zegen over de zojuist ges verbintenis en de constat van het burgerlijk voltrok huwelijk. Niet erkend De rooms-katholieke kerk daarentegen erkent formi echtscheiding nog steed; specifieke gevallen kan d (Sacra Romana Rota), de kerkelijke rechtbank vanl Vaticaan, toestemming to scheiden geven. Voor de i katholieke kerk kan het huwelijkssacramentes uitzondering daar gelaten voor het aangezicht van C gesloten is, niet door mer worden ontbonden. („Wa bindt, schelde de mens nl Desalniettemin vinden er onder rooms-katholieken tienduizenden echtschek plaats, onder meer in I ondanks pauselijk 1970 na een parlementair! marathonzitting de wet in invoering van de echtschf werd aangenomen met 31 stemmen vóór en 268 tegi Binnen zes weken na heti kracht worden van deze werden er plusminus 30.0 echtscheidingsprocedure Italiaanse rechtbanken aa gemaakt Allemaal va/ mensen, die vaak reeds ja van tafel en bed gescheid leefden, maar die officies konden scheiden, omdat Italiaanse wet zich daarte verzette. En in een aantal landen, waar de relatie ke bijzonder hecht is, is dat steeds het geval, en gaat niet „verder" dan een sch van tafel en bed. Een vrouw die meteen profiteerde van de verruin wetgeving in Italië na 1970 de wereldberoemde filmd Sophia Loren, die na haar scheiding meteen met Ca; Ponti trouwde, met v jaren samen leefde. Echtei ministaatje Andorra (6.000 inwoners) kent louter een kerkelijk huwelijk, dat krachtens het kanonieke niet ontbindbaar is. De siti in Italië echter leert dat de dat land zo alom tegenwoi lijkende rooms-katholieke de op tal van maatschappi terreinen zich wijzigende opvattingen en praktijken kan verhinderen. En ook ir land scheiden veel rooms- katholieke echtparen. KLAAS GÖlNGA Volgende keer: de proced n echtscheiding, en de j positie van de kinderen, j .als een gestrande huwelijksboot Het huwelijk wordt wel ëens de meest moeilijke, gecompliceerde relatie genoemd, die twee mensen aangaan. Desondanks trouwen jonge mensen nog steeds, al laat een aantal daar een periode van samenwonen aan vooraf gaan. Het gezegde „trouwen is houwen" doet echter al lang geen opgeld meer. Jaarlijks worden zo'n 20.000 echtscheidingen in ons land uitgesproken, hetgeen erop neerkomt dat van elke vier huwelijken er eentje stuk loopt, d.w.z. op een echtscheiding uitloopt. Over het fenomeen echtscheiding schreef één van onze verslaggevers een serie van drie artikelen: Hoewel echtscheiding op zich niet meer is los te wrikken (deel 2) zelfen het proces dat daaraan vooraf gaat een zeer emotionele aangelegenheid is, werd met betrekking tot deze sene gekozen voor een min of meer zakelijke aanpak. Niet om op deze manier het onderwerp „onder te sneeuwen", maar vooral om zo informatief mogelijk te kunnen zijn. Juist voor mensen die, wat nun huwelijk betreft, op een breekpunt staan. Voor deze serie werden o.a. gesprekken gevoerd met staffunctionarissen van een bureau voor levens- en gezinsvragen, uitgaande van de Hendrik Pierson-stichtlng en van een katholiek bureau voor huwelijk en gezin. Emancipatie speelt rol in scheidings- besluit DEN HAAG Een 38-jarige vrouw werd vorig jaar door een officier van justitie beticht van „het willens en wetens oplichten van de gemeenschap". Een misdrijf, waarvoor ze tenslotte enkele weken In de gevangenis belandde. In haar strafzaak speelde het nieuwe echtscheidingsrecht, dat versoepeling van schelding beoogt, een belangrijke rol. In dat echtscheidingsrecht wordt bepaald dat de behoeftige partij —In negen van de tien gevallen de vrouw—altijd aanspraak kan maken op alimentatie, al dan niet aangevuld met een uitkering krachtens de Bijstandswet De vrouw was Inderdaad van haar man gescheiden en ze kreeg zowel een alimentatie-uitkering als „van de Bijstand". Maar... ze bleef bij de man wonen I Ze was dan ook niet gescheiden omdat ze haar echtvriend „zat" was, nee, samen