a
Pommetje Horlepiep
komt weer opdraven
TERUGBLIK
\r
Jeroen Krabbé ziet
op tegen weerzien
met Ko van Dijk
TELEVISIE VANAVOND^
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
MAANDAG 19 MAART 1979 PAGl^ST
Voor Jeroen Krabbé blijft tv een merk
waardig medium. Zo zie je hem er in
geen jaar op en dan ineens viermaal in
een maand. Op een recent rijtje gezet kre
gen we Jeroen Buisman in „Soldaat van
Oranje" op het scherm gestraald, vervol
gens met Guus Hermus in „Moordspel",
vanavond op NCRV-tv in „Liefde is
blind" en tenslotte donderdagavond met
o.a. wijlen Ko van Dijk in „Liefde half
om half".
Jeroen: „Vooral met dat laatste stuk is het
raar gegaan. Dat speelden we een jaar of
vier geleden in vrije produktie en werd op
het eind van het seizoen in augustus '76
opgenomen. Op de een of andere manier
zag de AVRO geen kans het eerder uit te
zenden. Ik was het trouwens alweer verge
ten, maar in de gids lees ik, dat ik dit
stuk van Alan Ayckbourn nog heb ver
taald ook. Wel herinner ik me levendig,
dat ik er enkele scènes in doe met Ko van
Dijk. Dat zal een heel merkwaardige erva
ring worden om mezelf samen met Ko
weer bezig te zien. Daar kon ik het best
eens heel moeilijk mee krijgen, zo'n man
die je zo goed hebt gekend en die er niet
meer is terug te zien in je eigen huiska
mer".
Dat stuk van vanavond heb ik trouwens
eerder gespeeld, een jaar of twaalf geleden
samen met Maria de Booy. Dat is niet de
reden waarom regisseur Gerard Rekers
mij voor „Liefde is blind" vroeg. Hij zei
goede herinneringen te hebben aan mijn
spel in „Cyrano" en „Moordspel". Het gaat
in „Liefde is blind" niet om één stuk,
maar om twee korte blijspelen, één van
Shaw en één van Schnitzler. In beide een-
acters spelen verwikkelingen rond liefde
en literatuur. Schnitzler laat ons een
vrouw zien (Petra Laseur), die belaagd
wordt door de lyrische dichtsels van een
haar aanbiddende jongeman, welke sonnet
ten zij weg wenst te houden voor haar
echtgenoot. In Shaws stuk heeft de vrouw
een boek geschreven met ontboezemingen
die zij achteraf liever verdoezelt als er een
echtgenoot op komt dagen. Die twee man
nenrollen worden gespeeld door Edmond
Classen en mij. Gedrieën raken wij ver
strikt in misverstanden en onverwachte
wendingen. Shaw is vooral een taalkunste
naar, die een eigen kijk op de dingen
biedt, welke door acteurs moeten worden
gezegd. Schnitzler is meer een psycholoog,
zet karakters neer die van tekst worden
voorzien, maar allebei zijn het zeer speel
bare stukken, vol van de charme van de
tijd waarin ze ontstonden, al staat de
vrouw van vandaag wel anders in het le
ven dan die van toen. Aan toneel op tv
doe ik graag mee, maar ik zou niet buiten
het zaalwerk kunnen. Je kunt niet voortdu
rend tegen die dode dingen op acteren die
camera's heten. Als acteur leef je van de
respons, van het meeleven uit de zaal.
Hierdoor wordt je accu opgeladen en kun
je er in de tv-studio's weer even tegen. En
dan vind ik het werken voor tv nog een
groot voordeel hebben vergeleken bij film.
In de tv-studio's worden de opnames tel
kens op monitoren vertoond, zodat als je
niet tevreden bent je scènes over kunt
doen. Bij de film krijg je het complete re
sultaat pas achteraf te zien. Daar kun je
als acteur niets meer aan veranderen. Het
theater blijft de bakermat voor elke ac
teur. Dat lees je ook in de vakbladen.
Geen tv-artiest wil de zaal missen. Bij de
tv hebben ze ook altijd te weinig tijd voor
Jeroen Krabbé: „Dat zo'n man
staat
de repetities. Je moet er te snel de studio
mee in. Dan zit een rol nog niet lekker.
