Allemaal onvervalste .Kattekers', van .Halfmannetje' tot .Huig de Homp' AA Torentje, torentje klokkenkruid Degelijk toneel van studenten Duits UI X Ronald ^pcDonald de Kinder Show Grepen uit de Leidse muziekgeschiedenis 'n BLOEMEN GROET de lr>nd, t^ad/regio LEIDSE COURANT WOENSDAG 23 ME11979 PAGINA 5 Cl Jet zal best een rustig jevoel geven als je een laam draagt die door liet al te velen wordt ;edeeld. Nou mag ik rel met de achternaam 'ieters door het leven noeten .maar als je de 1 "ederlandse telefoonboeken daaromtrent •aadpleegt, word je, jijvoorbeeld in Leiden, jewaar, dat er letrekkelijk weinig lieden zijn die deze last ,|e torsen hebben. Er :ijn veel meer 'ietersens. En zoiets itemt mij tot een :ekere voldoening jevende gemoedsrust Waar schijnlijk op het gevoel ongemotiveerd, iaar ik ben toch iteeds weer lichtelijk jerriteerd als ik 'ieterse of Pietersen ord genoemd. Natuurlijk, het loopt ekkerder: Pieterse. Je ïoeft niet meteen na lie „s" te stoppen. l Haar zoals iedereen wil ik iet Liefst niet in de grote nassa ondergaan. Als je dan ,a Rivière heet. of Rebollo, f Uhlenbeck, Verse, s rfjordinou de Gouberville, naa lallieux of Ignacio, nou, dan uj jjwil je nog wel eens een ,j jjevreden glimlach op de VO) ippen toveren. Doorgaans snee vor(h men ^an n'et steeds Dpgebeld, terwijl een andere 5ieterse wordt bedoeld, t dit l^Aïaar er zijn gemeenten e v%eker in ons s> ^verschijningsgebied,waarde zopaamgeving tot buiten elke proportie is gegroeid. veWandaag leggen we de vinger °lopdeKatwijkse vatgemeenschap. Dat zou je net Vele Katwijkers. of ze nu Rijstbuik. Plankebaas of Driekoek worden genoemd, zijn dagelijks nabii de boulevard te vinden. zo goed kunnen doen in Rijnsburg of daaromtrent, maar laten we ons nu bepalen tot het aloude Kattek. Daartoe ben ik in de gelegenheid gesteld door een publicatie in „Blokken weg", personeelsorgaan van het Marine vliegkamp Valkenburg in Zuid-Holland. Jawel. Blokken weg, u kent dat. Heeft iets te maken met het starten van afgeschreven Neptunes. Maar een goed blad is het, dat orgaan. Daarin schrijft Jan de Reus iets over Katwijkse namen. Voor het merendeel ruik je daarin het zilte van de zee, de begrenzing van een schier eindeloze plas. Maar nu komt Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elkfe morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. het. Je zult toch maar een Beelen, Van der Bent, Van Duyn, Guyt, Hoek, Van der Plas of Ouwehand willen bereiken, zonder precies te weten of je Jan, Gerrit, Klaas of Sijmen moet hebben. Nu heeft Jan de Reus, naar mijn gevoel, voor een verhelderende documentatie gezorgd. In een enorm stuk poëtisch proza, dat ik onmogelijk in z'n geheel kan weergeven. Ik zal me moeten beperken tot een indringende greep. Zo begint De Reus: „Als wij zo door Katwijk gaan, dan zien we heel wat namen staan. Maar er is niemand die de mensen kent, 't zij Plug, Van Duijn of Van der Bent". „Want zoek je bijvoorbeeld naar een Ouwehand, ze sturen je van de ene naar de andere kant Maar zeg je dan:ze noemen ze Mook, dan zeggen er duizend: O!,... die ken ik ook". En dan gaat Jan de Reus ,als in een epos, verder. „Zo heb je Spreeuw, de Droekel en de Bokketul, de Pikkert, Panjerman en Klaas de Bul, De Boze Paardevisser en Bart de Geit, De VinkNoorlander en Jaap de Stier, 't Diefje, Meloks en Bas de Klap, De Rot, de Billie en Dirk de Lap, dez Pietel, de Mottege en Dirk de Loe, Snerrie.Kordijk en Piet de Roe. Dikkebil en Golp en Huig de Homp, Jaap Rijst, de Vlo en Dirk de Tromp, De Nijl, Huib 't Velen en de Rietedak, De HulsHarlekijn en Ootje Kak. Aai de Pruim, Kwartje, Halfmannetje en Maart de Knijp". Zo kent De Reus honderden bijnamen: Dirk de Fet, Beretieter, en 't Mannegat, Moedebije, 't Denkje en