Nieuwe start met Wild Places Art JAZZ Ensemble i oICMgago nog altijd ':t belangrijk PL ATTN Duncan Drowne £<imcert»agenda Sfinx Al jaren is de Haagse formatie Sfinx ac tief (zij het in verschillende samenstellingen), maar nog nimmer resulteerde dat in een elpee. Het is er nu ein delijk toch van gekomen. Onder de uiterst strakke leiding van Kayak's toetsen man Ton Scherpenzeel heeft de vijfmansgroep, met als grote steunpilaren en oudgedienden zanger John Philippo en gitarist Peter Langerak „Holy Cat" opge nomen. Na het beluisteren van deze elpee ligt één woord op de lippen: preten tieus. Sfinx zoekt het in de melodieuze rock, met licht symfonische trekjes, een muziekvorm die momenteel opgeld doet niet alleen in Nederland, maar zeker ook in Amerika. Er is zodoende erg veel vergelijkingsmateri aal voorhanden, en weeg je daar Sfinx tegen af dan blijft er weinig positiefs over. Elk van de elf compo sities zijn qua opbouw en uitwerking onder de maat, ze missen allemaal de „swing" die ze zouden moe ten hebben. De nadruk ligt te veel op de zang van Phi lippo en te weinig op de rit mesectie, hetgeen een wat steriele sound oplevert. Zou de muziek wat voller klin ken dan zou al een deel van Sfinx's handicap zijn verdwenen. Een ander na deel is dat producer Ton Scherpenzeel de groep veel te strak in de hand heeft gehouden. Nergens valt ook maar iets van de ongetwij feld aanwezige solistische kwaliteiten van de groepsle den te bespeuren, behalve dan zanger Philippo, die te vens leverancier is van de magere teksten. Iets minder pretenties en een wat losse re aanpak valt Sfinx van harte aan te bevelen. (Poly- dor). Roxy Music Na een stil teperiode van bijna drie jaar is Roxy Music terug. Met de elpee „Manifesto" bewijzen Bryan Ferry, Phil Manzanera, Paul Thompson en Andy Mackay, zijnde de harde kern van Roxy, nog steeds in staat te zijn tot het maken van een goed product. Roxy Music is een klasse-formatie, met een enorme rijkdom aan talent, alleen is het de jaren waar in men met solo projecten is bezig geweest met de cre ativiteit wat magertjes ge bleven. Veel nieuws is er daarom op .Manifesto" niet te horen. Sommige num mers zijn een lijnrechte af stamming van Roxy Music's laatste studio elpee „Siren". Hierin is de typische Roxy- sound duidelijk hoorbaar en (naakt de groep een hechte mdruk. Andere nummers hebben meer de sfeer die sprak uit de solo-platen van Bryan Ferry en deze songs zijn, evenals de soloprojec ten van deze zanger, weinig inventief. De zwakte van Roxy Music is waarschijn lijk de sterkte van de per soonlijkheid van Bryan Ferry. Door zijn allesover heersende persoonlijkheid drukt hij een zeer groot stempel op de muziek. De rest van de groep, rijk geta lenteerde, maar weinig in te brengen hebbende instru mentalisten, dansen naar de pijpen van Bryan, die borg staat voor een financieel succes. Iemand als Eno, die alleen op de eerste twee el pees van Roxy Music deel uit maakte van de groep kon zich onttrekken aan de druk van Ferry. Het kwam hem op denderende ruzies en uiteindelijk een gedwon gen vertrek uit de groep te staan. Wellicht was zijn aanwezigheid bij deze reü nie onontbeerlijk, om aan de matheid die er nu toch wel een beetje over ligt, te ontkomen. Die matheid geldt overigens uitsluitend kant twee, die duidelijk op de Amerikaan se markt gerichte nummers bevat. De eerste kant heeft nog iets van de oorspronke lijkheid die het oude Roxy kenmerkte, hoewel vrijwel nergens sprankeling in de muziek klinkt. Het eerste nummer van de plaat, de ti telsong „Manifesto" heeft een schitterend intro, waar in de saxofoon