■L Willem van der Nat: bekwaam dierschilder fiETATÏ Spanning en humor a la Hitchcock Expositie in Lakenhal CAFE „DE ROODE LEEUW" vanaf 1550 een herberg voor Oegstgeest en omstreken Lach er eens uit Parnassos blaaskwartet Warrige vergadering van St. Theodulfus LEIDSE COURANT VRIJDAG 16 MAART 1979 PAGINA 7 LEIDEN De aandacht van de 50 jaar geleden overleden Leidse schilder Willem van der Nat (1864- 1929) ging met name uit de levende have van het Hol landse, Drentse en Gelderse landschap. Hij is dan ook vooral bekend geworden door zijn fraaie afbeelding van geiten, kalveren, een den, kippen en schapen. door Peter Waratl De Turk (Ion Teodorescu) wordt door de politieman (Chevy Chase) en de huisbaas (Burgess Meredith) onschadelijk gemaakt in „Foul Play" Het café is geen aanvulling op „thuis"; het is een geheel ander „thuis", warmer, groter en gezelliger dan het eerste. Pierre Pierrard, 19e eeuw. Voor vele filmcritici is re gisseur Brian DePalma met zijn bloedige griezelthrillers de opvolger van de oude Alfred Hitchcock, maar geef ons maar Colin Hig- gins, die met zijn debuut „Foul play" een komedie thriller maakte zoals de „master of suspense" die in zijn allerbeste tijd maakte. Higgins, die ook het scena rio schreef, mixte spanning, shockeffecten en voortreffe lijke humor grandioos door elkaar en voegde daar - een tijdverschijnsel - nog een flitsende brokkenrit aan toe, iets waar de nu bijna 80-jarige Hitch beslist niet meer de fut toe zou hebben gehad. Higgins, die na het succes van „The Silver streak ex press" dit keer van de pro ducenten als beloning zijn eigen scenario mocht verfil men, gaat uit van de beken de situatie uit de Hitchcock- komedies de hoofdfiguur wordt opgejaagd en van alle zijden naar het leven gestaan, maar heeft geen flauw vermoeden waarom. Dat de hoofdfiguur ditmaal LUXOR Foul Play (a.l.) met Goldie Hawn en Chevy Chase.Regie Co lin Higgins een vrouw is maakt weinig uit. Goldie Hawn in een Cary Grant-rol krijgt van een lif ter een fotorolletje in een sigarettendoosje toegespeeld, maar voor de man het doosje terug heeft zit hij al dood naast haar in een bi oscoopstoel. Goldie, die in de veronderstelling verkeer de dat de laatste woorden van het slachtoffer betrek king hadden op een oude Alan Ladd-film - kostelijk misverstand - herinnert zich alleen nog de opmerking ..Kijk uit voor de dwerg." Van dat moment af heeft Goldie. belaagd door een al bino en een man met een lidteken, geen rustig mo ment meer. En niemand ook de politie niet, gelooft haar verwarde verhaal. Want de lijken op haar weg verdwijnen nog voor ze goed en wel koud zijn. Hig gins heeft dit alles in ra zend tempo met veel schit terend getekende bijfiguren in beeld gebracht. Wat dacht u van twee oude da mes, die met een vergrootg las scrabble spelen en sco ren met schuttingwoorden Of van een bijbelverkoper, die voor een van de moor denaars wordt aangezien Meer willen wij u niet ver raden of het moest zijn dat het hier om een complot gaat Paus Pius XIII te ver moorden tijdens een uitvoe ring van Gilbert en Sulli van's opera „The mikado". En wie denkt daarbij niet meteen aan de climax van Hitchcock's tweede versie van „The man who knew too much" in de Royal Al bert Hall? „Foul play" boordevol hu mor, actie en spanning kun nen wij eenieder warm aan bevelen. Ieder vindt er wel iets van zijn gading in en Hitchcock mocht willen dat hij deze film aan zijn lange lijst van successen had kun nen toevoegen. MILO Tweemaal Charles Bronson als harde misdaadbestrijder CAMERA The stonekiller (tot zon dag) en Death wish (16) met Charles Bronson, Martin Balsam en Vincent Gardenia. Regie: Michael Winner. Oegstgeest moet in het midden van 1500 al een gezellig dorpje zijn geweest. Al thans een plaats waar de burgerij on danks de strijd met de Spaanse spekken en inheemse overlopers een kloeke pint niet