Roggebroodgat. De Scheet, Schuiten van Ons en de Kerkebakker". De twaalf stammen van Israel lijken in het Katwijks te zijn omgezet: Huig de Korst, Piet de Bransel en Gore Wies, Leen de Tiest, de Poepstaart en de Brombeer, Toetman en Koppetje en Klaas de Rook, Piet Snuit, Driedelest en Aai de Spook". Ik zal van m'n leven niet begrijpen waar de Kattekers hun modus vivendi vandaan hebben gehaald, zonder elke dag met elkaar overhoop te hoeven liggen. Immers de vlooienpikken en wespesteken liegen er niet om. Gaat u zelf maar eens na:„de Plentie, de Pieper en Moeder Job, De Kater, Jan de Woeb en Jan de Nui, de Rijstbuik, de Plankebaas, de Piejet, de Eenwals en Droge Klaas, de Driekoek, Friese Turf en Kale Nel". De gewapende vrede, al eeuwen lang, wordt in Katwijk geschraagd door bijnamen als De Poemes, Vijand en Jansemie, Krentedouwer, de Kropkaak, de Mannepik, 't Olievelletje en Piet de Schaarlip.En wat zou u zeggen van „Piet hij je Bollen, de Schrale, Kanjeniet, Vara orgel (een snier, die van recenter datum moet zijn), Lapoor, Bang van Eten, Koelekal, De Sieg, de Siet en tot slot Huig de Rait" Nog hoor ik Jan de Reus nahijgen: De Kum, Bonnie, de Schrale, de Rijstbuik, Jaap de Poes, Aai 't Wel, de Bloemkool, Frokkebijter... Er komt geen eind aan. Dagevos, dat vind ik ook een heel mooie, net zo goed als Oud Kattek en Schragie Wump. Je kunt er de prachtigste pseudoniemen uithalen, als je een langspeelplaat wil uitbrengen. Zonder meer: m'n complimenten, Jan de Reus. Hoe word je zelf eigenlijk genoemd, zo vlak in de buurt van Scheefbakje, Kees de Kier, Kuut en De Huisbaas h. Hazekamp Ïreekt voor DA-Wassenaar 5SENAAR Staatssecre- Th. Hazekamp van Eco- nische Zaken spreekt op sdagavond 5 juni om acht in het Dorpscentrum aan Schoolstraat voor de afde- Wassenaar van het CDA. avond staat in het teken de verkiezingen van het •opees parlement, die twee 'er later zullen plaatsvin- is gelegenheid tot dis- TO !k Dolle kinderpret in Leiden. Op zondag 27 mei a.s. in de Stadsgehoorzaal. *t Begint allemaal om 14.00 uur. chupommetje Horlepiep ,ij i Frans Fens zijn Poppentheater Wereldberoemde Clpwn Ronald McDonald. Dat wordt dus lachen en genieten! 'nbezorgdc kinderpret voor maar f 5,~ p.p. kaarten verkrijgbaar bij het McDonald's Hamburger Restaurant cn op de :rtoningsdag bij de kassa van de Stadsgehoorzaal. Allemaal naar de Stadsgehoorzaal op zondag 27 mei! Mc Donald s Ongewoon goed toor je geld. Beestenmarkt 6, Leiden. Na de brand in de stadhuis toren anno 1573 was de voor slag van vijf klokjes niet meer te gebruiken. In 1577 besloot het stadsbestuur om een nieuw carillon te laten maken. Op 6 april van dat jaar krijgt meester Hendrik van Nuys opdracht om een speelwerkmechaniek te ma ken. Op de afgesproken da tum, 12 september 1578, komt het speelwerk per schip in Leiden aan. Het wordt voorlopig opgeslagen in de Waag. Het weegt ruim 11.000 kilo. Boven de trommel van het speelwerk wordt alles precies op rijm verteld: „Tot Hasselt in der stee. bij Luyck, Henrick van Nuyst, door vier, wint en hamers cracht mij, die hier sta geree, gesmeet heef', mette vuyst. En sy uyt 't schip ontvracht 'tjaer Tseventich en acht met vyftienhondert juyst, september twaelve mee, heb ick ter waegh ghebracht swaert twee en twintich duyst tweehondert veertich twee. We kennen daardoor de naam van de maker van de speeltrommel c.a., maar de naam van de klokgieter ken nen we niet. Het ligt voor de hand om aan te nemen, dat het Hendrik van Trier is ge weest. Hij goot immers ook de nieuwe luidklok en beide heren hadden in 1570 in Delft al samengewerkt bij de beiaard in het stadhuis al daar. Jan Janszoon Orlers, burgemeester en geschied schrijver van Leiden, roemt het carillon van drie en twin tig klokken, dat „soo