IÜ1|^ De kogel door de kerk? HEIHERENHOTEI Nieuwe verhalen van Herman Pieter de Boer is vaf oef nil op 9» te hat dat il ken vai ik kai neerlijh hlftSAWi 1 s-aGTS* ^l. ft >^^?^J?EL[Gio\E fovrns. £T-V"g ^^Tiir 1579 Unie /an Utrecht' toch meer jan alleen paar een jaartal rlikt moef-|- ,ok. jef »eo' lijk bij 1^579- Unie van Utrecht. Voor de al voor ,mggjgn een jaartal zonder meer. en 7 Ja Mind er bekend zelfs dan 1600 Slag een bij - Nieuwpoort, dat iedereen kent dat zelfs al weet hij niets van die slag of ebt af- van Nieuwpoort. Toch was die Unie «daan,, van^Utrecht een belangrijk feit. Zelfs nieti wordt vaak gezegd dat ze het begin markeert van de Nederlanden als izelfstandige staat. Als zodanig is ze elk jaar '79 herdacht en dat gebeurt ook in 1979. Voornamelijk in Utrecht zelf met allerlei festiviteiten, concer dan ten. toneelvoorstellingen, winkelwe- e maai ken en ook met een nationale ten- oor de toonstelling 'De kogel door de len nel kerk?', die t/m 4 juni gehouden wordt in het Centraal Museum. eerliji |n feite was de Unie van Utrecht kanke geen grondwet en et veile bepaald geen uit- salarii roepen van een on- ab daai afhankelijke staat, r tegen Het was een defen- 1 op ze sief - verbond dat de wf Staten van de onter» Noordelijke Neder- foevaManden sloten tegen gevoeten - - gemeenschap pelijke vijand, waar- bi] de vraag wie de souverein zou zijn open werd gelaten. De Utrechtse ten- instelling heet 'De kogel door de |kerk?' en dat vraag- iken staat er niet jvallig. De samen- leilers willen ermee ifogen dat niet ionder meer gesteld ian worden dat met Je ondertekening Herma^an de Unie de on- /'^afhankelijkheid van ke'ia''j» Nederlandse 9 L .Staat een feit werd. van hel' reg/j-^gp ^an gezegd oWorden dat de Unie mof'/f tjg- reeks van ge ef weer. beftenissen tussen iders U t568Ebegin van da "80-jarige oorlog en 1609 begin van het Twaalfjarig J Bestand waarbij r.IK£\ Spanje onze onaf- oooo n Hankejijkheid erken- ®^(je een der be- angrijkste feiten yas. Dat blijkt on- meer omdat la- ir. Jelkens wanneer er staatkundige ïilijkheden rezen, naar de tekst -de Unie werd gegrepen en even- Izele wijzigingen van die tekst wer- i voorgesteld. De Barthoiomeusnachl, schilderij van Fr. Dubois. Weergegeven wordt hoe In de nacht van 23 op 24 augustus 1572 te Parijs leiders van de Hugenoten gruwelijk werden vermoord. De Collgny, verwant aan Willem van Oranje, werd uit het raam geworpen en gedood. tsidieeii i ter sta'. Jan van Nassau, broer van Willem de Zwijger en voornaamste initiatiefnemer van de Unie van Utrecht. Het vastleggen van een beeld van die verhoudingen in een tentoonstel ling is een onmogelijke opgave. De samenstellers voelden dat aan en daarom maakten ze naast de ten toonstelling ook een boek, dat even eens 'De kogel door de kerk?' heet. wordt de situatie rond dat laatste jaar bekeken. Die samenstellers zijn drs. S. Groen veld, drs. H. L. Ph. Leeuwenberg, dr. W. M. Zappey. en dr. Nicolette Mout. Wat het boek betreft hebben ze erg goed werk geleverd. Ze zetten niet alleen de staatkundige en militaire feiten op een rijtje, maar geven ook een oordeel over de godsdienstige verhoudingen, die voor het verloop van de gebeurtenissen zo belangrijk waren en ze schetsen de maatschap pelijke en sociale toestanden die in de meeste geschiedenisboekjes al te summier worden afgedaan. Juist wat die laatste kant betreft kan men een verhelderend beeld krijgen. Geloof en handel Een verhelderend beeld krijgt men ook over de gecompliceerde aanlei ding van de tachtigjarige oorlog. Voor een deel school die in de drang naar geloofsvrijheid, al wordt duidelijk gemaakt dat het voorname lijk een kleine groep fanatiekelingen was die om deze reden de zaak op scherp wilde zetten. En ook dat, ge heel tegen de plannen van bijvoor beeld Willem van Oranje in, van die geloofsvrijheid bitter weinig terecht is gekomen. Onder sterke dwang van de overheid werd een protestantise ring doorgevoerd. Katholieken, maar ook doopsgezinden, lutheranen en andere sekten werd gewetensvrijheid toegekend, maar zij konden hun ge loof slechts heimelijk belijden. Die protestantisering is overigens maar gedeeltelijk geslaagd. Aangenomen wordt dat in 1650 de katholieken iets minder dan de helft van de bevol king uitmaakten; de andere helft gaf een lichte meerderheid van calvinis ten te zien tegenover de andere christelijke geloofsvormen. Wat de weerzin tegen Philips zo groot maakte w?s vooral de aanwe zigheid van de Spaanse soldaten die, slechtbetaald, telkens aan het