Toto raakt studiokleur kwijt PLATES JAZZ van Stan Concert agenda De ontdekking AART4 Ian Gomm Het was de bedoeling geweest om lan Gomm naar Neder land te halen, maar de begeleidingsband, die hij inmiddels rond zich ver zameld heeft, is zo duur dat het voor zijn platen maatschappij Ariola geen haalbare kaart was om hem over te laten komen. Reden voor zijn komst zou zijn geweest om zijn nieuwe elpee „Come on" onder de aandacht van het publiek te brengen. De Engelse lan Gomm, die tot 1975 deel uit maakte van Brinsley Schwarz, poseert zich op zijn langspeler als een uitstekend muzikant, die geheel volgens de tradi tie, popmuziek compo neert. Het zijn vooral korte nummers, niet lan ger dan drie minuten, die hij schrijft. Ian maakt in de muziek graag en veel gebruik van blazers. De gitaar is natuurlijk niet weg te denken en de solo na een aantal coupletten is dan ook in bijna alle nummers aanwezig. Er staan twee mooie ballads op de plaat: het Beatles nummer „You can't do that", met uitstekende basgitaarpartijen en „Another year", waar strijkers voor de juiste sfeer zorgen. Er wordt door de musici lekker ge speeld, waardoor de mu ziek goed uit de verf komt. (Albion/Ariola). Michael Franks Een van de fijnste easy-liste ning platen, is de nieuwe elpee van de Amerikaan- zanger Michael Franks. De vijfde lang speler r,Tiger in the rain" verschilt niet zo heel veel van zijn vorige twee al bums, al klinkt de laatste misschien wat minder ge polijst. Frank maakt nog steeds muziek voor de late uurtjes. Voor diege- die hem niet ken nen. Zijn muziek heeft iets weg van wat Astrid Gilberto op de plaat zet. Het is dromerige muziek, met jazz-invloeden en bossa nova klanken. Luister bijvoorbeeld naar „Living on the inside" met strijkers, vibrafoon ten drummer die jes gebruikt in- plaats van drumstokjes. Frank's stem is hees en hoog maar ook zuiver en lekker swingend. (Warner Bros). Frankie Miller De el pee „Falling in love" laat nieuwe Frankie Mil ler horen. Op de voor gaande platen heeft de fijne blues-stem van deze zanger altijd een grote rol gespeeld. De stem mingen waarin hij ver keerde, kwamen door middel van zijn rauwe stemgeluid tot uiting. Liefdesliedjes kregen Zaterdag 17 maart De rock formatie Captain Coke is te zien en te ho ren in het Paard van Troje m Den Haag. Maandag 19 maart De Amerikaanse zanger Lou Rawls treedt op in thea ter Carré in Amsterdam. Dinsdag 20 maart Lou Rawls in de Doelen te Rotterdam. Vrijdag 23 maart Ton van der Meer en zijn |Nl band in het Paard van de kor j. Troje in Den Haag. 1a6! 26 maart De Nina Hagen Band geeft concert in Carré te Am sterdam. Maandag 2 april Jour ney en Pat Travers ge ven een concert in het _,j Nederlands Congresge- J bouw te Den Haag. u>" Donderdag 5 april Eerste concert van de Engelse groep Japan in htuÈ^e Stadsgehoorzaal te Leiden., Vrijdag 6 april De Engelse new wave band Magazine treedt op in Paradiso te Amsterdam. Zaterdag 7 april Ja pan geeft een concert in Paradiso te Amsterdam. Aanvang 22.00 uur. Dinsdag 10 april Mul ti-instrumentalist Mike Oldfield geeft twee con certen in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Aanvang 19.00 en 22.00 uur. John Denver is te zien en horen in het Ahoy' Sportpaleis te Rotterdam. Aanvang20.15 uur. Woensdag 11 april Tweede concert van de Amerikaanse zanger John Denver in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Vrijdag 13 april Van Morrison treedt op in de Doelen te Rotterdam. liet en een wat bloedwar mer klimaat inblies; toen hij in '61 met Focus kwam, het door Eddy Sauter ge componeerde „huwelijk" tussen jazz en klassieke mu ziek; en zelfs in '72 toen de jazzwereld hem min of meer verloren dacht te heb ben aan de bossa nova rage. Getz hield er een fi nancieel onafhankelijke po sitie aan over en kwam strijdbaarder dan ooit het jazzbestaan weer in met de „droombezetting" van zijn nieuwe kwartet: Chick Co- rea (piano), Stanley Clarke (bas) en Tony Williams (drums). „Captain Marvel" heette