Paus niet van plan autoritair in te ;rijpen in Nederlandse kerkprovincie SCiitdermishandeling beslaat. Hoe lang nog. KARDINAAL WILLEBRANDS: [KATHOLIEKE MINISTERS ONEENS ;MET !MGR. GIJSEN nr 1 Mgr. Simonis verbiedt studentenparochie in Delft deelneming aan oecumenische viering SIRE Vluchtelingen in Hongkong aan wal Echtscheidingen bezorgen rechtbank overuren Vrouw ernstig mishandeld Sake van der Ploeg „Zwarte Schaap 78" ct^NNENLAND LEIDSE COURANT MAANDAG 22 JANUAR11979 PAGINA Van onze correspondent) 3ME „Er is geen sprake dat de paus op autoritaire in onze kerkprovincie gaat -ijpen. Deze zekerheid heb ik jekregen tijdens twee gesprek- A hortim met de Heilige Vader op irijdag 19 en zaterdag 20 janua- vele zaken in waarmee ik het principieel eens ben. Er spreekt een diep geloof en grote liefde voor de Kerk uit. Daarom zou ik ook graag met hem de vragen die hij bespreekt hebben doorgepraat". fet deze woorden weerlegde kardinaal Willebrands gistermiddag in Rome de uggestie van de bisschop van Roer bond, mgr. dr. J. Gijsen in een inter- jew met Elseviers Magazine, dat de Hei- Stoel op het punt zou staan in te gijpen in de situatie in katholiek Neder- naal Willebrands is ook niet te "breken over de manier waarop mgr. jij sen tegenover het weekblad niet zo- ']er de vraagstukken van zijn diocees wel die van de kerkprovincie de revue ;ft laten passeren. Letterlijk verklaar- kardinaal Willebrands gistermiddag: manier en de wijze waarop hij dit Jeft gedaan zijn voor mij een verras- j en teleurstelling. Dit interview is ge- hren en verschenen luttele dagen rond vertrouwelijk beraad van de bis- loppen op zaterdag 13 januari. Was, :onder in de huidige situatie, onder- overleg niet beter geweest en zelfs lzakelijk? Nu komt het eer over als i reeks standpunten van de een tegen- de ander. Het ligt voor de hand dat mensen die van de Kerk houden, [took zo voelen. ïigen zullen er onverschillig onder •den, anderen pijn onder lijden. In ie- geval riskeert men op deze wijze jrlies van waardigheid en geloofwaar- heid van het bisschoppencollege", dinaal Willebrands vervolgt: „Wij wa- i onkundig van dit interview. Ik laat vraaggesprek uiteraard geheel en al lor rekening van mgr. Gijsen. Er staan Kardinaal Willebrands ging in zijn ver klaring ook in op enkele zaken, „die tot bijzondere onrust hebben geleid". Hij wees, wat de kwestie van de abortus be treft erop, dat de bisschoppen van Ne derland, bij herhaling gezamenlijk duide lijk stelling hierin hebben genomen, zoals in hun vergadering van december vorig jaar. Kardinaal Willebrands: „Ik wil ondersc heid maken tussen wet en moraal. De wet mag nooit iets voorschrijven wat moreel slecht is. De wet mag in geen ge val iemand verplichten, noch de medicus, noch de verpleegkundige aan abortus mee te werken. De staat heeft de plicht het ongeboren menselijk leven op de best mogelijke wijze te beschermen. Wat de best mogelijke wijze is, moet ook realistisch en concreet worden beoor deeld. Dat is de eigen verantwoordelijk heid van de politici die in een plurifor me, democratische staat als de onze, niet gemakkelijk is". „Wordt hiermee het haalbare tot norm gesteld?", vroeg kardinaal Willebrands zich af. „Geenszins voor het geweten, voor de moraliteit, maar het kan rich tlijn zijn voor politiek handelen. Men mikt politiek niet op het minder kwade maar op het best mogelijke, men kan zelfs zeggen op het absoluut goede en tracht dit te benaderen voorzover het mogelijk is. Wanneer men de best moge lijke benadering verlaat of verhindert, al dus