van Andy Mackay klinkt als een mist hoorn. Na een minutenlang dreigend en monotoon intro valt Ferry in met het van hem bekende stemgeluid. Het nummer is met „Still Falls the Rain" het beste van de plaat Laatstge noemd nummer valt op door een weinig strakke melodielijn en uitstekende wisselingen van ritmes. Ronduit zwak zijn de num mers „Cry, cry,cry" en „Spin me Round". (Polydor) George Harrison George Harrison is nooit een echte rock roller geweest. Al in de dagen van The Beatles schreef hij de rustige pop nummers. Zijn solo-elpees zijn dan ook niet erg onder hevig aan veranderingen. Op zijn nieuwe langspeler, simpelweg „George Harri son" genaamd, vervolgt hij de al ingeslagen weg der weinig opwindende muziek. Dat betekent dus dat hij platen maakt voor de al wat oudere luisteraar, die op zoek is naar easy liste ning muziek. Deze zijn bij Harrison aan het juiste adres. Zeurde hij vroeger nogal eens over het geloof, na zijn huwelijk heeft de liefde ook in zijn teksten een belangrijke plaats inge nomen. Uit de nummers straalt een zekere blijheid. Professionele studio-muzi kanten staan er borg voor dat de muziek foutloos uit de groeven komt Steve Winwood bijvoorbeeld laat de klanken uit zijn moog zweven en levert lekkere achtergrondvocalen. Let ook even op het gitaar-intro van Eric Clapton op „Love co- mes to everyone", een num mer dat het als single uit stekend zou doen. Het beste nummer van de plaat is „Soft-hearted Hana", met een geraffineerd bespeelde shde-gitaar. Aan het einde van het nummer wordt de snelheid vertraagd en ver sneld, het ligt dus niet aan de draaitafel. (Dark Horse- fWEA). „Amerika is voor mij het belangrijkste land. Als ik ergens wil doorbreken dan is het daar wel. Als musi cus heb je meestal niet zo heel veel tijd om je waar te maken, daarom moet je in de korte tijd die je krijgt zoveel mogelijk ver dienen en dat kan in Ame rika. Ik denk erover om er een tijdje te gaan wonen, want ik geloof dat je al leen op die manier kan doorbreken. Het heeft vol gens mij geen zin om dat vanuit Engeland te probe ren. Er is net een goed con tract afgesloten met Sire Records, die mijn elpee deze maand in Amerika uitbrengt" zegt de Engelse zanger-gitarist Duncan Browne. „Amerikaans succes heeft zijn voordelen. Het betekent dat je in elk Engels televi sie-programma zomaar kan komen optreden en dat lukt niet als je alleen in Enge land succesvol bent. Ameri kanen zijn gek op heavy metal-bands, en die veraf schuw ik. Gelukkig is men in Engeland uitgekeken op langharige musici, die met eindeloze gitaarsoli en de geluidsinstallatie op 100 mil joen decibels het publiek voor zich proberen te win nen. Engeland is een inter essant land, maar er gebeu ren te veel onvoorspelbare dingen. Zo zijn het dikwijls bizarre nieuwe platen, die hits worden. Als er in En geland geen exemplaar ver kocht wordt, zal ik geen traan laten als de elpee maar wel goed loopt in de Verenigde Staten, West Duitsland en Japan" zegt Duncan. Hij was samen met zijn vriendin Mary in Ne derland voor de televisie-op name van zijn single „Wild Places", het titelnummer van zijn nieuwe elpee. Dat naar Nederland komen gaf nogal wat problemen omdat op het Londense vliegveld Heathrow bleek, dat hij zijn paspoort was vergeten, waardoor hij pas laat in Nederland arriveerde. Zijn loopbaan in de muziek begon in 1967. „Ik was net 17 jaar. Bij een ontmoeting met Andrew Oldham, toen manager van de Rolling Stones, werd ik zo gefasci neerd door die zonderlinge figuur, dat ik de toneel school in Londen verhet om me aan de muziek te wij den. Met Andrew heb ik mijn