Die krijgt geen kans in je te groeien. En
dan zijn een boel tv-regisseurs bovendien
van een kaliber waarop ik me niet graag
zou verlaten. Ik maak daarbij graag een
uitzondering voor een man als Jan Keja,
die met zijn Maupassant-serie prachtige
dingen heeft laten zien. Ik bewaar overi
gens de leukste herinneringen aan tien
jaar geleden, aan het tv-programma „Im
provisaties" met vaste gezelschap en gas
ten als Henk Molenberg, Sylvia de Leur,
Elsje de Wijn, Mary Dresselhuyys, Georget
te Hagedoorn, Adèle Bloemendaal, Albert
Mol, Alexander Pola en anderen. De
VARA heeft later nog eens geprobeerd om
al die mensen weer bij elkaar te krijgen,
maar dat is nooit gelukt door acteursbezig
heden elders. Aan dat programma heb ik
mijn vertrouwdheid te danken in het wer
ken met camera's. Ik hoef nooit op te let
ten op welke camera ik moet spelen. Daar
raak je doorgewinterd in. Daar heb je op
de vloer een hoop plezier van. Ik weet pre
cies wat ze pakken. Dan kun je ook mooi
aan de details van je rol werken. Van
meer kanten hoor ik, dat ik op toneel en
op tv erg resoluut overkom. Dat betekent
niet, dat ik geen première-zenuwen zou
hebben. Die had ik vroeger uren tevoren
en tegenwoordig dagen tevoren en ik moet
zeggen, dat mijn gezin dat gelaten draagt.
Dan heb ik klamme handen van ellende,
geef ik over en bespeur ik neigingen tot
diarrhee. Er zijn acteurs die op zo'n mo
ment dichtklappen en geen fatsoenlijk
woord meer uit kunnen brengen. Daar ver
zet ik me heftig tegen. En als ik zo tegen
me zelf sta te vechten wek ik bij publiek
en kijkers kennelijk de indruk, dat ik zelf
verzekerd ben. Dat is dan maar schijn,
waar ik als acteur overigens een hoop ple
zier van heb. Ik sta op zo'n moment alleen
mezelf maar te bewijzen, dat ik iets kan.
Maar die angst wroet voort. Dat heb ik
ook weer gehad op de eerste avond van de
voortstelling van „Een dag uit de dood van
verdomde Loewietje", die ik samen met
Anne-Wil Blankers door het hele land heen
doe. Daar heb ik ontroerende reacties op
gekregen. Het gaat over een echtpaar met
een mongools kind en over de tragi-come-
dische manier waarop zij daarmee optrek
ken. Lange begrijpende brieven krijg ik,
zelfs in dichtvorm. Het blijkt dat we met
dit stuk veel mensen enorm diep aangrij
pen. Alleen daarom al is het goed dat we
het spelen. De grootste bezwaren tegen dit
stuk komen van mensen die niet weten
wat het betekent om zo'n kind te hebben.
Mensen die daar wel mee moeten leren le
ven worden sterk geraakt door dit spel,
dat trouwens geschreven is door de Brit
Peter Nichols die zelf de vader is van zo'n
kind. Ik zou eigenlijk wel eens iets kleins
willen spelen, iets intiems, zoiets als „Scè
nes uit een huwelijk" van Bergman, waar
op je heel lang kan werken voor het klaar
is voor opvoering. De ellende van vandaag
in dit vak is dat alles in een hurry moet.
Om werk zit ik voorlopig niet verlegen.
