^TiIfl j|n PLATm KLASSIEK Concert-agenda Herwaardering wan indrukwekkend strijkkwartet van Zemiinsky Stephan Suike een druk baasje te UFO Een van de schitte rendste live-elpees, die sinds lange tijd verscheen, is de nieuwe dubbelaar van de Engelse formatie UFO. Is het niet zo dat hardrock bands het beste live tot hun recht komen? Op „Strangers in the night" komt dit duidelijk naar voren. Nummers, die op de studio-elpees niet zo wt de verf kwamen, krij gen plotselmg vaart Op het podium komen de mu zikanten tot leven. Ze blij ken prima musici te zijn. Luister maar naar de fan tastische solo's van gitarist Michael Schenker, die in middels de groep verlaten heeft Hij wordt onder steund door een stuwende basgitaar en drums. Niet alleen de gitaar maar ook de piano speelt een belang rijke rol in de muziek van de band. Rock voert de bo ventoon, al zijn er ook een aantal zeer fraaie ballads. Live bewijst UFO, dat ze terecht tot de beste hard rock formaties gerekend mag worden. Het applaus is gelukkig tot het mini- muum beperkt gebleven en zorgt er, doordat de num mers elkaar nu snel opvol gen, voor dat de plaat een ware happening wordt Er moet een compliment naar producer Ron Nevison, die de band in al zijn glorie op het toneel heeft weten te vangen. „Strangers in the night" werd opgeno men tijdens een Ameri kaanse tournee van de band en is een voltreffer. (Chrysalis/Ariola). Generation X Wil Gene ration X op The Who of op hun grote voorbeeld Ian Hunter lijken. Muzikaal klinkt de band eigenlijk als geen van beiden, al doen ze erg hun best Waren de eerste singles van deze En gelse formatie in ieder ge val behoorlijk afgewerkt en muzikaal best interessant. Op hun nieuwe tweede el pee is daar niets van terug te vinden. De plaat „Gene ration X" is eigenlijk één grote mislukte poging. Het is een roek-album vol onef fenheden. Zo wil zanger Billy Idol té veel woorden in de korte nummers stóp pen, waardoor ze in een razend tempo en bijna on verstaanbaar gezongen worden. Daarbij is de tekst ook niet afgestemd op de muziek. Bob Andrews houdt zijn overgemoduleer- de gitaar op verkeerde mo menten in en zo vallen er gaten in de muziek, die er niet horen. De drum daar in tegen dramt in een disco achtig tempo zonder veel variatie door en schijnt geen rekening te houden of willen houden met de rest van de band. Zanger Billy Idol, die met bassist Tony James de meeste nummers schrijft, probeert boven het geweld uit te komen om over al zijn frustraties te zingen. Generation X, die veelbelovend begon, zal zich moeten bezinnen. Roek-rebellen zijn uit de mode. We zijn weer in een tijdperk beland waar mu ziek gemaakt worHt^n Haf, schijnt Generation X verge ten te zijn. (Chrysalis/Ario la). Kenny Rogers De Ame rikaanse zanger Kenny Ro gers heeft een lange muzi kale carrière achter zich. De singles „Lucille" en Ruby (Don't take your love to town)" bezorgden hem internationale faam. Hij houdt zich nu nog voornamelijk bezig met country westernmuziek, maar is ook thuis in de rock roll. Op zijn nieu we elpee „The gambler" heeft hij een geslaagde po ging ondernomen wat uit de country hoek te komen. Zo is het titelnummer van de plaat een mooie ballade geworden evenals bijvoor beeld „King of oak street", waar Kenny met een rusti ge, hese vibrerende stem zingt Een acoustische gi taar met op het juiste mo ment toegevoegde vioolpar tijen maken het nummer tot een van de hoogtepun ten van de langspeler. Bill Justis leverde uitstekend werk al arrangeur niet al leen op „King of oak street" maar ook op het Frank Sinatra-achtige „She believes in me". Naast deze ballads is er ook country- rock te beluisteren. Zo spe len in „Making music for money" de solo-gitaar en swingende piano belangrij ke rollen en kan Kenny Rogers zich vocaal lekker uitleven. Op „The gambler- ".die geproduceerd werd door Larry Butler, blijkt nog eens dat Kenny Rogers niet in één hoekje geplaatst kan worden.