Reis van paus naar Latijns-Amerika bleek goede "public relations" CELAM stelt verdediging mensenrechten naast verkondiging van het evangelie Wapenarsenaal in huizen neo-nazi's DE ZOETE LIEVE VROUWE VAN DEN BOSCH IN DE VISIE VAN MODERNE THEOLOGEN siNAiUITENLAND Paus vermoeid terug van Mexico naar Rome AMNESTY: ONGUNSTIGE XNTWIKKELLNG VAN MENSENRECHTEN Korte metten LEIDSE COURANT, DONDERDAG 1 FEBRUAR11979 PAGINA 7, MEXICO Tweehon derdduizend mensen, staande in de droge be dding van de rivier de Santa Catarina nabij de stad Monterrey, vormden het laatste publiek voor paus Johannes Paulus II, die vandaag in Rome te rugkeert. Hij sprak hen toe, staande op een brug, die de verbinding vormt tussen de stad en een krottenwijk. Op de laatste dag van zijn be zoek had hij de ministers van buitenlandse zaken van Costa Rica, El Salvador. Honduras, Guatemala en Nicaragua ontvan gen. Zij nodigden hem uit ook eens de landen van Midden- Amerika te bezoeken. Eerder was de helicopter van de paus geland voor een gevangenis. De paus zegende de tweeduizend gevangenen, die hem hadden verzocht hen te bezoeken. In zijn laatste toespraken zei hij nog. dat uit een juist begrepen Mariaverering een christelijke verantwoordelijkheid voor de medemensen en de samenleving voortkomt en noemde hij het ce libaat opnieuw „een hoge waar de in het christendom" en „een eeuwenoude erfenis van de kerk". De paus was gisteren zichtbaar vermoeid toen hij een van de laatste keren de menigte toe sprak. Hij ontving een langdurig applaus toen hij in bijna fout loos Spaans zei: „Jullie moet voor een betere toekomst wer- (Van onze speciale verslaggever Frans Wijnands) MEXICO-CITY/PUEBLA Alle onderlinge tegenstellingen ten spijt hebben de ruim driehonderd deelnemers aan de Latijnsameri- kaanse bisschoppenconferentie (CELAM) die momenteel in de Mexicaanse stad Puebla wordt ge houden, de unanieme uitspraak gedaan, dat de verdediging van de rechten van de mens ten min ste zo belangrijk is als de verkon diging van het evangelie. De bekende aartsbisschop van Olinda en Recife, dom Helder Camara verklaarde gisteren, dat de ontwikkeling voortgang moet vinden in Zuid-Amerika, waar ten minste honderd miljoen mensen in margi nale omstandigheden leven. „Maar de emancipatie mag en kan niet gewapender hand bereikt worden", aldus de Braziliaan se progressieve bisschop, die bij voortdu ring de geweldloosheid predikt. Hij gaf als commentaar op de opening stoespraak van paus Johannes Paulus II van de bisschoppenconferentie, dat de paus daarin de zogenaamde „bevrijdings theologie" niet veroordeeld heeft. Die toe spraak blijft - zo blijkt dagelijks - voor ruime interpretatie vatbaar. Mgr. Oscar Romero, aartsbisschop van El Salvador, die regelmatig duidelijk en kritisch stelling neemt tegen het militaire regiem in zijn land zei: „Ik voel me erdoor bevestigd in wat ik doe".Ook de Braziliaanse kardinaal Lorscheider blijft van mening dat de pau selijke toespraak voldoende ruimte laat om binnen de bisschoppenconferentie vrijuit te discussieren. Kardinaal Baggio, president van de pause lijke commissie voor Latijns-Amerika en prefect van de congregatie voor de bis schoppen. voegde eraan toe. dat de Zuida merikaanse bisschoppen zelf hun documen ten moeten opstellen en dat die niet door het Vaticaan gedicteerd worden. Niet in alle kringen worden de pauselijke woorden even welwillend uitgelegd. Protes tantse theologen in Mexico City hebben de toespraak van de paus bekritiseerd, zeg gende, dat hij te weinig rekening heeft ge houden met de fouten die de kerk in het verleden heeft gemaakt en dat hij de be vrijdingstheologen