A"
Piet Bambergen als
komisch detective
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
Jan Blaaser ziet in
tv-regisseur
een voetbaltrainer
MAANDAG 12 MAART 1979 PAGINA
NEDERLAND 1
NOS
18.30 Sesamstraat
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
KRO
18.59 Tom Jerry, tekenfilm
19.15 Daar vraag je me wat
19.55 De dwaze lotgevallen van
Sherlock Jones, speelfilm
(1975)
NQS
21.37 Journaal
KRO
21.55 Benny Hill Show
22.20 Mochtar Lubis, journalist,
documentaire
KRO/RKK
23.00 In gesprek met bisschop
Ernst
NOS
23.30 Journaal
NEDERLAND 2
Teleac
18.25 Biologie, les 15
18.40 Natuurkunde, les 8
NOS
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Heidi, jeugdserie, afl.23
19.25 Pommetje Horlepiep,
jeugdserie, afl.1
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 Geheim commando, TV-
serie
21.20 Minivoetbalshow
22.10 Hier en Nu
22.50 Groeten uit., het para
dijs, afl.1
Socutera
23.05 Nationaal Rheumafonds
NOS
23.20 Journaal
DUITSLAND 1
WDR
18.00 Ach du lieber Himmel
(Der Bestseller). 18.30
Spiel urn halb 7 (Was
sich neckt das liebt sich:
Frühstück mit Hindernis
sen). 18.40 Welt der Tiere
(Löwen). 19.15 Hier und
Heute. 19.45 Spiel um
4tel vor 8 (Was sich
neckt das liebt sich: Der
Krach).
20.00 Journaal
20.15 PS - Feuerreiter, TV-serie,
afl.3
21.15 Kontraste
22.00 Bitte umblattern, showva-
ria
22.30 Tagesthemen
23.00 Klute, Amerikaanse
speelfilm (1970) van Alan
J.Pakula met Jane Fonda
en Donald Sutherland
0.50 Journaal
DUITSLAND 2
18.20 Die Protokolle des Herm
M., TV-serie (Schlesier-
Grete). 19 Journaal. 19.30
Musik geht um die Welt,
show.
20.15 Kinder Kinder, Erziehung-
smagazin
21.00 Journaal
21.20 Die feindlichen Bruder,
Alpensaga, afi.4
22.45 Deutscher Kleinkunstp-
reis-verleihung
23.45 Journaal
DUITSLAND 3
WDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30
sus Duits, les 24.
Massenmedien In
Dritten Welt. 19.45 Rq
nieuws.
20.00 Journaal
20.15 Stadt, Transport und
dustrie, afl.1 (Eisenba
und grosse I ndustrie)
21.00 Momente
21.15 Nana, Franse speelfi
(1926) van Jean Renoir
23.05 Journaal
ENGELAND
BBC 1
18.00 John Craven's Net
round.18.10 Blue Pet
18.40 Journaal.
South today spotligi
points west. 19.20 Natio
wide. 19.50 A Question
Sport, quiz.
20.20 The Rockford Files,
serie (The Paper Palace)
21.10 Panorama
22.00 Journaal
22.25 Guns of the Magnifict
Seven, Amerikaan
speelfilm (1970) van Pa
Wendkos met Geon
Kennedy en James Wli
more
0.05 Tonight, actualiteiten
BBC 2
18.00 Open Univertsity. 19.
The Water Margin, TV-s
rie (Death of a gr<
man).
20.40 Journaal
20.45 In the Post, postzegeli
rie, slot (New Issues)
21.10 Lennie and Jerry, sh
(met Diana Dors)
22.00 Fawlty Towers, TV-serie
22.30 Horizon (The Keys of P» 7p,
radise)
23.20 Arena (My Way)
24.00 The Light of Experienct
afl.3 (A Kind of Survival)
0.15 Journaal
0.30 Télé-Journal
BELGIE NED. 1 en 2
18.00 De Tovermolen. 18.05 D
vijf en de spooktrein
jeugdserie. 18.30 Op«
school. 19 Doe
19.30 Kijk uit!, verkeeri
tips. 19.45 Journaal.