harmo nieus ende soet van geluyt is als eenich voorslach ofte ac- cordt in eenige gebruyrsteden gevonden wert, gelyck alle onpartijdige musicijnen zul len oordelen." Van dat caril lon is geen klok meer over en dat komt niet door de stadhuisbrand in 1929. In 1599 zien we de toenmali ge organist van de Pieters kerk, Cornelis Schuyt naar Alkmaar reizen „omme te spreecken mitte clocgieter ten eynde hij binnen deser stede soude comen omme met de heeren te spreecken ten eynde een clocxken van 't voorslach valsch van toon zijnde mocht werden verandert." Hendrik Wegewa- ert (want hij blijkt die klok gieter te zijn) komt spoor slags naar Leiden om te wer ken aan „eenige doeken, die in discoort waeren.Er klopt kennelijk meer niet dan één klok alleen. We mogen niet denken, dat het werk niet deugde, want een in de ze ventiende eeuw landelijk be faamd beiaardier als Pieter van Rhynsburch speelt er tot genoegen van de stad, haar inwoners en collega's gedu rende vele tientallen jaren op. Tijdens de ambtsperiode van beiaardier Cornelis van den Heuvel besluit de stad om het carillon te laten om smelten. De opdracht daartoe is door Pierre Hemony uitge voerd en door Mammes Fremy voltooid. De slagklok van Hendrik van Trier bleef gehandhaafd, want in 1764 spreekt de klokkenist van Hoorn, Juriaan Spruyt er nog over. De beiaard van Hemony en Fremy omvatte negen en dertig klokken en dat betekende een uitbreiding met anderhalf oktaaf. Déze beiaard ging verloren bij de brand van het Stadhuis in 1929. Het gebruik van de beiaard is altijd hetzelfde gebleven. Afgietsel van onderdelen van een in 1671 vervaardig de klok. Het dient als voorslag voor de slag van het hele en halve uur, geeft het kwartier aan en fungeert als concertinstru ment. Wat dat eerste betreft, is de aanstelling van Cornelis Schuyt als klol^kensteller in 1598 van belang. We lezen, dat hij iedere veertien dagen dé melodie bij het hele en halve uur moet versteken en dat hij dan een melodie van een bekend liedje of een psalm moet stellen „gelijc hij tzelve zo tot zijner eeren als ter eeren an de stadt ende ten opsichte des tijts bequa- emste zal vinden." Die melo dieën werden in een apart boek opgeschreven en het is uiteraard ontzettend jammer, dat dat boek niet meer in kan worden gezien, want dan zou er een hoeveelheid Ne derlandse carilloncultuur be kend zijn, waar iedere bei aardier erg gelukkig mee zou zijn. Zijn we geïnformeerd over het versteken van de voorslagen, we weten nog weinig over de carilloncon certen, die minstens drie keer in de week gedurende een uur gehouden en gege ven werden. We kennen de dagen en de uren (donder dag, zaterdag en zondag van half elf tot half twaalf en in de zomer ook elke zondaga vond van zes tot zeven uur) maar over het repertoire we ten we niets. Wat beide on derdelen van het carillonge- bruik van nu betreft, zou het aanbeveling verdienen om tij dig aan de bevolking ken baar te maken wat er muzi kaal te wachten staat op het nieuwe carillon, dat na de Tweede Wereldoorlog werd geplaatst. Het feit, dat we niet meer weten wat er ge speeld is, betekent niet, dat we in de toekomst niet zo'n register mogen aanleggen. Gemeentelijke advertenties mogen best ook iets cultu reels melden. Nu we het toch over het he den hebben: is het U wel eens opgevallen, dat de kwartieren m Leiden nooit even lang zijn? Door een of ander ingewikkeld instrument is het ene uur een kwartier 44 minuten lang en een uur later 46 minuten. Op weg naar de eeuwigheid maakt dat uiteraard niets uit. Me chanisering is een groot goed, maar we krijgen daar door nooit meer berichten onder ogen over een klokop- winder, die op zijn ziel krijgt, omdat hij de koorden niet op tijd opgetrokken heeft, waardoor inwoners van Leiden te laat