wilden ze er een slaatje uitslaan. In goed Nederlands noemen we zoiets oneigenlijk gebruik maken van sociale voorzieningen. En dat maakte de officier van justitie zo kwaad. Het Openbaar Ministerie kon deze zaak aanpakken doordat de wet bepaalt, dat men, om in aanmerking te komen voor uitkeringen, „duurzaam gescheiden" moet leven, hoewel dat in heel veel gevallen uiterst moeilijk is te bewijzen. Deze omstandigheid doet in gerechtelijke kringen dan ook het vermoeden rijzen dat er nogal wat „beunhazerij" onder het aantal echtscheidingen voorkomt. Volgens die opvatting zijn er mensen, die gaan scheiden louter en alleen om er financieel beter van te worden. Ook dat is een niet of nauwelijks te bewijzen stelling, maar de Nederlandse politierechters blijken vrij geregeld met dergelijke strafzaken te worden geconfronteerd. Grote leugen Het nieuwe echtscheidingsrecht (1971) is op een totaal andere leest geschoeid dan het oude, en kent nog maar één grond voor echtscheiding (en scheiding van tafel en bed), namelijk' duurzame ontwrichting van het huwelijk. Het oude kende vier redenen op grond waarvan (voor de wet) het huwelijk kon worden I „Angelita", symbool van alle in de oorlog omgekomen kinderen ANZIO - Angelita, het Onbeken de Oorlogsslachtoffertje, heeft haar monument. Vijfendertig jaar nadat 70.000 geallieerden geland zijn op 10 kilometer strand tussen Anzio en Nettuno op 50 km. ten zuiden van Rome, werd haar bronzen evenbeeld onthuld op de strandboulevard langs de voor malige „Peter Beach". Oorlogs veteranen uit de tweede we reldoorlog, generaals uit de toenmalige geallieerde landen, een Duftse generaal en de bis schop van Albano keken met ernstige gezichten toe, hoe de 53-jarige Christopher Hayes uit het Australische Perth de Itali aans vlag wegnam, die het beeld van Angelita omhulde. De voormalige korpofaal viel deze eer te beurt, omdat hij verantwoordelijk Is voor hot verhaal van Angelita, dat In middels een wereldreputatie heeft gekregen. Het kost weinig moeite om na de onthulling In het Casino van Anzio onder oen glas gemeen telijke Spumante het verhaal van Angelita les te krijgen. Het is januari 1944. De opmars der geallieerden uit Zuid Italië naar het grote doel: Rome, is tot stilstand gekomen voor de Gustav-linie van de Duitsers, tussen Monte Cassino en de Tyrrheense Zee op 75 km. ten zuiden van Romo. Churchill en Eisenhower beslui ten tot een landing ten noor den van generaal Kesselrings onwrikbare defensielljn. Uit de haven van Napels, die in geallieerde handen is, vertrekt in de middag van 21 januari 1944 een vloot van 127 zware en lichte oorlogsschepen. Hun bestemming is niet bekend. In volle zee krijgen de gezagvoer ders opdracht naar de twee schilderachtige vissers- en bad plaatsjes Anzio en Nettuno te varen. Om twee uur in de nacht, bij volle maan en rustige zee, breekt den hellevuur los op de kust. Dit duurt slechts anderhalve minuut. Direct daar na schuiven 146 landingsboten over de branding. Uit één daar van rent een peloton van de Royai Scotch Fuseleers het strand op. Tot hen behoort de toen nog -18-jarige korporaal Crhistopher Hayes uit Tedding- ton in Middlesex. Sommigen worden geveld door ontploffen de mijnen, anderen raken ver strikt in prikkeldraadversperrin gen. Temidden van het tumult hoort Christopher Hayes een kind schreien en om „mama" roe pen. Hij rent er op af en drukt het kind tegen de grond als een granaat met snerpend ge luid over hen heen vliegt. Dan realiseert hij zich dat ze mid den in een mijnenveld liggen. Hij neemt het kind op de arm, klemt de stengun schietklaar in zijn vrije hand en rent naar een muurtje dat voorlopig dekking biedt. Als het daglicht wordt is het bruggehoofd al voorlopig ge consolideerd. Het onschuldige kind, een meisje van een jaar of vijf met zwarte haren en donkere ogen, voelt zich al he lemaal