Mgr. Simonis: Ingrijpen „Delft'' mede afhankelijk van wat paus zal doen kerk wereld Overleg moet beleid blijven kenmerken Huisvrouwen leren hoe zij zich moeten presenteren in het dagelijks leven lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Korte metten DELFTSE MANNEQUIN GEEFT LES GEWEST LEIDSE COURANT ZATERDAG 12 ME11979 PAGINA De bisschop van Rotterdam, mgr. dr. A. Si monis, laat het tijdstip, waarop hij verdere stappen zal doen in de kwestie van de Delft- se studentenparochie (gezamenlijke eucharis- tie-avondmaals vieringen van katholieken, hervormden en gereformeerden) afhangen »an hetgeen de paus zal doen in de Neder landse situatie en hoe snel hij dat zal doen. Dit blijkt uit een interview in het jongste nummer van ..THD Nieuws het blad an de Technische Hogeschool in Delft. De bisschop zou het liefst zien. dat men volgende week met de gezamenlijke vieringen ophoudt. ..Maar ik snap ook wel dat het -.oor de pas tores bijzonder moeilijk is om er zo maar di rect mee te stoppen. Maar ook zal zegt de paus niets, dan zal ik toch iets moeten doen. Ik ben geen zetbaas van de paus en dit is een te ernstige zaak om die op zijn beloop te laten" Kern ^an de zaak is volgens dr. Simonis, dat de eucharistie niet hetzelfde is als het avond maal en een priester geen dominee is. In de eucharistie vindt iedere keer weer de realise ring plaats van de ene ware kerk die Chris tus gesticht heeft en die in de katholieke kerk bestaat „Als je daar niet in gelooft, moet je ook niet aan de communie deelne men", aldus de bisschop, die niet vindt dat zijn opstelling de oecumenische samenwer king verstoort. „Als oecumene betekent alles maar door elkaar hutselen, waarbij nu eens de een dan weer de ander een veer laat, dan vind ik het niet erg. dat daar een eind aan komt. Dat heeft niets meer met geloofsidenti- teit te maken". De echte oecumene wordt vol gens hem door zijn opstelling bevorderd. Bisschop Simonis vindt het erg wanneer gro te groepen zich door zijn verbod van de kerk zouden afwenden. „De apostel Paulus heeft echter al gezegd: er moeten wel scheidingen komen wil de waarheid aan het licht komen. Hoewel ik dat heel erg vindt is dit ook steeds weer in de geschiedenis gebeurd Hij denkt overigens dat het nogal mee zal vallen. Zijn ervaring is. dat identiteit en radicaliteit jonge ren aantrekt en niet dat half zachte van alles kan en alles mag. Op de vraag hoe het komt. dat er zich buiten het bisdom Rotterdam amper problemen rond de gemeenschappelijke diensten in studenten parochies voordoen, zegt mgr. Simonis. dat hij geen bisschop van Nederland is. Er heb ben zich naar zijn mening wat ongecontro leerd allerlei oecumenische experimenten „ge fixeerd". „We kunnen ze laten doodbloeden, of we kunnen er iets aan doen. Door het in de publiciteit brengen van deze zaak ben ik gedwongen stappen te ondernemen. Er be staat een groot gevaar, dat het een prestige- zaak wordt. En dat is het niet. Het is een ge loofszaak die wezenlijke woorden van de Heer raakt. Zover ik (pastor) Peels en (pasto raal werker) Meijknecht ken. zijn ze rooms genoeg om dit te weten", aldus mgr. Simonis. Het „Apostolaat koor de Oosterse Kerken" doet dit weekeinde een beroep op alle katholieken van Neder land om gestalte te geven aan de verbondenheid met die oosterse