Jeep van de Bundt: wist altijd wat ik wilde Magnifiek Molenboek ten doop gehouden MINISTER WIEGEL: Vacature-problemen vooral bij Justitie en Onderwijs DEN HAAG Vooral de de partementen van Justitie en van Onderwijs en Weten schappen kampen met proble men bij de vacaturevoorzie ning. Minister Wiegel (Binnenlandse Zaken) antwoordt dit op vra gen van de Tweede Kamerle den Van Thijn en Knol (bei den PvdA). Zij stelden deze vragen naar aanleiding van berichten over het „aanblij ven" van een aantal 65-jari- gen bij de rijksoverheid. Bij genoemde twee departe menten gaat het bij de moei lijkheden in de vacaturevoor ziening vooral om vakspecia listen die moeilijk geworven kunnen worden omdat de ver eiste deskundigheid slechts in beperkte mate aanwezig is en de wensen van de kandidaten met betrekking tot salaris en andere arbeidsvoorwaarden niet altijd vervuld kunnen worden. Verder kunnen kandidaten die als leerkracht werkzaam zijn pas na afloop van het schooljaar in dienst treden en blijft tot dan toe de plaats door de 65-jarigen bezet. „Uit eraard wordt door intensieve werving getracht zo snel mo gelijk geschikte opvolgers te verkrijgen", aldus de minister. U wilt zonder veel omhaal wassen en centrifugeren, zo goed als maar kan. Met een echte wasautomaat en een aparte centrifuge, bij elkaar in één toestel, dat jaren lang trouw en probleemloos al het wasgoed brandschoon wast en perfekt droogt. Kortom: een werkpaard. Dan is er maar één die hier aan voldoet: de AEG-TURN AM AT. En zo heeft AEG voor elk wasprobleem een oplossing. AEG laat je niet in de steek. RIJSWIJK Op zolder, over de hele breedte van het land huis De Voorde, heeft de 27- jarige audio-visuele kunste naar Jeep van de Bundt zijn rommelig domein: foto- en filmapparaten weten met hun md houding niet goed raad en de j meeste stukken uit Jeeps col- re Iectie zijn kapot. Temidden van deze apparatuur is een bescheiden woonruimte inge richt; aan de linkerkant er van bevindt zich een studio, waar muziek kan worden ge maakt. Deze studio is via dikke kabels verbonden met een kamertje op de eerste verdieping van De Voorde. Links daarvan heeft vader Livinus van de Bundt zijn lichtkunstenaarskamer, geheel rechts in het pand ligt moe der Mieke op te knappen van een zware operatie. Jeep: „Maar op die zolder heeft niemand last van me, ,daar kunnen we geweldig onze gang gaan. Wat we daar produceren, leg ik in mijn ka mer, beneden vast". Die bene denkamer heeft daar weer alle bandapparatuur voor, het ziet er met al die knoppen in drukwekkend uit. Jeep: „Ik heb altijd geweten at ik wilde. Ik ben audio-vi- leel kunstenaar, maar je ui ook zeggen dat ik op kunstzinnige manier muziek vertaal in beeld. Maar ik e* maak ook eigen beelden van herkenbare objecten, al dan 1 niet aangevuld met muziek, die weer kunnen zijn afgeleid C_J van beelden, dingen die ik zie en me boeien. Begrijp je?" Niet meteen. Maar het is voor ut Jeep zelf ook nog een heel nieuw terrein dat hij ter ont ginning onderhanden heeft n( genomen. Klanken vaak zelf gecomponeerd kunnen via electrorüsche apparatuur op videobanden in beeld wor den gebracht. Kleurige beel- Montmartre van Rijswijk Acht kunstenaars levèn en werken knus in één groot landhuis aan de Van Vredenburgweg in Rijswijk. Zij gaan vriendelijk met elkaar om, maar in bun atelier zijn zij zelfstandig werkzaam. Jeep van de Bundt vertelt als derde in deze serie over zijn aandeel in landgoed De Voorde, ook het 'Montmartre va i Rijswijk'genoemd. Jeep, achter in zijn bus, hoopvol. den ontstaan. Maar ook her kenbare objecten, een danse res, een gitaar, portretten, kunnen electronisch worden gekneed, tot Jeep een nieuw beeld heeft gevormd, dat hem beter bevalt. Dat kan soms worden aangevuld met voor stellingen die door electroni- sche apparatuur zijn afgeleid van muziek. Jeep: „Er zijn veel mogelijk heden, die ik in beeld wil brengen. Ik wacht nu op ap paratuur die in Japan in ont wikkeling is en naar Europa komt: een grote, platte beeld buis, waarmee ik mijn beeld films kan vertonen. Als dat mogelijk is, kan ik m'n bus gebruiken". Die bus staat buiten. Een oude autobus, waarvoor Jeep bij toeval de goede motor heeft gevonden. Op een paar metertjes na en de