(EMD. Gary Moore Dat Gary Moore een voortreffelijke solo-gitarist is, wisten we al. Staaltjes van zijn vak manschap liet hij horen bij de Ierse Thin Lizzy, op de elpee „Variations" van An drew Lloyd Webber en eer der bij de jazz-rock forma tie Colosseum II. Wie van zijn kwaliteiten nog niet overtuigd is, moet maar eens luisteren naar zijn eerste solo-elpee „Back on the streets" waar Gary Moore zich ontpopt als een ware rock en jazz-rockmu- zikant. De plaat start met het opwindende titelnum mer, dat uiterst geschikt is om als single uitgebracht te worden. Naast lekkere zang, tovert hij mooie ge voelige solo's uit zijn gi taar. Vocaal wordt hij bij gestaan door Thin Lizzy frontman Phil Lynott, die met een sonovox-stem de achtergrondvocalen levert. Bij de rock nummers op deze elpee krijgt hij hulp van de bijna voltallige Thin Lizzy-band. Zo is zanger, bassist Phil Lynott nadrukkelijk aanwe zig op „Don't believe a word", dat hij schreef voor zijn eigen band, maar nu met doordreunende bas- loopjes in een langzamere uitvoering op Gary's elpee staat. Voor de jazz-rock nummers heeft Garry een andere band rond zich ver zameld. Deze bestaat uit: Si mon Phillips; drums, John Mole; basgitaar, en Don Airey; diverse toetsenin- strumenten. De jazz-rock nummers zijn in de stijl van Jan Hammer geschre ven. Luister bijvoorbeeld naar „What would you ra ther bee or a wasp" met in de stijl van Hammer, een gevecht tussen gitaren en synthesizer. Vermeldings waar dig is verder het su- perromantische „Parisienne walkways" met een huilen de gitaar, door synthesizer voortgebrachte vioolpar tijen en een droevig zin gende Phil Lynott, die met achtergrondzang geholpen wordt door Gary Moore. (MCA/EMI). Maandag 19 februari Optreden van de Engelse hard- roek-formatie Status Quo in de Jaap Eden Hal in Am sterdam. Maandag 26 februari De Amerikaanse Jacksons ko men naar Nederland voor een optreden in Carré in Am sterdam. Dinsdag 27 februari Frank Zappa komt voor een con cert naar ons land. Hij treedt op in de Ahoyhal in Rot terdam. De voorverkoop van kaarten is reeds begonnen bij het bespreekbureau van onze krant bij Vroom Dreesmann in het Haagse stadscentrum. Vrijdag 2 maart De new wave groep Buzzcocks komt naar Nederland voor een concert in Paradiso te Amster dam. Maandag 5 maart Roxy Music komt voor twee concer ten naar Nederland. Het eerste optreden is in Carré te Amsterdam. Dinsdag 6 maart Het tweede concert van Roxy Music in het Congresgebouw te Den Haag. Voorverkoop van de kaarten is reeds begonnen bij het bespreekbureau van onze krant bij Vroom Dreesmann in het Haagse stads centrum. i Vrijdag 9 maart De Amerikaanse formatie Cheap Trick geeft een concert in Paradiso te Amsterdam. Woensdag 14 maart De Amerikaanse formatie Earth Wind Fire komt naar Nederland voor een optreden in de Ahoyhal in Rotterdam. Voorverkoop van kaarten is reeds begonnen bij het bespreekbureau van onze krant bij Vroom Dreesmann in het Haagse stadscentrum. Maandag 19 maart De Amerikaanse zanger Lou Ra wis treedt op in de Doelen te Rotterdam. Maandag 2 april De Amerikaanse bands Journey en Pat Travers zijn in Nederland voor een optreden in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag. Aanvang 20.15 Alexander von Zemiinsky, het is een naam die de Ne derlandse concertbezoeker niets zegt en nooit iets ge zegd heeft Toch was de drager ervan in de eerste dertig jaar van onze eeuw in Midden-Europa een mu zikale persoonlijkheid van betekenis. In Wenen, waar hij was geboren, in Praag en Berlijn genoot