Hoogvliegers uit Engeland OOR DE TWEEDE MAAL COUNTRY FES ROTTERDAMSE AHOY PLATEN Concert-agenda Portiek Moraz De derde solo-langspeler van Patrick Moraz hij speelde in Re fugee en Yes is een con cept-elpee geworden. Op kant een vertelt dit toetsen- wonder het verhaal van „The jungle of the world" en maken we een feest en een veldslag met de uitein delijke overwinning mee. Het muzikale sprookje speelt zich af in-Zuid-Ame rika en Partick heeft dan ook bongos, congas, ketel trommels en andere instru menten gebruikt om een ritmische basis te vormen waarop hij met piano, or gel en synthesizer kan im proviseren. Zijn fantasieën zijn op die eerste plaatkant erg experimen teel. Op kant twee komt de Westerse muziek aan bod. Er is geen ruimte meer voor experimenten want de muziek wordt in vaste om lijnde schema's gespeeld en is dus eigenlijk het tegen overgestelde van de eerste plaatkant. Partick Moraz talent komt goed tot uiting in het bijna klassieke „In tentions", waarbij hij al leen de vleugel bespeelt In het laatste nummer van de elpee ..Patrick Moraz" brengt hij Zuid-Amerikaan se en Westerse muziek sa men voor een grote finale. Patrick Moraz produceerde de elpee zelf en speelde het grootste deel van de in strumenten. Hij kreeg al leen hulp van the percussi onists of Rio de Janeiro en vocaal krijgt hij steun van Joy Yates die „Keep your children alive" zingt. (Pho- n ogram/Charisma). Status Quo Voor de be spreking van de laatste Status Quo elpee ,.If you can't stand the heat" zou je de recensies van oude Quo-platen tevoorschijn kunnen halen en die hier onder opnieuw overnemen. De heren van Status Quo zijn op de laatste albums niet veel van stijl veran derd. Er is dan ook de nei ging om te zeggen: ,Heb je er één gehoord, dan ken je ze allemaal", maar dat gaat niet helemaal op. Ook op ..If you can't stand the heat" voert de simpele har drock, die een bijna disco achtig ritme meekrijgt, de boventoon. Met de har drock is Status Quo ten slotte, na jaren lang hard werken doorgebroken en hebben er nu succes mee, wat ze overigens niet mis gund wordt. Naast de be kende singles „Again and again" en „Acident prone" komen op deze langspeler wat rustige nummers voor als Someone show me home", waarop niet de gi taren van Rossi en Parfitt, de hoofdrollen spelen maar een orgeltje. Leuk is het misschien om te weten dat de elpee niet in Engeland maar in de Wisseloord Stu dios in Hilversum werd op genomen. Status Quo kan nog jaren lang platen vul len met Quo-hardrock, de kans is alleen groot dat dan ook de trouwe fans er genoeg van krijgen. (Verti go/Phonogram). Cat Stevens Cat Stevens is een oude rot in het pop vak, die de ene elpee na de andere doet verschijnen. Helaas is er in die grote hoeveelheid platen nauwe lijks enig verschil te onder kennen. Of je nu Cat's eer ste (Mona Bone Jakon) of zijn tiende (Back to Earth) draait, het enige echt op vallende is dat er geen en kele wezenlijke ontwikke ling inzit. Misschien is de keuze van zijn mede werkers wat zorgvuldiger dan vroeger en de produc- van zijn platen in wat betere handen, maar echt ^nders is het niet. Nog al tijd neemt Cat zichzelf bloedserieus. Zijn vaak ran overgevoeligheid druipende teksten ademen een over dosis pathos uit, die erg onecht klinkt. Er mag overigens niet uit het oog verloren worden dat Cat Stevens een begenadigd zanger is met een fraaie, dramatische stem. Echter, soms verliest Cat zichzelf in zijn gevoelens, verkon digt de mensen met een dreigende vinger en stem verheffing dat zij niet uit hun ogen kijken. Mooie nummers op deze plaat zijn „Daytime", een voor UNICEF geschreven lied over het Jaar van het