Village People
f KLASSIEK
PLATEN
Concert-agenda
Muzikale rebeileii
uit Rusland van
omstreeks 1920
Airwaves Over de de
buutelpee van de driemans
formatie Airwaves kunnen
we kort zijn: „New Day" is
een meer dan uitstekend
album in de beste tradities
van de Engelse rock. De
drie heren: Ray Martinez,
John David en Dave Char
les, weten verschrikkelijk
melodieuze nummers op
een uiterst vakkundige wij
ze op de plaat te zetten.
Behalve de ingetogen,
maar zeer wel passende
muzikale kwaliteiten, bezit
deze groep ook een portie
vocale techniek, die je
maar zelden tegenkomt.
Voeg daarbij de redelijk
tot goede teksten en je
hebt met „New Day" een
elpee in huis, die klinkt als
een klok. (Mercury/Phono
gram).
George Duke Deze Ame
rikaanse specialist in ver
antwoorde funk heeft met
zijn zoveelste elpee „Follow
the Rainbow" nogmaals be
wezen dat hij in staat is
deze toch wel wat platge
treden muzieksoort zover
uit te diepen, er zoveel aan
toe te voegen, dat er alleen
maar interessante nummers
overbhjven. Muzikaal ge
zien kan het werk van
Duke niet kapot, de vocale
kwaliteiten van deze ex-
jazz baas kwamen in het
verleden veel minder uit de
verf. Ook daarin is nu
voorzien met de komst van
Murphv Brook Napole
on")Het merendeel van de
composities beweegt zich
weer in de up-tempo funk,
waaraan bij tijd en wijle
wat blues, laün en rock
wordt toegevoegd. Gewoon
een uitstekende elpee dus.
(Epic/CBS).
Supertramp Perfectionis
me heeft bij de Engelse
Supertramp altijd een gro
te rol gespeeld. Sinds „Cri
me of the century" m 1974
verscheen, is het de band
aardig gelukt die perfectie
in hun platen door te laten
klinken. De nieuwe, tweede
elpee sinds het vertrek van
de band naar Amerika, is
opnieuw een meesterwerk
geworden. Hoewel bassist
Dougie Thomson verklaar
de dat „Breakfast in Ame
rica" anders zou worden,
verschilt de langspeler niet
zo veel van „Even in the
quietest moments", die in
1977 uitkwam. Het zou
voor Supertramp ook een
hele klus zijn om een volle
dig andere weg in te slaan.
Daarbij komt ook de vraag
naar voren of de fans dat
wel zo leuk zouden vinden.
Door de jaren heen hebben
ze een eigen geluid ge
creëerd, dat grotendeels be
paald wordt door de pia
no's, de zang, het typische
Supertramp mondharmoni
ca-spel en de altijd uitste
kend spelende blazer John
Anthony Helliwell. Rick
Davies en Roger Hodgson,
die alle nummers schreven,
laten de piano's weer lek
ker swingen en zorgen met
hun vaak droevig klinken
de zang voor heel wat op
winding. De langspeler be
vat een aantal mooie bal
lads als „The logical song,,
en „Casual conversation",
een nummer met een
vriendelijke melody en een
uitstekende saxofoon-solo
van Helliwell. „Goodbye
stranger" is een up-tempo
nummer met hoge zang en
invullende achtergrondhar-
moniën. Door het drum-
werk van Bob Benberg en
het pianospel krijgt het
nummer net die gehaast
heid, die nodig is. .„Take
the long way home" doet
aan de elpee „Crime of the
century" denken door het
mondharmonica-spel en het
samenspel tussen zang en
clarinet. Breakfast in
America" laat geen ver
nieuwde Supertramp ho
ren, maar wel een lekker
musicerende band. Aan de
elpee werd in april 1978
begonnen. Het is het tot nu
toe langste project van de
band. Een compliment
moet ook naar Peter Hen
derson, die als technicus
en mede-producer uitste
kend werk levert.
(A&M/CBS).
Manfred Mann's Earth
Band De elfde elpee van
de Manfred Mann's Earth
Band heet „Angel Station"
genoemd naar een metro
station in Londen, waar
Manfred Mann nogal eens
uitstapt. Op de plaat over
heerst de synthesizer, die
door Manfred Mann zelf
bespeeld wordt Toch is
het een van de betere el
pees van de Earth Band.