de elpee die de faam van dit kwartet voorgoed vestigde, al werd de plaat pas in 1975 uitgebracht. Kortgeleden is nog een langspeler uit '72 op de markt gekomen: Stan Getz Qaurtet at Montreux. Niet alleen Getz-fans zouden die plaat moeten hebben (Poly- dor 2310549), want de saxo fonist is de laatste om zich, de muzikale ellebogen breed, te manifesteren als de leider die wel even laat horen hoe hij het „ge maakt" heeft. Corea's aan deel is mintens even sterk, al was het alleen maar om dat twee van de vier com posities van zijn hand zijn: Times Lie, een woordspe ling die de maatwisselingen in het stuk goed dekt, en (vooral) La Fiesta, waarin Corea z'n Spaans-Latijns- Amerikaanse hobbygebied binnentrekt. Die „droombezetting" is in middels al weer historie. Corea's muzikale ontwikke ling viel niet tegen te hou den en Getz aarzelde niet om minder populaire musici of musici die in stijl niet zo voor de hand liggend bij zijn muziek aansloten, te engageren. Pianist Jimmy Rowler bijvoorbeeld, onder gewaardeerd, en door Getz niet zo lang geleden gepous seerd via een plaat in de Stan Getz presents-serie van CBS. In die serie is net een dubbelelpee uit waarop Getz zijn allernieuwste for matie presenteert: Andy La- verne (piano, fender en syn thesizer), Mike Richmond (bas), Efrain Toro (percus sie) en Billy Hart - al lan ger bij Getz - (drums). Ne derland moet die bezetting al kennen, want vorig jaar zomer was dat nieuwe kwintet een van de attrac ties van Paul Ackets North Sea Jazz Festival. Vlak daarna, eind september '78, zijn de heren de Mountain Recording Studió in Mon treux ingedoken. Getz: „Gregg Lake vroeg me tij dens Montreux te luisteren naar nieuwe banden van Emerson, Lake en Palmer die daar in Zwitserland wa ren opgenomen en ik heb meteen de studio van psy chiater-eigenaar Alex Grob gereserveerd. Met de bedoe ling daar zo nodig, als een roek-groep, een paar weken te werken om alles precies voor elkaar te krijgen. Maar de plaat was in twee dagen klaar. Eigenlijk tot onze teleurstelling". Getz is vol lof over de Mon- treux-mensen en hij kan het weten, want hij heeft in Amerika een complete eigen Getz: „In mijn eigen studio wil ik straks met zo min mogelijk apparatuur gaan opnemen. Die apparatuur is speciaal voor mij. gebouwd cn het is de enige studio m de werld die zoiets heeft. Ik wil ook geen compromissen meer bij de reproduktie op de plaat. De conventionele persingstechnieken van pla ten zijn ontworpen op een zo laag mogelijke kostprijs, niet op kwaliteit. Ik wil met Columbia aan een nieuw soort plaat werken, dat mij len verder ligt dan wat er nu op de markt komt". Getz is door z'n financieel onafhankelijke positie een van de weinige jazzmensen die zulk soort pressie kun nen uitoefenen. Net zoals hij het zich kan veroorloven om met zulke jonge, onbe kende musici als in dit kwintet de dubbelelpee Another world,, (CBS 88315, nummer drie van Stan Getz presents) te pro duceren. Getz keus blijkt overigens een erg goede geweest. Be halve dat Laverne, Rich mond en Getz alle drie van Russisch-Joodse voorouders afstammen, blijkt hun muzi kaal temperament ook sterk aan te sluiten. Andy Laver ne blijkt bovendien een per soonlijkheid achter de pia no, te vergelijken met Chick Corea. Een prima so list, en een verrassend be gaafd componist: Pretty City, Sabra (herinneringen aan de Israël-toernee van het kwintet) en Keep Drea ming. Ook bassist Rich mond draagt een aantal stukken bij (een erg mooie, door Getz prachtig lyi-isch geblazen „ballad", Anna) en dat tekent Getz opnieuw: hij speelt niet op zeker, geeft ook de composities en „zijn" mensen de kans. Op vallend is overigens dat Another world" soms de rockkant opgaat, en dat er behoorlijk gebruik gemaakt wordt van de machineriën die de jazz elders dreigen te overwoekeren en waarover Getz al vaak z'n afkeer had uitgesproken. Getz over rock-jazz: „Ik ben net met rock begonnen, 't is nog nieuw voor me. Maar ik kan één ding zeggen: Teveel