Mm Die®*, band van wer@M- fommat Muziek uit stukken van Shakespeare KLASSIEK Concert-agenda tijk- eenti 35, atf d ObJ Engeland en Duitsland werden zonder veel problemen veroverd. Amerika ligt aan hun voeten en ook Nederland zal er nu aan moeten geloven. De vier man tellende Engelse groep No Dice, waarvan zojuist de 12 inch picture disc „Come Dancing" en elpee „2 faced" zijn verschenen, zou wei eens The Beatles van de jaren 80 kunnen worden. Afgespiegeld als de sensatie van 1979 doen ze deze titel eer aan, door indrukwekkende concerten te geven. Als support-act wisten ze het geroep om meer Status Quo om te buigen tot Wij willen No Dice". Steeds werd de band teruggeroepen. No Dice was vorige week even in Nederland vooreen optreden in Paradiso te Amsterdam. Daar werd duidelijk dat de groep alles in zich heeft om een wereldformatie te worden. Als je zo 'n fabelachtige gitarist in je midden hebt, zo'n uitstekende zanger, goede drummer, lekker spelende bassist en sessie-pianist dan kan er eigenlijk niets fout gaan. Het is daarom niet zo vreemd dat bijvoorbeeld Amerika al snel door de knieën ging. „Wehadden in Amerika, waar we vorig jaar herfst een 10 weken durende tournee hebben gedaan, veel succes, maar het album „2 faced heeft het daar tot nu toe niet zo goed gedaan. Dat ligt echter voornamelijk aan de platenmaatschappij. De f promotie-mensen in Duitsland, Nederland en Engeland werken hard om van No Dice een grote band te maken maar bij Capitol in Amerika zijn we slechts één van de bands op dat label" zegt de met ruwe stem ui tgevoerde zanger Roger Ferris bij een ontmoeting in Amsterdam. Bassist, tekstschrijver Gary Strange die ook aanwezig is gaa t verder: „De reden waarom de elpee niet verkocht, was omdat de fans hem niet in de winkel konden krijgen. We speelden soms voor 20.000mensen, werden teruggeroepen om onze toegift te spelen terwijl de zaal verlicht werd door duizenden aanstekers zoals bijvoorbeeld in Cow Palace in San Francisco. Als de fans de volgende dag naar de platenzaak gingen om de langspeler te kopen was hij er niet en dat is natuurlijk vreemd". We hebben nu een andere maatschappij in de arm genomen om te helpen bij het onder de aandacht brengen van de elpee ,2 faced" Roger: „Hopelijk wordt Capitol dan wakkeren gaat de plaat ook promoten. Het enige wat ze tot nu toe gedaan hebben is hem uitbrengen en één advertentie plaatsen in een muziektijdschrift". Garry: „Het is een goede elpee voor de Verenigde Staten. De plaat is uitstekend geschikt voor de radio maar de helft van de disc-jockeys heeft het album nog nooit gehoord". Roger: „Het gaat er nu gewoon om de elpee onder hun neus te houden en te zeggen luister er eens naar. Ze hebben ook veelvuldig onze eerste langspeler „No Dice" gedraaid en deze tweede is beter. Er staan veel goede n ummers op Roger: „De bands waar we mee speelden zoals Foghat, Rainbow en Cheap Trick waren ook onder de indruk. Ze hadden respect voor ons omdat ze vonden dat we goede m uziek bra ch ten Gary: „Dat het publiek zo enthousiast was, werd ons ech ter niet in dank afgenomen". „Dat is eigenlijk een ander verhaal" zegt Roger lachend. Gary. „Wekregen steeds meer beperkingen opgelegd". Roger: „Zoals tijdens de tournee met Status Quo in Duitsland bijvoorbeeld. Het liep allemaal zo lekker en we hadden zo'n succes, dat we op een gegeven moment maar de helft van de Iich tinstalla tie moch ten gebruiken. Het optreden, dat eerst 45minuten duurde werd teruggebracht naar 20 minuten. Het is jammer dat je er niets tegen kan doen wan t ze hebben altijd"wel een smoes. Ze peggen bijvoorbeeld dat de apparatuur niet op tijd is aangekomen. Als je het er niet mee eens ben t zou je kunnen vertrekken, maar dat doe je niet, want al is het optreden erg kort, je speelt nog altijd vooreen erg groot publiek en dat is ook belangrijk. Je geeft in de korte tijd alles om indruk te maken. In Amerika hebben we naast onze