winkel in kaas en levensmid delen „Boom's Kaashuis", op geheven. Aan de Herengracht 100 is i.p.v het eerdere hotel „De Wekker" het Restaurant ,,'t Leyenaertje", gevestigd. kunsten kunstenaars Nederlands Dans Theater gaf gisteren in het Teatro del- la Pergola te Florence de we reldpremière van een nieuw ballet van Jiri Kylian: 'Msa iGlagolskaja' op de gelijknami- psge muziek van Leos Janacek. Op 15 juni gaat de Neder landse première tijdens een Holland Festival-voorstelling in het Circustheater te Sche- veningen. In de serie Rondom Bach van het Haags Orgel Kontakt in de Kloosterkerk verzorgen Jacques van Oortmerssen or- W «el en Bruce Haynes barok- hobo het vrijdagavondconcert I» op 8 juni. Naast enkele wer ken van Johann Sebastian be vat het programma werken van zijn grote voorloper Bux- tehude, zijn tijdgenoot Handel S" en zijn belangrijkste leerlin gen Krebs, Homilius en zijn tweede zoon Carl. Ph. Em. Bach. Frans Gort, leerling orgel van D"' Johann Th. Lemckert aan het jpj Koninklijk Conservatorium te Den Haag, geeft op vrijdag 8 juni (16.00 u.) een 1/2 C-reci- tal in de Grote Kerk. j Muziek uit middeleeuwen en j renaissance klinkt vrijdag 8 juni in de Oud Katholieke Kerk, Juffr. Idastraat Den i Haag. Er wordt gemusiceerd door het ensemble Musica j Son, dat deze avond voor het laatst onder de leiding staat van Chris Verhoog die door I zijn benoeming tot directeur van het Gronings Conservato- rium niet meer in staat is het .1 ensemble te blijven dirigeren. Galerie d'Eendt, Spuistraat ijl 270 Amsterdam, exposeert tot aI 27 jujji schilderijen en sculp- toren vari Stefan Knapp. Tot i 30 augustus wordt een zomer- i tentoonstelling gehouden van I schilderijen, beeldhouwwerk,' f grafiek, afrikaanse- en pré-co- lumbiaanse kunst. ADVERTENTIE Spaarpandbrieven zijn waardestukken aan toonder en worden genoteerd aan de Amsterdamse Effektenbeurs Bij aankoop dient de opgelopen rente te worden bijbetaald vanaf t-6-1979op basis van 9per jaar (etfectief rendement 9.42%). Algehele aflossing ad f1.675.- per stuk op 4-2-1985, zijnde het nominale bedrag plus rente op basis van samengestelde interest. Ook tussentijdse verkoop is mogelijk via de Effekten beurs tegen de dan geldende koers: Verkrijgbaar bij onze kantorer handelsbanken e n effekten. In coupures van f 1000,- a 100.50% Leiden, Botermarkt 28/Hoek 't Gangetje, 071-13 2645 In coupures van f 1000,- a 100.50% HAZERSWOUDE De kerken die participeren in de Stich ting Midden-Rijnland (gezins- en bejaardenverzorging en maatschappelijk werk), gaan de werkers van deze instelling voor maatschappelijke dienstverlening uitnodigen voor een gesprek over de wederzijdse raakvlakken, bij het werk voor, de mens in nood. Op de vergadering van de stichtingsraad, waar het memorandum over de verhouding tussen de kerken en Midden-Rijnland ter discussie stond, werd hiertoe beslo ten. Midden-Rijnland bracht de nota uit, om de samenhang tussen de stichting, die werkzaam is in Alphen aan den Rijn, Hazers- Woude, Koudekerk aan den Rijn, Leiderdorp en Zoeterwoude, en haar achterban te versterken. In het jaarverslag schrijft het bestuurscollege dat in 1978 het dieptepunt in de hulpverlening is gepasseerd. Tot begin sep tember van dat jaar gold een vacaturestop voor verzorgsters en helpsters. Voor.de leiding van gezins- en bejaardenverzor ging is er een vacaturestop van kracht sinds 1 juni 1978. In het maatschappelijk werk gold in geheel 1978 een vacatures top. Het bestuur: „Hiervan hadden we minder last dan vorige jaren, omdat het minister van CRM ons toestemming gaf en kele openstaande plaatsen te bezetten", De vacaturestop druk te derhalve sterk op dè gezins- en bejaardenverzorging: 92 helpsters en verzorgsters werden niet vervangen, uitgezonderd een vijftiental dat op het eind van 1978 in dienst kwam. De overblijvenden kregen het té zwaar: het ziekteverzuim steeg van zeven naar tien procent. In financieel opzicht werd Midden-Rijnland in 1978 met een te kort geconfronteerd. Het sloeg een gat in de reserves van 148.000,-. UTRECHT Het aantal kin deren in de schooltandverzor- ging blijft dalen. Het afgelo pen schooljaar waren er 546.000, dat is vier procent minder dan in het vorig schooljaar en twintig procent minder dan tien jaar geleden. De Nederlandse vereniging voor scociale tandheelkunde schrijft de daling toe aan de snelle groei van het aantal tandartsen met een algemene praktijk. De vereniging zegt in het jaarverslag dat de „al gemeen practici"overal enorm aan de jongeren trekken om ze in de eigen praktijk te krijgen. Doordat de meeste tandartsen hun patiënten niet elk half jaar voor onderzoek oproe- pen, komen veel van deze jongeren tussen wal en schip terecht, aldus de vereniging. En bij degenen die elk half jaar op éigen initiatief