inrichting van de bus tot bioscoopje, is het vervoermiddel klaar. Jeep is er erg trots op: „Zeven jaar geleden wilde ik al zo'n bus en toen lachten ze me uit. Krijg je nooit!, zeiden ze. Maar nu staat hij hier". Misschien duurt het nog eens zeven jaar, voor Jeep kan doen wat hij nu van plan is: films maken die vorm weer geven, op grond van muziek en/of beeld. „Misschien komt er een tijd, dat ze bij de tele visie door hun voorraad oude filmpjes heen zijn of er dood ziek van worden. Dan zou men mijn films kunnen verto nen". Al heeft Jeep er nog niet veel van. Nog niet. Wel heeft hij grote kleurenfoto's die aantonen wat hij ongeveer wil, ruimte suggereren en soms herkenbare voorwerpen tonen, die niet meer zijn wat ze zijn geweest: gezichten in vele vormen en kleuren, gita ren en danseressen die geen foto's meer zijn, maar nieuw gevormde beelden in kleur. Zijn werk geeft een indruk van de wereld waarin Jeep van de Bundt leeft: een ge deelde wereld van traditie en vaste normen, maar ook ge voelsuitingen in alle mogelijke persoonlijke vrijheid. Met die vrijheid lijkt ook deze 27-jari- ge Jeep nog niet goed om te kunnen gaan, al wil hij graag. „Je moet kunnen doen wat je wilt en wat je moet doen. Je kan les hebben van een le raar, je kan ook leren in de praktijk, van anderen, tot je uit jezelf gaat doen wat je daarvóór misschien nooit voor mogelijk hield. Misschien is die weg, het leren in de prak tijk, langer dan wanneer je ergens les in zou nemen. Dan duurt het maar wat langer; wat dan nóg? Misschien is de ontdekking door jezelf, de ontwikkeling die eraan vooraf ging, belangrijker dan les ne men. Aan de andere kant is dwang natuurlijk ook wel goed, het hangt er vanaf, hoe groot je zelfdiscipline is". Jeep, nadenkend en resume rend: „Ja natuurlijk, als je in een groep terecht komt die maar raak doet, alles even gemakkelijk neemt, komt er niets van terecht. Daarom probeer ik bij mensen terecht te komen die beter zijn dan ik. Dat helpt, misschien". F.J. BROMBERG SCHIEDAM In de oude (1596) brandersmo len „De Noord", één van de vier moutmolens die Schiedam nog over heeft van de negentien die er rond 1800 waren (maar de stad had toqn dan ook 260 branderijen) is vanmorgen het nieuwe molenboek „Kijk op mo lens" van J. Th. Balk ten doop gehoudent een presentatie waarbij uit gever Elsevier terzijde werd gestaan door de vereniging De Holland- sche Molen en Het Gilde van Vrijwillige Mole naars. Het boek is een juweel. Vijf jaar nadat zijn Handels blad-collega Herman Besse- laar „Molens van Neder land" schreef als toenmalig Boek van de Maand is Jaap Balk er in geslaagd een vol komen nieuw en helemaal ander algemeen molenboek te maken dat in geen enkel opzicht een doublure is, maar integendeel een even welkome als noodzakelijke nieuwe benadering die de vele molenminnaars van ons land deugd zal doen. Diep gravend in het vrijwel onuitputtelijk materiaal dat molenrijk Nederland te bie den heeft, schreef Balk een uitgebreid, informatief en beeldend verhaal, dat zich onderscheidt door zijn speurzin en zorgvuldige aan dacht voor het treffend de tail en de fraaie anecdote. En wat de molentechniek betreft, volstaat hij niet met een globaal getuigenis van bewondering voor zoveel vernuft en ambachtelijk ver mogen, maar gaat er serieus op in, zo helder, dat ook de leek begrijpen kan hoe het allemaal in elkaar zit, en waarom het zó is, en niet anders. Die voortreffelijk geschreven informatie wordt passend ondersteund door een aantal technische prenten van vrij willig molenaar G. J. Pouw van de Nieuwe Molen in Veenendaal en ruim twee honderd magnifieke kleuren foto's, in hoofdzaak van A. J. de Koning, de technisch adviseur van De Holland- sche Molen, het archief van die verenigingen Pouw. Er zit systeem in het boek, dat dan ook na een algeme ne oriëntatie begint met boeiende verhalen over de voorlopers van de windmo len: de rosmolens (met vaak slimme paarden), waarvan er honderden hebben be staan, vooral voor de grutte rij, en de watermolens met hun reusachtige raderen van soms meer dan zeven meter doorsnede, waarvan er in Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg nog 75 bewaard bleven (zoals de koren- en hout zaagmolen op Singraven bij