Kind, „Randy" en .fa ther", dat merkwaardig ge noeg juist treffend echt en eerlijk is. Voor de in de liefde teleurgestelde jonge ling zal de stem van Cat Stevens vaak reden zijn om spontaan m huilen uit te barsten. Voor een wat sceptischer luisteraar wekt het slechts de lachlust op, of leidt het tot irritatie. (Island/Ariola) Japan De Engelse New Wave groep Japan heeft met de plaat Obscure Al- terna ti vesduidelijk ge maakt, dat er een fraaie synthese is te vinden tus sen de Jamaica arise Reg gae en de westerse pop-tra ditie. De ritmes, het herha len van een eenvoudig, maar indringend ritme, ge combineerd met het drei gende en boeiende stemge luid van David Sylvian, maakt de elpee bijzonder de moeite waard. Eén van de beste nummers van de plaat is „Rodesia", waarbij wel erg nadrukkelijk wordt teruggegrepen op de reg gae, vooral door de bass. Verder zijn de nummers „Love is Infectious" en de titelsong „Obscure Alterna tives" van uitstekende kwa liteit. Kant twee van de plaat ademt een iets ande re sfeer uit. Het strakke ritme dat zo kenmerkend voor de eerste kant is wordt verlaten en moet plaats maken voor een Sience Fiction sfeer, waar bij de synthesizer en de sa xofonist meer aan bod ko men. Ook in deze nummers blijkt dat Japan hoogst waarschijnlijk een blijver tje zal zijn. (Hansa Interna tional/Ariola) Ka yak De Nederlandse popgroepen schijnen zich langzaam maar zeker toch wat aan te trekken over de kritiek die over hen wordt uitgestort. Terechte opmer kingen in het verleden dat de Hollandse bands nooit een eigen gezicht lieten zien, zich teveel spiegelden in de successen van buiten landse formaties, behoeven momenteel steeds minder gemaakt te worden. De Ne derlandse popgroepen to nen hun eigen gezicht Een uitstekend voorbeeld daar van is Kayak, de groep die zoveel symfonische trekjes vertoont. Op het nieuwe al bum „Phantom of the Night" passeren nu eens niet alle denkbare symfoni sche rockcüchés de revue, maar wordt er gedegen, soms zelfs sober, muziek gemaakt Of dat komt doordat de groep ditmaal Dennis MacKay als produ cer heeft genomen, of dat men die versobering heeft doorgezet met het oog op de Amerikaanse markt (zoals bekend vertrekt de groep binnenkort naar Amerika voor een korte toemee). De compacte mu ziek is dus aangepast maar wat bleef zijn de wel erg aangedikte teksten. Als Kayak ook die eens onder de loupe zou nemen, dan staat niets een wereldwijde erkenning in de weg. (Ver tigo/Phonogram). —lijken de publiekstrekkers te moeten gaan worden. Favorieten als Don Williams, Carl Perkins, Joe Ely, Kenny Rogers en Merle Haggard zi jn er dit jaar niet bij. Wel staan Ronnie Prophet, Freddie Fender, Charlie McCoy, Buddy Emmons, Conway Twitty, Don Gibson, Virginia Boys, Floyd Cramer Jim en Jesse en Bobby Dare op het programma. Waren vorig jaar nog Saskia en Serge van de partij, dit jaar lijkt het een volledige Amerikaanse aangelegenheid te worden. Dankzij het grote succes vorig jaar denkt Mervyn er aan om volgend jaar het festival uit te breiden tot twee dagen. In Engeland, waar het festijn dit jaar voor de elfde keer wordt gehouden, duurt het drie dagen. „Ik kan meer artiesten naar Nederland halen alsook hier het festival langer duurt" vertelt hij. „Er trekt jaarlijks een grote caravaan zangers en zangeressen naar Europa voor optredens op mijn festivals in Engeland en Scandinavië. Een klein gedeelte treedt ook op in Nederland, maar het zou een kleine moei te zijn om de rest, die n u teruggaa t nog een aantal dagen in Europa te laten blijven". Mervyn Conn vindt dat het Country Festival een ech te familie-aangelegenheid moet zijn omdat de muziek geschikt is voor