kerken, zoals ranouds rond de tweede zon dag in mei het geval is, het zij onder de naam ..Hereni gingszondag", hetzij onder de titel „Zondag voor de ooster se kerken". Doelstelling van het aposto laat is het scheppen >an gun stige voorwaarden .uur het tot stand komen van de een heid tussen de kerken van oost en west en tussen de oosterse kerken onderling. Er is in de afgelopen jaren al heel wat bereikt. Allerlei ac tiviteiten zijn ontplooid, zoals ontmoetingen, besprekingen, beraadslagingen, maar ook rking in allerlei ver- Apostolaat .■oor Oosterse kerken .raagt steun .■oor .verk banden. Dit alles heeft geleid lot min of meer officiële oe cumenische dialogen tussen de orthodoxie en de overige kerken. Het lijkt niet uitge sloten. dat nog dit jaar de daartoe ingestelde interortho- doxe en rooms-katholieke commissies met de theologi sche dialoog kunnen begin- Het Apostolaat voor de Oos terse Kerken wil de brug zijn tussen de Nederlandse kerk provincie en de verschillende oosterse kerken. In de prak tijk doet men dit door infor matie door te geven, weten schappelijke studie te finan cieren en steun te verlenen aan vooral kleine projecten, waarvan kan worden ver wacht. dat ze de groei van de eenheid tussen de christe nen bevorderen. Onder meer richt die steun zich op reli gieuze radio-uitzendingen voor Rusland, de versprei ding van religieuze lectuur in de landen van het oostblok. de studie van orthodoxe stu denten op katholieke theolo gische centra, de pastorale zorg voor oosterse christenen in Nederland en pastorale en educatieve projecten in het Midden-Oosten. Het gironum mer ten name van het Apos tolaat voor de Oosterse Ker ken te Boxtel is 1087628. Een enorme belangstelling wordt in Polen verwacht voor het bezoek, dat paus Johannes Paulus II over bij na drie weken aan zijn ge boorteland Polen zal bren gen. Verwacht wordt, dat het aantal bezoekers aan de hoofdstad Warschau wanneer de paus daar is (het week einde van 2 en 3 juni) tussen de één en de drie miljoen zal liggen. Warschau zelf telt 1,3 miljoen inwoners. De be woners van de stad slaan al extra voedsel in voor de gas ten voor wie in hotels en pensions geen plaats meer zal zijn. Gerekend wordt met een aantal van 300.000 mensen bij de dienst zondag 3 juni op het Victorieplein en met twee tot drie miljoen langs de weg van het vlieg veld naar het centrum van de stad, hoewel er slechts ruimte is voor één miljoen. Aartsbisschop Frantisek To- masek van Praag is toch aanwezig geweest bij de plechtigheden rond de Johan- nes-Nepomuktentoonstelling in Salzburg. Via een tele gram was eerder zijn komst op het laatste moment afge zegd. maar daarna deelde de Tsjechische ambassade in Wenen mede, dat er geen moeilijkheden waren. De Europese Gemeenschap heeft besloten 29.000 melk poeder, 16.000 ton granen en 2.000 ton boterolie ter be- chikking te stellen voor het voedselhulpprogramma van onder meer de Wereldraad van Kerken, de Europese ca- ritasorganisaties en de En gelse niet-confessionele hul porganisatie OXFAM. De EG neemt bovendien de transport- en distributiekos- ten voor haar rekening. De voedselhulp is bestemd voor een groot aantal landen in de derde wereld. Oeganda wordt op korte termijn ge holpen. De congregatie voor de hei ligverklaringen heeft de de creten gepuliceerd, waarin wordt erkend, dat pater Pe trus (Peerke) Donders en pa ter Carolus van St.