Nesko in Leiden „Doesburg" een arm café met een rijk verleden GETUFT Russische roulette in Vietnam Peulvruchten bedreigen mensheid En Verder Radio-opnamen Crescendo" en ,,De Troubadour" Jubileumconcert ,,Stem des Volks" Expositie in Au berge LEIDSE COURANT VRIJDAG 13 APRIL 1979 PAGINA 7 LIDO: The Deer hunter (12) met Ro bert de Niro en John Savage. Regie: Michael Cimino De tijd is nu rijp om films te maken over de geweldige ka ter, die de Verenigde Staten hebben overgehouden aan hun interventie in Vietnam. Ironisch genoeg werd de film, die tot nog toe en waarschijn lijk ook in de naaste toe komst, de hardste klap uit deelt en vele frustaties zal op roepen, „The deer hunter" vervaardigd op Engels intitia- tief en met Engels geld. De film zal ongeacht het aan- iltal Oscars dat de acht nomi- naties volgende week zullen opleveren geschiedenis ma- wken voor een bepaald tij d- Iperk, net zoals Griffith's „The birth of a nation" en „The best years of our lives" dat deden. Regisseur Michael Cimino, zo maar uitverkoren om een mil joenen-productie te regisseren en hoe heeft een schitte rende film gemaakt. Niet al leen door het formidabele ca merawerk van Vilmos Zsig- mond, maar ook door de op- Ibouw, die soms bijna een uur huwelijksfeest wat te traag lijkt, maar in het verde re verloop van de drie uur durende film bij nadere be schouwing de toeschouwer alle informatie verstrekt, die hij voor het verdere verloop van de film nodig heeft. „The deer hunter" start met een zestal metaalarbeiders in grauw voortreffelijk gefilmd stadje ergens in Pennsylvania op de voora vond van het vertrek van drie hunner naar Vietnam. Hun enige verzetje is de hertejacht en Mike Vronsky (Robert de Niro) is de enige die deze sport serieus neemt. Hij is dan ook de geboren leider als bij straks met twee vrienden een verrassend harde over gang van Pennsylvania naar het front in Vietnam vast besloten is de krijgsgevangen schap en het spelletje „Rus sisch roulette" dat de Viet- kong met hen speelt te over leven. De door de gebeurte nissen stevig gefrustreerde Nick (Christopher Walker) weet na een spectaculaire ont snapping per helicopter het avontuur te overleven. De pas getrouwde Stevie (John Sava ge) weet De Niro ook nog in veiligheid te brengen al zal hij hem later in een zieken huis onherstelbaar verminkt tegenkomen. Vronsky alias De Niro keert als oorlogsheld naar zijn miezerige geboorte plaats terug, maar kan er niet meer aarden tussen de ach terblijvers, die de gruwelen van Vietnam om onver klaarbare redenen is de film voor twaalfjarigen en ouder volgens de huidige filmkeu ring niet aan den lijve heb ben ondervonden en alleen maar uit zijn op sterke oor logsverhalen. Vronsky gaat nog terug naar Saigon, waar de inmiddels gedeserteerde Nick carrièrre heeft gemaakt als 'onverslaanbare Amerikaan in het Russisch roulette, met catastrophale gevolgen voor de laatste. Het slotbeeld, waarin in begrafenisstemming „God bless America" wordt gezongen is tekenend voor de drie uur lange film, die eerst onder een Grieks-katholiek huwelijksfeest het optimisme schetst van de drie herteja- gers, die in hun optimisme meenden „dat varkentje wel even snel te zullen wassen", hun bittere ervaringen in krijgsgevangenschap en ten slotte de totale ontreddering laat zien na afloop van deze zinloze oorlog. Ondanks het keiharde frag ment tijdens de krijgsgevan genschap nog geen half uur, maar adembenemend van opgevoerde spanning 8 is „The deer hunter" geen oor- logsavontuur in de trant van Robert Aldrich's „Dirty do zen" maar een hard toeslaan de anti-oorlogsfilm, die vooral in Amerika benauwend zal aankomen, omdat duidelijk is dat wie Vietnam heeft meege maakt en dan plotseling zich weer moet aanpassen aan het „dagelijks leven van voor heen" toch wel een ander mens is geworden. Robert de Niro brengt het er nog tame lijk goed af, maar hoevelen zullen voor het leven zo niet lichamelijk de film be spaart de toeschouwer niets dan wel geestelijk ver minkt door het leven gaan. MILO In 1956 verfilmde de zich toen nog op het tweede plan bewegende regisseur Don Siegel Jack Finney's science fiction-story „The body snatchers". In zwart wit tegen een minimaal be drag en tot groot verdriet van de maker ernstig be kort door de