20.15 Dubbel dobbel, spelpr»
gramma
20.50 Esther Waters, TV-serie,
afl.2
21.45 Europa binnenskamers
afl.4
22.40 Journaal, Wetstraat
BELGIE FRANS 1
18.00 Paul et Virginie,
18.30 Zigzag, spelpro
gramma. 18.45 De Franse
gemeenschap van Wall»
nië en Brussel.
Sport. 19.30 Journaal
19.55 Deadman's Curve,
TV-film.
21.25 Journaal ^eQ
21.40 Style (décorboumr
Thierry Bosquet)
BELGIE FRANS 2
18.45 Vakbondsnieuws (FGB,
afl.3). 19.15 Sport. 19J
Journaal. 19.55 Du coti
de Memphis, documental
NEDERLAND 1
Radio Fryslan
10.00 Friese taalles
NOS/NOT
10.30 School TV
14.30 School TV
DUITSLAND 1
9.30 Sesamstrasse. 10 Jour-
naai, Tagesthemen. 10.25
...und meins bleibt Mainz
(500 Jahre Universitöt).
10.55 Stücke und Stories,
TV-film. 11.40 Kontraste.
12.25 Umschau. 12.55
Presseschau. 13 Jour
naal. 16.10 Journaal.
16.15 Die wirren Jahre,
afl.1 (Leben auf dem
Mond). 17 Sevus Opa,
sagte ich leise... 17.50
Journaal.
DUITSLAND 2
16.30 Mosaik. 17 Journaal
17.10 Kinder rund um die
Welt (Strasse der Zukunfc
nr.7). 17.40 Die Drelv
scheibe.
DUITSLAND 3
8.05 School TV. 9.30 Sesam
strasse. 10.15 School TV.
17 School TV. 17.30 Eii>
führung in das Arbeit*
recht, afl.9.
HILVERSUM 1
P.P. 1819 Uitzending van de Boeren
partij. NOS: 18.30 Nws. EO: 18.41 (S)
EO-METTERDAAD 19.00 (S) Ronduit.
19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S)
Ga er eens voor zitten. NOS: 21.05
(S) Hobbyscoop. 21.30 Voor blinden
en slechtzienden 21.40 Open
School. 22.25 Bond Zonder Naam.
22.30 Nws. VOO: 22.40 (S) Veronica
op 1informatie en muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM 2
(S) Muz. in vrije tijd. 19.45 Psali»
van de week. 20.00 Nws. 20.05 (S
Klassiek in NCRV Studio 2. 21.35 (S
Literama. NOS: 23.00 (S) Met h*
oog op morgen. 23.55 Nws.
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.
(S) Avondspits. AVRO' 19.02 (S) 13
Speciaal. 20.02 AVRO's Radiojouff
20.05 (S) Folk Live. 20.30 (S
Country Western. 21 02 (S) Viefr
leur. 22.02 AVRO's Radiojourn, 22-tt
(S) Tien uur jazz show 23.02 (S
Blues, ballads, beat 0 02 AVRO's f&
diojourn. 0.05 (S) Pim Jacobs' Plï
tenscala. EO: 1.02—7.00 (S) Tn*
Light.
HILVERSUM 1
AVRO: 7.00 Nws. 7 02 (S) AVRO.
muz. en - verkeersinform. (7.30 Nws.
741 AVRO's Radiojourn.) 8.30 (S)
Nws. 8.36 Gymn. v d. huisvrouw. 8.45
De Groenteman. 8 50 Morgenwijding.
9.00 (S) Divertimento, marsmuz. 9.15
(S) Open School. 10.00 De zandbaks
how. 10.10 (S) Arbeidsvitaminen.
10.30 Nws. 10.33 AVRO's Radiojourn.
11.30 (S) Rondom twaalf. 12.26
Meded voor land- en tuinb. 12 30
Nws. 12.41 Radiojourn. 12.55 (S) Or-
gelmuz. 13.10 Europa van morgen.
13.25 Beursplein 5. 13.30 (S) 'n Mid
dagje AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Radi
ojourn.) 16.00 Hersengymn. 16 30 De
zandbakshow. 16.40 (S) De AVRO di
ligence. 17 00 Kat in de zak. OVER-
HEIDSVOORL.. 17.20 De Nederlandse
Antillen. 17.30 Nws. 17.32 Radio-
HILVERSUM 2
KRO: 7.00 Nws. 711 Ochtendgymn.