de weg vrijmakend voor een slechte re wet, moet men zich in geweten afvra gen hoe men staat tegenover de dood van talrijke ongeboren kinderen die men had kunnen redden", aldus de kardinaal, die zich verder afvroeg of de staat en ook de Kerk zich voldoende hebben in gespannen om het ongeboren leven te beschermen. Hij denkt hier aan steun voor de aan staande moeder, vooral de alleenstaande; aan hulp voor de gezinnen, vooral de grote; aan het beschikbaarstellen van woongelegenheid voor ongehuwde moe ders; aan crèches; aan het uitbannen van discriminatie. „Is hier, vanuit de Kerkprovincie, geen opgave voor een seculier instituut, voor religieuzen? Ik denk hier ook aan adop tie. Het is toch wel buitengewoon na vrant dat in ons land aborteren veel ge makkelijker en goedkoper is dan adopte ren", aldus kardinaal Willebrands. Hij is er voorstander van, dat abortus in het Wetboek van Strafrecht blijft staan, omdat dit bijdraagt tot het instandhou den van het zedelijk besef. Ook is hij voorstander van de zogenaamde vijfda- gennorm of een soortgelijke bedenktijd, in het bestek waarvan goede voorlich ting, opvoedkundig en geestelijk, gene zend zou kunnen werken. „Ik spreek de vurige hoop uit", aldus de kardinaal, „dat een wet die niet ten volle overeenkomt met de christelijke moraal, het normbesef van de mensen niet zal aantasten. Zoveel is zeker, dat de wet van een staat niets afdoet aan de wet van God, die de Schepper is van het le ven, ons dit toevertrouwt tot ons heil en daarvoor verantwoording zal vragen". Homofilie Sprekend over homofilie, die ook door mgr. Gijsen in zijn interview is aange roerd, zegt kardinaal Willebrands, dat de sexualiteit vooral in het verleden is be handeld als een gebied waarop aan alle kanten schuld dreigt „Ook tegenwoordig worden zonden tegen de sexuele normen vaak beschouwd als de ergste die een mens kan begaan. Niettemin wordt datgene wat op sexueel terrein verkeerd is, dikwijls eerder gebo ren uit zwakheid dan uit boosheid. Ik wil geen sexuele misdragingen goedpra ten. De leer van de Kerk moeten wij handhaven. Zij is de verklaring van het Evangelie tot heil van de mens. Maar moeten wij onze stem niet krachtiger verheffen tegen het kwaad dat ontspruit uit boosheid, zoals leugen, laster, haat en onrecht?", aldus de kardinaal. Over het Landelijk Pastoraal Overleg zegt kardinaal Willebrands dat degenen die daarbij betrokken zijn, allen worden bezield door een gelovige inspiratie om de kerk te dienen en mee op te bouwen. Ieder heeft daarin zijn eigen plaats en dienst, zijn eigen verantwoordelijkheid. Men moet deze in elkaar kennen en res pecteren en wel juist vanuit het geloof. Pauselijke gesprekken De beide gesprekken tussen paus Johan nes Paulus II en kardinaal Willebrands van afgelopen vrijdag en zaterdag, heb ben elk één uur geduurd. Het laatste werd afgesloten met een souper waarbij ook mgr. A. J. Simonis, bisschop van Rotterdam aanzat. Zijn bezoek aan Rome viel zuiver toevallig samen met dat van kardinaal Willebrands. Aan tafel werd volgens de kardinaal ge heel in de stijl van de paus openhartig en ongedwongen de gedachtenwisseling over de Nederlandse kerkprovincie voort gezet. De voertalen waren Frans en Itaii- „De paus", aldus kardinaal Willebrands, „heeft nu gesproken met mgr. Gijsen, mgr. Simonis en mij. Hij zou ook graag met de vier andere Nederlandse bis schoppen een afzonderlijk onderhoud Kardinaal J. Willebrands hebben. Hij heeft mij opgedragen hen uit te nodigen op korte termijn naar Rome te komen. Het is niet uitgesloten