In „Waiting for the rain"
bijvoorbeeld vinden we een
mooie vioolsolo. „Resurrec
tion" is een \reemd num
mer. Het is het buitenbeen
tje van de plaat, maar wel
interessant om naar te luis
teren. Manfred Mann zingt
lekker, wordt ondersteund
door een koor terwijl op
de achtergrond mensen
niet helemaal in de maat
ook mee proberen te zin
gen. Er is ook het rock-
achtige „Don't kill it Ca
rol" en Hollywood town"
met subtiele gitaarsolo's.
Manfred Mann, die 19 april
naar Den Haag komt, is
zeer tevreden over de plaat
en dat zal de platenkoper
zeker ook zijn. Het album
werd opgenomen met een
bijna geheel nieuwe Earth
Band waarin o.a. ook
Geoff Bntton (ex-Wings)
meespeelt. Chris Thomp
son, die voornamelijk voca
le bijdragen levert op de
elpee heeft de band inmid
dels verlaten om een eigen
groep te beginnen. (Bronze-
/Ariola).
Zaterdag 24 maart De Schotse formatie New Celeste
treedt op in het Paard van Troje in Den Haag.
Maandag 26 maart De Nina Hagen Band komt voor
een concert naar Carré in Amsterdam.
Maandag 2 april De Amerikaanse bands Journey en
Pat Travers zijn in Nederland voor een optreden in het
Nederlands Congresgebouw te Den Haag. Aanvang 20.15
uur.
Donderdag 5 april Eerste concert van de Engelse
groep Japan in de Stadsgehoorzaal te Leiden.
Vrijdag 6 april De Engelse new wave band Magazine
treedt op in Paradiso te Amsterdam.
Zaterdag 7 april Japan geeft een concert in Paradiso
te Amsterdam. Aanvang22.00 uur.
Dinsdag 10 april Multi-instrumentalist Mike Oldfield
geeft twee concerten in het Nederlands Congresgebouw
in Den Haag. Aanvang 19.00 en 22.00 uur.
John Denver is te zien en horen in het Ahoy' Sportpaleis.
te Rotterdam. Aanvang 20.15 uur.
Woensdag 11 april Tweede concert van de Amerikaan
se zanger John Denver in de Jaap Edenhal in Amster
dam. Aanvang 20.15 uur.
Vrijdag 13 april Van Morrison treedt op in de Doelen
te Rotterdam.
Zaterdag 14 april Nederpopfestival in Utrecht met o.a
Herman Brood, Normaal, Vitesse, Massada en vele ande
ren.
Zondag 15 april Optreden van Van Morrison in Carré
te Amsterdam.
Donderdag 19 april De Engelse Manfred Maim treedt
op in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag. In
het voorprogramma speelt Judas Priest.
De Amerikaanse disco-
formatie The Village People
is ongekend populair. En
niet alleen in ons land. De
single Y.M.C.A. werd in
niet minder dan 11 landen
nummer één. Daarom is de
groep aan een grote
wereldtournee begonnen
om in de diverse landen bun
gouden platen op te halen
en wat televisie-promotie te
doen voor de nieuwe single
„In the navy", die
ongetwijfeld net zo'n grote
hit gaat worden omda t de
muziek nauwelijks
verschilt van Y.M.C.A.
Eigenlijk alleen de
woorden zijn wat anders. Je
zou het een lange
reclamespot voorde
Amerikaanse marine
kunnen noemen.
Op hun wereldreis werd ook
ons land aangedaan. Er was
niet alleen tijd om
de gouden platen in
ontvangst te nemen maar
ook de gelegenheid om
televisie-opnamen te maken.
Y.M.C.A. werd op band gezet
evenals „In the navy", die
de komende weken wel
veelvuldig te zien zal zijn,
terwijl „Hot cop ook maar
even werd opgenomen. Het
is waarschijnlijk de volgende
single. Het was volgens
regisseur Bert van der Veer
„gezellig druk" in de studio.