de voet dwars zet bij hun acties voor lotsverbetering van de massa. „Ik had gehoopt dat hij iets posi tiefs gezegd zou hebben over de bevrij dingstheologie". zo verklaarde de Westduit- se lutherse prof. Hoeserkamp. Ook de Mexicaanse jezuiet Luis del Valle. de man die de bevrijdingstheologie in Me xico introduceerde blijft van mening, dat de kerk een meer radicale, desnoods poli tiek gerichte koers moet durven varen als het er om gaat - via de verkondiging - de positie van tientallen miljoenen in dit con tinent te verbeteren. „De kerk moet of hoeft zich niet te bekennen tot een politie ke partij, maar moet krachtig optreden te gen de onderdrukkung die veel regimes toepassen". De „alternatieven", radicalen of progressie ven blijven dag in dag uit in Puebla hame ren op de noodzaak dat de Celam-confe- rentie zich daarover duidelijk uitspreekt. De voorzitter van de Noordamerikaanse bisschoppenconferentie, mgr. John Queen, heeft in Puebla gezegd, dat de regering van de Verenigde Staten mede schuldig is aan de erbarmelijke situatie waarin miljoe nen in Zuid-Amerika moeten leven. Hij verklaarde zich nadrukkelijk tegen welke vorm van modern kolonialisme ook. de economische variant inbegrepen. Hij zei te geloven, dat er in Amerikaanse regerings kringen de vrees bestaat dat het pauselijk bezoek een sterke reactie in het Zuidame- rikaanse continent kan oproepen, hier en daar zelfs met geweld. Hij kritiseerde pre sident Carter wat betreft diens uitspraken enerzijds en praktisch handelen anderzijds, inzake de verdediging van de rechten van de mens. Paus Johannes Paulus II heeft intussen zijn triomftocht door Mexico geëindigd. Gisteren heeft hij zijn bezoek aan Mexico afgesloten met een bezoek aan de indus triestad Monterrey, een stad bijna duizend kilometer ten noorden van Mexico-City met een inwoneraantal van ruim anderhalf miljoen. Ook hier - net als daags tevoren in Guadalajara - viel de paus een onvoor stelbaar enthousiast onthaal ten deel. Dagelijks weer kwamen miljoenen Mexica nen naar de kerken, pleinen en stadions waar de paus verschijnt. In Guadalajara werd hij gedurende zijn rit door de stad omgeven door duizenden zangers, gitaar spelers en cowboys in kleurige pakken, met zilveren sporen en de fraaiste tuigen op de paarden. In de Mexicaanse pers worden vooral zijn bezoeken aan de landbouwbevolking en de arbeiders in de grote industriesteden ge prezen. In Guadalajara zei de paus onder meer: „Ik wil u met hart en ziel zeggen dat de werkloosheid me pijn doet, dat con flicten me pijn doen, dat ideologiën van haat en geweld niet evangelisch zijn en daardoor zoveel wonden geslagen worden in de mensheid van vandaag. De paus heeft de afgelopen dagen in zijn toespraken tot middelbare scholieren en studenten uiting gegeven aan zijn bezorgd heid over de sociale mistoestanden in het Zuidamerikaanse continent. Hij riep de jeugd op zich nu al voor te bereiden op de taak dat onrecht te gaan bestrijden. ARIJS (AFP) Er onstaan nieuwe ten- ensen tot onderdrukking en de situatie )nd de rechten van de mens ontwikkelt |ch niet in gunstige zin. Dit zegt Am- esty International in zijn jaarverslag ver 1978. i 1978 is Amnesty International opgeko- len voor 4726 gedetineerden die gevangen tten om redenen van politieke religieuze f culturele aard of huidskleur, geslacht en nische afkomst. Dit in landen waarvan meeste lid zijn van de Verenigde Na- es. Amnesty heeft de vrijlating vastge- eld van 1801 personen, erdwijningen, martelingen en moorden jn permanent systematische onderdruk- ngsmiddelen in bepaalde Latijnsameri- aanse en Afrikaanse landen. De uitzonde- hgswetten