eerste elpee „Give me, take you" opgenomen. Sindsdien is mijn carrière vreemd verlopen". „De muziek van die eerste elpee was erg vriendelijk en gebaseerd op mijn Spaans gitaarspel. Nu is het geba seerd op de electrische gi taar en dynamischer. „Give me, take you" is eigenlijk de enige plaat, op de nieu we „Wild places" na die ik nog steeds erg goed vind. ,JIet is technisch een com plete chaos en de productie van Andrew Oldham is af schuwelijk maar het heeft zijn eigen sfeer en charme. In die tijd was ik helemaal niet geïnteresseerd in rock muziek. Ik hield meer van klassieke muziek. Ik luister de alleen maar naar de groepen die toen populair waren zoals The Beatles. Het was een heerlijke tijd om in Londen te wonen. Ik had met een vriendin een apartement in Chelsea, het absolute centrum van de stad. Het vriendinnetje had iets met The Beatles te ma ken, dus ik zag ze erg vaak. Het is jammer dat Londen nu veranderd is. Creatief lijkt de Engelse hoofdstad uitgebloeid te zijn. Er zijn natuurlijk wel wat bizarre gebeurtenissen en er was de punk maar dat was meer een gril, omdat men wat daarvoor gebeurd was zat was. Wat er momenteel uit Londen komt zal de wereld echt niet meer veranderen, zoals dat in de jaren 60 wel gebeurde". „Na 'Give me, take you' dacht ik helemaal niet aan een carrière in de muziek en heb ik lange tijd niets gedaan. Ik was niet geïnte resseerd in de muziekindu strie en dat ben ik nog steeds niet Mijn interesse gaat uit naar het schrijven van nummers en het maken van een plaat, maar dat is iets anders dan de industrie zelf. De industrie zit vol mensen die ongelooflijk ver velend zijn en die de groot ste leugens over zichzelf en over het leven vertellen. Ik wil me daarom niet té veel met dat gepeupel ophouden. Het krijgen van de controle over de technische aspecten van de platen-industrie is veel belangrijker". Daarom produceert Duncan nu zijn eigen elpees. Hij loopt ook met het plan rond om over een aantal jaren zijn eigen platenmaatschappij op te richten.Na zijn eerste elpee heeft Duncan vijf jaar niets gedaan. Het was voor hem een moeilijke tijd maar hij overleefde door hulp van zijn vrienden. „Ik woonde bij een vriendin. Het klinkt eigenlijk niet zo leuk, maar zij betaalde alles. Gelukkig gebeurt dat niet meer". Hij kijkt in de richting van zijn vriendin Mary, die in alle ernst de laatste Nederlandse roddelbladen doorwerkt en zegt: „Is het niet zo, schat". Er komt echter geen ant woord. „Het is nu eigenlijk andersom" gaat Duncan verder. Toen hij de London Aca demy of Music and Drama tic Art (LAMDA) verliet heeft hij nog wel een tijdje bij de leraar van de acade mie compositieleer gestu deerd. „Die leraar maakt nu veel arrangementen voor Andrew Lloyd Webber. Ik wilde filmmuziek schrijven en heb dat in 1969 ook voor een Duitse film gedaan. Het was de enige carrière, die ik voor mezelf zag zitten. Er zijn plannen om het nu weer te gaan doen, maar in deze industrie moet je je eerst waar maken op één terrein. Daarom wil ik in de komende twee of drie jaar naam maken als solo artiest met twee of drie el pees voordat ik ook andere dingen ga doen zoals acte ren, produceren en filmmu ziek schrijven". Het eerste platencontract dat Duncan Browne afsloot was met het Immediate-la bel van Andrew Oldham. „Ik ben op een dag zijn kantoor binnen gestapt, waar veel moed voor nodig was, en heb Andrew samen met mijn vriend Davey Morgan, die nu klassiek gi taarleraar is en zelfs een graad in de muziek heeft, wat nummers voorgespeeld. Hij wilde ons direct hebben, zwaaide met een cheque in de lucht en duwde het vijf jarige