Eigenlijk alleen de manager
van The village People
amuseerde zich met. Hij liep
druk heen en weer om te
voorkomen da t er foto 's
gemaakt werden tijdens de
camera-repetities. Interviews
waren ten strengste
verboden. The Village People
hebben nu eenmaal een
bepaalde image en die mag
niet veranderd worden.
Daarom wilde de manager
precies weten water
gevraagd werd om zo lastige
vragen af te wimpelen. Stel
bijvoorbeeld niet de
nichtenrock aan de orde,
want dan is het niet zeker of
je het in terview levend
beëindigd. Randy Jones, de
eeuwig lachende cowboy,
die zonder dat hem wat
gevraagd is, over de groep
en hun toekomstplannen
vertelt, springt bijna uit
zijn vel als het onderwerp
toch ter sprake komt. Hij
dreigt weg te lopen, maar
bedenkt datje het beter
kan ontkennen wat hij
prompt doet. „Het is maar
uit welke hoek je het
bekijkt" zegt hij. „Je zou
alle groepen nichtenrockers
kunnen noemen. Wij zijn
het in ieder geval niet".
Het schema van wat The
Village People allemaal
zullen ondernemen staat tot
begin 1981 vast. Randyweet
precies hoe het er voor
deze Europese promotie-tour
uit ziet en dat moet ook
wel wan t als je 48 uur in
Nederland vertoeft om
vervolgens 24 uur door te
brengen in Madrid, de
volgende dag Londen aan te
doen en dan weer te
vertrekken naar Zwitserland,
is geen lolletje. Je zou je
op een dag wel eens kunnen
afvragen waar je bent. Een
blik op de kalender is dan
voldoende. Randy Jones
ziet niet veel van de landen
waar hij komt. Het is van
het vliegtuig in de auto naar
het hotel, van het hotel
naar de studio en van de
studio per auto naar een
persconferentie, gouden
platen in ontvangst nemen
je verhaaltje opdreunen en
weer terug naar het hotel,
slapen en naar het volgende
land. Hij vindt het leuk dat
de plaat zo goed verkocht
heeft en m België de meest
verkochte single aller tijden
is.
Randy: „De groep werd twee
jaar geleden bij elkaar
gebracht door producer
Jacques Morali. Daarvoor
was ik zo'n anderhalfjaar
acteur in New York, net als
andere leden van de groep.
Ik heb een aantal kleine
rollen gespeeld". Demanagei
komt aanlopen om te zeggen
dat er geen \ragen gesteld
mogen worden.
Nadat hem is uitgelegd dat
het voor de leden van de
groep niet leuk moet zijn om
een uur lang niks te doen
en met niemand te mogen
praten, en hem verzekerd is
dat er niets gevraagd zal
worden, dat niet in rijn
boekje voorkomt, druipt hij
af. Randy gaat verder: „We
gaan van de zomer in
Amerika een film maken.
Het wordt een soort musical,
die volgend voorjaar in de
bioscoop te zien zal zijn. De
film moet ons leven
vertellen en het ontstaan van
de groep. Het wordt
natuurlijk allemaal wat
mooier gemaakt. Erisdus
een hoop fictie". Plotseling
roept hij uit: „Zit er soms
een bandrecorder onder je
jas, dat je niets opschrijft".
Een antwoord kan hij niet
afwachten wan t het is tijd
om voor de 300.000ste keer
Y.M.C.A.te zingen.
Randy vindt het helemaal
niet vervelend. Het is een
„Fun song" zegt hij.
The Village People is een
bedenksel van de Franse
Jacques Morali, die nu in
Amerika woont. Op en dag
kwam hij Felipe Rose
tegen, die in een New Yorkse
club dansde en hetzelfde
Indianenpak droeg, dat hij
nu nog aan heeft. Dat pak
werd het handelsmerk voor
de groep. Later werden de
andere leden erbij gezocht,
die ieder een karakter
moesten uitbeelden.
Glenn Hughes, in leren pak
gestoken, zit tijdens een
volgende pauze hevig
gapend op een stoel in de
studio. Bij de vraag of hij
moe is zegt hij: „Da t reizen
wordt nog eens mijn dood".
