„Eerste Lugtige Plaatsing" een badinerende les in ballet Over de textielindustrie in „Europa binnenskamers" Tweederde van de kijkers kijkt in kleur TERUGBLIK Voor Zuid-Holland dubbele rijksbijdrage regionale zenders TELEVISIE VANAVOND RADIO VRIJDAG RADIO VANAVOND TELEVISIE VRIJDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DONDERDAG 3 ME11979 PAGINA 2 de modernistische dansers van toen bezig zich van de grond los Op de ingrijpende vernieuwingen na in de eerste helft van deze eeuw -van sier naar souplesse en van verhaal naar verhevigde emoties- hebben in het nu al meer dan 400 jaar bestaande ballet geen revolutionaire stormen gewoed. Gestage ontwikkelingen' hebben welig getierd, maar terwijl op allerlei gebied zich omwentelingen voltrokken, bij voorbeeld de Franse revolutie, bleef de dans kunst lange tijd de oogappel van de (hof)adel en de betere burgerij. Ook vandaag nog kan men deze kunstvorm niet zien als gemeen goed voor de grote massa, hoewel daar door Nederlandse choreografen en dansers(ressen) met overgave aan wordt gewerkt. Een van hen is Toer van Schayk, die al ver schillende balletten op zijn naam heeft staan en verleden jaar nog voor het Nationale Bal let een werkje schiep, dat én vermakelijk 'en leerzaam is en in alle geval bedoeld om met een glimlach te worden bezien. Het gaat nog steeds met succes door de Nederlandse zalen en TROS-tv koos deze badinerende theater dans voor uitzending, morgen op Ned. I om 19.25 uur. Als titel voor dit tegelijk komische en educa- tieve ballet koos Toer van Schayk het oude begrip |IEerste Lugtige Plaatsing". Het woord- je „lugtig" moet begrepen worden als „in de lucht", omhoog, los van de grond. Zo heetten vroeger de eerste bewegingen, die beginnende danseressen met steun van de handen aan de barre moeten leren en gevorderden regelmatig moeten oefenen: het op de tenen gaan staan, het langer en hoger maken van het lichaaifo op de spitsen. Deze spitsen maakten hun en tree in het ballet in het'begin van de vorige eeuw, toen een verwijding en verwijdering in zette van de tot dan toe alleenzaligmakende klassieke dansstijl. Deze overgang van het klassieke naar het romantische ballet werd door de dansers(ressen) ervaren als een be vrijding. Zij wilden van de symboliek in de klassieke dans af, van de uitbeeldingen van goden en godinnen in een allegorische voor stelling van zaken, waarbij nimfen kwamen opdraven-als er van liefde sprake was en har pen, lauwerkransen en donkere wolkjes aan een touwtje dienden om verhaalelementen en gemoedsstemmingen aan te duiden. Dit soort symbolische bagage werd ook vaak op wielet jes het toneel opgereden en op de lange duur aangevoeld als een bewijs van armoe voor het ballet dat niet in staat was in de dans zelf uitdrukking te geven aan wat speelde in de personages op het podium. Het ballet van toen droeg dit alles als een ballast mee, nog afgezien van de kwasterige costumering, dik wijls overdreven en ondraagbaar. De reactie hierop wordt door Toer van Schayk in dit ballet uitgebeeld. Het gebeuren speelt op een theaterzolder in Parijs, waar dansers(ressen) bezig zijn met de voorgeschre ven klassieke stijl, waarin de danser van toen gewend was zijn eigen gevoelens te verstop pen. Gaandeweg maken zij zich echter los van de geldende choreografische regels, komen er in een geanimeerde stemming toe om op de tenen te gaan dansen, eerst stuntelig, maar langzamerhand stabieler. Het dansen op de spitsen deed hiermee niet alleen zijn intrede, maar ook het zoeken in de