kan ik er niet van hebben. Eén of twee nummers gaat, maar een hele avond zou m'n dood zijn". En over het gebruik van synthesizers en dergelijke „Musici en opnametechnici zijn te bezeten geraakt van electronisch speelgoed. Een plaat moet steeds „live" klinken, je moet horen hoe het daér op dat moment ge maakt wordt. Overdubbing is trucage. Synthesizers moet je met mate gebrui ken. Het mogen geen loze effecten worden". Maar de verrassing zit in de staart. Getz' nieuwste dubbelelpee heet niet voor niets „Another world". Die andere wereld is namelijk ook een stukje techniek. Tijdens de opnamen in Montreux kreeg Getz van een technicus een Echoplex aan z'n saxofoon gekoppeld. Wat als een grapje bedoeld was, werd tot ieders verba zing een heel solonummer op de plaat. Getz is overi gens niet de eerste die die Echoplex gebruikt, saxofo nist John Klemmer gooide er in Amerika hoge ogen mee. Getz: „Ik heb wel 'ns geroepen: Waarom ben ik eigenlijk saxofoon gaan spe len? Ik wil akkoorden spe len en orkestreren en ik kan op dat instrument maar één noot tegelijk spe len. Die Echoplex was een complete verrassing. Je speelt iets, je kan 't zelf te rughoren en daarbovenop kan je weer een toon bou wen en daarop weer een. Zodat je met harmonieën kan werken. Natuurlijk moet je er mee oppassen, maar het blijft een echt ge luid. Niet alleen maar tech nische versterking. Je hoort de adem als je blaast. Dat is belangrijk. Bij pure elec- tronica verlies je die". Tenorist Stan Getz valt niet in een hokje te passen. Hij wil z'n kwintet uitbreiden, denkt aan het terughalen van zijn oude muzikale maat Bob Brookmeyer die door de alcohol z'n ventiel trombone een tijd in de wil gen moest laten, en eindigt z'n persoonlijke hoestekst dan ook met: „Het enige constante is verandering, merk ikv En ik zou niets anders willen". BERTJANSMA. Sfan Getz is niet in één hokje te plaatsen hierdoor iets speciaals. Op de nieuwe plaat klinkt zijn stem echter vaak emotieloos. Slechts heel af en toe komt de oude Miller tevoorschijn zoals in „Falling in love". De elpee staat eigenlijk vol singles: mooi afge werkte werkstukjes, zon der ongepolijste kantjes waarin strijkers een rol spelen. De nummers zou den het als singles stuk voor stuk erg goed doen. De elpee lijkt hierdoor duidelijk gemaakt voor het grote pubhek. Miller zal waarschijnlijk met „Falling in love" einde lijk wat meer succes boe ken dan met zijn voor gaande elpees.(Ariola). De recensenten zijn het er over eens: tenorsaxofonist Stan Getz heeft nog nooit een slechte plaat gemaakt. Je mag het dan soms niet eens geweest zijn met zijn muzikaal manoeuvreren, met zijn lange creatieve adempauze op het wat ver- commercialiseerde ritme van de bossa nova's inder tijd, aan de muziek die hij liet horen viel op zichzelf geen noot af te dingen. En nog iets: vanaf het moment dat hij als een van de „four brothers" opviel in de „Herd" van bandleider Woody Herman en als so list al gauw in de „cool"- traditie van „Prez" Lester Young geëtiketteerd werd, heeft Getz het altijd ver domd op iemand te lijken. Getz bleef groeien, verande ren maar hield die unieke, vooral lyrische toon waar door je hem uit duizenden herkent. Vandaar ook dat Stan Getz voor verrassingen kon blijven zorgen: toen hij in de vijftiger jaren de „koele" regionen achter zich Toto met v.l.rt.r. David Hungate, Bobby Kimball, Steve Lukather, Jeff Porcaro, ert David Paich. Zittend Steve Porcaro. Als sessie-muzikant kan je aardig je boterham verdienen. Bovendien biedt het nog een aantal andere voordelen. Is het niet zo da t een groot aantal groepen vaak jaren lang onderbetaald speelt voor een handjevol mensen. Ze slapen in slechte hotels, moeten strijd leveren om een platencontract, kunnen hun schulden niet af betalen omdat de plaat niet verkoopt en gaan dan uiteindelijk maar uit elkaar omdat het toch niets wordt? Als sessie-muzikant heb je al die problemen niet. Als je dan bedenkt dat de Amerikaanse groep Toto louter en