Haga Vocalis in Opifexkerk
Een
verwarmde
bushalte
Verjaardagsfilm koningin
eind april in 50 theaters
Dustin Hoffman grijpt
naar de wapenen
En verder
d'Ouwe Vest
Kinder
theater
Koffieconcert in
Qbus
Pantomime in
Noordwijk
De behandeling
Big Band
Film Road Show
11
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 23 MAART 1979 PAGINA 7
Koningin Juliana was onmiddelijk na de watersnoodramp in 1953 ter plekke
aanwezig.
Ter gelegenheid van de zeventigste ver
jaardag van Koningin Juliana zal onder
auspiciën van het Nationaal Comité, dat
daarvoor is gevormd, in het Amsterdamse
Tuschinski-theater een film over haar le
ven op 26 april in feestelijke première
gaan. De film „Juliana in zeventig bewo
gen jaren" zal nog diezelfde week in liefst
50 theaters in Nederland, van Steen wijk
tot Terneuzen, van Den Helder tot Maas
tricht, worden vertoond. Aansluitend zul
len via de ambassades vertoningen wor
den georganiseerd voor Nederlandse clubs
in het buitenland.
De film, die voor een groot deel uit oude
journaalopnamen is samengesteld, zal voor
veertig procent nog niet eerder vertoond
materiaal bevatten, onder meer een vraag
gesprek met de koningin en opnamen uit
de filmotheek van Prins Bernard. Scena
rio, samenstelling en commentaar werden
verzorgd door Anton Koolhaas. 'Tijdens de
persconferentie van het Nationaal Comité
Koningin Juliana 70 jaar werd Bert Haan
stra als regisseur genoemd, maar deze
schudde lachend het grijze hoofd. Hij staat
op de titellijst als adviseur vermeld.,, Er
was zoveel materiaal waar een keuze uit
gedaan moest worden, dat je er niet uit
komt als je met te veel mensen gaat selec
teren. Ik heb alleen maar gezegd, laat
maar zien wat jullie uitgekozen hebben en
dan wil ik daar wel een oordeel over ge
ven. Ik weet niet eens of er iets inzit van
het laatste deel van mijn film „Alleman" -
een ongedwongen beeld van het koninklijk
gezin in huiselijke kring - wat ik persoon
lijk wel leuk zou vinden. Maar ik weet het
echt niet."
De film werd geproduceerd door Cinecen-
trum in Hilversum en door Tuschinski
Film Distribution uitgebracht
MILO
TRIANON Straight time (16) met Dustin Hoffman en Gary Busey.
Regie: Ulu Grosbard.
Dustin Hoffman heeft sedert 1967, toen hij
met „The graduate", plotseling tot ster
werd verheven, in tegenstelling tot zijn
agressievere opvolger Al Pacino, steeds
vriendelijke rollen gespeeld met uitzonde
ring van de tot het uiterst getreiterde
man in Sam Peckinpah's „Strawdogs",
toen hij door de nood gedwongen tot ge
weld overging. Het lijkt wel of Hoffman
met „Straight time" nu op de Pacino-toer
is gegaan, want als de uit de gevangenis
ontslagen misdadiger Max Dembo, die na
op erewoord te zijn vrijgelaten, probeert
wel even een respectabel bestaan op te
bouwen, maar als hij dat niet zo ziet zit
ten, door het dolle heen raakt en de ene
geweldadige overval na de andere pleegt,
is hij miscast.
Dustin Hoffman heeft blijkbaar zelf voor
deze rol gekozen, toen hij het boek „No
beast so fierce" van de ex-gevangene Ed
ward Bunker te lezen kreeg van zijn oude
vriend Ulu Grosbard. Hij kocht de rechten,
wilde het zelf verfilmen met zichzelf in de
hoofdrol, maar vond die dubbelfunctie ten
slotte toch te zwaar en vroeg Grosbard bij
wie hij de assistent-regie van de toneelver
sie van Arthur Miller's „A view from the
bridge" had gedaan, de taak achter de ca
mera van hem over te nemen, zodat hij
zich geheel kon concentreren op de rol
van Max Dembo, waarvoor hij de schrijver
van het boek als adviseur in de arm nam.