producenten. Niettemin werd deze B-thril ler terecht een klassieke adembenemende griezelfilm. Philip Kaufman kreeg een veel groter budget om het ruim twintig jaar later nog eens „dunnetjes" over te doen, maar het strekt hem tot eer dat hij Siegel's film als voorbeeld genomen heeft en de regisseur daar zelf bij betrokken heeft door hem de rol van een taxichauffeur toe te stop- 'pen, terwijl de laatste over levende uit Siegel's versie, Kevin McCarthy, nog even om de hoek mag kijken om de mensheid te waarschu wen voor het naderend on heil. Waar gaat het in „Invasion of the bodysnatchers" om? Een aantal zaadjes uit de ruimte dringen onze damp kring binnen. Uit die zaad jes komen bloemetjes, die blij door iedereen mee naar Lido: Invasion of the bodysnatchers (16) met Donald Sutherland en Brooke Adams. Regie: Philip Kaufman huis genomen worden. Maar de zaadjes vormen ook enorme peulvruchten spre kend gelijkend op bestaan de aardebewoners. De du plicaten nemen bezit van hun evenbeeld, dat dan let terlijk met de vuilnisman mee kan en op deze wijze wordt onze planeet vrijwel ongemerkt bevolkt door we zens, die geen emotie ken nen en voor wie liefde en haat vreemd zijn. Donald Sutherland, Matthew Be- nnell van Volksgezondheid in de film, is een van de eersten die door heeft wat er gaande is en die zich tot het uiterste verzet. Kauf man geeft hem een geweldi ge introductie mee in een scène, warrin hij de keuken van een exclusief restaurant in paniek brengt. Verder is het vechten tegen de mense lijke robots, een slag die hij uiteindelijk - ook al vernie tigt hij de peulenfabriek - zal verliezen. Je zit nog vol dierbare her inneringen aan Siegel's op merkelijke thrillertje en weet niet of je deze luxe- uitgave nu beter moet vin den. Wel is duidelijk dat Kaufman veel meer finan ciële mogelijkheden had voor speciale effecten, zoals het verkreukelen van de mens als de peul eenmaal „rijp" is en de massale agressie - dit keer is de lo- katie geen dorp maar een wereldstad - van de „omge- turnden" tegen de overge bleven normale mensen. Wie Siegel's film nooit ge zien heeft, zal echter onge twijfeld gefascineerd wor den door het onderwerp, hoe bazar ook. Vooral omdat nu meer nog dan in 1956 de vraag speelt of het nu wel zo onaange naam is om van iedere vorm van emotie bevrijd te zijn. Dank zij de peulvruch ten van „outer space" zou den we allemaal een rusti ger bestaan kunnen hebben. MILO Psychiater David Kibner (Leonard Nimoy) Matthew Bennell van Volksgezond heid (Donald Sutherland) en Jack Bellicec (Jeff Gold blum) beraden zich tijdens „The invasion of the bodys natchers". LEIDEN Het Nederlands Studenten Ka mer Orkest treedt woensdag 25 april op in de Hartebrugkerk. Leiden is de laatste stad die het orkest op zijn toernee door Neder land aandoet. Het concert begint om acht uur. Kaarten voor het concert zijn voor ze ven gulden vijftig en vijf gulden (CJP-hou- ders, scholieren en 65-plussers) in de voor verkoop te krijgen bij Servaas Muziekhan del, Koornbrugsteeg 5 (tel. 122660). Op het repertoire heeft NESKO zowel klas sieke als eigentijdse werken opgenomen. Uitgevoerd worden de „Ouverture die Hebri- den" van Mendelssohn, „Olt wine in new bottles" van G. Jacob, het clavecimbelcon- cert in A. Groot, 1055 en „Capriccio fuf Schlagzeug und Kamerorchestra" van F. Zehm en de 4e symfonie in c kleine terts opus 19 van J. Fodor. Als solisten treden Johan Faber, slagwerk en Rudi van Straten, clavecimbel op. Het geheel staat onder lei ding van dirigent Gerard Oskamp. Café „Doesbrug", Jaagpad 41Leiderdorp, Open: alle dagen van de week, be halve 's woensdags, van 's middags drie uur tot één uur na midder nacht. In het weekend gaat het café om twaalf uur open. Snacks: tosti's en een balletje ge hakt. «tour Peter Zij, die geen liefde hebben, bewonen de café's. Zilvergeld verschaft hen sprookjes. Hoe arm men moge zijn, men voelt zich altijd rijk. Men blijft er eindeloos lang, door de kracht van het glas. Aragon, Le roman inachevé. „Vroeger was het hier te armoedig dat je lachte. De ene kastelein na de andere ging in dit café failliet. Vanaf de tijd eigenlijk (1700) dat het een veerhuis was heeft de „Doesbrug" nooit goed gedraaid. Alleen heidenen en katholieken dronken in die tijd een