Binnenkort ga ik filmen met Haanstra, een
bewerking van het boek „Een pak slaag"
van Ad Koolhaas met daarin mensen als
Paul Steenbergen, Kees Brusse, Annet
Nieuwenhuizen en Eric Schneider. In au
gustus starten Linda van Dijk en ik een
nieuw stuk „Clouds" van de Brit Fryan,
dat in vertaling „Wolken" heet. Hierin ra
ken een mannelijke en een vrouwelijke
journalist op reportage in eikaars vaarwa
ter, hetgeen allerlei verwikkelingen geeft,
maar eigenlijk een heel lief stuk is, een
beetje poëtisch. Ik zal er graag aan wer
ken. Daarna volgt een film van Paul Ver
hoeven, die „Spetters" heet en die gaat
over een stel jonge mensen van een motor
club, een aangrijpend verhaal van Gerard
Soeteman, waarin allemaal nieuwe jonge
mensen de verschillende rollen zullen spe-
„Ik zie toch wel op tegen donderdagavond
met op de tv „Liefde half om half". Dat
wordt voor mij een nieuwe confrontatie
met Ko van Dijk. Ik ben bang voor dit
weerzien. Ik heb het zo leuk gehad met
hem op het toneel. Hem weer te zien en te
weten dat-ie er niet meer is, dat-ie straks
hier weer in de huiskamer staat, terwijl hij
niet meer in levende lijve om je heen is.
Een prachtige acteur, een beest van een
man, een heerlijk mens".
NEDERLAND 1
NOS
18.30 Sesamstraat
18.45 Kortweg (kunst)
18.50 Staatsloterij (678, trekking
2)
18.55 Journaal
VARA
18.59 't Spant erom, kinder
spelshow
19.55 De natuur en de mens
(Ooievaars)
20.45 VARA's Voorstelling
NOS
21.37 Journaal
VARA
21.55 Een groot uur U
NOS
23.00 Journaal
NEDERLAND 2
Teleac
18.25 Biologie, les 16
18.40 Aardrijkskunde, les 8
NOS
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Heidi, afl.24
19.25 Pommetje Horlepiep
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 Geheim commando, TV-
serie
21.20 Liefde is blind, twee
'e'enakters van Shaw
22.30 Hier en Nu
23.10 Groeten uit... Ur der
Chaldeeën, afl.2
NOS
23.30 Journaal
DUITSLAND 1
WDR
18.00 Ach du lieber Himmel (Hals-
und Beinbruch). 18.30 Spiel
um halb 7 (Was sich neckt
das liebt sich: Oer Zweitwa-
gen). 18.45 Zwischen Kamera
und Bildschirm (Tier und
Mensch). 19.15 Hier und Heu-
te. 19.45 Spiel um 4tel vor 8
(Was sich neckt das liebt
sich: Eiermann kommt um
acht).
20.00 Journaal
20.15 PS Feuerreiter, TV-serie,
all.4, slot
21.15 Eisberge und leere Bierdosen
21.45 Stichwort(GesellschaHstanz)
22.30 Tagesthemen
23.00 Mit verbundenen Augen,
Spaanse speelfilm (1978)
0.50 Journaal
DUITSLAND 2
23.10 Journaal, Europa aktuell
DUITSLAND 3
WDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Cu
Duits, les 25. 19 Hint*
Schlagzeilen. 19.45 fy
21.00 Momente
21.15 Toni, Franse speelfilm (i|
van Jean Renoir, gt«
door interview met de n
22.40 Journaal
ENGELAND
BBC 1
18.20 Nationwide. 18.50 A Ou#
of Sport, spelprogrie
19.20 The Rocklord File»,
serie (Dwarf in
Hat).
20.10 Panorama
21.00 Journaal
21.25 Cops and Robbers. Ai
kaanse speelfilm (1973)
Aram Avakian
22.55 Tonight, actualiteiten
BBC 2
18.55 The Water Margin, TV-i
(Lin Chung is beaten). 1
Journaal. 19.45 Horse 8adi
20.10 Lennie and Jerry
21.00 Fawlty Towers, TV-serie
21.30 Horizon (Sweet Solution)
22.20 Arena
23.00 The Light of Experience
23.15 Journaal
23.30 Tlé-Journal
BELGIE NED. 1 eri 2
18.00 De Tovermolen. 18.05 De
en de spooktrein, afl.2. II
Weer en klimaat. 19
mee! 19.30 Kijk uit!,
keerstlps. 19.35 Mot)
19.45 Journaal.
20.15 Micro-Macro, spelprogram»
20.55 Esther Waters, TV-se
21.40 Ommekaar (Crisisopvange
trum De Schelp)
22.20 Journaal, Wetstraat
22.40 Open school
BELGIE FRANS 1
18.00 Paul et Virginie, jeugd#
a tl.6. 18.30 Zigzag, spelp
gramma. 18.45 De II'
gedachte. 19.15 Sport.