7.20 Het levende woord. 7.27 Badine-
rie. 7.54 Overweging. 800 Nws. 8.11
Echo. 8.30 Aubade. 9.30 Scheep
spraat 9.35 Waterst. 9.40 De letter
M. 11.00 Nws. 11.03 Ik sta hier niet
voor de banken te praten. 11.30 Ou
der worden we allemaal. 11.59 W
richt Vastenaktie. 12.00 Ratel. OVER
HEIDSVOORL.: 12.49 Uitz. voor 4
landbouw. KRO: 13 00 Nws. 13."
Echo. 13 40 Naderen om te horer.
14 00 Lange vingers. 15.00 Het mels
drama van de maand Dertig jaren
het leven van een dobbelaar. ho<
spelserie 15.25 Geen verboden tof
gang. 16 00 Nws. 16.03 Spreekt
NOS: 1700 Het zal mijn tijd wel
ren. 17.20 Eurolight. 17.40 Knol»
voor citroenen. 17.55 Meded.
HILVERSUM 3
VARA. 7.02 (S) Gesodemeurders
8.30 (S) Leoni Jansen - Peter Hot
land 1130 (S) VARA's Zoekplaatje
13 30 (S) Spitsbeeld. 15.30 (S) Po»
krant. 16.30 (S) Beton.
HILVERSUM 4
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio
klass. kamer- en orkestmuz. 9.»
Nws. 9.02 (S) Er staat een o
Utrecht. 9 30 (S) Van heinde eh vei
re. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf
12.00 (S) Specialiteiten a la carte
verzoekprogr 13 00 (S) De mees!
verkochte „klassieke tien" 13.30 (5*
Koren - korpsen. 14.00 Nws 14®
(S) Om het boek. 14.30 (S) Guitari-
teiten. 15.00—17.00 (S) Belcantorium.
RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURAN"-
De acteur Jan Blaaser, die heel
zijn leven met het Amsterdamse
Blauw Wit heeft meegelopen,
laatstelijk als jeugdleider, en
daarnaast voor tv-werk vaak in
tv-studio's vertoefde, ziet weinig
of geen verschil tussen een tv-re-
gisseur en een voetbaltrainer.
Hij zegt: „Wat doet een voetbaltrainer? Tij
dens de training en voor de wedstrijd
neemt hij het spel met de spelers door, be
paalt welke taktiek er gehanteerd zal wor
den, geeft elke speler zijn eigen opdracht
en stuurt de spelers vervolgens het veld in.
Daar zie je het dan gebeuren, dat het spel
heel anders verloopt dan de trainer heeft
aangegeven, dat de spelers hun eigen sy
steem ontwerpen en andere dingen doen
dan tevoren was afgesproken. De trainer
mag zijn spelers niet bij elkaar roepen tij
dens de wedstrijd en zelf mag hij ook niet
het veld in om correcties aan te brengen.
Hij kan zijn greep op het spel gemakkelijk
verliezen en is niet bij machte daarin in te
grijpen. En wat zie je bij een tv-spel ge
beuren? Tijdens de repetities trekt een tv-
regisseur met je op. Bij elk woord en elke
handeling zegt hij hoe hij het gehad had
willen hebben. Dan gaan we de studio in.
Als acteur werk je op de vloer, terwijl de
regisseur naar zijn hok verdwijnt, waar hij
achter de monitoren gaat zitten met de
beelden die de camera's hem aanreiken.
Zelf zie je als acteur de goeie man niet
meer behalve tijdens de koffiepauze en de
lunch. Als de regisseur wat te zeggen
heeft, regelt hij dat per radio met de floor
manager, van wie je als acteur je verdere
aanwijzingen krijgt".