overheersen in Azië', terwijl in 'ost-Europa opneming in psychiatrische [irichtingen wordt toegepast als politiek iriderdrukkingsmiddel. In West-Europa armen de anti-terroristenwetten een' be dreiging voor de fundamentele mensen rechten. Amnesty heeft vorig jaar waarnemers ge stuurd naar processen in 27 landen en on derzoeken gedaan in 49 landen in Afrika, Amerika, Azië en Europa. Een aantal lan den heeft verzoeken om officiële bezoeken geweigerd, onlangs nog Tunesië en Tsje- cho-Slowakije. Een document over execu ties zonder voorafgaand proces in Cam bodja is naar de V.N. gestuurd. Volgens Amnesty vinden er in Kongo, So malië en Zaïre executies plaats zonder vorm van proces. In Ethiopië zitten enkele duizenden tegenstanders van de regering gevangen. In Equatoriaal Guinée is in de loop van de laatste tien jaar een op vijf honderd burgers geëxecuteerd. In Oeganda hebben martelingen plaats, terwijl het aan tal moorden daar de schaal van massa slachtingen bereikt. In Rhodesië en Zuid- Afrika vinden martelingen plaats en in Rhodesië zijn meer dan 1000 politieke ge vangenen. Lente bij Laroche De lentelijn van Guy Laroche uit zich ondermeer door V-vormige halsuitsnijdingen en een naar voren oplopen de zoom, al of niet voorzien van split. De stoffen van deze Parijse ontwerper zijn bij deze japonnen bedrukt met varen- en wijnrankmotieven. BONN (Upi) De Westduitse politie heeft ten huize van jonge neo-nazi's in het noor den van de Bondsrepubliek automatische wapens, geweren, revolvers en grote hoe veelheden munitie en springstof gevonden, zo heeft de hoofdcommissaris van politie in Bielefeld, Heinz Funk, bekendgemaakt. Funk en de officier van Justitie in Dort mund. Hermann Weichert, zeggen dat de jonge neo-nazi's verantwoordelijk zouden kunnen blijken te zijn voor de bomaansla gen die twee weken geleden zijn gepleegd op twee televisiezenders, uit protest tegen de vertoning van de Amerikaanse serie „Holocaust". De „National Zeitung". de spreekbuis van extreem rechts in West-Duitsland. heeft de serie gisteren afgedaan als een „cornflake- melodrama" en „de leugen van de eeuw". Holocaust bestaat volgens het blad uit „ketchup-bloed, goedkope sentimentaliteit a la Hollywood, griezelsprookjes. anti-Duitse haat, verdraaiing van de waarheid, fari zeïsme, schandalig televisievertoon, leugens van de eeuw en cornflake-melodrama". National Zeitung ontkent niet alleen dat Hitler of Himmler opdracht had gegeven tot uitroeiing van de Joden, maar zij schoof de Joden misdaden in de schoenen, zoals de massamoord op 75.000 Perzen in 485-565 voor Christus, en de „Lynch-justitie van vorige week in Beiroet waarvan Aboe Hassan het slachtoffer werd". De Amerikanen kregen een veeg uit de pan als „massamoordenaars van Indianen" en het vermoorden van duizenden Japan ners door de atoombommen op Hirosjima en Nagasaki. Ook Nederland ontkomt niet aan de wraak van de National Zeitung. Zij wijdde een halve pagina aan „de oorlogsmisdaden van anderen: Nederland, bijvoorbeeld". Tweederde van de ruim 30.000 Duitse kij kers die de serie gevolgd hebben en er op hebben gereageerd, hebben de media laten weten dat hun ogen ervan zijn open ge gaan. Ondanks de moeilijkheden vanwe ge de strenge scheiding tussen kerk en staat in Mexico is zijn bezoek aan de Dominicaanse Republiek en aan Mexico voor paus Johannes Paulus een triomftocht geworden. De „public relations waren prima, zó verzekeren waarnemers ter plaatse. De paus was een trekpleister voor miljoenen Zuidamerikanen, zodra Hij voet op Amerikaanse grond zet te. Overal waar hij kwam trok hij honderdduizenden. Het belangrijk ste