dat hij vervolgens de zeven bisschoppen van Nederland samen wil ontvangen. Pas daarna (en dat zou geruime tijd na het pauselijk bezoek aan Mexico zijn, red.) zal de paus een visie ontwikkelen en wellicht conclusies trekken, maar hij heeft mij gezegd dat hij steeds alles zal doen in overleg met de bisschoppen en wel met ons allemaal", aldus kardinaal Willebrands. Hulpbisschoppen Ten aanzien van de beide hulpbisschop pen waar kardinaal Willebrands al eer der om heeft gevraagd, zei hij, dat de paus daar alle begrip voor heeft. Een be slissing hierover zai naar verloop van tijd worden genomen. „Nu ik zeker weet dat de paus ervan overtuigd is, dat ik hulp nodig heb, weet ik zeker daf zo'n benoeming niet tegen mij is gericht", al dus de kardinaal. ■Mgr. Gijssen '6 j DEN HAAG „Ik geloof,' dat de bisschop het verkeerd aak ^ziet. Zeer ten onrechte maakt hij geen onderscheid tus- nstalMsen wa* aanvaardbaar is en ongeoorloofd in ieders per soonlijk leven en anderzijds wat je hebt te bepalen in een wet, die wordt gemaakt in een levensbeschouwelijk 1 verdeeld land. Minister-president Van Agt zei dit na afloop van het CDA-congres gisteren in de KRO-rubriek „Kruispunt" naar aanleiding van uitlatingen gedaan door mgr. Gijsen, bisschop van Roermond, in een interview met Elseviers Magazine. De bisschop had hierin onder meer gedreigd met het onthouden van de sacramenten aan katholieke ministers en kamerleden, die aan een wettelijke abortus- jrettig reSeling zouden meewerken. iMr. Van Agt zei, dat hij ook na zorgvuldige overweging met de visie van mgr. Gijsen niet uit de voeten kon. „Ik ""^™*vind het verkeerd en per saldo zal ik daarom niet afwij ken van de weg, die ik na zorgvuldige overweging ben gegaan". Minister Van Agt stelde, dat de rooms-katholie- ke kerk geen leerstellingen heeft over de inhoud van wet geving in landen, waar mensen wonen van verschillende herkomst en verschillende levensbeschouwelijke overtui ging. Nergens is geschreven,aldus mr. Van Agt, wat poli tici moeten doen in een situatie als die waarin wij ons Dg lij bevinden en die hebben te maken met de noodzak tot herziening van een wetgeving die helemaal niet meer functioneert. Hij sprak dan ook van een „heilloze bemoeiing". De gees- ^telijke leiders, zo zei hij, zijn geroepen om de grote waar- jden van het leven hoog te houden en te verkondigen, naar zij zijn niet geroepen om de mensen, die voor de reran wtoordelij kheden van het landsbestuur staan voor houden met welke bepalingen hun wetgeving moet worden toegerust. Wetgeving is een zaak, niet voor bis schoppen, maar voor mensen, die in regering en parle- nent met de daar liggende verantwoordelijkheden zijn lelast. De minister van CRM, mevrouw Gardeniers, vond het „nogal een uitspraak" van mgr. Gijsen. Hij had op dit moment zo'n zwaar woord nog niet kunnen uitspreken, want hij kent de inhoud niet van het wetsvoorstel, dat uit het kabinet komt. Zij achtte de politiek geen zaak, die de kerk koud moet laten, maar wat zij in de woor den van de bisschop hoorde doorklinken, was de politiek vertellen wat ze hoort te doen. Zij meende, dat bisschop Gijsen in feite vraagt een wet tot stand te brengen, die nog strakker is dan die, welke in de vorige eeuw tot stand'kwam. „Niet meedenken in de wetgeving betekent, dat ik wellicht de kans ontloop om in bepaalde gevallen abortus te voorkomen. Voor die gevallen voel ik mij per soonlijk schuldig. Ik zou deze gevallen op mijn geweten hebben", aldus minister Gardeniers. t nister Andriessen van Financiën stelde zich op het