Dat er volgens deze werkwijze dan toch
een fraaie, opstandige, oudere man in
beeld gebracht kan worden, laat Jan Blaa
ser morgenavond zien op Ned. II om 21.1.7
uur. VARA-tv zendt dan andermaal een af
levering uit van de serie „Ons goed recht",
die handelt over recht en onrecht in de sa
menleving en die ditmaal als titel „Zuider
straat 12" ontving. Op dit adres in de Am
sterdamse Pijp woont in een pensionachtig
huis een aantal mensen, vogels van diverse
pluimage, die de huur krijgen opgezegd,
omdat er door afbraak parkeerruimte ge
schapen moet worden voor een naburig
hotel. Dat wordt door sommige bewoners
heel moeilijk verwerkt. Een oude dame
(Kitty Courbois) heeft er moeite mee haar
oude vertrouwde kamer te moeten verla
ten, van een jong echtpaar (Michiel Ker-
bosch en Trudy de Jong) ziet de vrouw
het wel zitten in een aangeboden eenge
zinshuis en de zonderlinge oudere man,
een eenzame figuur (Jan Blaaser), vreest
het contact te verliezen met de goed voor
hem zorgende en meelevende verpleegster
Elly (Elja Pelgrom). Hoewel aan alle bewo
ners redelijke voorstellen tot verhuizing
naar elders worden gedaan, blijft toch de
vraag overeind of de eigenaar van een
huis zomaar kan beschikken over zulk een
pand, waarin de bewoners hun eigen ver
trouwde sfeer hebben opgebouwd, een
sfeer die voor buitenstaanders eigenlijk on
aantastbaar zou moeten zijn. Doordat dit
speelt in dit tv-spel heeft men nochtans
eerder te doen met een menselijk docu
ment dan met een controverse tussen men
sen die recht zoeken en mensen die dit
recht aantasten.
Het spel is geschreven door Willem Cap-
teyn, van beroep violist en conservatorium-
leraar, maar ook eemman die het schrij
ven niet kan laten. Met dit script heeft hij
destijds de NOS aangeklampt, maar daar
zagen ze er geen tv-spel in zitten. De
VARA ontdekte meer mogelijkheden in dit
debuut, al moest Willem Capteyn zijn
schrijfsel hier en daar aanpassen om het
binnen het bereik te brengen van de beel
dende mogelijkheden, die regisseur Feliks
Arons erin zag. Zeker kan Capteyn een
vlotte dialoog schrijven en vergeet hij de
humor niet.
Willem Capteyn: „Het is niet het eerste
De VPRO ruimde gisteren
een goed deel van zijn zend
tijd in voor de vertoning van
„De plaats van de vreemde
ling", een film van Rudolf
van den Berg over de beteke
nis van het Jood-zijn. Wij
werden daarin bij wijze van
spreken aan de dis genood
van een klein Joods gezel
schap, dat tijdens een dinertje
tegen de achtergrond van
vaak afschuwelijke documen
taire beelden (de Jodenvervol
ging) een gesprek voerde over
de identiteit van het Joden
dom. Een diep geworteld pro
bleem, dat uiteraard moeilijk
in al zijn facetten kon wor
den behandeld, maar de con
versatie gaf soms wel op een
heel zuivere manier inzicht in
het leven van mensen, die on
danks de zwaarste beproevin
gen van het lot, het geloof in
het leven kennelijk niet had
den verloren. Ik moet zeggen
dat het op vele momenten bij
zonder ontroerend was en mij
dunkt ook „onthullender" dan
alles wat ik van bijvoorbeeld
„Holocaust" heb gezien. Ik
heb de film - wegens tijdge
brek - helaas niet helemaal
kunnen uitzitten. Naar ik
weet werd in het laatste deel
vooral gesproken over het zio
nisme: „Hoofd en hart van
het Jodendom", zoals ik eens
uit de mond van Abel Her-
zberg mocht vernemen.
Ook VPRO was „De illusie",
een film over de fotograaf
Wim Noordhoek, gemaakt
door Mat van Hensbergen, die
zijn Werk(en) met de camera
vastlegde of door Klaas Rusti-
cus, die de regie voerde, dat
viel niet precies uit te maken.
Vast staat echter dat de man
die de achtergronden van het
leven met zijn camera vast
legt op zijn beurt met de
filmcamera werd bespied en
dat zulks een bijzonder pure
documentaire opleverde over
een kennelijk heel puur mens.