Journaal. 19.55 TV-film.
21.30 Journaal
21.45 l'Autre Journal (Histoire etl
BELGIE FRANS 2
NEDERLAND 1
DUITSLAND 1
9.30 Sesamstrasse. 10 Journaal.
10.25 Die Affaire Lorouge,
af 1.1. 11.50 Wege ins Schwei-
gen, TV-film over Trappis
tenklooster. 12.20 Umschau.
12.55 Presseschau. 13 Jour
naal. 16.10 Journaal. 16.15
Die wlrren Jahre, afl.2 (Völ-
kerwanderung). 17 Denkste!?
(Schwarzfahrer). 17.50 Jour-
DUITSLAND 2
16.30 Mosaik. 17 Journaal. 17.10
Kinder rund um die Welt
(Sambia). 17.40 Die Dreh-
scheibe.
DUITSLAND 3
ENGELAND
BBC 1
6.38 Open University. 9.10 Ti
Journal. 9.38 School
10.30 Let's go. 11 School
12.45 Journaal. 13 Pot
Mill. 13.45 Playboard. 14
and me. 14.14 School
15.20 Pobol y Cwm, W
programme. 15.55
School. 16.20 Winsome Wl
16.25 Jackanory. 16.40
Turn. 17.05 John Cravti
Newsround. 17.10 Stopwik
17.40 Journaal. 17.55 Rept
ting England.
BBC 2
6.38 Open University.
School. 14.30 The Businc
World. 15 Behind the Scene
15.30 Sings ef Trouble.
Conversazione, cursus I
aans. 16.50 Open University.
BELGIE NED. 1 en 2
14.00 School TV. 17 School TV.
„hcc c BELGIE FRANS 1 en
8.05 School TV. 9.30 Sesamstrasse.
10.15 School TV. 17 School
TV. 17.30 Einfuhrung In das 14.00 School TV. 17.30 1,2,3...Ci«i
Arbeitsrecht, afl.10. ma, voor de jeugd.
HILVERSUM 1
EO: 18.00 (S) Daar waar de molen»
staan PP: 1819 Uitz. van de PSP.
EO: 1830 Nws. 18.41 (S) EO-Metter-
daad. 19 00 (S) Ronduit 19 40 (S) De
Bijbel open. 20.00 (S) Ga er eens
voor zitten NOS: 21 05 (S) Hobbys-
coop. 21.30 Voor blinden en slecht
zienden 21.40 Open School. 22.25
BOND ZONDER NAAM. 22.30 Nws.
VOO: 22.40 (S) Veronica op I: in
form. over muziek. NOS: 23.55 Nws.
HILVERSUM 2
NCRV: 18.00 Nws. 18-11 Hier
en nu. 18.50 NCRV-Leerhuis. 19.00
Muziek in vrije tijd. 19.45 Psalm van
de week. 20 00 Nws. 20.05 (S) Kt
siek in NCRV Studio 2 21.35 (S) l
terama. 22.22 Waar haal je het red 1
vandaan, hoorspelserie. NOS. 231
(S) Met het oog op morgen. 211
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 (S) De vacaturebtd
18.10 (S) Avondspits. AVRO: 191
(S) 13-Speciaal 20 02 Radiojotf
20 05 (S) Folk Live. 20.30
Country and Western 21 02
Vierkleur. 22.02 Radiojourn. 22.05
Tien uur Jazz Show 23.02 (S) Bhi
Ballads Beat 0.02 (S) Radiojot
005 (S) Pim Jacobs Platensdl
EO 1.00 (S) True Light.
HILVERSUM 1
AVRO: 7 00 Nws. 7 02 (S) Muziek en
verkeersinform. (7.30 Nws. )7.41 Ra
diojourn.) 8 30 Nws. 8.36 Gym voor
de huisvrouw 8 45 De Groenteman.