Voordat hij bij The Village
People begon te zingen was
hij politie-agent in New
York. Tijdens een auditie,
waar tweehonderd mensen
aan meededen, was hij een
van de drie die uitgekozen
werd om de groep compleet
te maken. Het liefste rijdt hij
op rijn motor door de stad,
maar vindt het voor de
camera staan ook
interessant. „Ikhou van
disco. Amerika is bijna een
grote disco. Je hebt er
speciale disco's voor
kleuters, voor jongens en
meisjes, die nog geen
alcohol mogen, voorde
ouderen maar ook voor
oma 's en opa 's. Mijn ouders,
die 55 jaar rijn, gaan vaak
naar de disco. Ik geloof dat
de muziek pas in een begin
stadium verkeerd. Het zal
evalueren en op een
gegeven momen t niet meer,
die dreun zijn, die het n u
nog vaak isVoorda t hij bij
de Village People kwam
had hij nog nooit gedanst. Er
waren slechts twee weken
oefenen voor nodig om de
pasjes te leren. „Je moet
niet denken dat we al
miljonairs zijn hoor"zegt
hij plotseling. „Er staan
zoveel mensen boven ons
die eerst geld ontvangen, dat
er maar weinig voor dè
groep over blijft".
De rechtzaak, diê een
aantal weken geleden diende
is volgend hem helemaal
opgeblazen. Het ging er de
jongerenorganisa tie
Y.M.C.A. om hun letters te
beschermen. „Als rij dat
kort geding niet hadden
aangespannen hadden ook
tandpasta-fabrieken en
andere commerciële
mstelhngen, die letters mogen
gebruiken
Na de Europese promotie
tour gaat The Village
Peoplê terug naar de
Verenigde Staten. Daar
hebben ze twee weken om
hun eerste tournee van 70
concerten, voor te bereiden.
De eigen band bestaat uit
18 man om de elpees zo goed
mogelijk te kunnen
naspelen. The Village People
zelf spelen geen
instrumenten op het podium
omdat ze dan niet kunnen
dansen. Ze komen pas in
1981, naar Nederland, als
het publiek ze hier dan nog
wil zien, wan t meestal
duurt het succes van dit
soort groepen niet zo lang.
HANS PIET.
Iedereen kan nu wel we
ten dat de kunst na de ok-
tober-revolutie van 1917 in
de Sowjet-Unie geen kans
meer kreeg te experimen
teren en te vernieuwen. De
beeldende kunst werd al
gauw gedwongen tot het
beruchte socialistische rea
lisme, muziek 'en dans
moesten zich wat later
angstvallig gaan houden
aan de kleinburgerlijkste
norm van verstaanbaar
heid voor de grootst moge
lijke massa. De speelruim
te die film en toneel aan
vankelijk werd gelaten,
was ook maar van korte
duur.
Wat er door de communis
tische bonzen in de muzi
kale kiem werd gesmoord,
kunnen we enigszins te we
ten komen uit onder meer
de publikaties van dr. Bo
ris Schwarz, zoals uit rijn
lijvig overzicht van het mu
ziekleven in Rusland tussen
1917 en 1970. Hij toont aan
dat als Skriabin niet ontij
dig was gestorven en het
artistieke klimaat anders
was geweest, Moskou en
Leningrad dezelfde of mis
schien nog wel een belang
rijker rol had kunnen
spelen in de ontwikkeling
van de nieuwe muziek dan
nu centra als Wenen,
Darmstadt of Donauschin-
gen hebben gedaan. Reeds
in 1910 immers experimen
teerde een kleinzoon van
Rimski-Korsakoff met
kwarttoonmuziek en be
proefden anderen poly- en
a-tonahteit. Nog vóór en
ook gelijktijdig met Schön-
berg en Hauer werd er
gewerkt aan technieken die
met de dodecafonie te ver
gelijken zijn.
Een zojuist verschenen zeer
geslaagde grammofoonplaat
maakt nog duidelijker wel
ke naar vernieuwing stre
vende krachten er in Rus
land aan het werk waren
en zich tot in de jaren
twintig nog enigermate
konden uiten. De plaat
brengt pianomuziek van re
bellen uit die tijd, gespeeld
door de Australiër Geof
frey Douglas Madge die
sinds 1971 als docent ver
bonden is aan het Haagse
conservatorium met als
leeropdracht een brug te
slaan naar het moderne en
a van t-garde-repertoire.
