- *r
M
Onrust dreef twee Nederlanders
naar verre vreemde streken
MARCELLUS EMANTS
ALS KOELE MINNAAR
IN „EEN HUWELIJK"
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
^RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURAN MAANDAG 22 JANUAR11979 PAG
NEDERLAND 1
NOS
18.30 Sesamstraat
18.45 Kortweg (kunst)
18.55 Journaal
VARA
18.59 Barbapapa
19.05 't Spant erom, spelshow
19.55 De natuur en de mens
(De steenarend)
20.45 VARA's voorstelling
NOS
21.37 Journaal
VARA
21.55 Groot uur „U" (Nederlan
ders In Australië, afl.2)
NOS
23.00 Journaal
NEDERLAND 2
Teleac
18.25 Biologie, afl.9
18.40 Natuurkunde, afl.5
NOS
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Heldl, TV-serie, afl.16
19.25 Van hot naar haar met
Dik Voormekaar, TV-serie
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 Englandspiel, TV-serie,
afl.3
21.30 Een huwelijk, Nederlands
TV-spel
22.30 Hier en Nu
23.10 Standpunt
NOS
23.25 Journaal
DUITSLAND 1
WDR
18.00 Ach du lieber Himmel
(Die Sportskanone). 18.30
Die Eintrittskarte (Les-
slng's Nathan der Welse).
18.40 Der 7.Kontinent
(Monster der Tiefe). 19.15
Hier und Heute. 19.45
Spiel urn 4tel vor 8 (Was
sich neckt das Hebt sich:
der anonyme Anrufer).
20.00 Journaal
20.15 Liebe zu Lydia, TV-serie,
afl.9
21.10 Bildspaziergang
21.15 Rechts schwenkt marsch
(Portugals Armee heute)
21.45 Stichwort, satire
22.30 Tagesthemen
23.00 Bis zum ende der Stras-
se (Goin' down the
Road), Canadese speel
film (1970) van Donald
Shebib
0.30 Journaal
DUITSLAND 2
18.20 Die Protokollle des Hem
M., TV-serle (Gefahrliches
Hobby). 19 Journaal.
19.30 Disco 79.
20.15 Aus Forschung und Tech-
nik
21.00 Journaal
21.20 Denken heisst zum Teufel
beten, TV-spel over reli
gieuze sekten
23.05 Journaal, Europa aktuell
bef
f^kw
DUITSLAND 3
WDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30'
sus Duits, les 17. 1*
ter den Schlagzj
19.45 Regionieuws.
20.00 Journaal
20.15 Leben lernen Q
seeschule, afl.3
21.00 Holocaust, TV-serie I
Jodenvervolging,
gevolgd door discussli
ENGELAND
BBC1
18.05 John Craven's I
round. 18.10 Blue
18.35 Noah Nelly.
Journaal. 18.55 Repi i
England. 19.20 Natl da;
de. 19.50 A Questio kui
Sport. ba;
20.20 The Rockford Flies, dal
serie (Hotel of Fear) Ian
21.10 White Tribe of Africa We
22.00 Journaal we
22.25 The Bounty Hunter, (VO<
rikaanse Western (t bai
van André de Toth ha'
Randolph Scott voi
0.05 Tonight, actualiteiten de
BBC 2 we
18.35 Journaal. 18.40 The l| op
grants, Chaplinkli do<
19.15 It's a small *yri
19.55 Water Margin, ijs]
20.40 In the Post
21.05 Journaal
21.15 Marti Caine
22.00 Monty Python's
Circus
22.30 The Body in Question Lei
23.20 Arena aut
24.00 Téléjournal vai
0.25 Journaal gei
BELGIE NED. 1 en 2™
18.00 De Tovermolen. 18.01
becca, TV-serie,
18.35 Open school.
Doe mee! 19.35 Mo^Qij
19.45 Journaal.
20.15 Micro-Macro,
gramma
20.50 Lillie, TV-serie, i*^a
(Going on the Stage)
21.40 Ommekeer si0,
22.20 Journaal, Wetstraat t0\
22.40 Openschoot jei
BELGIE FRANS 1 inr
18.00 Jean Pinot, métfste
d'aujourd'hui, TV-saai
slot 18.30 Zigzag, f*lai
programma. 18.45
dachten van het Llljwe
lisme. 19.15 Sport. 1dei
Journaal. 19.55 nai
droits: Conseils Juridvei
es.