hij een grote reputatie als vooruit strevend dirigent ven pia nist. Brahms was nog ge ïmponeerd geweest door Zanger, pianist Stepban Sulke is rusteloos van aard en altijd druk in de weer. „Ik schilder, ben met mu ziek bezig, schrijf nummer? voor anderen en leidt als directeur-eigenaar min of meer mijn Zwitserse fa briekje Filitec, waar appa ratuur voor opname-stu dio's wordt gemaakt Het is een democratisch bedrijf. Daarom hebben de werkne mers ook een hoop te ver tellen. Om dat allemaal te kunnen doen moet je ge woon hard werken. De meeste mensen werken 20 uur per week. Ze zijn wel acht uur per dag op kan toor aanwezig, maar daar van wordt slechts twee uur echt gewerkt. Ik vraag me af wat ze met de rest van de dag doen. Ik moet iets te doen hebben anders ver veel ik me". Met Stephan Sulke, die op 27 december 1943 in Shang hai geboren werd, praten, betekent een spelletje spe len. Ben je een goede tegen stander, dan geeft hij zich na een kwartier gewonnen en beantwoordt alle vragen zo uitgebreid en volledig mogelijk. Verlies je echter, dan kan je na een kwartier beter opstappen. Liedjes schrijven en muziek maken horen bij de dage lijkse arbeid van Stephan. Zou hij het niet doen, dan was hij ongelukkig. „Als die nummers geschreven zijn, kunnen ze net zo goed op genomen worden. Staan ze dan eenmaal op de band, dan is het zonde om ze niet uit te brengen. Het „verve lende" daarvan is echter dat iemand, die de plaat uitbrengt, wil dat er een hoop van verkocht worden. Het gevolg daarvan is dat je gaat optreden en op de televisie komt om die plaat onder de aandacht van het publiek te brengen. Ik vind het leuk om een concert te geven, omdat ik graag con tact met mensen heb. Daar om wil ik binnenkort op tournee". Hij heeft zich altijd met muziek beziggehouden en kan er niet buiten. „Ik heb nooit bewust een carrière in de muziek willen maken. Het is leuk dat het goed gaat maar ik overschat het niet". Stephan bracht de eerste vier levensjaren in Shang hai door. Tijdens een va kantie met zijn ouders in Zwitserland overleed zijn Duits-Joodse vader. Zijn moeder besloot in het land te blijven wonen. Stephan kreeg daar zijn eerste pia nolessen en moest noten le ren lezen en schrijven. Na zijn middelbare schooloplei ding ging hij naar Amerika, waar hij zijn eerste single opnam „Where did she go", een top-twintig hit. Hij kreeg daar belangstelling voor techniek en opname apparatuur en dat resulteer de in de bouw van een ei gen 24 sporen studio toen hij in Genève ging wonen. Hij nam heel wat jazz-festi- vals op met zijn rijdende opname-apparatuur. Na Amerika verhuisde hij naar Frankrijk, waar een opge nomen single hem de „Prix du premier disque" oplever de. Stephan bleef rusteloos en verhuisde na een aantal ja ren opnieuw, nu naar Zwit serland waar hij nog woont met zijn Italiaanse vrouw. Hij maakte drie Duitse langspeelplaten waarvan er één gevuld is met kinder liedjes. Het schrijven van filmmuziek voor een tv-serie voor kinderen en het ma ken van 15 seconden duren de jingles voor dezelfde se rie behoren tot zijn werk zaamheden. „Ik maak die jingles voor de lol. Het is een hele uitdaging om in 15 seconden iets zinnigs te zeg gen". Stephan Sulke werkte in Duitsland met Katja Eb- stein maar ook met Lies- beth List „Dat is helaas niets geworden" zegt hij. Wè konden elkaar muzikaal niet vinden. Ze was erg blij met de nummers, maar het klikte niet tussen ons. Ik ben nu even gestopt met het schrijven voor anderen omdat er weer eens nieuw repertoire voor mezelf moet komen. Ik schrijf erg ge makkelijk omdat het geen commerciële liedjes zijn, die aan allerlei formules moe ten voldoen. Ik lever bij de platenmaatschappij een complete elpee af, die zon der commentaar