dans naar de ver werkelijking van wat er meer is tussen hemel en aarde, de droom, het verlangen, het onver vulbare, pijn, angst, blijheid, eigenlijk al die innerlijke dingen waarop ook sprookjes drij ven. Dan zijn we echter alweer veel verder. Daar was het Toer van Schayk niet om te doen. Hij tekent alleen maar de situatie (op die zolderstudio) in het Parijs van die dagen. Tussen de bedrijven door laat hij tweemaal een man met een krant opdraven, waarbij eerst het portret van Napoleon van de muur wordt genomen en vervolgens weer opgehan gen, duidelijk de honderd dagen van deze vechtjas na zijn vlucht van Elba in 1814(15). In zijn ballet beeldt Toer van Schayk de spanningen uit tussen de dansers(ressen), die bezig zijn zich te bekwamen in de klassieke stijl met de strakke poses en bijbehorende at tributen, en hun collega's, die hun zware thea- terkleding afleggen om het lichaam de vrij heid te gunnen in meer dansante beweging. Op de spitsen is echter ook niet alles. Dat vergt zware training. De choreograaf spot daarmee. Hij laat de dames wankel op hun enkels wiebelen, zoals er ook pas de deux in het water vallen. Balletkenners die weten hoe moeizaam de poses, de passen en de sprongen worden aangeleerd, zullen de lichtvoetige hu mor in deze dansen waarderen, alsmede een glimlach kunnen spenderen aan het piepende karretje, waarmee een godin haar helden lau werkransen aanreikt, tevergeefs omdat het touw niet toereikend blijkt. Al deze zaken dienen de grap van het geval, maar intussen krijgt men fraai gedane dans te zien op het Nonet in F van Louis Spohr, een door Beethoven bewonderde componist. Men ziet ook de danseur grotesque, die met vitale sprongen zich een grotere vrijheid ver schafte, duidelijk afstand nemen van de dan seur noble, die meer plaatsgebonden zich aan de klassieke regels houdt. Als hij zijn hoed van zijn hoofd licht, geeft een wolkje stof gekscherend aan hoe stoffig zijn stijl toen al geworden was. Regisseur Han Hulscher, die met weinig ballet op tv karig bedeeld wordt met kansen om de danskunst op het scherm te brengen, -greep met vier camera's de mogelijkheden aan om beweeglijk en soms close de verrichtingen te volgen. Het is allemaal een beetje overdreven gedaan, gechargeerde persiflage, maar de be oogde spot in de choreografie verdraagt dit gemakkelijk. Mede het kundige en gave dan sen maakt er een komisch en verkwikkelijk kijkspel van. TON OLIEMULLER De NOS-televisie zendt in de derde aflevering van de serie „Europa binnenskamers" de documentaire „Het hemd van het lijf" uit. In deze afleve ring wordt nagegaan wat de geïndustrialiseerde Westerse mogendheden in de nabije, toekomst met hun industrie ën moeten doen nu de ont wikkelingslanden, door de goedkopere arbeidskrachten, dezelfde producten tegen een lagere kostprijs kunnen fabri ceren. Als voorbeeld zien we een door de Engelse Grana- da-televisie gemaakte film over het maken van over hemden. In een reis rond de wereld, waarbij onder meer Hongkong, Taiwan en Sri Lanka worden aagedaan, zien we wat er aan de hand is, wat men er aan probeert te doen en wat het resultaat- van dit alles zal zijn. Ned.1,22.50 uur. Bassie en Adriaan De clown Bassie en zijn vriend, de acrobaat Adriaan proberen „Het geheim van de sleutel" op te lossen. Ned.1,18.59 uur. Holocaust In de laatste aflevering van de Amerikaanse serie „Holo caust" komen een paar hon derd Joden in de getto van Warschau in opstand tegen hun bewakers. Karl Weiss sterft aan de gevolgen van de martelingen in Auschwitz, Jo