Madge speelde zijn pro-
gramma verleden jaar op
het festival dat Jeugd en
Miiziek -Zeeland de laatste
tijd organiseert en dat
steeds meer uitgroeit tot
een manifestatie van allure
voor wie geïnformeerd wil
blijven over wat er interna
tionaal in de hedendaagse
scheppende toonkunst aan
de gang is. Madge herhaal
de rijn programma in het
Amsterdamse Concertge
bouw, en daar is het opge
nomen door BV Haast, het
kennelijk goed lopende pla-
tenma atscha ppij tje van
free jazz-improvisator Wil
lem Breuker, die zich voor
rijn plaatuitgaven niet be-
perkt tot eigen prestatie!
en evenmin tot prestatie/ -
in zijn eigen genre.
Wat op de 25e BV Haast,
plaat het eerst treft, is de
in het westen niet of nau
welijks bekende eerste pia
nosonate die Dimitri Sjos
takowitsj in 1926 compo.
neerde toer hij twintig
was. In zijn eigen omge
ving had hij toen al succes
gehad met rijn later ooi
hier en in Amerika met
vreugde ontvangen eersti
symfonie, maar deze eerste
pianosonate kon de goed
keuring van zijn landgeno
ten met wegdragen hoewel
hij er, net als in rijn twee-
de symfonie de inspireren,
de kracht van de oktober- -
revolutie in probeerde uil
te drukken. Het stuk ont
popt zich nu als gedreven
energieke muziek met een
12-toon-thematiek en in
vloeden van Hindemith en
Krenek. Een jong, fel, goed
aansprekend werk, dat als
een sterke totaliteit over
komt.
Dit laatste geldt niet vooi
de eveneens opgenomen so
nate van Alexander Mosso
low, de tweede van de vijl
die hij op zijn naam heeft
staan. Alleen ouderen zul
len deze componist kennen
van rijn orkestrale klank
beeld van een ijzergieterij,
in de jaren dertig hier en
elders als „modern" erva
ren, in de trant van het al
oudere Pacific 231 van Ho
negger. Het was meer het
onderwerp dat het toen
deed als het idioom dal
nog aan de 19e eeuw vasf-
zat. Dat is ook van toepas
sing op deze sonate mei 'nc
zijn vele. plotselinge stilisti-1(61
sche wendmgen, die het ge
heel erg rapsodisch maken
Overigens óók bezeten mu ,er
riek.
De oudste stukken op de 11
plaat doen mijzelf hel
meest, vooral de originele,
puntig geformuleerde en le
heel beknopte Syntheées, *e'
die de later naar het wes-
ten ontkomen Arthur Lou-
rié al in 1914 maakte. Ook
de heel korte maar heel ®rfl
dichterlijke Poèmes van
Nikolai Roslawets uit 19211en'
rijn erg de moeite waard.'"0.
De invloed van Skriabin in21
deze stukken is gemakkelij-lan
ker verklaarbaar dan die116
van Schönberg en, in dem
harmonische compactheid laa
die van Webern bij Louni u
Geredeneerd van het
ten en van het heden
lijken het invloedeni
maar waren het toen
daar ook echte invloeden
Laten we daar niet over e_
zeuren en deze muziek ?r
aanvaarden en genieten
zoals ze thans voortreffe
lijk wordt gepresenteerd.
In de winkel zal de bespro
ken plaat niet gemakkelijk
te krijgen rijn. Daarom hel
besteladres: BV Haast.
Tweede Oosterparkstraal
243, Amsterdam.
J. Kasandertoi(
De inmiddels
overleden
Russische
componist
Dimitri
Sjostakowitsj.
Paradise by the disco
light
In het Rotterdamse Ahoy'
sportpaleis wordt op Konin
ginnedag (30 april) een vier
uur durend evenement geor
ganiseerd dat als titel „Para
dise by the disco light" mee
kreeg. Het gebeuren bevat
drie componenten: disco,
mode en pop. Van half acht
's avonds tot middernacht
wordt het middenveld van
Ahoy' omgebouwd tot een
discotheek waar alle evene
menten plaatsvinden. Pop
groepen, die optreden rijn
Massada, Rainbow Train, Pa
tricia Paay en Luv. Ron
Brandsteder opent het gebeu
ren en presenteert de Hit
krantfinale „imitatiewed
strijd" Meat Loaf. TROS
disc-jockey Klaas Vaak pre
senteert de disco modeshow
(zomerkleding). De kaartver
koop is al begonnen bij de
kassa van Sportpaleis Ahoy'
en alle VW-theaterbespreek-
bureau's.