contract er onder. Het was het meest absurde contract dat ooit gemaakt is. Ik moest al mijn eigen kosten betalen en kreeg twee en een half procent aan royalties. Het was erg moeilijk om onder het con tract uit te komen. Uitein delijk ging de platenmaat schappij failliet omdat An- Zaterdag 10 maart X- De Haagse groep Illusion Ray Spex geeft een concert J^ear op in net raara van in het Amsterdamse Paradi- Troje m Den Haag. so Zaterdag 17 maart De Woensdag 14 maart - De formatie Captain Coke Amerikaanse formatie ,ZJen on horen m het Earth Wind Fire komt ^d va" TroJe Den naar Nederland voor een optreden in de Ahoyhal in Maandag 19 maart - De Rotterdam. Het concert is Amerikaanse zanger Lou reeds uitverkocht. fwtrfed' °P m theater In het Paard van Troje in Carre >n Amsterdam. Den Haag treedt de rock- Dinsdag 20 maart - Twee-., reggae formatie JatyJah op. de concert van Lou Bawls m de Doelen te Rotterdam. Vrijdag 16 maart De Maandag 26 maart De Haagse groep Illusion Nina Hagen Band komt treedt op in het Paard van voor een concert naar Car' Troje in Den Haag. ré in Amsterdam. Duncan Browne en zijn vriendin Mary drew en zijn partner waar schijnlijk te veel auto's en antiek hadden gekocht, zo dat er op een gegeven mo ment geen geld meer was. Ik geloof dat ze het geld van CBS hebben gekregen, maar we moeten daar maar niet te veel over praten. Ik heb toen weer een tijd niets gedaan, ben van mijn pla tencontract afgekomen en kwam met hulp van Dono van in contact met Mickey Most. Met hem heb ik een succesvolle single „Journey" en de bijzonder slechte el pee „Duncan Browne" op genomen". Tot mijn 25ste liep alles op rolletjes. Ik ontmoette prachtige, fascinerende vrouwen en hoefde nooit te werken. Ik reisde over de wereld en rekende er ge woon op dat alles op zijn pootjes terecht zou komen. Na die hitsingle „Journey" veranderde dat echter". Met Peter Godwin is Duncan toen de groep Metro begon nen, maar dat is niets ge worden. „We gingen na de redelijke elpee „Metro" uit elkaar omdat we, hoewel we goede nummers hadden, niet tevreden waren over de situatie". Mijn nieuwe platenmaat schappij heet Loco-records. Theoretisch stond ik al bij ze onder contract. De twee bazen van Loco hebben na melijk Transatlantic opge kocht. Ik hoorde bij de ca- taloges van deze platen maatschappij. We erfden el kaar dus. Ze zeiden tegen mij laat eens zien waar je mee tevoorschijn kunt ko men. Ik heb toen aantal nummers geschreven, wat niet gemakkelijk was. Ik heb altijd moeite gehad met het schrijven van liedjes. Het probleem is dat ik nooit weet waarover het zal gaan. Pas na een dag of misschien een maand ploe teren, als ik eindelijk twee goede zinnen heb, weet ik waar het nummer over zal gaan. Ik produceer honder den vellen vol rommel, die allemaal in de asbak ver dwijnen. Aleen wat ik zelf erg goed vind, komt op de plaat te staan en dat is niet zoveel. Bij de platenmaat schappij waren ze erg en thousiast over de nummers, waar ik na lange tijd mee voor de dag kwam en vroe gen me een elpee te maken. Ik ging akkoord maar zei dat ik hem wel zelf wilde produceren en dat is ge beurd. Het was niet makke lijk en door die eigen pro ductie heeft het album 7000 pond meer gekost. Ik ben nog niet helemaal tevreden over mezelf, maar ik geloof dat het bij de volgende plaat beter zal gaan". Dun can vindt dat deze elpee een startpunt is. Wat hij er voor heeft gedaan hoort bij zijn leerperiode. „Ik begin nu ook de technische kant van het platen opnemen te leren. Gelukkig had ik een goede technicus bij de op namen: Ray Hendriksen, die al mijn domme vragen heeft