zef en zijn vrouw Bertha Weiss komen om in de gaska mers. Helena wordt tijdens een actie van partizanen ge dood terwijl Rudi in het kamp Sobibor terecht komt Ned.1,19.50 uur. Panoramiek In een extra „Panoramiek"- uitzending wordt aandacht be steed aan de Engelse verkie zingen. De uitzending wordt van commentaar voorzien door Klaas Jan Hindriks. Ned.1,23.50 uur. Toppop Ad Visser en Marjon van Rijn presenteren de nieuwste Top 30, die door scholieren wordt samengesteld. Verder is er de concert-agenda en het elpee-nieuws Ned.II, 19.05 uur. De familie Ewing uit de filmse rie „Dallas". V.l.n.r. op de ach tergrond J.R. Ewing (Larry Haq- man), John Ewing (Jim Davis) en Bobby Ewing (Patrick Duffy) en op de voorgrond v.l.n.r. Lucy Ewing (Charlene Tilton), Eleonor Southworth Ewing (Barbara Bel Geddes). Sue Ellen Ewing (Lin da Grey) er) Pamela Barnes Ewing (Victoria Principal). Presentator Fred Oster (links) met het vaste „Wie- kent-kwis"-panel bestaande uit Herman Emmink, Mieke Telkamp, Jos Brink en Ada Kok. Wie-kent-kwis Fred Oster presenteert de „Wie-kent-kwis", waarin vier aanstaande echtparen een deel van hun uitzet kunnnen winnen. Ned.II, 20.40 uur. Dallas Luther Frick heeft zijn vrouw en het visitekaartje van J.R. Ewing in een motel aagetrof- fen. Hij haalt zijn vriend Pay- ton Allen over om met hem mee te gaan naar de Ewing- ranch voor een wraakoefe ning. Ned.II, 21.40 uur. (Van onze radio- en tv-redactie) DEN HAAG Minister Gardeniers-Berend- sen van CRM is van plan de regionale om roepen een vaste jaarlijkse bijdrage uit de rijksmiddelen te verstrekken van ongeveer één miljoen gulden. Het rijk zal, uitgaande van een landelijke bedekking van twaalf om roepen, met bijdragen in de kosten van zen ders (5,5 miljoen gulden) en gebouwen (1,5 miljoen) in totaal jaarlijks negentien miljoen gulden van de kosten van de regionale om roepen op zich nemen. Indien de bijdrage van de regionale omroe pen zelf op één miljoen gulden wordt ge- ra am di komen de totale kosten van de regio nale omroep in het gehele land op ongeveer 31 miljoen gulden per jaar uit. In haar plan om te komen tot twaalf regio nale omroepen heeft minister Gardeniers-Be- rendsen aansluiting gezocht bij de huidige elf provincies in Nederland. In haar brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat de provincie Zuid-Holland aanspraak kan maken' op tweemaal de jaarlijkse bijdrage van één miljoen gulden die zij van plan is aan de re gionale omroepen te verstrekken. Deze uitzondering wordt naar de mening van de minister van CRM gerechtvaardigd door de uitzonderlijk hoge bevolkingsdichtheid, de geografisch uitgestrekte en qua oppervlakte hoge urbanisatie van deze provincie. (Van onze radio- en tv.-redao- tie) HILVERSUM Het aantal kleuren-televisietoestellen in ons land is in 1978 opnieuw toegenomen. Uit een door de afdeling kijk- en luisteronder zoek van de NOS gehouden steekproef onder ruim tien duizend Nederlanders van twaalf jaar en ouder is geble ken, dat in het najaar van 1978 ongeveer tweederde van alle Nederlandse gezinnen over kleurentelevisie be schikt. Van alle ondervraagden na melijk had 65 procent een kleuren-tv tegen 55 procent in het najaar van 1977. Vier jaar tevoren, in 1974, keek slechts een kwart van de Nederland se gezinnen in kleur. Van die kleurenontvangers was nu al tien procent voorzien van af standsbediening tegenover ze ven procent in 1977. Het vi deo-gebruik daalde van twee tot één pcL De ondervraagden konden in 1978 iets meer dan een jaar tevoren de