in de kerk kwamen en reizigers de trekschuit misten. Zulke be richten maken het leven sap pig, ook wanneer we na eeu wen de tijd nemen om er even bij stil te staan. Toren tje, torentje, klokken kruid er komen nog veel meer verhalejover. JANDOOVE. LEIDEN De vereniging van Duit se studenten, „Dr. Pfiffikus", bracht gister- en eergisteravond in het LAK een stuk van Jochem Ziem op de planken. „Die Einladung" („De uitnodiging") werd geschreven in 1967, en geeft de gemoedstoestand weer van een gezin waarvan de le den over Oost- en West-Duitsland verdeeld zijn. Het is typisch een stuk uit de jaren zestig: binnen het geschetste gezin strijden de mensen tegen elkaar en zichzelf, om zich slechts langzamerhand over te geven aan het besef gedesillusioneerd te zijn. Dat hoopvolle verwachtingen niet altijd uitkomen, moest toen nog ontdekt worden. De strijd van de ja ren zeventig daarentegen, is tegen de desillusie, waarvan het bestaan op zich allang aanvaard is. De denk wereld van de personages was der halve niet meer de onze, hoewel ze- recent genoeg was om herkenbaar te zijn. De mogelijkheid tot inleven was voor het publiek echter niet meer aanwezig. De leden van „Dr. Pfiffikus" hebben de per sonages nauwgezet gespeeld. In een realisti sche omgeving en speeltrant zetten zij duide lijk geprofileerde figuren neer. Vooral Hilde* wist met goede timing en intonatie af en toe reacties aan de zaal te ontlokken. Om als 25- jarige iemand van 65 te moeten spelen, is een moeilijke opdracht; het gevaar is groot dat men in allerlei maniertjes vervalt, en daar door te sterke stereotypen neerzet. Lenny van Loon en Roelof van Deemter hebben het er echter niet onverdienstelijk van af gebracht. Elk van de overige spelers gaf nu en dan 1 sterke spelmomenten te zien. Het algehele spelniveau was redelijk en de tekstvastheid zeer goed. Afgezien van Marcel den Hollander spraken de spelers zeer helder en verstaan baar. Het speltempo had misschien iets hoger gekund, een gevoel dat versterkt werd door het vrij statische toneelbeeld. Qua toneelpres tatie wel een geslaagde avond, maar graag zou ik wat meer durf zien in de stukkeuze en spelwijze. JACQUELINE MAHIEU DIAMANTEN TROUW De heer en mevrouw Keyser vierden gisteren hun zestigjarig huwe lijksfeest. Wethouder D. J. Tesselaar bracht in zijn functie van loco burgemeester van representatieve taken een bezoek aan het dia manten bruidspaar De nu 84-jarige ex-timmerman en zijn 82 jaar oude echtgenote wo nen al bijna zestig jaar aan de Kanaalstraat in Leiden. Het echtpaar heeft vijf achterkleinkinderen. Momenteel woont het paar nog in een eigen woning, maar omdat de gezondheidstoestand langzaam achteruit gaat, doet de heer B. Keyzer nu moeite om plaats in een bejaardenhuis te krijgen Paarden ontsnapt uit manege WASSENAAR De Wassenaarse politie heeft woensdagmor gen vroeg urenlang jacht gemaakt op ongeveer twintig paar den, die waren ontsnapt uit een manege in Wassenaar. Vier paarden vluchtten rijksweg 44 (Den Haag—Leiden) op, hetgeen twee botsingen tot gevolg had. De automobilisten ble ven ongedeerd, twee paarden raakten gewond. Om verdere on gelukken te voorkomen is de rijksweg een half uur voor het verkeer afgesloten geweest Omstreeks vijf uur waren alle paarden gevangen en in nabij gelegen weiden gestald. wat te vieren? iemand te troosten of iets te herdenken? Zend een levende groet, 'n bloemengroet. Fleurop over brugt alle afstanden. Fleurop zorgt voor uw bloemengroet waar dan ook in Nederland en In nog zo n 130 landen daarbuiten Altijd perfect geregeld, verzorgd en bezorgd. U herkent de Fleurop-bloemlst aan het Fleurop-vlgnet. Fleurop interflora staat garant voor uw bloemengroet. Koninginne-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 5