8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Diverti
mento: Klass muziek. 9.15 Open
School. 10.00 De zandbakshow.
10.10 (S en M) Arbeidsvitaminen.
(10.30 Nws. 10.33 Radiojourn.) 1130
(S) Rondom twaalf 12.26 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Radiojourn. 12.55 (S) Lichte pi
anomuziek 13.10 Europa van mor
gen. 13.25 Beursplein 5. 13 30 (S) 'n
Middagje AVRO. (15.30 Nws 15.33
Radiojourn.) 16.00 Hersengymnastiek.
16 30 De zandbakshow 16.40 (S) De
AVRO diligence. 17.00 Kat in de zak.
OVERH. VOORL.. 17 20 De Neder
landse Antillen. AVRO: 17.30 Nws.
17.32 Radiojourn.).
HILVERSUM 2
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7 20 Het levende woord 7 27 (S)
Klass. kamer- en orkestmuziek. 7.54
(S) Overweging 8.00 Nws. 8.11
Echo. 8.30 Aubade 9.30 Scheep
spraat. 9.35 Waterst. 9.40 De letter
M. 11.00 Nws. 11.03 Ik sta hier niet
voor de banken te praten. 11.30 Ou
der worden we allemaal. 11.59 Be-
Zo stonden Ko van Dijk en Jeroen Krabbé hand in hand in de vrije produk- Edmond Classen. Petra Laseur en Jeroen Krabbé in „Liefde is blind", twee
y^j tie „Liefde half om half", donderdagavond op tv. eenacters vanavond op NCRV-tv.
lusie" van start. En wat is er
nou eigenlijk veranderd?
Niets. Want het gaat ook nu
weer om een van die Ameri
kaanse series, die in de States
kennelijk en waarschijnlijk
letterlijk aan de lopende band
worden vervaardigd. En ook
nu speelt zij zich af in de
kringen van het hogere, om
niet te zeggen allerhoogste za
kenleven. Dat immers is voor
de Yankees nu wat eertijds
voor ons, in Europa, de hof
kringen waren. En de hemel
weet dat ook daarover nog
steeds de ene Engelse televi
sieserie na de andere ver
schijnt, die overigens van
aanzienlijk betere kwaliteit
zijn dan de Amerikaanse
equivalenten. Enfin, wij weten
"het onderhand wel: het gaat
er in de directe omgeving van
Wallstreet alleen maar razend
jachtig en vooral keihard toe,
met af en toe tegen alle klip
pen op toch nog even een
menselijke noot. Maar dan is
er ook sprake van de liefde
of zelfs van een tijdelijk ople
vend besef dat negers ook
mensen zijn. Wij, gewone jon
gens, worden geloof ik veron
dersteld er ons aan te verga
pen, maar als wij even oplet
ten hebben wij al na een
paar meters film in de gaten
dat er sprake is van een hij
gende numbug, die in feite
niets voorstelt.
Wibo van de Linde kondigde
voor „TROS-aktua" weer (een
zestal onderwerpen) aan. Een
ervan bleek de konigin te be
treffen, die volgens zijn zeg
gen „een duidelijke tactische
overwinning op de regering"
had behaald. Ik weet niet of
en zo ja hoever dat waar is,
maar er bleek althans weinig
van uit het daarop volgende
filmpje, met een ondergescho
ven onbeduidende tekst. De
kwestie van „lidmaatschap
van het koninklijk huis" en
de troonopvolging is natuur
lijk zeker een beschouwing
waard, maar ik maak mij
sterk dat er in Nederland
mensen te vinden zijn die
daarover zinniger dingen te
zeggen hebben dan waartoe
Wibo of Gerard Trebert in
staat zijn. Er was verder een
toch wel tamelijk onthullende
reportage over de wantoestan
den in de psychiatrische in
richting „Genderhorst" in het
Brabantse Veldhoven en een
item dat terecht beoogde geld
in te zamelen voor het voor
treffelijke werk van de „Si-
maV1 HERMAN HOFHUIZEN
richt Vastenactie. 12 00
OVERH VOORL 12 40
landbouw. KRO: 13.00
Echo magazine. 13.40 Naderen
te horen. 14.00 Lange vingers.