wordt aan vaard. Het zijn nummers in de chanson-sfeer waarvan zowel de tekst als de mu ziek iets te zeggen hebben. Mensen zijn volgens mij he lemaal niet geïnteresseerd in mijn politieke opvattin gen. Kun jij een politieke situatie in twee minuten uit leggen? Ik ben geïnteres seerd in mensen, relaties en liefde. Door goed rond te kijken en mijn ogen te ge bruiken komen er nieuwe ideeën, die in de ik-vorm op papier komen. Het is niet moeilijk om die nummers te verkopen zolang je maar zelf vindt dat wat je gedaan hebt goed is. Er zijn dan al tijd mensen, die er belang stelling voor hebben „De nummers, die voor an dere artiesten bestemd zijn, worden speciaal voor hen geschreven. De enige crite ria die ik stel zijn, dat ik ze zelf moet kunnen zingen en de artiest ze brengt zoals ik het wil. De interesse voor commerciële deuntjes is voorbij. Vroeger was het leuk, nu niet meer. Dat wil niet zeggen dat mijn muziek niet commercieel is, want 'wat is dat eigenlijk. Ik schrijf niet speciaal voor de hitparades. Dat ze mis schien toch commercieel zijn, ligt echter' niet aan mij, maar aan de mensen, die mijn platen willen. Als ik over problemen zing, die niet alleen mezelf bezighou den, dan komt er een reac tie van de mensen en dat uit zich in het kopen van mijn platen. Ik heb er over gedacht om in plaats van elpees te ma ken, boeken te gaan schrij ven. Er zijn namelijk altijd dingen, die je niet in twee minuten kan zeggen. Ik hou ook van film. Het probleem is alleen, dat ik een egocen- trische-egomaniak ben, die niet altijd precies weet wat hij wil, maar wel precies weet wat hij niet wil. Daar om heb ik tot nu toe alles zelf gedaan. De tijd dat ie mand anders bijvoorbeeld mijn platen produceerde was een ramp. Het ging pas goed toen ik het zelf deed. Het maken van een film kost een hoop geld en er is niemand die zomaar zegt: „Hier heb je 2 miljoen gul den Stephan, ga je gang maar". Stephan Sulke vindt zich zelf geen gelukkig mens. Hij is zoals gezegd een rus teloos type, dat zich erg gauw verveelt. „Als ik een bepaald succes bereikt heb, dan is mijn belangstelling verdwenen. Daardoor kent de Duitse chanson-liefheb ber me wel, maar kan je me niet direct een beroemd heid noemen. Ik ben ie mand die omhoog klimt en op een bepaald punt ineens iets anders gaat doen. Vroe ger was dat helemaal erg. Nu ik wat ouder ben en rustiger, duurt het wat lan ger". Stephan Sulke schrijft in zijn eigen taal omdat hij van Duitse afkomst is. „Ik beheers de taal heel goed, heb een ongelooflijk voca- bulair en er is nog niemand geweest die nummers heeft geschreven zoals ik dat mo menteel doe. Het is zelfs zo erg, dat er artiesten zijn die de „Sulke-touch" proberen na te bootsen. Dat bewijst dat ik met iets nieuws ben gekomen". Een vergelijking met Udo Jürgens is er volgens Sulke niet te maken. „Udo is veel primitiever en zachter. Ik groeide op in het rock and roll tijdperk, waardoor mijn nummers meer swingen en harder zijn". Er zullen binnen niet al te lange tijd ook Engelse lied jes van Sulke verschijnen. Hij zegt: „Het is een nieuwe uitdaging voor mij. Ik heb al een single opgenomen en een aantal nummers klaar liggen voor een elpee". Hij gelooft dat de Engelsen nog iets van hem kunnen leren. „Engelse artiesten produce ren commerciële deuntjes en dan kom ik plotseling met „Ober geen me nog eens wat bier". Dat zal toch een verandering teweeg brengen. Er is namelijk nie mand met mijn karakter Daarom kan ik een aantal dingen in het Engels vertel len, die de mensen zullen aanspreken". HANS PIET zijn ontluikend talent als componist, Mahler wiens vrouw les van Zemiinsky had gehad, voerde zijn Pe ra's op en vertrouwde hem het maken van een piano- uittreksel van zijn gecom pliceerde