voor de mensen was, dat zij zelf de paus hadden gezien. De emoties sloegen huizenhoge golven. Officieel lag het bezoek vèn de paus de Me xicaanse regering echter moeilijk. De strikte scheiding van kerk en staat maakte een voor Zuid-Ameri ka normale ontvangst onmogelijk. Toen president Lopez Portillo, een katholiek, de paus op het vliegveld begroette, sprak hij hem aan als „mijnheer". Een officiële ontvangst was er niet, wel een privé onder houd tussen paus en president. De meningen "aan de basis" over de diverse toespraken van de paus lo pen nogal uiteen. Missionarissen vinden zijn benadering van de gro te Zuidamerikaanse problemen nog al geestelijk. Anderen prijzen juist de voorzichtige houding van de paus. Opvallend zegt men het te vinden, dat de paus geen oordeel heeft uitgesproken over de bevrij dingstheologie, die sedert de Zuida merikaanse bisschoppenconferentie van Medellin 1968 in de evangeli sche boodschap redenen vindt voor concrete politieke actie voor de ar men. Wel constateren zij, dat de paus zeer ernstig heeft gewaar schuwd tegen bepaalde facetten binnén de bevrijdingstheologie, met name tegen rechtvaardiging van ge weld en klassestrijd. Terwijl de paus zijn laatste bezoeken in Mexi co aflegde waren de deelnemers aan de derde algemene vergadering van Zuidamerikaanse bisschoppen .hun werkzaamheden begonnen. De eerste vergadering was van techni sche aard. Onder meer werden de bisschoppen en andere deelnemers, onder wie pater Saelman Osa, voor zitter van de bisschoppelijke com missie voor Latijns-Amerika in Ne derland, onderverdeeld in twintig commissies. Eerste onderwerp van bespreking was de vraag in hoever re het document, dat het secretari aat-generaal ter voorbereiding van de vergadering had samengesteld, bindend was. Een der drie presi denten van de vergadering, kardi naal Lorscheider, zei in een pers conferentie. dat het werkstuk van het secretariaat-generaal „ongeveer de richting" aanduidt. Maar het is geen basisdocument, waarover men alleen maar discussieert en verbete ringen aanbrengt om het vervolgens als werkstuk van de bisschoppen conferentie te publiceren, zo verze kerde kardinaal Lorscheider. In voorzichtige bewoordingen be klemtoonde de kardinaal, dat men ook in de verkondiging niet om de politiek heen kan. Hij zei daarover: „Wij geloVen, dat wij in de hele kwestie van de ongerechtigheid, in de vraag van het secularisme, van de consumptiemaatschappij, in de vraag van de overgang van de ene maatschappijvorm naar een andere, steeds weer de mens ontmoeten, die lijdt. Wij hebben te maken met een soort technocratie, waarin de mens het helemaal niet in de gaten heeft dat hij onderdrukt wordt. De evan- gelisering in het Zuid-Amerika van nu en van de toekomst zal met dit verschijnsel rekening hebben te houden". Ondanks alle hervormingen op kerkelijk ge bied van de afgelopen vijftien jaar mag het beeld van de Zoete Lieve Vrouwe in de St.Janskathedraal in Den Bosch zich in een niet aflatende belangstelling verheugen van de Bossenaren en mensen uit de wijde omge- ving.De Mariadevotie trekt daar nog altijd jaarlijks duizenden mensen naar toe en is recht overeind gebleven in een kerk die maatschappelijke betrokkenheid accentueert en daarom niet langer goed raad weet met Maria. Naar aanleiding van de herdenkingsfeesten die vorig jaar in Den Bosch werden gehou- - herinnering aan de terugkeer van het 3 v n de Zoete Lieve Vrouwe 125 jaar geleden (tijdens de Reformatie werd het uit 1381 stammende beeld om veiligheidsredenen naar Brussel overgebracht) heeft een drietal theologen zich bezonnen op de vraag wat de betekenis kan