beantwoord, vragen die een musicus eigenlijk niet aan zijn technicus moet vragen. Als ik net iets meer geld zou hebben gekregen, had ik een aantal nummers opnieuw gemixed. Het is namelijk belangrijk dat een plaat technisch goed in el kaar zit. Hij moet goed bij de mensen overkomen". Duncan werkt op commer ciële basis omdat hij niet alleen verantwoordelijk is voor de plaat maar ook voor het geld wat er aan gespendeerd wordt En om dat het uiteindelijk zijn geld is, moet hij voorzichtig zijn. „Je moet er rekening mee houden dat als mijn elpee niet goed loopt niemand me als producer wil hebben Duncan Browne gaat over twee maanden weer de stu dio in om met dezelfde ses sie-muzikanten die op „Wild places" meespeelden en die inmiddels vrienden van hem geworden zijn, aan zijn nieuwe elpee te werken". In september komt er een Eu ropese tournee en begin volgend jaar een serie Ame rikaanse concerten. „Ik wil met dezelfde muzikanten, die op de langspeler mees pelen op tournee. Ik kan echter niet tegen ze zeggen wordt lid van mijn band want dit soort veel gevraag de sessie-spelers tekent nooit een contract Ik kan wel vragen of we de elpee en een korte tour doen". Hoe het allemaal zal lopen weet Duncan nog niet. Hij hoopt voorlopig alleen dat zijn single en elpee goed zullen verkopen. Chris Rea nieuwe plaat De Belgische zanger Raymond v.h. Groene- woud, die eind vorig jaar een ongeluk kreeg maakte met zijn fraaie debuut-elpee „Whate ver happened to Benny Santini" heeft een nieuwe plaat opgenomen, die in april moet uitkomen. Gus Dudgeon, die de eerste lang speler produceerde was weer van de partij. De titel van de plaat is „Beltics". Chris maakt laterdeze maand in Engeland een korte tournee of hij ook naar Nederland kom t is nog niet bekend. Raymond v.h. Groenewoud naar Engeland Ej De Belgische zanger Raymond v.h. Groene- B woud, die eind vorig jaar een ongeluk kreeg H en hierdoor zijn Nederlandse tournee moest B afbreken, komt dit in oktober goed maken als hij een maand lang in ons land optreedt In mei krijgen we alvast een voorproefje als hij o.m. in Dordrecht een concert geeft. Vol gende week vertrekt hij met zijn band naar Engeland om in de Nick Lowe-studio in Londen zijn op Nederland gerichte elpee op te nemen, die in mei moet verschijnen. Zoals wij al eerder schreven zou deze lang speler wel eens de verrassing van het jaar kunnen worden omdat Raymond met zijn muziek buiten de normaal geachte popmu ziek wil stappen en een nieuw geluid probe ren. Amanda Lear gaat trouwen De Zwitserse disco-zangeres Amanda. Lear gaat trouwen. Over een dag of tien moet de plechtigheid in Mexico plaatsvinden. Haar aanstaande echtgenoot heet Alain Philippe Malagnac, die o.m. als producer van Sylvia Vertain werkzaam is geweest Het enige pro bleem dat zich bij dit huwelijk voordoet is dat Amanda Lear geen Frangaise wil wor den. Is er geen andere keus, dan trouwt ze niet Bij de complete collectieve improvisatie maken de jazz-musii totaal-theater waarbij het beschilderen van het gezicht hoort. Aan het eind van de zesti ger jaren werd in Chicago een groep opgericht die grote invloed zou hebben op het onstaan van een avant-garde in de Ameri kaanse jazz, The Art En semble of Chicago. Voor musici met nieuwe ideeën in de jazzmuziek was in New York geen ruimte en geen belangstelling. Groten als Eric Dolphy en John Co It ran e waren overleden, mensen als Albert Ayler en Miles Davis waren teveel met zichzelf en hun eigen muziek bezig om school te maken of aansluiting te bieden. Chicago daarente gen bood eerst in alle stilte al een fel geschakeerd pa let