muiten sloegen en vaak een ware terreur uitoefenden onder de bevolking. Dat ging vooral klemmen toen Alva, de IJzeren Hertog, hier een barre orde op zaken kwam stellen. Een der voornaamste motieven Van de opstand was zeker het feit dat handel en scheepvaart onder Philips aan sterke beperkingen onderhevig waren, ook door de voorgestelde be lastingen. Een economisch motief derhalve. Vóór de opstand was de economische macht voornamelijk in de Zuidelijke Nederlanden geconcen treerd. Later verlegde die zich naar het noorden. Onder meer doordat véle kapitaalkrachtige kooplieden naar hier uitweken en ook bekwame handwerkslFèden uit het zuiden irrimi- greerden. Aan de zuidelijke statèn werd ook een enorme klap toege bracht doordat Antwerpen van de zee werd afgesloten, waardoor de handel zich voor een belangrijk-deel naar het noorden, met harrfe naar Amsterdam vërplaatste. Overigens bleef het oer-Hollandse 'zaken zijn zaken' ópgefd doen. Gedurende vrij wel de gehele tachtigjarige oorlog- bleef de handel met Spanje door gaan. Hollandse schepen, geconvoo- ieerd door oorlogsbodems leverden hun produkten aan de vijand en haalden er andere zaken zilver en ook bijvoorbeeld het zout dat onmis baar was voor de verwerking van de haringvangsten vandaan. In feite kan gesteld worden dat op deze ma nier het geld voor de oorlogsvloot, waarmee Spanje werd bestreden, door de vijand werd geleverd. Harnas van Alva Het zijn maar een paar van de feiten die het boek uit de doeken doet. Dat boek is rijk geïllustreerd en veel van compliceerd staatkundige verhoudingen in de jintijd van de Verenigde Nederlan- i waren bijzonder gecompliceerd, feite bleven de afzonderlijke staten jverein, nadat pogingen om een uwe landsheer te vinden telkens er op een mislukking uitliepen. Boek en tentoonstelling hebben de zelfde opzet. Eerst wordt een beeld gegeven van de toestand in 1559, het jaar waarin koning Philips II naar Spanje afreisde, vervolgens wordt de loop der gebeurtenissen geschetst tussen 1559 en 1609 en tenslotte >o<- dïe illustraties vindt men in het origi neel op de tentoonstelling terug. Maar gezegd moet worden dat het boek zich" gemakkelijker laat lezen dan de tentoonstelling. Hoewel daar sprake is van een goede tekstbege leiding wordt een bezoek zonder fik se feitenkennis vooraf een moeizame aangelegenheid. Het verdient dan ook aanbeveling dat geïnteresseerden zich eerst het boek aanschaffen en pas daarna de tentoonstelling gaan bekijken. Dan gaan niet alleen mar kante zaken spreken als het harnas van Alva of het schilderij van de Bartholomeusnacht, dat iedereen van plaatjes in de geschiedenisboeken kent maar dat vrijwel niemand (in Lausanne) gezien heeft, maar worden Ook al die andere dingen, schilde rijen, prenten, documenten, wapens, gebruiksvoorwerpen etc. interessant zonder dat men telkens een lange 'tekst moet yerwerken. Dat laatste worat, zeker als er wat belangstelling is, er niet gemakkelijker op, want de inrichters moesten kampen met een gebrek aan ruimte dat er oorzaak van kan zijn dat het al bij een bo- ven-minimaal bezoek dringen wordt. Behalve het boek is er ook een spaarzaam geïllustreerde catalogus met summiere vermelding van de ge- exposeerde voorwerpen. Dan blijkt dat tentoonstelling en boek toch een eigen leven zijn gaan leiden, want er is meer te zien dan wat het boek geeft. Van dat meer zijn meestal geen afbeeldingen, zodat men later louter op de herinnering moet af gaan. want de catalogus is in die gevallen al te summier. Ook is er Pamflet tegen de her vorming. In de perio de 1559-1609 speel den kogel (wapengek letter) en kerk (gods dienstige tegenstellin gen een belangrijke rol. In deze houtsne de wordt door een duivelse hervormer een katholiek kerkje onder vuur genomen. soms sprake van nuance-verschillen. Zo zegt het boek van Lumey, dat hij wreed was, maar rept niet over de martelaren van Gorcum. Deze slacht offers van de wrede veroveraar van Brielle komen in de vorm van een gravure wel voor op de tentoonstel ling. Voer voor numismaten Voor numismaten is er een erg aan trekkelijk onderdeel dat de gehele behandelde periode vastlegt in de vorm van penningen, te beginnen met Karei V en Philips II en eindi gend met een penning die in 1609 werd geslagen bij de vernieuwing van de verbonden van de Republiek met Frankrijk en Engeland. In totaal zijn er 105 stuks te zien, begeleid door een aparte catalogus die alle stukken afbeeldt en beschrijft. En in de Tuinzaal van het Centraal Museum is nóg een aparte tentoon stelling