-Andreas (Jan G. Houben) op heldhaf tige wijze de deugd hebben beoefend. Hiermee wordt de zaligverklaring van beide Ne derlanders een grote stap dichterbij gebracht. Peerke Donders, afkomstig uit Til burg, stierf begin 1887 in Su riname. Jan Houben kwam uit Munstergeleen en over leed begin 1893 te Mount Ar gus bij Dublin. Vicaris Van Paassen: Na lezing van de post voel ik mij er beter bij dat velen van u vragen „waarom ga je?" dan dat men zich op den duur gaat afvragen: „waarom blijft-ie?", aldus vicaris-generaal dr. W. van Paassen in een brief aan allen, die hem schreven bij gelegenheid van zijn verkiezing tot provinciaal van de Neder landse provincie van de congregatie van de priesters 1 H. Hart. Dr. Van Paassen schrijft, dat hij vooral gaat. omdat zijn medebroeders een dringend en overtuigend beroep op hem hebben gedaan, maar ook, omdat hij zes en een half jaar een normale bestuursperiode acht. Hij herinnert aan de brief van de bisschop, mgr. Simonis. februari 1973 bij zijn benoeming en die van de overleden \ica- ris W. Vroom, waarin de bisschop onder meer stelde, dat het bisdom Rotterdam niet van zins was zich te isolere Nederlandse Kerkprovincie, dat het beleid bleef gekenmerkt door overleg en dat het contact met de priesters en met alle anderen meer dan ooit gewenst en nodig was. „Wie mij gevolgd heeft", aldus vicaris Van Paassen. „kan we ten dat ik deze woorden ben gaan beschouwen als richtlijnen, waaraan ik mijzelf en anderen heb pröberen te houden. Ze dienen voor de komende jaren net zo progra ven. omwille van het welzijn en de samenhang v Dit zij met nadruk gezegd. Ik heb het vertrouwe alle hens aan dek, nog kan lukken ook". Dr. Van Paassen dankt allen, die hij heeft ontmoet, dat zij hem bisschoppelijke standpunten deden uiteenzetten en verdui delijken. terwijl „wij samen in goed overleg de ruimte en wegingsv rijheid vonden om in ónze middens niet alleen de i passé te vermijden, die helaas elders wèl is veroorzaakt, maar zelfs om vooruit te komen". Tot de voormalige en huidige le den van het Diocesaan Bestuurskollege zegt hij onder meer: „Waar er zakelijke verschillen van mening of ir zijn de persoonlijke verhoudingen zodanig gebleve ander bespreekbaar kon zijn. Ik ben er gelukkig en gezond bij h te blij- dit diocees, dat het. 19 00 i u. hoogmis. 11.30 u.; O.L. Vr. Onbevl. Ontv. za. 19.00 u zo. 9.30 u.. 10.45 u. hoogmis. 12.15 u.; 19.00 u.. zo. 9.00 u.; O.L Vr. Hemelvaart zat. 19.00 u., zo. 8 30 u., 9.30 u.. 1100 u. euch.. mmv. Dames en Heren koor; Oud Kath. Kerk zo. 10.00 u. hoogmis. Aarlanderveen za. 19 00 u.. zo. 7.30 u.. 10.30 hoogmis; dep. Ter Aar zo. 9.00 u. hoogmis. 12.00 H. Bonifati hoogmis, 11.30 u.; H. Pius za. 19.00 u.. 10.30 u. hoogmis. 11.45 u.; 8.30 u., 10.00 u. en 11.30 u. (om 14 dagen) Hazerswoude-Rijndijk zo 10.00 u. euch. K Ba rnardus; Het Anker za. 19.00 u. euch., zo. 8.45 u. en11.15u.euch. Hoogmade za. 19.00 u., zo. 10 00 u. Nieuwveen za 19.00 u., zo. 9.00 u. e Nieuw Vennep za. 19.00 u. avondmis. u. hoogmis. 11.00 u Menswording za 19.00 u. jonge- 5. 9.00 u.. 10.30 u.. 12 u. 11.30 u.; Mariakerk. za. 19.00 u. avondmis, zo. 8.30 u.. 10.00 u. hoogmis. 11.45 u.; H.H. En gelbewaarders za. 19.00 u. avondmis, zo. 8.00 u., 9 30u hoogmis. 