20.00 Les Moyens du Bord,
film, deel 1
21.30 Journaal
21.45 I'Autre journal
BELGIE FRANS 2 J
18.45 Bedrijfsvormen,
19.15 Sport.
naal. 19.55
(Pierre Soulages
abstracte kunst).
20.55 Actaulités de Flandre»
21.40 Un juge, un flic, TV-s
afl.3 LE
Ou
gei
sWtot
rormen,
>ort. 19.30
9.55 IUnórtf"Y
Soulage3 er 1
kunst). I
NEDERLAND 1
Radio Fryslan
10.00 Winter yn Fryslan
NEDERLAND 2
NOS
14.00 400 Jaar Unie van
Utrecht, reportage
DUITSLAND 1
1Q.00 Journaal. 10.25 Das Tal
der tanzenden Witwen,
TV-fllm. 11.45 Ordnung 1st
das halbe Leben, docu
mentaire over samenle
ven. 12.30 Umschau.
12.55 Presseschau. 13
Journaal. 16.10 Journaal.
16.15 Collegium Aureum,
kamermuziek. 17 Ein Bil-
derbuch (Die Reise des
einsamen Umir). 17.20
Bibi Bitter. 17.50 Jour
naal.
DUITSLAND 2
16.30 Mosaik. 17 Journaal.
17.10 Kinder rund um|je
Welt (Bogota). 17.50 J**'
naal- Ho,
ENGELAND
BBC 1
10.10 Schooltelevisie. f
Let's go. 12 Schoolt/
sie. 13.45 Journaal.?
Pebble Mill. 14.45 Pi/
ard. 15 You and a
15.14 Schooltele#
16.20 Welsh prog
16.55 Play School. V
Winsome Witch, f0,
Jackanory. 17.40 Scrpaf
test, scholierenfilmqui^
10.30 Worktalk. 12 Play Sclva
15.30 Business World>ai
Crime Writers. 16.30
living City. 17 Converf 0
one, cursus Italiaans.
BELGIE NED. 1 en
14.00 Schooltelevisie
HILVERSUM 1
18.00 (S) Daar waar de molens staan.
P.P.: Uitzending van de PSP. EO: 18.30
Nws. 18.41 (S) EO-Metterdaad. 19.00
(S) Ronduit. 19.40 (S) De Bijbel open.
20.00 (S) Ga er eens voor zitten. NOS:
21.05 (S) Hobbyscoop. 21.30 Voor blin
den en slechtzienden. 21.40 Open
School. 22.25 BOND ZONDER NAAM.
22.30 Nws. VOO: 22.40 (S) Radioshow.
23.55 Nws.
HILVERSUM 2
18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. 18.50
NCRV-Leerhuis. 19.00 (S) Muziek in
vrije tijd. 19 45 (S) Psalm van de week.
.20.00 Nws. 20.05 (S) Klassiek in NCRV-
Studio 2: Radio Kamerorkest
sol.: licht klassieke muziek. 21
Literama. NOS. 23.00 (S) Met he
op morgen. 23.55 Nws.
HILVERSUM 3
IEDER HEEL UUR NIEUWS. NOS:
De vacaturebank. 18.10 (S) Avond
AVRO: 19.02 (S) 13 Speciaal.
.Radiojournaal. 20.05 (S) Folk live.
(S) Country Western. 21.02 (S)
kleur. 22.02 Radiojournaal. 22.0
Tien uur |azzshow. 23 02 (S) i
Ballads and Beat. 0.02 Radiojou
0.05 (S) Pirn Jacob's platenscala. V
1.02 (S) Drie uur flamengo-mi
NOS: 4.02 (S) De maandagnachte
HILVERSUM 1
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Muziek en
verkeersinform. (7.30 Nws. 7.41 radio-
journ.) 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de
vrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Mor
genwijding. 9.00 (S) Divertimento. 915
Open School. 10.00 De zandbakshow.
10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws.
10.33 radiojourn.) 11.30 (S) Rondom
twaalf. 12.26 meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojourn.
12.55 (S) Lichte pianomuziek. 13.10
'Europa van morgen. 13.25 beursplein
5. 13.30 (S) 'n Middagje AVRO. (15.30
Nws. 15.33 Radiojourn.) 16.00 hersen-
gym. 16.30 De zandbakshow. 16.40 (S)
De AVRO-diligence. 17.00 Kat in de zak.
OVERH.VOORL.: De Nederl. Antillen.
AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radiojourn.
HILVERSUM 2
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20
Het Levende woord. 7.27 Badinerie.
7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo.
8.30 Aubade. 9.30 Scheepspraat. 9.35
Waterstanden. 9.40 De letter M. 11.00
Nws. 11.03 Ik sta hier niet voor de
banken te praten. 11.30 Ouder worden
we allemaal. 12.00 Ratel. 12.49 OVERH.
VOORL.: 12.49 Uitz. voor landbouw.
13.00 Nws. 13.11 Echo magazine.
Naderen om te horen. 14.00
vingers, schoolradio. 15.00 Het
drama van de maand: Mensche
en berouw, hoorspelserie. 15.25
verboden toegang. 16 00 Nws.
Spreekuur. NOS: 17.00 Het zal m
wel duren. 17.20 (S) Eurolight.
Knollen voor citroenen. 17.55 Mj
HILVERSUM 3
(leder heel uur nieuws). VARA:|
7.00-8.00 Aktual. via Dingen va
dag). 7.02 (S) Gesodemeurdersi
mieters progr. 8.30 (S) Leoni Jl
- Peter Holland. 11.30 (S) VARA'il
plaatje. 13.30 (S) Spitsbeeld. 15.Ï
Popkrant.
HILVERSUM 4
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capnf
0.00 Nws. 9.02 (S) Muzin. 9.30 (S)|
heinde en verre. 10.00 (S) Opusj
tot twaalt. Klass. orkestmuziek.f
Intermezzo. 13.00 (S) De meest verll
te „klassieke tien". 13 30 (S) Kot
Korpsen. 14.00 nws. 14.02 (S) Coulf
op 4. 14.30 (S) Guitarlteiten. 15.(1
Betcantorium. Klass. muziek.
Geen mens of zijn verwachtingen
van het huwelijk verschillen van
die van een ander. Om de mening
van een koele minnaar als Mar
cellus Emants hoeft echter nie
mand verlegen te zitten. Toch
zendt NCRV-tv vanavond een
spel van hem uit op Ned. II om
21.30 uur, d.w.z. een door Hugo
Heinen omgewerkt kort verhaal,
geheten „Een huwelijk" en hande
lend over een vorm van trouw,
die bij de huisdeur halt houdt en
als een kille vlaag neerdaalt op
binnenkomers.
De geschiedenis speelt in Den Haag 1900.
Een gelukkig getrouwde vrouw, vol belang-
stelling in het doen en laten van haar
man, een referendaris, die zichzelf duide
lijk een rang hoger acht dan hij heeft,
haalt het in haar hoofd mee te voelen met
een huisvriend, die zo zijn twijfels heeft
over wat anderen als zekerheden zien. Al
leen al om het feit, dat die vrouw meele
ven toont met die huisvriend, voelt de re
ferendaris zijn liefde bedreigd. Hij treft
zijn maatregelen, welke ertoe leiden dat
man en vrouw zich vrijwel geheel voor de
buitenwereld afsluiten.
Van Emants hadden we niet anders ver
wacht We willen niet zeggen, dat hij als
een Izegrim in het leven stond. Maar hij
noemde het wel hartgrondig een krankzin
nige aangelegenheid. Hij leefde in de twee
de helft van de vorige eeuw en nog 23
jaar in deze, en toen hij begon te schrij
ven, haastte Willem Kloos zich om hem de
eerste tachtiger te noemen, een voorloper
van de literaire beweging, die brak met de
toen alom heersende burgerlijke levensbe
schouwing. Er moest ruimte geschapen
voor het eigen individu in elkeen. Geen
mens was ertoe verplicht om de heersende
moraal te omarmen. Vrijheid van levens
wandel behoorde tot ieders goed recht.
Voorlopig konden alleen de betere kringen
zich dit permitteren, zodat deze literaire
beweging niet direct uitgroeide tot een
volksbeweging, maar die nieuwe opvattin
gen leidden wel tot een nieuwe taal, kleur
rijke woordkeus, hoogst persoonlijke uit
ingen van hoogst individuele emoties, zo
zeer dat Kloos zichzelf een god in het
diepst van zijn gedachten waande. Nu leed
Emants ook wel een beetje aan deze per
soonlijkheidscultus, maar hij vond het le
ven al bijeen een te treurige geschiedenis
om daarover hoog van de toren te blazen.