zijn van die Mariadevotie voor de kerk van vandaag. Samen met zevenentwintig merendeels katho lieke auteurs hebben zij. uitgaande van het thema van de barmhartigheid, een boekwerk samengesteld, getiteld „Beeld van Genade", waarin zij onder meer geprobeerd hebben de spanning tussen de behoefte aan de Mariade votie en de theologische problemen die zich daarbij voordoen te verzoenen. Het boek heeft daarnaast het karakter van een feestuit gave waarin op het onstaan van de Mariade votie in Den Bosch en de beleving ervan van daag de dag wordt ingegaan. Het merendeel van de schrijvers die ingaan op de theologische aspecten probeert Maria in een nieuw licht te plaatsen. Zij bepleiten een activering van de waarden van Maria in een autoritaire door mannen beheerste kerk, zoals aanvaarding, belangeloosheid, geweld loosheid en dankbaarheid die voor een nieuw evenwicht, niet alleen binnen de kerk, maar ook daarbuiten kunnen zorgen. Maria zou tevens, zoals ze zichtbaar wordt in het Magnificat, als identificatiefiguur kunnen dienen voor vrouwen. Zij belichaamt immers niet alleen barmhartigheid maar ook gerech tigheid, aldus de theologe drs. Barbel de Groot. In een toelichting op het boek zei eindredac teur Pieter Anton van Gennip dat de kerk en meer in het bijzonder de theologie de volk sreligie zoals die tot uiting komt in de nog steeds bloeiende Mariaverering in Den Bosch, keihard nodig heeft wil de huidige theologie niet verdampen tot louter theoretische bespie gelingen waarin voor oprechte religieus gein- spireerde gevoelens geen plaats meer is. „Beeld van Genade" dat op het feest van Ma ria Lichtmis (2 februari) wordt aangeboden aan de Bossche Broederschap van de Zoete Lieve Vrouwe is uitgegeven bij de uitgeverij Gooi &i Sticht en kost. gebonden, 27,50. Zesenveertig katholieken uit het bisdom Roermond, priesters en leken, zijn inet een actie begonnen onder de katholieken van Limburg om gelden in te zamelen voor de vier lan delijke instituten, die niet langer meer door de bis schop van Roermond, mgr. dr. J. Gijsen. worden ge subsidieerd. De overige bisdommen hebben beslo ten deze bijdrage voor hun rekening tc neinen, maar de initiatiefnemers zouden dat een beschamende situ atie vinden. Daarom voe len zij zich verplicht de Roermondse subsidie, die in totaal veertigduizend gulden beloopt, zelf bijeen te brengen. Een onderzoek heeft uitge wezen, dat zevenenveertig procent van alle gerefor meerden op de een of an dere wijze aan kerkelijke activiteiten meedoet. Het kerkbezoek is daarbij niet als activiteit beschouwd. In de beleidssfeer, zoals de kerkeraad, zendings- en evangelisatiecommissies en commissies van beheer is zes procent bezig. Aan jon- gerenactiviteiten wordt door zestien procent mee gedaan. Aan wijk- en ge meenteavonden neemt vijf tien procent van de kerk leden deel en aan overige activiteiten. zoals ge- sprekskringen en werk groepen nog eens tien pro cent. Studentenpastor B. Vredebregt: ..Ook aan katholieken abortus toegestaan" (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Volgens pa ter Ben Vredebregt o.p., stu dentenpastor aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, mogen ook rooms-katholieken zonodig een abortus laten plegen. „Als christen mag je niet infantiel met je traditie omgaan", aldus Vredebregt in een interview met bet uni versiteitsblad Quod Novum. Pastor Vredebregt zegt, dat veel studenten over deze zaak bij hem om raad komen. „Met iedereen - en dat zijn echt niet alleen katholieke studenten - heb ik een open gesprek en samen proberen we te zoeken naar de beste oplossing. In zo'n gesprek moeten meerdere