liet verschalen om met hellebaard en musket het vaderland te gaan bevrijden. Trouwens Leiden was toen net nog niet in last en er hoefde derhalve niet echt ge knokt te worden. Voordat het in deze con treien menens werd met die tachtigjarige oorlog, was er een man (met de voorspel lende blik van een VW-directeur) op het idee gekomen omin de Oegstgeester Dorpsstraat alvast een toeristische trekker van jewelste in elkaar te zetten, een soort van ouderwets motel met logies en gara ge; in toentertijdse begrippen terugver taald een herberg. Deze herberg heeft zo'n beetje elke oorlog, die er hierna is uitgevochten, doorstaan en ook zijn naam „De Roode Leeuw" is de tand des tijds bespaard gebleven. Naast de herberg stond een tolhuis en als deze 's avonds dicht ging dan trokken de passanten „De Roode Leeuw" in, waar ze na ettelijke consumpties te hebben ver bruikt bleven overnachten. Doorzakken heet dat tegenwoordig en rond 1550 zal dat ook wel zo hebben geheten. Na het doorzakken volgde het zogenaamde afzak ken, naar huis, waar moeder de vrouw als een helleveeg met de deegroller stond te wachten, maar over het gevecht dat toen ontstond hoeft niet te worden uitgeweid, want daar is inmiddels genoeg lectuur over verschenen. Jan van Rijn (voor zijn klanten ome Jan, vader of opa) heeft die tijden uit het ge schiedenisboekje nooit meegemaakt, maar toch is hij het soort kastelein, dat qua verschijning en benaderbaarheid zich het meest met zijn eerste voorganger laat ver gelijken. Een man bij wie je er special voor gaat zitten als hij met vertellen be gint. We zijn dan ook een en al oor. Muziek „In 1960 toen ik dit café overnam, was het niet veel meer dan een vervallen en verlopen kroegje. Toch zag ik er wel mu ziek in zitten en ik nam mij voor om er dan ook alles uit te halen wat er in zat. Vanaf 1965 ben ik de hele zaak gaan ver bouwen. In het begin had ik de oude stamgasten daar al op voorbereid door hier en daar een gordijntje te veranderen, zodat ze konden wennen, maar in '65 ging de beuk erin. Binnen twee jaar had ik het karwei geklaard en het resultaat dat kun je met je eigen ogen zien". Het resultaat is meer dan indrukwekkend. Een oude foto aan de muur laat zien hoe „De Roode Leeuw" er vroeger bij stond, maar dat kastelein Jan van Rijn in twee jaar tijd van een bouwval een half dorp heeft weten te fabriceren, dat zou nie mand voor mogelijk hebben gehouden. Het is misschien wat overdreven, maar Jan heeft er niet alleen zalen bijgebouwd, doch hele woonvertrekken („voor mijn ne gen kinderen, en voor ieder kind een ei gen kamer"), een magnifieke biljartzaal, toiletten, keukens, bars, kelders, vriesruim- ten, een vergaderaccommodatie en noem maar op. De bouwlust moet hem ooit in zijn bol zijn geslagen, gelukkig geeft hij dat zelf toe en noemt het zelf produktivi- teit, hetgeen overigens niets heeft te ma ken met een naderende Armada van de Spanjolen, maar wel alles met energie of. Biljart Een café als De Roode Leeuw mag ieder dorp zich wensen. Zelfs een stad als Den Haag of Haarlem kan er niet aan tippen. Vandaar dat men vanuit deze steden we kelijks naar Oegstgeest toekomt om een boreltje of biertje te drinken, een huwelijk te vieren of in de bovenzaal te biljarten. Een biljartzaal die met zijn honderd pro cent houten betimmering uniek is in de wijde omtrekken en waar driv biljartvere nigingen (Animo, Sport en De Roode Leeuw) onder één kap hun talent beproe- Jan van Rijn: „Toen ik achttien jaar gele den van de snijbloemen naar de horeca overstapte, bad mijn moeder de Lieve Heer, dat het plan alsjeblieft niet lang door zou gaan. Je ziet het, ik ben geble ven, ook al heb ik mijn vrouw beloofd nooit meer een baksteen aan te raken. Hoewel, we scheuren al weer bijna uit ons jasje en het ziet ernaar uit, dat er toch binnenkort weer verbouwd gaat worden. „De Roode Leeuw" moet