99Vooreenpubliek kan ik me helemaal uitleven" KLASSIEK SehuËtert „vierhandig" geen surrogaat voor orkestmuziek PL ATE A ?/7 KIKIDEE: Concert-agenda latep' v Hoe tin De irikaan Tommy komt op zijn el- Losing you to uitstekend voor dag. Het is een plaat M af en toe dromerige ziek. wat veroorzaakt rdt door een aantal i ische foefjes. V heeft een hoge waarmee hij on- jteund door piano en \ar lekkere rockmu- en ballads zingt de plaat schreef alle nummers en -elt zelf piano en slag- sar. Hij wordt op de 'speler, die in Mem- „j werd opgenomen, Jjgestaan door Gene inez (solo- en basgi- John Hampton is) en Keith Toung ssgitaar). De beste lers van de elpee het titelnummer jsing you to sleep" >t lekker gitaarspel en _jJce stembuigingen van imrny, die ondersteund orden door een achter- ondkoortjes en het Be- les-acht i ge nummer Jean Nancy".(London- Ihonogram rt Johnson Al op hoes is te zien dat t Johnson een lief- bber van de jaren jftig is. Met een wijde oek en in een hou tig. die karakteristiek as voor Buddy Holly karakteristiek is voor vis Costello. siert hij hoes. Ook in zijn mu- •k is de link naar deze ee mannen duidelijk Vooral zijn em doet sterk denken het geknepen geluid in Elvis Costello. „I'll waiting" het nummer it de elpee „Close Per- nal Friend" opent. ont het sterke gitaar- f; iel van deze naar En- land uitgeweken Ame- taan. Het is een zeer vingende song, zoals er deze plaat veel staan, vallend is het comple- geluid dat Robert ihnson met zijn drie lan sterke band op de a at heeft gezet. Hij jont hiermee aan dat, lits de bandleden vol gende kwaliteit in huis tbben. ook met drie in- rumenten (gitaar, bas drums) een volwaar pop-product te ver- lardigen is. Alle num- ers zijn voorzien van ardige, goede en soms ok humoristische tek en. Met „Close Perso- Friend". waarmee obert zijn GIBSON-gi- lar bedoelt, is er weinig ieuws onder de zon. 'el kunnen we op deze laat kennismaken met uitstekend gitarist, ongwnter en producer, iet een voorliefde voor jaren vijftig. Voor die voorliefde met obert deelt, is deze een must. (Mer- iry/Phonogram) ange "unk Nog maar am- esteli ier drie weken oud of u al kunnen we het aar 1979 bestempelen het Jaar van de 'unk. Elke platenmaat- chappij doet haar uiter- leven te best iets van de dis- o-funk markt in handen e krijgen. Elke week erschijnen er talloze el- lees. die muzikaal ge touwd zijn op die mage- monotone funky chema's. Om ze uit en na te bespreken zou onde zijn van deze uimte. Daarom Hort en wachtig enige kenmer- van de volgende mai ilaten: Dan Hartman Instant Replay); een ty- lische discoplaat met re- maas lelijke melodieën, die vel erg lang worden uit- ik zofesponnen (CBS); Villa- People (Cruisin'), één yan de betere discogroe- blera len van dit moment. De iele elpee staat vol met vingende nummers a la YMCA" Het klinkt al- emaal best 'lekker, al Verveelt de muziek erg rden nel; Joe Tex (He, Who S without Funk): oude 'aas Tex blijft de rages naar volgen. Nu pak', 'ij dan weer de funk cp tijn overbekende manier Ban. Viee/ praten, voort- nt. Vlmrend terugkerende rit- nepatronen, van de bla- '?rs. kortom veel ge inen xhreeuw, weinig lol T.K./CBS); Gregg Dia- nond (Star Cruisin): ste- ïssui totiep voorbeeld van een lisco-funkelpee. alle ch- 'hés worden hier uit de kasf gehaald (T.K./CBS) tenslotte Manco (I'm Man): een ruim zeven- dureitien minuten durende, altijc overbodige cover van ssen, Win woods legendarische