11.00 u. en 17.45 u. avondmis. Nieuwkoop za. 19.00 u.. zo. 9.00 u. hoogmis. 10.45 u., 19.00 u. Lof. Noordwijk-Binnen za. 19.00 u.. zo. 8.00 u.. 10OOu hoogmis. 11.30u. Noordwijkerhout St. Jozef za 19.00 u. euch. hoogmis Oegstgeest - 2.00 u. met samen Bonavêntura Mariënpolstr. za 18.30 u. euch. ned., zo. 9.00 u. euch. ned, 11.00 u. euch. latijn. u. en Oud Ade za. 9.00 u., 19.00 u. avondmis, 8.30 u. hoogmis. 10.30 u. gem.schapsmis. met Oud Wetering za 19.00 u.. zo. 11.30 u. ho< Roelofarendsveen Maria Presentatie: za. 19 u.. zo. 9.00 u. en 11.00 u.; H. Petrusbanden 19 00 u zo. 9.30 u hoogmis. 11.00 u.. 12.15 u. Rijpwetering za. 19.00 u.. zo. 7.30 u.. 9.00 koorzang. 11.30 i t samenzang; St. Vio 9.00 u-, 10.30u 10.00 u. hoogmi 8.30 u.. 10.00 ii Woubrugge za 19.00 u., zo. 10.00 u. hoogmis. Zevenhoven za. 19.00 u.. zo. 9.00 u. hoogm 10.45 u. Meerburgparochie oren; zo. 10.00 u. I 12 00 u. met volkszar 10.30 Voorhout 11.45 u. 19.00 u. met wisselende koren; 18 00 u. zonder koorzang. Zoeterwoude - hoogmis; Chr. Die zo. 9.15 u. hoogmis irkerk 19 00 i renwijk: 9.30 ds. Hortensiu Bevrijdingskerk: 10.30 ds Bo- 10 dr Lamping. Eg- iise Wal lone: 10.30 pasteur Ribs. Acad. Ziekenhuis: 10.15 ds. Boven berg.. Diaconessenhuis: 10.30 ds Van "t Hof. Jeugdkapel Vredeskerk 10.30; De Goede Herder 10.30. Bakker. Jeugdhavendiensten: De Mi 10 uur: Het Miei rvijk aula Valkenpad 9.30 en 1 en 17 ds. Gootjes. Geref. Gem. Ne- ds. Bogers. 18.30 ds. v.d. Heiden, _.„i -- ■.-»•>« ■- - Kruiskerk 9.30 ds. Heymans. Bos- koop. Geref. Kerk: Salvatorkerk 10 Kuipers, gezinsdienst Baptistenge- drs. Vree, 19.30 ds. Van Beek. jeugd dienst. Maranathakerk 10.30 kand. Teneyenhuis. 19.30 drs Vree. Baptis tengemeente 10 en 18.30 Diensten. Martastichting: 20 interkerkelijke dienst. Leger des Heils 10 en 19.30 Volle Ev. Gemeente Vliet. Zendingswerk Mid 18 samenkomst Aarlanderveen Herv. Gem.: 14.00 afscheidsdienst ds. Wolthaus. Geref. Kerk: 10 dhr. Schoenmaker. O. en N. Wetering. 18.30 kand. Teneyenhuis. Chr. Geref. Kerk: 9.30 ds. De Vries, 9.30 Droogers, 18.30 Ie- 930 en 18.30 Die Abbenes Herv. Gem. 9.30 Harder. Alphen a.d. Rijn Herv. Gem.: Op- tandingskerk 9.30 i' Vinterswijk. Salvatorkerk 9.30 ds. Roelofsen. Zeist, 18.30 ds. Poot, N. Loosdrecht. Bethlehemkerk 9.30 ds Richters. 18 ds. Jongerden, Zeist. Geref. Kerk: Diensten 10 en 19 uur. Boskoop Herv. Gem.: Dorpskei 9 30 c woude Herv. Gem. 9.30 en ds. Geertsema Geref. Kerk Versluys. 17 ds. Dijkstra, 10sj Alphen-Noord (Oudshoom-Ridder- veld) Herv./Geref. diensten: Goe de Herder: 10 ds. v.d. Ree. 18.30 ds. Mulder De Bron: 10.30 ds Haak man. 18.30 ds. Van Santen. Ashram- Coll. 9 30 ds. Mulder. Sionskerk: Oudshoomseweg 9.30 kand. Lam- Bodegraven Herv. Gem.: Dorps- Kerk Vr. 10.15 Dienst. 15.30 ds. Hoff. Volle EvGem. Rijnland 9.45 ds. Bul thuis. Soefiebeweging 16 Eredienst. Koudekerk a.d. Rijn Herv. Gem. 9.30 en 19 Diensten. Geref. Kerk 9.30 en 19 ds. Nierop. De Kaag Herv. Gem. 10 Dienst des Woords. Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem. DorDSkerk 10 en 18 Dienst des Ontmoetingskerk 10 s. Van Halsema, Katwijk. Katwijk aan Zee Herv. Gem.: Nieuwe Kerk ds. Boer 10 uur, 18 ds. Arkeraats, Oude Kerk 10 ds. Hom mers, 18 ds. v. Roon. Ichtuskerk 10 ds. Vroegindewey, 17 ds. Vink. Pniel- kerk 9.30 ds Schuurman. 