uiteindelijk nog een paar eeuwen mee, zodoende". Café-Restaurant ,,De Roode Leeuw". Dorpsstraat 55, Oegstgeest. Open: alle dagen van de week van 's morgens acht uur tot één uur na middernacht. Menu en snacks in grote variëteit aanwezig. Charles Bronson in "Death wish" In Camera deze week twee al wat oudere films met Charles Bronson in de hoofdrol. De eerste 'The stonekiller' dateert uit 1973, de tweede 'Death wish' werd voor het eerst in ons land uitgebracht in 1975. Beide films zijn geregis seerd door Michael Winner. Het zijn pure actiefilms met een ruw vechtende Bronson. LIDO I Live and let die (12) De eerste Bond-film met Roger Moore als agent 007. Uiteraard'vol actie en humor (reprise, eerste week). LIDO II - Exit 7 (16) Ty pisch Belgische produktie, vol knullige elementen. Pe ter Faber doet zijn best om Door de snel opeenvolgende actiescènes is uiteraard geen plaats voor karakte rontwikkeling. Maar daar heeft Winner zijn films dan ook niet voor gemaakt. In 'The stonekiller' speelt Bronson de keiharde be strijder van de Mafia als agent Torrey Wie van het keiharde onderwereldwerk er nog wat van te maken. (tweede week) LIDO III Een vrouw als Eva (16). Volwassen poging van Nouchka van Brakel om mee te helpen aan de emancipatie van de Neder landse speelfilm. De relaties van Monique van der Ven, Maria Schneider en Peter De wat later gemaakte 'Dèath wish' toont de ge tergde Amerikaanse burger Paul Kersey, die het recht in eigen hand neemt. Van pacifist verandert hij in de 'stille wreker' en wordt door de massa als een held geeerd. Faber als echtgenoot wor den emotievol, in beeld ge bracht. (achtste week) STUDIO - Interiors (16) Voortreffelijke film van ko miek Woody Allen, die als schrijver-regisseur veel te vertellen heeft. Hij schetst een doorsnee Amerikaans gezin, waarvan de vader na Jan van Rijn. „We moeten nog een paar eeuwen n vele jaren weer eens wat anders wil. (tweede week) TRIANON Superman (16) Bloedserieuze verfil ming van de avonturen van de stripheld Superman. Vol speciale effecten, maar zon der een sprankje humor, (vijfde week). REX Fiona, een heet blondje (16). Louter en al leen voor de liefhebbers. EUROCINEMA (1) (Alphen aan den Rijn) Een vrouw als Eva (16), zie Lido III. EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Dr. Chiva- go (12) Niet van de vader landse bioscooptheaters weg te slaan, dit melodrama, (re- EUROCINEMA III (Alphen Willem van der Nat is de laatste in een serie die het stedelijk museum De La kenhal aan de Oude Singel 28-32 in Leiden heeft gewijd aan de representanten van de zogenaamde „Leidsche School", ook wel omschre ven als de Leidsche „na bloeiers" van de Haagsche School. Eerder dit jaar wer den kleine exposities van het werk van Chris van der Windt en A. J. van Driesten gehouden. De in Leiden ge boren Willem van der Nat maakte rond 1900 deel uit van het artistieke leven in Leiden, dat toen bepaald werd door de plaatselijke nabloei van de Haagsche School. Van der Nat kan een Haagsche Scholer van de derde generatie worden genoemd, zoals ook zijn tijdgenoten Menso Kamer- lingh Onnes en Floris Ver ster, Bi'eitner en Witsen. zij het dan van een afstand be zien. Deze schilders ontwik kelden zich namelijk later tot zelfstandigheid. Het panoramische land schap van de eerste Haagse Scholers had al niet meer de voorkeur van Van der Nat, evenmin als dat bij Breitner of Verster het ge val was, maar anders dan deze bleef hij wel geïnteres seerd in de natuur en het platteland als bron van in spiratie Zijn landschappen zijn echter met wat zich liefst niet van te ver bekij ken laat: bomen, boerde rijen, bruggen. dorpen, schepen en meer van dat soort dingen. Hij ontwikkel de zich geleidelijk tot een echte dierschilder, veel uit gesprokener dan vóór hem Mauve en Maris waren ge weest. Voor deze schilders was de koe een „lichtvan- ger" en een