alleen uit studio-muzikanten bestaat, dan mag je je toch afvragen waarom deze musici een band hebben opgericht. Drummer Jeff Pocaro wil daar best antwoord op geven. „Het spelen in een groep is voor ons altijd veel belangrijker geweest dan het sessie-werk dat we tot nu toe hebben gedaan. We hadden eerder met Toto willen beginnen, maar het is moeilijk om als nieuwe groep te overleven en als sessie-muzikant leer je een hoop. Daarom kregen we (DavidPaich en Jeff Pocaro) het idee om drie jaar hard te werken, het geld wat we verdienden op de bank te zetten en het daarna vier jaar lang met een groep te proberen. Als het niet mocht lukken had ik nog genoeg geld om mijn huis af te betalen en verder te leven. Een groep is altijd ons ideaal geweest. We dachten er al over toen we als 14-jangen nog op school waren. Als we thuis zaten te spelen of wat te pra ten ging het altijd o ver BB pra ti het oprichten van een groep. Eenmaal sessie-muzikant realiseerden we ons dat het niet makkelijk was om de 150.000 dollar, die we per jaar verdienden op te geven om te kijken of een band wel zou werken. Bevriende studio-muzikanten verklaarden ons ook voor gek. Maar we spelen liever voor mensen, dan in een studio in Los Angeles met een koptelefoon op". Het idee voor Toto werd in 1974 geboren. Het duurde echter tol december 1977 voordat het plan van David Paich en Jeff Pocaro, de oprichters van de groep, verwezenlijkt kon worden. Jeff Pocaro is, net als de andere musici in de groep, niet de eerste de beste studio-muzikant. Hij werkte als 18-jarige voor Sonny Cher, speelde later o.a. voor Seals Croft, Steely Dan, Boz Scaggs, Leo Sayer en Jackson Browne. David Paich (toetsen) en Jeff (drums) speelden samen in een schoolband. Zijn 4 jaar jongere broer Steve (toetsen) en Steve Lukather (gitaar)gingen naar dezelfde school. Alleen David Hungate (bas) ontmoette Jeff en David in 1972 toen hij in de band van Sonny Cher speelde. Twee jaar geleden kwam als laatste Bobby Kimball (zang) erbij en was Toto kompleet. Na een platencontract kwam de veelzijdige elpee „Toto"uit. De single Hold the line", die van de-plaat gehaald werd, was een wereldhit. David Paich, David Hungate, mijn broer Steve. Steve Lukather en ik speelden tijdens sessies de laatste jaren alzo vaak santen dat we eigenlijk al een band waren. Muzikanten 1 huurden ons als groep omdat ze wisten dat we goed samenspeelden. Het is niet makkelijk om sessie muzikant te worden omdat er, vooral in L.A., erg veel competitie is. Ik heb gewoon geluk gehad. In de club waar ik als 18-jarige speelde, hoorde een producer me bij toeval en vroeg me of ik op een plaa t wilde meespelen. Er ontstond een sneeuwbaleffect. Andere musici hadden de plaat gehoord en wilden dat ik bij hen kwam spelen. Voor ik het wist zat ik dag en nacht in de studio. Mijn broer en Steve Lukather hebben eigenlijk pas het afgelopen jaar veelvuldig sessies gedaan, maar vonden de groep belangrijker en zijn er net als ik mee gestopt". „Iedereen denkt dat we maar een aantal studio muzikanten zijn, die even een hoop geld willen verdienen. Men dacht dat we nog nooit live gespeeld hadden, maar dat was niet waar. Een groot deel van de afgelopen jaren hebben we wel met een of andere band meegespeeld. Ik ben o.a. op tournee geweest met Steely Dan en Seals Croft. Tijdens zijn voorlaatste tour gebruikte Boz Scaggs bijna de gehele Toto band; alleen zanger Bobby Kimball was er niet bij, dus we weten heel goed wat live spelen betekend. Met Toto hebben we een aantal maanden geleden ook al een kleine Amerikaanse tournee gemaakt, die geheel uitverkocht was". Volgens Jeff Porcaro heeft het veel voordelen om eerst studio-muzikant te zijn. „Toen we de elpee gingen ophemen hadden we geen producer nodig. Ook kenden we de hele platen industrie van binnen en buiten omdat we er al een aantal jaren mee te maken hebben. We vertelden de maatschappij wat we wilden doen en zij zeiden direct ga je gang. Er waren ook geen