concerten als support-act ook als hoofd-act in een aantal kleine zalen gespeeld en dat was voor ons veel in teressan ter omda t we in het uur en tien minuten werkelijk konden laten zien, wie we zijn. Er was alleen weinig publiek. Tijdens een support-tournee kun je ons vergelijken met een reclame op de televisie. Net als je de smaak te pakken krijgt, zijn we weer verdwenen Een stukje No Dice geschiedenis: De band werd ongeveer twee en een half jaar geleden opgericht. Gary Strange wilde een band waarin hij al zijn ideeën zou kwijt kunnen in plaats van andermans muziek te spelen. Hij ontmoette gitarist David Martin waarmee hij, terwijl ze 's avonds in andere bandjes speelden, samen met een geleende drummer een demonstra tie-band je opnamen. Wat ze echter misten was een zanger. Ze gingen op zoek vonden er een maar deze was niet beschikbaar. „Daarom namen ze mij "zegt Roger Ferris lachend. Gary: „Roger had de stem die we zochten. Zijn zang paste precies bij de muziek die we opgenomen hadden Zondereen vaste drummer gingen ze op zoek naar een platencontract en kregen er een bij D.J.M. Een vergissing zo bleek later want voor 750 pond, zoveel kostte het maken van het bandje, sloten ze een contract Gary: We namen het eerste contract dat ons aangeboden werd omda t we het geld da t we geleend hadden voor het maken van de demo-tape, terug moesten betalen. Alles wa t Dick James voor ons gedaan heeft, is een single uitbrengen en een advertentie plaatsen. We bleven gewoon werken overdag. Inmiddels was drummer Chris Wyles bij de groep gekomen maar we konden niet op tournee omda t er geen geld was en een manager konden we ons niet veroorloven. Ik dacht we zijn niet zo ver gekomen om de rest van ons leven met een slecht contract bij deze maatschappij te blijven en ging op zoek naar een manager. Robert Wace zag wel iets in ons, maar zei dat we eerst van het contract af moesten komen. We deden dus alsof we op het punt stonden om uit elkaar te gaan. Ondertussen gingen we n ummers op nemen die la ter zijn gebruikt voor de Amerikaanse persing van No Dice met v.l.n.r. Gary Strange, Roger P. Ferris, Chris Wyles en David Martin. onze eerste elpee „No Dice" Het was allemaal erg frustrerend omdat het management ons wilde hebben. Ze vertelde maar steeds dat ze een goed contract konden afsluiten, maar ons niet konden betalen voordat we van het oude contract af waren. Het was alsof we in Oost Berlijn leefden, met het vooruitzicht misschien ooit nog eens naar het Westen temogen vertrekken. Uiiewdelijk kwam die dag. D.J.M. was het hele contract vergeten waardoor we vrij waren en bij het management E.M.K.A. konden tekenen en zo een contract afsluiten bij E.M.I. Een eerste elpee volgde, waarvan de Amerikaanse persing andere n ummers bevat dan de Engelse. Roger: „Amerika was niet tevreden met de Engelse plaat. De maatschappij wilde liever oudere nummers uitbrengen. We dachten zij kennen de Amerikaanse markt beter dan wij. Op de Amerikaanse elpee kwamen daarom nummers te staan die we twee jaar eerder hadden opgenomen en helemaal niet meer zagen zitten Bij de tweede elpee is da t gelukkig niet meer gebeurd". Gary: „Ik heb de tweede langspeler voor het grootste deel in Amerikaans hotelkamers geschreven tijdens de tournee. Achteraf gezien is het een goede manier geweest om een elpee te maken. Als we een of twee dagen'vrij hadden huurden we een studio om de nummers op te nemen. In New York vonden we onze Amerikaanse producer Rupert Holmes, een prima arrangeur, die ons geweldig heeft geholpen en altijd met oplossingen kwam aandragen als wij er niet meer uitkwamen. Terug in Engeland bleken alle studio's vol geboekt te zijn. We zijn naar Wales gereden en hebben in de Baskerville Hall, waar Conan Doyle het bekende boek „The hound of the Baskervilles" heeft geschreven, met de Rolling Stones mobile de elpee opgenomen. Ik geloof da t de plaat No Dice beter vertegenwoordigd