stemmen spreken en dat kan heel goed op abortus uitlopen". Zo ge beurt het wel. aldus Vrede bregt, dat mensen, die eigen lijk geen abortus wilden, bij hem vandaan gaan met het idee „toch maar wel doen". Vredebregt, die sinds tien jaar pastor is aan de Rotter damse universiteit, zegt zich te realiseren dat zijn opvattin gen in strijd zijn met die van de officiële kerk en in het bijzonder met die van zijn ei gen bisschop Simonis en bis schop Gijsen van Roermond. Hij tilt daar echter niet zo zwaar aan, vooral niet omdat naar zijn mening negentig procent van de priesters in het bisdom Rotterdam niet achter mgr. Simonis staat. „Je kunt geen negentig pro cent van je priesters ontslaan. Al komen er honderd pausen, er valt in Nederland niets meer te veranderen. Een Gij- sen-getto, dat kan niet meer". Vredebregt gaat ook in tegen de officiële opvattingen van de rooms-katholieke kerk over homofilie. „Ik ga niet veroordelend optreden tegen homo-sexualiteit. Ik probeer ze ook niet te veranderen, wanneer ik met hen om ga". De pastor is er zelfs voor om. „op verzoek natuurlijk", de zegen uit te spreken over ho- mosexuele relaties. Hij vindt het overigens onno dig dat er nog langer kerke lijke huwelijken gesloten wor den. „Dat is een overblijfsel van nog voor de Napoleonti sche tijd. Het zou veel beter zijn alleen de zegen uit te spreken". Vredebregt zegent ook „zonder wroeging" twee de huwelijken in en vraagt bij gemengde huwelijken niet de toestemming van de bis schop, zoals hij eigenlijk moet. Pater Vredebregt is ook be slist niet van plan, zoals zijn bisschop wil, zijn medewer king aan oecumenische dien sten te staken. In Rotterdam vieren studenten al sinds 1970 op oecumenische wijze het avondmaal, zitten zij op zon dagochtend broederlijk naast elkaar in de kerkbanken en luisteren zij afwisselend naar protestantse en katholieke voorgangers Vanwege zijn medewerking aan dit soort zaken dreigde bisschop Simonis onlangs de Delftse studentenpastor Peels met „ernstige maatregelen". Ook daardoor laat Vrede bregt. zo zegt hij, zich niet van de wijs brengen. Hij be roept zich erop, dat de vorige bisschop van Rotterdam, mgr. Jansen, hem opdracht heeft gegeven „de evangelische waarden tot zijn recht te la ten komen in deze universitai re gemeenschap". „Simonis ligt wel eens wakker van mij, maar ik nooit van Simonis". aldus Vredebregt. Bisschop Simonis zei nog geen kennis te hebben geno men van het interview in Quod Novum. Hij wilde ech ter wel reageren op enkele hem telefonisch voorgelezen uitlatingen van Vredebregt „Ik neem dit zeer ernstig op. In eerste instantie meen ik te moeten zeggen, dat iemand - en zeker een -pastor - die zo duidelijk in stnjd denkt met de moraal van de kerk. zo eerlijk zou moeten zijn voor zichzelf daar de consequenties uit te trekken". Volgens een enquête van hel Italiaanse weekblad „Europeo" is de mening van vierentachtig procent van de Italianen over de nieuwe paus gunstig. Drieentwintig procent vindt het een goede zaak, dat Johannes Paulus II een buitenlander is. Voor zeventig procent van de ondervraagden past de paus goed bij de kerk van vandaag. Drieëntwintig leden van het Amerikaanse huis van afgevaardigden hebben de katholieke - aartsbisschop van San Salvador. Oscar Romero, voorgedragen voor de Nobelprijs voor de vre de. Dit vanwege zijn verzet tegen het omstreden re giem in El Salvador. Ook kardinaal Wyszynski. aart- sbischop van Warschau en primaat van Polen is voor de Nobelprijs voor de vre de voorgedragen en wel door do katholieke Znak- groep in het Poolse parle ment

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7