Hij heeft zich daarom niet met de tachti
gers ingelaten. De uitverkiezing door Kloos
van Emants als eerste tachtiger was niet
zo vreemd, want Emants bezat van nature
een eigenzinnigheid, die bij hem resulteer
de in een taal en een stijl van schrijven
zoals door de tachtigers bewust werd na
gestreefd. In levensstijl verschilde Emants
echter aanzienlijk van zijn literaire broe
ders. Hij leidde een geïsoleerd bestaan, een
sombere en pessimistische eenling, die op
de helft van zijn leven liet weten het alle
maal wel bekeken te hebben en voor ge
zien te houden en tot zijn diepe leedwezen
het nochtans tot zijn vijfenzeventigste jaar
uit moest houden. Maar hij kon het alle
maal van zich afschrijven, dat wel, en dat
vergoedde veel, ook al spreekt hij de mens
van nu niet erg meer aan in tegenstelling
tot bijvoorbeeld zijn tijdgenoot Couperus.
Bewerker Hugo Heinen en regisseur Ge
rard Rekers hebben dit verhaal, dat oor
spronkelijk „Zwijgen" heette, gekozen, om-
dat zij ervan overtuigd zijn, dat het ook
voor deze tijd waarheden en herkenbaar
heid bezit. De schijnbare harmonie tussen
de man en de vrouw blijkt gemakkelijk te
verstoren. Daar is dit spel ook naar toe
geschreven. Direct in de eerste scènes al
treedt de officier Siria (Maxim Hamel) bin
nen, die zegt iemand te zoeken die hem
begrijpt. Iemand die hem leert zichzelf
minder te haten. In zijn medemens is hij
weinig geïnteresseerd, omdat na de eerste
kennismaking alle verdere reacties en dis
cussies voorspelbaar zijn. De vrouw (José
Ruiter) voelt zich door deze woorden aan
gesproken, maar als haar rechtlijnige man
y, (Ton Kuyl) dit merkt, komt hij tot onbera-
In de geest van onze tijd die
op dit punt niet erg scheutig
is, had het door Sonja Ba
rend gebrachte goede nieuws
weinig om het lijf. Of je zou
een aanhanger moeten zijn
van shirtreclame. Van de
door Intromart aan de tand
gevoelde Nederlandse bevol
king vond 58 procent dat het
maar ingevoerd moet worden.
Er stonden veel onverschillig
tegenover, want slechts 27
procent was er tegen. Voor
het gemak wordt er niet over
gesproken. Wedden dat die
blanco-stemmers er morgen
of overmorgen tegen zijn?
Verder was er een mevrouw
die gewoon met haar buur
man kon opwandelen, terwijl
ze altijd dacht dat hij een he
kel aan haar had, omdat hij
zo somber keek. Ook bleek
een door het ijs gezakte hond
en vader in deze volgorde,
nog op het nippertje gered te
zijn. En iemand had zowaar
een bus getroffen die hem op
tijd kon vervoeren. Allemaal
hartverwarmend, hoewel zelfs
voor Sonja wel wat kleinscha
lig mets Overigens miste ik
de hulde aan de bezorgers die
'in deze barre omstandigheden
toch onderweg blijven.
De muzikale achtergrond in
winkels en supermarkten
kreeg opnieuw een slecht cij
fer. Velen willen hun inkopen
niet anders begeleid zien. Er
zijn er zelfs die de winkel
verlaten als de ten gehore ge
brachte melodie hen niet aan
staat. De door Reinbert de
Leeuw bij Sonja met fluwelen
getokkelde muziek droeg ech
ter ieders bijval weg.
„Aktua" droeg - na de hard
handige tonelen in „Voor ko
ningin en vaderland", waar
voor de omroepster de tere
kijkersziel meende te moeten
waarschuwen alsof het alle
maal geen geschiedenis is -
ook al weinig bij tot beter
grip van de actualiteit. Dat
motorfietsers er een eigen jar
gon op na houden is weinig
opzienbarend in een tijd
waarin zelfs de sjah op de
loop gaat. Hoewel ik wel even
verrast was te vernemen, dat
een spijkerbak een niet zo
best onderhouden motor is.
Onze man in Londen legde
met sneeuw omkranst hoofd
uit waarom Engeland nu de
zieke man van Europa is. Na
een mooi nummertje ijszeilen
ging het verder in hoofdzaak
over het succes dat „Aktua"
had met de inzameling voor
de lepralijders in Columbia.