oud en jong. Daarom zijn ook dit jaar de oom van Engelse new wave- i, die naar bet vaste land van ta komt om zich daar waar te a en zo te werken aan de inodige internationale hing, houdt niet op. Voor veel Ie groepen blijft bet echter a eerste mislukte poging. De 1 tot succes betekent tijk niet uitsluitend datje goed fmoet kunnen spelen of p. Er komt veel meer bij I. Slechte hotels, lauw Tend publiek, onderbetaalde iens, veel reizen en té weinig zijn enkele hindernissen op de olijste weg naar succes, die overwonnen moeten worden, gelse viermans-formatie The rotseert momen teel al deze aten. >ep was vorige week in ons oor een drietal concerten, itekende voor hen slapen in erde- rangs Amsterdams en spelen voor een afwachtend ik in de hoofdstedelijke Iweg". he Flys, die nu nog in de |-schoenen staat, een svolle band zal worden staat 1st. Het optreden, dat aal op een nog hoger niveau dan de al uitstekende eerste .WaikikiBeach Refugees" Ie maanden geleden door EMI vracht) levert daarvoor het „Er zit een heel verhaal aan fee vast" zegt David Freeman j? vriendelijke solo-gitarist en tbuis van The Flys, voor het ien in een Amsterdams café, waar ook bassist Joe Hughes (20) en drummer Pete King (20) aanwezig zijn. Zanger, gitarist Neil O'Connor (26) is in het hotel achtergebleven om zich te con een treren op het optreden en om zijn kara te- oefeningen te doen. „Die elpee heef t achtmaanden in de kast gelegen voordat hij uitgebracht kon worden en je begrijpt dat we in die tijd heel wat beter zijn gaan spelen. We staan niet meer voor honderd procent achter die plaat. Het liefst hadden we het album opnieuw opgenomen, maar daar gaf EMI geen toestemming voor". The Flys werd twee jaar geleden opgericht. Joe Hughes, de stille bassist, die goedkeurend knikt als hij het eens is met water verteld wordt, zat samen met David Freeman op school. Na hun schooltijd speelden ze met O'Connor ongeveer (hie jaar lang in pubs in hun geboorteplaats Coventry. Maar er was vaak maar één optreden per week, dus hadden ze daarnaast een baan. Toen drummer Pete King zich als laatste bij de groep voegde, werd er pas echt aan een carrière in de popmuziek gedacht. In januari 1978 wanneer The Flys wat bekendheid krijgen gaan ze mee op tournee door Groot Britannié als support-act van Otway en Barrett (die inmiddels uit elkaar zijn). „De laatste maanden hebben we vooral in Londen waar we nu wonen, gespeeld al zijn we ook in Duitsland geweest en nu dus in Nederland" zegt Pete King. Concerten geven betekent veel voor The Flys, maar van de rest van de muziek-industrie willen ze niet veel weten. The Flys hebben geen gemakkelijk start gehad. „Er waren nada t we een demo-tape naar alle maatschappijen hadden gestuurd en EMI kozen omdat die het meeste geld bood direct al contractuele problemen met onze eerste manager. Vandaar dat het acht maanden duurde voordat de elpee uitkwam. We hadden eigenlijk net het platen-contract getekend en de eerste elpee opgenomen, toen de moeilijkheden vorig jaar maart begonnen vertelt David Freeman. „Het betekende voor ons bijna een jaar niet optreden. De advocaten moesten een harde strijd leveren. Gelukkig zijn die moeilijkheden achter de rug en hebben we nu een nieuwe manager Mark Rye. Het enige wat we nog niet hebben is een uitgever, want ook daar hebben we mee gebroken". „Het was frustrerend om niet te mogen optreden en we hebben in die tijd veel geoefend en nieuwe n ummers geschreven „Neil is de belangrijkste persoon in de groep" vertelt Pete King „omdat hij 75 procent van de nummers schrijft. Op de elpee komt hij als zanger en gitarist het meest naar voren. Je zou het een van