dan de eerste langspeler. De elpee werd opgenomen in grotere ruimte omdat we een aantal nieuwe dingen wilden proberen met microfoons en instrumenten. Of die verbetering ook geldt voor de teksten weet ik niet. Volgens mij is het materiaal op beide elpees even sterk. Ik geloof alleen dat No Dice door het touren een volwassen band is geworden. Ik vind eigenlijk niet dat mijn teksten sterker zijn geworden. Ze hadden ook niet op de binnenhoes moeten staan. Ze betekenen alleen wa t als ze gezongen worden. Volgens mij is er maar één nummer dat echt iets te vertellen heeft en dat is „Shootingin the dark". No Dice blijkt een veelzijdige band te zijn. Roger: „Daarom hebben we de elpee „2 faced"genoemd. Er zijn een heleboel mensen, vooral in Amerika, die denken dat we een rock &i roll-band zijn, maar dat is niet zo. Om te bewjjzen dat wé niet alleen rock roll spelen, hebben we met de elpee geprobeerd de verschillende kanten van No Dice te belichten. Daarom staan er naast de rock roll ook blues en ballads op. Bij de volgende elpee zullen we waarschijnlijk daar weer voor een deel van afstappen en iets nieuws proberen. Er is namelijk nog een aspect aan No Dice en dat is het live-geluid wat we voortbrengen. Daarvan is nog niets op de plaat verschenen. We willen de volgende plaat daarom erg simpel houden. Minder productionele ingrepen verrichten. No Dice speelt dus niet één bepaalde muzieksoort Als we een ballad willen spelen doen we dat. Je kunt ons niet zomaar een label opplakken en in een hokje wegstoppen. Het zal daarom wel even duren voordat het publiek ons accepteert, maar dan hebben we ook een grote schare fans, die in leeftijd varieert van 10 tot 50". Gary: „Het is best mogelijk dat ik ook klassieke muziek ga componeren". Hij begint „Figaro te zingen en zegt dan: „Ik word Gary Strauss, Stra ussy Strange gebruik ik als naam voor de volgende elpee". „Kijk is wat je gedaan hebt" roept zanger Roger lachend uit. Hij begon met zingen in een kerkkoor. „Als katholiek wasje bijna verplicht om in een koor te zingen. Ik herinner me da t ik met da t koor op reis ging naar Rome om voor de paus te zingen. Onderweg luisterde ik naar een cassette van The Beatles en dacht: Stond ik maar in hun schoenen. Ik begon langzamerhand met de n ummers mee te zingen en werd gein teresseerd in rock muziek. Als je denkt dat mijn stem altijd zo rauw heeft geklonken heb je het mis. Ik was een sopraan totdat ik de baard in mijn keel kreeg. Doordat ik veel rookte en zong, kreeg ik die stem. Ik dacht dat het aan het roken lag maar toen ik daar voorgoed mee ophield, bleef mijn stem ongewijzigd" Gary die even is weggelopen maar imiddels weer is gaan zitten zegt: „Heb ik je verteld over de Sunset Marquee in Los Angeles. Daar hebben ze een zwembad met een aantal suites er omheen, waar een hoop groepen verblijven. Het is er ech t gezellig, maar heel wat dagen heb ik, opgesloten in mijn kamer, zitten werken aan de nieuwe nummers voor „2 faced". Je hebt als schrijver eigenlijk een eenzaam maar wel erg lonend bestaan. Als jein deze business jarenlang aan de top wil blijven moetje soms je pleziertjes aan de kant zetten om geconcentreerd en in alle eenzaamheid de opgedane ideeën op papier uit te werken. Je moet met de veranderingen die in de muziekwereld ontstaan meegroeien. Er is voor tekstschrijvers en componisten genoeg te doen in deze business zoals het maken van jingles of het schrijven van filmmuziek, het enige is datje er hard voor moet werken HANS PIET Van de Amerikaanse formatie The Residents brengt Ariola eind mei de elpee „The best of The Residents" uit. Mac Kissoon solo Het fameuze duo Mac and Katie Kissoon had in het midden van de jaren zeventig een aan tal hits als Sugar Candy Kisses" en „Don't do it baby". Het werd echter stil rond broer en zus Kissoon. Eddy Ouwens is daarom naar Engeland gereisd, kwam in contact met Mac Kissoon en heeft met hem een solo-single