Dit geld schijnt goed terecht
te zijn gekomen.
„Hollands Spoor" van de
VPRO hield zich zondag bezig
met de onverbiddelijke slag
om het partijvoorzitterschap
vein de PvdA tussen Wim
Meijer, die zich al enkele
maanden als zodanig heeft
uitgeroepen, en Van den Berg
uit Groningen. Beiden kwa
men uitvoering aan het
woord. Twee heel verschillen
de figuren, ook wat politieke
visie betreft. Meijer is beter
ingevoerd in Haagse kringen,
maar Van den Berg kent als
wethouder van Groningen de
politieke praktijk meer van
nabij, zo vernamen wij. Wie
de haalbaarheid van zijn
plannen het best in het oog
kan houden, zal het wel wor
den. Het was wel helemaal
een onderonsje voor de socia
listen. Met veel close-ups van
beide heren en dus nogal star
van makelij. Dat viel bepaald
niet te zeggen van de meer
dan eens bekroonde documen
taire over de mijnwerkerssta
king in het Amerikaanse Har
lem County. Een levendige re
portage, waarvoor dan ook
heel wat tijd is uitgetrokken.
HANJONKERS
den stappen. Ofschoon de officier hem in
alle openhartigheid meedeelt, dat hij van
diens vrouw houdt, maar dat hij haar dit
niet zal laten merken, althans niet zal zeg
gen, dwingt de referendaris uiteindelijk
zijn vrouw tot een onderdanige houding
als vandaag de dag niet meer voor moge
lijk wordt gehouden. Zij sluit zich volko
men voor de officier af en belooft zich in
zo volkomen overgave aan haar man te
zullen wijden, dat er geep woord meer
over hoeft ie worden gezegd. Dit alles
wordt inderdaad zo afgemeten gespeeld en
op het scherm gebracht, dat er van de
beelden zowel als van de houding van de
spelers iets dwingends uitgaat, maar daar
mee wordt het nog niet geloofwaardiger,
eerder onbegrijpelijker dat mensen zich zo
kunnen opsluiten in hun eigen gevoelens.
Voor de kijker van vandaag valt er na
tuurlijk wel iets uit dit verhaal te puren,
bijvoorbeeld de ideale situatie van een le
venslange echtelijke liefde, waar geen der
de ooit binnen kan treden. Wat Emants en
voor ons gevoel ook de bewerker en de re
gisseur echter ontgaat, is dat echtelijke
toegenegenheid kan fungeren als een bron
van liefde die naar derden uitstraalt. Ware
geliefden sluiten zich niet af, lopen er als
het ware van over, dragen het verder uit
naar buiten en injecteren hun omgeving
ermee. En dit niet met de vooropgezette
bedoeling zulks te doen, maar gewoon uit
de volheid van het hart. Zo'n schat van
een vrouw als die vrouw van de referenda
ris onderwerpt zich minder aan de liefde
voor haar man dan wel aan zijn instinct
tot zelfbehoud. En dan blijft het een kille
bedoening in hoe smartelijke scènes dit
ook plaats heeft. De referendaris wil zijn
vrouw beschermen tegen haar eigen gevoe
lens, alsof een vrouw haar eigen gevoelens
niet mag hebben. En de vrouw voelt zich
bevoorrecht, omdat ze nooit woorden heeft
met haar man. Ze legt zichzelf het zwijgen
op, een nauwelijks leefbare situatie voor
mensen die het huwelijk niet zien als een
stilstaand water, maar als een open boek
waarvan elke dag een nieuw hoofstuk
moet worden aangesneden.
Dat Marcellus Emants die opvatting niet
huldigde, heeft mogelijk als gevolg, dat
men hem als schrijver vergeten is. Zijn sti
listische kwaliteiten zijn boven elke twijfel
verheven. Zijn sobere dialogen zoeken
steeds naar de kern van de zaak en in zijn
beschrijvingen begeeft hij zich zelden of
nooit buiten de hoofdlijnen van zijn ver
haal. Die directheid zou de lezer van nu
ook iets te zeggen moeten hebben, maar in
de harteklop van zijn schrijfsels hoort men
eerder inkt dan bloed stromen.