de gebreken van de langspeler kunnen noemen, want hvekomen we veel meer als eenheid naar voren omdat iedereen zijn steentje bijdraagt, met instrument en stem". De muziek-in teresse van de leden verschilt nogal. Zo luistert Neil graag naar Reggae en new wa ve bands als Devo, is Pete King geïnteresseerd in Chick Corea, vindt David Freeman disco, John Lennon en Joe Walsh helemaal te gek en heeft bassist Joe Hughes helemaal geen voorkeur als het maar goede rock roll is". „Wij luisteren natuurlijk anders naar muziek dan een gewone luisteraar omdat het bij ons er vooral om gaat hoe iets gespeeld wordt en een bepaald effect verkregen wordt. The Flys hebben van hun verschillende muzikale ideeën geen nadeel want de samenwerking in de studio is uitstekend. Met genoeg vrije tijd werd bij David Freeman het idee geboren om naast de band ook als solo-artiest aan het werk te gaan. Hij vertelt: „Ik schrijf zoveel nummers, die niet geschikt zijn voor de groep dat ik een solo-elpee zou kunnen opnemen of de nummers verkopen aan andere artiesten. Ik schrijf graag ballads waarbij inplaats van de gitaar, de piano een belangrijke rol speelt, misschien is het mogelijk om de komende maanden eerst een aantal singles onder verschillende namen uit te brengen". Op de elpee en tijdens het cóncert wordt rock roll gespeeld, al zijn er ook wa t rustige n ummers. Neil 's stem komt tijdens het optreden ruw ui t de door EMI betaalde installa tie, terwijl hij wordt bijgestaan door agressieve achtergrond-vocalen van de rest van de band. Instrumentaal gaan The Flys er keihard tegen aan. David Freeman levert prachtige solo's. „We willen niet direct in het hokje van de new wave bands geplaatst worden. Muzikaal willen we een zo groot mogelijke vrijheid. Rock roll is niet het enige wat we kunnen spelen. We houden ons ook met andere muzieksoorten bezig als reggae bijvoorbeeld.". Omdat de band niet zo tevreden was over de elpee Waikiki Beach "hebben ze hun volgende single „Name dropping" zelf geproduceerd. „EMI weetniet dat we dat gedaan hebben, maar dat vertellen we ze nog wel. Het beteken t niet dat we de volgende elpee ook zelf willen produceren. Het geeft namelijk n ogal wa t problemen als je het zelf doet. Het is moeilijk om te beslissen welke versie uiteindelijk de beste is. Je vraagt je altijd af „kan het niet beter". Normaal laatje die keus aan de producer over. Wie de volgende plaat moet produceren weten we nog niet al staat Roy Thomas Baker boven aan de lijst. De nieuwste single van The Flys heet „Beverley" en is afkomstig van de elpee. „In Engeland wordt een korte versie uitgebracht terwijl in Nederland gewoon de elpee versie te krijgen is" vertelt Pete King. Doordat de aanwezige Flys steeds zenuwachtiger worden komt het gesprek op de zaal waar ze moeten optreden. We zijn niet zo gelukkig met het geluid van de zaal" zegt Fete. „Hoe zal het publiek reageren Is de tent uitverkocht? zijn een aantal brandende vragen. Als ze later op het podium staan blijkt de gok van EMI een juiste te zijn. Na een aantal nummers, waarin het publiek de kat uit de boom kijkt, kan het en thousiasme niet lang uitblijven. HANS PIÉT LONDEN— Organisator Mervyn Conn riep vorig jaar na het eerste „Internationale Country Festival" uit, dat hij dik tevreden was over het Nederlandse publiek en dat hij zeker volgend jaar zou terugkomen. Hij had daar alle reden voor want het bezoekers-aantal was boven verwachting. Er kwamen ruim 6000 country-liefhebbers uit België, Duitsland en natuurlijk het eigen land naar het Ahoy' Sportpaleis om hun favoriete muziek te horen. Mervyn leed geen verlies en had een schare country-artiesten achter