Belgische en West- duitse televisiezenders ontvan gen. Wat België betreft: de programma's van de Vlaamse zender kwam in 35 procenL die van de Franstalige BRT in 22 procent van de gezin nen. De Duitslanden een, twee en drie haalden respec tievelijk 64, 03 en 51 procent van de Nederlandse kijkers. Engeland bleef zoals het ook in 1977 was: bereikbaar voor twee procent van de kijkers. In het najaar van 1978 had vrijwel iedereen ook ten min ste één radiotoestel in huis. In een derde van de gezinnen beschikte men over drie of meer toestellen. Het programma van gistera vond onderscheidde zich voor al door enkele unieke beelden in het journaal over het weer, dat veelzeggend werd gean nonceerd als „weer geen weer". Beelden waarvoor je moest teruggaan naar de vijf tiger jaren, toen het in de maand mei ook zo koud was. De journaallezer had niet per vergissing een weeroverzicht van januari uit het rek geno men als men dat soms even mocht denken. Het was barre werkelijkheid in vele delen van Europa. Voorts werd er op menig net gevoetbald. Op het Duitse Wales tegen Duits land, op het Belgische Oos- tenrijk-België en bij ons, nog wel verdeeld over twee net ten, wat ook uniek mag heten in deze verslaggeving, Polen- Nederland. Voor de variatie eens in de vooravond. Het zou eigenlijk altijd op dat tijdstip moeten gebeuren. Werknemers zijn dan net op tijd thuis en in het avondpro gramma hoeft praktisch niets verschoven of uitgesteld te worden. Dat zou overigens gisteren bepaald geen drama zijn geweest, want er was niets onvergetelijks bij. Veronica had zijn beproefde portie pop en misdaad, beslo ten met klassieke muziek en weer eens een kijkje bij de jongens in Libanon. Die klas sieke muziek bij Veronica is altijd wat merkwaardig. Alsof ze zich laat op de avond nog snel even willen verontschul digen voor de dartele hoofd- mooL Nu blijft klassieke mu ziek bij deze omroep ook voor eenvoudige genieters te verteren. Ditmaal was het al lemaal Spaans vuurwerk, niet eens zo gek met al die sneeuwvlokken, die weer langs het raam glijden. De NOS bracht een Tsjech- nisch spel over een soort me nage trois, wat altijd moei lijkheden met zich meebrengL Misschien verbeeld ik het me maar, maar die verre oosten- buren spelen zo'n toch al me lig geval een stuk trager dan bijvoorbeeld Edward en Simpson hun koningsaffaire. Nog tot twee dingen was dit alles bij elkaar schriele pro gramma opmerkenswaard, zoals telkens weer door de uitzendingen van IKON en Kenmerk en door de voorbe^ schouwing in Panoramiek op de Engelse verkiezingen van vandaag. HANJONKERS NEDERLAND 1 18.00 Journaal voor slechtho renden 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Turken 18.55 Journaal TROS 18.59 Bassie en Adriaan, jeugd serie 19.20 Eerste lugtige plaatsing, ballet 19.50 Holocaust, TV-serie, afl.4, slot 21.40 Aktua TV Extra NOS 22.07 Journaal 22.25 Den Haag Vandaag 22.40 Fabeltjeskrant voor de groten 22.50 Panoramiek (Europa bin nenskamers, afl.3) 23.45 Journaal 23.50 Panoramiek Extra (Britse verkiezingen) NEDERLAND 2 NOS 18.00 Journaal voor slechtho renden 18.55 Journaal AVRO 18.59 De Astronautjes, poppen- filmserie 19.05 Toppop NOS 20.00 Journaal AVRO 20.27 Superschot 20.40 Wie-kent Kwik 21.40 Dallas, TV-serie, afl.4 22.30 TeleVlzier Magazine 23.15 Sportpanorama 23.35 Uebe und Abenteuer, TV-«peJ DUITSLAND 3 18.00 School TV. 18.30 Die halbe und Bewegung, les 4). lippijn»* speelfilm (1976) 24.00 Journaal ENGELAND BBC 1 18.05 John Craven'a Newsround 18.10 Blus Peter. 