Het is dan ook niet goed duidelijk hoe be
werker en regisseur van dit spel kunnen
stellen, dat Emants de laatste tijd wordt
herontdekt. Zij noemen dit spel ook van
belang voor deze tijd, omdat vastgelegde
normen de ware liefde kunnen belagen. Zij
adviseren de kijkers om na het tv-spel bij
zichzelf te rade te gaan. Dat is natuurlijk
nooit weg, maar als je dit doet, dan moet
je niet uitgaan van echtelieden, die zich zo
zeer aan elkaar onderwerpen dat ze voor
anderen onbereikbaar zijn geworden, maar
van paren die hun betekenis voor anderen
aan hun huwelijk ontlenen.
Emants heeft veel en goed geschreven,
maar hij heeft nauwelijks durven leven,
evenmin als zijn personages. Daarom is dit
goed gespeelde tv-spel de moeite waard als
curiositeit, maar daarna moeten we
Emants wel weer terugzetten op de plaats
waar hij thuishoort: op de boekenplank in
het vak van de literaire historie.
José Ruiter als de vrouw van de referendaris en Maxim Hamel als 'de officier die haar heimelijk liefde toedraagt.
Bij zijn bezoek aan Australië
onlangs stuitte Koos Postema
op twee Nederlanders die
door hun onrust worden
voortgedreven. De ene heet
Dirk Tober, een voormalige
zee-officier, die het moeilijk
had met de discipline. Hij
wilde Nederland uit, bouwde
een zeilbootje, gaf dit de
naam „Onrust" en verdween
ermee op zee. Golven, stroom
en wind brachten hem naar
Australië, waar hij om in
zijn onderhoud te voorzien
vis vangt. Men noemt hem de
beste visser van het conti
nent daar. Voor Dirk geen
reden om zich ergens metter
woon te vestigen. De onrust
blijft hem drijven, altijd
voort, altijd verder. Het lang
verblijven op één plaats gaat
tegen zijn natuur in. De
tweede zwerver is Egbert
Pinkster, een voormalige ver
zetsman, die het er moeilijk
mee had, dat teveel Duitse
oorlogsmisdadigers na de oor
log vrij uit gingen. Hij toog
naar Tasmanië, maar is ook
•daar met zijn onrust blijven
zitten. Koos praat zowel met
Dirk als met Egbert in zijn
„Groot UurU".
Ned. 121.55 uur.
't Spant erom
Zoals we vorige week al uit
voerig berichtten gaat Piet
Romer met zesdeklassers in
zee voor de kinderspelshow.
Kinderen van scholen uit
Veendendaal en De Meern
zetten hun beste beentje voor.
Ned. 119.05 uur.
Steenarend
Een documentaire over de
sche balletgroep de Broeves-
kender, de goochelaar Peter
Vogel en The One Evening
Jazzband.
Ned. 120.45 uur.
Heidi
Voor Heidi breekt een blijde
tijd aan: zij mag terug naar
huis.
Ned. II 18.59 uur.
Dik Voormekaar
Dik trekt met zijn getrouwen
door ons land, een nieuw
avontuur tegemoet.
Ned. II 19.25 uur.
Englandspiel
In deel 3 van de verzetsserie
„Englandspiel" komt de opge
pakte, maar later ontsnapte
geheime agent BenUbbink
vertellen hoe de in Haaren
gevangen zittende betrokke
nen zich zorgen maakten over
de fouten aan Britse kant
Samen met Dourlein ontsnap
te hij uit Haaren, wist Enge
land te bereiken. Daar wer
den zij echter als overlopers
van de Duitsers beschouwd
en gevangen gezet. Na de oor
log werden zij alleen door
toedoen van prins Bernard
uit het gevang gehaald. In
plaats van eerherstel werden
zij in rang verlaagd.
Ned. II 20.27 uur.
Standpunt
Ype Schaaf praat in „Stand--
punt" weer over eigentijdse
zaken en de plaats van de
christen daarin.
Ned. II 23.10 uur.
Ben Ubbink, de man die voor het verzet zijn leven
waagde en na de oorlog wantrouwen oogstte bij het
hoogste gezag.
dreigd zijn burcht kan bou
wen.
Ned. 119.55 uur.
steenarend laat zien hoe deze
roofvogel met zijn grote ster
ke vleugels boven de bergen
uit kan stijgen en daar onbe-
Voorstelling
Onbekende artiesten krijgen
weer de kans voor een kriti
sche jury van artiesten te tre
den. Vanavond zijn aan de
beurt de cabaretière Astrid
van Helden, mimespeler Cor
van Geffen, de zangeres Lee
Sanders uit België, de Belgi-