Het melodrama van de maand:
tig jaren of het leven van een
belaar, hoorspelserie. 15.20
verboden toegang. 16 00 Nws II
Spreekuur. NOS: 17.00 Het zal
tijd wel duren. 17.20 Eurolight.
Knollen voor citroenen. 17.55 Med»
HILVERSUM 3
(Van 7.00-18 00 Aktual. via Din?
van de dag.) (leder heel uur nieuw
VARA: 7.02 (S) GesodemeurdU
8.30 (S) Leome Jansen en Peter Ho
land. 11.30 (S) VARA's Zoekpla*
13.30 (S) Spitsbeeld. 15.30 (S) Pa
krant. 16.30 (S) Beton. *1
HILVERSUM 4
TROS: 7 00 Nws. 7.02 (S) CapriCfl J
klass. kamermuziek 9.00 Nws 91
(S) Muzin. 9.30 (S) Van heidei
verre 10 00 (S) Opus tien tot twaj
12.00 (S) Intermezzo. 13 00 (S) 3 L
meest verkochte ..klassieke W v
13 30 (S) Koren-Korpsen. 14 00
14.02 (S) Coulissen op 4, kunstpr# n
14.30 (S) Guitariteiten. 15 00 (S) V
Icantorium; Wiener SymphonikerD
het Koor van de Weense Volksop* (j
Der Vogelhaendler. Zeiler
Een „biografische schets"
noemde Hans Keiler zijn do
cumentaire over Emma Gold
man. de „koningin-moeder
van radikaal Amerika", die
de VPRO gisteravond ver
toonde. Zij bleek bij nader in
zien een grondig uitgewerkte
schets te zijn. En ook een
zeer boeiend verhaal over een
vrouw, van wie ik tot op he
den niet veel meer wist dan
haar naam. Maar haar leven,
zoals Keiler het vertelde, ont
vouwde zich gaandeweg als
een spannende roman. De
film had ook iets van (bewe
gende) plaatjes kijken in een
familie-album, maar dan met
dien verstande dat wij daar
bij konden rekenen op een
bijzonder intelligente toelich
ting. Het kwam alles neer op
een fascinerend tijdbeeld. De
film mocht worden be
schouwd als gebaar van af
scheid, want Hans Keiler gaat
de VPRO, zoals men weet,
verlaten. Het werd ons gister
avond weer eens duidelijk
hoezeer wij dat moeten be
treuren.
Het vorige weekeinde beleef
den wij bij de TROS het ein
de van het „Aspen-mysterie",
maar zaterdag ging alweer de
vijfdelige serie „De stalen il-
Heidi
Geiten-Peter gooit de rolstoel
van Klara in het ravijn, om
dat Heidi zoveel met haar op
trekt en hem dreigt te verge
ten.
Ned. II 18.59 uur.
Geheim
Commando
Opnieuw levensgevaasr rond
geallieerde piloten, die boven
het vasteland neergeschoten
terug moeten naar Engeland.
Ned. II 20.27 uur.
UrderChaldeeen
Sipke van der Land trekt de.
bijbel na op zijn trektocht
door het Ur der Chaldeeën.
Ned. II 23.10 uur.
Pommetje Horlepiep is Ieke
Maris zeer terwille geweest.
Ieke wil daar een dineetje te
genover zetten, maar sommi
ge plannetjes schijnen in dui
gen te moeten vallen.
Ned. II 19.25 uur.
't Spant erom
Piet Romer ontvangt Nico
Haak teneinde de kinderen
ontspannen bezig te houden.
Ned. 118.59 uur.
De natuur
In de serie over de natuur en
de mens worden ditmaal de
ooievaars onder de loep geno-
Ned. 119.55 uur.
Voorsteling
Onbekend talent krijgt ander
maal een kans in de voorstel
ling, die Henk van Montfoort
bij de VARA maakt.
Ned. 120.45 uur.
Groot uur U
De Nederlanders van 0 tot 25
jaar worden zoals we al
schreven met prof. dr. H.
Galjaard besproken in het
„Groot uur U" van Koos Pos-
tema.
Ned. 121.55 uur.