vcker. geheel in stijl Santa Esmeralda. iew ei lAriola). iter li /aak plek 'out, 3e t juist a flie Ritchie Family Op de nieuwe elpee van The Ritchie Family is het disco wat de klok s'aaf De drie fraaie twarte dames, die grote internationale hits had den met de singles „Best disco in town" en „Quiet Village" willen dansmu ziek brengen en dat doen ze dan ook op „American Generation". De twee plaatkanten worden gevuld met een medley van af en toe opwindende muziek. De dames beschikken over goede stemmen. Het is dan ook jammer dat ze van die eenvoudige vaak herhalende teksten, die weinig voorstellen, zin gen. Het is een plaat, die uitstekend geschikt is voor dancings omdat de langspeler het dans plezier zal verhogen. The Ritchie Family met disco-muziek, die eenvoudig is maar goed swingt. Als een verlaat toegiftje op het Schubert-jaar 1978 is een magnifieke langspeler er aan komen herinneren dat het Schubert was die het vierhandig kla vierspel van een pretentieloze ont spanning voor salon en huiskamer van de Bieder meier verhief tot wat zon der overdrijving een univer sele kunstvorm van grote allure moet worden ge noemd. De plaat van de be roemde Russische pianist Emil Gilels en zijn dochter Elena (Deutsche Grammo- phon 2531 079) laat voor beelden horen die zich naar opzet en gehalte tussen die twee uitersten bewegen. Het duo heeft nauwelijks anderhalve minuut nodig om zes Ecossaises, afgeleid van Schotse volkswijsjes, in snel le tweekwartsmaat aan ons oor te laten voorbijwervelen: in zijn beknoptheid een be koorlijk tafereel zoals Schu bert er tientallen maakte. Hij schreef zeker een vier honderd korte klavierstuk ken in allerlei vormen, van Wiener Damenlandler tot Trauerwalzer, van Schleifer tot Hupfauf, van Valses no- Kiki Dee leek een rodskleu- rige toekomst tegemoet te gaan toen ze in 1974 op het Grand Gala du Disc als gloednieuwe veelbelovende Engelse artieste optrad. Haar single „Amoureuse" werd door de disc-jockeys gunstig beoordeeld. Ze was mooi, kon goed zingen en leek dus een nieuwe ster aan het hitfirmament te worden. Kiki Dee had al vanaf haar zestiende ge vochten voor wat erken ning en die leek eindelijk te komen, nu ze een con tract had getekend bij het platenlabel van Elton John Rocket Records. Het pakte echter anders uit. Ze had wel een aantal hits als „Amoureuse", „I've got the music in me" en het duet met Elton John „Don't go breaking my heart", dat voor de grap was opgeno men maar van een echte doorbraak is nooit sprake geweest. „Er zijQ in de vijf jaar bij Rocket Records veel diepte punten en maar een paar hoogtepunten geweest" ver telt Kiki Dee als ze even in ons land is om haar nieuwe single ..Stay with me baby" (rond 1961 een hit voor Lo- reen Allison) en haar nieu we gelijknamige vierde Roc ket Record elpee te introdu ceren. Kiki Dee (31) is naarmate ze ouder is geworden ook steeds knapper geworden. Haar roodbruine haar is voorzien van ki-ullen, staat wijd uit en bedekt een groot deel van haar fijne gezicht. Kiki Dee begon met zingen in het locale clubcircuit rond haar geboorteplaats Bradford. Ze kwam in Lon den terecht, waar ze ont dekt werd door Mitch Mur ray, een belangrijke man in het begin van de jaren zes tig. „Hij veranderde mijn naam van Pauline Matthews in Kiki Dee en schreef mijn eerste single Early Night". Bij Fontana records werd de elpee „I'm Kiki Dee" op genomen, maar die plaat werd een flop. Daarna