thuis bij Christopher en zijn kameraden: maar wat moe ten ze ermee aanvangen? Ze geven het kleumende kind te eten, steken het in een veel te groot militair windjack en ont dekken een label met de Het monument Angelita. naam „Angelita Rossi", 'een achternaam die in Italië even verbreid is als Jansen in Neder land. De eerste dagen leveren de Duitsers en de restanten van het Italiaanse leger, die nog aan hun zijde strijden, geen verzet van betekenis. Achteraf zal blijken dat de landing voor hen een volkomen verrassing is geweest. Als ze gewild hadden, hadden de geallieerden onge hinderd naar Rome kunnen wandelen. Tegenover de blun der van de Duitsers om deze sector onverdedigd te laten maakte generaal Lucas de fout, de situatie verkeerd te beoorde len en te wachten tot de aan voer van voorraden voldoende op gang is gekomen. Het is de geallieerden op een half jaar oponthoud en ontelbare men senlevens komen te staan. In de militaire academies zijn ze er nog niet over uitgepraat. Ouders zoek Korporaal Christopher Hayes is tussen de oorlogsbedrijven door dagenlang op zoek ge weest naar de ouders van An gelita, een voornaam die een verbastering moet ziijn van An gelina. In een schuur op enige afstand uit de kust zitten 400 Italiaanse vluchtelingen. Als mi litaire trucks beschikbaar ko men om hen te evacuren naar Napels wil niemand van hen Angelita meenemen. Intussen hebben de Duitsers verse troe pen laten aanrukken uit Genua en Rimini in het noorden van Italië. De druk op het brugge hoofd wordt zwaarder. De geal- lieerdën graven zich in. Christo pher Hayes' peloton neemt An gelita mee in de loopgraven. Ze is een levende mascotte gewor den die door iedereen wordt vertroeteld. Het kind speelt wat met oorlogstuig. Als ze op ze kere dag een verdwaald hondje .opvangt en meeneemt naar de loopgraaf, rijst voor de Fuse leers een levensgroot probleem. Er bestaat een strikte legeror der om alle honden die hen voor. de voeten komen dood te schieten. De blaffende dieren kunnnen de vijand militaire po sities verraden. Het snijdt Hayes door het hart als hij de huilen de Angelita haar troeteldier moet afnemen en buiten haar gezichtsveld moet doodschie- Zo goed en zo kwaad als mo gelijk is, informeren Hayes en zijn kameraden naar de ouders van Angelita, maar ze vinden ze niet. Na negen dagen nadert in de verte een voertuig op rupsbanden. Juist voordat Hayes de trekker van zijn sten- gun overhaalt roept iemand „Dat zijn Yanks!" Hayes neemt Angelita op en rent naar het gepantserde voertuig, dat be mand wordt door twee Ameri kaanse militairen en twee ver pleegsters. Dan weerklinkt het gefluit van een granaat. Hayes gooit zich op de grond. Vlakbij ontploft de Duitse 88 mm-gra- naat. Alle inzittenden van het voertuig, ook Angelita, zijn dood. Een dun bloedstraaltje sijpelt tussen haar zwarte haren door. Hayes zal het nooit ver geten. Nog een half jaar houdt het le ger van Kesselring stand: Mon te Cassino is dan een" puin hoop, Anzio praktisch van de aarde geveegd. Hayës maakt de intocht in Rome mee. Dronken van vreugde begroet de stad haar bevrijders, ofschoon ze aan de zijde van de Duitsers de oorlog Is ingegaan. Men moet Italiaan zijn om het te be grijpen. In 1961 is er In Engeland een reünie van oud-strijders. Chris topher Hayes, inmiddels geëmi greerd naar Australië, getrouwd en vader van zes kinder! moet de enige andere bleven soldaat van zijn Deze brengt het gesprek kleine Angelita. Hayes een brief te schrijven burgemeester van Anzi alsnog de ouders op te sporen. Ongewili Hayes, wordt op dat de Angelita-story gebori brief komt in de kra weekbladen volgen. Chri Hayes vertelt zijn verhai Twee vrouwen melden de enige, echte onverval" gelita Rossi. Zij hebben dramatische krantevi maar half begrepen, Hayes weet zeker dat di Angelita is omgekomen. doolt op de dag onthulling van het moi i de