zesde symfonie toe. Het zegt wel wat dat de eenzelvige Webern Zem iinsky met verering beje gende en het zegt nog méér dat de Lyrische Sui te, die de essentie bevat van Alban Bergs kunst, zijn titel dankt aan de Ly rische Symphonie van Zemiinsky, aan wie de sui te, waarin hij twee keer wordt geciteerd en geva rieerd, dan ook is opgedra gen. Het lot, dat Zemiinsky van zijn geboorte af toch wel goed gezind was geweest ook al moest Stuckensch- midt hem typeren als „een dwerg van karaktervolle le lijkheid" draaide hem later de rug toe. in 1933 moest de gedreven en veel zijdige musicus de Kr oil Oper, waar Klemperer hem naartoe had gehaald, tegen zijn dn verlaten en enkele jar ,i later was hij gedwon gen van Wenen uit voor de tweede keer voor de nazi's te vluchten. In de buurt van New York probeerde hij door middel van mu ziek/essen in het leven te blijven maar hij redde het er niet lang. De man van wie zwager Schönberg ver klaarde dat hij zijn hele technische vaardigheid aan Zemiinsky had te danken, stierf in 1942, eenzaam en vergeten. Is er reden op leven en werk van deze vergeten rasartiest terug te komen? Voor de muziekhistorici is dat geen vraag meer want wie een recente publikatie over Mahler, over Richard Strauss, over de zogeheten tweede Weense school op slaat, zal zijn naam daarin doorgaans vaak aantreffen. Het is dan ook niet zo'n groot wonder dat er de laatste tijd weer belangstel ling voor zijn scheppend werk ontstaat. Het Residen tie-Orkest heeft enkele ja ren geleden al eens de aan dacht gevestigd op één van zijn, gedeeltelijk nog onge publiceerde symfonieën, en nu komt het LaSalle Qu] tet met een plaatopnaq van het tweede van zij drie strijkkwartetten, i er voor deze uitstekend a slaagde opname (DGG 25] 982) voldoende interes kan worden gevonden, j| het in de bedoeling dj hetzelfde ensemble ook beide andere werken, a Zemiinsky voor deze bezj ting schreef, op de pJa gaai vastleggen. Het is zeker te hopen dj dit binnen afzienbare tij gebeurt want als we aanit men dat het nu beschikb re, vlak vóór en in het o gin van de Eerste Werej oorlog geschreven werk Jj belangrijkste van de dn is, moeten de andere toj ook wel de moeite waal zijn. Het als het ware één adem gecomponeenj omvangrijke stuk lijkt oj danks de sterk wisseien gevoelsexpressies, die c<j responderen met sterk w) selende toonsoorten tempi, een volmaakte ee heid te vormen. Het he] ook diepe indruk gemaaj op wie het in het bed van de jaren twintig in W nen hoorde uitvoeren, oj ai is het waar dat Zei linsky's opus 15 toen 1 niet meer als hypermode kon worden a an gem erf De componist was zij zwager Schönberg niet volgd toen deze de uitersl consequenties trok ij diens behoefte zich voj eens en voor al te bevi den van de knellende tori Jiteitsbanden. Zemlinsl was en bleef de late manticus in wie Beethoven als Brahms, zekerheid van Wagner de twijfel van Mahler werkten maar die er gej behoefte aan had zo ver j gaan dat hij met hun id oom kapte. Voor wat hij zeggen had, volstond idioom zoals het zich ontwikkeld en zoals hij 1 op zijn eigen mar. hanteren. De vier leden van het Salle Quartet laten er gel twijfel over bestaan dat elk geval Zemlinsky's twef de strijkkwartet aan vergetelheid ontrukt dienj te worden. J. Kasandf Het LaSalle Quartet dat Polydor International wi 'te bewegen Zemlinsky's tweede strijkkwartet de plaat te zetten. Dinsdag 10 april Multi-instrumentalist Mike Oldfield geeft een concert in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. John Denver is te zien en te horen in het Ahoy' Sportpa leis te Rotterdam. Herman Brood op tournee Herman Brood, die onlangs veroordeeld werd tot drie weken gevangenisstraf, start 1 maart met zijn band The Wild Romance aan de „Cha cha tour 1979". Deze serie con certen genoemd, naar zijn laatste live-elpee, die bijna platina is, is de grootste, die ooit door de band in Nederland werd gehouden. Het gezelschap zal drie maanden onderweg zijn en in vijftig grote schouwburgen, hallen en zalen optreden. Herman Brood en his Wild Romance is on der meer te zien Vrijdag 9 maart in de Oude Lijnbaan te Vlaardingen. Zondag 25 maart in de Doelen te Rotter- Donderdag 26 april in de Hou trusthallen te Den Haag. Zondag 29 april in Paradiso te Amsterdam. Woensdag 2 mei in de Menkenhal te Leiden. Kayak naar Amerika „Phantom of the night", de nieuwe elpee van Kayak, is in Amerika uitzonderlijk goed ontvangen. 100 radio-stations hebben de plaat in de eerst week van de release aan hun playlist toegevoegd. Door dit succes zijn toetsenman/componist Ton Scherpenzeel, zanger Edward Reekers en manager Frits Hirschland voor een pro motie-tour naar de States vertrokken. Er zullen daar ook voorbereidingen worden ge troffen voor de in juni geplande tournee. Vorig week zaterdag werd in het Utrechtse Vredenburg Muziekcentrum een Veronica tv- programma rond de groep opgenomen, die op 7maart uitgezonden zal worden. Country festival Het Country Festival, dat dit jaar op 20 Herman Brood verzorgt 50 optredens in Nederland. april vanaf vier uur 's middags voor de tweede keer in het Ahoy' Sportpaleis te Rot terdam wordt gehouden, leek, zoals wij al eerder schreven, een Amerikaanse aangele genheid te worden. Mervyn Conn, die in samenwerking met „Holland Country Agency" het festival orga niseert, heeft echter twee Nederlandse bands aan de lange lijst van optredende ar tiesten toegevoegd. Het zijn de uit 01de- boorn afkomstige formatie Early Bird en de Ruud Hermans Band. Steve Harley voor elpee in Engeland. Champagne heeft nieuwe show Vanavond presenteert de uit twee dames-en twee heren bestaande Champagne in de Speeldoes te Zaandam een gloed nieuwe show. Na lange voorbereidingen kan er aan een Nederlandse tournee begonnen worden omdat een groots opgezet decor, waarin de groep zich zelfs kan verkleden en het spran kelende nieuwe programma waarin Cham pagne een vernieuwd repertoire zingt dat bestaat uit een aantal eigen nummer, wat covers en een rock roti-medley, klaar zijn. De single, die deze week door Ariola wordt uitgebracht heet That's life". Steve Harley nieuwe elpee De Engelse zanger Steve Harley verh rig voorjaar naar Amerika omdat de voor hem het beloofde land leken. Ei cember keerde hij echter weer naar land terug. Een reden voor zijn ter werd niet gegeven. In februari en gaat hij in Londen de studio in om i opvolger van ,JIobo with a grin" te w Musici die hem zullen assisteren zij wart Elliot; drums, John Gibling; bas Phil Palmer; gitaar en Joey Car boni boards. Steve zal zijn nieuwe albw\ zelf produceren, dat werk laat hij dit over aan Jimmy Horrowitz Frankie Miller's „Falling in Van de Schotse zanger Frankie Mille over een week of twee de nieuwe u „Falling in love" uit, die geproduceen door Dave McKay. De nieuwe sing deze met schuurpapier-stem uitgerust ger moet „Good to see you" gaan wj| een nummer dat een beetje lijkt op 6 le „Sailing" waarmee Rod Stewart i/| een hit had. ij The Boomtown Rats in An De Ierse formatie The Boomtown eind februari naar Amerika vertrekki een uitgebreide tournee door dat lant ge week keerde zanger Bob Geldof, Johnny Fingers en manager O'Ketiy in Engeland terug na een ken durende Amerikaanse promot Het drietal deed de radiostations hun daar zojuist uitgebrachte elpee tor the troops" onder de aandacht gen. Bob Geldof maakte indruk bij nalisten. Zal de zo lang verwachtej braak nu eindelijk werkelijkheid wordt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 22