op genomen, die als titel „Lavender Blue" heeft meegekregen. Actrice Belinda Meu lend ijk ook zangeres De Nederlandse actrice Belinda Meulendijk heeft een single opgenomen The Last Disco". Laten we voor haar hopen dat het niet haar laatste single is. Ian Matthews naar Nederland De Engelse Ian Matthews, die momenteel in Amerika op tournee is met Bead Boys komt de laatste twee weken van oktober naar Euro pa vooreen serie concerten. Streetbeats met mini-album Van de Groningse groep Streetbeats komt eind mei een mini-album uit De dansbare muziek die Jan Rot (piano, zang), Aad de Clercq (gitaar), Jack Eekhof (basgitaar) en Hansje van Mourik (drums) spelen is dus niet langer alleen in de zaal tijdens een concert te horen maar staat nu ook ook op vinyl. Het mini-album, dat geproduceerd werd door Gruppo Sportivo's drummer Max Mollinger, bevat vier nummers, „Poor Boy", „Hurry Up", „Boys and Girls" en „Wonderful World". Hoewel over zijn persoon en zijn leven tot nu toe nogal wat nevel moest blijven hangen, is elke letter van het werk van Shakespeare wel al grondig bestudeerd. Er is dan ook vastgesteld dat er in zijn toneelstukken ongeveer vijfhonderd passages voorkomen die naar muziek verwij zen, en dat er talloze passages letterlijk om muziek vra gen. Dat behoeft niet te verwonderen want in de periode die de Engelsen de Age of Shakespeare noemen en die goeddeels samenvalt met de Age of Queen Elizabeth I (van ongeveer 1560 tot het prille begin van de volgende eeuw) werd de muziek zeer gecultiveerd. Uit Shakespea re's teksten blijkt hoeveel hij zelf van muziek hield en ook dat hij er aardig wat van wist, al is het uitgesloten dat hij een beroepsmusicus kan zijn geweest. Natuurlijk vraagt hij voor zijn stukken soms instrumen tale muziek als klinkend decor, om een sfeer op te roe pen of een plaats of tijd van handeling te typeren. Heel dikwijls echter is de muziek ook in de rol van een speler geïntegreerd. Het gaat dan om liedjes die de speler, al dan niet met instrumentale begeleiding, moet zingen of neuriën. Er zijn tegen de honderd gevallen bekend waar in teksten moeten of eventueel kunnen worden gezongen maar dat zijn dan, opmerkelijk genoeg, zelden teksten die van Shakespeare zelf afkomstig waren. Vaak nam hij een bestaand liedje, waarvan de tekst zo nodig bij de dramatische situatie werd aangepast, maar dat reeds be kend was geworden en waarbij gewoonlijk ook muziek bestond. De spelers zullen die bedjes meer of minder goed hebben kunnen zingen, zeker de volwassen spelers van de clown-rollen, en de toeschouwers zullen ze gemak kelijk hebben herkend. In de op wetenschappelijke leest geschoeide Archiv-pro- duktion van DGG is zojuist een plaat verschenen met songs in Shakespeare's Plays (no. 2533 407). Van de mu ziekstukken die rechtstreeks be trekking hebben op taferelen uit zijn stukken, worden slechts twee teksten aan Shakespea re zelf toege schreven. De rest schijnt van andere her komst te zijn en de muziek erbij was er al vóór het betrokken toneelstuk ont stond. In enkele gevallen ont stond de muziek later, maar dan blijft het de vraag of er tij dens Shakespea re's première op dezelfde tekst al geen andere muziek bestond. In vergelijkbare gevallen werden dezelfde teksten door verschillen de of ook wel door dezelfde componisten meer dan eens gecomponeerd. Wie naar de nieuwe Archiv-plaat luistert, zal zich misschien afvragen waarom hiervoor een coun ter-tenor werd ingezet. Dat gebeurde omdat in Shake speare's tijd vrouwen nog niet op het toneel werden toe gelaten. Men had slechts de beschikking over mannen en jongens. Er behoeft niet aan te worden getwijfeld dat in zijn tijd bijvoorbeeld de rollen van Ophelia in Hamlet of Desdemona in Othello door jongens werden gespeeld, en als die in deze rollen moesten zingen, deden zij dat dus met een jongenssopraan of een jongensalt. Het is dan ook elk opzicht verantwoord dat voor de liedjes op