Het klinkt allemaal veelbelovend, maar in
de uitvoering moet er toch wel iets mis
zijn gegaan.
Hoffman kan de rol niet helemaal waar
maken, Ulu Grosbard's regie mist zeker
waar het Hoffman's tegenspeelster betreft,
iedere nuance en zo ontstond een misdaad
film, die zonder enig greintje hoop of hu
mor het medelijden tracht op te wekken
voor de misdadiger, die na zijn straf te
hebben uitgezeten, bemerkt dat hij nog
aan allerlei beperkingen is gebonden en
daarom fanaat zijn oude leven weer opvat.
Het is moeilijk voor de figuur van Dembo
die oud-collega's ook al hebben zij hem
in de steek gelaten genadeloos neer
schiet, sympathie op te brengen en Teresa
Russell als het meisje Jenny, dat hem mis
schien milder had kunnen stemmen, is zo
dom, dat je bijna zou verwachten dat zij
bereid zou zijn met hem een Bonny and
Clyde-toekomst tegemoet te gaan. Maar
daarvoor mist zij de fut.
„Straight time" is een koude, gevoelloze
film met goede rollen van M. Emmet
Walsh als de treiterende ambtenaar die
Dembo's gangen na zijn invrijheidstelling
volgt en Harry Dean Stanton, die van de
meer professioneel aangelegde collega van
Dembo even een knap bezeten rolletje
neerzet.
Wie voor Dustin Hoffman komt, wordt dus
teleurgesteld. Misschien dat hij zich zo
heeft ingeleefd in de rol van ex-gevangene,
dat hij meende ook niets menselijks meer
te moeten bezitten, en alleen maar nors en
verbeten te moeten kijken. Wat Pacino al
tijd nog beter afgaat, terwijl deze daarbij
ook nog suggereert dat er iets in hem om
gaat.
„Straight time" is ook voor de liefhebbers
van harde actiefilms een teleurstelling,
want het eerste uur gebeurt er niets en
dan volgen de overvallen elkaar in zo'n
snel tempo op, dat er van een goed opge
bouwde spanning nauwelijks sprake is.
Dustin Hoffman kan beter een ander de
rollen die hij moet spelen laten uitzoeken
en niet trachten Al Pacino te imiteren.
MILO
LEIDSCHENDAM - Het
gemengd koor Haga Vocalis
uit Den Haag onder leiding
van Roc us van Yperen geeft
zondagmiddag 25 maart een
concert in de St. Joseph Op
ifexkerk aan de Burgemees
ter Sweenslaan in Leid-
schendam. Dit door de
Stichting Cultureel Contact
Prinsenhof georganiseerd
concert begint om 14.30 uur
en omvat werken a capella
uit de tijd van de Neder
landse scholen en verder
muziek uit later tijd.
Van de Zuid-Nederlandse
componist Orlando di Lasso
worden twee composities uit
gevoerd gevolgd door een
zesstemmige Anthem van de
Engelse componist (en orga
nist van de Londense West-
minster Abbey) Orlando
Gibbons. Na een werk van
J. P. Sweelinck volgt een
lofzang op het orgel, het
laatste werk van de bekende
Hongaarse componist Zoltén
Kodély. Na de pauze zingt
Haga Vocalis drie liederen
van Maurice Duruflé en
Francis Poulenc. Het concert
wordt besloten met twee be
roemde werkjes van Gabriël
Fauré, een Madrigal en Can-
tique de Jean Racine.
Liefhebbers van orgelmuziek
wordt behalve op het gezon
gen loflied op het orgel ge
wezen op de medewerking
van de organist Ton van
Eek. Hij zal op het onlangs
gereviseerde orgel van de
Opifexkerk, als afwisseling
van koorzang, twee orgel
werken spelen: de drie vari
aties over psalm 36 van Jan
P. Sweelinck en de Suite
Francaise van de Franse or
ganist Jean Langlais. De nu
31-jarige Ton van Eek werd
in Schijndel (NB) geboren.