volg de een platencontract bij het Amerikaanse Motown label. „Het enige wat ik me uit die periode nog kan her inneren is dat ik Stevie Wonder één keer in de lift ben tegengekomen. Later heb ik ook Marvin Gaye ontmoet. Er waren drie ver schillende producers nodig om de elpee „Great Expec tations" op te nemen. Maan den later lag hij eindelijk in Kiki Dee dringen van John Reid El- ton John's manager, een platencontract bij het nieu we platenlabel Rocket Re cords. Sinds die tijd ver schenen er drie elpees: „Lo ving and free", I've got the music in me" en ..Kiki Dee" en een handje vol singles. Kiki Dee's zangcarrière is niet zo voorspoedig verlo pen als ze zelf graag gewild had. Ze denkt te weten waaraan dat ligt en vertelt: Ik wil me niet aan één muziekstijl binden en zing zowel rock roll als r b als ballads. Het publiek schijnt daar moeite mee te hebben. Het komende jaar wil ik vooral aan mijn iden titeit werken want dat is belangrijk als je succes wil". Dat is echter niet de enige reden: „ik ben ook nauwelijks begeleid, mijn loopbaan werd niet goed genoeg uitgestippeld. John de winkel. Ze hadden die Eetd Enterprises wachtte te langspeler beter niet uit veel af waar het allemaal kunnen brengen" In 1973 rou eindigen daarom heb tekende Kiki Dec op aan- tschappij vorig Kiki Dee terua met een nieuwe iiaale&Cl.Qlpee jaar verlaten. Het was een combinatie van een slecht management, geen duidelij ke indentiteit en het bij me zelf ontbreken van genoeg wilskracht om achter de mensen van de maatschap pij aan te zitten. Kijk, Elton John en Rod Stewart bij voorbeeld vragen constant aan hun managers hoe het met de plaatverkoop gaat. Ik ben van nature wat ge makzuchtig en als je dat sa men neemt met een soort ingebouwde onzekerheid, blijft erkenning uit. Ik was ook niet zo tevreden met mijn platenmaatschappij, maar gelukkig is de laatste tijd de organisatie een stuk verbeterd, dus ben ik geble ven. Door die problemen en omdat ik mezelf niet genoeg naar voren durfde te du wen, duurde het twee jaar voordat „Stay with me" verscheen". Kiki Dee's laatste elpee, die geproduceerd werd door El- ton John en Clive Franks is zowel in Amerika als Euro pa geen hit geweest. „We hadden eigenlijk een beter resultaat verwacht. Het was een vreemde periode.Je mag toch aannemen dat je na een hit als „Don't go breaking my heart" kunt zeggen: „Er is nu een goed uitgangspunt. Wat gaan we doen?". Alles liep echter heel anders en er gebeurde niets. De moed ontbrak me om het de goede kant op te sturen. Het is eigenlijk pas sinds het laatste jaar dat ik bij mezelf denk: „Kiki. jij zit achter het stuur". Als artiest moet je de touwtjes in handen hebben als je tenminste een lange carrière wil". Kiki Dee heeft besloten zich nu volledig met haar pro ducten te gaan bemoeien. „Het betekent niet dat de elpees door mij geprodu ceerd worden, want er zijn maar weinig artiesten die dat kunnen. Ik ben op zoek naar een producer, die me voor honderd procent be grijpt. Hij moet vooral de kennis bezitten om wat er in de studio gebeurt goed op de band te krijgen. Er moet een wisselwerking tus sen de artiest en de produ cer ontstaan. Het volgende album, waar we in april aan beginnen neem ik op een andere manier op dan mijn voorgaande elpees. Tot nu toe waren het op „I've got the music in me" na, sessie-elpees, die tot stand kwamen door met een pro ducer een nummer uit te zoeken, een studio te