De familie-zaterdagavond is al
geruime tijd vooral een kwes
tie van film of filmserie, afge
zien deze keer dan even van
Willem Ruis en de Mounties,
maar dat zijn beide fenome
nen die iedereen, al of niet
tot zijn genoegen, al lang vol
komen door heeft. In Tros-
Aktua was Yvonne Habets
bijzonder actief. Onder meer
was zij erop uitgestuurd om
in Spanje een onlangs ontdek
te Nederlandse SS'er - „de
schik van Drenthe" - die des
tijds in eerste instantie bij
verstek ter dood veroordeeld
werd, te interviewen. Ten on
rechte zoals duidelijk bleek,
want zij was in het geheel
geen partij voor de brutaal
kletsende oorlogsmisdadiger.
Dat sierde haar op zich geno
men, maar met het oog op de
gemoedsrust van menigeen
zou het ongetwijfeld beter
zijn geweest als daar iemand
met enig besef en dus enig
weerwerk had gezeten. En
voor Yvonne blijven er ge
noeg andere onderwerpen
over. Zij voerde dan inder
daad ook nog een gesprekje
met de medisch-directeur van
het ziekenhuis in Emmeloord,
waar door een noodlottige
vergissing vier baby's om het
leven zijn gekomen. Die on
dervraging maakte een vrij
warrige indruk, maar dat
werd naderhand door Wibo
van de Linde nader toege
licht: zij was dezelfde avond
om acht uur opgenomen.
Ook Tros-Aktue kwam nog
eens op de proppen met dat
rare interview van mejuf
frouw Ursel Lorenzen op de
Oostduitse televisie. Maar ik
moet er onmiddellijk aan toe-
voegen dat Wibo c.s. op de
uitstekende gedachte waren
gekomen meteen daarna de
gewezen minister van Defen
sie, Stemerdink, aan het
woord te laten die de beteke
nis van de verklaring van de
dame in uitstekend gekozen
bewoordingen tot haar juiste
(nauwelijks bestaande) pro
porties terugbracht.
HERMAN HOFHUIZEN
Elja Pelgrom die als kamerbewoonster Elly veel met de
zonderlinge Ger van Soest optrekt.
Jan Blaaser als Ger van Soest die bij verhuizing vreest
zijn vriendin te verliezen.
N V J. V:§: MUI
stuk dat ik schreef, wel het eerste waar op
tv iets mee wordt gedaan. Bij verschillende
gezelschappen in Nederland liggen stukken
van mij. Die heb ik ze toegezonden met
een vriendelijk verzoek om reactie. Maar
ik hoor er nooit meer iets van. Zo ligt er
van mij ook een stuk in een bureaula bij
de Haagse Comedie, een experimenteel
werkstuk voor uitvoering in het HOT-thea-
ter. Dit stuk gaat over net generatiever-
schil, maar daar heb ik nooit taal of teken
over vernomen. Ze kunnen wel zeggen, dat
Nederland geen goede eigen toneelschrij
vers heeft, maar als je wat probeert krijg
je nergens steun. Dan moet ik een uitzon
dering maken voor toneelgroep Het Cen
trum, want die hebben wel gereageerd op
een stuk dat ik ze toezond".
Rients Slippens, hoofd drama VARA-tv:
„Wij krijgen per jaar wel honderd stukken
toegestuurd. Die kunnen we echt niet alle
maal gebruiken, maar alle inzenders sturen
wij wel een briefje, zodat ze weten waar
ze aan toe zijn. Dat spel van Willem Cap
teyn paste precies in onze opzet van de se
rie „Óns goed recht", al moest er wat aan
geschaafd worden. Je zou dit script van
Willem een toevalstreffer kunnen noemen,
maar door zoals wij doen series op te zet
ten, schep je natuurlijk wel een sfeer
waarin toevalstreffers tot stand kunnen ko
men. Los van welke serie ook gaat het ons
in de eerste plaats om een boeiend ver
haal. In elk geval zien wij het met Willem
wel zitten en zijn we met hem in onder
handeling over meer tv-spelen. Hij krijgt
niet direct een vaste aanstelling, maar we
verwachten wel wat van hem".