Naast de studie van de
tandheelkunde waarvoor hij
in 1972 het examen tandarts
behaalde studeerde hij orgel
spel en muziektheorie in Ne
derland en na 1972 in Pa
rijs. Van 1972 tot 1975 speel
de hij de klavierpartijen bij
het Nederlands Balletorkest.*
De organist behaalde in 1974
het staatsexamen orgel-B en
was een van de prijswin
naars van het César Franck-
concours in Haarlem in
1976.
Kaarten voor het concert
kosten 5 gulden, voor CJP-
en Pas 65-houders 3 gulden
50, en zijn verkrijgbaar
Prinses Annalaan 464, Dil
lenburgstraat 16 en vóór het
concert aan de zaal.
Ontmoetingscentrum „d'Ouwe Vest"
Oude Vest 81, Leiden.
Open: van twaalf uur 's middags
tot de gebruikelijke sluitingstij
den van één of twee uur na mid
dernacht. Zondags gaat de deur
een uurtje later open.
Snacks: tien verschillende soor
ten, waaronder tosti's, broodjes,
saté, pinda's en snoepjes uit een
grote glazen pot.
Cafés zijn een vergrootglas van de ontwikkeling van de stad en
maatschappij. Tekst van de expositie „Cafés, Bistro's et Compagnie.
Volgens de tekst van de grote overzicht
stentoonstelling van Franse cafés, die in
september verleden jaar een aantal weken
op het Centraal Station in Den Haag
werd gehouden, zouden de cafés in de
verschillende wijken van een stad, vooral
in renovatiebuurten, belangrijke afwijkin
gen vertonen met de doorsnee kroeg. In
de grote sociale woonkernen zijn de cafés
meestal verworden tot cafetaria's, „waar
de materiële functie van het consumeren
alle andere functies, die zo „bespottelijk"
zijn geworden, verdringt".
Sympathiek klinkt zo'n tekst niet. Het is
trouwens niet waar ook. Althans ten dele
niet waar, want juist in de oude stadswij
ken, net zo goed in Nederland als in
Frankrijk, vindt men nog de gezelligste en
authentiekste ouderwetse bruine kroegen.
Dat er in oude woonwijken, waar noodza
kelijkerwijs renovatie plaatsvindt, nieuwer
wetse zaken verrijzen, cafés met een ge
heel eigen opvatting over het horecale ge
beuren, is zonder meer waar. Maar cafeta
ria's zijn het zeker niet.
„Verwarmde bushalte"
Ontmoetingscentrum „d'Ouwe Vest" vormt
zo'n uitzondering op de regel Als voor
post van de renovatiebuurt Maredorp
hoort dit nieuwe, in december '78 geopen
de etablissement wel op een heel bijzonde
re manier thuis in het zonet afgestoken
verhaaltje. Op alle fronten misschien af
wijkend van andere „doorsnee" zaken in
Leiden, maar zeker geen patatfritentent,
zoals die Franse cynicus beweerde.
„Met zijn vijven (Ans, Rein, Henny, Eli en
Huib) hebben we deze zaak gebouwd.
Aanvankelijk wilden Ans en Henny hier
een antiekwinkeltje, annex koffiebar be
ginnen maar dat plan is op het laatste
nippertje niet doorgegaan, omdat we wat
dit soort winkels betreft toch niet zo gun
stig liggen. Intussen waren we wel met
het verbouwen begonnen", zegt Rein La-
dan, „en toen kregen we ineens het idee
om er iets geheel anders van te maken.
Een cafébedrijf zagen we niet zitten, in ie
der geval geen keihard commercieel
draaiende kroeg, maar wel iets wat het
midden moest houden tussen een ontmoe
tingscentrum, een expositieruimte en een
gelegenheid waar je vrijblijvend een
drankje kunt bestellen. Wat ons betreft
mag dat ook een glas water zijn, niemand
is tot enige consumptie verplicht in „d'Ou
we Vest". Je kunt dit lokaal het best ver
gelijken met een verwarmde bushalte,
waar je je de tegen kou kan beschutten",
aldus Rein Ladan.