zich, die zichtbaar genoten hadden van het enthousiaste publiek en daarom graag nog eens wilden terugkeren. Dank zij dit succes organiseert de Amerikaan Mervyn Conn dit jaar op 20 april een tweede Country Festival dat 's middags om vier uur begint in het Ahoy' Sportpaleis en dat tot in de kleine uurtjes zal voortduren. De immer vriendelijke George Hamilton IVkomt voorde tweede keer naar ons land om als presen tator op te treden. Of een net zo groot aan tal bezoekers gehaald zal worden als vorig jaar is niet zeker. Er staan dit jaar namelijk minder grote namen op de lijst van optredende artiesten. Tammy Wynette. Chrystal Gayle, Marty Robinson en Ronnie Milsap hij was vorig jaar ziek en kwamniet The Flys met v.l.n.r. Joe Hughes, Neil O'Connor, David Freeman en David King. tiy Wynette is een van de top-attracties van het I. George Hamilton IV prt keer hetCountry Festival. prijzen zo laag mogelijk gehouden. .Als je niet zulk goed zitvlees hebt om het hele festival op je stoel te blijven zitten, moet je ook even van je plaats kunnen lopen. Vandaar dat er een country-markt is waar je je kunt vermaken. Vorig jaar is die hier niet zo goed van de grond gekomen". Vandaar dat de organisatie dit jaar met Holland Country Agency in zee is gegaan. „De organisatie was vorig jaar in handen van Mojo Concerts, die het festival goed georganisseerd heeft, maar de voor de tweede markt heeft verwaarloosd". De TROS heeft voor de tweede maal de rech ten gekocht en zal van het festival opnamen maken, die op een la tere da turn in twee delen zullen worden uitgezonden via de televisie en tegehjkertijd via de radio in stereo. Hoe belangrijk het festival voorde platenmaatschappijen is, valt moeilijk te zeggen. De artiesten komen wel volop in de belangstelling, maar vorig jaar was het effect van dit festijn niet te merken in de singles-hi tlijsten. in■■■■nuf De Amerikaan Eddie Money, die eerder in ons land was voor Toppoptreedt op in Paradiso te Amsterdam. De Nederlandse formatie Plant treedt op in Het Wereldje in Rotterdam. Maandag 5 februari De Engelse Joan Armatrading komt voor drie concerten naar ons land. Het eerste op treden is in Carré te Amsterdam. Dinsdag 6 februari Optreden van de Engelse Siouxsie the Banshees in Paradiso te Amsterdam. Woensdag 7 februari Joan Armatrading geeft een con cert in het Congresgebouw in Den Haag. Aanvang 20.15 uur. Zondag 11 februari De Engelse popzanger Elton John komt begeleid door Ray Cooper naar ons land voor drie optredens. Het eerste is in het Nederlands Congresge bouw in Den Haag. Maandag 12 februari De Amerikaanse zanger/pianist Billy Joel komt voor twee concerten naar ons land. Het eerste concert is in Carré in Amsterdam. Dinsdag 13 februari Tweede optreden van Billy Joel in het Congresgebouw in Den Haag. Maandag 26 februari De Amerikaanse Jacksons ko men naar Nederland voor een optreden in Carré in Am sterdam. Dinsdag 27 februari Frank Zappa komt voor een con cert naar ons land. Hij treedt op in de Ahoyhal in Rot terdam. Maandag 5 maart Roxy Music komt voor twee concer ten naar Nederland. Het eerste optreden is in Carré te Amsterdam. Dinsdag 6 maart Het tweede concert van Roxy Music in het Congresgebouw te Den Haag. Voorverkoop van de kaarten begint vandaag bij het bespreekbureau van onze krant bij Vroom Dreesmann in het Haagse stadscen trum. Woensdag 14 maart De Amerikaanse formatie Earth Wind Fire komt na ar Nederland voor een optreden in de Ahoyhal in Rotterdam. Voorverkoop van kaarten be gint vandaag bij het bespreekbureau van onze krant bij Vroom Dreesmann in het Haagse stadscentrum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 23