Denekamp). Vervolgens ko men dan uitgebreid alle soorten windmolens aan de beurt, van de eenvoudigste standerd tot de gecompli ceerde paltrok, de zaagmo len met het ingenieuze krab- belwerk om het hout naar de zaagramen voort te schuiven. Poldermolens zijn er van al lerlei aard, met duidelijk verschil tussen de stoere Noordhollandse binnenkruier en de stenen Zuidhollandse staartmolen, voorts de wip molens, de Friese spinnekop- pen en tjaskers, de kleine weidemolentjes die weer in opkomst zijn. Uiteraard komen de indus triemolens van de Zaan (op 15 juni 1708 telde Dirk Bur ger van Schoorel er 432, waarvan met name genoemd 183 zaag-, 70 olie-, 35 pel-, 20 papier-, 18 verf-, 16 tabaks-, 15 vol-, 5 meel- en 4 mos terdmolens, met nog zes zaagmolens in aanbouw) en de brandersmolens van Schiedam uitgebreid in beeld, maar ook de Gronin ger sarrieshutten, waarin de controleurs van de belasting op het gemaal - in 1855 af geschaft - toezicht hielden. De molenmusea (met o.a. het imposante Woldzicht te Roderwolde in Drente, en de Leidse Vlak) ontbreken evenmin als onthullende in formatie over het ambacht van molenaars en molenma kers, zoals het billen, het loodzware vaak nachtelijke scherp hakken van de ker ven in de molenstenen, dat bij de blauwe Duitse steen met z'n 100 tot 200 kerven elke week moest gebeuren, de ene week de (draaiende) loper, de andere de (vaste) ligger. De stenen torenmolens, de hoge stellingmolens (De Wal- \nsch in Schiedam geldt met 33 meter als de hoogste ter wereld), de aparte getijmo lens. de systeem-wieken, een stroomopwekker als De Traanroeier in Oudeschild op Texel (en natuurlijk ver telt Balk daar dan bij, wat een traanroeier eigenlijk was: iemand die de inhouds maat van traanvaten vast stelde, zoals er ook wijn roeiers waren in een tijd dat vaste maatstelsels ontbra ken), een lange ABC-lijst van molentermen (van bon- kelaar en burgemeester, tot varken en wuifelaar of kol derstok) en tien kaarten voor regionale molentochten: dat staat allemaal in dit rij ke boek beschreven. Zoals ook naast veel meer de functie van de admiraal molen, de rol van Leeghwa- ter, de roem van Pot en de zogenaamde vergissing van de molenaarszoon Rem brandt. Die etste een boven kruier die op het Passeer- derbolwerk te Amsterdam stond, de „tweede zeemtou- wer" of „kleine stinkmolen", maar die lijkt rechtsom te moeten draaien in plaats van linksom, zoals, zegt Balk, een ordentelijke molen betaamt Vergissing? Welnee, maar Rembrandt heeft geen rekening widen houden met het feit dat de afdruk van de etsplaat een spiegelbeeld oplevert Zo nauwkeurig heeft de precieze Balk naar molens gekeken. Het is een waar genoegen met hem mee te kijken. CHARLES DE VOS „KIJK OP MOLENS", door J. Tb. Balk, uitg. Elsevier, prijs f32,50. De oliemolen Woldzicht "na emeenteraad iers\ Vktii 1 msterdam; tuss en m at voor tadhuisplan iterdam Het plan voor muziektheater op het iterdamse Waterlooplein combinatie met een nieuw dhuis mag verder worden twikkeld. Deze uitspraak de hoofdstedelijke ge- iteraad woensdagnacht het einde van een debat j larin burgemeester Polak v' I uithaalde naar het rege- igsbeleid inzake het mu- 5™' sktheater en het nieuwe ,rua idhuis voor Amsterdam. w|t kabinet wees op 9 april oorspronkelijke plan voor nieuw stadhuis af omdat ?.a rwarming en verlichting .1S n het gebouw teveel energie Pla§i gaan vergen. Dit argu- nt is er plotseling met de !ren bijgesleept, zei Polak in folging van onder meer de cties van de PvdA en de 7\ eei combinatieplan voorziet een vereenvoudigd nieuw adhuis zonder de grote re- we resentatieve ruimten uit het hou wspronkelijke ontwerp. Ge- 1) eeltelijk geïntegreerd met dit ■lie adhuis zou het operagebouw u( loeten verrijzen. Kosten: 350 e liljoen gulden, 84 miljoen )egj inder dan de beide gebou- htin B* volgens de oorspronkelij- plannen. Bovendien zou de erwarrmng en de verlichting an het complex minder ener- e kosten, stelt Amsterdam. T lirgemeester Polak ontkende jdens het debat dat het stad- ope uis volgens het oude plan v» lergieverslindend zou zijn. eft fit Van Agts opmerking dat :ns< et om een energieverslin dend glaspaleis gaat, blijkt it hij nooit de moeite heeft •nomen het oorspronkelijke egafctwerp