18 kand. Van Roest, School 10 ds. Hovius. Geref Kerk: Triomfatorkerk 9.30 ds. v. Halsema. 18.30 ds. Vrolijk. Vredes kerk 9.30 ds. Vrolijk. 17 Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 dhr Goedhart. 18.30 ds. Molenaar. Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 idem. Chr. Geref. Kerk 9.30 15 Noordwijk Herv. Gem./Geref. Kerk: Vinkelaan 9.30 ds. Vrolijk, Voorstr. 19 Cand. Teeuwen, Leiden. Hoofdstr. 10 ds. Geursen, Geref. Kerk Hoofdstr. 19 ds. v.d. Bogerd, Rijnsburg. De Rank-lchtus 10 ds. Ar keraats. 15.30 Cand. Roest. Wagenin- gen. Noordwijkerhout Herv. Gem.: 10 dhr De Vries. Heemstede. Oegstgeest Herv. Gem.: Groene- kerkje Dienst 10. Pauluskerk Dienst Heymans. 18.30 ds. Stelwa- Heist, Rotterdam. Chr. Geref. Kerk Geref. Kerk 9.30 en 18.30 ds. Noote- Gem. Centrum 16 samenkomst Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 ds. De Vos. Katwijk. Geref. Kerk 9.30 ds. Hoekstra. Maarssen, 18.30 dhr. Stam. Sassenheim. RijnsaterwóudenHerv. Gem. 9.30 ds. De Kruijf. 19 ds. Pannekoek, Lei den. Chr. Geref. Kerk 9.30 Dienst des Woords. 14.15ds. Bouw. Rijnsburg Herv. Gem. Grote Kerk: v.d. Bogerd. 17 dhr. Binner Petrakerk 9.30 Schaafsma. Utrecht. Immanuelkerk 9 ds. Bouma. 10.30 ds. Hartkamp, 17 Damsma. Maranathakerk 9.30 Voorschoten. Geref. Kerk: 9.30 ds. Herv. Gem. 10 c Wassenaar Hen/. Gem. Dorp 10 dhr Taal. 16.30 ds. Tukker. 19 ds.» Zanten, Kievitkerk 10 Kand. Geile» beek. Vlaardingen. Messiaskerk IP ds. v. Zanten. Geref. Kerk Dorp II en 19 ds. v.d. Meulen, Wassenaar Zuid: 10 en 19 drs v.d. Kamp. Ned Prot. Bond 10.30 ds. Wery. Rotte; Woubrugge Geref. Kerk 9.30 18.30ds. Meyering, Scherpenzeel. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 Zwammerdam Hen/. Gem. 9.30 d! Haakman. 18.30 kand. Lindhout, Ge ref. Kerk 10 en 18.30 Dienst de Woords. Een rijzige vrouwengestalte, die ruim 175 centimeter 1 meet. Verzorgde kledij, een strakke rok en een blouse met geraffineerd toegepast decolleté, dat mets toont, doch alles doet vermoeden. Strak achterover gekamd. I platinablond haar, van achter j in een knoet bijeengehouden. Een vrije blik. Een in ge- dachten uitgesproken „chee- se" lacht een regelmatig ge- bit bloot. „Noem me maar j Caroline". Plaats van hande- ling: een grachtenpand in Delft. De inrichting van het I kapitale pand is een tikkeltje antiek, in ieder geval stijlvol, i een regelrechte kopie uit i Avenue of Schoner Wohnen. Interesse van de bewoners in die richting wordt bevestigd i door een hoge stapel tijd- schriften van Engelse signa- tuur, Hduse Garden. Een open haard straalt een over- weldigende hitte uit. Hout- i vuur kan dat onmogelijk be- werkstelligen. Bij nader on- derzoek blijkt een als open i hoiitvuur vermomde gash- i aard verantwoordelijk te zijn voor de tropische tempera- tuur. Als uit het niets speelt op de achtergrond een strij- korkest met veel zwoele vio- I len. Een verdekt opgestelde pick-up staat op „repeat". Na twintig minuten draait de arm terug naar de aanloop- groef en speelt hetzelfde re pertoire, steeds weer op- Verzorgd Caroline van der Kruk is mannequin, al vijfentwintig jaar lang. Dat doet vermoe den dat zij een goede veerti ger moet zijn. Door haar ui terst verzorgde uiterlijk wekt zij echter de illusie dat haar geboortebewijs enige jaren later werd afgegeven dan in werkelijkheid is