Renovatie
Achter de Oude Vest ligt, zoals gezegd, de
woonwijk Maredorp, een van de grootste
stadsvernieuwingsgebieden van de Sleutel
stad. Waar gehakt wordt vallen spaanders
en dat is ook hier het geval. De onbruik
bare resten van de renovatie komen
meestal in de container terecht, goed voor
de vuilverbranding denkt men dan. Het
vijftal van „d'Ouwe Vest" dacht daar niet
temin anders over toen men bezig was
met de inrichting van het ontmoetingscen
trum. „Zonde toch, om zulke oude spulle
tjes te laten liggen", zeiden ze tegen el
kaar. En zo is het geschied dat ongeveer
60 procent van de huidige inrichting van
het ontmoetingslokaal bestaat uit in de
friko-bak opgeduikelde materialen. De bar
is opgebouwd uit oude deuren, de open
haard is gemaakt van schrijfbureau-pane
len, het timmerwerk bestaat uit balken die
in liet Meermanshofje zijn gevonden en
het buffet is eveneens met afgedankte
deuren in elkaar gebreid. Kunst, dat je als
je op zo'n manier een zaak opbouwt, af
gaat wijken van de middenmoot. Het
wordt tijd dat wij eens een overzichtsten
toonstelling van Hollandse kroegen in Pa
rijs gaan houden...
Daar zouden dan tegelijkertijd de werken
van de thans in „d'Ouwe Vest" exposeren
de kunstenaars opgehangen moeten wor
den. Permanent zijn de wanden van het
sfeervolle vertrek opgesierd met schilde
rijen, litho's, houtsculptures, en penteke
ningen van een groep kunstenaars uit de
Leidse contreien. Om de zoveel tijd wordt
er in deze zaak voor het publiek (van zo
rond de dertig) spontaan gemusiceerd. Het
zijn veelal Engelse gitaristen die hier een
avondje verdienstelijk komen spelen. Zon
dag 8 april is het evenwel de Leidse for
matie Vereyan Muse, die een mixture van
klassieke Keltische werken ten gehore
brengt. Er is nog veel meer te beleven in
„d'Ouwe Vest", in die behaaglijke bushal
te. Maar helaas, de bus komt er net aan.
Tot volgende week'.
Ans, Henny en Rein voor de warme haard van hun artistiek ingerichte „bushalte".
LUXOR Foul play (a.l.)
Regisseur Brian DePalma
toont zich een waar opvol
ger van Hitchcock met een
meer dan voortreffelijke
i film. Boordevol humor, actie
en spanning (tweede week).
LIDO I Live and let die
(12). De eerste Bond-film
met Roger Moore als agent
007. Uiteraard vol actie, (re
prise, tweede week).
LIDO II - Exit 7 (16) Ty
pisch Belgische produktie
vol knullige elementen. Peter
Faber doet zijn best om er
nog wat van te maken (der
de week).
LIDO III Een vrouw als
Eva (16) Volwassen poging
van Nouchka van Brakel om
mee te helpen aan de eman
cipatie van de Nederlandse
speelfilm. De relaties van
Monique van der Ven, Maria
Schneider en Peter Faber
als echtgenoot worden emo
tievol in beeld gebracht (ne
gende week).
STUDIO Interiors (16)
Voortreffelijke film van
Woody Allen, die als schrij
ver-regisseur veel te vertel
len heeft. Hij schetst een
doorsnee Amerikaans gezin,
waarvan de vader na vele
jaren weer eens .wat anders
wil (derde week).
REX Waarom doe je het
(16) Weinigzeggende titel
voor een nog minder zeggen
de sexfilm.
EUROCINEMA I en II (Al
phen aan den Rijn) Super
man (12) Bloedserieuze ver
filming van de avonturen
van stripheld Superman. Vol
Het LAK-theater aan het Le
vendaal 150 brengt op zon
dag 25 maart in het kader
van het wekelijkse kinder
theater de voorstelling „Omi-
wa Yoshida en Sjaki de
Zeeman".
Het verhaal behandelt de
belevenissen van Sjaki de
Zeeman, die het Japanse
meisje Omiwa uit handen
van een sluwe tovenaar pro-
beert te bevrijden. Aanvang
15.00 uur.