Regisseur Feliks Arons: „Sommige inzen
ders van stukken kunnen heel aardige dia
logen schrijven, maar je moet het als re
gisseur bij lezing in beelden zien zitten.
Dat was bij Willem ook niet helemaal het
geval, maar ik zag er wel gelijk perspec
tief in. In overleg met Willem hebben we
zijn stukken kunnen aanpassen aan mijn
ideeën erover. Maar dat doe je als regis
seur niet voor je lol. Telkens als ik zo-iets
heb, ga ik met pijn in mijn maagstreek
naar zo'n schrijver toe".
En als dat allemaal geregeld is, moet het
nog gebeuren, dat de acteurs zich kunnen
inleven in zo'n spel en dat ze allemaal on
geveer een even sterke uitstraling hebben
op het scherm, anders wordt de een door
de ander weggespeeld.
Jan Blaaser: „Daar moet je onderhuidse
voeling voor hebben. Dat leer je niet op de
toneelschool. Als je daar les krijgt van ou
dere docenten, dan leer je die ouderwetse
overdreven toneelstijl aan, compleet met
schermlessen. Op de toneelschool wordt je
karakter als acteur bepaald door de do
cent aan wie je ben overgeleverd. In een
tv-spel moet je het goed eens zijn met de
regisseur, maar verder zo natuurlijk moge
lijk spelen. Anders gaat het er in zo'n spel
allemaal veel te overdreven aan toe, vooral
als er met close ups wordt gewerkt. Voet
ballers kunnen geheel buiten de trainer om
hun eigen spelletje maken, waarmee een
wedstrijd kan staan of vallen. Een acteur
in een tv-spel moet echter op de lijn en in
de sfeer van zijn regisseur gaan zitten. Dat
hoort bij zijn vak. Het verschil met voetbal
is natuurlijk wel, dat in het veld de ma
nier van spelen kan worden opgelegd door
de tegenstander, terwijl je op de tv-vloer
uitsluitend met medestanders om je heen
staat".
boek over de geschiedenis
van zijn land, getiteld „Indo
nesia, land onder de regen
boog". Hierover praat hij met
Aad v.d. Heuvel.
Ned. 122.20 uur.
Bisschop
Pater Alfred v.d. Weijer praat
met bisschop Ernst van Bre
da over zijn boekje „Overwe
gingen over geloven".
Ned. 123.oo uur.
Heidi
In het voorjaar juicht Heidi,
omdat haar vriendin KI ara
naar de bergen komt.
Ned. II 18.59 uur.
Pommetje
Nieuwe start van de serie
„Horlepiep", waarin we ook
kennis maken met een nieuwe
inwoonster in het dorp. Met
de vanouds bekende figuren
van Bram Biesterveld, Henk
Molenberg, Teddy Schaank,
Sylvia de Leur en Paul
Meijer.
Ned. II 19.25 uur.
Geheim
commando
Een piloot met radar in zijn
toestel wordt neergeschoten.
Londen wenst zijn terugkeer
vanwege zijn kennis van het
systeem.
Ned. II 20.27 uur.
Minivoetbal
Vanavond minivoetbalt Rot
terdam tegen Limburg.
Ned. II 21.20 uur.
De Nederlandse filmer Nico
la! v.d. Heyde heeft van Piet
Bambergen een komische de
tective gemaakt in zijn film
„De dwaze lotgevallen van
Sherlock Jones". Het draait
allemaal om een diamant,
waarop kwaadwilligen een
begerig oog werpen, maar die
door Piet Sherlock naïef
wordt bewaakt.
Ned. 119.55 uur.
Vraag wat
In de rubriek „Daar vraag je
me wat" wil men weten waar
om van een doorgesneden
worm twee helften blijven le
ven en hoe zilverpapier bij
kiespijn een vulling kan ver
vangen.
Ned. 119.15 uur.
Benny Hill
De Britse komiek Benny Hill
opnieuw in een reeks dwaze
grappen.
Ned. 121.45 uur.
Mochtar Lubis
De Indonesische journalist
Mochtar Lubis schreef een
Piet als Sherlock met zijn hond Watson.