Het programma riet er als
volgt uit:
19.30 uur Opening Ron
Brandsteder.
19.40 uur Luv.
20.10 uur Rainbow Train.
20.50 uur Hitkrantfinale „Imi
tatiewedstrijd.
21.20 uur Patricia Paay.
21.50 uur Pauze.
22.15 uur Disco modeshow.
22.45 uur Massada.
Kaz Lux bi] CNR
Ex-Brainbox zanger Kaz Lux
heeft een contract getekend
bij platenmaatschappij CNR.
Er wordt momenteel hard
gewerkt aan de eerste solo-el
pee op dit label. De produc
tie van de plaat is in handen
van de Engelse technicus Jay
Denson.
Rock Against Racism
actief
De actiegroep Rock Against
Racism organiseert in april
een aantal concerten als bij
drage in de strijd tegen ra
cisme en discriminatie. Op 14
april is er een RAR concert
in Haarlem. Medewerking
verlenen: Tiqmaya, Funma-
kers en waarschijnlijk Carls-
berg. In Rotterdam wordt op
21 april een RAR concert ge
Luv' treedt op in de Rotterdamse Ahoy' hal.
geven. In het Trefcentrum
spelen Willy Nilly, The Itch,
Easy en China Street.
Tom Robinson Band
heeft nieuwe
drummer
De Engelse Tom Robinson
band, waarvan zojuist de
nieuwe elpee „TRB Two" is
verschenen, heeft een nieuwe
drummer gevonden. Het is
de 24-jarige Londenaar Char
les Morgein, die de emd vorig
jaar vertrokken Dolphin Tay
lor vervangt. Morgan speelde
o.a. mee op de elpee van
Kate Bush. De Tom Robin
son Band gaat binnenkort op
tournee door Engeland en
Amerika
Art Garfunkel nieuwe
elpee
Art Garfunkel's nieuwe, vier
de elpee is bijna klaar. De
plaat, die geproduceerd werd
door Louis Shelton, is opge
nomen in de Sound Factory
in'Los Angeles. Art kreeg tij
dens de opnamen hulp van
Tom Scott, The Allessi Bro
thers, Lee Ritenour en Larry
Knechtel.
Michael Schenker in
kliniek
De fabelachtige gitarist Mi
chael Schenker speelde na de
Engelse UFO verlaten te heb
ben bij The Scorpions, de
groep van broer Rudolf. Dit
was echter van korte duur.
Michael's gezondheid bleek
niet in orde te zijn. Het was
zo erg dat platenmaatschap
pij EMI/Electrola dacht dat
Michael zeker een jaar uit de
roulatie zou zijn, maar tij
dens een ontmoeting in
Köhln vertelde Rudolf: Ovar"
twee of drie weken zal Mi
chael zich weer bij The Scor
pions voegen. Hij is momen
teel in een kliniek opgeno
men waar hij volledig tol
rust kan komen. Als we eind dc
april voor een aantal concer- n'
ten naar Nederland komen.
is de kans groot dat Michael
er weer bij is". Hij word' EmP<
momenteel vervangen
Matthias Jabs.
Iggy Pop naar
Nederland
Iggy Pop komt maandal
voor promotie naar Neder
land. Dat is wel nodig wan!
hij heeft een nieuw platen-*1
contract, een nieuw album er -£ne
een nieuwe band, dus eer-
hoop om over te praten. Zif
elpee New Values" de opk<
volger van „TV eye", koiri 'le^
op het Arista label uit j va
band bestaat uit Rich Kids Jp&j!
bassist Glen Matlock, Scott
Thurston (gitaar en pianol
Jackie Clark (solo-gitaar) er
drummer Klaus Kruger. IggS
Pop komt 18 en 19 mei naai
Nederland voor concerten
Paradiso te Amsterdam.
Mewi
Z