LISSE Het derde koffieconcert in vormingscentrum
Qbus aan de Lissese Ruishoornlaan staat zondag 25 maart
in het teken van klavecimbel en fluit. Voor dit koffiecon
cert zijn Jan en Jeanne van der Linden uitgenodigd.
Jeanne van der Linden studeerde dwarsfluit en blokfluit
aan het Haagse Conservatorium. Daarna heeft zij haar stu
die gericht op het bespelen van de flauto traverso, de voor
loper van de dwarsfluit ten tijde van Bach, Telemann en
Héndel.
Jan van der Linden studeerde onder meer klavecimbel aan
het Amsterdamse Conservatorium. Op het programma staan
werken van Loeillet, Rameau, Telemann, Bach en Vinei
De toegangsprijs tot het concert dat om 12.00 uur begint
bedraagt 4 gulden. CJP-houders en 65-plussers betalen 2,50
gulden.
NOORDWUK Pantomi
me-meester Rob van Rijn
komt vanavond naar Noord-
wijk met zijn nieuwe pro
gramma „Exegese". Het op
treden in de Noordwijkse
Kuip is georganiseerd door
de Stichting Kulturele Akti-
viteiten Noordwijk (KAN).
Rob van Rijn (49) werd door
een spraakgebrek na zijn
middelbaré schoolopleiding
geweigerd door de toneel
school. Hij studeerde aan de
Amsterdamse Rietveldacade
mie beeldhouwen, tekenen en
schilderen. In die tijd werkte
hij mee aan experimentele
theatermanifestaties en begon
te ontdekken dat hij mensen
kon boeien door middel van
gebaar en expressie. Later
studeerde Rob van Rijn nog
ballet en muziek.
In „Exegese" brengt Van Rijn
het oude testament in bewe
ging. Hij ziet de bijbelfiguren
als gewone mensen met hun
humor, angst, liefde en ver
driet.
Kaarten voor het programma
dat om 20.30 uur begint kos
ten 7,50 gulden.
De Poolse studentengroep Scena 6 brengt vanavond „De
Behandeling" in het LAK-theater aan het Levendaal 150.
Scena 6 is afkomstig van de universiteit van Lublin. Op uit
nodiging van het LAK-theater maakt de groep een toer
door Nederland. Scena 6 is zich de laatste jaren steeds ster
ker verbonden gaan voelen met de oppositiegroepen in Po
len. „De Behandeling" gaat dan ook over de verschillende
manieren waarop mensen er door autoriteiten toe gebracht
worden mee te lopen in het systeem. Aanvang 20.30 uur.
„Elckerlyc"
SASSENHEIM De toneel
groep „Elckerlyc" geeft zon
dag 25 maart en dinsdag 27
maart een uitvoering van
het toneelstuk „Plotseling
thuis" van de Engelse
schrijver Francis Durbridge.
Een team van acht spelers
brengt het stuk onder regie
van Henk Berg op de plan
ken in zaal Cees en Ineke
aan de Sassenheimse Hoofd
straat. Beide uitvoeringen
beginnen om kwart over
acht.
De Big Band van Frits Lan-
desbergen brengt op zater
dag 24 maart een avondje
swingende muziek in de
Leidse Schouwburg. De mu
ziek dateert uit de jaren '40.
De toegang tot het muzikale
spektakel is gratis en begint
om 20.15 uur.
speciale effecten, maar zon
der een sprankje humor.
EUROCINEMA III (Alphen
aan den Rijn) Dr. Chivago
(12) Niet uit de vaderlandse
bioscooptheaters weg te
slaan, deze melodramatische
film (tweede week).
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) Exit 7 (16) Zie
LidoII.
Het LAK-theater brengt op zaterdag 24 maart de „Film
Road Show" in het theater aan het Levendaal 150. Op het
programma staat een serie uitgelezen films van Nederlandse
experimentele filmers, zoals Frans Zwartjes, Andras Hamel
berg en anderen. Enkele van de filmers zullen aanwezig
zijn, tezamen met enige acteurs, hetgeen zal uitmonden in
een aantal „acts", die het speciale karakter van de films de
juiste entourage zullen geven. Tijden: 15.00-17.30 uur en
20.30-23.00 uur.