glaasje. De rest van de bevolking van Leiderdorp was streng gereformeerd en zag je nooit in een kroeg. In de jaren dertig was mijn vader, Toon Drup, aan de beurt om het slachtoffer van de brouwerij, te worden en het café met allerlei schul den over te nemen. Hij is er als het ware met open ogen ingetuind. Het café was niet veel meer dan een armoedig vertrek met een ouderwetse poepdoos in de hoek. Met kunst en vliegwerk zijn we de oorlog doorgekomen. Het is pas van de laatste tien jaar dat we van dit café kunnen le- Jeugd Aan het woord is oude Niek Hoogervorst (72), de voormalige opvolger van Toon Drup, de stamvader van de derde genera tie Hoogervorsten, die café „Doesbrug" nu al zo'n 50 jaar bestiert. Laatste telg van deze kasteleinsdynastie is Kees (31), die samen met zijn vrouw Margriet een be langrijke bijdrage heeft geleverd aan de huidige status van deze onvervalste volks zaak. Kees: „De toeloop van klanten is sinds de oorlog meer dan verdubbeld. Het café loopt nu uit de kunst. Vooral de jeugd uit Leiderdorp heeft de oude zeden aan zijn laars gelapt en de plaatselijke horeca nieuw leven ingeblazen. „Doesbrug" is een café geworden voor alle leeftijden en iede re overtuiging". Toon Drup In de jaren dertig, onder Toon Drup (de reden van deze bijnaam is niemand overi gens .bekend), was dat nog wel wat an ders. Ook Niek hierover: „Die vader van mij dat was me er eentje. In heel Zuid- Holland kende men hem als Toon Drup. Jaren later toen hij allang dood was sprak men nog over het café Toon Drup en nu Kees er in zit, zegt men: „we gaan even naar Niek". Zoiets zal je wel altijd houden. Je wordt beroemd als je er niet meer bent. Mijn vader was het prototype van de anti-zakenman. Hij was absoluut niet geknipt voor het vak van kastelein. Destijds toen hij het café pachtte van de brouwerij werkte hij er gewoon op het land bij. Zijn klanten bestonden hoofdza kelijk uit arbeiders of boerenknechts. Veel was er aan hen niet te verdienen. Om er wat bij te scharrelen was mijn vader ook nog brugwachter (Het café ligt aan het snijpunt van de rivier de Does en de Rijn - red.). Als de brug open moest dan rie pen de klanten: „Toon je moet naar de brug" èn daar ging hij dan met zijn pet op zijn hoofd en zijn onafscheidelijke klompen aan zijn voeten naar het brugge tje. Óp hetzelfde moment dat hij zijn hie len had gelicht, schoten de klanten als duivels achter de bar en lieten zich vol lo pen met jenever en bier. Als hij terug kwam zat iedereen weer gewoon op zijn plaats alsof er niets gebeurd was. Het is een keer voorgekomen, dat hij, terwijl ik in de zaak zat, weer een schip moest doorlaten en de klanten zonder acht op mij te slaan een fles met jenever leegzo- pen. Ze merkten dat pas toen ze weer op hun stoelen zaten. Het was gewoon macht der gewoonte geworden". „Het café zei hem heel weinig. Het inte resseerde hem eigenlijk niet. Het kwam weieens voor, in de tijd dat ik al achter de tap stond en ook bij Kees, dat hij 's avonds als de muziek te luid stond in zijn lange onderbroek de trap af kwam gelo pen en zei dat iedereen op moest donde ren omdat het bedtijd was. Als hij een weekje bij de boer gewerkt had kwam hij nooit met geld thuis, maar altijd met een mand vol kippen of een geit onder zijn arm. Dat was zijn manier van zaken doen. Geld bracht hij nauwelijks in het laadje. Het was typisch iets voor hem om op zijn manier uit het leven te stappen. Al jaren lang had hij last van zijn maag. Hij heeft zes keer in het ziekenhuis gelegen om zich te laten opereren en hij is er alle zes keer, óók vlak voor de laatste operatie, uitgevlucht. Dat werd hem fataal. Toch is hij met al die gein van hem nog 78 jaar geworden. Zonder hem zou de geschiede nis van Leiderdorp er heel anders hebben uitgezien. Het was een markante persoon lijkheid", stelt Niek glimlachend vast. LUXOR De gendarme ziet ze vliegen (a.l.) Nieuw avontuur van de Franse ko mediant Louis de Funès als het driftige kleine adjudan- tje. De goedkope trucages zullen de echte De Funès- bewonderaars niet teleur stellen. Die is allang blij het opgewonden mannetje na zijn ziekte weer op het wit te doek te zien. (tweede week). CAMERA Foul Play (a.l.) Regisseur De Palma toont zich een waar opvolger van Hitchcock met een meer dan