gebeurd. Dank zij haar slanke figuur en haar goed verzorgd voor komen is zij nog niet het slachtoffer geworden van de harde wetten van het mode wereldje. Ze draait nog lek ker mee, omschrijft ze zelf. Toch werden de werkzaam heden in de loop der jaren wat minder. „Het is meestal toegespitst op de presentatie van de nieuwe collecties bij het begin van de seizoenen. Ik ben iemand die beweeglijk is. Als ik teveel vrije tijd heb, moet ik iets om handen hebben." Een staaltje van particulier initiatief zorgde ervoor dat zij vier jaar geleden besloot huisvrouwen te leren hoe ze zich in het dagelijks leven moeten presenteren. Na een cursus van vijftien avonden tonen de cursisten - op vrij willige basis - in een modes how aan den volke dat ze een metamorfose hebben on dergaan. „Ook een psychi sche verandering," meent Ca roline van der Kruk. „Als ze hier komen, missen ze zelf verzekerdheid. Ik maak ze duidelijk dat er geen lelijke mensen zijn. Beslist niet. Het is maar hoe je je presen teert." Lekker bezig In een tot een spiegelzaal omgebouwde benedenverdie ping krijgen tien belangstel lende dames per sessie kle dingadvies, toepassing van make-up en hoe ze zelfbe wust moeten leren lopen. Een naam die de cursuslading moet dekken, heeft ze niet. In ieder geval krijgen de cur sisten geen theorie. „Alleen met lekker bezig zijn, kun je het leren," is het devies van Caroline. Vanzelfsprekend kan zij vanuit de praktijk op een ruime ervaring bogen. „Ik heb vijfentwintig jaar met van alles op mijn gezicht gesmeerd. De vrouwen tuigen zich over het algemeen op als Indianen." Zij beklem toont: „Ik heb natuurlijk een fantastisch goede huid, dat weet ik zelf wel." Dat ver klaart ook haar bescheiden gebruik van oorlogskleuren. „Ik heb bakken vol, gezellig." Zij blijkt zich niet op een be paald merk te richten. De produkten van de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam vallen bij haar in goede aarde. „Laat ze maar een middagje stoeien met die troep." Rolluiken Caroline kijkt niet vreemd op als een cursiste zich toeta kelt met kleding, accessoires en make-up, die welgeteld acht kleuren omvatten. Som mige vrouwen doen oogwim pers op, die veel weg hebben van rolluiken. „Ik laat ze zien hoe ze tot een verant woorde toepassing kunnen komen. Het leren combineren van kleding is belangrijk voor de vrouw die niet zo veel centjes heeft." Met siera den zijn „vrouwen net kraaien, ze graaien het eerst naar de glimmende dingen". Begeleiding is de beste om schrijving van haar taak. Ze wil niets afraden, want „on dervinding is uiteindelijk de beste leermeester". De veel gehoorde klacht „ik heb niets om aan te trekken" is volgens Caroline te wijten aan een verkeerde indeling van de kleding in de kleren kast. „Je kunt elk seizoen goed gekleed gaan met wat je hebt. Maar nogmaals, com bineren, daar komt het op Mannequins zijn net bejaar den: je komt er niet onder uit de vraag te stellen hoe het komt dat ze er nog zo goed uitzien. „Goede voeding en voldoende slaap doen al les. Matig gebruik van alco hol, hoogstens een roseetje, niet roken natuurlijk, veel rauwkost en wat ook heel belangrijk is, vette dingen la ten staan." minimin Caroline van der Kruk leert de huisvrouw haar beste beentje voor te zetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 4