Peter Beach een ar-achtige „Angelita" toriteit naar autoriteit, dl ophoudend voor een ai Gegeneerd wenden ze i zoals de betrokkenen zita gegeneerd hebben toen jjat jaren geleden de weke p j „Angelita" maandenlang liaanse hitparade aanvoerd Het doet er allemaal ni nog Angelita is het symbool ^ed alle kinderen, ntra)< ook ter wereld, die het j offer zijn geworden vlnnei wrede oorlogsbedrijf. Zo vormt het monument vo hc£~ gelita aan de voormalig g v'e| Beach in Anzio een ven l(jer|a die tot nadenken stemt. Korea en Ang dercj Vietnam en Libanon andere plaatsen t€ sinds 1944 nog ontelbare lita's bij gekomen. Is L__ i zich het meest/fn nü deVr geleid tot een sterke stijging van het aantal echtscheidingsgevallen. Een functionaris van de Hendrik Pierson-stichting is van mening, dat ongetwijfeld het emancipatieproces, dat beoogt het traditionele rollenspel van man en vrouw in de samenleving (en in het huwelijk) te doorbreken, hierin een sterke rol speelt. De vrouw stelt zich in het algemeen onafhankelijker op tegenover haar man, mede daartoe in staat gesteld door tal van voorzieningen op het materiële vlak, ook na een echtscheiding. Deze omstandigheid heeft er ook toe geleid, dat er nogal wat huwelijken-op-latere-leeftijd door de rechter ontbonden zijn. Alhoewel, jonge echtparen vormen het leeuwedeel van de echtelieden, die besloten hebben uit elkaar te gaan. „Echtscheiding is vaak een ontknoping van jarenlang scheef gegroeide verhoudingen, die met praten niet meer recht te trekken zijn", zo schreef het Werkverband Integratie Jeugdwelzijnswerk Nederland (W.I.J.N.) in Utrecht in een Drocnure over het omgaan van de ouders met hun kinderen na de scheiding. „Met de echtscheiding zijn deproblemen niet terstond van de baan. Weer in een nieuw evenwicht komen kost ook moeite". Desondanks zien velen geen andere oplossing dan scheiden; de kerkelijke bevestiging c.q. inzegening van het huwelijk blijkt daarbij nauwelijks meer een rem te zijn op het voornemen te gaan scheiden. Meer nog dan in katholieke kring is dat het geval bij protestanten. Daar volgt men doorgaans de gedragsregels van de burgerlijke wetgever op dit stukvan zaken. Meestentijds is een kerkelijke bevestiging van een huwelijk in protestantse kring het vragen van Gods ontbonden. Dat waren: a. overspel: b. kwaadwillige verlating: c. veroordeling wegens misdrijf van een van de partners tot een vrijheidsstraf van vier jaar of langer, na het huwelijk uitgesproken: d. zware verwondingen of zodanige mishandelingen door de een jegens de ander gepleegd, waardoor diens leven in gevaar wordt gebracht of waardoor hem of haar gevaarlijke verwondingen zijn toegebracht. Onder dat oude echtscheidingsrecht zijn veel huwelijken ontbonden op grond van wat spoedig bekend zou staan als „de grote leugen". De ene partner beschuldigde de ander van overspel, waarbij de gedaagde partij voor de rechter bekende dit inderdaad te hebben gepleegd, ook al was dit niet het geval. Vandaar de term „grote leugen". Het niet ter zitting verschijnen betekende hetzelfde. De term „grote leugen" is afkomstig van de Amsterdamse rechter C. Briët, die deze kwalificatie gebruikte in 1926 en tegelijkertijd hartstochtelijk pleitte voor verruiming van de gronden van echtscheiding. „Op welke andere wijze ook, het is tenslotte onverschillig mits maar een eind wordt gemaakt aan de thans bestaande, de eerbied voor de rechterlijke macht en het zelfrespect der rechterlijke autoriteiten ondermijnende toestand", aldus Briët in die dagen. Emancipatie Zoals gezegd: het'nieuwe echtscheidingsrecht kent nog maar één grond voor echtscheiding, de duurzame ontwrichting van het huwelijk. Vooral de toevoeging, dat ongeacht de schuld aan die ontwrichting een behoeftige partij aanspraak op alimentatie toekomt, heeft de laatste jaren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 18