huren en met sessie-muzikanten het geheel op te nemen. Die manier van weiken is ech ter weinig creatief. Voor de volgende elpee ga ik daar om eerst met een aantal muzikanten oefenen en naast eigen nummers ook met hen een aantal liedjes schrijven voordat we de studio in gaan. Hierdoor ra ken ze meer bij het product betrokken". Een ander be langrijk punt is dat de energie, die tijdens mijn live-optredens ontstaat, wordt overgebracht op mijn komende elpees. Tot nu toe zijn mijn platen wel profes sioneel geproduceerd, maar het is de producers niet ge lukt om die energie van het optreden op de plaat over te zetten". Dat Kiki Dee op treden erg belangrijk \indt blijkt wel als ze zegt: „Voor een publiek kan ik me hele maal uitleven. Ik krijg dan weer nieuwe ideeën voor nummers en zie mijn loop baan in de muziek-industrie weer erg positief. Toen ik thuis zat en geen nieuwe platen maakte of optrad werd ik gedeprimeerd om dat er veel te veel tijd was om over alles na te denken. Er kwam niets uit mijn handen en de moed ontbrak om aan iets nieuws te be ginnen". Daarom staan er op „Stay with me" maar drie nummers, die Kiki Dee met haar vriendin Zane Busby en vriend David La- sley schreef. Heeft ze erover nagedacht om weer platen te gaan ma ken met Elton John „We zullen verlopig niet meer samenwerken. Hoogstens als we beiden vinden, dat het weer tijd is voor een opvol ger van „Don't go breaking my heart". Als Elton John nu met mij een plaat zou maken, heeft dat desastreu ze gevolgen voor mijn ver dere carrière. Ik kan dan net zo goed huisvrouw wor den en daar voel ik weinig voor. Soms koken is leuk, maar het moet geen sleur worden". Kiki Dee heeft zojuist een zes weken du rende tournee met dertig optredens in kleine Ameri kaanse clubs achter de rug. David Johnstone, waarmee ik sinds 1974 samenwoon heeft me aangespoord weer iets te ondernemen. We heb ben een band samengesteld en zijn op tournee gegaan. Het is de bedoeling om dit jaar ook naar Nederland te komen maar we gaan eerst de nieuwe elpee opnemen. De band bestaat uit sessie muzikanten. maar de kans is groot dat ze mijn vaste begeleidingsgroep worden, want het is de beste band die ik tot nu toe heb gehad. Als de promotie voor de nieuwe elpee achter de rug is, ga ik thuis een aantal nummers schrijven en dan gaan we met zijn allen de studio in om aan een nieu we plaat te werken. Het is te hopen dat het op de plaat dan net zo lekker klinkt als tijdens de concer ten. HANS PIET. bles et sentimentales tot ou vertures en marsen. Maar Schubert die daar als der tienjarige al mee begon, stond niet stil bij dit mo dieuze amusement, hoezeer hij er zich ook mee ver maakte. Dat deze stukken en stukjes naar wens in twee- of vierhandige versies konden worden uitgevoerd, wijst er al op dat je er alle kanten mee uit kon. Dat ging niet meei met het ook op de Gilels-plaat vastgeleg de andantino varié omdat bijvoorbeeld in de laatste variatie het contrast van de zangmelodie met de dansan te figuratie alleen met vier handen in het juiste klank beeld te bereiken is. Tausig transcriptie voor twee han den blijft dan ook beneden de maat. Toch is dit andantino eve nals het ontwapenende ron do in A groot dat óók op de ^etoo^rtc^'o. Eesiden tie-Orkest zou nis, er schitterend in ge- f* slaagd een uiterst verfijnde, uiterst gedifferentieerde kla- Kiki Dee neemt nu zelfde touwtjes in handen Franz Schubert vierklank te