te bekijken", zei hij. Vandaag gaat in niet minder dan 61 theaters tegelijk dat is ruim tien procent van het totaal aantal bioscopen in Nederland - de film „Juliana in zeventig bewogen jaren" in première. Wie voor de taak staat zo'n film over het leven van onze jarige vorstin te maken, vervalt snel in een door commentaar aan elkaar verbonden serie foto's en joumaalopnamen. Het is de verdienste van scenarioschrij ver Anton Koolhaas geweest, dat deze „gelegenheids-film" veel meer is geworden, een overzichtelijk tijddocument over de jaren tussen 1909 en nu. Dit niet het minst door de ongedwongen opmerkingen van de koningin zelf, tijdens een recent interview van Hil- de Verwey-Jonker. Zo horen we uit haar mgnd, dat ze erg gesteld was op haar vader „en dat ze allebei wel eens stout waren", dat prinses Irene „altijd traag was met eten", waarop de ko- nigin daar dan snel veront schuldigend aan toevoegt '„Tenminste toen". Over de watersnoodramp van 1953 wil zij liever niet spreken, even min als over enkele minder plezierige perioden uit haar leven, om dan te besluiten met "Protocol Wat is proto col? Pas later heb ik gemerkt da't je de koningin niet mocht tegenspreken. Dat is natuur lijk idioot. Maar ieder tijd perk heeft zijn idioten ge kend." Tussen al deze gespreksflar- den door, waaruit de jarige vorstin te voorschijn komt als een zorgzame dochter en moeder, maay ook als een vrouw, die steeds zeer betrok ken is geweest met het maat schappelijk gebeuren om haar heen, geven de makers aan de hand van foto's, vaak unieke journaalopnamen en beelden uit door prins Bernhard opgenomen familie filmpjes een goed beeld van wat er zich in ons land maar ook daarbuiten afspeelde in de laatste halve eeuw. Het commentaar daarbij is ui terst objectief, soms iets iro nisch, zoals bij de historische te Roderwold (Drente) is thans in gebruik als museum. r STijh urap ?er»HAPPY-HAMMERS" nda< ogie-woogie pianist Jaap Dekker heeft een nieuwe elpee opgenomen, die de ti- het „Happy Hammers" meekreeg. Zijn collega-pianist Rob Hoeke (rechts) kwam ïoor k even in Hilversum langs waar de elpee ten doop werd gehouden. i di LEIDSE COURANT DONDERDAG 26 APRIL 1979 PAGINA 5 Kamerdebat over Waddenzee mogelijk pas in september DEN HAAG Minister Tuijnman (Verkeer en Water staat) zal begin volgende week aan de Tweede Kamer laten weten, wanneer het ka binet een beslissing denkt te nemen over de indijkings plannen voor de Waddenzee bij Ferwerderadeel. Zoals be kend gaat het bij deze beslis sing voornamelijk om een keuze tussen tracé A (geen inpoldering maar ophoging van de bestaande dijk) en tracé D (algehele inpoldering van het kustgebied tussen Holwerd en Zwarte Haan). Aan de hand van de medede lingen van minister -Tuijnman zal de bijzondere Kamercom missie die zich bezighoudt met de Planologische Kernbe* slissing (PKB) voor de Wad denzee woensdag een besluit nemen over het tijdstip waar op het Kamerdebat over de PKB zal worden gehouden. Als het kabinet vóór 1 juni een standpunt bepaalt, kan het PKB-debat nog voor het zomerreces van de Tweede Kamer worden gehouden. Zo niet, dan wordt het septem ber. Een op de tien Nederlandse bioscopen vertoont de Koningin Juliana-film Rookbommen worden naar de Gouden Koets gewor pen. Oók een beeld uit de film „Juliana in zeventig bewogen jaren". woorden van minister-presi dent Colijn vlak voor de Duitse inval in Nederland „dat we maar rustig moeten afwachten. De beelden tonen ook hoeveel er in al die jaren veranderd is, van de mensenmenigte op het Haagse Voorhout om de overleden koningin-moeder Emma de laatste eer te bewij zen tot het gooien van rook bommen naar de Gouden Koets. Van de werkverschaf fing tijdens de crisisjaren na oktober 1929 tot de honger winter 1944-45. De steeds met enige kritiek omgeven verlo vingen van de prinsessen heeft men handig op de ach tergrond gedrongen door het beeld in vier vakken te verde len en de verlovingen en hu welijken tegelijkertijd op een 9 „split-screen" te volgen „Juliana in zeventig bewogen jaren" is een waardig, maar ook onderhoudend document geworden, waarbij alleen de begintitels van Gerrit van Dijk wat uit de toon vallen. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 5