standpunt, dat een katholiek politicus een eigen verant woordelijkheid heeft voor vraagstukken als dat van de wetgeving inzake abortus. „Ik laat me dan ook door een dergelijke uitspraak van de bisschop van Roermond niet ontmoedigen. Ik meen, dat ik mijn eigen verantwoorde lijkheid moet nemen en ik zou me nauwelijks kunnen voorstellen, dat het de officiële leer van de kerk is, dat mensen die gewetensvol handelen de sacramenten gewei gerd moeten worden", aldus mr. Andriessen. Als politici deden wat mgr. Gijsen zou willen, zou de situatie nog veel slechter worden, zo meende hij. Hij vond dan ook, k dat bisschop Gijsen met zijn concrete uitspraken veel te «ver is gegaan. De bisschoppen hebben niet het recht om lons ervan te weerhouden vanuit onze eigen verantwoor delijkheid de norm van de rechtsbescherming van het on- geboren leven zo goed mogelijk gestalte te geven, zo zei I minister Andriessen, die het standpunt van de bisschop van Roermond een gevaarlijke weg vond, die hij voor zichzelf in elk geval niet kon aanvaarden. DELFT De bisschop van Rotterdam, mgr. dr. A. J. Simonis heeft de r.k. studentenparochie in Delft gedreigd met sancties wanneer deze voortgaat met haar plannen voor een gezamenlij ke eucharistieviering met de gereformeerde en hervormde studentengemeenten op 21 april. In een brief aan de r.k. studentenparochie en aan de r.k. studentenvereniging St.-Virgilius schrijft de bisschop dat een dergelijke viering in strijd is met de regels die de bisschoppen in 1973 hebben gesteld. Tot dusver zijn in Delft geen oecumenische eucharistie-, respectievelijk avondmaalsvierin gen geweest. In andere studentenparochies in Nederland gebeurt dat al jaren. De studentenge meenten in Delft werken al jaren nauw samen. Uit die samenwerking ontstond het plan een gezamenlijke eucharistieviering te houden, mede omdat de verschillende diensten in Delft al lang een gemengd publiek trekken. Ook zijn veel studenten gemengd gehuwd. Bisschop Simonis nam via het maandblad van de studentenparochie en via het mededelingen blad van de Technische Hogeschool Delft kennis van de plannen voor een oecumenische dienst. Daarop had de bisschop een gesprek met kath olieke pastorale werkers uit Delft en met de twee protestantse studentenpredikanten. Dit gesprek had geen resultaat. De bisschop verbood de katholieke studentenpastor aan de viering op 21 april deel te nemen. Vicaris dr. W. van Paassen van het bisdom Rotterdam zei naar aanleiding van het conflict te begrijpen dat het Delftse studentenpastoraat, dat allerwege een gezamenlijke aanpak kent, zich net als anderen diepgaand is gaan beraden over gezamenlijke vieringen. „Opnieuw doet zich dus een voorbeeld voor van de kloof tussen een officieel standpunt van de kerk en de geloofsbele ving van oprechte christenen", aldus de vicaris. Volgens hem hoeft men nu niet de zegen of bevestiging van welke bisschop dan ook voor de plannen van de Delftse studentenparochie te verwachten, maar, zo zegt hij „er blijven wegen open om heilzaam en wijs te reageren op de gegeven situatie". Volgens vicaris Van Paassen moet in elk geval worden voorkomen dat met harde disciplinaire maatregelen de geest van geloof wordt geblust Hij voegt er aan toe: „Via een broederlijk overleg is te hopen op een aanvaardbare vormgeving van de voortschrijden de oecumene". Kindermishandeling,daar praten we liever niet Aan het probleem van kindermishandeling kan over in Nederland. Dat is jammer. Want met dood- een hoop gedaan worden. Ook door u. Hoe, dat staat zwijgen help je