bereikenDank- voorpui» vierhandig inde, daad zelf een orkest in ge dachten had. Ik betwijfel zij de tegelijk warme en hel dere klank van een „ouder- -t—j wetse" Bösendorfer weten en fletoof met drt dit vader en dochter Gilels die verfijning en schakering vol maakt te treffen. verband gesproken moet worden van Schuberts „toe- tsenorkest" wat in Duitsland mann die zelf in deze stuk ken strijk- en blaasinstru menten hoorde, soli en tutti ^r^Tlshc, onbetwiste meesterwerk op de plaat de fameuze fantasie in f klein, vier delen in vrije sonate- vorm. hemels maar zonder "dersche.dde en zells pan- breedsprakigheid. Net als kenrotfels was zo verstan- het met op de plaat vastge- dJg er tegen te waarschuwen legde Grand Duo dat vier df oorspronkelijke vorm van jaar eerder ontstond, heef, dezf grootse ptanomuztek de kort voor Schuberts dood met au seneux ,e nemen Wie Gilels en zijn dochter de genoemde fantasie hoort vertolken, kan zich niet geschreven fantasie bij vele musici orkestrale visioenen losgemaakt. Het oPvaUend voorsteUen rfa( de onls( da, zowel het Grand Duo an(jer k,a„khpelrl ge_ voor groot symfonie-orkest werden herschreven, de fan tasie bijvoorbeeld door Felix Mottl en door onze Willem van Otterloo terwijl de Rus Dimitri Kabalewski er zelfs een pianoconcert van maak te. Hoewel ik met name Van Vreugde en droefenis, passie en weemoed, bewogenheid en gelatenheid kregen hier een aangrijpende zeggings kracht. Doordat de finale als het ware terugblikt op het openingsdeel is dit werk een in zichzelf besloten mense lijk document geworden van wat alleen in muziek kon proken. J. KAS ANDER Elena en Emil Gilels Zondag 28 januari De Amerikaan George Duke is in Nederland voor twee concerten. Het eerste optreden is in de Doelen te Rotterdam. Aanvang20.15 uur. Maandag 29 januari Queen geeft wegens enorm succes twee concerten in Nederland. De eerste is in de Rotter damse Ahoyhal. Optreden van George Duke in een verkleinde Jaap Eden- hal in Amsterdam. Aanvang20.15 uur. Dinsdag 30 januari De Engelse superformatie Queen is te zien in de Rotterdamse Ahoyhal. Donderdag 2 februari De Amerikaanse jazz-musicus Herbie Hancock komt voor twee optredens naar ons land. Het eerste concert is in de Doelen te Rotterdam. Vrijdag 3 februari Chris Hinze treedt op in het Con certgebouw te Haarlem. De Amerikaan Eddie Money, die eerder in ons land was voor „Toppop", treedt op in Paradiso te Amsterdam. De Nederlandse formatie Plant treedt op in Het Wereldje in Rotterdam. Zondag 5 februari De Engelse Joan Arma trading komt voor drie concerten naar ons land. Het eerste op treden is in Carré te Amsterdam. Dinsdag 7 februari Joan Arma trading geeft een con cert in het Congresgebouw in Den Haag. Aanvang 20.15 Zondag 11 februari De Engelse popzanger Elton John komt begeleid door Ray Cooper naar ons land voor drie optredens. Het eerste is in het Nederlands Congresge bouw in Den Haag. Maandag 12 februari De Amerikaanse zanger/pianist Billy Joel komt voor twee concerten naar ons land. Het eerste concert is in Carré in Amsterdam. Dinsdag 12 februari Tweede optreden van Billy Joel in het Congresgebouw in Den Haag. Dinsdag 27 februari Frank Zappa komt voor een con cert naar ons land. Hij treedt op in de Ahoyhal in Rot terdam. Woensdag 14 maart De Amerikaanse formatie Earth Wind Fire komt naar Nederland voor een optreden in de Ahoyhal in Rotterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 13