die laat zien hoe vroeger het jaar '79 werd gevierd. Dat gebeurde in een stijl die de onze niet meer is en die laat zien hoe vaderlandse ge voelens kunnen evolueren. Ook hier plaats voor nostalgie? Misschien toch wel een beetje. Want toen was er echt feest, nu alleen een postze gel, een boek. een tentoonstelling en alleen in Utrecht wat feestelijkheid waar zelfs de doorsnee-Utrechter geen warm gevoel aan zal overhou den. VOLKERING Burits van Nassau, prins van Oranje, afgebeeld als veldheer door J. Saenredam. Willem van Oranje, portret door Willem Key. De eerdere verhalenbundels van Herman Pieter de Boer, de min zame en zorgvuldige Volksschrij ver, hadden een bepaalde vrijblij vendheid, die een basis was voor het amusante karakter ervan. „De Vrouw in het Maanlicht", „Het Damesorkest en andere ver halen", „De Kellerln en andere verhalen", drie bundels die door uitgeverij Elsevier op overeen komstige wijze zijn gebracht: met tekeningen en omslag van Pat Andrea. Nu voegt zich In deze reeks „Het Herenhotel en andere verhalen" en naar uiterlijk lijkt het een voortzetting ervan. Dat is, zo blijkt bij lezing, echter niet helemaal het geval. De verhalen van Herman Pieter de Boer (in de drie vorige bundels) kenmerkten zich door een aantal elementen: ongewone gebeurtenis sen bij gewone mensen, nostalgi sche herinneringen aan een re cent, maar voorbij verleden, de ongewoonheid van het dagelijkse. Allerlei variaties op dat thema zijn in de drie vorige bundels te vin den. In het nieuwe verhalenboek van Herman Pieter de Boer is er opeens een heel nieuwe dimensier De nostalgische herinneringen aan de jaren twintig of dertig (die op een vage. maar heel aanwezige manier voorkwamen in de verha len) zijn vervangen door een heel ander soort ervarings- en symbo lenwereld: de Tweede Wereldoor log. Nergens overigens komt in de verhalen van dit boek een directe verwijzing naar de jaren 40-45 voor, maar in allerlei details blijkt dat de achtergrond van elk ver haal in deze bundel (en die ach tergrond is een oorlog) toch de Tweede Wereldoorlog moet zijn. Het eerste verhaal heet „Wat alco hol vermag" en het schetst een heftige ruzie tussen twee gelief den. De vrouw die in de steek ge laten wordt gaat een paar dagen op een afschuwelijke manier aan de drank, komt tot haar positieven als haar vriend onverwacht weef terugkomt. Hij vertelt haar, wat zij door de drank gemist heeft: het land is intussen bezet door de vijand. Een ongelooflijk knappe introducé tie tot een reeks verhalen die een spannende thematische samen hang hebben. Gewone gebeurte- rn andere vcrualoi Herman Pteler de Boer nissen, ongewone gebeurtenissen, nu niet in referentiekader van nos talgische herinneringen maar in een gruwelijke wereld, waar din gen gaande zijn, die in de verha len weliswaar niet genoemd of be sproken worden, maar die toch de herkende werkelijkheid erachter vormen. Van de andere kant kun je je af vragen (en naar mijn schatting zal die vraag bij meerdere lezers le ven) of de oorlog hier niet louter als effect is gebruikt, zoals de dorpsgemeenschap (in „De Vrouw in het Maanlicht") en de stad uit de jaren twintig of dertig (in „De Kellnerin" en in „Het Damesor kest") nu niet vanwege de ver- haalmogelijkheden vervangen zijn door de oorlog. Waarin Hitier Het- man Spalla heet, zoals de vijan den allemaal Spalla heten. Alle maal mensen en gebeurtenissen die met de bezetting te maken hebben. Heel geestig vaak, zoals dat verhaal van die rustige burger man, die een brug opblaast, daar door te laat op zijn werk zal ko men en daarom ook de prikklok en daarmee de fabriek opblaast. Of het titelverhaal, dat aan het einde van het boek geplaatst is (er volgen dan nog drie spannen de episodes): „Het Herenhotel", waarin op kamer 16 een zeer dure dame de heren ontvangt. Als de hoofdpersoon van het verhaal het geld bijeen heeft voor deze me vrouw. blijkt zij de vriendin van Hetman (de dictator) te zijn. Vol verrassingen, vol wendingen, die je niet voorziet. Een knappe bundel, die eigenlijk en dat is een eenvoudige konstatering een basis legt voor een roman. De thematische eenheid in deze bundel is zo sterk, dat het verwijt dat gemaakt kan worden, dat HeN man Pieter de Boer de oorlogs- 'achtergrond uitsluitend vanwege het effekt koos, niet veel steek ■houdt JAN VERSTAPPEN Herman Pieter de Boer: „Hel Herenhotel en andere verhalen", uitgeverij Elsevier Manteau, Am sterdam. Prijs 14,90. Met teke ningen van Pat Andrea.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 23