gaan, kan het gebeuren dat de tandarts wegens tijdgebrek door de snel groeiende patien- tenstroom niet de verzorging kan geven die nodig is. Het principe, dat de jeugd voor rang moet hebben, wordt hierdoor aangetast. De vereniging vindt dat nu zo snel mogelijk 'moet worden begonnen met het uit 1977 da terende advies voor de tand heelkundige verzorging van de jeugd. Het gaat daarbij om een georganiseerde ver zorging van de groep tot der tien jaar (ruim twee miljoen kinderen). Daarvoor zouden ongeveer 2000 fulltime tand artsen nodig zijn. Arti et Industriale en zijn Vrije Groepsleden Arti et Industriae is een or ganisatie van kunstenaars die veel van zich doet spreken. Dit is op zich zelf nog geen bijzonder testimonium, want dat doen de handige reklame- makers óók, maar als het werk van de leden over het algemeen genomen waarde ring ondervindt, dan zit de zaak wel goed. Arti treedt nogal eens naar buiten per zg." vrije groep". Tot en met de 17de exposeren vijf leden van zo'n groep in de Galerie Edison. Voor ons opent Toon Snijders de kleine rij met zijn land schappen waarin de natuur kracht in verf uitgedrukt is. Hier zien we hét natuurleven: de bomen, het gras het water en de lucht in zware felle to nen vastgegrepen in materiële vormen waarbij de dynamiek van het voorgestelde object Marian Rammers-Vijsma „Vergane glorie'' verhevigd schijnt. Hugo Liebe is ook van de partij en op deze tentoonstelling heeft hij de zware donkere aanzetten van vroeger werk overge bracht naar een lichter toon aard. Kwam vroeger het reële beeld soms ietwat verscherpt naar voren, thans laat hij zijn wereld vanuit een andere ge zichtshoek bekijken: stiller, meditatief, waarin de dingen nog wel voorkomen zoals ze zijn, maar ze hebben iets an ders in zich opgenomen, ze zijn lichter, zuiverder gewor den. En vooral de aquarellen hebben een dieper achter grond gekregen, d.w.z. een dieper inzicht. Dat is ook het grondthema van Piet Deunhouwer die te genover iedere al alle wille keur van toevallige aanleidin gen een zeer doorwrochte symboliek aanbiedt. Een zich tbare tekentaal in een uiterst verzorgende picturale gestalte als hulpmiddel. Kunst die niet direct een open boek voor de massa is, die aandachtige be schouwing en inzicht vraagt maar dan ook in hoge mate voldoet. Marian Rammers-Vijsma (een leerlinge van Pieter Biesiot) toont hier haar „kleinplastie- ken". Een term die nogal veel overkoepel t, wij spreken lie ver van „kleine beeldjes", want mevrouw Rammers is een echte beeldhouwster die er niets voor voelt om b.v. gaten te accentueren door er gebroken randen omheen te zetten, en ook zij blijft de na tuur getroüw. Met de natuur is hier de mens bedoeld en die gefixeerd op een moment, bijna zoals je het met de ca mera zou doen: iemand die loopt, staat of zit, die danst en zich uitrekt of welke hou ding dan ook. Dat moment is voor altijd vastgelegd terwijl de beweging die ons treft niet ophoudt beweging te zijn... Toon Snijders Bongerd met peppels „Gematigd expressionistisch" zou je de monoprints van Plony van Zuylen kunnen noemen, maar dat etiket is niet direkt nodig. Ze behoren tot de bedachte kunst die niet losstaat van traditie, van oude culturen, van oude oerbeelden die in een andere, 'n nieuwe gestalte te voorschijn komen. Haar figuratie is zacht en zui ver en bestaat uit een geëi gende vormentaal die, zonder nadrukkelijk te zijn, toch dui delijk alle motieven aangeeft. Van alle vijf: erg goed werk. Men zou het niet geloven maar er is weer een nieuwe Kunstgalerie bijgekomen in Den Haag: de Galerija M in de Bankastraat 76 die zich gaat specialiseren in Joegosla vische kunst en de naleven .van dat land zullen een voor naam deel van de collectie uitmaken. Daarbij komen dan de „modernen" waaronder weer de grafici het accent krijgen. Galerija M is geopend met Ivan Lackovic Croata en wie, zoals wij, van dit genre houdt, moet deze expositie die tot 1 juli duurt beslist niet overslaan want Lackovic die hier uitkomt met 10 achter glasschilderijen en 20 tekenin gen is een van de meest be kende meesters van Joegosla vië. En we herinneren ons nog heel goed dat hij, nu een drie jaar geleden, op een Haarlemse tentoonstelling van primitieven uitgesproken dé primus was. Een wonderlijke kunst die vanauit de platte lands-jeugdherinneringen ge cultiveerd is, enerzijds tot een mode-begrip, anderzijds haar argeloze frisheid heeft weten te bewaren in de dorpshisto- rieën, in de eenvoudige maar karakteristieke boeren, alle maal vertellingen en anecdo- ten in die smakelijke lijnen en kleuren. Lanckovic is ontvangen in een passende omgeving: de nieuwe zaal onder leiding van mevrouw Marianne Hoevers maakt een zeer verzorgde in druk! JAN VERHEYEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9