van jazznieuwlichters. Sun Ra was er bezig met zijn Archestra, en de Asso ciation for the Advance ment of Creative Musicians (AACM) gaf lezingen, orga niseerde concerten voor mu sici op zoek naar een nieuw eigen idioom. De werkgroep Creative Construction Com pany kwam er uit voort (met platen op het MUSE- label), het Roscoe Mitchell Art Ensemble (Platen op NESSA) gedeeltelijk ook. Een aantal willekeurige na men uit die combinaties: Vi olist Leroy Jenkins, rietbla zer Anthony Braxton, pia nist Muhal Richard Abrams, trompettist Lester Bowie, bassist Malachi Fa- vorst. Eén naam is niet zo> willekeurig: Muhal Richards Abrams, een van de oudere musici tussen de vernieu wers, voorzitter dan de AACM en zo'n beetje de vaderfiguur van de vernieu wing in Chicago. Rond hem werd in '68/'69 The Art En semble of Chicago opge richt, een groep die welis waar onmiddelijk naar Pa rijs vertrok om daar een dankbaarder publiek te zoe ken en te vinden dan in Amerika, maar die toch in het thuisland een ontwikke ling op gang bracht. Avant- gardisten uit Chicago trok ken naar New York, daar vonden ze aansluiting met New Yorkse gelijkgestemde musici en daaruit onststond dan weer de befaamde „loft scene", met concerten in „lofts" (zolders van pakhui zen o.a.) die steeds meer de aandacht trokken. Niet dat de muziek van loft-mensen als Sam Rivers, Braxton, David Murray, Oliver Lake nu wat stijl betreft zo ont zettend veel met elkaar te maken had. Die „loft scene" bleek meer een plaatsbepS ling tegenover de geïnstitutt onaliseerde jazz in commer- ciële(re) clubs van New York. Van die „loft scene" in is New York overigens ook niet zo bar veel meer over. Alleen Sam Rivers' Rivbea Studio schijnt nog volop te draaien, de rest is erg marginaal geworden. Trouwens de meeste loft- mensen toeren volop door de wereld en maken met, of los van elkaar platen (de eerste, interessantste loft, muziek is te vinden in de serie Wildflowers op hej Iwia Navigation-label). Maar merkwaardig is da] het Art Ensemble of Chica go nog net zo bestaat als iri de dagen van Parijs 1969; De groep is momenteel op toernee door Europa, doet enkele plaatsen in Neder land aan (Den Haag blijft helaas verstoken) en werkt onverdroten voort aan hét ideaal van de complete col lectieve improvisatie. VoOf wie het allemaal nieuw té; een vreemd soort jazz, met parodistische elementen, ge sproken teksten, de krank zinnigste instrumenten, bel letjes, gongs, fluitjes en si renes, gebracht door een aantal beschilderde lieden die van hun optreden een muzikaal totaal-theater ma ken. Op het Affinity-label staat een van de eerste op namen die de groep in '69 in Parijs op de plaat zette (overigens pas vorig jaar uitgebracht): Je hoort van Lester Bowie, Roscoe Mit chell, Joseph Jarman, Mala chi Favors (inmiddels is drummer Don Moye de gé-1 lederen komen versterkenj soms wat mager geëxped' menteer dat opeens kal omslaan in interessante, gé- spannen klankcombinaties,' dan weer puristisch, met Afro-invloeden, dan weer geënt op Europese vernieu wingen in de jazz. „A Jack son in your house" heet die elpee (AFF 9) vol, met een moeilijk woord, multi-idio- matische muziek, met voor al Bowie en Favors in op vallende rollen. The Art En semble of Chicago is anno 1979 nog altijd een belang rijke groep, al was het al leen maar om de invloed die er van uitging naar de nog nieuwere jazz. BERTJANSMA Dit is dus de nieuwe Champagne, razend populair in Duitsland en Zwitserland. Let op de nieuwe kleding, het decor, maar vooral op de nieuwe single „That's life".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 14