geen enkel probleem uit de wereld, te lezen in een speciale folder. Die kunt u aanvragen Publicatie aangeboden door dit blad in samenwerking met de Stichting Ideele Reclame. bij de Nederlandse Vereniging tegen Kinder mishandeling, Koningsplein 27 in Den Haag, telefoon: 070-631923. Met behulp van de politie van Hongkong worden de Vietnamese viucnteungen aan de wal gebracht. HONGKONG(UPI) —Regeringsfunctionaris- in andere boten die hen aan wal brachten, sen in Hongkong zijn zaterdagmorgen begon- De „Huey Fong" heeft 28 dagen voor de haven nen met het aan wal laten van 3.383 Vietname- van Hongkong gelegen. De regering van Hong- se vluchtelingen die bijna twee maanden op kong heeft steeds geweigerd vluchtelingen op het vrachtschip „Huey Fong" hebben gezeten. te nemen, maar is nu toch door de knieën De vluchtelingen moesten eerst overstappen gegaan. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De Haagse rechtbank heeft de laatste maanden zo'n grote stroom van echt scheidingen te verwerken, dat regelmatig een extra-„echtscheidingskamer" wordt ingesteld. Zo zijn vorige week in het Haagse paleis van justitie op donderdag en vrijdag honderdder tig echtscheidingszaken behandeld. Ook ande re rechtbanken in het land worden met de zelfde ontwikkeling geconfronteerd. De sterke toename van het aantal echtschei dingsprocedures wordt toegeschreven aan de laatste wetswijzigingen op dit gebied die echt scheiding, in juridisch opzicht, aanzienlijk ver eenvoudigd hebben. Vroeger had „Den Haag" gemiddeld dertig echtscheidingen per week te behandelen, maar dit aantal is nu gestegen tot het dubbele. Daardoor heeft de Haagse recht bank een achterstand opgelopen die door de feestdagen van de laatste maanden nog is ver groot. De rechters proberen nu met een soort „in haalrace" die achterstand in te lopen, waar voor een tweede echtscheidingskamer is inge steld. De verwachting is overigens dat het aantal echtscheidingen nog zal blijven stijgen. SCHINNEN (ANP) - Een 22- jarige vrouw uit Puth in de Zuidlimburgse gemeente Schinnen is zaterdagmorgen door een voorbijganger zwaar gewond aangetroffen in een onlangs uitgebrand restau rant. Zij is in levensgevaar lijke toestand in het zieken huis van Sittard opgenomen. Volgens de politie'zijn er aan wijzingen dat de vrouw mis handeld is door één of meer dere personen. Zij is het laatst gezien om drie uur in de voorgaande nacht in een café in Puth-Schinnen waar de plaatselijke voetbalvereni ging feest vierde. Van de da der of daders ontbreekt nog eik spoor. NIJMEGEN (ANP) Sake van der Ploeg, oud burgemeester van Oude Pekela, is in Nijmegen uitgeroepen tot het „groot ste Zwarte Schaap van Nederland 1978". Tijdens een gala- pronkzitting van de carnavalsvereniging ,,'t Swerte Schaop" werd de 58-jarige voormalige PvdA-parlementariër uit Fries land opgenomen in de befaamde broederschap van Zwarte Schapen. Aanleiding tot deze benoeming was de wijze waarop vorig jaar een einde kwam aan zijn burgemeesters-loopbaan m Oude Pekela. „Van de vijftienhonderd dagen dat ik er eerste burger was, waren er slechts vijftien onverteerbaar", stelde Van der Ploeg vast. „Die werden evenwel gevuld met roddel, vernieling en brandstichting en dat over en bij een man aan wiens goede bedoelingen niet getwijfeld hoeft te worden", zo voegt de adviescommissie van Nijmeegse carnavalsvereniging er aan toe. Tot dit Zwarte Schapen-gezelschap waren eerder Pipo de Clown, Willem Drees Jr. en premier Van Agt toegetre den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7