schaap een „witgewold wolkje" in het landschap geweest; Van der Nat zag zijn beesten als in dividuele karakters, elk met zijn eigen temperament en gedrag en met de kenmer ken van zijn schapen- of geitenras. Een ram of een schaap van Van der Nat maakt de gedachte aan in gevroren lamsvlees bijna profaan. Van der Nat was daarnaast een uitmuntend schilder, een goed colorist vooral; het Haagse grijs verving hij door bruin, een basis die hem een veel rijker palet toestond, zijn stillevens uit later tijd in dat opzicht te vergelijken met het vroege werk van Verster. In zijn beginperiode heeft Van der Nat als bijverdien ste nog illustraties verzorgd voor diverse boeken. Ook maakte hij politieke prenten voor de Groene Amster dammei-, onder het pseudo niem „Soranus". Via de Haagse kunsthandel Kruger is er veel van zijn werk ge ëxporteerd naar Engeland en Amerika: daar is zelfs een boekje over hem ver schenen. Stedelijk Museum De La kenhal organiseert de expo sitie tot en met 22 april. Ook de Leiderdorpse gale rie „De Hollandsche Tuyn" aan de Bruggestraat 1 be steedt aandacht aan Van der Nat m een tentoonstel ling die wordt gehouden tot en met 10 april, (geopend op zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur, verder na telefonische afspraak tel 071-893035 of 132558). Ted de Braak, Mini en Maxi, drie dansende en zingende cabaretières en een begeleidingsorkest vormen de ingre diënten van een bruisende koldershow die onder de naam „Lach er eens uit" op zaterdag 17 maart zal wor den gebracht in de Leidse Schouwburg. Een avond ge vuld met aanstekelijke humor, trefzekere liedjes, spiritue le conférences en meeslepende dans. Een combinatie van revue, show en cabaret. Aanvang 20.15 uur. aan den Rijn) Coming home (16) Triest relaas van de terugkeer van een Viet- nam-soldaat die bij thuis komst zijn echtgenote (Jane Fonda) onherkenbaar aan treft EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) The hot test show in town (16) Sex- werkje voor de liefhebbers. LEIDEN Het Parnassos-blaaskwartet geeft op woens dag 21 maart een concert in de Kapelzaal van het K&O- gebouw aan de Oude Vest. Het kwintet bestaat uit de ho boïst Kurt Delnoye, en hoornist Joop Donders. De laatste drie muzikanten zijn afkomstig van de Koninklijke Mili taire Kapel uit Den Haag. Op het programma staan werken van onder anderen Danzi, Haydn, Farkas, Ibert en Hindemith. Aanvang 20.15 uur. Aangezien het om een zogenaamd Rijksdaaldercon cert gaat is de entree 2,50, koffie inbegrepen. ALKEMADE De Oude Weteringse toneelvereniging „St. Theodulphus" zet vrijdag 23 en 30 en zaterdag 31 maart een éénacter en een blijspel op de planken van de Alkeburcht. In tegenstelling tot voorgaande jaren staat er dit jaar een zelf geschreven spel op het programma, de éénacter Raadsvergadering. In „De Raadsvergadering" gaat het om de gemeentebes tuurders van een kleine niet bestaande gemeente, die zich tijdens de vergadering verstrikken in warrige problemen. Saillant detail is dat voor de éénacter geen vastomlijnde tekst bestaat. Naast het gegeven van de raadsvergadering moeten de 10 acteurs het voornamelijk hebben van hun improvisatievermogen. Na de pauze staat het blijspel in drie bedrijven ..Een dak te kort" van Jim Keulemans op het programma. In het blijspel komt de problematiek van het echtpaar Groen rond de verhuur van een drietal kamers aan de orde. De man en de vrouw verhuren ieder op eigen houtje de drie kamers en om de problemen nog onoverzichtelijker te maken gaat de huisbaas uiteindelijk niet akkoord met de onderhuur. Maar zoals het in een blijspel hoort komt al les aan het eind op z'n pootjes terecht. De aanvang voor alle voorstellingen is bepaald op 19 45 uur. Na afloop van de voorstelling (ca. 23.00 uur) bestaat de mogelijkheid tot dansen in de benedenzaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7