moeilijkheden met het krijgen van een platencontract. Nog voordat Toto bestond, hadden David en ik vier nummers opgenomen, die we aan niemand hadden laten horen. Toch kwamen de grote maa tschappijen met een contract haar ons toe omdat ze de nummers wilden uitbrengen. Ze wisten gewoon dat we serieus werkten en het eindproduct goed zou zijn. Er is ons va ak gen oeg gezegd: „Waarom zoeken jullie geen begeleidingsband. We wilden dat niet omdat we vinden dat iedere musicus in de groep gelijk moet zijn met evenveel inspraak. Alleen op die manier kan een band slagen. Als Toto hebben we voor CBS gekozen omdat we erin het verleden het meest mee te maken hebben gehad en wisten, dat het een goede maatschappij was". Toto heeft er 9 maanden overgedaan voordat de elpee af was. We hebben in totaal 25 nummers opgenomen omdat we net als Stevie Wonder altijd iets in voorraad willen hebben voor de volgende elpee. We namen ongeveer een nummer per avond op, maar we werkten niet iedere avond. We hadden volledige productionele vrijheid. Zo gingen we rustig de studio in om wat te experimenteren, of om ping pong te spelen als we nergens zin in hadden. We wilden de elpee pas uitbrengen als hij volledig naar onze zin was. Het mixen duurde het langst. Daar\'oor gebruikten we twee 24-sporen bandrecorders, die aangesloten waren op een computer. Je begrijpt dat het even heeft geduurd voordat we wisten hoe die computer bediend moest worden. De elpee heeft alles bij elkaar dan ook - 325.000 dollar gekost en dat geld heeft het ook al weer ruim opgebracht. We hebben eigenlijk 200.000 dollar verknoeid, want 8 uur ping pong spelen in een studio die 175 dollar per uur kost, is overbodig. De volgende elpee, die in september moet uitkomen zal daarom goedkoper zijn I „We hadden van die eerste j. plaat graag een dubbel-elpee gemaakt omdat we dan volledig hadden kunnen laten horen wat we waard zijn, maar dat vond CBS niet goed. De maatschappij wilde de plaat ook niet in een klaphoes met mooie foto's uitbrengen. Dat is een nadeel, we hebben muzikaal alles te zeggen, maar over de rest beslist CBS. De eerste elpee hebben we zo commercieel mogelijk gemaakt. Op de tweede nemen we wat meer risico's. Weet je dat we Hold the line" eerst niet op de elpee hadden gezet. Goed dat we toch nog van gedachten veranderd zijn anders was dat eerste hitsucces er misschien nooit van gekomen en hadden we weer terug gemoeten naar de studio om onze dik belegde boterham als studio-muzikant te verdienen HANS PIET. Eric Burdon. Yes tweede live-elpee Het volgende album dat Yes zal uitbrengen wordt opgenomen tijdens de drie maanden du rende tournee door de Verenigde Staten. De En gelse band zal daar vanaf volgende maand een serie concerten geven. De live-langspeler komt eind augustus uit. Het eerste live-album van Yes was de uit drie elpees bestaande „Yessongs" die in 1973 verscheen. Duncan Mackay maakt solo-elpee Duncan Mackay, die na zijn avontuur met Cock ney Rebel, tegenwoordig de toetsen bespeeld bij lOcc, is momenteel in de studio met Alan Par sons en producer Andrew PoweU, om een solo elpee op te nemen. lOcc zou eigenlijk in Austra lië moeten gitten, maar door het recente ongeluk van Eric Stewart kon de band niet op tournee en was er tijd over. Duncan MacKay, die in de Strawberry South studio bezig is, neemt daarom Eric Burdon's Euro man Eric Burdon stelt momenteel een nieuwe band samen die bestaat uit mucici die afkomstig zijn uit de EEG. De naam van de nieuwe band is Euro man. Het is de bedoeling om later dit jaar een Europese tournee te maken. Twee toetsen- spelers hebben zich al aangesloten, de rest van de band hoopt Burdon binnen een maand gevon den te hebben. Mike Oldfield wil disco-ster worden Mike Oldfield wil van zijn image af dat hij al leen maar elpee materiaah;kan produceren. Daar om nam hij eind december met een aantal ses sie-muzikanten in New York de disco-single „Guilty" op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 23