voortreffelijke film. Boordevol humor, actie en spanning (vijfde week). LIDO III De Reddertjes (a.l.) En tekenfilm van Walt Disney waarin twee schran dere muizen de redders blij ken te worden van een zie lig weesmeisje. STUDIO Tom and Jerry (a.l.) Een tekenfilm over de voortdurende strijd tussen kat Tom en muis Jerry, waarin duidelijk wordt dat een kat per definitie niet al tijd van een muis behoeft te winnen. TRIANON De bruinbak- kers (a.l.) Een weinig impo nerend verhaal dat het mid den houdt tussen de Franse komedie „Hotel de la Pla ge" en ons eigen product „Camping". Er is nauwe lijks sprake van enige ka raktertekening. De personen doen krampachtige pogin gen om leuk te doen zonder dat echt te zijn. (tweede week). REX Er op of eronder (18). Sexfilm van de gebrui kelijke magere kwaliteit, (eerste week). EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) De gendar me ziet ze vüegen (a.l.) zie Luxor (eerste week). EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Solo of de 120 dagen van Sodom (16) Sadistsich, fascistisch en er Nesko in actie LEIDEN Vara-presentator Edwin Rutten komt woens dag 25 april naar de Leidse schouwburg voor de opna men van het radio-programma „Zing zomaar simpel een melodie". De opnamen zijn van half acht tot half elf. Kaarten zijn verkrijgbaar bij K&O, Oude Vest 45 en op de adressen Rijngeesterstraatweg 45 in Oegstgeest en Cornelissestraat 30 in Leiden. Speciale gasten zijn operettevereniging „De Troubadour" uit Oegstgeest en de operettevereniging „Crescendo" uit Leiden. Zij zullen verschillende vrolijke liedjes ten gehore brengen. Het repertoire bevat onder meer Nico Haaks „Honkie Tonkie Pianissie" en „De Orgelman" van Wim Sonneveld. De opnamen staan onder leiding van regis seur Gé Gouwswaard. Timdelerclub metonbekende bestemming" LEIDEN De christelijke toneelgroep „De Timdeler club" voert vrijdag 20 april in de Leidse Schouwburg het spel „Onbekende bestemming" van G. A. Thoman op. De voorstelling begint om kwart over acht. Kaarten zijn voor zeven gulden vijftig te krijgen bij K&O, Oude Vest 45, bij de spelers en op de avond van de voorstelling aan de zaal. Het toneelstuk speelt zich af op het promenadedek van de postboot „Southern Cross". Middelpunt van alle men selijke verwikkelingen is juffrouw Sophie Lucas (Agnes Ouwerkerk-van der Blij) die zich zeer betrokken voelt bij het wel en wee van de passagiers. LEIDEN Het koor „De Stem des Volks" geeft woens dag 25 april een groots concert in de Stadsgehoorzaal, ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan. Het jubileum concert begint om kwart over acht. Medewerking verleent „De Stem des Volks" afdeling Utrecht, de solisten Elly Hinninga (sopraan), Willemke van Claerberghen (alt), Marius van Altena (tenor) en Be rnard Kruysen (bas) en het Utrechts Symphonie Orkest. Het geheel staat onder leiding van dirigent Henk Briër. Op het programma staan de Harmonie Meese van J. Haydn, Nanie van J. Brahms en Te Deum van Ant. Dvo rak. WASSENAAR In Auberge de Kieviet, Stoeplaan 27 in Wassenaar, is tot en met 18 mei een expositie ingericht van zilveren sier- en gebruiksvoorwerpen van de Rotter damse kunstenaar Johan Poulisse. Johan Poulisse, geboren in 1915, startte kort na de oorlog met een kunstnijverheidsatelier voor siervoorwerpen. Het atelier groeide uit tot een bedrijf van behoorlijke om vang, waar onder andere metaalplastieken, kunstsmeed werken én hekwerken werden vervaardigd. Nadat Johan Poulisse zich drie jaar geleden uit het bedrijf terugtrok, is hij zich geheel toe gaan leggen op het ontwerpen en met de hand vervaardigen van zilveren en ook wel gou den voorwerpen. De motieven op de voorwerpen worden in pek gedreven met gebruikmaking van drijfsponsjes en diverse soorten hamertjes. Johan Poulisse exposeerde reeds eerder, onder meer in „Het Plathuis" in Noorden en in galerie „De Kamer" in Rotterdam. otisch meesterwerk van Passolini, dat zich afspeelt in de laatste dagen van het. Italië onder de ijzeren hand van Mussolini. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Superman (a.l.) Bloedserieuze verfil ming van de avonturen van de stripheld Superman. Vol specialeeffecten, maar zon der een sprankje humor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7