18.40 Jour naal. 18.55 Reporting En^ 20.15 Blankety Blank, quiz 20.50 The Day of the Dolphin, speelfilm (1973) van Mike Ni chols 22.30 Journaal 23.10 Mike Yarwood (The Show we gen tot 5 uur 's nachts) 2 Open University. 19.55 When the Boat comes In, TV-eerie (A Marriage and a Massacre). 21.10 Mountain Daya (The old Man of Stoer) 21.40 The Paper Chase, TV-serie (Great Expectations) 2220 Written on the Wind, speelfilm (1956) van Douglas Slrk BELGIE NED. 1 DUITSLAND 1 18.00 Ruf mfch an, talkshow für Kin der. 18.25 Fsunn a Iberics (Eine GeecNchte vom Stein- 20.10 Panorama 21.00 Achter de coulissen van het Witte Huls, TV-serie, afLI 23.20 Journaal Gro&sstadt (Das Skandalblatt). RFI HIF NFI~) 9 M15 Hlnr iinrl HAiitA ULLVJIL. IVtU». C. Harvey) 22.00 Bio's Bahnhof, Muslk und Ge- sprache 23.30 Tagesthemen 24.00 Sweethearts, TV-fllm DUITSLAND 2 18.00 Journaal. 18.10 Slndbad, te- 21.30 Mein* Mekxfle 22.00 Journaal 22.20 Bürger fragen Politiker ant- worten (Franz Josef Strauss Marl ages (Trouwen), TV-serie, BELGIE FRANS 1 en 2 18.45 Arts-Hebdo, kunstkro niek. 19.15 Antenne-Solr, re gionieuws. 19.30 Journaal. 2155 Journaal 22.10 Le' Carrousel filmrubriek NEDERLAND 1 10.30 School TV NOS 13.00 Journaal voor slechtho renden NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 (1967) 13.05 13.50 Presseschau. 14 Jour naal. 17.15 Journaal. 17.20 Gesichter Asians (Sin ga pur, dia Löwenstadt). DUITSLAND 2 12.00 Neues aus UhJenbuseh. 12.30 Gmndstudlum Math ema tik, afl.17. 17 Die zwei te Repu- bllk, afl.2 (Jahres des Aut- ba us). 17.45 Journaal. 17.55 Pfiff, sport voor de jeugd ENGELAND 8.00 Dedslon 79, Election Breakfast 10 Election WQuestlon Time. 11 Decision for the 80s. 13 Election Summary. 16.55 Play BBC 2 7.00 Election Results. 10.30 Schoot TV. 11.45 You and me. 12 Play School. 12.30 School TV. BELGIE NED. 1 en 2 14.00 School TV. 17 School TV. BELGIE FRANS 1 en 2 HILVERSUM 1 NCRV: 18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) In beweging. 18.45 (S) Leger des 19.02 (S) De wereld gel. 1.02 (S) Tussen de hoezen Winfrled Povel. 3.02 (S) Herrie of Harry op I. 6.02 (S) Country Time. 6.50 Het levende woord. HILVERSUM 2 IKON: 18.05 Kleur. 18.35 Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap. AVRO: 18.50 AVRO-tema. 19.00 Stemmen weleer. 19.20 (S) In de kaart ge- Vanuit Faure (V). 23.44 (S) Klass. muz. 23.50 Radiojourn. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 (S) Sesjun. 23.02 (S) Hugo van Ge- het Nationaal monument op De Dam. 16.30 Journalistenforum. VOO: 17.00 Infor-radio. Overheidsvoori. (S) Even na zeven. (8.03). Ar harmonie is laat vandaag. 11 Gasten m iddag. 17.02 (S) En zo hoort het ook! (leder heel uur nws.). pressa (7.30, 8.00 en 800 Nws.). 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Expres VPRO, sociaal cultureel progr. NCRV: 10.30 Onder Schooltijd. NOS: 10.45 De werkbank, informatief progr. 11.00 Schoolradio. TROS: 1li0 Week in - week uit 12.28 Meded.voor land- en tuinb. 1220 de zeepkist komt maarl 14.45 't Kan van nut zijn. Rechtop recht 15.00 Ontmoetingen tussen boeren en bur- 15.10 Herdenkingsdienst In de gara. 15. Nieuwe EO-Metterdaag- Memo. BOS (S) "Tijdsein 9.03 (S) De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elf der ure. NCRV: 11.02 (S) Pop non stop. 12.02 (S) Goeiemiddag. VOO: 14.03 (S) Tipparada 15.25 (S) Pop- joum. 15.30 (S) Top 40. P.P 12.00 Nws. 12.02 Wie. wat. Woord der waarheid. 1420 (S) Litur gische koorzang. VPRO: 15.00-17.00 (S) Muziek-op-vier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2