deze plaat gebruik is gemaakt van de vocaal-technisch en ook stylistisch voortreffelijk onderlegde counter-tenor James Bouman. Hij wordt begeleid door de al even bekwame James Tyler die verschillende renaissance-luiten en theor- ben bespeelt, enkele liedjes ook alleen instrumentaal pre senteert en voor Hamlet een vreugdige 'jig' bijdraagt op een cister, een luit die op onze banjo lijkt, maar meer snaren heeft. Deze Shakespeare-plaat is echt een plaat voor fijnproe vers. Er staan muzikale meesterwerkjes op van werkelijk zeer grote componisten als Morley, Dowland en John Wil son. Heel treffend is de Willow Song, het weide-lied uit Othello, dat iedereen kent in de versie die Kathleen Fer- rier zong en waarvan men nu eens kan genieten in een authentieke anonieme lezing uit de 16e eeuw. De samen stellers hebben er goed aan gedaan ook de aangrijpende klacht van Pandolpho in een versie voor bas-luit op te nemen, want al slaat deze compositie van Robert John son niet rechtstreeks op Shakespeare, het is muziek met een ongewoon sterke uitdrukkingskracht die volledig ka rakteristiek is voor tijd en werk van de grote dramaturg. J. KASANDER Gruppo Sportivo actief Gruppo Sportivo brengt binnenkort een nieu we single „Sleeping Boy" uit als opvolger van de grote hit „Disco Really Made It". De single zal ook komen te staan op de nieuwe elpee, die in augustus wordt uitgebracht. Voordat de groep in juni voor drie maanden afscheid neemt van de Nederlandse concertpodia om zich te bezinnen over de toekomst zijn ze nog even op tournee gegaan. In het voorprogram ma speelt de Belgische groep The Misters. Gruppo treedt 23 mei op in de Ton Menken- hal in Leiden en 24 mei in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Robert Palmer's geheimen Het promotie-bezoek van Robert Palmer afge lopen aan Nederland, liep niet zo gesmeerd. Uit Amerika met de master-tape van zijn nieuwe elpee „Secrets" overgekomen, werd hij in Londen zo lang opgehouden, dat hij ons land nauwelijks gezien heeft. Palmer wilde wel even kwijt dat de plaat in Nassau is op genomen en dat de elpee begin juni in de winkel moet liggen. Zijn nieuwe single heet „Bad case of loving you Human League bij Virgin Human League heeft een platencontract gete kend bij Virgin. De band verzorgt het voor programma van Iggy Pop tijdens zijn Europe se tournee. De nieuwe single van Human Lea gue heet „Dignity of Labour". 18 mei is de groep te zien in Paradiso te Amsterdam. Zaterdag 12 mei Concert van de succesvolle Groningse formatie White Honey in het Paard van Troje in Den Haag. Vrijdag 18 mei Optreden van Link Wray in de Eksit te Rotterdam. De Engelse Iggy Pop is te zien en te horen in Paradiso te Amsterdam. Optreden van de blues formatie Stewball in het Paard van Troje in Den Haag. Zaterdag 19 mei Tweede concert van Link Wray in Paradiso te Amsterdam. Concert van Sail Joia in het Paard van Troje in Den Haag. Zondag 20 mei Optreden van Planxty in de Doelen te Rotterdam. Maandag 21 mei Concert van de Nederlandse formatie Kayak in het Congresgebouw in Den Haag. Woensdag 23 mei Jose Feliciano bezoekt ons land. Hij treedt op in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Aanvang20.15 uur. Kayak treedt op in de Doelen te Rotterdam. Donderdag 24 mei John Mayall geeft een concert in Paradiso te Amsterdam. De Haagse Gruppo Sportivo treedt op in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Zondag 27 mei De Ierse formatie Thin Lizzy treedt op in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Woensdag 6 juni Optreden van The Only Ones in de Eksit te Rotterdam. Vrijdag 1 juni Laatste concert van Gruppo Sportivo voor de rustperiode in de Ton Menkenhal in Rotterdam. Vrijdag 15 juni Concert van de Amerikaanse Van Ha len Band in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Zondag 17 juni Joe Jackson geeft een concert in Para diso te Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 25